D Q El
Het is niet als anti-oorlogsfilm bedoeld
Slechts therapeutische oorlogsfilm
Russisch
ouderwets
Regisseur Oliver Stone over 'Pla toon':
VRIJDAG 1 MEI 1987
PAGINA 25
BIOSCOPEN
Regisseur Oliver Stone tijdens de opnamen op de set van 'Platoon'
De Vietnam-film 'Platoon' werd op
30 maart bekroond met vier Os
cars. Regisseur Oliver Stone heeft
tien jaar over de film gedaan. De
grote Amerikaanse filmbedrijven
zagen eerst niks in het verhaal.
Zijn persoonlijke ervaringen van
de verschrikkingen van de oorlog
in Vietnam zouden het publiek af
schrikken dachten ze. Het tegen
deel is inmiddels bewezen. Het
Amerikaanse publiek bleek mas
saal af te komen op 'Platoon'. De
reputatie van Stone als filmer kan
niet meer stuk, nadat hij zich met
scenario's voor geruchtmakende
films als 'Midnight express', 'Scar-
face' en 'Year of the dragon' al een
geduchte naam verworven had.
door
Pieter van Lierop
Cineast Olivier Stone wenst te
benadrukken dat hij absoluut niet
behoort tot de rechtse groep Viet-
nam-veteranen die gefrustreerd
rondloopt met de overtuiging dat
het Amerikaanse leger in Vietnam
had gewonnen, als men niet door
de politici was verraden: "Ik heb
Platoon ook niet als anti-oorlogs
film bedoeld, want ik besef dat er
in sommige situaties niets anders
meer op zit dan naar wapens te
grijpen. Als een land zelf aangeval
len wordt bijvoorbeeld. Maar het is
wel heel belangrijk dat men dan
weet wat oorlog inhoudt, dat daar
niet lichtvaardig over gedacht
wordt. Ik laat zien hoe het was, de
conclusies moet het publiek zelf
trekken. Dat het in Amerika al
maanden storm loopt voor de film
is een indicatie dat van een onmis
kenbare verschuiving in de stem
ming in mijn land, en wellicht ook
van een politiek klimaat dat bezig
is naar links te verschuiven. Ik kan
me tenminste niet voorstellen dat
Reagan het zijn favoriete film zal
noemen".
- Na het succes van 'The day af
ter', die tv-film over een nucleaire
aanval op de V.S., werd door de
makers óók verondersteld dat er
'Platoon'; regie: Oliver Stone; hoofdrol
len: Tom Berenger, Willem Dafoe en
Charlie Sheen; theater: Lido, Leiden en
Euro, Abhen.
Na de mythevorming van 'Apoca
lypse Now', het kameraadschap
van The Deerhunter' en de wraak
gevoelens van 'Rambo' zou 'Pla
toon' eindelijk de echte film over
de Vietnamoorlog worden. Het
succes van de film in Amerika is
goed te begrijpen, maar dat 'Pla
toon' niet de definitieve weergave
is van 'zoals het werkelijk was', is
zelfs een buitenstaander onmiddel
lijk duidelijk.
'Platoon' schetst het leven van
De verfilming van Uraberto Eco's
bestseller 'De naam van de roos'
verdeelt het publiek in twee groe
pen. Degenen die het boek niet ge
lezen hebben, worden geconfron
teerd met een middeleeuws kloos
ter waar een Franciscaner monnik
als een Sherlock Holmes speurt
naar de oplossing van een raadsel
achtige reeks moorden. Bijgeloof,
vooroordelen en wantrouwen ken
merken de kloostergemeenschap.
Een kerkelijk conflict en het detec
tivepiot bereiken een gewelddadi-
'Tema'; regie: Gleb Panfilov; hoofdrol
len: Mikhail Ulyanov, Inna Churikoya;
theater: Kijkhuis, Leiden.
De Russische film 'Tema' ontving
eerder dit jaar in Berlijn de Gou
den Beer. Leuk natuurlijk dat die
prijs naar een Russische kandidaat
ging, maar als je 'Tema' gezien
hebt vraag je je af: waarom eigen
lijk? Er is werkelijks niks bijzon
ders aan deze film. In de Sowjet-
Unie mocht 'Tema', na de voltooi
ing in 1979, niet vertoond worden.
De lentebries die partijleider Gor-
batsjov nu door het land laat waai-
'E1 norte' is een goede film van
Gregory Nava over de proble
men waarmee een paar inwoners
van Guatamala te kampen krij
gen als ze via Mexico het 'beloof
de land', de USA, binnen probe
ren te komen. De film toont tref
fend de lijdensweg van clandes
tiene grensovergangers. Hij
wordt gedistibueerd door Cor
Koppies Video.
T\vee van de korte Nederland
se films voor jongeren die het af
gelopen jaar veel aandacht heb
ben gekregen zijn 'De tovenaars
leerling' van Marion Bloem en
'Benny' van Diego Pos. De eerste
film is nog steeds bezig aan een
een betekenisvolle ommekeer in de
publieke opinie mee bereikt was en
dat Reagan onmogelijk herkozen
kon worden. Daarin bleek men zich
toch vergist te hebben.
Stone: "Dat is waar. Je kunt stel
len dat films niet snel resulteren in
directe politieke veranderingen,
maar toch ben ik ervan overtuigd
dat ze inwerken op het politieke
bewustzijn van het publiek. En dat
kan wel degelijk een remmend ef
fect hebben op bij voorbeeld de
kans dat de V.S. nog eens een soort
Vietnam-oorlog zal laten uitbreken
in bij voorbeeld Centraal-Amerika.
Invloeden van films werken sub
tiel."
- Over de politiek van Washing
ton in Latijns-Amerïka zijn zeer
welsprekende films gemaakt als
'Missing' en 'Under fire' maar, af
gaand op wat jullie democratisch
gekozen president allemaal pro
beert in Nicaragua, hadden die
films net zo goed niet gemaakt kun
nen worden.
"Wat betreft Centraal-Amerika is
er nog helemaal niets veranderd.
Ik heb een film gemaakt die 'Salva
dor' heet. In de States heeft vrijwel
niemand hem gezien. Het lijkt erop
alsof niemand interesse heeft voor
Centraal-Amerika, zoals aanvanke
lijk ook niemand geinteresseerd
was in Vietnam. Men heeft angst
voor wat er gebeurt, maar dat is
een angst die bovenop alle angsten
komt die men al had en dichter bij
huis liggen, dus duwt men het lie
ver van zich af. Ook omdat Cen
traal-Amerika weliswaar voortdu
rend in het nieuws is, maar nie
mand begrijpt dat nieuws, omdat
de verslaggeving zo slecht is en
tendentieus. En het bekende
struisvogel-gedrag; kop in het zand
steken als men vreest dat het gaat
stormen. Mijn film 'Salvador' ver
telt de geschiedenis van een vriend
van mij: Richard Boyle, iemand
die ik al jaren ken. Altijd platzak en
vol problemen. Hij is een journalist
dié graag oorlogen covert. Een 'war
junkie'. Mijn verhaal gaat erover
hoe hjj, hoewel hij echt een twee
derangs-journalist is, altijd de
waarheid te grijpen weet, terwijl de
de gewone infanteriesoldaat, die
als naïeve jongen opeens gewor
pen wordt in de absurde wereld
van een jungle-oorlog. Na de ver
schrikkingen keert de held gelou
terd en met de nodige levenswijs
heid terug. Dat juist het 'Coming
home' de meeste veteranen de ge
nadeklap heeft gegeven komt hier
niet aan de orde (wel in het vervolg
dat momenteel gepland wordt).
Het enthousiasme van het publiek
(en veteranen!) is te verklaren.uit
de manier waarop Oliver Stone het
beangstigende gemodder door een
nachtelijke jungle heeft weten over
te brengen. Door het gebruik van
veel close-shots creëert hij een
claustrofobische situatie, waarin
ge climax, wanneer de inquisiteur
arriveert.
Liefhebbers van de roman van
Eco zullen het niet kunnen nalaten
boek en film te vergelijken. Het is
de vraag of zij kleurrijke figuren
als Adso, William, Gui en Jorge in
de film zullen herkennen. Natuur
lijk komt het filmbeeld niet over
een met de eigen fantasie, maar in
de keuze van de acteurs is de film
eigenlijk nog het meest geslaagd.
De weergave van het labyrint van
de bibliotheek stelt daarentegen
en leidde tot de ophef van dat ver
bod.
De inhoud van de film rechtvaar
digt een bekroning niet. Een 55-ja-
rige schrijver komt tot de conclu
sie dat zijn leven waardeloos is ge
weest en belandt daardoor in een
tijdelijke crisis. Met een vriend ver
trekt hij naar een klein dorpje in de
provincie waar hij een meisje ont
moet dat hem eens flink de waar
heid zegt.
toernee langs de filmhuizen. Hij
geeft in prachtige, beeldende
filmtaal (die boeiender lijkt voor
volwassenen dan voor kinderen)
een tocht weer van een jongetje
langs een groot aantal muziek
stijlen. Veel bekende acteurs
werkten mee, evenals het Noord-
hollands Philharmonisch Or
kest.
'Benny', een film met als on
dertitel 'Een groentje, een blauw
tje en vier geeltjes' gaat over de
eerste stappen van een jongen op
het gebied van de sexualiteit. Hij
moet, voor een weddenschap,
het mooiste meisje van de school
versieren. Taal en beeld verbloe
men niets. Ook van Cor Koppies.
In 1969 maakte Dennis Hopper
het wereldsucces 'Easy rider'. Elf
jaar later maakte hij 'Out of the
blue' en die film kun je beter 'De
eersterangs-journalisten de waar
heid altijd over het hoofd lijken te
zien".
- Oliver Stone diende in 1967-
1968 als infanterist in Vietnam en
liep er verwondingen en decoraties
op. Wat dacht hij in die tijd van
mensen als Jane Fonda die toen pu
bliekelijk partij kozen voor Hanoi
"In die tijd, toen ik soldaat was,
heb ik haar vervloekt voor wat ze
deed. Ze koos tegen ons, terwijl wij
merendeels dienstplichtigen wa
ren die ook maar waren gestuurd
en probeerden te overleven. We
hadden een bloedhekel aan Jane
de toeschouwer even weinig over
zicht heeft als de individuele sol
daat. Ongedierte en de onzichtbare
vijand maken dit leven helemaal
ondragelijk. Rassentegenstellin
gen en gebrek aan solidariteit zijn
nieuwe factoren in het overigens
bekende leven van overmatig
drankgebruik, drugs en verveling.
Verreweg de meeste aandacht
besteedt de film aan de strijd tus
sen de twee pelotonsergeanten. De
één is een gewetenloze moordma
chine, die zelfs zijn eigen mensen
doodt. De ander probeert fatsoen
lijk te blijven. Zijn dood wordt zon
der schroom als een kruisiging
voorgesteld en na de apocalyps
lijkt hij als hert te verschijnen om
hevig teleur. Kan het kloostercom
plex enigszins imponeren, de bi
bliotheek heeft al zijn raadselach
tigheid verloren. Een wirwar van
gangen en kamers met intelligente
valstrikken en misleidingen is ver
vangen door een armzalig, in de
verte aan Esscher herinnerend,
trappenhuis. 'De naam van de roos'
zal door veel mensen uitsluitend
gelezen zijn als detective. Interes
sante historische conflicten komen
in het boek echter uitvoering aan
de orde. Regisseur Annaud leest
Dat 'Tema' jarenlang niet ver
toond mocht worden is opvallend.
De opgelegde censuur kan alleen
te verklaren zijn door één korte
scène aan het eind. Daarin is de
schrijver getuige van een gesprek
tussen het door hem begeerde
meisje en haar minnaar, die mee
deelt Rusland te willen verlaten.
"Dit is een land van leugens",
roept hij uit, "en daar wil ik niet
langer wonen".
Voor onze westerse begrippen is
dochter van Easy Rider' noemen.
Een opstandig meisje houdt het
thuis niet uit en verkent het vol
le, wilde leven. Hopper speelt de
vader die nog steeds met een
been in de provo-tijd staat. Van
Concorde Video.
Boeiend door zijn thema is
'The right of the people' van Jef
frey Bloom. Een officier van jus
titie verliest door een schietpartij
vrouw en kind. Hij krijgt een
waas voor de ogen en propageert
bij iedere burger het dragen van
wapens. Keren de burgers er het
kwaad mee, of wordt de ellende
alleen maar groter? Van Van Gils
Video.
Een aardige 'kleine' overle-
vingsfilm is 'Fleshburn' van
George Cage. Een maffe Indiaan
kidnapt vier mensen en isoleert
hen in een woestijn. De vier over-
Fonda. In de loop van latere jaren
ben ik pas gaan begrijpen wat ze
probeerde. Fundamenteel had ze
gelijk in haar mening dat de Ver
enigde Staten moesten gaan onder
handelen met Noord-Vietnam, in
plaats van blindweg het volstrekt
corrupte Zuid-Vietnam te blijven
steunen. Maar ik denk nog steeds
dat Jane Fonda op zijn minst ont
actisch is geweest in de manier
waarop ze haar standpunten duide
lijk maakte: door naar Noord-Viet
nam te gaan en zich daar te laten
fotograferen bovenop een type
vliegtuig van waaruit wij gewend
waren om beschoten te worden en
de jonge hoofdpersoon de weg
naar de toekomst te leiden. Deze
concludeert dat de Amerikanen
vooral met zichzelf vochten en dat
hij moet helpen met het bouwen
aan de toekomst. Hiermee wordt
benadrukt dat 'Platoon' een a-poli
tieke film is, die in wezen een zui
ver therapeutisch doel dient.
In Amerika is dit doel duidelijk
bereikt. Voor een meer omvattend
beeld van de Vietnamoorlog is de
tijd blijkbaar nog lang niet rijp. Tot
die tijd blijkt Coppola's 'Apocalyp
se now' in alle opzichten de meest
geslaagde film over de absurditeit
van het bestaan als Vietnamsol-
daat.
LEONARD ENGEL
hier ten behoeve van het bioscoop
publiek ook maar overheen en ver
wijst de nieuwsgierigen naar het
boek. Dit leidt ertoe dat de film
voor de ene groep vele raadsels en
onduidelijkheden kent, terwijl de
andere groep zich juist kan ergeren
aan de vlakke weergave.
Ondanks al deze bezwaren weet
'The name of the rose' toch de in
druk te bewerstelligen dat je twee
uur in de middeleeuwen hebt ver
toefd.
L.E.
dat nou niet iets om je druk over te
maken maar mogelijk ligt het in de
Sowjet-Unie anders. Misschien
geldt dat ook voor het verhaal van
'Tema' en worden daar nog echt ta
boes doorbroken door het tonen
van een middelbare kunstenaar die
in een identiteitscrisis verkeert. In
het zogenaamde postmoderne tijd
perk waar wij ons in bevinden doet
dit thema wat ouderwets aan.
ERNA STRAATSMA
leven hitte, honger en dorst on
der leiding van Steve ('Dallas')
Kanaly. Van Van Gils.
In 'The heavenly kid' van Cary
Medoway komt de overleden Ja
son Gedrick een poosje op aarde
terug om een klungelige jongen
bij te staan. Nieuws biedt de film
niet, behalve dan dat de slome
puber een hele bink wordt, maar
dat had u wel verwacht. Van
RCA.
Evenmin enig nieuws zit er in
'Warrior of the lost world', het
zoveelste Mad Max-achtige ver
haal. David Woth filmde een he
leboel geweld waarbij de held al
les en de tegenstander niets kan.
De finale, met Donald Pleasance
als beetje getikte geleerde, is ver
rassend. CNR Video.
Wie naar de erotische verhalen
heeft gekeken die Veronica 's
met op haar hoofd het model helm
waarop wij gewend waren te schie
ten... Maar haar standpunt was cor
rect".
"Toen ik terugkwam uit de oor
log, ben ik eigenlijk meteen gaan
schrijven. Van meet af aan film
scripts, maar het duurde lang voor
ik me realistisch over Vietnam kon
uitdrukken. Wat ik schreef, had
wel met die oorlog te maken, maar
het was fantasie. Tussen 1969 en
1975 heb ik iets van tien scripts ge
schreven. Het script voor 'Platoon'
is er pas in 1976 uit gekomen. Ik
wilde het op papier hebben voor ik
te veel dingen zou gaan vergeten.
Ik begon al te merken dat ik details
kwijt begon te raken. Details, be
doel ik, want ik heb genoeg dingen
meegemaakt die ik van mijn leven
niet meer vergeten kan, al zou ik
het nog zo graag willen. Het script
zoals het nu is verfilmd, is voor 50
procent gebaseerd op feiten die ik
zelf heb ervaren en voor de andere
50 procent op dingen die ik toen
gehoord had van mensen die ik
kende. De aanval aan het einde van
'Platoon' heb ik zelf meegemaakt,
op 1 januari 1978, toen we onder de
voet werden gelopen door een le
germacht van 5.000 Vietkongs. De
hinderlaag die in de film pal daar
voor plaats vindt, daar ben ik op 15
januari 1978 zelf bij betrokken ge
weest en daar zijn toen aan onze
kant 35 slachtoffers gevallen. De
eerste patrouille in de film die óók
in een hinderlaag liep, dat is inder
tijd de eerste keer geweest dat ik
de vijand zag. Toen ben ik aan mijn
nek gewond geraakt. Dat schieten
op die voeten van die achterlijke
dorpeling, dat heb ik zelf gedaan.
Het doodschieten van die vrouw,
daar was ik zelf niet bij, maar ik
ken de kerel die het gedaan heeft.
Wij hebben toen de bush in brand
gestoken. Alle jongens in dat pelo
ton zijn gemodelleerd naar lui die
ik persoonlijk heb gekend".
- U laat uw alter ego brieven
schrijven aan zijn grootmoeder.
Heeft u dat ook gedaan?
"Nee. Dat was een kunstgreep,
die ik erg handig vond. Het gaf me
de mogelijkheid om een boel infor
matie snel weg te werken en daar
kwam bovendien een gevoel bij
dat me aanstond, een mogelijkheid
om af en toe afstqnd te nemen.
Want ik wilde niet een onverteer
bare, alleen maar spijkerharde ge
vechtsfilm maken in close-ups, of
als een Sam Fuller-film. Ik wilde
gas terug kunnen nemen, distantie
aanbrengen. Dat heb ik ook willen
toepassen via het gebruik van de
muziek en de verteller-stem, waar
door je het effect krijgt van herin
neringen. Ik heb me ook ingehou
den bij het geweld. Oorlog is nog
veel gewelddadiger dan ik het in
beeld heb gebracht. Ik wilde een
film die gezien zou kunnen worden
door teenagers, niet alleen door
een publiek van volwassen man
avonds laat heeft uitgezonden,
heeft de ergste vorm van na-
synchronisatie kunnen beleven
die ons land te bieden heeft.
Geen woord werd normaal ge
sproken, geen zin leek logisch.
'Zo erg kan de film in het echt
niet zijn geweest', dacht ik maar
steeds. CNR heeft nu 'The se
crets of love', de film die de basis
was voor een paar van de eroti
sche verhalen, op cassette gezet.
De tekst is Engels en is inder
daad een stuk minder erg. Goed
is de film van Harry Kümel nog
steeds niet en als er bloot komt
wordt het beeld steeds opvallend
donker, maar al die geheime lief
des doen nu tenminste niet lan
ger de vullingen uit je kiezen
springen.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Platoon' - Luxor, Leiden en Euro, Al
phen
'The name of the rose' - Lido, Leiden
'Hannah and her sisters' - de dagelijk
se belevenissen van drie zusters in
Manhattan - Trianon. Leiden en
Greenway, Voorschoten
'No mercy' - Jeroen krabbé als engerd
in Amerikaanse politiefilm - City,
Katwijk
'Biggies' - City, Katwijk
'Kinky Business' - City, Katwijk
BLIJVERS
Labyrinth' - filmsprookje in de Mup-
pet-sfeer - Lido, Noordwijk
'Over the top' - Sylvester Stallone met
menselijke trekjes - Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'The golden child' - Eddy Murphy als
uitverkorene - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Nieuwe avonturen van de troetel
beertjes' - de beertjes nemen het op
tegen een jongen die een vakantie
kamp voor kinderen terorriseert - Eu
ro, Alphen en Lido, Leiden
'Children of a lesser God' - een blik in
de stille wereld van doven - Lido, Lei
den en Euro, Alphen
'De troetelbeertjes' - Greenway, Voor
schoten
'De aanslag' - langdradige verfilming
van Mulischs' boek - Greenway,
Voorschoten en Trianon, Leiden
'A room with a view' - liefde en
romantiek in sfeervolle film - Lido,
Leiden
'Ferris Bueller's day off - jongen gaat
spijbelen en belandt onder meer in
een museum - City, Katwijk
'Flodder' - a-sociale familie belandt
bij wijze van experiment in een kou-
we kakbuurt - Greenway, Voorscho
ten, Lido, Noordwijk en City, Katwijk
SEKSFILMS
Ten little maidens' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'Great sexpectations' - Rex, Leiden.
'Platoon' - Euro, Alphen
'Over the top' - Euro, Alphen
'Seks achter de tralies' - Euro, Al-
'Meisjes in vuur en vlam' - Euro, Al-
DEN HAAG
'The mosquito coast' - Asta (463500),
al.
'Terug naar Oegstgeest' - Babyion
(471656), 12 jr.
'Over the top' - Cineac, Odeon, 12 jr.
'Children of a lesser God' - Babylon,
al.
'Crocodile Dundee' - Asta (463500), al.
In 'Knights of the round table'
sluit koning Arthur vriendschap
met sir Lancelot, die zich voelt
aangetrokken tot Arthurs echt
genote Guinevere (Ava Gardner).
Zaterdagmiddag om 15.25 uur op
Nederland 1. Later op de avond
op dezelfde zender (20.28 uur)
'The frisco kid'. Een uit Polen af
komstige rabbi is op weg naar
San Fransisco en krijgt, nadat hij
beroofd is, gezelschap van de
schietgrage Tommy Lillard. De
nachtfilm op Nederland 2 is 'The
last tycoon' (23.15 uur). Monroe
Stahr is daarin een succesvolle
manager van een filmstudio die
op een dag Kathleen Moore ont
moet. Ze lijkt sprekend op zijn
overleden vrouw. In de hoofdrol
len Robert de Niro, Tony Curtis,
Jeanne Moreau en Jack Nichol
son
'Diamonds are forever' is een
Bond-film uit 1971 met Sean
Connery als de beroemde ge
heim agent. Hij denkt voorgoed
met de misdadiger Blofeld te
hebben afgerekend. Maar als hij
een bende diamantsmokkelaars
in de kraag wil grijpen ontmoet
hij Blofeld weer (Duitsland 1;
zondag, 20.20 uur). De Joegosla
vische film 'Ko to tamo peva?' is
zondag op Nederland 2 te zien
(22.55 uur). Een bus met passa
giers is op weg naar Belgrado. De
buschauffeur blijkt een tiran te
zijn die zijn zoon geblinddoekt
de bus laat besturen.
De Japanse film 'Tayfu cura-
bu' is maandag op Duitsland 1
In het filmhuis LVC draait tot en
met zondag 'Die Blechtrommel'
van Volker Schlöndorff naar de
roman van Günther Grass (21.15
uur). Woensdag begint daar het
thema 'the roaring sixties' met
de vertoning van 'Tout van bien'
van Jan Luc Godard over de gij
zeling van twee journalisten door
bezetters van een vleesfabriek
(20.00 en 22.15 uur). Met onder
anderen Jane Fonda en Yves
Montand. Donderdag (21.15 uur)
draait in het Filmhuis de popfes
tivalfilm 'Montery pop': met on
der anderen optredens van Janis
Joplin en The Who. De dit jaar
bekroonde films tijdens het film
festival in Rotterdam zijn vol
gende week te zien in het Lak-
theater. Maandag om 20.15 uur
wordt begonnen 'Fort van Sou-
ram, een legende'. Een Russi
sche film die een prijs kreeg voor
de 'meest vernieuwende film'.
Later op de avond volgt 'Himat-
suri' (22.00 uur) van Mitsue Jana-
ginachi. Een Japanse film die in
Rotterdam werd onderscheiden
als de beste niet-Amerikaanse en
niet-Europese film. Dinsdag om
20.00 uur begint om '40 m2
Deutschland', een debuut van de
Turkse regisseur Tevfik Baser.
'Regno di Napoli' van Werner
Schroeter sluit dinsdag om 22.00
uur het minifestival af.
Een vrolijke relatiekomedie
'She's gotta have it' van Spike
draait tot en met woensdag in het
Kfjkhuis 19.30 uur). Het gaat
'The fourth protocol' - Asta, 16 jr.
'No mercy' - Cineac (630637), 12 jr.
'Platoon' - Cineac, Metropole, 16 jr.
'Tough guys' - Cineac, al.
The golden child' - Odeon, 12 jr.
'Flodder' - Odeon (462400), al.
'A room with a view' - Metropole, 16
jr.
'De aanslag' - Metropole (456756), al.
'Round midnight' - Metropole, al.
The name of the rose' - Metropole, 16
jr.
'Die Zauberflöte' - Metropole, al.
'Carmen' - Le Paris (656402), al.
'How do you like it?' - Le Paris, 18 jr.
'Between lovers' - Le Paris, 18 jr.
'Little shop of horrors' - Babylon, 12
jr.
"The voyage home' - Euro, Odeon. al.
AMSTERDAM
Terug naar Oegstgeest' - Alfa, 12 jr.
'Over the top' - City (234579), 12 jr.
'De aanslag' - Tuschinski (262633), al.
'The fourth protocol' Calypso
(234876). 16 jr.
'Peggy Sue got married' - Alfa
(278806). al.
"Betty Blue' - Alfa, 16 jr.
'A room with a view' - Alhambra
(233192), al.
'Platoon' - Alhambra, 16 jr.
'The mosquito coast' - Bellevue Cine
rama (234876), al.
'Iris' - City, 12 jr.
'Color of Money' - City, al.
'Crocodile Dundee' - Cinerama
(266227), al.
'Children of a lesser God' - Calypso
(234876), al.
'Sulka's daughter' - Parisien (246549),
18 jr.
'Le rayon vert' - Cinecenter (236615),
16 jr.
'Hannah and her sisters' - Cinecenter,
al.
'De lachkick' - Cinecenter, 16 jr.
'Storia d'amore - Cinecenter, 16 jr
'Round Midnight' - Kriterion (231708),
al.
'Casanova' - Kriterion, 16 jr.
'Down by law' - The Movies (245790),
16 jr.
'She's gotta have it' - The Movies, 16
jr.
Tiempo de morir' - The Movies, 16 jr.
'A room with a view' - Tuschinski
(262633), 16 jr.
The name of the rose' - Tuschinski,
16 jr.
Tough guys' - Tuschinski, al.
'Flodder' - Tuschinski, al.
The Mission' - Tuschinski, al.
'Platoon' - City, Cinema - 16 jr.
'Carmen' - Cinema (151243), al.
'The golden child' - Tuschinski, Cine
ma, 12 jr.
"The voyage home' - City, al.
'Péril en la demeure' - De Uitkijk, al.
'Little shop of horrors' - Alfa, 12 jr.
'No mercy' - City, 12 jr.
'A nightmare on Elmstreet (2)' - City,
16 jr.
'La femme de ma vie' - Cinecenter, 16
jr.
Gloria Swanson, te zien in
'Sunset boulevard'. (archkffoto)
(23.00 uur). In een school in To
kio lopen de gemoederen, met
het oog op de komende eindexa
mens, hoog op.
Woensdag wordt op BRT 2
'Sunset boulevard' vertoond.
Gloria Swanson is daarin een
vergeten Hollywood-ster uit het
tijdperk van de stomme film die
haar come-back wil maken (20.20
uur). Dezelfde avond is 'Het bit
tere kruid' op Nederland 1 te
zien (22.35 uur). Het is de verfil
ming van het gelijknamige boek
van Marga Minco over de beleve
nissen van een Joodse vrouw tij
dens de oorlog.
Yves Montand, te zien in 'Tout
van bien'. (archieffoto)
daarin om een vrouw die er drie
minnaars op na houdt. Hannah
and her sisters' van Woody Allen
is ook tot en met woensdag in het
Kijkhuis te zien (21.45 uur). Sol
daten zonder geweren' gaat over
de fabruaristaking. Een vrouw
kan het niet verwerken dat haar
man tijdens de staking is gedood
als verzetsstrijder (maandag in
het Kijkhuis; 20.00 en 22.15 uur).
Dinsdag wordt 'The sacrifice'
(vertoond (20.00 uur) en woens
dag draait 'Chiedo Asilo' met
Roberto Benigni. Het verhaal
gaat over een man die 150 men
sen probeert op te voeden. Door
zijn non-conformistische opvoe
dingsmethode komt hij in con
flict met de bestaande orde (20.00
en 2.15 uur).
The name of the rose'; regie: Jean-Jac- I I _J ^B I
ques Annaud; hoofdrollen: Sean Con- 1 WW |-J W WmBmSb fcf tl
nery, F. Murray Abraham en Christian V li^V%ST%\7 I I IIVIVIVlwWU VV Vl I
Slater; theater: Lido, Leiden.
TELEVISIE
FILMHUIZEN