Amica brengt romantiek terug in kinderkleding Irangate-spektakel gaat laatste bedrijf in EXTRA op maandag- Nieuw middel biedt dag bescherming tegen zonnebrand PINGUÏNS Predikanten hebben het moeilijk PAGINA 2 MAANDAG 27 APRIL 1981 Anneke Scheeres: "Veel vraag naar exclusieve mode" Het maken van goede kinderkleding is een vak apart. Lang niet elke ontwerper heeft zin in dit soort "priegelwerk" en ateliers die goede kinderkleding kunnen maken, zijn schaars. De behoefte aan exclusieve kinderkleding daarentegen is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Reden voor de Alphense Anneke Scheeres om in dit "gat in de markt" te springen en een serie exclusieve kinderkleding te ontwerpen die onder het merk Amica te koop is. door Henriëtte van der Hoeven "Dat er zo'n behoefte was aan apar te kinderkleding heb ik gemerkt in mijn eigen kennissenkring", zegt Anneke. "Voor mijn kinderen maakte ik alles zelf en dan vroegen ze steeds weer of ik voor hun kin deren ook zoiets wilde maken. Dat zette me aan te denken. Wat ik ei genlijk wil is iets heel exclusiefs opzetten. Een paar modellen in se- rieproduktie maar verder allemaal exclusieve modellen". Een wens die tot nu toe maar ge deeltelijk in vervulling is gegaan. De kleding is er, het pandje nog niet. Haar eerste zomercollectie sloeg aan. Naast shows in Alphen en omgeving werd ze uitgenodigd in het Amsterdamse Confectiecen- trum haar kleding te laten zien. Dat resulteerde in nieuwe contacten. die haar aanmoedigden op de inge slagen weg verder te gaan. Belang stelling voor haar romantische kle ding is er genoeg. Als ze over vol doende kapitaal beschikte, begon Anneke morgen nog een zaakje in Madrid en ook vanuit Duitsland, België en Israël heeft men interes se in de Amica-collectie. Vakvrouw Anneke Scheeres is dan ook geen handige doe-het-zelver. die aan haar hobby iets verdient maar een mode-vakvrouw. Ze kreeg haar opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Amster dam en werkte in Parijs o m. op het atelier van Louis Fëraud. waar ze een schat aan ervaring op deed. Weer terug in Nederland vervol maakte ze haar tekenwerk en was ondanks een gezin met drie op groeiende kinderen actief op het gebied van ontwerpen ("Ik heb bruidjes van top tot teen aange kleed") en reclametekenen. "Het voordeel was dat ik alles ge zellig thuis kon doen, ik hoefde mijn gezin dat nu weer heel en thousiast meewerkt, er niet lang voor in de steek te laten. Maar op een gegeven moment wilde ik er toch iets méér van maken." zegt Anneke. "En toen kwam ik op kin derkleding. Ik ben er van over tuigd dat er een markt is voor mijn kleding. Na al dat spijkergoed komt de vraag naar romantische kinderkleding weer terug". "Het moet romantisch zijn en ook tijdloos," vindt Anneke. "Ik ben een beetje eigenwijs mens, ik houd niet van trends. Ik laat me in spireren door mijn hele omgeving, een boek of film, zelfs een tak kan zo prachtig gevormd zijn dat je er een idee door krijgt. En weetje wat het gekke is, ik heb er eigenlijk nog nooit helemaal naast gezeten". Omdat kinderkleding lekker moet zitten - "anders willen ze het niet aan"- maakt Anneke van witte katoen -"Ik werk alleen met na tuurlijke stoffen"- bijvoorbeeld ruime witte hangjurkjes, versierd met prachtige oude kant en brode rie, of met een eenvoudig kant randje langs de zoom een een door gestikt hesje van satijn (dat er ook afkan). Jurkjes met een wat feeste lijk karakter. Wat meer voor alle dag zijn de bontgekleurde doorge stikte jasjes, die door lintjes wat taillering krijgen en waardoor het mogelijk is ook een dikkertje zo'n jasje aan te trekken (bij kinderkle ding rekent men in lengtematen). De gestreepte broek en het vestjas- je zijn typisch voorbeelden van modellen die geconfectioneerd kunnen worden. De Amica-kle- ding is er voor de jeugd van 2 tot 13-14 jaar. Omdat die laatste leef tijdscategorie behoefte heeft aan een eigen stijltje, is dat "oudere" deel van de collectie dan ook heel anders dan de echte kinderkle ding, iets meer trend maar toch met een eigen karakter. Moeilijk "Het is verschrikkelijk moeilijk een atelier te vinden dat mijn kle ding kan maken", verzucht Anne ke. "En het hoeft toch écht niet op een koopje. Als het goed is, mag het ook wat kosten. Voor dal streep-pak heb ik nu een Turkse kleermaker in het bedrijvencen trum hier in Alphen. Die man doet het echt heel netjes. Veel ateliers vinden kinderkleding te bewerke lijk. Al een paar keer heb ik het ge probeerd. Voor de vorige show heb ik dingen moeten weigeren, zo slordig was het allemaal. Nee, ik moet echt werken met thuisnaai sters. Het probleem daarmee is weer, krijgen ze een vaste baan. dan ben je ze kwijt. Een andere op- Een wit katoenen jurkje wat romantische stijl. lossing is zelf een atelier opzetten maar dat is een verschrikkelijk grote investering. Daar hoef ik voorlopig beslist niet aan denken". Dat ze gekozen heeft voor een moeilijk vak, daarvan is Anneke Scheeres zich heel goed bewust: "Er zijn al heel veel mensen met kinderkleding de mist ingegaan." zegt ze. Vandaar haar voorzichtige begin. Een zomercollectie nu, en deel is verkocht en straks een zomercollectie voor 1988. Wie het werk van Anneke Schee res eens wil zien, kan elke laatste zaterdag van de maand van 14.00- 18.00 uur terecht in Querelle aan de Julianastraat in Alphen. Daar hangt ook kleding voor volwasse nen, gemaakt door Sylvia en Ber- nie. Verder kan een afspraak wor den gemaakt om de Amica-collec tie te bekijken tel. 01720-21035 Een droog poeder, bestaande uit een miscroscopische kleine spons achtige subsantie, is de nieuwste bescherming voor de menselijk huid tegen de schadelijke, huid kanker verwekkende, werking van ultraviolet in zonnestralen. Het produkt, dat ongeveer over een jaar op de Amerikaanse markt zal worden gebracht, geeft zo'n 12 uur lang bescherming. Je kunt er mee zwemmen omdat het niet door het water wordt afgespoeld; bo vendien is met het poeder geklie- der met vettige olie of melk niet meer aan de orde. Scheikundige Sergio Nacht, di recteur van de onderzoeksafdeling van Advanced Polymer Systems, onthulde dat het geheim van het middel ligt in miniem klei ne plastic sponsjes. Ieder sponsje heeft 250.000 porieën. De sponsjes worden gedrenkt in vloeibaar zon- blocmiddel dat in de loop van de dag zijn werking blijft behouden omdat de drager van het middel zich beweegt en iedere beweging het zonbloc uit de porieën van de spons doet komen. Volgens Nacht kan het poeder worden toegevoegd aan vele vloei bare cosmetische middelen, zoals bodymilk, oogmake-up en afters have lotion. Het middel wordt niet door water weggespoeld en moet met zeep worden verwijderd. Nacht zei dat inmiddels onder handelingen op gang zijn met ver schillende cosmeticabedrijven die het nieuwe middel in de toekomst op de markt zullen gaan brengen. Applaus. Soms klinkt het op als een hevige regenbui, soms doet het denken aan het gespetter van een kroket in kokend vet. Sommige mensen bewegen beide handen met grote snelheid tegelijkertijd naar elkaar toe. Dat zijn de écht geestdriftigen. Anderen bekloppen met de vingers van de ene hand zacht de binnenkant van de andere. Dat zijn de minzamen, zij die op kunstgebied wel wat gewend zijn. Weer anderen willen wel, maar künnen niet krachtig applaudiseren, omdat zij met hun ene arm het programma tegen zich aan houden geklemd. Vaak zijn dat critici, die in het duister van de zaal elk wit plekje op dat programma hebben ingevuld met naderhand niet meer terug te lezen aantekeningen. Applaudiseren - ik heb me onlangs, tijdens een bezoek aan de schouwburg, eens afgevraagd waar dit merkwaardige gebruik nu eigenlijk vandaan komt. We vinden het nu wel allemaal zo gewoon, maar in feite is het toch een eigenaardige bezigheid, dat kastijden van de eigen handen. Het heeft ook iets dierlijks. Kijk maar eens goed: pinguins doen het ook. En - klappen kan ook alleen maar en masse. Wie in zijn eentje staat te klappen, voelt al gauw het schaamrood naar de kaken stijgen. Romeinen Het werkwoord 'applaudiseren' stamt van het latijnse 'applaudo', wat betekent: 'iets tegen iets aanslaan zodat het klapt'. Het applaus bestond reeds bij de oude Romeinen, maar uitte zich in het begin toch iets anders dan nu. Men gaf blijk van zijn bijval door te wuiven met de slippen van zijn toga. Keizer Aurelianus bracht daar verandering in. Misschien vond hij wel dat er door dat gedoe met die toga's teveel lijflucht van de toeschouwers vrijkwam, want hij begon linten onder het volk uit te delen waarmee men als blijk van enthousiasme kon wuiven. Naderhand werd er met de middelvinger tegen de duim getikt, maar aangezien dit in de grote amphitheaters niet erg hoorbaar was, begon men al gauw met de vlakke of holle handen tegen elkaar te slaan. Dat gebruik werd door de christenen overgenomen. Zij - is het dan toch allemaal theater? - klapten zelfs in de kerk. Ook in het verleden kende men het kunstmatig opgewekt of gekocht applaus, zoals wij dat nu vaak horen bij Amerikaanse teeveeseries en in Nederlandse praatprogramma's. In Frankrijk noemde men zo'n stel gekochte applaudiseurs een 'claque'. Ze werden gehuurd door toneelgezelschappen en hadden de taak met hun geklap het publiek mee te slepen. In het begin bestond zo'n 'claque' uit een aantal mensen die vrijkaartjes hadden ontvangen. In 1820 werd er door meneer Sauton een vereniging opgericht die luisterde naar de naam: 'Maatschappij tot verzekering van toneelsuccessen'. Bij deze Sauton kon een actrice of acteur tegen een bepaald bedrag een hoeveelheid applaus kopen. Maar deze slimme vogel verkocht niet alleen dat. Men kon bij hem ook 'lachers' en 'weners' bestellen. Overal Beperkte het applaus zich vroeger veelal tot schouwburg en concertzaal, tegenwoordig wordt er overal geklapt. En om niets. Bekend is de quizmastersfrase: 'Mag ik even een applausje'? En dan komt er een onbenul in beeld, die wel wilde dat hij een schildpad was zodat hij zijn hoofd kon intrekken, omdat hij weet dat hij zich in niets onderscheidt van de klappende onbenullen in de studio. Zoiets - het is de devaluatie van het applaus. Op hun laatste elpee laten Koot en Bie daar een treffend voorbeeld van horen. Er wordt in een praatprogramma een man geïnterviewd die een probleem heeft: hij is niet ziek, maar gaat toch dood. Elke keer, op juichende toon, wordt deze frase herhaald: 'U bent niet ziek, maar u gaat toch dood!' En telkens weer komt er een klaterend applaus. Ik heb af en toe het idee dat het huidige schouwburgpubliek aangestoken is door die onzin bij al die Ronnen en Ivo's, die vragen om klappen. Het lijkt wel alsof applaudiseren een routineuze handeling geworden is. Ik heb de laatste maanden meerdere voorstellingen in de Leidsche Schouwburg bezochten er was er niet één, die niet stormen van bijval oogstte. Dat kan natuurlijk niet. Daarom: laten wij wij niet voor elke minkukel klappen. Voor een echte kunstenaar telt elke klap. Dat wil zeggen: elke eerlijke klap. ANGELA PINNEBERG WASHINGTON - Op 5 mei be ginnen de speciale commissies van het Huis van Afgevaardig den en de Senaat aan de reeks hoorzittingen die uiteindelijk de ontknoping zullen moeten bren gen van de Iran-Contra's-affaire. Maandenlang zijn medewerkers van deze Congrescommissies nu al bezig met het uitzoeken van al lerlei materiaal (meer dan 100.000 documenten bijvoor beeld), het oproepen van circa 300 getuigen, met lezen, stude ren, praten en denken. door Henk Dam En dat allemaal met het oog merk om uiteindelijk deze vraag beantwoord te krijgen: wat ge beurde er precies rond de Ameri kaanse wapenzendingen aan Iran, en rond het doorsluizen van Iraanse betalingen naar de Con tra's van Nicaragua? In het ver lengde daarvan zullen de 26 le den van de Huis-Senaats-com- missie ook meer in het algemeen kijken naar half of helemaal ille gale Amerikaanse hulp aan de Contra's. Daarmee wordt vanaf 5 mei zelfs begonnen. Aan het eind van de zomer, begin van de herfst zullen de commissies de antwoorden op ook de laatste de wereld zullen dan de beschik king hebben over alle feiten, en hun oordeel kunnen geven. Voor het zover is, wacht ons nog ongemeen boeiend theater. De verhoren immers - die door de twee Congrescommissies ge zamenlijk worden afgenomen - zullen in het openbaar plaatsvin den en dus ongetwijfeld door de tv worden uitgezonden. De da mes en heren Afgevaardigden en Senatoren weten ook wel, dat hun reputatie, bij een beetje han dige show van hun kant tijdens de verhoren, een flinke duw in de goede richting kan krijgen. Reken dus maar dat de Perry Mason in de deelnemende Con gresleden klaarwakker is. Aanklager John Poindexter: onschend baar? (foto API vragen moeten geven. Politici, historici, het Amerikaanse volk, Terwijl de Congrescommissies straks van start gaan, loopt nog het onderzoek van de speciale aanklager Lawrence Walsh, die zich sinds eind vorig jaar buigt over de vraag, of zich tijdens de Iran-Contra's-affaire strafbare feiten hebben voorgedaan. Walsh en zijn omvangrijke staf medewerkers bestrijken groten deels het terrein waarop de Con grescommissies ook gaan werken, zij het dus met een ande re invalshoek: de commissies willen niet meer dan ophelde ring, Walsh zoekt wetsovertre ders. De werkzaamheden van Walsh en de Congrescommissies dreig den enige weken geleden even in botsing met elkaar te komen, toen de kwestie van onschend baarheid voor twee sleutelfigu ren in het drama, Oliver North en John Poindexter. ter sprake kwam. Want wat is het geval? North en Poindexter hebben tot dusver geweigerd ook maar iets te zeggen over hun aandeel in de affaire onder verwijzing naar een Grondwetsartikel dat stelt dat niemand verklaringen hoeft af te leggen die voor hem nadelig kunnen zijn. Het Congres heeft dan de mo gelijkheid, zo iemand beperkte onschendbaarheid te geven, dat wil in dit geval zeggen: North en Poindexter' kunnen dan niet ver volgd worden op grond van wat ze tegen de Congresleden verkla ren. Zouden ze, na onschend baarheid te hebben gekregen, alsnog weigeren te praten, dan kunnen ze tot celstraf worden veroordeeld. Het is dus een heel goed middel om iemand aan het praten te krijgen. Maar tegelij kertijd zou het het werk van Walsh kunnen frustreren. Want stel nu, dat Poindexter en North strafbare feiten hebben ge pleegd. Ze zouden daar dan in de Congreszaal desnoods luidkeels over kunnen opscheppen, want ze zijn toch onschendbaar. Wat Walsh bij eventuele ver volging dus moet kunnen aanto nen, is dat hij achter de strafbare daden van North en Poindexter is gekomen op grond van andere gegevens, met andere woorden: niet op grond van hun eigen ge tuigenissen. Dat is de reden waarom de absoluut cruciale ver horen van North en Poindexter door de Congrescommissies er gens achteraan zijn geplaatst, op z'n vroegst eind juni. Walsh heeft Bekend Veel van wat er tijdens de ver horen zal worden gezegd, is al in grote lijnen bekend. Dat is te danken aan de onvermoeibare Amerikaanse pers, die vooral eind vorig jaar een tweede Water- gate-sëhandaal vermoedde (nu is dat wat minder), het werk van eerdere Congrescommissies, en de Tower-commissie. Een van de Congrescommissies, de Senaats commissie voor geheime dien sten, bracht medio januari al een vrij uitvoerig rapport uit met daarin de hoofdlijnen van het schandaal. Maar het rapport van de com- missie-Tower, door president Reagan zelf ingesteld, gaf in fe bruari de tot nu toe meest com plete en gezaghebbende versie. Dat wil overigens niet zeggen dat nu ook alle vragen zijn opgelost. Zolang Poindexter en North niet zijn gehoord, blijft bijvoorbeeld de vraag overeind of zij op eigen houtje handelden, dan wel hun opdrachten van hogerhand (Rea gan?) ontvingen. Opgehelderd is ook niet, hoeveel Iraans geld naar de Contra's ging, en precies op welke manier. Dat zal allemaal de komende maanden duidelijk moeten wor den. "De kerk schept geen floris sant beeld van zichzelf. Ze komt in de publiciteit met een reactio nair gedrag doordat ze bezig is met dingen die achterhaald zijn". De voorzitter van de Bond van Nederlandse Predikanten, ds. L. de Liefde, schetste vanmorgen op de jaarvergadering van de bond de weinig rooskleurige si tuatie waarin de kerk zich in ons land bevindt. "Wanhopig pro beert zij haar bestaan als maat schappelijk instituut te rechtvaardigen". Ook het werk van predikanten wordt er niet gemakkelijker op, zo bleek uit de toespraak van De Liefde. En hij staat niet alleen in die opvatting. Vandaag en mor gen spreken de predikanten over het thema 'Weerstand bieden in de boze dag'. Hun gereformeerde collega's stellen volgende week de 'motivatie en arbeidsvreugde van predikanten' aan de orde. Maar, zei ds. De Liefde, niet al leen wij hebben het moeilijk. "Ambtenaren en mensen in het onderwijs en de gezondheids- zon? kpnnpn vprepliikbare span ningen". Een oorzaak van die zwaardere taak is, volgens de voorzitter, dat de kerk geen een heid meer is. "Een gemeente is een verzameling werelden van enkelingen geworden, met hun eigen verwachtingen en hun ei gen verhaal. De predikant staat daardoor meer in dienst van een club dan dat hij zich dienaar der kerk weet". Gevolg is, dat bij ver schil van mening de standpun ten snel verharden. Twee dagen praten de predi kanten er in Utrecht verder over. Somber over eenheid Als de kerken van de 'gere formeerde gezindte' er niet in slagen één te worden, is er voor deze gezindte geen toekomst. Dat perspectief brengt ze echter niet tot actie. Ze zijn blij met hun eigen kerk en vinden het wel best zo. Die conclusie kan worden ge trokken uit de forumdiscussie over 'de toekomst van de gere formeerde gezindte', die in Drie bergen werd gehouden ter afslui ting van het jaarlijkse paascon- gres van de vrijgemaakt-gerefor- meerde studentenvereniging. Aan dat forum namen deel de secretaris van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk, ir. J. van der Graaf, de voorzitter van de landelijke vergadering van de Nederlands Gereformeer de Kerken, mr. dr. J. Meulink, de vrijgemaakt-gereformeerde pre dikant dr. W. G. de Vries uit Zwolle en de christelijke gerefor meerde hoogleraar kerkrecht dr. W. van 't Spijker uit Apeldoorn. Van 't Spijker was nog het meest realistisch. "Er moet een serieuze poging worden gedaan om de eenheid van de gerefor meerde belijders te bewerken. Dat is een kwestie van geloof waardigheid. Als het ons niet lukt deze belijders bij elkaar on der één dak te krijgen, dan zal er geen sprake meer zijn van toe komst voor de gereformeerde ge zindte, maar zal ze geleidelijk wegvloeien". De Apeldoornse hoogleraar bekende, dat het vraagstuk van de kerkelijke ver deeldheid hem 'neerslachtige buien' bezorgt. Meulink was evenmin optimis tisch. "Onder gereformeerden heerst een zucht tot verdeeld heid. Bij het zoeken naar eenheid willen wij de ander te veel tot óns standpunt bekeren. Laten wij el kaar liever aanvaarden zoals we zijn. De praktijk van het leven maakt mij pessimistisch. Ik leef nu al 70 jaar en heb nog nooit ge zien dat twee kerken bij elkaar kwamen". Ook ir. Van der Graaf van de Gereformeerde Bond was nogal somber. "De eenheid van de kerk is in de gereformeerde ge zindte niet zo veilig. Als er een herenigde gereformeerde kerk ontstaat, zal er een nieuwe, nóg gereformeerdere kerk worden opgericht, die op haar beurt weer zal worden overtroefd door de meest gereformeerde kerk". Wat dat betreft maakte hij zich ook geen illusie over de Gerefor meerde Bond in de Hervormde Kerk. "Zodra de Bond een kerk zou zijn buiten de Hervormde Kerk, zou ze binnen de kortste tijd uiteenspatten in een paar kerken". Van der Graaf gaf daar mee aan, hoe ver de Bond kan gaan in zijn kritiek op het Samen op weg-proces van de Hervorm de Kerk en de Gereformeerde Kerken. Forumleider dr. Jac. Schaeffer, leraar geschiedenis in Rotter dam, zei in een afrondend woord: "U strekt de armen wijd uit naar elkaar, maar blijft onder tussen zitten waar u zit". Dalend ledental Luthersen. Het aantal belij dende leden van de Evangelisch- Lutherse Kerk in Nederland is vorig jaar met 5 procent gedaald. De kerk had toen 11.911 inge schreven leden en 15.696 doople den. De doopleden vertoonden een lichte daling. Een belangrij ke oorzaak van de teruggang is de 'schoning' van de ledenbe standen. De daling was het sterxsi in Zuid- en Noord-Holland, waar ruim de helft van alle kerkleden woont. In Rotterdam nam het aantal leden in één jaar met 15 procent af, in Amsterdam met 10 procent. Er zijn tweemaal zoveel vrouwen als mannen belijdend lid van de lutherse kerk. Het aantal dopen is toegeno men, vooral door de doop van volwassenen. Ook het cursus werk en de plaatselijke vrouwen groepen boekten vooruitgang. De jongerengroepen lopen in aantal terug. Hervormde Kerk: beroepen te Katwijk aan Zee A. de Lange Wekerom, te Papendrecht A. F. Kaars Haaften, te Putten A. Viser Wierden, te Stolwijk J. P. Nap Huizen; aangenomen naar Ede D. C. Floor Rouveen; beroepbaar ds. A. H. Veldhuizen Herkingen. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Barendrecht J. de Kievit Schiedam. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Lelystad J. Groeneveld Ridderkerk. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Rotterdam-Ale- xanderpolder B. van der Heiden Woerden, voor Wageningen C. J Meeuse Rotterdam, voor Capelle a.d. IJssel M. Mondria Waarden burg. 'Oog in oog'. De paasactie 'Oog in oog met de bisschop' (Den Bosch) van rooms-katholie- ke homoseksuelen krijgt op pinksterzondag, 7 juni, een ver volg. Dan gaan actievoerders naar Zevenaar, waar kardinaal Simonis het vormsel zal toedie nen. "Wij willen in Zevenaar dezelf de ingetogen stijl hanteren als in Den Bosch", verklaarde F. Mi- chiels, initiatiefnemer van de paasactie, in het radioprogram ma 'Vandaag' van de NCRV. "Dus pas halverwege de mis zul len wij de roze driehoek opspel den. Bovendien willen we op die zondag meehopen en meebidden dat de bisschoppen de Geest in de ruimte zin van het woord mo gen ontvangen". Leiden. Ds. A. Alblas (Am- sterdam-Watergraafsmeer), op volger van ds. E. M. Pannekoek, hoopt op zondag 31 mei intrede te doen in de Leidse hervormde gemeente met een dienst om 10 uur in de Hooglandse kerk. De Leidse predikant J. Nauta zal hem bevestigen. In de Bethlehemkerk (Drift straat) wordt die zondag geen dienst gehouden. Voor mensen die slecht ter been zijn zal er van de Bethlehemkerk en Petrakerk een speciale bus rijden. CHINA - In China voltrekt zich de religieuze opleving aanmerke lijk sneller dan in de Sovjet- Unie. Dat concludeert dr. Emilio Castro, de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, na een bezoek van twee weken aan China. Volgens hem wordt er nu in dit land iedere dag een nieuwe kerk of een kerkelijk centrum geopend. In de Sovjet-Unie is de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk ondanks alle vernieuwingen in de samen leving nog erg traditioneel en voorzichtig, aldus Castro. De christelijke kerken in China zoe ken daarentegen „heel moedig" en vaak „op sensationele wijze" naar nieuwe vormen van christe lijk leven. Castro verklaarde erg onder de indruk te zijn van die nieuwe vormen en de eenheid van de Chinese kerken. Ze zijn wat dat laatste betreft een wezen lijk bestanddeel geworden van de internationale oecumenische beweging, meent hij. China telt naar schatting tus sen drie en vier miljoen protes tanten. Sinds 1978 zijn in het nieuwe klimaat van grotere reli gieuze vrijheid meer dan 4000 kerken heropend of gebouwd, al dus Castro. Aan de tien theologi sche faculteiten in het land stu deren op het moment bijna 700 mensen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2