Q Stallone vertoont menselijke trekjes Meesterlijke aanval op de televisie David Mendenhall: filmzoontje van Stallone Gebrekaan aandacht, en uiterlijk vertoon ■JIIHlll'IIIJl VRIJDAG 10 APRIL 1987 PAGINA 9 'Hero; a strange world of misfits'; regie: Alexandre Rockwell; hoofdrollen: Paul Rockwell, Kim Flowers en Mika Yama- da; theater: Kijkhuis, Leiden. Een 15-jarige lichamelijk gehandi capte weesjongen (Paul) woont in bij twee vrouwen. Hij zal geestelijk nooit het niveau van een kleuter te boven komen en haalt werkelijk heid en fantasie steeds door elkaar. Zijn huisgenoten willen hem adop teren om zo een ideaal Amerikaans gezinnetje te vormen. Het verhaal van 'Hero; a strange world of misfits' is duidelijk, de manier waarop het in beeld is ge bracht is uiterst verwarrend. In he le korte fragmenten wordt de kij kers de belevingswereld van Paul (Paul Rockwell) voorgeschoteld. Werkelijkheid, fantasie en droom dwarrelen door elkaar. De adoptie van Paul door Kim (Kim Flowers) en Mika (Mika Ya- mada) mislukt uiteraard en het drietal besluit naar Truth of Conse quences in New Mexico te trekken. Een plek waar hopelijk wel een ge zinnetje kan worden gesticht. De camera volgt dan vanuit de lucht een ellenlange rechte weg in een uiterst kaal en dor landschap. Onderweg komen ze een lichte lijk gestoorde cowboy tegen die zich inbeeldt generaal Custers te zijn die in de burgeroorlog de In dianen versloeg. Hij is het toon beeld van dé Amerikaan. In een koffertje sjouwt hij zijn 'waarde volle informatie over Amerika' mee. Zoals bijvoorbeeld een tijd schrift met daarin een foto van de eerste Amerikaan die een stap op de maan zette. Zijn reisgenoten to nen geeen enkele belangstelling voor deze bezittingen. Met z'n vie ren reizen ze verder totdat ze vast lopen in de woestijn. Dan gaat alles mis. De Mexicaanse Kim krijgt ru zie met de Japanse Mika omdat die weigert ook maar een woord te spreken. De schizofrene aanvallen van de cowboy worden steeds er ger. Paul is de enige van het stel die probeert .de stemming er in te houden. Hij is dol op fotograferen en legt alles vast met zijn camera. Na een paar dagen overlijdt de jon gen, na tevergeefs om hulp te heb ben geroepen. De andere drie zit ten in de auto en merken nauwe lijks wat er gebeurt. Wanneer ze ontdekken dat Paul dood is realise ren ze zich hun fouten. Ze hebben veel te weinig aandacht voor elkaar gehad en interesseerden zich veel te veel voor uiterlijk vertoon. Alles komt weer redelijk op zijn pootjes terecht als Paul in de vol gende scène wakker wordt uit een droom. Juist dat gegeven maakt het zo onduidelijk omdat in de BIOSCOPE Kim Flowers, te z\ droom ook weer onderscheid ge maakt wordt tussen werkelijkheid en fantasie. 'Hero' is een heel treurig verhaal met hier en daar ook wat komische aspecten. De levensgrote plastic koe die achter de auto wordt mee genomen door de cowboy is daar een voorbeeld van. En Kim die van haar Mexicaanse afkomst niks wil weten. Ze probeert tot in het absur de toe (met een grote opzichtige blonde pruik) probeert zo Ameri kaans mogelijk te zijn. Zeg nou eens iets Amerikaans zegt Kim te gen Mika als ze ruzie hebben in de woestijn. Mickey Mouse, bijvoor beeld. Het zijn deze absurde din gen die de vaak verwarrende beel den van de film enigszins goed ma ken. ERNA STRAATSMA 'Over the top'; regie: Menahem Go lan; hoofdrollen: Sylvester Stallone, Ro bert Loggia en David Mendenhall; thea ter: Luxor, Leiden. Het mooie en heldhaftige van Stal lone is dat hij altijd tegen de ver drukking in moet vechten, of hij nu bokser of Vietnamveteraan is. Onder het motto 'waar een wil is, is een weg' maakt hij keer op keer duidelijk, dat zelfs voor een under dog de overwinning in het ver schiet ligt. In 'Over the top' speelt Stallone een regelrechte mislukkeling. Hij is een vrachtwagenchauffeur, Lin coln Hawk, die zijn oude truck een wasbeurt geeft en zijn haren kamt alvorens zijn 12-jarige zoontje van de militaire academie te halen. De deftige mensen halen hun neus op voor deze ongewone verschijning. Degene die helemaal niets van Hawk wil weten is zoon Michael. Hawk heeft vrouw en kind i lang geleden verlaten. Hij moet nu in opdracht van de zwaar zieke moeder zich met zijn zoon verzoe- Onder toezicht van de steenrijke grootvader, Jason Cutler, is Mi chael uitgegroeid tot een verwend en arrogant jochie. Hij maakt zijn vader onmiddellijk duidelijk dat zij tot verschillende milieus beho ren. De afwerende houding weet Hawk echter snel te doorbreken door hem vertrouwd te maken met zijn leven als trucker en 'armwrest- ler'. De vader geeft zijn beschermd opgevoede zoontje de nodige le venslessen van het niveau "in deze wereld krijg je niets cadeau" en "je moet zelf je kansen grijpen". De machtige Jason Cutler pro beert intussen op alle manieren zijn kleinzoon terug te krijgen. Wanneer zijn moeder is overleden besluit Michael inderdaad bij zijn grootvader te blijven. Teleurgesteld reist Lincoln Hawk af naar het wereldkampioen schap armworstelen in Las Vegas. Daarna krijgen de liefhebbers van Stallone eindelijk te zien waarop ze de hele tijd hebben moeten wach ten: de grootste engerds die met el kaar de strijd aanbinden. Dankzij doorzettingsvermogen en geloof in zichzelf weet de underdog de hoofdprijs en wereldtitel te win nen. Maar wat veel belangrijker is: de mislukkeling is uitgegroeid tot een held die in staat is voor zichzelf en zijn zoon een goed bestaan op te bouwen. Volgens Stallone (hij schreef ook het scenario) gaat de American Dream in het land van de onbegrensde mogelijkheden nog steeds in vervulling, als je maar doorzet. In 'Over the top' is het gebruikelijke fysieke machts vertoon grotendeels vervangen door een sentimenteel familiedra ma, zodat er nu voor niemand meer iets te halen is. LEONARD ENGEL ROME (Rtr) - De Italiaanse film- stad Cinecittci is deze maand een halve eeuw oud. De plaats werd ooit het 'Hollywood aan de Tiber' gedoopt omdat er in de jaren vijftig een reeks Amerikaanse films zijn gemaakt. Het historische Ben Hur en de Cleopatra van Elizabeth Tay lor zijn twee van deze epossen. 'Ci- necitta heeft veel filmroem verlo ren, maar de president-directeur van de filstad, Franco Gerardi, gaf onlangs te kennen de plaats nieuw leven in te willen blazen. 'Ginger e Fred'; regie: Federico Felli- ni; hoofdrollen: Marcello Mastroianni en Giulietta Masina; theater: Trianon, Lei- Fedenco Fellini (1920) is al bijna een halve eeuw werkzaam in de filmindustrie. In die tijd heeft hij vijfentwintig films geregisseerd en sinds lang geldt hij als de onbe twiste meester van de Italiaanse ci nema. Titels als 'La Strada' (1954), 'La Dolce Vita' (1959), 'Otto e mez zo' (1962). 'Satyricon' (1969), 'Amar- cord' (1973), 'La Citta delle Donne' (1980) en 'E la nave va' (1983) trek ken in de filmhuizen altijd nog veel publiek. Het is dan ook hoogst merkwaar dig dat 'Ginger e Fred' nu pas in een Leids theater te zien is. De film is inmiddels een jaar oud en een nieuwe Fellini is alweer in aan tocht. Het is met Fellini hetzelfde als met bijvoorbeeld Woody Allen; in de grote bioscopen boeken de films een mager resultaat, terwijl ze in het alternatieve circuit een re gelrechte hit zijn. Zo kan het ge beuren dat Fellini tussen de wal en het schip valt, als de film niet on middellijk in de filmhuizen wordt uitgebracht. 'Ginger e Fred' is Fellini's uitval in de richting van de (Italiaanse) commerciële televisie. Amelia en Pippo komen ter gelegenheid van een grote kerstshow na vele jaren weer samen om nog één keer hun oude act op te voeren. In de jaren vijftig waren zij succesvol met een imitatie van het legendarische dansduo Fred Astaire en Ginger Rogers. Pippo (een magistrale rol van Mastroianni) is inmiddels be hoorlijk afgetakeld. Achter zijn dandy-uiterlijk gaat een verlopen stakker schuil. Amelia (heerlijk vertolkt door Fellini's vrouw Giu lietta Masina) is een pittig'e wedu we, maar ook een dagje ouder. Geschrokken kijken deze oude vaklui om zich heen in de televi siestudio's. In kwaliteit en dus ook het repeteren van de act is nie mand geïnteresseerd. Het gaat al leen om de snelle effecten. Te mid den van eetbare slipjes, een koe met achttien uiers, lilliputters, een priester die gaat trouwen, een ver oordeelde mafioso, gaan Pippo en Amelia hun vernederende gang. Ie dereen ontleent zijn waarde aan il lustere voorbeelden of afwijkend gedrag. Voor echte mensen is geen ruimte in de oppervlakkige wereld die televisie heet. Pas in het don ker van éen stroomuitval, creëert Fellini ruimte voor intimiteit en tragiek, om zijn personages vervol gens weer ten prooi te laten vallen aan het tèlevisiesysteem. Met dit vernietigende gebaar bewijst Felli ni eens te meer dat hij op eenzame hoogte staat. LEONARD ENGEL Na de 'verplichte' rondvaart door de Amsterdamse grachten en een bezoek aan het Anne Frankhuis is David Mendenhall genegen de pers te woord te staan. Net vijftien jaar is het Amerikaanse acteurtje, enigszins over het paard getild, maar toch (nog) best aardig. De luiers en de moederborst nog maar amper ontgroeid stond David Men denhall al voor de camera's. Hij speelde in commercials, tv-series, werkte mee aan radioprogramma's en dook hier en daar op in een speelfilm. Een wonderkind? Dat niet, gewoon een knulletje dat dankzij het 'pushen' van zijn ou ders de weg naar de film- en tv-stu-' dio's heeft weten te vinden. Familie De hele familie is dan ook mee op pad tijdens de promotietoer van David. Pa Mendenhall produceert en schrijft, ma heeft als danseres een niet onaardige carrière achter de rug en ook het jongere zusje van David begint al aardig naam te md- ken als kindsterretje in reclames potjes. David heeft het nu hele maal gemaakt als (film)zoontje van niemand minder dan Sylvester Stallone in 'Over the top'. Uit honderden kandidaatjes werd hij gekozen om naast de ge blokte acteur de meest belangrijke rol te spelen in Stallone's nieuwste rolprent. Hoe vond hij de samen werking met Sylvester Stallone? "Enorm leuk, tijdens de opna men hadden we echt iets van een vader-zoon-relatie. Stallone is echt een ontstellend aardige man en hij behandelde me niet als kind maar meer als volwassene. Hij en regis seur Golan hielden echt rekening met me. We hebben samen enorm veel gepraat over het invullen van mijn rol. Iedereen zag me als een volwaardige tegenspeler van Stal lone en niet als een broekie". David Mendenhall is vijftien en zit al sinds zijn vierde jaar in de film- en tv-wereld. Hij geniet van dat leven maar hij ziet toch kans om daarbuiten een zo normaal mo gelijk leven te leiden. "Ik zit op een privéschool in Hollywood en daar wordt echt rekening gehouden met mijn werk. Als ik voor opnamen weg moet krijg ik vrij van school, de achterstand kan ik later weer in halen. Ons hele gezin zit in de film wereld maar toch krijg ik altijd de kans om gewoon met vrienden te spelen, te basketballen op school, naar feestjes te gaan en een ge woon sociaal leven te leiden". Geluk "Ik zie mezelf niet als filmster, maar als een eewoon kind dat ere gelukkig is en veel geluk heeft ge had tot nu toe. Ik hou van reizen, In de USA zijn enkele televi sie-bonzen zich ietwat zorgelijk aan het beraden over de toe komst van de zogenaamde mini series: films van vier uur of meer waarin van alles en nog wat ge beurt met een paar generaties fa milies en die, in stukken gehakt, op de buis worden gebracht. Met die mini-series gaat het niet zo best: het publiek kijkt er niet meer naar. Zonder twijfel gaat dit betekenen dat er minder ge maakt gaan worden en dat er in de toekomst dus ook minder op video zullen verschijnen. Heel erg vind ik dat niet, want het aan tal mini-series dat op cassette is gezet is de laatste tijd wel erg toe genomen. 'Louisiana' is een van de mini series van Amerikaanse snit. Het grote voorbeeld was de succesrij ke film 'Gone with the wind' (waar ook de niet te stoppen tv- serie 'North South' op is geba seerd). Burgeroorlog, slavenhan del, romantiek, ellende, het kan niet op, 261 minuten lang. Mar- got Kidder en Ian Charleson spe len de belangrijkste rollen be kwaam en Philippe de Broca is kundig genoeg om er een heel behoorlijk kijkspel van te kun nen maken. Van RCV 2001. Niet alleen in de USA komen de mini-series van de lopende band. Ook in Australië kunnen ze er wat van. Technisch doen de Australische films niet onder voor de Amerikaanse, het enige verschil is eigenlijk datje er vrij wel uitsluitend onbekende ac teurs in ziet. De makers van 'The far coun try' (200 minuten) hebben dat een beetje ondervangen door Mi chael York in te huren voor de hoofdrol. Hij speelt een Tjechi- sche arts die na de oorlog in Au stralië terecht komt. 'The Lancaster adventure' van Henri Safran is eveneens Au stralisch. Ook deze film duurt 200 minuten. Spanning en dra matiek wisselen elkaar af als een vlieger zo nodig de eerste wil zijn die in z'n eentje van Engeland naar Australië vliegt. Beide lange films zijn uitgebracht door Video Exclusief. 'Shark's paradise' van Michael Jenkins komt ook uit Australië. De film heeft een normale lengte, maar ziet eruit of 'ie voor de tv is gemaakt als zogenaamde 'pilot', de eerste lange aflevering van een serie. Twee mannen en een vrouw worden bij elkaar ge veegd om politiewerk te doen als een groep duistere figuren dreigt haaien los te laten op badgasten. De kruising van 'Jaws', 'Miami Vice' en het 'A-team' biedt veel actie, maar wie het verhaal wil volgen komt voor problemen te staan. Ook van Video Exclusief.' Een land waar zelden een film vandaan komt die hier op video verschijnt is Israël, maar met 'Mrs. versus Mistress' is het toch gelukt. Vestron video brengt de ze aardige film van Naftaly Alter uit, waarin twee vrouwen van rol wisselen: de levenslustige vrouw begint een gezin en het zo ingeto gen lijkende huisvrouwtje gaat aan de rol. De film verliest aan kwaliteit door de Engelse na- synchronisatie, maar vooral de rol van hoofdrolspeler Hanan Goldblatt (de Israëlische broer van George Segal) is zeer de moeite waard. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Over the top' - Luxor, Leiden en Eu ro, Alphen 'Ginger en Fred' - Trianon, Leiden 'De nieuwe avonturen van de troetel- beertjes' - Luxor, Leiden en Euro. Al phen 'De Aanslag' - Greenway, Voorscho- '8 million ways to die' - City, Katwijk 'Death of a salesman' - City, Katwijk 'Cinderella' - City, Katwijk 'Heartbreak ridge - Lido, Noordwijk 'Peter en de vliegende autobus' - Greenwav. Voo: chotei BLIJVERS 'The golden child' - Eddy Murphy als uitverkorene - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Iris' - emancipatieverhaal in thriller- verpakking - Lido, Leiden en Euro, Alphe romantiek in sfeervolle film - Lido, 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper verbaast zich in New York - Lido, Leiden 'Flodder' - a-sociale familie belandt ')ij wijze van experiment i SEKSFILMS 'Dark angle' - Rex. Leiden NACHTFILMS 'Glitter' - Rex, Leiden. 'Suzie Superstar' - Euro, Alphen 'Over the top' - Euro. Alphen 'The golden child' - Euro, Alphen. 'Meisjes die op de baas vallen' - Euro, Alphen DEN HAAG 'My chauffeur' - Asta, al. 'De troetelbeertje, deel 2' - Asta, al. 'Terug naar Oegstgeest' - Babyion, 12 jr. 'Over the top' - Cineac, Odeon, 12 jr. 'Bambi' - Cineac, Metrolpole, al. 'Blonde Dolly' - Babyion (471656), 16 jr- 'Children of a lesser God' - Babylon, al. 'Crocodile Dundee' - Asia (463500), al. 'The fourth protocol' - Asta, 16 jr. 'Color of money' - Cineac, al. 'No mercy' - Cineac (630637). 12 jr. 'Iris' - Euro (667066), Metropole, al. 'The golden child' - Metropole. Odeon, 12 jr. 'De aanslag' - Metropole (456756), al. Round midnight' - Metropole. al. 'Girls for sale' - Le Paris (656402), 18 'Met seks meer mans' - Le Paris, 18 jr. Doll face' - Le Paris, 18 jr. 'Jesus Christ superstar' - Metropole, AMSTERDAM 'Terug naar Oegstgeest' - Alfa, 12 jr 'De troetelbeertjes, deel 2' - Bellevue Cinerama (234876), al 'My chauffeur' - Bellevue Cinerama, al. 'Over the top' - City (234579), 12 jr. 'De aanslag' - City, al. 'The fourth protocol' - Bellevue Cine rama, 16 jr. 'Peggy Sue got married' - Alfa (278806), al. Betty Blue' - Alfa, 16 jr. A room with a view' - Alhambra (233192), al. 'Color of Money' - City, al. 'Blonde Dolly' - Calypso (234876), 16 i lovers' - Parisien (246549), 'Storia d'amore - Cinecenter, 16 jr. 'Clockwise' - Cineac (243639), al. 'Back to school' - City (234579), al 'Honkytonk man' - Kriterion (231708), al. 'Round Midnight' - Kriterion, Alham- 'Down by law' - The Movies (245790), 16 jr. 'She's gotta have it' - The Movies, 16 jr Tempo de morir' - The Movies, 16 jr. 'A room with a view' - Tuschinski (262633), 16 jr. 'Flodder' - Tuschinski, al. 'De Aanslag' - Tuschinski, al. 'Iris' Tuschinski, 12 jr. 'The Mission' - Tuschinski, al. 'The golden child' - Tuschinski, Cine ma, 12 jr. 'Children of a lesser God' - Cinema, al. 'From Mao to Mozart' - Cinema (151243), al. 'Mona Lisa' - City, 16 jr. 'No mercy' - City, 12 jr. 'A nightmare on Elmstreet (2)' - City, 16 jr. 'Caravaggio' - De Uitkijk (237460), 16 TELEVISIE ook al is dat wat moeilijk omdat ik vreseliojk last heb van jetlag. Ik krijg de kans om veel landen te zien en overal waar ik kom wil ik zeker tijd vrij maken om belangrij ke dingen te gaan bekijken. Jam mer is het dat er nu geen tijd is om jullie musea te bezoeken, want morgen gaat het weer richting München en daarna door naar Lon den, maar die rondvaart en het An ne Frankhuis waren zeer interes sant". Meteen na de inspannende opna men voor 'Over the top' werd Da vid Mendenhall naar kenia ge sleept om daar de hoofdrol te spe len in 'My African adventure'. Een komedie met Dom Deluise waarin David op safari gaat in Kenia en daar een aap onder zijn hoede neemt. "Heerlijk waren die drie maan den in Afrika. Er zijn plannen om in mei met een nieuwe film in Ke nia te beginnen. Daar kijk ik al naar vooruit. Maar het regelen van al dat soort zaken laat ik aan mijn manager over, die plant mijn hele carrière. David Mendenhall is een pure prof wat zijn werk en carrière be treft. Hem hoef je in de filmbusi- ness niks meer wijs te maken. Ei gengereid maar ook overtuigd van zijn eigen kunnen. Per slot van re kening heeft hij als vijftienjarige al een ervaring van elf jaar. HEIN KROPMAN Anthony Quinn is vanavond te zien als 'Zorba the Greek' op Ne derland 2 om 19.12 uur. Een weergave van de roman van Ni kos Kazantzakis over het leven van een Griekse vrijbuiter. De filmmuziek is de moeite waard. 'Frankenstein: the true story' is zaterdag op Duitsland 1. In dit bekende griezelverhaal wordt het monster gespeeld door Mi chael Sarrazin. Een film met een goed scenario en veel spektakel (23.40 uur). Dezelfde avond is op Duitsland 3 de originele versie (met Duitse ondertitels) van de Franse film 'Themroc'. Een fa brieksarbeider komt in opstand tegen de heersende maatschap pelijke gewoonten. Hij stopt met werken en wordt een holbewo ner. De buren van Themroc vol gen zijn initiatief. In deze anar chistische komedie onder ande ren rollen van Miou-Miou en Pa trick Dewaere (22.20 uur). In 'Into thin air' wordt het op waarheid gebaseerde verhaal verteld van een Canadese tiener die op weg naar een zomercursus in Colorado spoorloos verdwijnt. Ellen Bürstyn is de moeder die een privé-detective inschakelt en een zoekactie op touw zet. Maan dag op Nederland 2 om 20.35 uur. Dinsdag is op BBC 1 (15.05 uur) 'Only when I larf, een op lichtersfilm uit 1968 met hoofd rollen van Richard Attenbo- rough en David Hemmings. Drie bedriegers smeden een plan om Een romantisch film over de liefde, uiteraard met de nodige problemen, tussen twee jonge mensen in het Engeland van de 17e eeuw in 'The scarlet blade'. Woensdag bij de BBC 2 om 19.00 uur. Met onder anderen Oliver Reed en Lionel J.effries. FILMHUIZEN Een lesbische liefdesverhou ding staat centraal in 'Desert Hearts' van Donna Deitch. Een wat stijve en intellectuele vrouw wordt verliefd op de beeldscho ne dochter van haar pension houdster. Er worden heel wat cli chés gebruikt, maar het is best een aardige film met goed spel van de hoofdrolspeelsters. Tot en met woensdag in het Kijkhuis (21.45 uur). De nieuwste van Spi ke Lee 'She's gotta have it' is een vrolijke relatiekomedie over een vrouw met drie minnaars. In het Kijkhuis tot en met zondag om 20.00 en 22.15 uur. De thriller 'L'etoile du Nord' met Simone Signoret gaat over een man die in een vlaag van ver standsverbijstering een roof moord pleegt (maandag; 20.00 en 22.15 uur). Een vrolijke film over een reis van twee drop-outs is 'Stranger than paradise' van Jim Jarmusch (dinsdag; 20.00 en 22.15 uur). Matt Dillon is in 'Rumble fish' een straatjongen die een motorbende leidt. Een film die elementen bevat uit 'Re bel without a cause' en 'West side story' (woensdag; 20.00 en 22.15 uur). Alle drie in het Kijkhuis te Ir) de LAK-cinema wordt dins dag 'Death of a salesman' ver toond (19.30 uur). Het verhaal van een handelsreiziger, ge speeld door Dustin Hoffman, in de laatste dagen van zijn leven. Later op de avond is 'Un amour de Swann' te zien (22.00 uur). 'Heat' van Andy Warhol is tot en met zondag in het het Film huis LVC. Een pikant en zwaar verhaal over een werkloze acteur die aanpapt met een verbleekte filmster (21.15 uur). Woensdag 15 april wordt het festival 'De Idioot' met verfilmingen van be kende Russische literatuur voortgezet. Aan de beurt is 'De idioot' van Akira Kurosawa (20.00 uur). Donderdag is Yvan Piriew's bewerking van hetzelf de boek te zien (21.15 uur). Bij K&O wordt dinsdag (20.15 uur) 'The Osterman weekend' vertoond. Een spionagefilm van Sam Peckinpah met spel van Rutger Hauer en John Hurt. David Mendenhall en Sylvester Stallone in 'Over the top' (fotoGPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 9