Een Eddy Murphy om snel te vergeten
Flinke wind tegen
Russische idioot in LVC
\fergankelijke mensenlevens
VRIJDAG 3 APRIL 1987
PAGINA 23
BIOSCOPEN
'The Golden Child'; regie: Michael Rit
chie; hoofdrollen: Eddie Murphy, Char
lotte Lewis en Charles Dance; theaters:
Lido, Leiden en Euro, Alphen.
Eddie Murphy is terug en dat zui
len we weten, althans volgens de
reclamecampagne voor 'The Gol
den Child'. Wat ermee bedoeld
wordt is onduidelijk. Het zal meer
te maken hebben met het feit dat
de tijd die je in de rij moet staan je
nog lang zal heugen, dan met de
film die alles behalve onvergetelijk
Sinds '48 Hrs.\ 'Trading places'
en vooral 'Beverly Hills cop' is Ed
dy Murphy één van de grootste
sterren van het witte doek. Zijn
roem wordt nog versterkt door zijn
carrière als zanger, komiek en en
tertainer. Over de hele wereld zul
len inderdaad complete volksstam
men reikhalzend uitkijken naar
zijn nieuwste film. De teleurstel-
Van een verfrissend brutale en
cynische grappenmaker is in 'The
Golden Child' weinig terug te vin
den. Murphy speelt de kinder
vriend Chandler Jarrell die zich in
Los Angeles bezighoudt met het
opsporen van vermiste kinderen.
Wanneer aan de andere kant van
de wereld, in Tibet, een jongetje
ontvoerd wordt, spreekt het voor
zich dat Jarrell te hulp wordt ge
roepen. Alle ongerijmdheden in
het verhaal worden rechtgetrok
ken door de aanwezigheid van bo
vennatuurlijke krachten en profe
tieën. Elke duizend generaties
wordt er een kind geboren dat over
magische krachten beschikt en het
goede op aarde zal brengen. Demo
nische krachten zijn er dan ook als
een duveltje bij om het kind on
schadelijk te maken. Overeenkom
stig een oud orakel is Murphy de
uitverkorene, want alleen degene
die rein is kan het Gouden Kind
redden.
Een vloekende en onbeschofte
Murphy als de ascetische redder
van de Messias, dat kan leuk wor
den! Helaas, de film put zich uit in
kostbare locatie-opnamen in Nepal
en geavanceerde special effects
voor de satanische verschijningen.
Het geheel oogt dan ook bijzonder
mooi, mede dankzij Murphy's te- ten. Slechts één moment weet
genspeelster Charlotte Lewis
het leuke jochie dat het Gouden
Kind speelt. Spanning is hoog
stens voor het jeugdige publiek te
vinden in het optreden van de dui
vel en zijn handlanger. Op humor vergeten,
kan men tevergeefs zitten wach-
Murphy door het ongebruikelijke
hanteren van een gebedsrol zijn
fans aan het lachen te maken. Na
mislukt 'Best Defense' is Eddy
Murphy weer terugom snel te
LEONARD ENGEL
'When the wind blows'; regie: J.T. Mura
kami; naar het boek van Raymond
Briggs; titelsong: David Bowie; muziek:
Roger Waters.
Een paar weken na de landelijke
première is 'When the wind blows'
reeds uit alle grote steden verdwe
nen. In Leiden is de film nog niet te
zien geWeest en wie hem toch niet
wil missen zal zondag een bezoekje
moeten brengen aan het pittoreske
Greenwaytheater in Voorschoten.
Waarom de film is geflopt is mij
een raadsel. In 1982 publiceerde
striptekenaar Raymond Briggs
'When the wind blows'. Het werd
onmiddellijk een internationale
bestseller. Een hoorspel- en toneel
bewerking volgden snel. Atoombe
wapening, de plaatsing van kruis
raketten: het is anno 1987 niet
meer zo'n heet hangijzer als een
paar jaar geleden. Dankzij het
vriendelijke gezicht van Gorbats-
jov staat het publiek nu misschien
minder open voor het doemden
ken van 'When the wind blows'.
Toch is de film om twee redenen
de moeite waard. In de eerste
plaats wordt het verhaal, ondanks
de ernst van het onderwerp met de
onderkoelde humor van de Engel
sen verteld. In de tweede plaats
maakt deze animatiefilm gebruik
van nieuwe technieken die leiden
tot een bijzonder resultaat.
Het verhaal draait om het gepen
sioneerde echtpaar Blogg, dat in
een afgelegen huisje op het Engel
se platteland woont. Jim maakt
zich zorgen over de 'internationale
situatie', terwijl Hilda rustig door
het huis drentelt onder het motto
dat het allemaal wel mee zal vallen.
De schuin tegen de muur geplaat
ste deuren, moeten volgens de
overlevingshandleiding van de
overheid voldoende zijn om de fall
out te weerstaan.
Het is typerend voor de hele film.
Het echtpaar heeft een rotsvast
vertrouwen in de autoriteiten, en
weet absoluut niet waar het om
gaat. De vorige oorlogen heeft En
geland gewonnen, dus nu zal het
ook allemaal wel goed komen. Er
wordt zelfs met melancholie terug
gedacht aan die goede oude tijd
met oompje Jo Stalin en Churchill.
Wanneer de bom gevallen is, wor
den alle verschijnselen vergoelij
kend verklaard. Tot op hun sterf
bed praten ze alles wat krom is
recht. Het is een aardige vondst via
dit naïeve echtpaartje de veront
rusting over kernwapens te spuien,
maar dit grapje is te mager voor de
vijfkwartier die de film duurt. Op
vallend is de manier waarop opna
men van een maquette van het
huisje gecombineerd met de gete
kende figuurtjes een realistisch ef
fect bewerken. Dreigende beelden
van raketten en donkere wolken
worden voorzien van de onheil
spellende tonen van Roger (Pink
Floyd) Waters. Al met al een film
die een groter publiek verdient.
L.E.
Eddy Murphy en Charlotte Lewiste zien inThe golden child'.
'Vroeger is dood'; regie: Ine Schenkkan;
hoofdrollen: Jasperina de Jong, Max
Croiset en Elise Hoomans; theater: Kijk-
huis, Leiden.
Is het zo dat een mens pas hele
maal, intens levend voor je wordt
op het moment dat hij dood is? Dat
zegt Jasperina de Jong in het begin
van 'Vroeger is dood'. Een film die
gaat over aftakeling en dementie
bij oude mensen.
Dat Jasperina de Jong over veel
acteertalent beschikt bewijst zij als
debutante in deze film van Ine
Schenkkan. Zonder veel woorden
maar met een voortdurende wat
vermoeide en trieste gelaatsuit
drukking heeft ze de ontroerende
sfeer uit het boek van Inez van
Dullemen precies weten aan te ge-
Jasperina de Jong speelt de
schrijfster Inez van Dullemen. De
dochter van een procureur-gene
raal ziet hoe haar beide ouders
langzaam aftakelen en hun waar
digheid verliezen. De rollen zijn in
de loop der jaren omgedraaid. De
ouders hebben een kind ter wereld
gebracht, het kind verzorgt de ou
ders tot ze sterven.
Behalve over de aftakeling en de
mentie gaat 'Vroeger is dood' ook
over de vergankelijkheid van het
leven in het algemeen. Het is alle
maal heel kortstondig, maar ook zo
natuurlijk. Een eindeloze reeks
van mensenlevens die in elkaar
overlopen. Iedereen gaat dood, af
takeling is daar een logische voor
loper van.
Wat Ine Schenkkan in de verfil
ming van 'Vroeger is dood' iets
heeft aangedikt zijn de steeds te
rugkerende dagelijkse aspecten in
ieders leven. Móéder klaagt over
klachten aan haar blaas en zegt dat
de zwangerschappen de mooiste
perioden in haar leven zijn ge
weest. Vervolgens zie je een jonger
familielid in blijde verwachting die
klaagt over haar blaas.
Er zijn een paar minpunten in
'Vroeger is dood'. Ten eerste de
wat al te ver doorgevoerde berus
ting in alle ellende. Van Dullemen
blijft gedurende de hele film toch
een soort opgewektheid houden
die wat ver gaat. Je zou je toch
voorstellen dat ze zo af en toe de
behoefte heeft om eens een flink
potje te huilen. Ook in andere sce
nes komt die kalmheid wat over
trokken over.
ERNA STRAATSMA.
De maand april staat bij het
Filmhuis LVC in het teken van
verfilmingen van Russische litera
tuur. Van een door het Amster
dams Filmhuis onder de noemer
'DE IDIOOT' georganiseerd lande
lijk festival, worden in Leiden zes
titels vertoond.
Klassiek
De enige beperking die de orga
nisatoren zichzelf hebben opge
legd bestaat er uit dat gekozen is
voor het werk van de vijf 'klassie
ke' Russen: Dostojevski, Gogol,
Tsjechov, Toergenjev en Tolstoi.
Een recente hit als 'Oblomov', ge
baseerd op de roman van Gontsja-
rov ontbreekt dus. Verder wordt
het programma gekenmerkt door
een grote variëteit. Een Russische
film uit 1926 gaat hand in hand met
f;;een Japanse uit 1951, een Franse
produktie uit 1959 wordt afgewis
seld met een Amerikaanse uit 1935.
DE IDIOOT heeft ze dus zeker niet
allemaal op een rijtje staan. Het
programma maakt als geheel een
warrige indruk en het is een toeval
lige verzameling niet altijd even
goede films. -
Van de films die in het Filmhuis
LVC draaien zijn er drie gebaseerd
op Dostojevski, twee op Tsjechov
en één op Gogol. Woensdag 8 april
wordt begonnen met Gogols 'De
Mantel'. Het is een zwijgende film
uit 1926 van de hand van de beken
de pioniers Grigori Kozintsev en
iLeonid Trauberg. Gogol schreef
met 'De Mantel' een bittere satire
over de ambtenarij. Een onbenul
lig mannetje denkt dat hij van laag
ste ambtenaar toch hogerop kan
r komen als hij zijn versleten mantel
verwisselt voor een nieuwe. Mee
dogenloos maakt Gogol duidelijk
dat wie als dubbeltje geboren is,
nooit een kwartje zal worden. Wan
neer het er even op lijkt dat dankzij
zijn nieuwe jas inderdaad nieuwe
werelden voor het klerkje open
gaan, wordt hij van zijn jas be-
Scène uit 'De Mantel' van Gogolwoensdag te zien in het Filmhuis LVC.
roofd. Slechts vanuit het hierna
maals kan hij als plaaggeest wraak
nemen.
De verfilming is bijzonder ge
slaagd en wordt gekenmerkt door
een zelfde creativiteit als de vele
bekende Russische films van vlak
na de revolutie. Een camera die
met het personage mee de trap op
holt, een camerastandpunt vanuit
een personage, de introductie van
een droom door middel van de
stoom uit een theepot en zelfs de
animatie van de mantel in een hal
lucinatie van het ambtenaartje; het
zijn deze dingen gekoppeld aan de
expressionistische fotografie die
van film een aangenaam schouw
spel maken, zelfs bij het ontbreken
van enige muziek op de geluids
band.
Diner
Donderdag 9 april staat 'Piano
Mecanique' van Nikita Michalkov,
de maker van 'Oblomov', op het
programma. Het is gebaseerd op
Tsjechovs toneelstuk 'Platonov'.
Platonov is halverwege de dertig,
heeft moeilijkheden met zijn
vrouw en is in het leven teleurge
steld. Tijdens een groot diner in
het landhuis van de generaalswe-
duwe, reageert Platonov zijn fru
straties op de aanwezigen af.
'Piano Mecanique' levert op iro
nische wijze kritiek op de verloe
derde burgerij. Michalkovs broer,
Andrej Michalkov-Kontsjalovski,
verfilmde ook een stuk van Tsje
chov namelijk 'Oom Wanja' (te zien
op woensdag 22 april). Deze sfeer
tekening van het leven op een oud
landgoed en de dromen van de be
woners, schittert vooral door het
acteren. Beide Tsjechov-verfilmin-
gen zijn overigens regelmatig te
zien geweest.
Dat geldt zeker niet voor 'Haku-
chi', de bewerking van Dostojevs-
ki's 'De Idioot' door Akira Kurosa
wa. Onder het motto "een echt
goed mens lijkt op een idioot",
wordt het verhaal verteld van een
Christusachtige figuur die alleen
het beste wil, maar daarmee toch
een hoop haat en nijd veroorzaakt.
Vergt de drie uur durende prent
enig uithoudingsvermogen, bij tijd
en wijle vergast Kurosawa ons op
ongeëvenaarde staaltjes van zijn
meesterschap.
Een dag na 'Hakuchi', namelijk
op donderdag 16 april, draait een
andere verfilming van 'De Idioot',
gemaakt door de Rus Iwan Pyrjew.
Hij baseerde zich in tegenstelling
tot Kurosawa slechts op het eerste
deel van de roman. Toch zal het
leuk zijn beide films met elkaar te
vergelijken. Donderdag 23 april be
sluit "Pickpocket' van Robert Bres
son het festival. Het is een prachti
ge bewerking van 'Schuld en boe
te', geheel in de eigen stijl van
Bresson. Helaas zal men voor een
vergelijking met Von Sterbergs
'Crime and Punishment' een be
zoekje aan een andere stad moeten
brengen.
L.E.
FILMS OP VIDEO
De broers David en Jerry Zuc-
ker en hun vriend Jim Abrahams
hebben naam gemaakt als tekst
leveranciers die werken onder
het motto: elke tien seconden
een grap. Ze waren onder meer
verantwoordelijk voor films als
'Kentucky fried movie', 'Airpla
ne' ('Flying high'), 'Top secret' en
'Ruthless people'. Tussen de be
drijven door schreven ze ook een
televisieserie waarvan ze een
aantal afleveringen regisseerden.
Die serie heette 'Police £quad'.
Esselte CIC heeft drie afleve
ringen van de serie gebundeld,
een tweede cassette met afleve
ringen is uitgebracht onder de ti
tel More police squad'. Aanbe
volen voor wie op een druilerige
dag eens lekker wil lachen.
Horror en humor zijn twee
genres die elkaar in de regel niet
verdragen. Soms gaat het goed
en valt er om een horrorfilm heel
wat af te lachen, tevens kan er
worden gegriezeld. 'House' van
Stephen C. Miner is goed ge
maakt, knap griezelig en zeker in
het tweede deel erg leuk. Vooral
het gebruik van de muziek is op
vallend. Uitgebracht door Vi-
deoscreen.
Een film die een thriller had
moeten worden is 'Scalpel' van
John Grissmer. Een chirurg
geeft een verminkt meisje het ge
zicht van zijn dochter om een
dikke erfenis te kunnen krijgen.
Na een tijdje duikt de echte
dochter op en dat geeft proble
men. De plot is heel behoorlijk,
maar echt spannend wordt het
niet. Van RCA.
Dezelfde distributeur zorgt
voor 'The karate Kid 2' van John
Avildsen met Ralph Macchio en
Noriyuki 'Pat' Morati. Deel twee
waarin de Kid in Japan terecht
komt is een stuk minder sterk
dan deel een.
Heel aardig is Ralph Macchio
in 'Crossroads' als de gitarist die
op zoek gaat naar de blues en een
tocht door Amerika maakt met
een prachtig spelende Joe Sene
ca. Hij speelt de oude bluesman
Willie Brown. De 'Blues Kid' is
deze film wel eens spottend ge
noemd. Het verhaal heeft inder
daad elementen van 'The karate
Kid' in zich, maar in de film wor
den behartenswaardige dingen
over de blues gezegd en de regie
van Walter Hill is uitstekend.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'When the wind blows' - Greenway,
Voorschoten
'The golden child' - Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'Haunted honeymoon' - komische
griezelfilm met Gene Wilder - Lido,
Noordwijk
'Link' - City, Katwijk
'Show girls' - City, Katwijk
BLIJVERS
'Iris'
verpakking
Alphen
'Field of honor' overlevingsdrama in
Korea - Trianon, Leiden
'Children of al lesser God' - een blik in
de stille wereld van doven - Lido, Lei
den
'No mercy' - Jeroen Krabbé als en
gerd in politiefilm - Luxor, Leiden en
Euro, Alphen
'The mission' - meeslepend melodra
ma over missiewerk - City, Katwijk
Leiden
'Ruthless people' - Bette Midler in uit
bundige komedie - Lido, Noordwijk
'Dutch Treat' - meidengroep Dolly
Dots in vermeende komedie - Tria
non, Leiden
'Crocodile Dundee' - Australische
woudloper verbaast zich in New York
- Lido, Leiden
'Speurneuzen' - Sherlock Holmes op
'Flodder' - a-sociale familie belandt
bij wijze van experiment in een kou-
we kakbuurt - Lido, Leiden, Green
way, Voorschoten en City, Katwijk
'Circus op stelten' - City, Katwijk
'Assepoester' - Greenway, Voorscho
ten
SEKSFILMS
'Met seks meer mans' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'Meisjes van Manhattan' - Rex, Lei
den.
'Suzie Superstar* - Euro, Alphen
'Gevoelige snaren' - Euro, Alphen
The golden child* - Euro, Alphen.
'No mercy' - Euro, Alphen
DEN HAAG
'Blonde Dolly' - Babyion (471656), 16
jr.
'Peggy Sue got married' - Asta
(463500) al.
'Children of a lesser God' - Babylon,
al.
'Crocodile Dundee' - Asta, al.
'The Fly' - Babylon, (471656), 16 jr.
'The fourth protocol' - Asta, 16 jr.
'Color of money' - Cineac, al.
'No mercy' - Cineac (630637), 12 jr.
'Iris' - Euro (667066), Metropole, al.
'The golden child' - Metropole,
Odeon, 12 jr.
'Round midnight' Metropole, al.
'Back to school' - Odeon (462400), al.
'Night of the creeps' Cineac, 16 jr.
'Girls for sale' Le Paris (656402), 18
jr.
'Talk dirty to me (3)' - Le Paris, 18 jr.
'Night dreams' - Le Paris, 18 jr.
'La traviata' - Metropole, al.
'A nightmare on Elmstreet (2)' -
Odeon, 16 jr.
AMSTERDAM
'The fourth protocol' - Bellevue Cine
rama (234876), 16 jr.
'Peggy Sue got married' - Alfa
(278806), al.
'Betty Blue' - Alfa, 16 jr.
'A room with a view' - Alhambra
(233192), al.
•Color of Money' - City (234579), al.
•The Fly' - Cinerama (234876/266227),
16 jr.
•Blonde Dolly' - Alfa, 16 jr.
'Crocodile Dundee' - Alfa, al.
"The color purple' - Calypso, (234876)
al.
•Children of a lesser God' - Calypso,
al.
'Ecstacy girls' - Parisien (246549), 18
al.
'Storia d'amore - Cinecenter, 16 jr.
'Clockwise' - Cineac (243639), al.
'Back to school' - City (234579), al.
'Fellini's Casanova' - Kriterion
(231708), 16 jr.
'Round Midnight' - Kriterion, Alham
bra, al.
'Down by law' - The Movies (245790),
16 jr.
'She's gotta have it' - The Movies, 16
jr.
'Tempo de morir' - The Movies, 16 jr.
'A room with a view' - Tuschinski
(262633), 16 jr.
'Flodder' - Tuschinski, al.
'De Aanslag' - Tuschinski, al.
'Iris' - Tuschinski, 12 jr.
The Mission' - Tuschinski, al.
The golden child' - Tuschinski, Cine-
ia, 12 jr.
al.
'Mona Lisa' - City, 16 jr.
'Field of honor' - City, 12 jr.
'No mercy' - City, 12 jr.
'A nightmare on Elmstreet (2)' - City,
16 jr.
'Caravaggio' - De Uitkijk (237460), 16
jr.
'Desert bloom' - Cinecenter, al.
'Night of the creeps' - City, 16 jr.
'La femme de ma vie' - Cinecenter, 16
TELEVISIE
De bekende musical 'A star is
born', met in de hoofdrollen Ju
dy Garland en James Mason, is
zaterdag op Nederland 1 (20.28
uur). Een jonge actrice maakt
een snelle carrière in Hollywood;
haar oudere echtgenoot heeft
zijn roem overleefd (20.28 uur).
Op het andere net is 'The last re
make of Beau Geste' met onder
anderen Marty Feldman. Hij is
de lelijke tweelingbroer van de
mooie Beau. De film is een persi
flage op 'Beau Geste' uit 1939
met Gary Cooper. Leuk is de scè
ne waarin Marty Feldman met
zijn voorganger Gary Cooper
praat (Nederland 2; 21.12 uur).
'Andrej Rubliyov' is een oudje
van de onlangs overleden regis
seur Andrej Tarkovsky. Het is
het verhaal van een een bekende
Russische ikonenschilder (1360-
1430), een van de grootste kun
stenaars van de Russische mid
deleeuwen (BBC 2; 22.30 uur).
Zondag brengt BBC 2 'Whistle
down the wind' (16.00 uur). Een
verhaal over de onschuld van de
kinderjaren; hoofdrollen van
Hayley Mills en Alan Bates. De
zelfde avond op Nederland 1 is
'The window'. Een Amerikaanse
zwart/wit film uit 1949 over een
jongen die getuige is van een
moord bij zijn buren. Zijn ouders
geloven hem niet. Op een avond
laten ze de jongen alleen thuis
(20.55 uur).
'Obsession' is een film van
Brian de Palma, gebaseerd op
'Vertigo' van Alfred Hitchkock.
Cher, te zien in 'Come back to
the five and dime Jimmy Dean'.
(foto GPD)
Het geluk in een gezin wordt ver
stoord door de ontvoering van
vrouw en kind. Pas na jaren
komt er een ontknoping in de
zaak. Dinsdag te zien op Neder
land 1 (14.30 uur).
Op BRT 2 is donderdag te zien
'Come back to the five and dime
Jimmy Dean' (20.20 uur). Een
groepje fanatieke vrouwelijke
fans van James Dean komt op
zijn 20ste sterfdag bijeen. Oude
herinneringen en een paar dra
matische geheimen komen ter
sprake. Met onder anderen Cher
en Karen Black.
FILMHUIZEN
Het met drie Oscars bekroonde
'Hannah and her sisters' is tot en
met zondag te zien in het Film
huis LVC (21.15 uur). Een kome
die over drie zusters in Brooklyn.
Woody Allen ontving een Oscar
voor het scenario, Dianne Wiest
voor de beste vrouwelijke bijrol
en Michael Caine voor de beste
mannelijke bijrol. Woensdag
(20.00 en 22.15 uur) en donderdag
(21.15 uur) draaien in het Film
huis de verfilmingen van de be
roemde Russische boeken 'De
mantel' en 'Piano mecanique'
(zie elders deze pagina).
In het LAK-theater begint
maandag een mini-festival met
als thema Latijns Amerika.
Maandag draaien 'Bye bye Bra-
sil' (20.00 uur) en 'Erendira'
(22.00 uur); dinsdag worden 'Or-
feu negro' (20.00 uur) en 'Frida,
naturaleza viva' (22.00 uur) ver
toond. Dezelfde dag is er ook een
lunchvoorstelling met twee kor
te Nederlandse films. 'Adelbert'
van Dick Maas begint om 12.15
uur en 'Smart' van Joost Kraa-
nen om 12.50 uur.
Tot en met zondag draait in het
Kijkhuis 'Once upon a time in
America' van Sergio Leone
(20.00 uur), met in de hoofdrol
Robert de Niro. Vier vrienden
groeien op in de wereld van mis
daad tijdens de 'roaring twen
ties'.
'Het teken van het beest' is
maandag in het Kijkhuis (20.00
en 22.15 uur). Een plattelands
drama van Pieter Verhoeff, waar
in Gerard Thoolen als Friese
klompenmaker die vier veld
wachters neerschiet om zijn ge
zin te beschermen. Een op waar
heid gebaseerd verhaal. Het suc
cesvolle 'Mishima' van Paul
Schrader is dinsdag te zien (20.00
en 22.15 uur). Het is het levens
verhaal van Yukio Mishima, een
beroemd Japans schrijver en
voorvechter van het herstel van
het oude Japan. Woensdag draait
'Watership down' in het Kijk
huis (20.00 en 22.15 uur). Een ani
matiefilm over een groepje konij
nen dat op de vlucht gaat voor de
oprukkende beschaving.
In de kapelzaal van K&O
wordt dinsdag 'Games of love
and lonelyness' vertoond. Een
Noors/Zweedse film over inge
wikkelde liefdesperikelen (20.15
uur).