Jan van Vlijmen: 'Kwaliteit blijft voor mij nummer één' Passionen doen muzikaal niet voor elkaar onder Ondanks miljoenentekort bij Ned. Opera 'Omzien in wrok': goed toneelstuk PAGINA 30 KUNST DONDERDAG 2 APRIL 1987 Dirigent Kobayashi overrompelend Jan van Vlijmen maakt moeilijke tijden door. Amper een halfjaar is hij nu in functie als intendant van de Nederlandse Opera en de problemen stapelen zich huizenhoog op. Een tekort van 7,3 miljoen gulden dreigt, de Opera kan minder produkties uitbrengen dan haar lief is, de toegangsprijzen worden volgend seizoen verhoogd en de echt grote operasterren dreigen onbetaalbaar te worden. Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven hebben al verontwaardigd gereageerd op het besluit van de Opera om komend seizoen amper buiten het 'eigen' Muziektheater op te treden. Bij zijn indiensttreding als intendant had Van Vlijmen uitdrukkelijke kwaliteitsnormen gesteld. Zou daar niet aan kunnen worden voldaan, dan zou hij daaraan zijn consequenties verbinden. Denkt de intendant nog steeds dat hij bij de Nederlandse Opera zijn idealen zal kunnen verwezenlijken? We spraken met hem over die kwaliteit, over de sfeer binnen het bedrijf en over de aanloopmoeilijkheden van het Muziektheater. - De Nederlandse Opera huist nu amper een half jaar in het Muziek theater en wordt haast bedolven onder de problemen. In hoeverre waren met een iets meer voortuit- ziende blik die problemen te voor komen geweest? Heeft het ge schort in de voorbereiding van de verhuizing? Van Vlijmen: "Een opera be hoort zo ongeveer drie jaar vooruit te plannen. De openingsdatum van het Muziektheater is twee maal verplaatst. Dat heeft veel proble men in de hand gewerkt. Maar de problemen zijn ook terug te voeren op het Beleidsplan 1984 - '85, dat nu in een aantal opzichten vol strekt, maar dan ook volstrekt ir- reeël blijkt te zijn. In dat plan is uitgegaan van een manier van pro duceren zoals die tot dan toe bij de Nederlandse Operastichting ge bruikelijk was, zowel in artistiek als in financieel opzicht". "De opzet was aanvankelijk om ook oude produkties van de Ope rastichting in het Muziektheater te herhalen. Vandaar dat men tot zelfs 19 verschillende produkties in 1991 kwam. Na één jaar oriënta tie in de gehele wereld is mij duide lijk dat dat absoluut onhaalbaar is. Tenzij je met een kwalitatief veel mindere opzet genoegen wilt ne men: minder repeteren, goedkope re decors. Ik zeg dan: liever niet meer dan tien of elf produkties, r twee reizen, en dan alle door Ariejan Korteweg aandacht richten op de kwaliteit". "Daar komt bij dat het medewer kersbestand en de werving van medewerkers op dat beleidsplan zijn gebaseerd. Dat leidt nu tot een wanverhouding tussen vaste kos ten en produktiekosten. We maken negen produkties volgend seizoern met een personeelsbestand dat is gericht op een veel groter aantal. Daarom heb ik een vacaturerem af gekondigd". Dure wereld "Maar let wel: dat dat beleids plan niet deugt verwijt ik niemand: het is naar beste weten en op grond van ervaringsfeiten opgesteld. Ik had geen ervaring met een derge lijk operahuis en ben ervan uitge gaan dat het plan reëel was. Maar in de tijd dat ik me oriënteerde op het intendantschap waarschuwden colega's me al dat het te ambitieus zou kunnen zijn". "Het is heel vervelend dat we met een tekort van miljoenen kam pen, maar het is niet onbegrijpe lijk. De hele opzet van het Muziek theater speelt zich af op een schaal die in ons land ongebruikelijk is. Maar maak dat de buitenwereld maar eens duidelijk. Toch, als je ziet hoeveel miljoenen er bij de bouw van dit pand te veel worden uitgegeven, denk ik dat je nog blij mag zijn. Bovendien, opera is een heel dure wereld aan het worden". - De vacaturerem die u noemt hoe is die te combineren met de klachten van Opera-personeel dat ze zoveel overuren moeten maken en amper tijd hebben om vakantie op te nemen? 'Voor sommige onderdelen, en dan met name de technische dienst, geldt inderdaad dat de arbeids- druk groot is. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat het theater nog niet in orde is. Daarom denk ik dat we in de toekomst zullen moe ten leren accepteren dat het theater vaker leeg staat, juist om dé voor bereiding van de produkties zo 'goed mogelijk te kunnen doen. Want zelfs nu we volgend seizoen maar negen produkties uitbrengen is de kans groot dat die voor een deel niet in het Muziektheater zul len kunnen worden voorbereid". - Voor de Opera 'Onegin' moest vanwege technische problemen zes weken lang de repetitietijd met één uur worden bekort. Ook huisgenoot het Nationale Ballet klaagt vaak over de technische voorzieningen in het Muziektheater. Heeft het dan in dat opzicht aan de voorbereiding geschort? "Op dit moment is dat niet zo'n interessante vraag. Je hebt een 'paar jaar nódig om in te spelen en de techniek onder controle te krij gen. Dat is van andere theaters ook bekend". - Hebben de problemen ook te ma ken met het feit dat in het Muziek theater de techniek een onafhanke lijke poot vormt binnen het hele be drijf? Het is een ongebruikelijke for mule. Normaal gesproken horen technische diensten gewoon bij het gezelschap en vormen geen apart facilitair bedrijf. Deze structuur is het gevolg van een compromis, om dat er anders drie afzonderlijke technische diensten zouden moeten komen. Een belangrijk argument was ook dat één dienst goedkoper zou kunnen zijn. Of het dat in praktijk ook is, zou ik op dit mo ment echt niet weten". Jan van Vlijmen: 'Geen Naar het evangelie van Mattheüs en Johannes *r*n— Smartlap in LVC LEIDEN - Het Carnaval der Zie- lesmart. Onder deze titel organise ren drie samenwerkende jongeren centra: het LVC in Leiden, De Boerderij in Zoetermeer en het Paard in den Haag een driedaags festival. Op dit festival dat als een rondtrekkende kermis de drie cen tra aandoet, staan smartlappen, Nederlandstalige rock&roll en aanverwante muziek centraal. Kortom, het levenslied in de brede re zin des woords. Het Carnaval der Zielesmart be gint vanavond in Leiden, gaat mor gen naar Zoetermeer en is zaterdag in Den Haag. Ster van dit festival is de op 7 juni 1942 op Surabaja gebo ren zangeres Anneke Grönloh. In 1960 winnares van het 'cabaret der onbekenden' en maakster van maar liefst vier hits zoals Bran dend Zand, Paradiso en Surabaja. Tijdens haar optreden wordt zij be geleid door 'Het Groot niet te Ver mijden Dans- en Show Orkest'. Verder zullen ook de Berini's en het trio Cor Witjes op het Carnaval der Zielesmart acte de presence ge ven. De presentatie van het festival is in handen van het uit Rotterdam afkomstige duo De Tunes. De zaal van het LVC zal een ware meta morfose ondergaan. De aankleding van het interieur, zal de romantiek toelaten in het gebouw en de harde rock&rollsfeer voor één keer bui ten bannen. Het programma begint om 21.30 uur, LVC, Breestraat 66. 'Omzien in wrok' door Toneelgroep La Terrazza. Tekst: John Osborne, vertaling, decor, regie: Evert de Ja ger, spelers: Reinout Bussemaker, Toos Sax van der Weyden, Guy La- vreysen, Annemiek Verhoeven. Ge zien op 1 april in het LAK, Leiden. LEIDEN - Toneelgroep La Ter razza bevestigde weer eens de stelling dat een goed toneelstuk, mits gebracht met eerbied voor de tekst, nauwelijks te bederven valt. Bovendien, La Terrazza is een zeer goede toneelgroep met zeer goede acteurs. De kennis making met de 'classic' van John Osborne 'Omzien in wrok' viel dan ook zeer positief uit. Osborne schreef het in 1956. Wie de controversialiteit van het stuk wil begrijpen moet in ge dachten 31 jaar teruggaan. Nu schokt het minder maar het stuk blijft intrigeren. Tijdens de voor stelling moest ik denken aan die Nederlandse 'classic' uit 1947 'De Avonden' van de toen 23-jarige Van het Reve. Osborne was 22 toen hij 'Omzien in wrok schreef. 'De Avonden' en 'Om zien in wrok' hebben veel ge meen. Beide teksten leggen ge tuigenis af van een generatie- breuk, vertolken een levensge voel dat vaak benoemd is als 'de stem van de na-oorlogse genera tie': geen leuzen, slogans en idea len maar woede, wanhoop en machteloosheid. Waar de 'held' uit 'De Avonden', Frits van Eg- ters, niet veel verder komt dan genadeloos registreren en pom- pelepompompom-zeggen, schreeuwt Osborne's Jimmy Porter het uit. De handeling speelt zich af in een geheel van palissanderhout opgetrokken woonkamer, een soort doodskist verluchtigd .met vier oranje wandschemer- lampj^s; een doorzichtje naar een tegelvloer met strijkplank completeert het geheel. Het is zondag als het stuk begint. Krant, kerkklokken, thee en Jimmy barst als een furie los. Mikpunt van zijn genadeloze cy nisme is zijn vrouw en zijn vriend Cliff. Hij is uiterst welbe spraakt en zijn toon is kwetsend en vernederend. Die toon zal de hele voorstelling ongewijzigd blijven. Zijn vrouw zal hem uiteinde lijk verlaten, evenals zijn vriend Cliff. Ook Helena, de vriendin van zijn vrouw, die een verhou ding met hem begint nadat ze eerst zijn vrouw de deur uit heeft gewerkt, keert hem de rug toe. 'Omzien in wrok' geeft in zekere zin de ontakeling van Jimmy weer. Reinout Bussemaker die Jimmy meer dan geloofwaardig speelt kan deze onttakeling niet helemaal waarmaken. Jimmy blijft te sterk in zijn schoenen staan. Het gedeelte na de pauze voeg de dramatisch gezien weinig toe aan alles wat zich daarvoor heeft Laatste snik Het begrip 'kwaliteit' is het alpha en omega van Van Vlijmen. Hij is bij de Opera gekomen om er kwali teit te produceren en riep onlangs nog met gevoel voor drama uit dat hij die kwaliteit tot zijn laatste snik zal verdedigen. - Eén avondje Opera kost nu on geveer een half miljoen gulden. Is dat streven naar kwaliteit nog te verdedigen als daar zo'n prijs kaart aan hangt? "Voor mij is dat geen vraag. Wij doen helemaal niet absurdde Ope ra trekt geen dure sterren aan als we ook jong talent kunnen vinden. Het cultuurbudget is maar een mi nuscuul postje op de begroting van het rijk. Kijk eens naar al die mil jarden voor andere doeleinden. Je kunt je ook de vraag stellen of die wel allemaal goed worden besteed. In het geval van de kunsten wordt de hooge van het subsidiebedrag al snel buitensporig belangrijk ge maakt". - Daar is in het geval van de Ope ra toch ook aanleiding toe. Publiek dat een kaartje wil kopen moet vaak worden teleurgesteld, het aantal voorstellingen wordt ver minderd, de prijzen gaan omhoog er wordt amper nog buiten Amster dam opgetreden. Op zo'n moment lijkt de vraag gewettigd of de hoog te van de subsidie in overeenstem ming is met de geleverde prestatie. "Die vraag is moeilijk te beant woorden. Ik blijf erbij dat een een malige rem de juiste weg is. Daar na kan er verder worden gebouwd. Zodra je concessies gaat doen aan de kwaliteit, ga je in de toekomst grotere groepen publiek verspelen. Laten de mensen er bij wijze van spreken maar naar moeten verlan gen om de opera te kunnen zien. Dat heb ik liever dan wat je op dit moment bij het toneel in ons land ziet, dat ais een pudding in elkaar zakt. Als je in een periode van nood overstag gaat op het punt van kwa liteit, ben je bezig je bedrijf op lan gere termijn om zeep te helpen" Gemopper - Is de sfeer, binnen het bedrijf van dien aard dat iedereen zich LEIDEN - De weken voor Pasen staan in muzikaal op zicht in het teken van de pas siemuziek van Johann Sebas tian Bach. De grote oratorium koren bereiden zich voor op de uitvoering van 'hun' Matthaus of Johannes Passion, zangers en instrumentalisten, die ge specialiseerd zijn in het bespe len van barok-instrumenten, reizen van hot naar haar om hun aandeel te leveren in die uitvoeringen. Wat in vakkrin gen wel eens oneerbiedig "de 1 O-daagse veldtocht" wordt ge noemd, staat weer voor de deur. Voor velen, of men nu koorzanger of luisteraar is, betekent die jaar lijkse uitvoering van de Matthaus of Johannes Passion vaak een hoogtepunt in het muzikale jaar. Merkwaardig genoeg is de aantrek kingskracht even groot voor men sen met een religieuze achtergrond als voor diegenen die dit missen. Toch kan Bachs muziek niet los ge zien worden van de eredienst waar afgespeeld. Er waren een aantal prachtige teksten te beluisteren maar vooral een aantal minpun ten te signaleren. Annemiek Ver hoeven was in haar monoloog, als ze geconfronteerd wordt met de vrouw van Jimmy, te zwak. Deze monoloog, die de climax van het stuk had kunnen zijn, bleef ergens hangen tussen senti mentaliteit en een vaag soort ethiek. Ook begon na de pauze het zwaktebod van de achter grondmuziek (jazz, opera) te irri teren. Toneel is geen super markt, het drama moet niet ont leend worden aan de handeling begeleidende muziek. Toch, het zijn slechts kanttekeningen in de marge van een voorstelling die zeer de moeite waard was en waarbij elk van de spelers een groot compliment heeft verdiend voor het getoonde spel. RADBOUD ENGBERSEN. wil inzetten om de Opera zich vol gend jaar te laten waarmaken? "Er is een groep die zich beter thuisvoelde bij het oude 'regime'. Dat is duidelijk. En er is een groep die zich niet thuis voelt bij mijn ideëen over het maken van opera. Dat verschil doet zich over de hele wereld bij elke wisseling van inten danten voor. In het buitenland zie je vaak dat een vertrekkende inten dant zijn getrouwen meeneemt, die plaatsmaken voor die van zijn op volger. Zo'n situatie is in ons land ondenkbaar. Maar van de mensen met wie ik direct te maken heb, ge niet ik alle medewerking. En ik heb absoluut niet te klagen over de mensen die er misschien anders over denken dan ik. Er wordt ge mopperd, gemokt en kritiek gele verd, maar ik heb niet het gevoel dat er minder gemotiveerd wordt gewerkt". - Bij de buitenwacht bestaat nog wel eens de indruk dat u de neiging zij voor bestemd was. Bach was cantor-organist van de (Lutherse) Thomaskirche in Leipzig waar hij 27 jaar werkte tot aan zijn dood in 1750. In de Lutherse eredienst nam de muziek een zeer grote plaats in, Luther (1483-1546), componist van het beroemde koraal Ein fester Burg, was een zeer muzikaal man, die niet uit was op een breuk met de Rooms-Katholieke Kerk, maar hervormingen nastreefde zodat het gewone volk weer meer betrokken zou worden bij de eredienst. Een logische stap was dan ook om waar mogelijk het onbegrijpelijke Latijn te vervangen door het Duits. In de R.K. Kerk was het gebruikelijk het lijdensverhaal, in het Latijn 'pas- sio', op Palmzondag volgens het evangelie van Mattheüs, op de dinsdag en woensdag daarna vol gens Marcus en Lucas, en op Goe de Vrijdag volgens Johannes voor te lezen. Dat lezen gebeurde al reci terend, dat wil zeggen op in hoofd zaak één toonhoogte. Het bijzonde re van het voordragen van speciaal het lijdensverhaal was dat men hier een rolverdeling toepaste: de woorden van de Evangelist werden door een middelhoge stem voorge dragen, die van Christus door een lage, en voor de teksten van de me nigte werd een hoge zangstem ge bruikt. Ten tijde van Luther werd ook het lijdensverhaal al gauw in het Duits gezongen, en werden de woorden van de menigte aan een koor toebedeeld. Het koor zong ook het opschrift, dus bijv.: "Das Leiden unseres Herrn Jesu Christi, wie es beschreibet der heilige Evangelist(Het lijden van on ze Heer Jezus Christus zoals be schreven door de Evangelist De tekst was dus nog steeds die van de bijbel, maar dan in het Duits, de melodieën waren de oude Gregoriaanse, en een slotkoor be sloot het geheel. De volgende stap werd zo'n 100 jaar later gedaan door Heinrich Schütz (1585-1672) die daarmee de schakel vormt naar Bach. Schütz stapte af van het Gregoriaans en schreef zelf de éénstemmige melo dieën voor de bijbelteksten, de re citatieven. Opschrift, slotkoor en de woorden van de menigte wer den door het koor meerstemmig a capella, d.w.z. onbegeleid, gezon gen. Allengs deed onder invloed van andere muzikale genres ook begeleiding door instrumenten haar intrede in de kerkmuziek, en na Schütz gingen componisten er heeft erg veel werk naar uzelf toe te trekken. "Ik ben aangetrokken om het ge zicht van de Opera te gaan bepa len. Ik denk eerder dat ik me nog met te weinig onderdelen direct be zighoud en meer 'feeling' zou moe ten houden met de totstandkomng van een produktie". - Verwacht u nog steeds bij de Opera uw idealen te kunnen ver wezenlijken? "In een aantal opzichten niet, maar wel als het gaat om de artis tieke uitgangspunten. Die zijn voor mij het belangrijkst. Zo lang ik niet word belemmerd in het nastreven van het artistieke niveau dat mij voor ogen staat, heb ik niet de be hoefte voortijdig weg te gaan. Maar als men mij zou dwingen met dezelfde hoeveelheid geld veel meer produkties te maken en dus conces sies te doen aan het niveau er van, dan is er voor mij geen lol meer al snel toe over om allerlei niet-bij- belse elementen, zoals koralen, toe te voegen. Weer honderd jaar later verrijkte Bach het geheel nog met aria's voor solistische zangstemmen, vaak voorzien van één of meer obli gate (verplichte) instrumentale so lostemmen. In samenhang met de ze historische ontwikkeling heb ben de diverse elementen in Bachs Passionen: bijbeltekst, koralen en aria's, een duidelijke onderling verschillende functie. De kern wordt gevormd door de bijbeltekst naar één van de Evangeliën, die door de Evangelist (tenor) in recita tieven en ondersteund door een ac- coordbegeleiding op het clavecim- bel wordt voorgedragen; de woor den van personen die in het ver haal voorkomen, Pontius Pilatus, Petrus, Maria Magdalena, Judas, worden door solostemmen gezon gen. De woorden van Christus (bas) worden in de Matthaus Pas sion in een bijzonder licht ge plaatst doordat zij niet alleen met clavecimbel maar ook met strijkers worden begeleid, een omlijsting als een soort muzikaal aureool. In de koralen en aria's wordt ge reageerd op het gebeuren: de kora len geven de reactie van de kerk, de gelovigen, weer, de aria's weer spiegelen de emoties van het indi vidu. De teksten voor deze aria's waren niet van Bach zelf maar van de hand van in zijn tijd bekende religieuze amateurdichters. Voor de J.P. was dat Brocke, een Ham- burgse raadsheer en voor de M.P. schreef Henrici, een postbeambte onder het pseudoniem Picander teksten. De schitterende muziek van Bach doet de naar onze begrip pen vaak ontstellende smakeloos heid van deze teksten gelukkig vergeten. Voor de koralen maakte Bach ge bruik van bestaande koraalmelo dieën die hij al naar de inhoud van de tekst van andere accoordzettin- gen voorziet. Op deze wijze weet hij de tekst te kleuren en te illustre ren ook als de melodie dezelfde is, zo bijv. in de koralen Befïehl du deine Wege, het beroemde Haupt voll Blut und Wunden eh Wenn ich einmal soil scheiden. Een bijzonderheid van de M.P. is bovendien dat het werk voor twee koren en twee orkesten is geschre ven. Deze zg. dubbelkorigheid vindt haar oorsprong in de San Marco in Venetië, waar de toenma lige kapelmeester Adriaan Willaert Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Ken-ichiro Kobayashi, met werken van Rossini en Dvorak. So liste: Emmy Verhey in het Concert voor viool en orkest van Tsjaikows- ky. Gehoord in de Stadsgehoorzaal op 1 april. LEIDEN - Drie werken elk met een overrompelend karakter vormden een waardig besluit van de Meesterserie van K&O. Overrompelend was het optre den van de beweeglijke dirigent Kobayashi die het orkest tot het uiterste van zijn mogelijkheden wist te brengen, met een inspire rend overwicht. Niets ontgaat zijn aandacht, hij lijkt alles tege lijk aan te geven zonder dat dit de grote lijnen in gevaar brengt. In een wervelende vaart trok ken de luchtige thema's van de ouverture de barbier van Sevilla van Rossini voorbij, een klein voorproefje van wat na de pauze nog volgen zou. Voordat het zover was gaf Emmy Verhey in j Tsjaikowsky's vioolconcert een staaltje van haar overrompelen de virtuositeit, die al in het eerste deel zo imponerend aanwezig was dat er een spontaan tussen tijds applaus op volgde. Hoe begrijpelijk het enthou siasme van de zaal ook was, toch was het juist die virtuositeit die het wezen van Tsjaikowsky's concert geweld aandeed. Trefze ker was haar spel, maar ook ge forceerd in toonvorming en soms zelfs ronduit ruig. In het laatste deel werd het tempo zo opgedre ven dat schommelingen in de be geleiding, hoe alert overigens ook, niet konden uitblijven. Het bleef een imponerende uitvoe ring, niet minder maar ook niet meer. De rijkdom in de 8e Symfonie van Dvorak bleek Kobayashi in derdaad op het lijf geschreven. Hij modelleerde de vloeiende breed opgezette melodische lij nen, sloeg venijnig de bijtende ritmes in de lucht, maar wist steeds op het juiste moment in te binden zodat het evenwicht tus sen spanning en ontspanning ge handhaafd bleef. Onder zijn handen werd het bekende weer als nieuw, verras send in de rijkdom aan melo dieën die zo nauw verweven zijn met elementen uit de Tsjechi sche volksmuziek. Het werd een opwindende uitvoering die een zeer groot succes had waar Ko bayashi nadrukkelijk de ver schillende orkestleden en -groe pen het delen. MIES ALBARDA zo'n 200 jaar vóór Bach, gebruik maakte van de twee tegenover el kaar liggende balkons voor een muzikaal tweegesprek tussen zan gers en instrumentalisten. Bach paste dit toe in het openingskoor van de M.P.: wanneer de ene groep zingt 'sehet' (ziet), vraagt de andere groep 'wen' (wie), waarop het ant woord volgt 'den Brautigam' (de bruidegom). Ook toonschilderin- gen paste Bach veelvuldig toe: tra nen druppelen, de haan kraait le vensecht en het voorhangsel van de tempel scheurt hoorbaar in tweeën. Maar ook verborgen dub belzinnigheden zijn te vinden: wanneer Jezus bij het laatste avondmaal tegen zijn discipelen zegt dat één van hen hem zal verra den, vragen zij 'Heer ben ik het. Bach laat deze zin elf maal zingen, want de twaalfde, Judas wéét en vraagt dus niet. Bach zelf zou van de grote orkest- en koorbezetting van veel uitvoeringen van nu vreemd opkijken; zelf had hij voor zijn uitvoering van de M.P. in 1729 in de Thomaskirche slechts de be schikking over ongeveer een zes tiental zangers en ca. 18 instrumen talisten, een gegeven waarmee hij bij het schrijven ongetwijfeld reke ning heeft gehouden. Afgezien van de uitvoeringen met authentieke barokinstrumenten wordt tegen woordig meer en meer in de uit voeringen met het gewone heden daagse instrumentarium rekening gehouden met de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de uitvoeringspraktijk ten tijde van Bach, met betrekking tot de toen gebruikte instrumenten, speelwijze, tempo e.d. De populariteit van de Matthaus Passion is groter dan die van de, Jo hannes Passion, ten onrechte, want in muzikaal opzicht doen zij niet voor elkaar onder. Het verschil tussen beide is in hoofdzaak gele gen in de benadering van de Evan gelist die het verhaal vertelt: Mat theüs beschrijft het lijden van Christus vol levendige details, Jo hannes legt meer de nadruk op Christus als verlosser en heerser, in een strakkere verteltrant. Met Bach beleefde de passiemuziek een hoogtepunt en tevens eind punt, al schreef ook een tijdgenoot en vriend als Telemann een zeer .geliefde en veel uitgevoerde Pas sion. Na Bach maakt de bijbeltekst plaats voor vrije teksten die in de populaire aria-vorm gegoten wor den. De passiemuziek zoals Beet- hovens 'Christus am Oelberg' be landt in de concertzaal. Bachs passiemuziek raakte in het vergeetboek, want de belang stelling van de 18e eeuwse compo nisten ging niet uit naar het schrij ven van kerkmuziek, maar naar in- strumentale muziek, zoals sonates, symfonieën en concerten. Pas in 1829, precies honderd jaar na de eerste uitvoering, klonk de Mat thaus Passion opnieuw, dankzij het gewaagde initiatief van een jonge 20-jarige musicus, Felix Mendelssohn-Bartholdi. MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 30