Honderden hebben miljoenen over voor schilderij Jeugdwerk van Vermeer v vol verrassingen WOENSDAG 1 APRIL 1987 PARIJS - Vincent van Gogh liep met zijn gevoelens wel te koop, al kreeg hij er geen cent voor. Hij uitte ze in zijn brieven en wrong ze uit zijn tubes. Hij schilderde uit hartstocht voor wat hij zag, en deed wat hij had gemaakt cadeau uit hartstocht voor de mensen om wie hij gaf. De Zonnebloemen maakte hij als een hymne aan zijn vriendschap met Gauguin, net als de even beroemde bloeiende Amandeltak, die voor broer Theo's pasgeboren zoon bestemd was. De prijs die bij het Londense veilinghuis Christies voor een van Van Gogh's zonnebloemen nu is gemaakt, heeft niets meer met vriendschap van doen, maar alles met poen. Als Vincent op 20 februari 1888 in Arles aankomt, betrekt hij in mei van dat jaar het atelier dat hij in het 'gele huis' heeft ingericht, om er op 18 september ook zelf te gaan wo nen. In oktober arriveert Gauguin. Van Gogh wenste allemans broe der te zijn, maar Gauguin was ronduit een loeder. Vincent droomde van een werkgemeen schap van gelijkgestemden, die in het 'gele huis' zouden samenzijn. Gauguin droomde er van geld te verdienen en ronduit beter te wor den van de reis. Tenslotte had Vin cent's broer Theo, de kunsthande laar in Parijs, niet alleen Gauguins schulden afbetaald, maar ook nog LONDEN (GPD) - Wat is de les van de ongeëvenaarde veilin gaankoop van Vincent van Goghs 'Zonnebloemen' voor meer dan 75 miljoen gulden? Nu de financiële kruitdampen bij Christie's zijn opgetrokken en de eerste emoties weggeëbd, hoort men op deze vraag verschillende antwoorden. De meest voor de hand liggende reactie is die van de constatering dat er nog altijd veel mensen zijn die ontzettend veel geld hebben. Ondanks de al gemene erkenning van een tech nisch uitzonderlijk fraai schil derstuk, een uniek document bo vendien van een keerpunt in de kunstgeschiedenis, gaan de meesten er hier toch van uit dat veel meer dan Vincent van Gogh een krachtmeting van de finan ciële mastodonten ten grondslag ligt aan de absolute recordprijs van 24.750.000 pond. door Haye Thomas Wat dit betreft is er wel wat ge beurd suinds Lady Beatty in 1934 in Parijs deze 'Zonnebloe men' van Vincent van Gogh aan kocht. De prijs voor die dagen ze ker geen kleinigheid: 2000 pond en het betekende ook voor vele jaren een uiterst waardevol bezit voor haar zoon, de schatrijke mijnbouwer Chester Beatty en later diens weduwe Helen. Het was uit haar nalatenschap dat de drie erfgenamen: Lady Charlotte Fraser, haar broer Lord Brooke en hun moeder Sarah Thomson- Jones, besloten de Van Gogh van de hand te doen. Aanvankelijk was het wel degelijk de bedoe ling het schilderij voor Enge land, waar het jarenlang in de National Gallery heeft gehangen, te behouden. Maar onderhande lingen met het museum en de overheid, onder meer over een koppelafspraak over vermeende successierechten en andere be lastingfaciliteiten, liep het vast en ten slotte werd besloten het kostbare schilderij bij Christie's onder de hamer te brengen. Daar werd gerekend op tien miljoen pond, maar de werkelijk heid ging er ver bovenuit: 22.500.000 pond plus 10 procent premie. De zevende en grootste in Van Goghs zonnenbloemense- rie is de absolute financiële top per geworden en dat terwijl de schilder zelf er nooit een cent voor heeft gekregen en daar ook in doffe wanhoop over schreef aan zijn in kunst handelende broer Theo. Ondertussen wordt druk ge speculeerd waar het schilderij, dat Vincent van Gogh naar alle waarschijnlijkheid gemaakt heeft voor zijn vriend, de Franse schilder Gauguin, nu terecht komt. Bij Christie's houdt men geheel op de keurige basis van 'noblesse oublige' vol dat het per telefoon is aangekocht door een unanieme buitenlandse koper en dat verdere gegevens ontbreken. Maar in de geruchten die er na tuurlijk zijn domineert de veron derstelling dat het uiteindelijk toch een Japanse aankoop is ge weest. Een veronderstelling, ge baseerd op de sterke positie van de yen en vooral ook de weten schap dat het werk van Van Gogh beinvloed is door Japanse kunst. Maar of dit betekent dat het schilderij straks toch weer in een museum te zien zal zijn, of verdwijnt in privé-bezit van een particuliere kunstverzamelaar, durft niemand te voorspellen. Met wat dit laatste betreft valt opnieuw een Japanse naam. En wel die van Shigeki Kameyama, de tycoon in onroerend. Hij heeft zich allang geschaard in de zich nog steeds uitbreidende groep van schatrijke industriëlen en za kenlui, die met steeds grotere in zet en verbetenheid jagen op vooral de klapstukken in het im pressionisme en de moderne kunst. Tot deze financiële elite beho ren bijvoorbeeld de Amerikaan se voorzitter van Sotheby's Al fred Taubman, die altijd bereid is om voor iets moois of iets waar hij echt zijn zinnen op heeft ge zet, diep in de met vele miljoe nen gevulde beurs te tasten. In kringen van de Londense kunst handelaren rollen de namen van belangrijke kunstkopers vlot over de tong. Die van Getty, de Griekse scheepsmagnaat Sta- vros Niarchos, Amalita le Corze ofte wel Madame Fortabat, de Argentijnse cementmiljonaire en natuurlijk de Thyssens, de Lau- ders, de Steinbergs en de Guc- noemen. „Ik kan je wel honderd namen geven van mensen waarvan ik zeker weet dat ze bereid zijn zo een paar miljoen gulden neer te tellen voor een klassieke pressionist. Maar ik weet zeker dat er nog veel meer zijn die kun nen en willen doen. Wereldwijd zijn het er misschien wel enige honderden", sprak een Londen se kunsthandelaar. En in zijn blik lag de ernst die zijn woorden moest bevestigen. de treinreis naar Arles uit zijn ei gen zak bekostigd, allemaal in ruil voor 'driehonderd francs aan kera miek'. In afwachting van Gauguins komst werpt Van Gogh zich op pas geplukte zonnebloemen. Ze ont staan in augustus 1888. Eerst is er een vaas met drie, dan met vijf, dan met twaalf en tenslotte een vaas met vijftien zonnebloemen in alle staten van bloei en verval. „Ik schilder met het enthousiasme van een Marseillaan die bouillabaisse eet", schrijft Vincent aan Theo. En zijn schildersvriend Bernard meldt hij (in de vertaling van Jan Huls kers 'Lotgenoten') „Ik droom er van mijn atelier te versieren met een half dozijn schilderijen van zonnebloemenn, een wandversie ring waarbij de chromaatgelen, ge broken of ongebroken, zullen uit barsten tegen uiteenlopende ach tergronden, blauw, maar gaande van het bleekste Veroneesblauw tot koningsblauw, met als lijsten dunne oranje geschilderde latjes. Een soort effect als van gotische glas-in-lood vensters. Och, mijn beste vrienden, wij getikten genie ten in elk geval van onze ogen, nietwaar!" door Rudolph Bakker Weken voor Gauguins komst was Van Gogh al op van de zenu wen geweest. Met zijn laatste geld had hij in het 'gele huis' de kamer voor zijn vriend ingericht met een notenhouten bed, een toilettafel en een commode, had hij gas laten aanleggen in de keuken en het ate lier. En had hij, toen zijn geld op was, vierAls Gauguin in oktober arriveert staat er een reus voor de deur, getooid met een astrakan- muts en gehuld in een nachtblau we cape-jas. Zijn handen zijn in witte handsëhoenen gestoken en hij leunt op een zelf-versierde wan delstok met zilveren banden. Gau guin vermoedt niets van de koorts achtige voorbereidingen, die aan zijn komst vooraf zijn gegaan. De zonnebloemen in zijn kamer neemt hij voor kennisgeving aan. Ook het door Vincent bedoelde 'glas-in- lood-effect' treft hem kennelijk niet, hoewel hij de meester is van DlatteS°duidShk van dkaarge^ moeia op un en Deiaaen met eiec- platte, duidelijk van emaar^e- triciteit net alsjoen". Kort daarop Zonnebloemen, die vele tientallen miljoenen waard zijn, verdienen het nog e naar hun nieuwe eigenaar gaan. Gogh hebben gezegd toen het doek klaar was: „Dat ben ik inderdaad, maar dan gek geworden". Aan Theo schrijft hij: „Ik zie er zeer ver moeid op uit en beladen met elec- scheiden vlakken, aanhang in Pont Aven peld had. Daarover ook ontstaan de eerste ruzies, en nog los van beider zo ge heel uiteenlopende karakters. Gau guin is gewend dat er naar hem ge luisterd wordt, Vincent wordt er gek van te moeten werken zoals Gauguin hem zegt, al doet hij voor de goede vrede aanvankelijk zijn best. En dan maakt Gauguin in die noodlotszwangere november- maand zijn 'Van Gogh bij het schil deren van zijn zonnebloemen', een schoolvoorbeeld van 'cloisonnis- me'. Volgens Gauguin zou Van gooit Vincent Gauguin een glas ab sinth in het gezicht. Het eind van de 'samenwerking' is in zicht. De avond voor kerstmis 1888 lo pen Gauguin en Van Gogh terug naar het gele huis, na het bezoek aan de Arlesiaanse kroegen. Gaui- guin gaat voorop en hoort dan snel le passen. Als hij omkijkt is Vin cent vlak bij hem en - in Gauguins eerste versie - met een scheermes. Later zal blijken dat er alleen een woordenwisseling heeft plaats ge had. Gauguin gaat toch maar in een hotel slapen. Die nacht snijdt van Gogh zich de lel van zijn linker oor af. Het wonder van de zonnebloe men is, dat ze niet aan kracht in- WASHINGTON, (AP) - Na een speurtocht door de Verenigde Staten en Europa is een curator van de National Gallery of Art in Washington tot de conclusie gekomen dat een .Italiaans' schilderij, dat eigendom is kunsthandelaar in New York, in feite een jeugdwerk boeten, ook niet in de periode van de diepste droefenis die Van Gogh toen onderging. Er volgt een aan val van epilepsie, vanaf 7 januari is hij in ziekenhuizen, gaat hij ten slotte terug naar het verlaten ate lier, alleen om er te schilderen. En dan komt er een nieuwe serie zon nebloemen, kopieën van de 'zonne bloemen van hoop en vriend schap', zoals hij die hij in de herfst naar levende modellen tot stand had gebracht. Op 23 januari 1889 schrijft hij aan Theo, die inmiddels met Johanna Bonger getrouwd is - een gebeuren dat Vincent diep heeft beroerd - „Ik zou je willen aanraden ze voor jezelf te houden, voor de intimiteit van je vrouw en van jezelf'. Vincent kopieert deze zonne bloemen drie maal. De eerste keer zijn er twaalf zonnebloemen. Ze hangen nu in het Philadelphia Mu seum of Art en ze zijn een getrou we kopie van de 'twaalf uit augus tus '88, die in de 'Neue Pinakothek' in München te zien zijn. En dan zijn er nog eens tweemaal veertien zonnebloemen. Het ene exemplaar hangt in ons eigen Van Gogh-mu- seum in Amsterdam. Het andere r-r-.. behoorde aan mejuffrouw Helen de Hollandse fester Be^ty. Het is d.t doek dat bij Christies i geveild. Londen wordt meester Johannes Vermeer. Als die conclusie juist is telt de wereld oorspronkelijke werken van Vermeer. De bewering van curator Arthur Wheelock zal zonder twijfel tot grote interesse en felle discussies in de kunstwereld leiden. Het door hem aan naar Vermeer toegeschreven werk lijkt in onderwerp en stijl totaal niet op de sole in St. Remy de Provence, taferelen die van de meester bekend zijn. Maar op grond van uitgebreid hij zich in uitdrukkingskracht nog laboratoriumonderzoek, bronnenonderzoek en een dosis intuïtie als Ver- overtrof. Na meerkenner is Wheelock tot de conclusie gekomen dat het werk zonder twijfel door de Delftse schilder is gemaakt. Het doek is getiteld ,St. Praxedis' en toont een legendarische Romeinse maagd die de ongebruikelijke geestelijke roeping had het bloed op te vegen van onthoofde christenen. Links onder in de hoek staat de ondertekening „Meer 1655". In dat jaar stond Johannes Vermeer aan het begin van zijn briljante carrière die 20 je (volgens John Rewald) haar jaar later eindigde toen hij miskend en straatarm stierf in Delft. laatste periode bovenmenselijke scheppings drift sloeg hij op 27 juli 1889 in Au- vers-sur-Oise de hand aan zichzelf en overleed hij twee dagen daarna, 36 jaar oud. 1895 een Rotterdams i der vraagt of ze honderdvijftig gul den mag hebben om een schilderij Wheelock is tot de conclusie gekomen dat de jonge Vermeer een kopie met zonnebloemen van Van Gogh heeft gemaakt van een 10 tot 15 jaar eerder gemaakt schilderij van vrijwel „vergeten" Italiaanse schilder, Felice Ficherelli. te kopen, wijst haar vader dit zoek van de hand. Voor zulk ge knoei geef je nog geen cent uit, vindt de zakenman. De Duitsers begrijpen als eersten de waarde van Van Gogh, door drenkt als ze zijn van hun eigen ex pressionisme. Het Folkwang-Mu- seum in Essen is het eerste mu seum in de wereld dat een doek van Vincent aan de muur hangt. In 1923 heeft er een eerste grote verkoop-tèntoonstelling van Vin cents werk in Londen plaats. Er zijn ook zonnebloemen, maar de familie wil ze niet kwijt. Tenslotte laten ze zich overhalen en verko pen ze de veertien zonnebloemen uit augustus 1888, uit de gelukkige dagen dat Vincent nog in de moge lijkheid van vriendschap geloofde. Het hangt nu in de 'Tate gallery'. Het nu verkochte doek lijkt er voor het lekenoog als twee druppels wa ter op, evenals dat in het Amster damse Van Gogh-museum. Een van de zeven doeken (de vijf zonnebloemen uit augustus 1888) ging bij een bombardement op Yo kohama verloren. Ook het 'gele huis' in Arles ging bij een Ameri kaans bombardement op Arles in 1945 aan geweld ten onder. Vincent van Gogh was niet gek, al sprak hij zelf spottend over die mogelijkheid. De zonnebloemen behoren tot zijn populairste doe ken en tot de bekendste schilderij en die ooit werden gemaakt. Dat komt omdat van Yokohama tot Es sen over de hele wereld mensen de hartstocht en de hoop van Vincent tenslotte begrepen hadden. Vincent werd tenslotte zelf over meesterd door het wonderland dat hij geschapen had. 'Grondspecu- lanten' maakten zich er van mees ter. De intimiteit, die Van Gogh zijn zonnebloemen toewenste in de stille kamer van zijn broer en diens jonge vrouw, is nu alleen nog weg gelegd voor wie daar miljoenen dollar voor over heeft. De rest van de wereld dient voor Vincents idealen op winderige stoepen van musea in lange rijen te gaan staan. CJP duurder GRONINGEN (GPD) - De jaarcon tributie van-het Cultureel Jonge ren Paspoort (CJP) wordt met in gang van het komende seizoen ver hoogd van f9.50 naar f 15.-. De ver houdingsgewijs forse verhoging stuit op bezwaren van de Vereni ging van Schouwburg- en Concert gebouwdirecties. De schouwburgdirecties verle nen aan de 180.000 CJP-houders kortingen van 20 tot 50 procent op voorstellingen en concerten en zijn aldus een belangrijke contractpart ner in het CJP. Volgens een woordvoerder van de Federatie Cultureel Jongeren Paspoort in Amsterdam is de prijs verhoging onafwendbaar door een aantal kostenstijgingen, door een verhoging van de afdracht aan de 300 aangesloten musea (die gratis toegankelijk zijn voor CJP'ers) en door de introductie van een twee maandelijks magazine. Het maga zine - een bij het CJP al langer le vende wens - wordt gesponsord door de Algemene Bank Neder land. De noodzaak van het verschijnen van het nieuwe blad wordt in twij fel getrokken door de schouwburg directies, die vrezen dat door de verhoging van het CJP-tarief de aantrekkingskracht van het Pas poort terug zal lopen. 3(4) Everything 1 own - Boy George 4(6) Still loving you - Scor pions 5(3) Running in the family - Level 42 6 2) I knew you were waiting - G MichaellA Franklin 7(9) Sign of the times - Prin- 8 (11) Stand by me - Ben E King 9 (24) WitU'or without you-U2 10 (15) Coming around again - Carly Simon 11 (18) The great pretender - Freddie Mercury 12 8) The right thing - Simply Red 13 7) Heartache - Peps Shirley 14 (14) Skin trade - Duran Du- 17 (10) Surrender - Swing out Sister 18 (12) Down to earth - Curiosi ty killed the Cat 19 (21) At this moment - Billy Vera The Beaters 20 (13) Go see the doctor - Kool Moe Dee 21 (26) Fire - Bruce Springsteen 22 (32) Let's wait awhile-Janet Jackson 'tarship 24 (22) Baila bolero - Fun Fun 25 Sela- Lionel Richie 26 (30) Pain is so close to perfec tion - Queen 27 Day in day out - David Bowie 28 (29) My second skin - Cherry 29 I get the sweetest feeling - Ja,ckie Wilson 30 (35) It doesn't have to be that way - Blow Monkeys 31 (16) Reet petite - Jackie Wil- 32 (34) Love removal machine - The Cult 33 (25) How many lies - Span- dau Ballet 34 (36) Cross that bridge - Ward Brothers 35 You are my world - Communards 36 The throwdown Kool The Gang 37 (39) Ever fallen in love-Fine Young Cannibals 38 (20) Girls - Tina Turner 39 (40) It doesn't have to be- Er- 40 (19) Once bitten twice shy - Vesta Williams (Stichting Ned. Top 40) De amerikaanse zanger Lionel Richie treedt vanavond weer op in Ahoy in Rotterdam. (foto anp> ROTTERDAM (GPD) - Een schijnbaar computer gestuurde piano was de meer dan verrassende troef waarmee Lionel Richie gisteravond in een uitver kocht Rotterdam Ahoy zijn publiek vóór aanvang van zijn optreden al door de knieën liet gaan. Een enkele lichtflits accentueerde nog eens dat de toet sen van de piano wel degelijk bespeeld werden zonder dat er iemand in de buurt stond van het instrument. Ergens onder het podium, wachtte Lionel Richie de reactie van het publiek af. Om vervolgens een maal 'Hello' in zijn microfoon te fluisteren en de bühne op te wandelen. Lionel Richie is niet ge woon nog een succesvolle zanger maar veeleer een performer, die zijn toehoorders de ene verrassing na de andere voo rschotelt. 'Hocus Pocus, abacada- bra' was het sfeertje zo nu en dan. Want Lionel Ri chie verrast zyn toeschouwers menigmaal. Terwijl het publiek nog immer bezig is met het warme welkom, heeft de zevenmans-begeleidings band zich inmiddels genesteld en het zoete 'Hello' laten overlopen in een stevige versie van 'All Night Long', waarbij de muzikanten volgens een uitge kiende choreografie over het immense podium lo pen. Lionel Richie beseft zich terdege dat het con cert in de ingezette sneltreinvaart niet is vol te hou den en speelt enkele rustige nummers. Hij komt handen te kort om de tientallen bossen bloemen in ontvangst te kunnen nemen. „Ik geloof dat ik vanavond meer bloemen heb gekregen dan een gewone man in zijn hele leven", grapt de voor malige Commodores-voorman, die in het repertoi- re van zijn Outrageous Tour nog immer 'Three Ti mes a Lady' en 'Brickhouse' heeft opgenomen. In het bomvolle Rotterdamse sportpaleis kon de Amerikaanse superster gisteravond niets verkeerd doen. Ook niet toen hij een duet deed met Vicky Randle (de enige vrouw in de groep, red.). Sterker nog: het meisje toonde zich niet alleen een dui zendpoot op o.a. percussie, gitaar en drums, maar bood haar 'baas' sterk partij. Lionel Richie's stem geluid heeft tot dusver overigens ook nog niets te lijden gehad van de serie optredens, die hij vorige week maandag in Birmingham is begonnen. Na anderhalf uur en tal van verrassingen brengt Lionel Richie met de gehele begeleidingsgroep de show tot een daverend einde. Drie muzikanten hangen plotsklaps 'aan zijden draadjes' hoog bo ven het podium. Zij halen wat capriolen uit, de band speelt verder en de zanger neemt afscheid van zijn publiek. Het podium wordt ten laatste ma le hydraulisch omhoog bewogen. De muzikanten staan hoog boven het publiek op de vloer en zetten er - na een meer dan swingende versie van 'Dan cing on the ceiling' - een punt achter. Het publiek tracht ten tweede male meer te krijgen, maar de de schelle zaalverlichting brandt intussen. Niets an ders resteert dan huiswaarts keren. De zoveelste verrassing die avond. Lionel Richie had zich voor die ene toegift nog wel eventjes snel verkleed. Per former of popzanger, hij is een klasse apart. PIETER PLOEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 28