Oscar: de Golden Wonderboy van Hollywood Amusante feeks in de Waag 'Celluloid Rock' in Rotterdam Zenuwslopende avond voor Fons Rademakers Klassiek ZATERDAG 28 MAART 1987 PAGINA 37 LOS ANGELES - Gespan nen en zenuwachtig schui vend op de stoel zitten ze daar maandagavond weer, de kandidaten voor de Os- - cars. Tijdens de uitreiking in Los Angeles van deze Academy Awards, de be langrijkste filmprijzen in de wereld, zullen verder alle beroemdheden uit de show business present zijn, want tenslotte gaat het hier om het jaarlijkse hoogtepunt voor de Amerikaanse film industrie, dat van onderons je uitgroeide tot een grote televisieshow voor vele mil joenen kijkers. door Gerard Brouwer De tientallen tv-camera's, die gena deloos de gemoedsgesteldheid van de genomineerden registreren, zul len ditmaal ook een Nederlander in beeld brengen. Dat is regisseur Fons Rademakers, die met zijn Film 'De Aanslag' hoog genoteerd staat in de categorie 'Best Foreign Language Film'. 'De Aanslag', naar de gelijknami ge roman van Harry Mulisch, werd eerder al bekroond met de Golden Globe van de buitenlandse perslub van Hollywood, na de Oscar de voornaamste prijs op film- en tele visiegebied in Amerika. De ver wachtingen zijn dan ook hoog ge spannen. Maar een keer eerder stond een Nederlandse produktie genomineerd in de rubriek 'Beste niet-Engelstalige film', een catego rie die door de vereniging 'Acade my of Motion Pictures Arts Sciences' in 1956 voor het eerst werd ingesteld. Dat gebeurde in 1959 met 'Dorp aan de rivier' en dat was eveneens een film van Fons Ramakers. De Oscar ging toen ech ter aan zijn neus voorbij, omdat 'Orfeu Negro' dat jaar met de prijs ging strijken. Maandagavond zullen in elk ge val alle ogen weer op Hollywood zijn gericht. Het betreft hier dan de 59ste Oscar-uitreiking en dat geeft wel aan dat dit instituut uit de Amerikaanse filmwereld niet is weg te denken. Despoot Louis B. Mayer van de filmmaatschappij Metro-Goldwyn- Mayer gaf toentertijd de aanzet. Die kreeg in Hollywood weer eens ruzie met de vakbonden en kwam daardoor op een idee. Laten we ons als werkgevers ook gaan organise ren, stelde hij collega-producenten voor. Die hadden er wel oren naar. Op 4 mei 1927 werd er onder aan voering van Hollywood-bons Douglas Fairbanks vergaderd en een week later was de 'Academy of Motion Pictures Arts Sciences' een feit. Een gezwollen tekst ver melde daarbij: 'Opgericht ter meer dere eer en glorie van de educatie ve, culturele en wetenschappelijke waarden van de filmindustrie'. De feestelijke oprichting had plaats in het Biltmore Hotel in Hol lywood en voordat iedereen weer naar huis ging, stelde Douglas Fairbanks voor om ook nog een prijs in te stellen. Die zou de films uit de droomfabrieken van Holly wood nog meer aanzien kunnen geven. Er moest toen worden gezocht naar iets passends, dat de onder scheiding, de Academy Award, zou symboliseren. Uiteindelijk viel de keus op een verguld bronzen beeldje, voorstellende een naakte, kale man, leunend op een geweldig zwaard. De maker van het kleine kereltje, met een ruggegraat van koper en zink, was George Stanley, een beeldhouwer uit Los Angeles. Een naam had het beeldje toen echter nog niet. De Academy Award werd voor het eerst in 1929 verleend. Herbert Hoover had in het Witte Huis Cool- idge opgevolgd als niet zo'n beste president en de beurs in New York zakte volledig in, maar er waren in dat jaar ook lichtpuntjes, want ein delijk was Al Capone achter slot en grendel gezet en verder was Ri chard Byrd als eerste over de Zuid pool gevlogen. Janet Gaynor De Academy Award kreeg echter nauwelijks aandacht. In het kneu terige Roosevelt Hotel in Holly wood werd Janet Gaynor uitgeroe pen tot beste actrice. Die uitverkie zing had ze danken aan maar liefst drie films: 'Street Angel', 'Seventh Heaven' en 'Sunrise'. Toen ze zon der veel ophef het beeldje behoren de bij de Academy Award kreeg uitgereikt, had ze geen idee dat dit een historische gebeurtenis was. „Op dat feestje was ik meer onder de indruk van Douglas Fairbanks, Voorstelling: Hoe tem je een feeks?; gespeeld door de Delftse Komedie; regie Peter Lintelo; toneelbeeld en adviezen: Leni Lintelo; licht: Bas Gremmen. Gezien gisteravond in de Waag in Leiden. Nog té zien: van daag LEIDEN - 'De getemde feeks' behoort tot een van Shakespea- res luchtigste stukken. Dat heeft regisseur Peter Lintelo van de Delftse komedie perfect aange voeld. Hij heeft de strijd tussen de seksen, het basisgegeven van dit stuk, op een bijna karikatura le wijze ingevuld. Bewust. On danks de felle 'charges' tussen Petruccio en Katharina heb je het idee dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt op gediend. Je voelt je een beetje als een buurvrouw, die met haar oor tegen de muur een ruzie van twee echtelieden afluistert en weet dat de ruziemakers elkaar weldra in de armen zullen vallen. De feeks wordt in zijn stuk wel getemd, maar - dat blijkt uit de Felliniaanse maaltijd aan het eind van het stuk - ze blijft de broek aanhouden. Ze speelt de onderdanige vrouw, maar onder tussen. En zo hoort het in de twintigste eeuw. Waar gaat 'De getemde feeks' over? In Padua wonen twee zus sen van rijke familie. De jongste, Bianca, is een zacht meisje, de oudste, Katharina, een serpent. De moeder wil haar jongste dochter pas uithuwelijken nadat de ander is getrouwd. Voor haar oudste moet Petruccio - ge speeld door Arend van de Boom, de beste acteur in dit gezelschap - opdraven. Een jongen die ge pokt en gemazeld is in de liefde. Hij sleurt Katharina mee naar de kerk. Eenmaal getrouwd behan delt hij haar zo honds, dat ze in hem haar meerdere moet her kennen. Bianca heeft de keus tussen een viertal trouwlustige heren. Ze speelt die gehaaid te gen elkaar uit. Zo zacht is ze dus ook weer niet. De humor voert de boventoon in dit stuk. De typetjes die Linte lo zijn spelers laat neerzetten ge ven alle aanleiding tot lachen. Ze vormen één bonte Italiaanse fa milie, waarbinnen de hartstoch ten hoog kunnen oplopen en de verwikkelingen zo warrig zijn als spaghetti. Iemand die perfect sa menvalt met zijn rol is Theun Huisman, die de oude Gremio speelt. De tremor in zijn hand zet zich zelfs voort als hij deze in zijn jaszak houdt. Dat geeft meteen aan dat dit stuk ook zo zijn pi kante zijden heeft. De dames van lichte zeden, ze slagen erin om werkelijk verleidelijk over te ko- Vitaliteit - dat is wat Linteio's versie van Shakespeares stuk in hoge mate uitstraalt. Dat is mis schien ook wel te danken aan de eigentijdse sfeer die hij het stuk heeft meegegeven. Zijn spelers voelden zich daar opperbest in thuis. Zij gaven zich met hart en ziel. SASKIA STOELINGA dan van de prijs", zou ze later ver klaren. Bij de acteurs werd de Duitser Emil Jannings onderschei den, maar die had het vergulde, martiale manneke voortijdig mee gekregen, omdat hij terug moest naar Berliin. Langzamerhand kreeg de Acade my Award echter toch bekend heid, zoals ook bleek toen in 1931 president Hoover een telegram stuurde. Terwijl verpauperd Ame rika zich warm probeerde te hou den onder oude kranten (spottend 'de Hoover-dekens' genoemd), liet 'hij de Academy-leden weten 'dat juist in deze donkere dagen van werkloosheid de film het middel bij uitstek is om het volk moreel op te peppen'. Maar weinig acteurs en actrices waren in die depressiejaren echter onder de indruk van de prijs. Char les Laughton en Katharine Hep burn namen in 1932 niet eens de moeite om persoonlijk het beeldje in ontvangst te nemen. En ook een jaar later zou het een vreemde toe stand worden. De Frangaise Clau- dette Colbert verkeerde in de ver onderstelling dat Bette Davis de Academy Award had gewonnen en zat al weer in de trein, richting New York, toen puffend en bla zend een loopjongen kwam aange rend met de mededeling dat niet Bette Davis, maar zij uitverkoren was. Een filmster kreeg toentertijd zoiets voor elkaar en dus bleef de trein nog even op het station staan, zodat Claudette Colbert uit handen van de krullebol Shirley Temple de prijs in ontvangst kon nemen. Ze ven minuten later dan het tijdsche ma aangaf, kon vervolgens de sta tionchef de Santa Fé-express laten vertrekken. Wie uiteindelijk de koosnaam Oscar aan het beeldje heeft gege ven is niet duidelijk. Margaret Her- riek, destijds secretaresse in de top van de Academy, beweerde dat zij in 1931 op het idee kwam, omdat het manneke gelijkenis vertoonde met haar oom Oscar Pierce. De Hollywood-journalist Sidney Skolsky verklaarde echter dat hij eens in een van zijn cursiefjes te gen het beeldje had gezegd: 'Ook een sigaar, Oscar?' Bette Davis Verder is er dan ook nog de le zing dat Bette Davis voor de naam zou hebben gezorgd. Toen in 1936 de actrice werd pnderscheiden voor haar rol in- 'Dangerous' en zij achter het decor het beeldje be keek, moest ze schaterend hebben gezegd: 'Vooral het achterwerk lijkt precies op dat van mijn man Harmon Oscar Nelson Jr.' Hoe het zij, het beeldje had een naam en zou in filmland als Oscar het meest begeerde mannetje wor den. schouwd als 'de hoogste onder scheiding, die kan worden behaald in de filmindustrie'. Dat resultaat zou slechts bereikt worden als de leden van de Academy of Motion Pictures Arts Sciences 'hun no minaties met onpartijdige rechtvaardigheid en wijsheid' zou den toekennen. Aanvankelijk wer den elf categorieën onderscheiden, maar dat aantal liep op tot 23. De zeven bekendsten zijn nu de prij zen voor de beste film van het jaar, voor de beste mannelijke en vrou welijke hoofdrol, voor de beste mannelijke en vrouwelijke bijrol, voor de beste regie en voor het bes te scenario. De uitverkiezingen door de film industrie zelf worden heel demo cratisch bepaald, waarbij zo op het oog niet kan worden gesjoemeld. De leden van de Academy - het zijn er nu 4300 - kiezen op hun vakge bied steeds de vijf beste kandida ten. Regisseurs selecteren dus re gisseurs, acteurs kiezen acteurs en ga zo maar door. Ieder lid van de Academy mag verder een lijstje maken van de naar zijn mening beste films. De voordrachten wor den door een accountant geteld en uiteindelijk blijven er vijf nomina ties voor elke categorie over. Die worden zes weken voor de uitrei king bekend gemaakt. Iedereen, van regisseur tot de corbouwer, mag de vijf genomi neerde films vervolgens nog eens zien tijdens speciale voorstellin gen. Daarna worden er weer stem biljetten uitgedeeld, waarop elk Academy-lid nog eens zijn keuze vermeldt uit de nominaties in alle categorieën. De laatste telling heeft dan achter gesloten deuren plaats, waarna de namen van de uiteinde lijke winnaars en winnaressen in een kluis worden opgeborgen, waarbij de verzegelde enveloppen beter worden bewaard dan pape rassen van het Witte Huis, want van uitlekken is nimmer sprake ge weest. Pas tijdens de 'Big Night' maken de presentatoren of presen tatrices de enveloppen open, waar bij de genomineerden zenuwachtig wachten op de mededeling: 'And geld beter in de zak kunnen hou den. De Oscar wordt in elk geval be schouwd als de belangrijkste film prijs in de wereld. Een onderschei ding krijgen in Cannes, Venetië of Berlijn is natuurlijk nooit weg, maar pas een Academy Award be tekent goud voor de kassa, of zorgt er voor dat je status hoger wordt, met alle prettige financiële gevol gen vandien. In 1953 ging het bijvoorbeeld Frank Sinatra niet voor de wind en hij moest bijna smeken om een bij rol in 'From Here to Eternity'. Het resulteerde echter in een Oscar. De 'Big Night' kwam voor de tweede keer in successie rechtstreeks op de televisie en dat betekende dat degenen, die de film nog niet had den bezocht, zelf konden zien wat ze hadden gemist en alsnog naar de bioscoop holden. Tot tevredenheid uiteraard van Sinatra, die vervol gens duur betaalde hoofdrollen mocht spelen. Zo verging het de meeste Oscar winnaars. Zij werden op slag veel gevraagde supersterren, met gou domrande contracten, terwijl be kroonde regisseurs voorlopig kon den aanpakken wabze wilden, tot dat hun roem vergaan was en zij weer in het gareel moesten lopen. Geen wonder dus dat actrices de 'Golden Wonderboy' hartstochte lijk aan hun boezem drukken en acteurs ontroerd dankjewel stame len als zij een Oscar krijgen uitge reikt. Miss Vampire Er zijn echter uitzonderingen. 'Ik weiger mee te doen aan die vlees parade', zei bijvoorbeeld in 1970 George C. Scott, toen hij werd on derscheiden voor zijn rol in 'Pat- ton'. En hij verscheen niet op de uitreiking. Ook Marlon Brando weigerde in 1972 te komen om zijn met 'The Godfather' verdiende Os car in ontvangst te nemen. In plaats daarvan stuurde hij de als squaw uitgedoste Sacheen Little- feather, die mededeelde dat Bran do niet van de partij zou zijn 'om dat de indianen in films en op tele visie nog altijd schofterig en histo risch onjuist worden geportret teerd'. Boegeroep alom natuurlijk, waarop presentator Clint East wood zei: 'En hoe denkt Brando dat de Italianen zich voelen na het zien van The Godfather?' De 'in diaanse', die door Brando werd ge stuurd, werd overigens later ont maskerd als Maria Cruz, die ooit eens was gekozen als 'Miss Vampi re USA'. Verder zorgde bijvoorbeeld ook Woody Allen voor opwinding door niet op de 'Big Night' te verschij nen, nadat hij Oscars had gewon nen met 'Annie Hall'. Allen deelde mee dat het tot zijn spijt nu net de avond was dat hij in een club altijd klarinet speelde. Volgens mensen, die hem goed kenden, had de New- yorker echter zo'n uitgesproken hekel aan Los Angeles, dat hij niet bereid was ook maar een voet in de film- en televisiestad te zetten. De keuze van de Academy-leden is eigenzinnig. Opvallend is bij voorbeeld dat bij acht van de tien meest succesvolle films aller tijden de makers niet met een Oscar wer den bekroond. Paul Newman De prijs voor de beste niet-En gelstalige film geldt overigens als een van de 'mindere' Oscars. Na tuurlijk gaat maandag de Neder landse aandacht uit naar Fons Ra demakers, maar de Amerikanen zegt de onderscheiding maar wei nig. Die kijken uit naar de toppers van de grootste tv-show op aarde en zullen daarbij onder meer ge spannen wachten of nu eindelijk Paul Newman ook eens een Oscar krijgt. Hij werd verleden jaar wel onderscheiden voor zijn hele film carrière, maar de acteur, die zoveel voor Hollywood heeft betekend en nu genomineerd staat voor zijn rol in 'The color of money', zit al 28 jaar op een echte Oscar te wachten. the is*... Cliff Robertson Elk jaar zijn er ook steeds weer geruchten over vriendjespolitiek, corruptie en meer van dit soort za ken. Maar een Oscar, zo wordt ge zegd, is beslist niet te koop. Toch is er een voorbeeld, dat je met geld wel veel kunt bereiken. In 1968 gooide Cliff Robertson er een half miljoen dollar tegenaan door in vakbladen grote en dure adverten ties te plaatsen met de tekst: Cliff Robertson, Beste Acteur van het jaar'. Hij hield dat maandenlang vol en won uiteindelijk een Oscar voor zijn rol in 'Charley'. Maar dat kan natuurlijk toeval zijn geweest en in dat geval had Robertson het Eugen Jochum overleden MÜNCHEN (AP) - De Duitse diri gent Eugen Jochum is op 84-jarige leeftijd overleden. De oprichter en langdurige lei der van het symfonie-orkest van de Beierse Omroep werkte sinds 25 jaar als vrije gastdirigent in Euro pa, Amerika en Japan. Grote vermaardheid verwierf hij met zijn interpretaties van het werk van de componist Anton Brückner, wiens negen symofo- nieën hij drie maal op grammo foonplaten vast legde. Festival van muziekfilms en filmuziek ROTTERDAM (ANP) - Celluloid Rock is de naam van een festival met louter muziekfilms en filmmu ziek dat van 1 tot en met 5 april wordt gehouden in het theater Lantaren/'t Venster in Rotterdam. In totaal worden in 480 uren en in acht zalen meer dan tweehon derd films en tientallen video's ver toond. "Dat is nog nooit eerder ge beurd in Nederland", zegt Jacques van Heyningen, van Lantaren/'t Venster. Het theater is er volgens hem in geslaagd de hand te leggen op het meeste materiaal dat be schikbaar is in het genre. "Het is geen topje, maar tenminste de hal ve ijsberg die hier te zien is", zegt hij. Op Celluloid Rock zijn de meest uiteenlopende muziekfilms te zien. Onder andere festivalregistraties als Woodstock en Stamping Ground (het verslag van het Neder landse Woodstock dat in Kralingen werd gehouden), maar ook alle Rolling Stones films èn een com pleet overzicht van Beatlesmate riaal op film. Concertopnamen zijn er in de meest uiteenlopende soorten: van met één 8 mm of video camera ge registreerde concerten (onder an dere Joy Division en U2) tot met meer dan tien 35 mm camera's vastgelegde optredens van onder meer de Stones (Time Is On Our Side) en de Talking Heads (Stop Making Sense). Nieuwtjes zijn er ook op op Cel luloid Rock. De film Home of the Brave van de avant-garde kunste nares Lauri Anderson gaat op 4 april in Lantaren/'t Venster in pre mière. Tevens worden films ver toond waarin de muziek een be langrijke rol speelt zoals West Side Story, Hair, Easy Rider, Absolute Beginners en Koyanasquatsie. In de grootste zaal van Lantaren/'t Venster worden alle films op con certniveau en -volume (met behulp van een uitgebreide geluidsinstal latie) vertoond en kan er worden gedanst. Lars Roos Sfeermuziek op 'meevaller' Poem. Salonmuziek van Bar- darzewska, Ketterer, Fibich, El- gar, Wenzel, Espen, Liebich, Ri chards, Durand e.a., gespeeld door Lars Roos (piano). Philips 412 998-2 (cd). Philips 'Meevaller van de maand' is artistiek misschien wel de meevaller van het jaar. Wat op het eerste gezicht een enigszins kitscherige verzameling van mu zikale onbenulligheid lijkt (en de uiterlijke presentatie werkt dat in d$ hand), blijkt namelijk een verrukkelijke verzameling sfeer muziek, die de salon- en thee huispianisten van weleer in de herinnering roept. Een beetje zoetelijk blijft het wel, maar van de opening met het eertijds befaamde "Gebet ei- ner Jungfrau" tot het slot met "de wals van Durand" behandelt pianist Lars Roos precies zo te rughoudend, dat er een combina tie ontstaat van lichte nostalgie met aangename achtergrondmu ziek voor de huidige tijd. De rust van de cd-uitgave maakt het daarbij mogelijk nog bij een laag volumeniveau van de kwalitei ten van Roos' spel te kunnen ge nieten. Vladimir Ashkeriazy De opmaat voor complete cyclus Prokofjev: Symfonie nr. 5 in Bes, op. 100 - Dromen, op. 6. Con certgebouworkest o.l.v. Vladi mir Ashkenazy. Decca 417 314-1 (lp), 417 314-2 (cd). Bij de muziek van Prokofjev is een zekere mate van oneven wichtigheid gekoppeld aan een lichte neiging tot exuberantie. De ideale dirigent weet dat laat ste te benadrukken, maar poogt desondanks zoveel mogelijk een heid in zijn vertolking te bren gen, en op beide fronten komt Ashkenazy tot een indrukwek kend resultaat. Zijn benadering zou men als 'typisch Russisch' kunnen omschrijven, sterk op ly riek gericht en met een vleugje weemoed in de klankkleur, maar Viktoria Mullova: sublieme ver tolking van het vioolconcert van Sibelius. (foto pr) zonder de file accenten die wes terse dirigenten dikwijls in de symfonieën van Prokofjev op de voorgrond laten treden. Het Concertgebouworkest lijkt zo'n benadering op het lijf ge schreven en Ashkenazy weet aan de Amsterdamse musici niet al leen een schijnbaar authentieke klankkleur te ontlokken, maar ook een gedrevenheid die wel een uitvloeisel moet zijn van zijn eigen benadering. De aanvulling, het ruim dertig jaar jongere jeugdwerk 'Dro men', is niet echt interessant, al werd ook deze muziek heel fraai gespeeld. Wat mij betreft mag de vijfde symfonie echter de op maat vormen voor een complete cyclus, waarbij ik hoop dat alle volgende delen door de technici ook even schitterend zullen wor den vastgelegd. Viktoria Mullova Intense wijze van musiceren Tsjaikovski: Vioolconcert in D, op. 35. Sibelius: Vioolconcert in d, op 47. Viktoria Mullova (viool), Boston Symphony Or- Het plaatdebuut van de jonge Russische violiste Viktoria Mul lova is iets om in doodse stilte en intense bewondering van te ge nieten. Geen uiterlijk vertoon van virtuositeit (de combinatie van Tsjaikovski met Sibelius is in dat opzicht typerend), maar een rustige, intense wijze van musiceren met een verbazing wekkende aandacht voor homo geniteit en kleurenspel. Tsjaikovski klinkt hier wel overwogen en met een zinderen de lyriek, maar ook met een 'mannelijke' toon die geen spoor van sentimentaliteit bevat. Iets moeilijker toegankelijk maar zonder meer subliem is Mullo- va's vertolking van het vioolcoc- nert van Sibelius, dat na een rag fijne, bijna breekbare inzet uit loopt in een markante vertolking vol van emoties doortrokken kleurschakeringen Dat alles gevoegd bij een hoge graad van technische perfectie en warme begeleidingen die vol ledig in harmonie zijn met het so- lospel, maakt deze plaat zonder meer tot een opwindende ge beurtenis. Eva Marton Te zware partij voor haar stem Puccini: aria's uit Le Villi, Ma- non Lescaut, La Bohème, Tosca, Madame Butterfly, La Rondine, Suor Angelica, Gianni Schicchi, Turandot. Eva Marton (so praan), Radio-orkest München o.l.v. Giuseppe Patané. De Hongaarse sopraan Eva Mar ton bezit van huis uit een lyrisch getinte stem met Tebaldi-achtige kwaliteiten (haar timbre is iets donkerder dan dat van haar voorgangster), die haar bij uit stek geschikt maakt voor vrijwel alle Puccini-rollen en het overige laat-romantische of veristische repertoire. Haar succes aan de Weense Staatsopera als Turan dot, eigenlijk een te zware partij voor haar stem, heeft haar echter aanbiedingen uit de hele wereld bezorgd voor het zwaardere re pertoire en nu zingt zij naast Tu randot ook rollen als Salome en Sieglinde. Wat het gevolg daarvan is, blijkt uit de lopende kwartaal- aanbieding van CBS. Muzikali teit en persoonlijkheid van Mar ton zijn onmiskenbaar, maar prachtig gerealiseerde momen ten worden meer dan eens afge wisseld met een minder fraai tre molo, dat zich vooral in de puur lyrische passages begint te ont wikkelen, en een hoge slotnoot levert soms een pijnlijk resultaat op. Het is te hopen dat deze (nog steeds) schitterende stem niet het volgende slachtoffer wordt van de jacht op geld en van de manier waarop zangers door im presario's en operadirecteuren worden uitgebuit. Schola Antiqua Uitvoering met vier stemmen Gregoriaanse muziek voor de goede Week, door de Schola An tiqua o.l.v. Barbara Katherine Jones en John Blackley. L'Oi- seau Lyre 417 324-1 (lp), 417 324-2 (cd). Het is onjuist te veronderstellen dat een vrij zwevend ritme tot in lengte van dagen hoofdkenmerk van het Gregoriaans was. Tegen het einde van de 10de eeuw ont stond een stroming die wel dege lijk verschillende vaste noten waarden propageerde om aldus al te grote excessen in tempo en 'interpretatie' tegen te gaan. Hoe het Gregoriaans in een 'propor tioneel ritme' geklonken moet hebben, blijkt uit een daardoor voor de liefhebber belangwek kende uitgave met dertien gezan gen uit de Goede Week. Het klinkt alleen allemaal wat schools, zowel door het nadruk kelijk nagestreefde purisme als door een uitvoering met slechts vier stemmen (het lijken er trou wens meer), waarvan er één erg nasaal klinkt en waarvan er meerdere in een solistische posi tie sterke intonatieproblemen hebben. Bovendien blijkt het strak volgehouden ritme soms problemen op te leveren, wan neer de muziek door kleine ver sieringen verlevendigd moet worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 37