'Wij zijn notenvreters met een lessenaar' 'Wilde honing' bij Haagse Comedie kan evenwichtiger Nederlands Kamerkoor verslavend Voor negende maal Spring Dance festival KUNST PAGINA 29 Tweede Leidse slagwerkfestival in de Waag In Leiden Tessa de Loo signeert het gesehenk voor de boekenweek LEIDEN - Honderden Leide- naars stoven gistermiddag: boekhandel Koo.vker binnen om een boek te kopen en daar bij een ander boek met hand tekening cadeau te krijgen. De schrijfster Tessa de Loo had de handen vol met het sig neren van 'Het Rookoffer', haar geschenk voor de boeken week. «foto Loefc Zuyderduin) Het Nederlands Kamerkoor met 'Sweelinck en Frankrijk'. Medewer king: Stephen Stubbs en Jonathan Rubin, luit, Vincent de Kort, cello, Annemarie Lasla, gamba en Bernard Winsemius, orgel. Het geheel onder leiding van William Christie. Ge hoord in de Nederlands Hervormde Kerk in Noordwijk op 18 maart. NOORDWIJK - Het heeft er alle schijn van, dat het luisteren naar het Nederlands Kamerkoor ver slavend is; onmiddellijk na mijn thuiskomst heb ik een plaat van dit koor op mijn draaitafel ge legd, omdat ik toen al heimwee had naar zijn blijkbaar zo boeien de en eigen klank: verborgen kwaliteiten die me tijdens het concert niet in het bijzonder wa ren opgevallen. Noordwijk sloot de rij van plaatsen waar het Nederlands Kamerkoor zijn Sweelinckpro- gramma heeft uitgevoerd. Bege leid door twee luiten, cello, gam ba en orgel, die de baslijn ophaal den en een licht tokkelend tim bre aan het geheel toevoegden. Het jubileumconcert liet ons werken horen van de Nederland se meester Sweelinck en Franse tijdgenoten, welke componisten leefden in een overgangsperiode (eind 16de, begin 17de eeuw) waarin meerstemmige vormen uit de renaissance en compositie technieken zoals het contrapunt met zijn Cantus Firmus nog be stonden, maar waarin men ook de nieuwere techniek van de bas so continuo al toepaste. Ook ex perimenten met harmonische zettingen werden niet geschuwd. Voor een niet al te vol bezette kerk demonstreerde het koor zijn prachtige, sonore klank. Mis schien was de betrekkelijke leeg te van de ruimte debet aan de soms wat hinderlijke nagalm. In de werken van Claude Le Jeune - een stralend Te Deum en een smartelijk Hélas, mon Dieu - wa ren respectievelijk opvallend rit mische verschuivingen en ge waagde dalende chromatiek te horen. Glasheldere, vibratoloze sopraanstemmen zweefden als het ware boven het koor in de rit misch beweeglijke en bijna we reldse psalmversie van Swee linck. De gastdirigent William Chris tie - Amerikaan van geboorte - - verdient een aparte bespreking. In het mooi gedrukte program maboekje stond al te lezen, dat hij tegenwoordig als een van de belangrijkste dirigenten van ou de muziek in Europa wordt be schouwd. Opvallend was de wel sprekendheid van zijn gebaren. Met liefdevolle, delicate handbe wegingen boetseerde hij de structuur van de muziek als ging het om een breekbare porselei- Besprekingen van alle uitge voerde werken is in dit geval niet doenlijk, het zou een boekwerk worden. Beter is het iedereen die van koormuziek houdt, aan te ra den zelf zijn licht eens op te ste ken. MONICA SCHIKS Henriëtte Roland Holst-prijs voor Jan Hein Donner LEIDEN - De Henriette Roland Holst-prijs 1987 is toegekend aan J.H. Donner. Het bestuur van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft dit bekend ge maakt. Donner krijgt de prijs voor zijn wekelijkse rubriek in NRC Han delsblad, waarvan er een aantal vorig jaar is gebundeld onder de titel 'Na mijn dood geschreven'. Het bestuur volgt hiermee het ad vies van de jury, bestaande uit Theun de Vries (voorzitter), Mar tin van Amerongen en Peter van Zonneveld. De Henriette Roland Holst-prijs wordt eens in de drie jaar toege kend voor een literair werk, waaruit sociale bewogenheid spreekt. De prijs bedraagt f 3000. UTRECHT (GPD) - Het Spring Dance festival, dat van 31 maart tot en met 11 april plaatsheeft, stelt voor de negende keer in verschil lende Utrechtse theaters moderne dans en beweging centraal. Op het festival zijn voorstellingen uit Ita lië, Amerika, Frankrijk, België en Nederland te zien. De groepen die in Spring Dance optreden zijn; Shusaku Dormu Dance Theater, Susan Marshall Compagny, Barbara Duyfjes en Li sa Marcus, Compagnie Preljocaj, Anne Teresa de Keersemaeker, Larsen Cie, Adriana Borriello, Ste phen Petronio and Dancers, Grou- pe Emile Dubois en Studio's Onaf hankelijk Toneel Vals Bloed. Nadrukkelijk wordt gesteld dat Spring Dance, waar het Neder landse produkties betreft, niet be doeld is om jonge initiatieven ver der te stimuleren of waardevolle voorstellingen te presenteren, maar juist om bepaalde initiatie ven op een internationaal niveau te tillen of te helpen tillen. Dit kan door presentatie maar ook door in co-produktionele zin samenwer king met het buitenland op te zoe ken, waar Nederlandse artiesten bij betrokken zijn. Naast de voorstellingen is er een film- en videoprogramma dat dit jaar geheel is gewijd aan Frank- rijks belangrijkste choreograaf Jean-Claude Galotta. Een onder deel van het programma bestaat uit drie videobewerkingen onder regie van Claude Mourieras van oorspronkelijk voor het theater ge maakte voorstellingen van Galot- ta's Groupe Emile Dubois. Een an der onderdeel vormen twee films (o.a. van Raul Ruiz) die zijn gein- spireerd op Galotta's grote werk Mammame. Nieuw in het programma zijn de zogenaamde 'Spring Talks': vijf in formele openbare gesprekken, waarin elke keer een land centraal staat, en waarin gepraat gaat wor den over het artistieke klimaat in die verschillende landen. Onverwacht veel belangstelling voor expositie Oskar Schlemmer AMSTERDAM (ANP) - Geheel te- gen de verwachting in heeft de ten toonstelling van de bij het grote publiek nt zo erg bekende Duitse kunstenaar Oskar Schlemmer in het Stedelijk Museum in Amster dam in drie weken tijd al 50.000 be zoekers getrokken. Gezien het suc ces van deze in het kader van de manifestatie Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa georgani seerde expositie wordt geprobeerd de tentoonstelling te verlengen van 12 april tot en met het paasweek einde van 19 en 20 april. Een woordvoerster van het museum heeft dat gisteren meegedeeld. Zij verwacht dat als de belang stelling voor 'Mens en abstractie in de jaren twintig en dertig' de-ko mende weken aanhoudt een bezoe kersaantal van 100.000 zal worden overschreden. „En dat is uniek voor een tentoonstelling als deze. Schlemmer is nu eenmaal niet één van die klinkende namen waar voor veel mensen warm lopen", al dus de woordvoerster. Het Stedelijk is het enige mu seum in Europa waar de over zichtstentoonstelling te zien is. Ge toond worden ongeveer 250 werken van de veelzijdige Duitse kunstenaar; schilderijen, aquarel len, grafieken, reliefs, foto's en de bekende 'figurinen' en maskers van het Triadisches ballet, waar voor hij de kostuums maakte en de choreografie schreef. LEIDEN - Voor het tweede Leidse slagwerkfestival, dat zaterdag in de Waag wordt gehouden, is het Amsterdamse Circle Ensem ble uitgenodigd. Een van oorsprong klassieke slagwerkgroep die zich ook in de Japanse muziek en slagtechnieken heeft verdiept. Het Circle Ensemble houdt zich bezig met projecten op het gebied van de moderne kamermuziek en het muziektheater. Artistiek leider Michael de Roo is zelf slagwerker en het is daarom niet verwonder lijk dat slagwerkmuziek bij het en semble een prominente plaats in neemt. Geïnspireerd door een optreden van de oude Odekoza in theater Carré enkele jaren geleden, heeft de groep tijdens het Holland festi val 1983, als eerste groep buiten Ja pan, een uitvoering gegeven met Japanse Taiko's. Deze trommels waren afkomstig van de Japanse groep Kodo. Dankzij financiële steun van het Prins Bernhardfonds is het ensemble nu zelf in het bezit van een set Taiko's. "We hebben zo een dimensie aan ons bestaan toegevoegd", zegt Mi chael van Roo. "Die bijzondere klank van die Japanse instrumen ten vind je niet terug in onze Wes terse slagwerkinstrumenten zoals de kleine trom, torn torn, pauka en tambourijn". "Het bespelen ervan", zo waar schuwt hij, "lijkt eenvoudig, maar is erg moeilijk. Het gaat om heel veel ritmepatronen die allemaal te gelijk moeten worden uitgevoerd. Ook de stokken die de Japanners gebruiken zijn veel-groter. Het is fysiek zwaarder. Je moet over een hele goede conditie beschikken, wil je de Japanse trommen beheer- Stuk van Michael Frayn 'Wilde honing', toneelstuk van Mi chael Frayn naar 'Platonov' van An ton Tsjechov door de Haagse Come die. Met: Anne-Wil Blankers, Gijs Scholten van Aschat, Sacha Bult huis, Rick Nicolet, Carol Linssen, Carl van der Plas e.a. Regie: Eddy Habbema. Decor: Harry Wich. Ge zien op 18 maart in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. DEN HAAG - Op het moment dat Carol Linssen als Misja Pla tonov ten tonele verschijnt, valt allereerst het verschil in speel stijl op: hier staat de uitbundige Appel-acteur tegenover het op dat moment societytoneel spe lende ensemble van de Haagse Comedie; hoewel eerlijkheids halve gezegd moet worden, dat zijn belangrijkste tegenspeler in deze scène Sacha Bulthuis is, eveneens afkomstig van De Ap pel. Haar speelstijl week echter niet noemenswaard af van het ensemble. Het in het geval van Linssen onmiskenbare verschil blijkt bruikbaar te zijn om de centrale positie van Platonov goed tot haar recht te laten ko men, hetgeen de regisseur dan ook maar gedaan heeft. In het huis van Anna Petrovna, waar een kleine gemeenschap van familie en bekenden teza men is, ontleent Platonov nog steeds voldoende gezag aan zijn vroegere status van veelbeloven de intellectueel. Daaraan wordt in zekere zin een abrupt einde gemaakt door Solja, een oude ge liefde van Platonov, die hem on omwonden de vraag stelt, waar om hij niet meer dan het dorps schoolmeesterschap heeft be reikt. Platonov moet weliswaar het antwoord hierop schuldig blijven. Het is echter wel een vraag, die van essentieel belang voor de rest van het stuk is, en waardoor zaken in een stroom versnelling komen. Anders gezegd luidt de voor het stuk kenmerkende vraag: wat heb ik van mijn vroegere idealen en ambities in het nu ge realiseerd? A gezien alle personages op dit punt zo hun eigen teleurstellin gen hebben ervaren, is de grond toon van het stuk droevig. Zijn vrouw Sasja, de weduwe Anna Petrovna, Sofja en de jonge stu dente Maija projecteren ieder hun eigen sprankje hoop voor de toekomst op Platonov. Voor zichzelf kan hij deze hoop al niet vinden, laat staan voor anderen. Het slotbeeld levert daarom wei nig interpretatietwijfel op; Plato nov heeft zich voor de trein ge gooid. Het gegeven is ontleend aan Sacha Bulthuis als Sofja Jegorouna en Carol Linssen als Michail Platonov in 'Wilde honing' (foto anpi een stuk van Anton Tsjechow. dat pas jaren later na diens dood is gevonden. De Engelse schrij ver/journalist/vertaler Michael Frayn heeft een bewerking ge maakt, waarin wordt gezocht naar een lichtere toonzetting met behoud van de droeve onder toon. Een overtuigend even wicht hierin heeft regisseur Ed dy Habbema niet kunnen vin den. Misschien ligt zijn regie op één lijn met de bedoelingen van Frayn, maar dan toch valt de uit werking er van soms tegen. Er zijn bijvoorbeeld te veel kluchti ge momenten, die misplaatst aandoen; zoals de struikelpartij en, de dronkemanscène en de bijna typetjes-makerij van de studente en van de echtgenoot van Sofja. Gelukkig is de voorstelling niet aan één stuk door kluchtig. Er zijn ook fraaie scènes, die zin deren van de onderhoudse span ningen. Bovendien lijdt de voor stelling in deze bewerking van het stuk niet aan een saaie hoog dravendheid. Misschien ligt dat wel voor een deel aan het ge wraakte kluchtige element. Des ondanks blijft de indruk bestaan, dat er bij een evenwichter uit werking hiervan nog meer uit het stuk gehaald had kunnen worden. WIJNAND ZEILSTRA De artistiek leider die geregeld lesgeeft aan een conservatorium in Tokyo (westers slagwerk) en dus veel in aanraking komt met de Ja panse technieken noemt nog een belangrijk verschil. "De Japanse slagwerkers besteden veel meer aandacht aan de opstelling, het vi suele aspect. Hoe staan de instru menten opgesteld, wat voor een beweging maak je? Dat is nieuw. Dat aspect wordt door ons zwaar onderschat. Wij zijn notenvreters met een lessenaar onder de neus". De groep die uit maximaal 17 personen kan bestaan, verkeert nog steeds in het leerstadium. "Het moet op een gegeven moment zo zijn dat we tot een geheel eigen in terpretatie van de Japanse muziek kunnen komen". Het voltallige en semble dat in juli voor het eerst een tournee gaat maken door Ja pan hoopt daar te vernemen hoe erover de visie van die Nederlan ders wordt gedacht. De Roo heeft voor dit uitstapje overigens spe ciaal een compositie geschreven. In dit werk, dat is gecomponeerd voor maar liefst 17 slagwerkers, worden meer dan 100 slaginstru menten gebruikt uit de Japanse en westerse cultuur. Het Circle Ensemble is in 1973 opgericht en genoemd naar 'Cir cles' van Luciano Berio, een stuk waarmee de groep een prijs won in het Gaudeamus Concours van 1974. Dit werk is inmiddels meer dan 30 keer gespeeld in samenwer- Circle Ensemble in de weer met de king met het Nederlands Dans theater. In de jaren daarna zijn er vele andere succesvolle stukken gevolgd. De Roo: "Nu zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor het Holland festival 1988. Het is de bedoeling dat er voor de opening een groots muziektheaterproject van het Nederlands Danstheater, Kodo en het Circle Ensemble komt, waarin de wereldpremière van de ballet-uitvoering van 'Ka- guya Hime' past". Drummers Vorig jaar trok het door de ge meente georganiseerde slagwerk festival al veel publieke belangstel ling. Er werd toen zelfs gesproken van een Leidse primeur omdat toen in Nederland nog nimmer een dergelijk festival was gehouden. Organisator Frits Bruins verwacht dat het zaterdagavond (20.00 uur) in de Waag opnieuw druk zal wor den. Daar treden behalve het Cir cle Ensemble, ook het percussie- ensemble Ponda O'Bryan en van het Martin van Duynhoven's per cussie-ensemble op. "Maar zater dagmiddag", zo voorspelt hij, "ziet het ook zwart van de mensen op Stadhuisplein". Als ouverture van het Leidse festival (14.00 uur) zul len op dat plein twintig Leidse amateurdrummers een 'drumbatt- le' houden. Tentoonstelling 'Schilderkunst en poëzie', t/m 28 maart. Stelling, Lange Mare 65, Leiden. Openingstijden wo. t/m za. van 12.00-17.00 uur. LEIDEN - "Uw blauwe adem is versleten de zwoele walm al uitgeteerd: het houten hart vergeet te weten wat Athene heeft begeerd". Dit gedicht 'Een hand vol leegte' van de dichteres Oda Blinder (1918-1961) koos kunstenares Trees Klijn bij haar serie van zes zeefdrukken, waaraan zij dezelf de titel gaf. De abstracte tekens en kleuraccenten in dit werk roe pen samen met het gebruik van transparant papier de tegenstel ling op die in het beeld van een hand vol leegte besloten ligt. Hierdoor zijn gedicht en zeef drukken sterk op elkaar betrok ken, terwijl nog andere beteke nissen aangewezen kunnen wor den, maar interpretaties zullen van persoon tot persoon ver schillen. Met nog andere combinaties' van woord en beeld is het werk van Oda Blinder en Trees Klijn te zien op de door Stelling geor ganiseerde expositie 'Schilder kunst en Poëzie'. Deze tentoon stelling past in het kader van het thema 'De vrouw en de kunst' waaraan dit jaar diverse exposi ties gewijd zullen zijn. Stelling draat hiertoe bij door elf uit Lei den afkomstige kunstenaars uit te nodigen om naast een eigen werkstuk een gedicht van een vrouw te kiezen dat op een of an dere wijze raakpunten daarmee vertoont. De uitkomst van dit initiatief is verrassend door de grote verscheidenheid. Een schilderij van Jan van der Ploeg vormde voor I. Poppe de aanleiding tot het maken van een gedicht maar andere deelnemers gingen uit van bestaande poezie. Abstractie en figuratie in de schilderkunst, verschillende ta len en verschillende tijden zijn op de tentoonstelling vertegen woordigd. Soms is een element uit een gedicht als uitgangspunt gekozen, soms ligt verwantschap meer in achterliggende ideeën. In beide gevallen voegen gedicht en werkstuk iets aan elkaar toe door de kenmerkende manier van uitdrukken, bijvoorbeeld door klank of kleur, of zoals Stel ling het verwoordt, door de daad bij het woord te voegen. Poëzie kan bijvoorbeeld een sterk beeld oproepen, zoals in de 'Veertigste revolutionaire brief van Dianne di Palma, waarvoor Bert Ju koos; de nadruk en de herhaling van de zinsnede 'de macht van het woord' in de ge schetste situatie krijgen een echo in de duidelijke tweedeling van Ju's schilderij. Een ander benadering is te vin den bij Burkhard söll, wiens ly risch te noemen abstracte com positie duidelijk verwijst naar het groeien en bloeien in het ge dicht 'Lebensgarten' van Manue- la du Bois-Reymond. Hoe sterk poëzie en schilder kunst samen kunnen gaan laat ook het werk 'Eiland' van Ben Overdevest zien, dat geïnspi reerd is op een gedicht van Ju dith Herzberg. Het lezen van de gedichten en het bekijken van de kunstwer ken vergt tijd en aandacht, van daar dat de tentoonstellingscata logus uitkomst biedt aan een ie der die thuis alles nog een rustig door wil nemen. Deze uitgave is geen gebonden boekwerk ge worden maar, simpel en doeltre- fend, een doos met afzonderlijke bladen met het door de kunste naar gekozen gedicht en een af beelding in kleur van het bijbe- 'Eiland' van Ben Overdevest. geïnspireerd op een gedicht van Ju dith Herzberg. if0to pri horende werk. Naast een voor woord van wethouder Kuijers, bevat de catalogus een inleiding van de conservator moderne kunst van de Lakenhal, Rob Wolthoorn. Het is de eerste maal dat Stelling een dergelijk groots opgezette expositie heeft samen gesteld en ondanks de tegemoet koming van de gemeente 2500) is de galerie nog lang niet uit de kosten. Naar valt te hopen ver hindert dit verdere initiatieven niet. Schilderkunst en Poëzie is een ambitieus project dat doet uitzien naar wat zal volgen. Dit is in elk geval een tentoonstelling die er zijn mag. NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 29