E<smzmwirmm is 'De geur van traan': subtopper met stip Ex-junkie en schrijver René Stoute gooit het roer om Thrillers Grady en Lee onder de maat Scherpzinnige verhalenbundel 18 T/M 28 MAART PAGINA 24 WOENSDAG 18 MAART i987 Dolf de Vries. verhalen over "de" vader en moe der van de ik-persoon: "Vader" en "Cootje" - het zijn herinneringen aan een dominante, ogenschijnlijk gevoelsarme en God-vrezende va der en een montere, maar door haar omgeving beklemde moeder. Liefdevol geschreven en vol onmo gelijk pogen het verleden te door gronden. "Handen wassen" en "Huwelijk" zijn hieraan wel verwant, althans als beschrijvingen van jonge men sen die zich aan een dominant ge zin trachten te ontworstelen en - daardoor mogelijk onbezonnen - een eigen leven proberen te leiden. Aardig is in dit verband ook "Ton gen", omdat hier de ik-figuur niet de rol speelt van zoon, maar die van vader. Het uitdiepen van karakters - al thans op schrift - is duidelijk De Vries' sterkste eigenschap niet, maar zijn beheerste verteltrant en de lichte humor (de platte schater lach weet hij kundig te vermijden) maken "Gesloten gordijnen" een uitermate prettig leesbare bundel. De flauwe glimlach der herken ning is niettemin het aspect dat het (pr-foto) boek net even boven de middel maat verheft. "Huwelijk" heb ik zelfs een paar keer herlezen, al was het maar om de kleine passage waarin het gezel schap mislukt recipieert en di neert: "Het diner zou in een apart zaaltje plaatsvinden maar er was een fout gemaakt - 'waarvoor onze excuses en het zal nooit meer voor komen' - zodat we waren omgeven door vreemde lieden die zich luid ruchtig met onze tafelspeeches be moeiden, hetgeen de stemming aan hun tafel aanzienlijk verhoog de maar aan de onze voor nauw verborgen ergernissen zorgde". 'Een ernstige berisping tenslotte verdient de auteur vanwege de op name van het afsluitende "Kerst mis in Rio". Bouquetpraat vol on deugdelijk, vals sentiment. Maar ondanks deze ergerlijke afgang is "Gesloten gordijnen" een scherp zinnig geschreven bundeltje verha len met milde karakterobservaties en herkenbare zedenschetsen. Best leuk. ROB VOOREk Gesloten gordijnen, Dolf de Vries. Uitg. Van Hclkema Warendorf, 19,90. Het in het wereldje van de misdaadschrijverij bekende Zweeds- Nederlandse duo Maj Sjöwall-Tomas Ross selecteert tegenwoor dig de thrillers voor de uitgeverij 'Het Spectrum'. Zijzelf kwalifice ren de door hen gekozen verhalen als 'vijf sterren thrillers', van zeer hoog gehalte derhalve. Enige tijd geleden heb ik daar al over geschreven, toen ik wat dieper inging op 'De strijders van de Regenboog', een door Tomas Ross zelf geschreven, spannende fantasie rondom het tot zinken brengen van het Greenpeace-schip Rainbow Warrior op 10 juli 1985 in de Nieuwzeelandse havenstad Auckland. Een boek, waar mee Ross de beoogde hoge standaard van zijn serie alle eer aan deed. Meer eigenlijk dan twee andere werken, die vrijwel gelijktijdig in de bedoelde reeks verschenen: 'Schimmen in een straat' van James Grady en 'Het dilemma van Harry Dunn' van Stan Lee. James Grady maakte vooral naam toen Robert Redford en Faye Dunaway de hoofdrollen speelden in een film die werd gemaakt naar zijn boek 'Six days of the condor'. Maar het feit dat filmma kers brood zien in een boek is nog geen garantie voor kwaliteit. Ook in zijn 'Schimmen in een straat' kan men voldoende ele menten vinden die een spectaculaire film mogelijk zouden maken. Een mysterieuze moord in een steegje, een onbekende die een privé-detective huurt om die moord op te lossen, sporen die niet alleen naar een prostituee van goeden huize leiden maar ook naar bekende Amerikaanse politici. Men ziet het, op zichzelf voldoende pittige ingrediënten om een lekker gekruide literaire hap te maken, maar ik vind de verbanden vaak te gezocht, de gebeurtenissen te toevallig en het geheel te gecompliceerd. James Grady kan ongetwijfeld vertellen, maar voor mijn gevoel raakte hij hier te veel verstrikt in zijn eigen intriges. En hij niet alleen, ook de lezer heeft het er moeilijk mee. Onwezenlijk Toch geef ik aan Grady's boek nog de voorkeur boven 'Het di lemma van Harry Dunn' van Stan Lee. Het verhaal suggereert dat een dozijn onvoorstelbaar intelligente figuren in Amerika zijn sa mengevoegd in een bureau onder de schuilnaam Bibliotheek en dat zij stuk voor stuk volledige inzage hebben in alle informatie waarover de Verenigde Staten met al hun geavanceerde technie ken kunnen beschikken. Dankzij die technieken kunnen zij vrij wel alles wat er in deze wereld gebeurt direct via het beeldscherm volgen. Op zichzelf al een wat onwezenlijk gegeven, dat het verhaal in de science-fictionsfeer tilt. Maar daar komt nog bij dat auteur Stan Lee naar mijn gevoel evenveel voorkennis van zaken bij de lezers veronderstelt als bij zijn hoofdfiguren. Ook die moeten aan een halve aanwijzing genoeg hebben voor een heel begrip. Het vraagt meer dan normale concentratie om het gehele gebeu ren te volgen, dat kennelijk draait om een spion die in het Biblio theek-groepje is binnengedrongen. Maar hoe zo iemand te ont dekken, die uit hoofde van zijn functie net zo veel kennis heeft van de beschikbare informatie? De man die het speurwerk moet doen lijkt een tijdlang de kous op de kop te krijgen. Hij ontloopt zijn noodlot net, maar vraag mij niet hoe. KOOS POST 'Schimmen in een straat' door James Grady en 'Het dilemma van Harry Dunn* door Stan Lee. 'Vijf sterren thrillers' van Het Spectrum. Prijzen resp. 27,90 en 29,90. AMSTERDAM - Alsof de duivel hem op de hielen zit. René Stoute schreef in vier jaar tijd evenzoveel boeken. Zijn debuut, Op de rug van vuile zwanen, was in 1982 de bestseller van het jaar. Ook zijn andere boeken ver kochten goed. Volgens de critici verviel 'de schrijven de injectiespuit' echter steeds meer in herhaling. door Gerlof Leistra Inmiddels heeft René Stoute zelf besloten het roer rigoureus om te gooien. Hij begon zich te vervelen bij het schrijven, terwijl dat toch één groot avontuur zou moeten zijn. 'Ik wil naakt zijn en beginnen' is zijn huidige motto. René Stoute (36) bewoont tegen woordig met vrouw en twee kinde ren de bovenste verdiepingen van een oud grachtenpand aan de rand van zijn vroegere jachtgebied, de Amsterdamse Wallen. Af en toe ziet hij nog zijn oude Chinese con nectie voorbij schuifelen. "Maar die man herkent me niet eens meer. De hunkering is uit mijn ogen ver dwenen", zegt hij. Tot 1976 leefde Stoute het kei harde bestaan van een junkie, dat ook in zijn boeken een repeterend element vormt. Maar dat is nu verleden tijd. In meerdere opzich ten, zoals tijdens ons gesprek blijkt. Niet alleen is Stoute al meer dan een decennium van de drugs af, maar hij heeft ook besloten met zijn schrijversschap een nieuwe weg in te slaan en niet meer over zijn junkieverleden te schrijven. Zijn onlangs verschenen verha lenbundel Bunkers bouwen ziet hij wat dat betreft als een afsluiting van een periode. "Ik zou nog wel door kunnen gaan, maar dan ver val je in herhalingen. Aan de ande re kant heb ik nog maar het topje van de ijsberg beschreven. Maar ik begin me te vervelen bij het schrij ven". "Daarom wil ik een nieuwe rich ting inslaan, of zoals Paul van Os- taijen in een gedicht schrijft 'Ik wil naakt zijn en beginnen'. Als je de trucjes onder de knie hebt, moetje je vernieuwen. Schrijven moet een avontuur zijn, continue van de duikplank springen". Dagboek Hoe zijn literaire toekomst er uit zal zien, heeft Stoute nog niet pre cies voor ogen. Hij wil ook geen overhaaste beslissingen nemen. "Maar ik denk aan reisbrieven, journaals. Dat is een vorm die mij steeds meer is gaan aanspreken". Toen hij onlangs door een hard nekkige griep een week aan zyn bed gekluisterd was, las hij in één adem de zes Geheime Dagboeken van Hans Warren. "Die vind ik van een grote zeggingskracht". Al lang is hij een groot bewonde raar van het werk van Paul Léau- taud, de onbetwiste meester van het genre. Zelf houdt Stoute al ja ren een dagboek bij, zonder overi gens nu direct aan publicatie te denken. "Daarin probeer ik op een ongedwongen manier te schrijven, zonder dat de lezer de kans krijgt over mijn schouder mee te kijken". In hoeverre spelen hints van cri tici een rol bij het smeden van de nieuwe plannen? Geen, volgens Stoute. "Hoewel ik me pas de afge lopen jaren bewust ben geworden van de macht van de critici". "Mensen houden zich vast aan wat critici schrijven. Zelf zou ik de hele literatuurkritiek op de helling willen zetten en dan maar kijken hoe de lezer zijn weg door boeken- land vindt. Heel kort de inhoud signaleren, verder geen oordeel ge ven". In de loop der jaren door de wol geverfd, kan Stoute zich tegen woordig niet meer zo druk maken om kritieken, hoewel een slechte recensie niet echt leuk is. In het verleden was dat wel anders. Ook Stoute werd min of meer de dupe van de laaiend-enthousiaste ont vangst van zijn debuut. "Op dé dag van verschijning van mijn tweede boek, Een fatsoenlijke betrekking, lag ik met een maagzweer in bed". "Ik zag het aankomen. Dat boek is onder die enorme druk kramp achtig tot stand gekomen. Het was niet voldoende doordacht, te gefor ceerd. Ik heb literatuur willen schrijven. Achterafkan het in mijn oeuvre zonder problemen gemist worden, het wijkt sterk af van mijn andere boeken". Stoute schrijft zeer realistisch - de term 'riool-realisme' is in dat verband wel eens gevallen - en moet niets hebben van 'verzonnen romannetjes'. In zijn derde boek, Uit het achterland, verwoordt hij zijn afkeer van het 'harteloze kunstproza' van de academisch ge vormde schrijvers, van het proza 'dat niet jankt'. De vorm is veel be langrijker geworden dan de vent. "Ik ben op zoek naar een synthese van die twee", zegt hij nu. Jeroen Brouwers Niet voor niets draagt 'Uit het achterland' een motto van Jeroen Brouwers, een schrijver met wie Stoute zich zeer verbonden voelt en ook goed bevriend is. "We. schrijven met elkaar/ Binnenkort verschijnen bij de nieuwe uitgeve rij van Weverbergh twee brieven boeken van Brouwers en in het tweede deel zijn zijn brieven aan mij opgenomen. Bij hem had ik om met Gomperts te spreken de schok der herkenning. Voor mij is de lijn die loopt van Multatuli via Du Per ron naar Brouwers heel duidelijk". Volgende maand publiceert Stoute bij uitgeverij In de Knip- scheer een bundel poëtische noti ties onder de titel De kale tijd. Ge lijktijdig verschijnt bij uitgeverij Vriendenlust 'Jagers zijn wij en ook prooi', een bundel met vier prozateksten. "Gevoelsmatig voel ik me sterk aangetrokken tot marginale uitge verijen en tijdschriften", verklaart hij zijn vreemdgaan. Zijn vaste uit gever is immers De Arbeiderspers. Zijn poëtische notities noemt hij ongekunsteld en vrij direct. "Ik heb een groot ontzag voor grote dichters, mensen als Jan Arends en Jan Hanlo. Maar ik heb totaal geen verstand van poëzie. Bij mij gaat het allemaal heel intïutief, ze ontstaan gewoon". Avonduren Voor het schrijven is Stoute op de avond en de nacht aangewezen. Drie dagen in de week is hij werk zaam als part-time boekverkoper, daarnaast eist vooral zijn jongste dochter van twee de nodige aan dacht op. "Het schrijven doe ik in een hok zonder ramen, want ik wil niet afgeleid worden. Zolang ik be vlogen blijf, gaat het goed. Schrij ven moet een noodzaak zijn". Op de rug van vuile zwanen Een fatsoenlijke betrekking Uit het ach terland, Bunkers bouwen, René Stou te, uitg. De Arbeiderspers. Men ziet tegenwoordig nogal eens dat oudere debutanten zich op het literaire bedrijf storten. Soms zijn dat auteurs die in andere artistieke disciplines hun sporen ruim schoots hebben verdiend, zoals Rudi van Dantzig, artistiek leider van het Nationaal Ballet, die pas de Geertjan Lubberhuizenprijs won voor literaire prozadebuten. Of acteur Dolf de Vries, bekend van onder meer Soldaat van Oranje en Dossier Verhulst, eenzelfde schrijverscarrière te wachten staat, valt te betwijfelen. In de eerste plaats heeft hij al verschillende, niet zeer opgevallen (reis)boeken op zijn conto, en vervolgens is zijn recent verschenen verhalenbundel Gesloten gordijnen geen boek dat in aanmerking zal komen voor de allerhoogste literaire loftuitingen. Begrijpt u deze wat kritische kanttekening niet verkeerd. Het gestrenge 'schoenmaker, blijf bij je leest' gaat in De Vries' geval zeker niet op. De acteur is auteur genoeg om Gesloten gordijnen, een verza meling van 11 verhalen, met enig succes voor het voetlicht te brén gen. De vertellingen, soms van anekdotisch en/of autobiografisch karakter, hebben gemeen dat ze vanachter "gesloten gordijnen" de lezer een kijkje gunnen in ander mans huisgezin en gezinsleven. Na het wat grofkorrelige titelver haal over een hupse oma, wordt de aandacht in toenemende mate ge vangen door de scherpte wqarmee de schrijver diverse familiesitua ties weet te ontleden. In "Nog één keer met z'n allen" heeft dat een nog wat oppervlakkig en voorspel baar karakter: een autoritaire va der wil het feit dat hij 75 jaar wordt en de moeder 70 vieren door de kinderen die allang het huis uit zijn te pressen de kerstdagen "met z'n allen" op Texel door te brengen. Een mooi, tenenkrullend gege ven waarmee de schrijver helaas veel te weinig weet aan te vangen - het blijft bij het schetsen van een vage, opgeklopte en pijnlijke sfeer zonder diepgraverij. Zo had ik graag wat meer en dieper gekeken in de onberispelijke zoon Rik, die al te zeer een geheim blijft. Sugges tie is iets moois in de literatuur, maar schiet hier zijn doel ver voor bij. Een stuk beter zijn verhalen als "Scharrel" en "Figureren", waarin De Vries gebruik maakt van zijn ervaringen in het acteurswereldje, in dit geval de liéfde. Vooral het eerstgenoemde verhaal heeft kwa liteiten, omdat de beschreven lief de tussen een oudere, geroutineer de acteur met een piepjonge, veel belovende actrice boven de wereld van het toneel uitstijgt. Elke man van de juiste leeftijd en ervaring zal de beschreven problematiek herkennen. Toch is de schrijver op z'n best in verhalen met een schijnbaar auto biografisch karakter. Dat zijn de Bouke Jagt. "Literair proza hoeft niet per se ka rig aan gebeurtenissen en perso nen te zijn". Dat stelt de flaptekst van 'De geur van traan', een recen te bundel verhalen van Bouke Jagt, een beproefd schrijver die om verschillende, jiu niet zo belangrij ke redenen wel nooit algehele er kenning noch een plekje hoog op de vaderlandse letterkundige Olympus zal krijgen. De stelling vermeld ik, omdat ze zo amusant is in haar verdedigen de, wantrouwende karakter. Er achter schuilt een gevoel van mis kenning, dat naar mijn smaak niet op zijn plaats is. Het is goed moge lijk, zelfs zeer waarschijnlijk dat Bouke Jagt nooit geheel en al tot de uitverkorenen zal behoren - so what? Hoewel ik inzie dat de auteur nooit de literaire subtop zal ontstij gen - daar is zijn werk te gehaast en ook wel te oppervlakkig voor - heb ik al zijn romans en gedichten met veel genoegen gelezen. 'Lite rair proza" mag wat mij betreft stampvol "gebeurtenissen en per sonen" zitten - of juist niet; de kwaliteit ervan, daar gaat het om. In 'De geur van traan' wemelt het van personen en gebeurtenissen en ik heb zonder uitzondering van ze (pr-foto) genoten. De bundel is vijf verhalen en een novelle rijk, en zeer geva- rieerd aan inhoud en personages: ik blader het boek door en kan maar moeilijk beslissen welk ver haal ik het mooist vind. "Westlandse oorlog" en "Naar Holland terug" zijn verwant, om dat ze zich afspelen aan het begin, respectievelijk het eind van de Tweede Wereldoorlog. In het eer ste geval leven we mee met een ge wone Hollandse jongen uit het Westland die, als sergeant, met on geregelde infanterie de invallende Duitsers tegemoet gaat en het bombardement van Rotterdam nog meemaakt. Voor zover men zich het uitbreken van de oorlog in het volstrekt onvoorbereide Ne derland kan herinneren of kan voorstellen, een herkenbare schets. Iets anders is dat met "Naar Hol land terug" het geval. Ook hier een eenvoudige boerenzoon - maar de ze is gevangen in Oost-Duitsland, maakt de "bevrijding" door de af schuwelijke Russische horden mee en probeert vervolgens mét zijn Indische makkertje thuis te komen. Oorlog en de chaos die ze in het leven van mensen afzonderlijk ver oorzaakt. Dit thema komt ook weer terug in de novelle, waar het boek naar is genoemd. Op slag bevinden we ons in de Middeleeuwen (Ca- nossa), veldslagen, kruistochten en de alomtegenwoordige chaos van oorlogen en oorlogjes. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een Fries, die al jong heeft geleerd te overleven in die barre tijden en nu zijn herinne ringen - het is hem tenslotte wèl gegaan - boekstaaft. De novelle heeft meer weg van een populair- historisch verslag: als proeve van "literair proza" schiet- ze tekort, daarvoor worden de karakters bij voorbeeld, ook dat van de ik-figuur - veel te gering uitgediept. Maar als de auteur naar niets an ders heeft gestreefd dan naar een accurate beschrijving van oorlogs toestanden in een ver verleden, en verwantschap heeft proberen aan te tonen met de hedendaagse krijg, is hij geslaagd. Alleen de couleur locale is anders: aan bedreigd be staan en individueel pogen te over leven is door de eeuwen (natuur lijk) weinig veranderd. Ik voer u even mee terug naar de aanvang van deze bespreking: "Li terair proza... te zijn". De hierbo ven besproken drie verhalen zijn vol van gebeurtenissen en perso nen; dat geldt ook wel voor het wat geërgerd geschreven 'Tussenlan ding in Suriname', waarin de hoofdpersoon door ondermeer de laksheid van zijn Surinaamse om geving er maar niet in slaagt een vliegtuig te krijgen om weg te we zen. Heel amusant, vooral ook door - de oprechte ergernis van d« wan hopige ik-figuur. Daarnaast is de uitvoerige beschrijving van Para maribo en ommelanden, plus die van zeden, mensen en gewoel leer- Maar literair proza... daarvan is eigenlijk voornamelijk sprake in 'Voorjaar aan de beek', een verruk kelijk verhaal over een jonge, ta lentloze kunstschilder die zich ver gaapt aan het natuurschoon rond zijn dorp, maar in de liefde zich een doodgewone, bijna wrede jongen toont. Een mooie vertelling waarin niet de gebeurtenissen, maar ge wone, universele gevoelens een hoofdrol spelen. Dat geldt ook voor 'Paars doek' dat, hoewel ge chargeerd, een wreed en wrang beeld geeft van het lot dat uiteinde lijk een autoritaire, harteloze rok kenjager wacht. 'De geur van traan' is literair pro za dat rijk is aan gebeurtenissen en personen, en per se niet karig aan beeldrijk taalgebruik, universele motieven en rijkgeschakeerde ge voelens. Een absolute subtopper- met stip. ROB VOOREN De geur van traan (géén "roman" zo als op de omslag staat vermeld!), Bou ke Jagt. Uitg. De Prom, 27,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 24