Eigenzinnigheid van
wet en orde inde
strijd tegen chaos
Fotografie uitgebreid aan bod
KIJK UIT
VRIJDAG 13 MAART 1987
KUNST
PAGINA 21
In de Lakenhal en hij Fotomania
Expositie Oskar Schlemmer in Stedelijk Museum
AMSTERDAM (GPD) - „Het
compromis, dat is wellicht de
uiterste wijsheid. Ik voel mij
heen en weer geslingerd tussen
twee stijlen, twee werelden,
twee levensopvattingen. Wat ik
wil is het meest romantische
idee tot uiting brengen in de
meest strenge vormentaal. Wat
deze tijd nodig heeft is getal,
maat en wetmatigheid, anders
overweldigt de chaos ons".
door
Hans lutz
Deze uitspraken uit het dagboek
van Oskar Schlemmer (1888-1943)
tekent het motief van deze schil
der, beeldhouwer, choreograaf,
danser en leraar aan wiens werk
een groot opgezette tentoonstel
ling is gewijd. De expositie is na
een buitengeoon succesvolle tour
nee door de Verenigde Staten nu te
zien in het Stedelijk Museum in
Amsterdam, de enige plaats in Eu
ropa. Hjerna gaan de schilderijen,
tekeningen, plastieken, decor- en
kostuumontwerpen weer terug
naar de bruikleengevers, de musea
en vooral naar Stuttgart, de ge
boorteplaats van Schlemmer, waar
het grootste deel van zijn culturele
erfgoed wordt gekoesterd.
Oskar Schlemmer heeft buiten
Duitsland nooit zo'n grote bekend
heid gekregen als verschillende
van zijn tijdgenoten, zoals Georges
Braque, Kandinsky, Paul Klee, Os
kar Kokoschka. Voor een deel is
dat wellicht te verklaren door het
feit, dat hij zich nooit vertrouwd
heeft gevoeld met het expressio
nisme: het menselijk lichaam is
voor hem nooit een 'voertuig voor
expressie' geweest, maar een ge
heel van structuren.
Hij deelde het menselijk lichaam
op in kegels, kubussen, bollen,
ovalen. Niet eens zozeer om een
nieuwe vormentaal te ontwikke
len, een hoeveelheid geabstraheer
de elementen waarmee geexperi-
menteerd kon worden. Hij gaf deze
elementen een veel universeler be
tekenis: een utopische visie op 'de
ideale mens in een ideale omge
ving'.
,,Ik ben geinteresseerd in het
scheppen van menselijke typen,
niet in 'portretten'; in ben geinte
resseerd in de essentie van de
ruimte, niet in interieurtjes," heeft
hij verklaard over zijn drijfveren.
En in dat opzicht deelde hij de
geest van de tijd: in de kunst van
Exposities
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse natuurwetenschappen en ge-
neeskunde in dé 19e eeuw, t/m mid
den '87; di. t/m za. van 10-17 uur, zo.
van 13-17 uur.
De Lakenhal - Oude Singel, expositie
'Met de dood voor ogen', t/m 5/4; aan
winsten moderen kunst, t/m 26/4; di.
t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur
Rijksmuseum voor Geologie en Mine
ralogie - Hooglandse Kerkgracht,
'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4; ma.
t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur.
Stadhuis - tentoonstelling over de
Open School, tot eind april; ma. t/m
vr. 8.30-16.30 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, tekeningen van Jan Vegter en
beelden van Frans Letterie, t/m 15/3;
vr. t/m zo. van 10-22 uur.
Burcht-galerie - expositie Pieter Ge-
raedts, woe. t/m zo. van 12-17 uur, t/m
16/3.
Art Tea House - aquarellen Adriénne
Hoogenberk, tot 1/4; di. t'm za. 10-18
uur, do. 10-21 uur, ma. 12-18 uur, zo
11-18 uur.
Antiquariaat van Paddenburgh
Diefsteeg, kinder- en dieretsen van
Minnie Dronkers, t/m 31/3.
Galerie AZL - tentoonstelling Gra
fiek, uitgegeven door Zeger Reijers,
t/m 5/4; dag. 10-17 uur.
Caeciliastraat 18 - expositie Ine Elzin-
ga, Gardien de Groot, Bernie Autse-
ma, Ans Zuyderhout, tot 15/3; ma., di„
za. 13.30 tot 16.30 uur.
Galerie-atelier Treetje Lager - hoek
Oude Rijn/Pelikaanstraat, o.a. mono-
typieën, potloodtekeningen en lino's
van Henny Hartevelt, Angela Tulfer
en Marjan van den Bosch, t/m 27/3;
woe. en vr. 13.30-18 uur; za. van 12.30-
17 uur, do. van 13.30-18 uur en van 19-
21 uur.
Galerie Fotomania - Koppenhink-
steeg, expositie van Henk Tas, t/m 21/
3; woe. t/m za. 13-17 uur.
Galerie Intermezzo - Haarlemmer
straat 226, acrylschilderijen van Lidie
Bossen, tot eind maart; ma. 13-19 uur,
di., woe. 11-19 uur, do. 11-22 uur, vr.,
za. 11-19 uur en 22-2 uur.
Holiday Inn - Rix Peterschlingmann,
de eerste decaden van deze eeuw
ging het - zoals Kasimir Edschmid
formuleerde in zijn 'Over het ex
pressionisme in de literatuur' -
„om de essentie; het eenvoudige,
het algemene, het wezenlijke. De
figuur is een type geworden, ont
daan van alles wat er niet echt toe
doet. Wat nog belangrijk is, is het
vorm geven aan het idee: niet de
denker, maar het denken zelf"."
Leegte
Men zou wellicht kunnen den
ken, dat deze benadering zou heb
ben geleid tot een ver-ontmense
lijkte kunst, laboratorium-creaties.
Maar wie het werk van Schlemmer
ziet kan niet anders ervaren dan
dat hij er in is geslaagd zijn essen
ties leven te geven. In al zijn stre
ven om de nieuwe, strakke, gein-
dustrialiseerde vormen van zijn
tijd te incorporeren in zijn eigen
beeldtaal ging het hem toch ook
om het behoud van de menselijke
emotionaliteit. De telkens terugke
rende opstelling van zijn figuren
(frontaal, van opzij en van achte
ren) maken wezenlijke menselijke
eigenschappen duidelijk: de zelf
bewuste confrontatie met de we
reld om zich heen, de bespiegelen
de terughoudendheid en het in
zichzelf keren. Even wezenlijk is in
zijn werk de relatie tussen de figu
ren en de ruimte waarin ze zijn ge
plaatst. Die ruimte is niet zomaar
een decor, maar confronteert de
mens met de dreiging van een
geestelijke leegte. De leegte kan de
mens beheksen, zoals Schlemmer
dat formuleerde en dat idee ver
klaart zijn levenslange trouw aan
dezelfde stilistische motieven. Ze
zijn voor hem onontkoombare ma
gische tékens om de chaos van het
irrationele te bedwingen: „We heb
ben getal, maat en wet nodig als
wapen om het prototype van de
mens als drijvende kracht in het
bestaan te handhaven."
Theater
Dit credo heeft Schlemmer ook -
en misschien nog wel intenser -
toegepast in zijn theaterwerk en
dan vooral zijn dansen, de Bau-
haus-dansen, het Triadische Ballet.
Hoewel zijn bemoeienissen met de
dans een periodiek verschijnsel
zijn, zijn ze zeer veelbetekenend
geweest en heeft hij er zijn ziel en
zaligheid in gelegd. „Theater. Mu
ziek. Mijn hartstocht," schreef hij
in zijn dagboek. „Theoretische mo
gelijkheden, die passen in mijn op
vattingen, waar ik mij vertrouwd
mee voel. Hier kan ik nieuw zijn,
tekeningen en schilderijen, tot 2/4;
dag.
De Trommelaar - Apothekersdijk 22,
Irene Prinsen, tekeningen, tot 31/3;
ma. t/m za. 17.30-20.30 uur.
Lakgalerie - Cleveringaplaats, L.P.
Boone, schilderijen, collages, teke
ningen, t/m 17/4; ma. t/m vr. 10-22 uur,
za. en zo. 12-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3 - per
manente tentoonstelling van werk
van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za.
Zaailing - Hooigracht 41, Lidie Bos
sen, olieverven, acryls en pastels, tot
pasen; di. t/m za. 9-21 uur.
Leiderdorp
Muzenhof - Gordijnsingel, collages
van Heieen Kerdijk; André Sloos,
zeefdruk, t/m 18/3; di. t/m vr. 14-18
uur, za. 9.30-12.30 uur.
Leythenrode - Hoogmadeseweg.
aquarellen Anne Idsinga-Feyen, t/m
18/4; dag. van 10-20 uur.
Warmond
Galerie De Pomp Dorpsstraat,
Yvonne Cornegge-Casander, kera
miek, zijden sjaals en schilderijtjes, 1
m 2/4; woe., do., za. en zo. 14-16 uur.
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
potlood- en kleurpotloodtekeningen
van Giel van Langeveld, t/m 2/4; woe
do., zo. 14-16 uur, za. 11-16 uur.
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11, Aquarel
len van Sonja Dwinger, t/m 30/4; di.
t/m za. 10-17.30 uur, vr. van 10-21 uur.
Galerie Alba - Kortsteekterweg 42,
Betsy van der Meer, schilderijen en
aquarellen; Vera de Groot, schilderij
en, t/m 29/3; vr., za.. zo. van 10-20 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnburg - Oude
Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns-
burg zien' en de vaste collectie 'De
Andere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19-
21 uur, za. 10-16 uur.
Hillegom
Kulturele Raad - Prinses Irenelaan 16,
overzichtstentoonstelling Kees
Heemskerk sr., t/m 23/3; ma. t/m do
van 9-12, 13.30-16.30, 19-21 uur, zo. 8,
zo. 15, zo. 22 van 14-17 uur.
Wassenaar
Galerie Ja - Molenweg 6, Alexandra
25 jaar handweefster, jubileumexpo-
sitie met goedbevriende collegae, tot
22/3; dag. 11-17 uur, do. en vr. ook van
19-21 uur.
abstract, alles. Hier hoef ik niet té
struikelen over de dilemma's die
het schilderen mij stelt en waarin
ik diep in mijn hart niet echt meer
geloof. Hier vallen mijn verlangens
samen met mijn temperament en
met de geest van de tijd. Hier ben
ik mijzelf en toch nieuw; de enige
in het veld zonder concurrentie."
Wellicht nog meer dan in zijn
picturale werk zijn de kostuums
die hij voor zijn balletten heeft ont
worpen uniek en zonder prece
dent. De improviserende bewegin
gen, die hij zijn 'pop-mensen' laat
maken hebben niet het afwijzende,
nihilistisch karakter van de dadaïs
tische balletten. In zijn theaterpro-
dukties schiep Schlemmer al expe
rimenterend een voor die tijd
nieuw medium, waarin slapstick,
improvisatie, nieuwe materialen,
abstracte vormen samenvloeien tot
een demonstratie van Schlem-
mer's overtuiging, dat de menselij
ke gebarentaal onlosmakelijk ver
bonden is met de kracht van de
menselijke gedachte; dat de 'dan
ser-mens' een middel tot spirituele
communicatie is. Niet in een onge
controleerde expressiviteit, maar
in een strak geordend bewegings
patroon, dat getuigt van het in
zicht, dat ieder menselijk gebaar
een ernstig te nemen uiting van
een geestelijke status is.
Tragiek
Zichtbaar maken van essenties
door ordening van vorm en gebaar;
het heeft het hele kunstenaarschap
van Oskar Schlemmer bepaald.
'Ordnung musz sein'; het lijkt een
principe, dat geheel aansluit bij
een belangrijk aspect van de ger-
maanse levenshouding. Het is in
zekere zin de tragiek van Schlem
mer geweest, dat zijn streven naar
gestrengheid, het wegsnijden van
alle afleidende franje om de wezen
lijke basis van alle kunst, de mens,
volledig tot zijn recht te laten ko
men, hem nooit echt in dank is af
genomen.
In het bruisende politieke, eco
nomische en culturele tumult van
de Republiek van Weimar maakten
zijn uitgangspunten hem toch tot
een buitenbeentje, een kunstenaar,
die voor veel van zijn artistieke
tijdgenoten te zeer zijn wortels had
in de traditie. Anderzijds plaatsten
zijn relaties met het Bauhaus (op
richter Walter Gropius had hem
uitgenodigd als leraar) en zijn 'mo
derne' beeldtaal hem voor de goe
gemeente aan de linkerkant van de
samenleving.
Maar in feite heeft hij altijd ge
weigerd zich politiek te engageren.
Concerten
Klassiek
Lanny Kho geeft in de Kapelzaal van
K&0 twee concerten van Franse pia
nomuziek, het eerste vanavond en het
tweede op 27 april. Ze zal vanavond
werken uitvoeren van Fauré (Barca
rolle en een Impromptu), Debussy
(Images), Ravel (Sonatine) en Pou-
lenc (Mouvements perpétuels). Aan
vang 20.15 uur.
Toos Onderdenwijngaard brengt
maandagavond in de Kapelzaal een
romantisch programma van minder
bekende pianomuziek onder de titel
'Liszten zijn Russische collega's'. Be
halve werk van Liszt zal ze composi
ties van Tsjaikowski, Rubinstein en
Medtner spelen. Aanvang 20.15 uur.
Het Nederlands Kamerkoor geeft
woensdagavond een concert in de
Ned. Herv. Kerk van Noordwijk. Het
concert heeft als motto 'Sweelinck en
Frankrijk'. Behalve werk van Swee
linck zullen er composities van o.a
Charpentier, Lully, Mouliniè en Le
Jeune worden uitgevoerd. Aanvang
20.15 uur.
Blueszanger in gitarist R.L. Burn-
side. Jlij treedt maandagavond op in
de Grote Beer samen me zijn bege
leider John Morris. (foto pr)
Een voorbeeld van het werk van
Oskar Schlemmer, dat te zien is in
het Stedelijk Museum in Amster
dam (foto's GPD)
zelfs niet onder invloed van zijn
vrouw Helena Tutein ('Tut') die
nauwe relaties had met marxisti
sche groepen; die houding kostte
hem op den duur zijn baan bij het
Bauhaus waar een nieuwe directie
evenals de leerlingen een duidelij
ke politieke opstelling eisten.
Ironie
De ironie van het lot wilde, dat
zijn werk slechts een paar jaar later
door de Nazi's tot 'gedegenereerde
kunst' werd verklaard - iets waar
Schlemmer verbijsterd over was.
Het was hem, voor wie de enige
drijfveer altijd was geweest in een
esthetisch perfecte vorm een brug
te slaan tussen aardsheid en spiri
tualiteit, tussen lichaam en ziel, on
mogelijk gemaakt als kunstenaar
te blijven functioneren. Hij werd
huisschilder, camoufleerde barak
ken en bunkers.
En pas aan het einde van zijn le
ven, werkend met andere kunste
naars op een verffabriek, komt hij
nog eenmaal tot een creatieve ex
plosie: in de lente van 1942 schil
dert hij zijn beroemde 'venster-
schilderijen', kleine, intieme, aan
grijpende notities over het stukje
wereld, dat hij uit zijn kamer kon
overzien. Meer dan ooit tevoren
komt Schlemmer voor zijn emoties
uit: verloren in een mens-vernieti
gende wereld reikt hij - steeds be
lemmerd door het tralie-kruis van
het venster - naar warmte, liefde,
geborgenheid; getuigt hij van zijn
ongebroken geloof in het onaan
tastbare wezen van de mens.
(Oskar Schlemmer, mens en ab-
straktie in de jaren '20 en '30. Te
zien in het Stedelijk Museum te
Amsterdam tot 12 april. Openings
tijden: dagelijks van 11 tot 17 uur,
op donderdagavond ook van 19 tot
22 uur. Op donderdagavond zijn er
tussen 19 en 20 uur gratis rondlei
dingen voor bezoekers. Op de don
derdagen 19 en 26 maart zijn er tel
kens om acht uur lezingen. Op 9,10
en 11 april worden in het Shaffy-
theater voorstellingen gegeven
door de Akademie der Kunste uit
Berlijn van dansen van Oskar
Schlemmer.)
Pop
De Stichting Kulturele Aktiviteiten
(SKAN) in Noordwijk organiseert
vanavond een popconcert met de
Amsterdamse gitaarband Fata! Flo
wers. Hun nieuwste plaat heet 'Youn
ger Days'. Deze single staat op dit mo
ment in de vaderlandse hitlijsten.
Aanvang: 21.30 uur; Lidotheater in
Noordwijk aan Zee.
In het zoldercafé van het LVC treedt
vanavond de Haags/Leidse band Di-
vaz op. Deze band bestaat driejaar en
maakt een mengeling van Latin en
funk muziek. Aanvang 23.30 uur,
Breestraat 66, Leiden.
Zaterdagavond zal de Leidse band La
Peste een groot afscheidsconcert in
het LVC geven. De groep die in 1984
doorbrak heeft door onderlinge me
ningsverschillen besloten zichzelf op
te heffen. In het voorprogramma van
dit afscheidsconcert staat de Leidse
band Kir Royale. Het LVC blijft deze
avond een uurtje langer open. Aan
vang: 22.00 uur; Breestraat 66, Lei-
Vanaf 21.00 uur 's avonds is er zater
dag een hardrockavond in het Bree-
huys aan de Breestraat. De muziek
varieert van Maiden tot Slayer.
R.L Burnside en John Morris maken
maandagvond hun entree in De Grote
Beer aan de Rembrandtstraat. Burn
side maakt al meer dan 25 jaar deel uit
van de muzikale traditie van Noord
Mississippi. Zijn grote muzikale leer
meester was Ranie Burnette. De
blueszanger en gitarist Burnside
wordt bijgestaan door de al even be
kende harmonica blazer Morris. Aan
vang 21.30 uur.
Lezingen
In de Leidse bibliotheek houdt maan
dagavond de voormalige politie-in-
specteur en detective-schrijver A C.
Baantjer een lezing. Aanvang 20.00
uur, Nieuwstraat 4, Leiden.
In het kader van de boekenweek is de
schrijfster Tessa de Loo, die het boe
kenweekgeschenk heeft geschreven,
woensdag 17 maart uitgenodigd om
een lezing houden bij de studenten
vereniging Quintus. Aanvang 20.00
uur; Korte Mare, Leiden.
'Jan Hanlo en Barbarber', dat is het
thema van een avond in de Burcht
(donderdag 19 maart) ter gelegenheid
van de boekenweek. De auteurs Jan
Bernlef, K. Schippers, Gerard
Brands, de uitgever Reinold Kuiper
en de drukker C.H. Kleefsman zijn
uitgenodigd om over deze roerige pe
riode herinneringen op te halen. Aan
Expositie Aanwinsten Moderne
Kunst, t/m 26 april. Stedelijk mu
seum De Lakenhal, Oude Singel 28-
32, Leiden. Openingstijden di. t/m za.
van 10.00-17.00 uur. Zo. van 13.00-
17.00 uur. Expositie met fotowerken
van Henk Tas, t/m 21 maart. Galerie
Fotomania, Koppenhinksteeg 6, Lei
den. Openingstijden wo. t/m za. van
13.00-17.00 uur.
LEIDEN - Twee tentoonstellin
gen in Leiden besteden op het
ogenblik aandacht aan diverse
aspecten van de fotografie; de
expositie 'Aanwinsten moderne
kunst in de Lakenhal' laat voor
beelden zien van de toepassing
van fotografie in het werk van
een aantal Nederlandse kunste
naars en galerie Fotomania be
licht opnieuw een vorm van
geënsceneerde fotografie door
middel van een selectie foto's
van de Rotterdammer Henk Tas.
De collectie moderne kunst
van de Lakenhal vormt één on
derdeel van de verzameling van
dit stedelijk museum dat apart
aandacht verdient en ook krijgt
met deze expositie, waarop aan
winsten uit de periode 1982-1986
getoond worden, die onder meer
door schenking en aankoop met
subsidie van het ministerie van
WVC verworven zijn. Overigens
gaat het bij deze presentatie om
een keuze van werk van elf kun
stenaars, waarbij speciale na
druk is gelegd op het gebruik
van fotografie.
Naast enkele schilderijen, bij
voorbeeld een subtiel drieluik in
zwart, wit en grijstonen van Rob
van Koningsbruggen, en een for
meel intrigerend object van het
kunstenaarsduo Fortuyn/
O'Brien, staat vooral het samen
gaan van kunst en fotografie cen
traal. Op zeer uiteenlopende ma
nieren heeft een aantal kunste
naars gebruik gemaakt van het
laatste medium. Een project van
Krijn Giezen komt in een tame
lijk uitgebreide opstelling aan
bod. Op twee haaks op elkaar
staande wanden zijn schetsen en
foto's van ambachtelijk vervaar
digde hutten in een polderland
schap aangebracht. Giezen ge
bruikt zijn foto's vooral als docu
mentatiemiddel. Kleine model
len van dergelijke hutten verdui
delijken tekeningen en fotomate
riaal extra.
In een op het oog zuiver Ab
stracte compositie heeft Paul
van Dijk op een subtiele manier
de fotografie toegepast, door fo
tografische afdrukken van grijze
banen, die contradrukken zijn
van een inktzwarte rand, te com
bineren met een van grijs naar
zwart verlopende rand, die, on
verwacht, niet een herhaling van
de oorspronkelijke, kartelige
rand blijkt te zijn maar een smal
le foto van een dichtbegroeid
bos.
Ger van Elk, Carel Balth en
Theun Hoeks hebben verschil
lende opvattingen over het ver
enigen van fotografie en schil
derkunst. Van Elks 'Stereotropi-
cal' bestaat uit vier vierkante fo
to's, die het beeld te voorschijn
vang 20.15 uur; Burgsteeg 14, Leiden
Een dag eerder, woensdag dus, wordt
in de galerie van de Burcht een ten
toonstelling geopend over de schrij
ver, dichter Jan Hanlo (1912-1969
'Het niets aangenaam gevuld met
weinig'. Opening om 17.00 uur.
Leiden
Schouwburg
za 14, 20.15 uur, 'Agnes van God',
met Linda van Dijck, Henni Orri en
Marie-Louise Stheins.
di 17, 20.15 uur. Theater-concert
Flairck.
woe 18, 14.30 uur, Toneelgroep Stix
met kindervoorstelling 'De Bocht',
voor kinderen vanaf 8 jaar.
do 19, 20.15 uur, Publiekstheater
speelt 'Largo Desolato' van Vaclav
Havel.
vr 20, 20.15 uur, Jules Decider in 'Ja
Deelder!'.
LAK-theater
zo 15, 15 uur. KA Theater, kinder
voorstelling 'Enrico', voor kinderen
vanaf 6 jaar.
do 19, vr 20, 20.30 uur, Brandtheater
speelt 'De Blinde'.
Microtheater Imperium
vr 13, za 14, 20.30 uur, Imperium
met 'Brokstukken' van Bill Manhoff.
Waaggebouw
za 14, 20.30 uur, Jongerentheater-
produktie 'Wij, Koningin der Neder
landen'.
woe 18, 20.30 uur, Theaterwerk
plaats Utrecht met 'KNEEF'.
brengen van een jungle met tro
pische planten. De kunstenaar
beschilderde de voorstelling en
de lijst met groene en gele lak-
verf, die de tinten van deels ver
geelde bladeren herhaalt, waar
door een verwarrend spel tussen
het beschilderde vlak en de voor
stelling teweeg wordt gebracht.
Ger van Elk beschilderde afge
drukte kleurenfoto's, Carel Balth
daarentegen bewerkt zijn nega
tieven met verf, alvorens deze op
groot formaat af te drukken. Zijn
reeks van drie werken, 'Waiting
for Godot' vergunt ons een blik
op een ruimte met een groot
raam. Ruwe streken rood, geel
en paars veroorzaken in de lege
ruimte op het laatste stuk, een
enorme kleurexplosie.
De tragi-komische creaties van
de kunstenaar Theun Hoeks wa
ren het afgelopen jaar te bewon
deren in de enige fotogalerie die
Leiden rijk is, Fotomania. In het
werk van Hoeks zijn de grenzen
tussen fotografie en schilder
kunst grotendeels vervaagd. Het
stuk 'Etude' dat nu in het bezit
van de Lakenhal is, laat de grote
zorgvuldigheid zien, waarmee
Hoeks zijn foto's beschildert en
inkleurt.
Behalve het werk van Theun
Hoeks heeft Fotomania in een
reeks van tentoonstellingen la
ten 2ien dat wat de geënsceneer
de fotografie genoemd wordt, ve
le gezichten heeft, variërend van
de dramatische scènes van Gina
K. tot het grappig aandoende
werk van Hoeks en Henk Tas. De
opmerkeliike produkten van
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
za 14, ma 16, di 17, woe 18, 20.15 uur.
zo 15, 14 uur, Haagse Comedie met
'Wilde Honing'.
do 19, 20.15 uur, Tournee Dancing
America, Bill T. Jones/Arnie Zane
Co.
Appeltheater
zo 15, 14 en 20.15 uur. openbare repe
tities, woe 18, do 19, De Appel speelt
'Amphitryon'.
Circustheater
vr 13, 20.15 uur, Folkloristisch Dans
theater 'Reidans van Heldendaden',
za 14, 20.15 uur, Wulomei Ghana, ri
tuele dans en zang uit Ghana
di 17, 20.15 uur, Koninklijke Ballet
van Vlaanderen, feestelijke première
van het lenteprogramma,
do 19, 20.15 uur, Nederlands Dans
theater, m.m.v. Het Nederlands Bal
letorkest o.l.v. Wolfgang Rögner.
Nederlands Congresgebouw
za 14, 20.15 uur, Jubileumconcert Em
my Verhey, m.m.v. Jano Starker, cel
lo, Arpad Joo, piano en dirigent,
Frysk Orkest.
Diligentia
vr 13, za 14,20.15 uur, Cabaret Dubbel
Dwars met 'De Vogelaar',
zo 15, 14.30 uur, Rosario Andino, pia
norecital.
ma 16, di 17, woe 18, 20.15 uur, 'Een
nieuwe dood', toneelstuk over aids
van Jos Brink.
di 17, 12.45 uur, lunchvoorstelling
Joost Prinsen in De Firma List en Be-
do 19, 20.15 uur. Vereniging voor Ka
mermuziek: Melos Kwartet.
Henk Tas maken nu deel uit van
een bescheiden expositie bij Fo
tomania.
Tas is afkomstig uit Rotter
dam, op dit ogenblik een cen
trum van grote activiteit op het
gebied van de fotografie, zo ook
van de geënsceneerde fotografie,
welke vorm sinds de tentoonstel
ling in het Groninger Museum de
naam 'fotografia buffa' (komi
sche fotografie) heeft meegekre
gen. Tas' werk kan beslist gere
kend worden tot de categorie
'komisch'. Zijn foto's bevatten
verhalen in notedop over een we
reld vol fantasie en sprookjes.
Plastic speelgoed, aan stripver
halen en popmuziek ontleende
elementen, creëren een minia
tuurwereld vol show en nostal
gie, soms met verwijzingen naar
een oerstaat.
De titels en beeldelementen
bieden aanknopingspunten om
de betekenissen van de zorgvul
dig gerangschikte details te ont
rafelen. Naast de grote perfectie
van deze heldere en intens ge
kleurde foto's verdient de omlij
sting enige aandacht. De met al
lerlei tekens en symbolen ver
sierde lijsten zijn kunstwerken
op zichzelf. Tas is met zijn ko
misch en nostalgisch getinte
werk een vertegenwoordiger van
één kant van de fotografia buffa.
Een expositie met andere Neder
landse fotografen is op het ogen
blik in de Westduitse hoofdstad
Bonn te zien maar voor werk van
Tas kan men ook bij Fotomania
terecht tot en met 21 maart.
NANCY STOOP
Carré
ma 16, di 17, 20.15 uur, Tournee Dan
cing America: Bill T. Jones/Arnie Za
ne Co.
woe 18 t/m zo 22, 20.15 uur, zo ook 14
uur, Het Nederlands Volkstoneel
'Boefje'.
Concertgebouw
vr 13, 20 uur, Mannierskapel der Ko
ninklijke Marine o.l.v. Ger Buiten
huis, Koninklijke Militaire Kapel
o.l.v. Pierre Kuijpers, m.m.v. Jo Ren
nenberg, hobo.
za 14, 15 uur, Radio Filharmonisch
Orkest o.l.v. Kent Nagano, m.m.v.
Jard van Nes, mezzosopraan,
zo 15, 20.15 uur, Alfred Brendel, pia-
di 17, 20.15 uur, Xenakis Ensemble,
Koor Nieuwe Muziek o.l.y. Huub
Kerstens m.m.v. Aki Takahashi, pia-
do 19, 20.15 uur, Concertgebouwor
kest o.l.v. Kent Nagano m.m.v Mi
chel Béroff, piano.
Cultureel Centrum Amstelveen
vr 13, za 14, 20.15 uur, za ook 14 uur,
Het Nederlands Volkstoneel met
'Boefje'.
woe 18, do 19, 20.15 uur, De Hoofd
stad Operette 'Der Bettelstudent'.
Muziektheater
za 14, ma 16, woe 18, 20 uur, zo alleen
13.30 uur, De Nederlands Opera met
'II Barbiere di Siviglia' van Rossini,
zo 15, 13.30 uur, di 17, 19 uur, De Ne
derlandse Opera met 'Der Rosenka-
valier' van Strauss.
Stadsschouwburg
vr 13, za 14, woe 18. do 19, 20.15 uur,
Het Publiekstheater met 'Het wijde
zo 15, 15 uur, voorstelling Scapino
Ballet.
Schola Cantorum
In het gisteren in deze krant ge
publiceerde bericht over het
door de Schola Cantorum van de
Leidse Studenten Ekklesia uit te
voeren oratorium 'The Gates of
Greenham' op 7 mei 1988 is het
jaartal weggevallen. Het orato
rium wordt dus niet dit jaar,
maar volgend jaar ten gehore ge
bracht. Op donderdag 19 maart is
er voor belangstellenden een in
troductie-avond in de Lokhorst-
kerk, die om 19.45 uur begint.
Deze week komt het 25ste boek uit dat Appie Baantjer schreef over zijn
rechercheur 'De Cock'. Baantjes houdt maandagavond een lezing in de bi
bliotheek. (foto Ernie! van Lint)