Nederland pakt de zaken veel te oppervlakkig aan Reportage Bisschop Ernst:Communie leent zich niet voor demonstratie' Belgische criminologen en het voetbalvandalisme: PAGINA 2 MAANDAG 9 MAART 1987 "De oproep aan homoseksuelen om op paaszondag naar de mis viering met bisschop Ter Schure in Den Bosch te gaan kan ik niet billijken. De communie leent zich niet voor demonstratie. Daar voor dienen andere wegen te worden gezocht". Bisschop Ernst van Breda zei dat voor de VARA- radio. (Homoseksuelen worden sinds vorige week per poster opgeroe pen die dag de mis van kwart over 10 in de Sint Jan bij te wo nen, vlak vóór de communie een grote roze driehoek op te steken en dan maar rustig en waardig af te wachten wat er gaat gebeu ren). "Het sacrament mag geen aan leiding worden tot provocerend gedrag". Wel vindt bisschop Ernst dat homoseksuelen, net als ieder ander, in de kerk hun te huis moeten kunnen vinden. "Het zou niet juist zijn als aan een praktizerende homoseksueel uit dien hoofde het sacrament werd geweigerd. Wie ter commu nie gaat, dient eerst zijn geweten te onderzoeken, en de uitslag déérvan telt, ook als de kerkelij ke leer een ander gedrag voor schrijft". De Bredase bisschop gelooft, dat kardinaal Simonis in zijn ra dio-interview hetzelfde heeft be doeld. "Maar dat is anders uitge pakt". "De kerk moet geen onze kerheid bieden, maar een goede levensoriëntatie. Dat geldt zeker ook voor jonge homoseksuelen, die al zo'n moeite hebben met zichzelf te aanvaarden". - Kardinaal Simonis kreeg een betuiging van solidariteit van de Europese bisschoppenconferen tie. In een verklaring zeggen de ze bisschoppen, dat een bisschop van de Rooms-Katholieke Kerk de vrijheid moet hebben om zich zonder aarzelen uit te spreken over alle kwesties betreffende de christelijke leer. "Dat is een be langrijk onderdeel van de gods dienstvrijheid". Zondag Met de toestand in zijn bis dom voor ogen - teruglopend aantal priesters - stelt bisschop Bar van Rotterdam zich tot taak dat in elke parochie ten minste eenmaal per weekeinde eucha ristie kan worden gevierd. De ti tel van zijn vastenbrief is: 'Sa menkomen op de zondag'. Om dat mogelijk te maken vraagt hij de medewerking zowel van de parochianen als van de pastores en doet hij enige prakti sche suggesties, zoals roosters per regio of dekenaat. De be schikbare priesters moeten goed worden verdeeld. Bovendien mag bij vermindering van het aantal eucharistievieringen de nodige inschikkelijkheid van de gelovigen worden verwacht. Ook de mogelijkheid van woord- en gebedsdiensten, on der leiding van diakens, pastora le werkers en werksters en ande re leken, komt in de vastenbrief uitgebreid aan de orde. In alle vieringen moeten taken en func ties duidelijk worden onder scheiden. De laatste verantwoor delijkheid, zowel voor de vorm als de inhoud, berust bij de pas toor. Van hem verwacht de bis schop, dat hij allen die hem bij staan met zorg begeleidt. Vluchtelingen Het bestuur van de Remon strantse Broederschap heeft een richtlijn uitgegeven voor hulp aan vluchtelingen. Aanleiding was het feit dat het 'magere vluchtelingenbeleid' van de Ne derlandse regering de kans ver groot dat vluchtelingen die met uitzetting worden bedreigd ker kelijk onderdak zoeken. Volgens de richtlijn kan in bij zondere gevallen onderdak wor den verleend, maar deskundigen zullen dan moeten uitmaken of er sprake is van humanitaire re denen, bijvoorbeeld de werk groep Vluchtelingen van de Raad van Kerken en de Vereni ging Vluchtelingenwerk. "Be langrijk is, dat aan vluchtelingen het voordeel van de twijfel wordt gegund". In het algemeen kan hulp wor den geboden zolang voor de vluchteling een beroepsprocedu re via de rechter openstaat, zodat de bescherming niet overkomt als een daad van burgerlijke on gehoorzaamheid. Het verschaf fen van nachtverblijf aan asiel zoekers is niet in strijd met de wet, mits de politie daarvan mel ding krijgt. Een kerkgebouw is geen asiel plaats. Ook de kerkdienst mag daarvoor niet worden gebruikt. Door opneming en verzorging van vluchtelingen in een kerkge bouw geeft de kerk wel een sig naal aan overheid en samenle ving "dat in dit concrete geval de menselijke kant opnieuw moet worden overwogen". Er is geen bezwaar tegen 'kerkelijke lobby' om humanitaire redenen. De re monstrantse richtlijn geeft er de voorkeur aan, de verantwoorde lijkheid voor deze vorm van hulpverlening te leggen bij de plaatselijke Raad van Kerken, zoals in Groningen en in Lochem is gebeurd. In Nederland. Op uitnodi ging van de hervormde en gere formeerde Zending bezoekt op het ogenblik een delegatie uit de kerken van Noord- en Midden- Sulawesi (het vroegere Celebes) ons land. Het bezoek begon gis teren en duurt tot 4 april. De Indonesische christenen zullen hier praten met mensen- van het Azië-secretariaat van de hervormde Zending en de afde ling Oostelijk Indonesië van de gereformeerde Zending. Ook wonen zij op plaatselijk en regio naal niveau in Groningen, Dren te en Overijssel vergaderingen bij die betrekking hebben op het thema 'Gaven delen wereldwijd' van Zending, Werelddiakonaat en Ontwikkelingssamenwerking en op het kerk-zijn in deze tijd. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Papendrecht A. van de Meer Wierden, te Axel H. Mast De Lier; aangenomen naar Breskens kandidaat R. E. Nummerdor Groningen; bedankt voor Zierik- zee J. H. van Osch Renkum. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Pesse (Dr.) kandi daat B. Heslinga aldaar, naar Amsterdam-centrumn R. Rouke- ma Oppenhuizen. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Bun schoten H. Jagersma Bergen- theim. Christelijke Gereformeerde Kerken: bedankt voor Apel doorn, Broek op Langedijk/Alk maar, Huizen en Veenendaal (Bethelkerk) J. Plantinga Leeu warden. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Boskoop en Klaas waal J. Mijnders Veenendaal, voor Fort Macleod (Canada) L. Blok Nunspeet, voor Haarlem, Kortgene en Westkapelle A. Bac Bodegraven. Reageerbuisbaby's. Een Va ticaans document, dat morgen officieel zal worden gepubli ceerd maar nu al is uitgelekt, ver oordeelt praktisch alle vormen van kunstmatige bevruchting (reageerbuis-baby's). De brandende vraag is dus hoe de Belgen het geweld binnen en buiten de stadions denken op te lossen. Het antwoord blijkt te lig gen in Fan-, en Diversion-projec- ten en alternatieve sancties. In het Fan-project worden voetbal vandalen tegen betaling te werk gesteld bij hun favoriete club, als parkeerwachter, terreinknecht, suppoost, het maakt niet uit als wat, als de binding met de club maar wordt vergroot en er ook nog eens geld tegenover staat. In West-Duitsland, waar bijvoor beeld Paul Breitner zich bij Bayern München op deze manier met de jeugd bezighoudt, en in Engeland blijken deze projecten al hun vruchten afgeworpen te hebben. Het Diversion-project is erop gericht de jeugdige vandalen geen zware straffen op te leggen (Walgrave: „Daarmee verkrijgt hij slechts status op basis van omgekeerde normen"), maar het vernielde weer op te knappen. Tribune slopen, betekent dus tri bune weer opbouwen. De derde en laatste mogelijkheid die Wal grave c.s. aandragen zijn de alter natieve sancties. „De vandaal met de '900' (het telefoonnummer voor de ambu lance in België, red.) mee laten rijden", zegt Van Limbergen. „Assisteren wanneer er een zwaar verkeersslachtoffer moet worden opgehaald, hem confron teren met de maatschappij. Een maatschappij die de voetbalvan daal niet kent, die volslagen an dere normen en waarden heeft. Wij geloven dat die oplossingen in België het geweld in ieder ge val sterk zullen indammen. De jeugd wordt gestimuleerd, daar waar zij door de bezuinigingen van de overheid op onder andere het club- en buurthuizenwerk is getroffen". Twijfel Lode Walgrave en Kris van Limbergen vallen stil. Met de blik op 'dat was 't dan' worden nog wat voorzichtige slokken ge nomen van de inmiddels steen koud geworden koffie. Het stil zwijgen aan de andere kant van de tafel veroorzaakt twijfel. „Tja", verzucht de professor uit eindelijk, „elk beleid is natuur lijk een risico. Vantevoren weet je nooit of iets voor de volle hon derd procent werkt of niet. Maar voor België zijn deze maatrege len voor zover wij het nu kunnen bekijken afdoende. Wat Neder land betreft weet ik dat niet ze ker. Het is bij jullie al zover geko men, dat deze maatregelen al lang achterhaald kunnen zijn". Kris van Limbergen twijfelt even, maar zegt het dan toch: „Ze zeggen ook wel eens dat de maatschappij de criminaliteit krijgt die zij verdient". Walgrave: drie vormen van prestige. (foto gpdi LEUVEN - Kris van Limbergen moet er eigenlijk een beetje om lachen. Sinds in Nederland bekend is ge worden dat aan de katholieke universiteit van Leu ven onderzoek wordt verricht naar de 'maatschappe- lijke en socio-psychologische achtergronden' van het voetbalvandalisme, is het werk nagenoeg stil komen te liggen. „Zo overstelpt worden we momenteel met verzoeken voor interviews", zegt Van Limbergen, die onder leiding van professor Lode Walgrave en colle ga-criminoloog Carine Colaers aan de basis staat van alle opschudding. „Ik begrijp best dat het vandalis me bij jullie door al die toestan den bij FC Den Haag-Ajax volop in de belangstelling staat, maar dit is toch wat overdreven". Kris van Limbergen heeft die woor den nog niet uitgesproken of de telefoon gaat opnieuw. „Dat zal de VPRO of de TROS zijn, die bellen me al de hele dag of ik di rect naar Hilversum wil komen". door Karei Jansen „Nederland", zo herhaalt de nu op zijn praatstoel gezeten vader- in-spé, „pakt de zaken veel te op pervlakkig aan. „Men dringt niet door tot de kern van het pro bleem, maar blijft hangen bij ad hoe beslissingen waar weinig tot geen toekomst in zit. En dat is nu juist waar wij ons al maanden wel op richten: op de essentie van het probleem, de achtergron den, wat brengt mensen ertoe rotzooi te trappen bij een voet balwedstrijd in aanwezigheid van duizenden anderen? Zelfrespect En hoewel de studie daarnaar pas halverwege is gevorderd, blijken de Belgen al overtuigd van het hoe en waarom. Voetbal vandalen, zo blijkt, zijn 'school- falers', mensen met een zwakke positie op de arbeidsmarkt en zonder enig zelfrespect. Van Limbergen: „De voetbalvandaal is op zoek naar zelfrespect en prestige. En waar kun je dat be ter vinden dan bij je eigen leef tijd- en lotgenoten. Waar zitten die? Juist, in het voetbalsta dion". 'Prestige' blijkt volgens 'Leu ven' het sleutelwoord voor het voetbalvandalisme te zijn. „We onderscheiden drie vormen van prestige", verduidelijkt de in middels aangeschoven professor Lode Walgrave, al sinds 1965 aan de faculteit verbonden. „Het clubprestige, waardoor de sup porter zich identificeert met de resultaten van zijn ploeg, hst prestige van de 'side' dat zich vooral openbaart bij clubs die op het veld minder presteren maar door hun supportersaanhang toch berucht worden, en het in dividuele prestige dat optreedt wanneer noch de club, noch de eigen aanhang voor opzienbare zaken zorgt. Dan neemt men zelf het heft maar in handen". „Enkele simpele voorbeelden daarvan heb ik zelf mogen aan schouwen", vult Kris van Lim bergen (samen met 15 criminolo- gie-studenten bezoekt hij weke lijks de Belgische voetbalvelden) aan. „Midden in de winter staan de individualisten in een T-shirt op de tribune. Of laat men met veel vertoon op de buik geplakte steekwapens zien die door de haag van fouillerende rijkswach ters geloodst zijn. Dat shockeert, dat is macho, dat geeft een be paalde kick en prestige. En daar is het hen om te doen. Respect afdwingen, iets wat de suppor ters doordeweeks op hun werk niet kunnen vergaren. Dus wordt de zondag in het stadion aange grepen voor het strelen van het eigen ego". Heizeldrama Om zijn woorden kracht bij te zetten zet Kris van Limbergen de Na de toezegging dat voor hem en zijn hoogzwangere vrouw een hotelkamer zal worden gereser veerd, zegt hij de VPRO toch toe nog dezelfde avond in de auto te zullen steppen. „Mijn vrouw kan elk moment bevallen, ze zal het wel niet leuk vinden, maar allez, het gebeurt ook niet iedere dag dat de Nederlandse media zulke belangstelling tonen voor Belgi sche onderzoeken". De sinds driejaar aan 'Leuven' verbonden criminoloog zegt het niet zonder cynisme. Hij is niet alleen geamuseerd door de plot selinge belangstelling vanuit Ne derland in een literatuuronder zoek dat nu alweer bijna een jaar aan de gang is, maar toont zich bovendien 'verrast' over de in vloed die FC Den Haag-Ajax op kenners en niet-kenners in ons land heeft gehad. Kris van Limbergen (27): „Het lijkt wel alsof dit de eerste keer is dat Nederland met voetbalvan dalisme wordt geconfronteerd en er nog nooit onderzoek naar de oorzaken is gedaan. Zo panie kerig beschouwen wij de maatre gelen die momenteel bij jullie worden afgekondigd. Ik lees in de kranten dat een pasjessys teem plotseling als dè oplossing wordt gezien. Maar beseft men eigenlijk wel dat je hiermee niet het probleem zal oplossen, maar alleen zal verplaatsen? Ik kan je nu al voorspellen wat er gebeurt, wanneer de Haagse supporters niet meer in de Kuip mogen ko men. Dan zullen ze op de dag van de wedstrijd de binnenstad in trekken en daar rotzooi gaan trappen. Het enige watje met dat pasjessysteem bereikt, is dat je het probleem nog oncontroleer baarder zal maken". Alcoholverbod „Datzelfde geldt voor een alco holverbod, het vervangen van staan- door zitplaatsen, meer po litie op de been brengen en bij wedstrijden met een verhoogd ri sico alleen nog toegangskaarten in de voorverkoop aan de man brengen. Uit die voorstellen blijkt dat jullie alleen maar op de ties die zich met het vandalisme bezighouden, een beetje re search hadden gepleegd had men geweten dat baldadige sup porters van bezoekende clubs niet te ontmoedigen zijn door op de dag van de wedstrijd zelf de loketten te sluiten. Bij Coventry City is men daar ook achter ge komen. Om de skinheads buiten Het Heizeldrama: studiemateriaal voor de Leuvense universiteit. de deur te houden voerde men daar ook die regel in. Maar na en kele weken bleken er alleen nog maar skinheads de wedstrijden bij te wonen. Zij waren de enigen die de moeite namen een paar dagen voor de wedstrijd naar de sigarenwinkel te lopen om kaar tjes te kopen. Coventry is er on middellijk mee gestopt". Van Limbergen: "Ik kan je r Haagse supporters niet meer m video aan. Wat verschijnt is een in februari op de BRT in het sportprogramma 'Extra Time' uitgezonden documentaire over het voetbalvandalisme in België. De afdeling jeugdcriminologie van de universiteit van Leuven, die vorig jaar april naar aanlei ding van het Hèizel-drama van het ministerie van binnenlandse zaken de opdracht kreeg het voetbalgeweld aan een nader on derzoek te onderwerpen, was mede-samensteller van het pro gramma. „Onvoorstelbaar hoeveel reac ties wij op dat programma heb ben gehad", geeft Kris van Lim bergen de impact van de uitzen ding aan. „Positieve, maar ook veel negatieve, voornamelijk af komstig van de vier meest be ruchte 'sides' van België", die van Anderlecht (Oost-side), Club Brugge (East-side), Standard Luik (Hell-side) en de X-Side van FC Antwerp. „De supporters vonden dat we te weinig 'harde' beelden hadden laten zien, waar mee ze te weinig aan hun trek ken waren gekomen. Dat geeft ons gelijk aan. Het gaat hen om de (h)erkenning door anderen, de aandacht die de media aan de rellen geven". Sportj ournalisten Wat dat betreft zijn Nederland en België eikaars tegenpolen. Daar waar in ons land uitgebreid verslag wordt gedaan van het voetbalvandalisme, lijken de aan voetbal verknochte Belgische sportjournalisten hun ogen te sluiten voor het wel degelijk aan wezige geweld bij onze Zuiderburen. Zelfs toen na afloop van het treffen tussen Charleroi en Ant werp 49 supporters werden gear resteerd en een zelfs zwaar ge wond raakte bij schermutselin gen op de rijksweg naar Antwer pen (voorbij rijdende auto's wer den met stenen bekogeld en de bus waarmee men op weg was naar huis volledig gesloopt) be perkten de kranteverslagen zich de volgende dag tot de uitslag van de wedstrijd. „En dat is ei genlijk nog steeds zo", aldus de Belgische criminologen. „In de eerste helft van dit seizoen zette de Rijkswacht 193 supporters achter slot en grendel en vielen er 15 gewonden, maar de uitsla gen van de wedstrijden kregen de voorkeur boven die toestan den. Misschien wel beter ook, an ders zouden we hier de kant van Nederland opgaan". Die kans zit er overigens nog steeds in. Uit het onderzoek is nu al gebleken dat de samenwer king tussen Belgische en Neder landse voetbalvandalen steeds hechter wordt. Steeds vaker pas seren supporters de grens om hun buitenlandse collega's bij te staan in de stammenstrijd. „Be kend is", aldus Van Limbergen, „dat de supporters van Antwerp op die manier steun krijgen van Feyenoord-aanhangers, KV Me- chelen van Ajax, een contact dat ontstaan kan zijn door het aan trekken van trainer Aad de Mos, en de East-side van Club Brugge heeft contacten met FC Den Haag. Een gevaarlijke ontwikke ling, vinden wij zelf. De Belgi sche voetbalvandaal kijkt nogal op tegen de Nederlandse 'colle ga', die bewezen heeft tot 'grote' daden in staat te zijn. Je kunt het. zelfs zo stellen dat de Belgische vandaal stege loopt bij de Neder landse". Hagenaars Om die reden werd de politie van Brussel dit weekeinde in op perste staat van paraatheid ge bracht: de wedstrijd Anderlecht- Club Brugge op het programma en Brugge kan rekenen van tien tallen Hagenaars. „Sommige supporters van Club Brugge zijn vorige week zondag ook aanwe zig geweest bij de rellen in het Haagse Zuiderpark. Zo werkt dat, de ene week in Nederland, de andere week in België. En in Nederland krijgt de Belg nog wel de publiciteit waarvan men denkt dat die door hard werken verdiend is".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2