'Opvang van zigeuners in ons land tot mislukken gedoemd' Txomin is mogelijk slachtoffer van machtsstrijd in ETA aanpassen voor meer vrouwen in besturen 5Kerkorde PAGINA 2 DONDERDAG 5 MAART 1987 Zigeuners: totaal verkeerde verwachtingen over integratie in Nedei landse gemeenten. Verkeerde uitgangspunten en te hoge verwachtingen MADRID - Het auto-ongeluk in Algerije, waarbij afgelopen vrij dag de historische ETA-leider Domingo Iturbe Abasolo, beter bekend onder zijn krijgsnaam Txomin, om het leven kwam, zou geen ongeluk maar een aanslag op zijn leven zijn geweest. Zijn dood zou in het kader staan van een machtsstrijd binnen de ETA tussen aanhangers van de harde lijn en minder radicale ETA-le- den. door Gerrit Jan Hoek Hoewel de Spaanse minister van buitenlandse zaken. Fernan dez Ordonez, de Algerijnse am bassadeur in Madrid maandag op het matje had geroepen om tekst en uitleg te vragen, heeft de Algerijnse regering zich tot dus verre gehuld in stilzwijgen. Dat uitblijven van de officiële Alge rijnse versie heeft in Madrid de stroom van speculaties dat er sprake is geweest van een aan slag alleen maar gevoed. Volgens de schaarse officieuze berichten die uit Algiers naar Spanje zijn overgewaaid, zou de auto van Txomin, bestuurd door een Alge rijnse militair, in de buurt van f Berroeaghia (120 km ten zuiden' van Algiers), van de weg zijn ge raakt en van een talud afgestort. Maar die versie wordt door sommigen in twijfel getrokken, ook afgaande op een overigens niet geheel duidelijke foto die de Spaanse tv gisteren van de res ten van de auto liet zien. Uit die foto zou kunnen worden opge maakt dat de auto van Txomin door explosieven uit elkaar gere ten was. Volgens de lezing in Madrid hadden de aanhangers van de harde lijn van de ETA, die sinds de deportatie van Txomin naar Gabon in juli van het vorig jaar de touwtjes van de Baskische terreurorganisatie in handen hadden genomen, er alle belang bij om Txomin uit de weg te rui men. De 43-jarige leider had zich sinds zijn arrestatie in Frankrijk niet afkerig getoond van ge sprekken met speciale afgezan ten van de regering in Madrid over een mogelijke wapenstil stand. Doorn Hoewel Txomin in die gehei me contacten steeds de stelling verdedigde dat er alleen te pra ten viel op basis van 'het pro gramma KAS (het vaste onveran derlijke verlanglijstje van de ETA, dat voorziet in vertrek van leger en politie uit Baskenland, algehele amnestie voor alle ETA- gevangenen en een referendum in de provincie Navarra), bleek zelfs de bereidheid om met verte genwoordigers uit Madrid te pra ten een doorn in het oog van de haviken van de ETA. Het zou niet de eerste keer zijn dat de haviken van de ETA ex treme maatregelen nemen tegen een strijdmakker die van die weg af wil wijken. In 1976 verdween Pertur, een van de kopstukken van ETA politico-militar, nadat hij zich openlijk had uitgespro ken voor het bewandelen van de politieke weg om grotere autono mie voor Baskenland te berei ken. Volgens de algemeen aan vaarde versie werd Pertur door zijn eigen maten uit de weg ge ruimd en zijn stoffelijk over schot, dat nooit werd gevonden, verdonkeremaand. De partij van de politieke geestverwanten van de ETA, de Baskische radikaal-nationalisti- sche coalitie Herri Batasuna, ver kondigde evenwel kort na het bekend worden van de dood "van Txomin dat bij het ongeluk geen opzet in het spel was geweest. Volgens een van de leiders van Herri Batasuna, de advocaat Ina- ki Esnaola, worden dergelijke versies alleen maar de wereld in gestuurd om verdenking te wek DEN HAAG - „Wij hebben in 1978 al gezegd dat je van een groep die door de eeu wen heen zo verdrukt en vervolgd is, niet kunt ver wachten dat ze zich in drie tot vijfjaar in de Nederland se samenleving kan integre ren. Daar is minstens een hele generatie voor nodig". door Runa Hellinga Elf gemeenten in Nederland heb ben zich een aantal jaren geleden bereid verklaard om zigeuners op te vangen. In acht daarvan zijn in middels grote problemen ontstaan. Paul van Eeuwijk van de Stichting Rom, de organisatie van zigeuners in Nederland, is daar niet verbaasd over. Gezien de uitgangspunten stond de mislukking voor hem bij voorbaat vast. De gebeurtenissen rond de huis uitzetting van de inmiddels daklo ze familie Duric in Nieuwegein zijn het trieste hoogtepunt tot nu toe. Maar niet alleen in Nieuwegein, ook in Berkel-Enschot, Capelle aan den IJssel, Ede, Epe, Gilze-Rijen, Lelystad, Nieuwegein en Veendam loopt de opvang van de toch zeer kleine groep zigeuners stroef. Al leen Utrecht, Oldenzaal en Spijke- nisse leven in vrede met hun nieu we inwoners. Zijn zigeuners echt zo onmogelijk, of was er van meet af aan iets mis met het beleid In de elf opvanggemeenten leven in totaal zo'n 500 zigeuners. Het gaat om een groep die in 1977 zon der paspoort naar ons land kwam. Dat stelde de regering voor een probleem, omdat de gebruikelijke praktijk, onmiddellijke uitzetting (zoals die door de meeste Europese landen wordt toepast) niet kon worden gebruikt. Zonder paspoort werden zigeuners door geen enkel buurland geaccepteerd. Onder druk van het parlement en de publieke opinie kregen ze toestemming in ons land te blijven. Na aanvankelijke problemen hen onder dak te brengen, werden elf gemeenten bereid gevonden hen op te nemen. De kosten daarvan zou het rijk volledig voor zijn reke ning nemen. De elf gemeenten zou den voor de nodige woningen zor gen. Wat de gemeenten zich blijkbaar niet realiseerden, is dat zigeuners evenals Turken en Marokkanen een minderheid zijn met een totaal andere cultuur. In de plannen die destijds werden gemaakt, ging men er vanuit dat de integratie in de Nederlandse samenleving in een jaar of drie tot. vijf voltooid zou zijn, terwijl niemand dat van ande re minderheidsgroepen verwacht. In praktijk kwam daar weinig van terecht. Beschaving Alleen in Utrecht, Spijkenisse en Oldenzaal keek men reëler tegen de integratiemogelijkheden aan. Zo schreef de begeleidende vor mingswerker uit Spijkenisse over het beleid van de meeste opvang gemeenten: „Zwart-wit gesteld komt het erop neer dat men weer een of andere zendingsmissie gaat verrichten met toch weer in het achterhoofd het idee van bescha ving te brengen". De reëlere kijk op de zaken heeft in praktijk goed uitgepakt, want juist deze drie ge meenten hebben geen problemen met de zigeuners gekregen. De zigeuners zelf gaven destijds de voorkeur aan vestiging in kleine woonwagenkampen en van daaruit een geleidelijke integratie in onze samenleving. Dat strookte echter niet met een overheidsbeleid dat toch al gericht is op een beperking van het aantal standplaatsen op woonwagenkampen. Tegen hun zin in werden ze in stenen wonin gen tussen de Nederlandse gezin nen gehuisvest. Uitdrukkelijk werd zelfs vastgelegd dat ze geen recht op een standplaats hadden. Met de gespreide vestiging in stenen huizen werd een wezenlijk onderdeel van de zigeunercultuur aangetast. Paul van Eeuwijk: „Zi geuners leven in zogenaamde grootfamilies waarin meerdere ge neraties en verschillende bloedver Als de hervormde kerkorde niet wordt veranderd op het punt van de afvaardigingen, blijft deze kerk vooralsnog een door man nen gedomineerde kerk, en dat terwijl er meer vrouwen dan mannen belijdend lid van zijn. Dat schrijft Ineke Uytenbo- gaardt, consulente voor her vormd maatschappelijk werk in Overijssel, in een brochure van het Hervormd Werkverband voor Maatschappelijke Active ring. Titel van de brochure: 'Ge wogen enVrouwen en man nen in de Nederlandse Hervorm de Kerk'. Het percentage vrouwen in de synode, met inbegrip van de ad viseurs, het persbureau en het synode-secretariaat, is 24,4. Maar van de belijdende leden is 59,8 procent vrouw. De provinciale kerkvergaderingen bestaan voor 18,5 procent uit vrouwen. Bij de opleiding tot predikant zijn maar 2 vrouwen betrokken, naast 25 mannen. Ook zijn vrouwen on dervertegenwoordigd in de fi nanciële organen, die, volgens Uytenbogaardt, doorgaans het feitelijke beleid bepalen. Het zijn de kerkorde-bepalin gen voor de afvaardiging naar de synode die de scheefheid in de man-vrouw-verhouding veroor zaken. De afvaardiging naar clas ses (regionale vergaderingen). wanten zitten. De onderlinge soli dariteit is heel groot, mensen hel pen elkaar als ze kunnen. Een zi geunerfamilie zal het niet in zijn hoofd halen een zwakbegaafde, een invalide of een bejaarde in een tehuis te stoppen. Niemand wordt ooit uit het familieverband uitge sloten. De gastvrijheid is ook heel groot". Maar stenen huizen, ingeklemd tussen andere woningen, lenen zich slecht voor bewoning door grote gezinnen waar bovendien re gelmatig gasten langs komen. Daarbij is de tolerantie van Neder landers ten opzichte van zigeuners niet zo groot: van oudsher worden ze bekeken als a-socialen die ste lend en rovend door het leven gaan. Bijna overal kwamen dan ook klachten over de nieuwe bu- Politiebegeleiding Van Eeuwijk ontkent de klach ten over geluidsoverlast niet: „Het klopt dat die woningen eigenlijk niet geschikt waren om de zigeu ners te huisvesten". Maar de ge meenten hebben volgens hem ook niets gedaan om het begrip tussen de zigeuners en hun Nederlandse buren te versterken. Integendeel. Op de drie gemeen ten waar het wel goed is gegaan na, is er alles aan gedaan om de be staande vooroordelen te bevesti gen. Een voorbeeld: de gemeente Ede wilde de zigeunerkinderen da gelijks onder politiebegeleiding naar school laten brengen en vroeg daarvoor zelfs geld bij het toenma lige ministerie van CRM. Niemand kon eigenlijk serieus verwachten dat de zigeuners, een groep die zo buiten de samenle ving stond, in een tijd van stijgen de werkloosheid ook maar enige kans op de arbeidsmarkt zouden maken. Arbeidsbureaus plaatsten hen onmiddellijk in de bak met 'onbemiddelbaar'. Toch werden ze in veel gemeen ten verplicht om aan taal- en alfa betiseringscursussen deel te ne provinciale kerkvergaderingen en synode moet namelijk voor de helft uit predikanten bestaan. Aangezien het getal vrouwelijke predikanten relatief klein is, zijn mannen daar altijd verre in de meerderheid Evenredig De kerkorde - door mannen vastgesteld - is van 1951. Vrou wen werden pas in 1958 tot de ambten toegelaten Mevrouw Uytenbogaardt pleit voor aan passing. "De kerkorde is zowel een kanaal voor het besturen als voor het belijden. De vraag is daarom, of in het besturen ook een bepaald belijden zichtbaar wordt met het oog op een evenre dige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in de kerk Er zou een commissie van 'wijze vrouwen en mannen' moeten ko men die onderzoekt hoe de ker korde zo kan worden aangepast dat vrouwen evenredig vertegen woordigd kunnen worden op ba sis van de huidige stand van za ken. De schrijfster wijdt ook een hoofdstuk aan de knelpunten bij vrouwen in hun functioneren men „om hun kansen op de ar beidsmarkt te vergroten". In Ber kel-Enschot werd de uitkering van twee gezinnen volledig ingetrok ken omdat ze niet naar de alfabeti seringscursussen gingen en andere gezinnen raakten een deel van hun inkomen kwijt. Ook in Nieuwegein gebeurde dat. In Veendam dreigde men de verblijfsvergunning in te trekken als de kinderen niet naar school gingen. Dat zigeuners een vrijwel on overbrugbare achterstand op de ar beidsmarkt hadden, ging er bij veel gemeentebestuurders niet in. Zo schreef wethouder Van der Bossche van Berkel-Enschot in een geruchtmakende nota in 1985 dat „de zigeuner alleen maar aan wezig is om zich via uitkeringswet ten een bescheiden basisinkomen' te verschaffen". Op de onvermijdelijke sociale problemen werd in de meeste ge meenten fel gereageerd. Waar men bij andere minderheden inziet dat ze hulp nodig hebben om in onze samenleving wegwijs te worden, werden in een groot aantal ge meenten de contactmedewerkers die zich over de zigeuners ontferm den, binnen vrij korte tijd ontsla gen. In Nieuwegein gingen er zelfs twee achter elkaar de straat op. Ook in Berkel-Enschot, Lelystad en Capelle aan den IJssel werd de contactpersoon na een aantal jaren overbodig gevonden. In Lelystad ontfermde het vormingscentrum zich vervolgens over de zigeuners, maar B en W besloten dat daar van af 1985 geen subsidie meer voor zou worden gegeven. Inmiddels zijn de zigeuners ei genlijk overal aangewezen op de normale hulpverleningsinstanties die eigenlijk geen geld, tijd en ken nis hebben om hun specifieke pro blemen cp te lossen. ME-inval De uitgaven voor sociale begelei ding waren dus gering, maar de ge meenten Nieuwegein, Capelle aan den IJssel, Ede. Veendam, Lely binnen de kerk. Vrouwen komen daar vaak op nieuw terrein, ter wijl mannen veel meer ervaring hebben in buitenshuis bezigzijn. Veel vrouwen denken nogal ne gatief over hun mogelijke bijdra gen. Daarom laten ze zich niet horen. Louter zakelijk-organisa- torische vergaderingen hebben niet zo hun sympathie. Vrouwen, zegt Ineke Uytenbo gaardt, hebben binnen de kerk recht op een eigen plaats en op steun om hun functioneren waar te maken. "Veel vrouwen wach ten de discussies niet meer af en verlaten de kerk, inclusief haar raden en organen". Handel In Lelystad is een nieuw be drijf van start gegaan, genaamd 'Allroundcare' (Stelling 1301. 8232 EJ), dat zich bezighoudt met 'voordelig inkopen' voor christelijke organisaties, zoals zendingsgenootschappen, en kerken. Marktonderzoek wees uit, dat alleen al in die sector in Nederland f. 250 miljoen per jaar wordt omgezet. "Wij hebben leveranciers een grote en moeilijk te definiëren stad en Utrecht kregen in 1984 elk wel 200.000 gulden om in verband met de zigeunerproblematiek drie extra politieagenten in dienst te nemen. Ook verder werden zigeu ners vooral als criminelen aange pakt. In 1983 deed de ME in Nieuwe gein een nachtelijke inval bij vijf tien zigeunerfamilies. In Capelle aan den IJssel werden twee men sen van de vreemdelingenpolitie op kosten van de gemeente naar Italië en Denemarken gestuurd om daar bezwarend bewijsmateriaal tegen de zigeuners te verzamelen. Dat werd vervolgens aangegrepen om verblijfsvergunningen niet te verlengen, ook van mensen waar tegen in Nederland geen enkele klacht was ingediend. Hoe weinig begrip men ook had voor de aanpassingsmoeilijkheden van de zigeuners, des te meer be grip is er voor de problemen van de Nederlanders. Zo schreef wethouder Van den Bossche: „In de praktijk is geble ken dat zij (de zigeuners) over on voldoende wil en capaciteiten be schikken om een sedentair (niet- reizend) leven te kunnen leiden. Er bestaat overigens geen enkele wil tot aanpassing, zodat de vraag ge wettigd is of de Nederlandse sa menleving zich nog langer moet blijven ontfermen over een derge lijke groep". Van den Bossche vindt het begrijpelijk „dat bij veel burgers de tolerantiegra'ad laag is komen te liggen: in geen enkel op zicht is de zigeuner bereid reke ning te houden met de belangen van anderen". Tevreden Toch heeft men in de stad Utrecht andere ervaringen. „We zijn redelijk tevreden hoe het inte gratieproces verloopt. De moeilijk heden zijn ongeveer vergelijkbaar met die van Turkse en Marokkaan se gezinnen", aldus Peter Noordra- ve. tot twee maanden geleden be last met het zigeunerbeleid. In Utrecht leven in totaal 16 zi markt te bieden", zegt directeur Bauke van Halem. "Een markt die wij beter kennen dan zij. Wij kopen "dus zelf in en leveren door" Volgens Van Halem wer den in de eerste maanden dat 'Allroundcare' proef draaide al enkele honderdduizenden gul dens bespaard ten bate van christelijke organisaties. Men geeft ook commerciële adviezen aan kerken en christe lijke instellingen. Aan niet- christelijke instellingen en be drijven worden geen diensten verleend. Er bestaan ook plan nen voor activiteiten in Amerika en Afrika. Van Halem werkte vijftien jaar bij Heineken. Hij wil er geen mis verstand over laten bestaan dat zijn bedrijf commercieel gericht is. Zijn twee compagnons komen respectievelijk van een Frans be drijf en van de douane. Vakantie. Ook dit jaar houdt 'Open Deur Vakantieweken' in samenwerking met het hervorm de instituut 'Kerk en Wereld' een aantal vakantieweken voor vrou wen (ouderen en alleenstaanden) in juli en augustus. De vakantie geunergezinnen. Een aantal van hen heeft aan zijn buren nooit ver teld dat ze zigeuners zijn. Maar ook degenen die het wel verteld heb ben, hebben het in de grote stad iets makkelijker dan in de kleinere plaatsen. Noordrave: „Er leven hier nog tienduizend buitenlan ders, dat maakt hen natuurlijk veel In Utrecht zijn de volwassenen nooit verplicht om Nederlandse taalcursussen te volgen. Toch kun nen de meeste volwassenen zich volgens hem redelijk in het Neder lands redden. Dat geldt helemaal voor de kinderen, die redelijk trouw naar school komen. Noord rave: „Bij 14- tot 15-jarigen is de uitval op school wel heel groot. We proberen dat nu aan te pakken door een op zigeuners gerichte be geleiding". Over drie of vier gezinnen in Utrecht zijn, net als met de familie Duric in Nieuwegein, klachten van buren wegens overlast. In Utrecht zoekt men nog naar een oplossing. Noordrave: „We zoeken andere huisvesting. Die woningen waar ze leven, zijn gewoon niet geschikt voor grote gezinnen". Tot nu toe is het opvangbeleid voor de zigeuners een kwestie van slikken of stikken geweest. On danks in 1979 gedane beloften heb ben ze nog steeds geen vestigings vergunningen gekregen en een deel van hen heeft zelfs grote pro blemen met de verblijfsvergun ning, die door een aantal gemeen ten niet is verlengd. Dat betekent dat ze geen kant op kunnen. Ver huizen naar een andere gemeente is niet mogelijk. Toestemming voor een eigen bedrijfje, voor de meesten van hen de enige moge lijkheid om ooit uit de bijstand te komen, krijgen ze niet zonder vas te verblijfstitel. Paul van Eeuwijk van de Vereni ging Rom is er desondanks van overtuigd dat de zigeuners in Ne derland willen blijven: „Ze zijn al tijd opgejaagd en konden zich niet vestigen. Maar het zwerven zit zi geuners echt niet in het bloed". plaatsen zijn Barchem (Geld.), Bergen (N.-H.), Driebergen, de Heilig Land-stichting bij Nijme gen en Oosterbeek. Leidsters zorgen voor een 'ontspannen en gezellig' programma. Nadere inlichtingen kan 'Kerk en Wereld' geven: mevrouw J. Kampman, 03438-12241 Hervormde Kerk: beroepen te Emmeloord B. Koole Steen- wijk. Gereformeerde Kerken: aan genomen de benoeming tot geestelijk verzorger van 'Sions- berg' te Dokkum L. Land Soest Vasten Gisteren is in de Bondsrepu bliek Duitsland weer een protes tantse vasten van zeven weken begonnen, waarbij de deelne mers schriftelijk verklaren af te zien van slechte gewoonten, hun levenshouding positief te veran deren en zich vrij te maken van nicotine- en alcoholverslaving. Vorig jaar deden er rond 100.000 Dit jaar wordt gemikt op het afzien van zoetigheid en op een beter omgaan met medemensen. Zondag 22 maart wordt via het tweede Duitse tv-net een protes tantse kerkdienst uitgezonden, waarin het 'zeven weken zonder' nader wordt toegelicht. 'Bijbelnood'. Als gevolg van economische maatregelen tegen Zuid-Afrika moest onze activiteit zo worden teruggeschroefd, dat van een ware 'bijbelnood' moet worden gesproken, zo deelt het Zuidafrikaanse bijbelgenoot schap in zijn jaarverslag mee. De uitgave van het Nieuwe Testament en van aparte bijbel boeken moest tot een minimum worden beperkt. Dat betekende een teruggang van respectieve lijk 31 en 49 procent. Voorrang wordt nu gegeven aan het druk ken van complete bijbels. Maar ook daar zijn wachtlijsten voor enkele honderdduizenden exem plaren in verschillende talen. Roemenie. De Roemeense autoriteiten hebben onverwacht de Bond van Baptistengemeen ten toestemming gegeven om 10.000 bijbels te laten drukken. Dat deelde de Wereldbond van Bijbelgenootschappen gisteren Het zijn bijbels in de onder protestanten geliefde oude verta ken en verdeeldheid te zaaien in het Baskische nationalistische kamp. Verdeeldheid Ondanks de traditionele ont kenning van Herri Batasuna, dat er binnen de ETA verschillende stromingen bestaan, is die ver deeldheid wel degelijk een feit. En de algemene verwachting in Spanje is dat de dood die interne tegenstellingen alleen nog maar zal verscherpen. In Zuid-Frankrijk was een groot deel van de Baskische ko lonie op de hand van Txomin, die beschikte over een enorm charisma. In Bayonne en omstre ken werd er gisteren rekening mee gehouden dat de aanhan gers van Txomin de komende weken druppelsgewijs naar Spanje terugkeren of zich door de Franse politie laten arresteren om aan Spanje uitgeleverd te worden. Na een korte passage langs de rechtbank kunnen ze weer een normaal leven leiden in hun geboortestreek. Zonder ge bruik te hoeven maken van de door de regering geboden moge lijkheid om zich vrijwillig te mel den. Die mogelijkheid wordt dooi de harde lijn van de ETA gelijk gesteld met verraad. Vorig jaar werd een van de voormalige kop stukken van de ETA, Yoyes, in haar geboortedorp Ordizia op straat neergeschoten door haar voormalige strijdmakkers, nadat ze de voorwaarden van de rege ring had geaccepteerd. Maar met het afhaken van de minst radica le sectoren - alles is tenslotte be trekkelijk binnen de ETA - zou het apparaat volledig in handen komen van de haviken van de harde lijn. De verwachting, dat na de dood van Txomin de acties van de ETA zich zullen radicali seren, niet alleen tegen militaire doelen maar* ook tegen 'verra ders' en afvallers uit de eigen ge lederen, is dan ook zeker niet misplaatst. Het eerste voorproefje staat de Spaanse autoriteiten binnenkort al te wachten. Gisteren vertrok een delegatie van de familiele den van Txomin en van verte genwoordigers van Hern Batasu na naar Algiers, om de terugkeer van het stoffelijk overschot van de overleden ETA-leider naar zijn geboortedorp Mondragon te regelen. De radicale coalitie wil van de begrafenis van Txomin een nationalistische happening maken. De fractie van de coalitie in de gemeenteraad van Mondra gon zal een motie indienen om Txomin tot ereburger van Mon dragon te laten verklaren. Uitla tingen van diverse Batasuna-lei- ders, in de trant dat de Franse en Spaanse regering verantwoorde lijk zijn voor de dood van Txo min, vormen de eerste tekenen om aan de vooravond van de be grafenis van Txomin een geladen sfeer te scheppen. ETA-leider Domingo Iturbe Abasolo, beter bekend als Txo min. (foto API ling. De bijbels worden gedrukt in de patriarchaatsdrukkerij van de Roemeens-orthodoxe Kerk. De Wereldbond heeft de druk- films ter beschikking gesteld. India. De Nederlandse afde ling van Christian Solidarity In ternational - een organisatie die vervolging van christenen waar ook ter wereld aan de kaak stelt - is een actie begonnen tegen de 'toenemende druk op christenen' in India. Volgens een rapport worden daar buitenlandse gelden, be stemd voor zendingswerkers en hulpverleners, geblokkeerd, brieven aan leidinggevenden in christelijke organisaties zonder uitzondering geopend en kerke lijke publikaties in de noordelij ke deelstaten verboden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2