Andy W arhol: ongewoon en steeds wat anders Lo van Hensbergen (69) overleden Geïnspireerd concert van Residentie Orkest Techniek beheerst ook 'Ragnarok' van Perspect Corrie en de Brokken: een frisse aanvulling MAANDAG 23 FEBRUARI 1987 KUNST PAGINA 19 Omstreden kunstenaar op 58-jarige leeftijd overleden WASHINGTON - Andy Warhol, die gisteren op 58- jarige leeftijd in zijn woon plaats New York aan een hartaanval overleed, was een van de meest invloedrij ke en in elk geval een van de meest publiciteitsbewus- te kunstenaars van deze tijd. "Goed in zakendoen zijn, dat is een van de meest fascinerende kun sten", was een van zijn dogma's. Die instelling, samen met zijn nooit aflatende pogingen 'trendy', in de mode, te blijven, maakten hem tot een zeer omstreden artiest. door Henk Dam Sommigen zagen in hem een ge nie, een ziener. Anderen noemden Warhol een charlatan, een handig soort reclametekenaar annex za kenman zonder al te veel inhoud, zonder echte boodschap. Zeker is. dat bijna iedereen wel eens werk van hem heeft gezien. Z'n weergaven van blikjes Campbell soep, de portretten van Marilyn Mpnroe en Elvis Presley, wie kent niet - al was het maar van de miljoenen posters die ervan zijn gemaakt - deze werken van de wit bepruikte, magere aartsvader van de pop-art? Warhol zei tegen interviewers al tijd, dat ze de feiten over zijn jonge jaren maar zelf moesten verzinnen. Het is daarom dat niet meer kan worden gezegd dan dat hij in of rond 1928 als een van de drie zoons van een Tsjechisch immigrante nechtpaar werd geboren. Warhol, geboren als Warhola, hield aan een vakantiebaantje in een warenhuis een immense be langstelling voor mode en ontwer pen over. Vandaar dat hij op 14-ja- rige leeftijd op het Carnegie Insti tute of Technology in Pittsburg in dustriële vormgeving ging stude- Vrijwel direct na afloop van die studie ontvluchtte hij het mijnwer kersmilieu van zijn ouders, en ging hij naar New York. Daar verander de Andrew Warhola zijn naam in Warhol, en begon hij aan een loop ban als commercieel artiest. En met groot succes ook. War hol, die alles aanpakte, van adver tenties voor schoenen tot illustra ties bij recepten, verdiende zoveel geld dat hij na één jaar al een groot huis aan New York's prestigieuze Lexington Avenue kon kopen. Andrew maakte meer naam door illustraties voor het tijdschrift Gla mour, zijn boekillustraties en zijn ontwerpen voor platenhoezen. Maar dit commerciële werk begon hem op den duur te vervelen. Hij begon halverwege de jaren '50 excentrieker te worden - in die tijd verfde hij zijn haar zilverkleu rig - en zei tegen kennissen en vrienden steeds meer dat hij zich op de 'fijne kunsten' wilde richten. Pop-Art De stijl waartoe Warhol zich aan getrokken voelde, was de pop-art zoals die eindjaren '50, beginjaren '60 langzaam gestalte begon te krij gen. De kunstenaars die in die rich ting experimenteerden, voelden niets meer voor het ernstige, ab stracte expressionisme van de ja ren daarvoor, maar tekenden, schilderen zeer concrete, alledaag se, en vooral emotieloze voorwer pen. Warhol was essentieel voor het gezicht van de jaren '60. In 1961 maakte hij zijn 'Dick Tracy', de op geblazen versie van een stripheld die hij in de etalage van het New Yorkse warenhuis Lord and Taylor neerzette, en die drommen nieuw gierigen trok. Een jaar later volgde in Los An geles een tentoonstelling waarin Warhol de eerste variaties op het thema 'Campbell Soepblik' liet zien. Die expositie betekende in feite de definitieve doorbraak van de pop art. Sommige kritici zagen in de af beelding van doodgewone com merciële produkten als soepblikjes een kritiek op de consumptiemaat schappij. Anderen zagen geen en kele betekenis in de werken van Warhol en zijn kompanen, en spra ken van nihilisme en de dreigende teloorgang van de beschaving. Hoe dat ook zij. Warhol's naam was gemaakt, en zijn prenten ver overden de wereld. De treurende Jackie Kennedy, 'Car crash'. 'Most Wanted Men' (portretten van mis dadigers), en andere al even beken de werken verlieten in groten geta le zij studio, zijn 'fabriek' zoals hij niet zonder zelfspot opmerkte. Films Het adres waar deze fabriek ge vestigd was, 231 East 47th Street in New York, groeide halverwege de jaren '60 uit tot een ontmoetings plaats voor allerlei min of meer in kunst geinteresseerde randfiguren. Het was door die ontmoetingen dat Warhol het idee opvatte films te maken. 'Underground films' waren het, bedoeld voor een avant garde pu bliek. Doodsaaie films waren het ook: een ervan, 'Sleep', laat gedu rende acht uur niets meer zien dan een slapende man. Andere films als 'Eat', 'Haircut', 'Empire', zijn al even vermoeiend om naar te kij ken. Maar dat deed aan Warhol's posi tie als keizer van de tegencultuur niets af. Wat hij ook deed, er stond altijd een juichend publiek van merendeels jeugdige culturele- voorhoedefiguren klaar. Held van deze subcultuur werd Warhol ook door zijn bemoeienis, als impressa- rio, met de New Yorkse popgroep Velvet Underground, met (latere) beroemdheden als Lou Reed en John Cale Een 'scene' die vele vreemde snuiters kende. Zo was daar Vale rie Solanis, een actrice, die zich be zig hield met pornografie en man nenhaat. Zij was een van degenen die geregeld in Warhol's 'fabriek' te vinden was. Op 5 juni 1968 schoot ze Warhol neer, iets dat hem bijna het leven kostte. Toplaag Na een periode van herstel die bijna een jaar duurde, keerde War hol in zijn fabriek terug. Hij bleek zijn doelstellingen iets gewijzigd te hebben: niet langer zocht hij om gang met drop-outs en renegaten, maar met makkelijk levende rijke mensen, bohémiens uit de toplaag van de maatschappij. Het waren de dagen van dure feesten in dure discotheken. Het waren ook de dagen van reeksen en reeksen portretten van mannen en vrouwen uit de 'upperclass' iets dat hem nog rijker maakte dan hij toch al was. Tussendoor zag hij gelegenheid een tijdschrift, 'Inter view'. op te richten dat gericht was op zijn nieuwe publiek, de jet-set. Aan het eind van de jaren '70. toen de pop-art zo goed als dood was, wendde Warhol zijn koorts achtige energie aan v< zelf-promotie. Andy Warhol: ongewoon kunstenaa Hij schokte de publieke opinie met seksfilms, en kreeg nog meer publiciteit door zijn serie doeken onder de titel 'Oxidering'. Het ging daarbij om met een dun laagje brons overdekt canvas waarop de kunstenaar had geurineerd, daar mee gestalte gevend aan interes sante patronen. De laatste jaren van zijn leven besteede Warhol aan uiteenlopen de projecten als behangontwerpen voor de kinderkamer, rollen in films als 'Tootsie', tv-programma's, tv-reclames, zijn autobiografie 'De filosofie van Andy Warhol', en het als steunen van protégés als de graffiti-artiesten Kenny Scharf en Keith Haring. Wat hij ook deed, het was altijd ongewoon, en het was steeds wat anders. Om zijn eigen woorden te citeren, toen hem ooit naar zijn le vensfilosofie werd gevraagd: "Het blijkt, dat je een heleboel dingen goed moet doen, en je blijft niet lang beroemd tenzij -je voortdu rend verandert". Striptekenaar (ar Jacobs overleden BRUSSEL (GPD) - De stripteke naar Edgar P. Jacobs is vrijdag morgen na een hartaanval op 82-ja- rige leeftijd overleden. Jacobs, die roem verwierf met zijn avonturen- serie van Francis Blake en Philip Mortimer, leefde de laatste jaren teruggetrokken in zijn woning in het Bois des Pauvres ten zuiden van Brussel. Reeds als kleine jongen had hij grote belangstelling voor tekenen en geschiedenis. Zo maakte hij in zijn jeugd tekeningen met onder werpen als de Franse Revolutie. Napoleon en de afscheiding van België van de noordelijke Neder landen. Jacobs hield ook van muziek Voor de oorlog trad hij als bariton op in Franse, Duitse en Italiaanse opera's. Hij verdiende zijn brood ook als reclame- en modetekenaar en als illustrator. Zijn striploop- baan begon hij met de voltooiing van het verhaal van Flash Gordon in het toenmalige weekblad Bravo Het was de beroemde serie van Alex Raymond, die plotseling af brak doordat de VS in de Tweede Wereldoorlog werd betrokken. Kort daarna maakte hij zijn eerste tekenverhaal: de U-straal. Hij leerde Herge' kennen en werd diens eerste medewerker. Ook droeg hij bij aan het eerste nummer van het weekblad Kuilje. dat was het begin van de cyclus Blake en Mortimer en wel met Het Geheim van de Zwaardvis. Andere bekende verhalen waren onder meer Hel Gele Teken. Het Raadsel van Atlantis. S.O.S. Meteoren en De Drie Formules van dr. Sato. PERSPEKTIEPRIJS - In het Cul- tureel Centrum in Amstelveen is gisteren de Perspektiefprijs 1987, groot 5.111)1) gulden .1,111 ril' (In I L'. ,11 Roland Kieft (27) uitgereikt. De onderscheiding is een aan moedigingsprijs. bestemd voor 'jong scheppend theater- en mu ziektalent', in 1985 ingesteld ter ge legenheid van het 25-jarig jubi leum van Wim Bary als schouw burg-directeur. AMSTERDAM (ANP) - De acteur Lo van Hensbergen is in de nacht van vrijdag op zaterdag in zijn wo ning in Amsterdam plotseling overleden. Hij is 69 jaar geworden. Na in de Tweede Wereldoorlog in contact te zijn gekomen met toneel bleef hij er onafgebroken mee be zig niet alleen als acteur op podia, voor film, radio en televisie, maar ook als toneelschrijver, régisseur, docent en toneelleider. Verder was Van Hensbergen lid van onder an* dere de Raad voor de Kunst en als bestuurder van de Nederlandse Toneelkunstenaarsvereniging. Hij trouwde in 1949 met de actrice, vertaalster en toneelpedagoge Lia ne Saalborn (Liana Helena Zaal- born). Lodewijk Gerard van Hensber gen werd in Soekaboemi, Indone sië, geboren. Zijn opleiding tot psycholoog moest hij afbreken na dat hij had geweigerd de loyali teitsverklaring van de bezetter te tekenen. In zijn onderduikperiode kreeg hij zijn eerste toneellessen van dr. L. Berger en later ook van Louis Saalborn. Frits van Dijk en Bodi Rapp. In 1945 maakte hij zijn debuut bij De Komedianten als re ferendaris in 'Ik breng geluk' van F. Molnar. Lo van Hensbergen werkte achtereenvolgens bij de toneel groepen START, Amsterdams To neelgezelschap, Theater, Toneel vereniging, Zuidelijk Toneel. To neelwerkgroep Test, Ensemble, Nieuw Rotterdams Toneel, Neder landse Comedie en Globe. Hij speelde voorts rollen in tal van vrije en speciale produkties, waar onder de musical 'De dader heeft het gedaan' van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink. Van Hensbergen schreef o.m. 'Banjir' en 'Tuinfeest'. Belangrijke produkties regisseerde hij bij Glo be, Toneelvereniging, Ensemble en Nederlands Volkstoneel. Zijn televisiedebuut maakte hij in de serie 'Anastasia' die de VARA in het seizoen 1953 - 1954 uitzond. Een van de laatste tv-series waar aan hij meewerkte, was 'Mata Hari' van de KRO in 1980 - 1981. Jules Croiset in 'Publiek ik ver(w)achl u'. Jules Croiset: waardige Multatuli- herdenkiiig Voorstelling: 'Publiek ik ver(w)acht u'- twee gezichten van Multatuli; speler: Jules Croiset; bewerking: Ju les Croiset: decor Frank Raven; mu ziek: Gamalanorkest Wanda Sarie; kostuum: Cor Luybé. Gezien zater dagavond in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Het herdenkingsjaar van de schrijver Multatuli, pseu doniem van Eduard Douwes Dekker (1820-1887), is door Jules Croiset gevierd op een manier die een auteur past. Hij is in de huid van deze auteur gekropen van wie in 1860 het boek Max Ha- velaar verscheen, het meest ver taalde werk uit de Nederlandse literatuur. Croiset bracht de sociale bewo genheid en bovenal de humor van Multatuli die ooit assistent resident van Lebak op Java was, schitterend over het voetlicht. Al aan het begin van de voorstelling zette hij Multatuli raak neer. Een man die een verschrikkelijke he kel had aan lezingen en de bij die gelegenheden onvermijdelijke ontvangstcomités. Om den bro de was het echter noodzakelijk dat hij door het land trok. Opkomend vanuit achterin de- zaal als vertegenwoordiger van de maatschappij tot Nut van 't Algemeen raakte Croiset in een tweegesprek met de genodigde die die avond een lezing zal hou den: Multatuli - 'publiek ik ver acht u!'. Door de schrijver ooit gezegd, omdat er zelfs na de Max Havelaar niets veranderde aan de sociale misstanden* in Neder lands Indië, terwijl 'heel Neder land' in die tijd deed alsof het dit werk gelezen en begrepen had. Daarna verschijn Croiset, alias Multatuli, op het toneel voor zijn uiteenzetting. Een gamalanor kest, dat op de waranda de sferen uit het Nederlands Indië op roept, begeleidt hem. Het beken de verhaal uit de Max Havelaar Saïdja en Adinda wordt verteld. Vertellen, het heeft iets passief, maar niet bij Croiset. Deze ge draagt zich niet als een moeder die voor het slapen gaan aan haar kind nog even vlug een sprook vertelt. Zoals Multatuli wilde dat zijn verhalen overkwamen, zo brengt Croiset ze.' Niet theatraal, niet overdreven, maar wel gédre- Het liefdesverhaal waarin het sociale wanbeleid van de Neder landse regering in het toenmali ge Nederlands Indië aan de kaak wordt gesteld, wint daardoor enorm aan kracht. Geboeid heb ik geluisterd, terwijl dat geboeid zijn bij het lezen bij mij weieens te wensen overliet. Na de pauze wordt de humoris tische kant van Multatuli belicht in 't Salie-avondje bij juffrouw Pieterse. Zeer goed vertolkt Croiset dat type volkse vrouw, Corrie en de Brokken. Gehoord op 21 februari bij Hot House in het Waag gebouw. LEIDEN - Voor de hoofdschotel van afgelopen zaterdagavond had de organisatie een kort op treden van het Hot House Leer- orkest geprogrammeerd. Dit or kest bestaat uit amateurs die on der leiding van Rolf Delfos be kend worden gemaakt met het reilen en zeilen in de jazzmuziek. Dit onvermijdelijk wat rommeli ge optreden was een aardig con trast met de prestaties van Corrie en de Brokken. Het geeft .weer even aan dat er heel wat komt kijken voordat men zich op pro fessionele en verantwoorde wijze op een podium kan uiten. Het ijs was voor de avond in elk geval gebroken en voor redelijk grote belangstelling in het Waagge bouw kon de relatief jonge vijf dat maar ratelt en rebbelt tot ze geen adem meer heeft. Zelf hield hij echter genoeg adem over om ook de andere personages, zoals meester Pennewip, juffrouw Laps of broer Stoffel, daar weer overheen te laten komen. Zoiets vereist een enorme techniek. Croiset is iemand die zichzelf voortdurend opjut om tot het ui terste te gaan. Zijn aandacht en gedrevenheid verslappen geen moment. Hij veracht zijn publiek zeker niet. SASKIA STOELINGA. mansformatie zijn eigen opvat ting over jazz presenteren. De groep rond de gitariste Cor rie van Binsbergen liet een inte ressante en geheel eigen soort vermenging van jazz met rock en pop horen, die, in tegenstelling tot veel van wat tegenwoordig fusion heet, gelukkig weinig cli chés bevatte. Niet in de laatste plaats was dat te danken aan de composities, grotendeels van de leidster, waarin bewust gebruik gemaakt werd van ritmische en melodische wendingen om de spanning tussen en tijdens de improvisaties vaste te houden. Het solowerk in de compacte stukken was van een goede tot zeer goede kwaliteit. Echter de prestaties van trompetist Angelo Verploegen maakte de meeste indruk. Verploegen speelde zeer helder en zonder veel omhaal met goed gebalanceerde dyna- Residentie Orkest o.l.v. Heinz Wall- berg, m.m.v. Roland Pontinen, pia no. Werken van Rodion Schtsche- drin. Frederic Chopin en Modest Moessorgski. Gehoord in de Stadsge hoorzaal op vrijdag 20 februari. LEIDEN - Wie Russische mu ziek altijd geassocieerd heeft met zwaarmoedigheid en melancho lie kon in het Concert voor or kest (1963) van Rodion Schtsche- drin kennismaken met een ge heel ander facet van die muziek geïnspireerd door de tsjastoesj- ka, een vierregelig zeer snel ge zongen en gespeeld liedje met vele coupletten, schreef Schtschedrin een wei-velend 'Ragnarok' door Perspect, regie Pie- ter van Empelen, script en toneel beeld Joep Kruyver en Michael Hel merhorst. Met Tony Maples. Michael Helmerhorst, George Isherwood, Dea Koert, Wendy Butterworth. Ge zien op 21-2 in het LAK-theater. LEIDEN - Perspect staat sinds jaar en dag voor technisch-spek- takel theater. Het niveau van de licht-, geluid- en decoreffecten van deze groep wordt in Neder land bij mijn weten slechts bena derd door Studio Hinderik, maar qua omvang spant Perspect ze ker de kroon. Je kunt het zo gek miek, waarin hij werd gesteund door de fraaie toon die hij bezit. Het was duidelijk te merken dat hij in salsa-orkesten aktief is. want daar worden dikwijls hoge eisen aan trompetisten gesteld. De blazer, saxofonist Gerrit-Jan Binkhorst, die moest invallen voor de door griep gevelde To bias Delius, deed dat zeker niet onverdienstelijk. De ritmesectie speelde een be langrijke rol in het concept van deze groep en deed zijn werk naar behoren, hoewel de drum mer, Arend Niks, soms iets te slordig omsprong met zijn ti ming. Evenals bassist Hein Of fermans wist hij echter functio neel en bij vlagen vindingrijk te soleren, zodat het voornoemde gebrek hem niet al tc zwaar aan gerekend hoeft te worden. Het was trouwens zeer aangenaam om in dit soort muziek voor dc stukje muziek waarin een aanste kelijk soort uitgelaten pret de bo ventoon voert. Ook de aandui ding 'concert' is niet voor niets gekozen want het orkest, groe pen of als geheel treedt op de voorgrond met een indrukwek kende virtuositeit razend snel plukkende en strijkende bassen en celli. tetterende en kwetteren de blazers en slagwerk dat aan vuurt en zorgt voor een ritmisch verende ondergrond. Een door middel van krantenpapier tot ba lalaika gebombardeerde piano verhoogt de pret, die duurt iot en met het laatste ^lotaccoord. dat net anders uitvalt dan iedereen niet bedenken of het zit erin: mensen die in en met films en dia's spelen, liften, lopende ban den, 'robots', blacklight en een decor waarvan elk van de talloze details op meer dan een manier te gebruiken valt. Je ziet ze al zit ten plannen; de techneuten van 'Perspect'. Weken en maanden likkebaardend over hun tekenta fels gebogen, op zoek naar tel kens weer nieuwe trucs en effec ten. En dan het filmen, fotografe ren, bouwen, testen, bijstellen en alles op elkaar afstemmen tot een niet-allatende serie hoogte punten! verandering iemand puntig met een contrabas (akoestisch) om te zien gaan, want naar mijn me ning is dit instrument wat klankkleur betreft duidelijk su perieur aan de basgitaar. Niet minder belangrijk voor de ritmische samenhang was het ve nijnige en effectieve begelei- dingswerk van Corrie van Bins bergen, die het geluid van de groep een extra dimensie gaf. Haar solowerk is wat zangerig van aard met een voorliefde voor het gebruik van het sustain-ef- l'ect, zo vaak zelfs, dat de soli na een tijdje op elkaar begonnen te lijken. In het algemeen beviel de mu ziek het publiek zeer goed en er kwam nog een toegift gebaseerd op een bekend King Crimson nummer. Corrie en de Brokken is een frisse aanvulling op het na tionale jazzaanbod. KEN VOS verwacht. Zoals het spelen van een komedie hogere eisen schijnt te stellen dan het spelen van een tragedie, zo is een derge lijk stuk alleen maar leuk wan neer het uitstekend gespeeld wordt. Gezien het enthousiasme in de zaal bestond daar geen en kele twijfel over. In het Tweede pianoconcert in f. kl.t. gaf de 23-jarige Roland Pöntinen gelukkig blijk niet te horen tot die tegenwoordig grote groep van pianisten voor wie de techniek het begin en het einde is. Zijn spel was doordrenkt van de poëzie die Chopins muziek kenmerkt, misschien wat ten Uiteraard valt er wat te zeuren de verhaaltjes van hun voorstel lingen zouden wel erg 'dun' zijn en niet meer dan een excuus of een kapstok voor een effecten pot; en de acteurs zouden ver dwijnen in het hen omringende technische geweld en niet meer zijn dan pionnen in een ingewik keld schaakspel. 'Ragnarok' is ook in dit laatste opzicht een echt Perspect pro- dukt. Het verhaal speelt zich af in de Verenigde Staten van de ja ren vijftig, het begin van het atoomtijdperk. We volgen Her- bert Lafayette die in die tijd van optimistisch geloof in de tech niek de gevaren van die techno logie begint in te zien. Hij leest een boek waarin de ontwikke ling van het universum vanaf de Big Bang, de oerknal, tot het he den wordt geschetst. Geleidelijk ontwikkelt hij een theorie waarin dc kettingreactie vanaf die oer knal zal leiden tot een nieuwe knal, maar dan de eindknal, de Apocalypse. Als een ware pro feet waarschuwt hij daarvoor, maar hij wordt niet gehoord. Uit eindelijk volgt die knal - in de vorm van allesvernietigende tor nado's, na afloop waarvan hij als enige over is. Zowel het verhaal als Herberts theorie zijn tamelijk ondoorzichtig. Wat het duide lijkst naar voren komt is wat di rect bij aanvang wordt verteld de positie van de mens in het mo derne technologisch tijdperk: zo wel op het persoonlijke vlak - we zien Herberts buren zich volledig vergalopperen aan technologi sche snufjes - als op maatschap pelijk vlak: verkeer, bewape ning, bedreiging van de natuur. koste van de vurige hartstocht die er evenzeer bij hoort. De affi niteit van deze veelbelovende jonge pianist met Chopin en waarschijnlijk het romantische repertoire in het algemeen was overduidelijk. Even virtuoos als begonnen was werd ook geëin digd. In een bonte rij trokken de beelden uit Moessorgski's Schil derijententoonstelling voorbij, stuk voor stuk messcherp gepro fileerd door een zeldzaam geïn spireerd spelend Residentie Or kest, dat in Heinz Wallberg een dirigent had die uitzonderlijk goed in vorm was. MIES ALBARDA urbanisatie, automatisering etce tera. Het doet allemaal nogal ge dateerd aan; hoewel we nog steeds met dit soort gevaren zit ten, lijkt dit soort onderwerpen enigszins uitgekauwd in de jaren zeventig. 'Ragnarok' biedt wat dat betreft weinig nieuws. Het haast paradoxale van deze voor stelling is dat deze waarschu wing voor de technologie volle dig met technische middelen tot stand gebracht wordt. En nog gekker wordt het als je beseft dat die technologie de acteurs domi neert en dat die acteurs eigenlijk het minst boeiend van de hele voorstelling zijn: de weinige mo menten dat zij 'alleen' op het to neel staan zijn de gaten in het ge heel. De voorstelling lijkt net zo goed een pleidooi voor de tech niek als een waarschuwing erte gen te zijn. Maar die techniek heeft dan ook heel wat te bieden. Verbluf fend knap zijn een aantal van de zelfgemaakte films, zoals een schitterende visualisering van een kettingreactie aan de hand van muizevallen, of de wijze waarop oude en nieuwe filmbeel den met elkaar vermengd wor den. Andere hoogtepunten zijn: een heerlijk disconummer met 'robots', een scène waarin een huis op zijn kant lijkt te liggen en het altijd verrassende gebruik van de liften en de lopende ban den. Ook al is de boodschap wat simpel, het spektakel vergoedt alles. PAUL DEVILEE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19