Het dubbelleven van Blonde Dolly 'Na zoveel jaar raak je 'n beetje verzadigd' Speelfilm komt op juiste moment voor Dolly Dots ZATERDAG 21 FEBRUARI 1987 PAGINA 23 Wie acht jaar geleden zou hebben voorspeld dat de Dolly Dots een speelfilm zouden maken die ook nog eens over de hele wereld zou worden uitgebracht, zou voor gek zijn uitgemaakt. Het zestal gold destijds als het zoveelste meidengroepje, voorbestemd om na een kortstondig succes in de vergetelheid te raken. Het liep anders. De ster van de meiden steeg snel en ofschoon managers wisselden en tal van stormen het zestal teisterden, waarbij er één zelfs overboord waaide, bestaan de Dots nog steeds. Acht jaar ouder en gerijpt in het artiestenvak, verrassen Ria, Esther, Patty, Angela en Angéla nu opeens met de muzikale speelfilm 'Dutch Treat'. door Hans Visser Dolly Dot Ria Brieffies, geboren in het Westfriese Lutjebroek, maakte het allemaal van dichtbij mee. Zij brak zes jaar geleden het prille pop jesimago van de Dolly Dots door te trouwen met de muzikant Hans Ol- dersma. Samen met een zeer sym- patieke poolhond - het is hem bin nen soms te warm - wonen ze op het voormalige Zuiderzee-eiland Wie- ringen. Daar vraagt Ria zich af hoe lang de Dots het nog volhouden en of de meisjes Frizzle Sizzle, een paar jaar geleden zelf nog Dolly Dots-fans, langzamerhand hun plaats zullen innemen. "Het valt ze in elk geval niet mee", aldus Ria. "Ons tienjarig bestaan? Misschien halen we dat, maar ik ga inmiddels nergens meer van uit. Ik kijk niet verder dan twee jaar vooruit. We gaan door zo lang het leuk blijft. Want je raakt na zoveel jaar een beetje verzadigd, je hebt het al lemaal al eens meegemaakt. In elke dis cotheek hebben we gestaan en we heb ben in een televisieserie gespeeld. Van daar dat die film zo welkom is, want in het buitenland zijn we nooit echt door gebroken". Twijfelen "in Japan wel, maar voor Duitsland bijvoorbeeld waren we niet sexy ge noeg. Stel je voor. We hebben daar wel opgetreden voor de televisie in 'Musikla- den'. Daar stonden altijd van die half naakte meiden te dansen en wij moesten daartussen. In Turkije hebben we erg veel succes gehad, maar platen leveren er niets op omdat de markt daar vol ligt met illegale kopieën. Daar traden we echt op voor het publiek, werkelijk enig om die vrouwen met die hoofddoekjes voor ons uit hun dak te zien gaan". "Maar als je dan weer ergens de werk vergunning moet laten zien in een kan toor waar je twee uur moet blijven staan, zonder een sigaretje en waar je bent om ringd door kerels met geweren, dan be gin je te twijfelen. Naar Japan kunnen we ook altijd terug, maar dan wel zoals we in het begin waren. Onzin, want die stijl, dat prille watje nu bij Frizzle Sizzle ziet, kun je niet volhouden. Maar de uit straling, die is gebleven. Ook nu we veel meer rock 'n roll brengen. En dat is, ge loof ik, ook ons geheim". "Een ander sterk punt is dat we altijd hebben gezocht naar een nieuwe rich ting en aansluiting hebben willen vin den bij de laatste trends. Als wij van die gekke handschoentjes dragen, kopen de fans die ook. En hoewel we ouder wor den hebben we nog steeds een jong pu bliek, al zijn het niet meer die hele klein tjes van vijf, zes jaar. Het zijn meer de pubers en het publiek is ook veel breder geworden. Natuurlijk wordt het wel steeds moeilijker om die aansluiting vast te houden. We moeten er steeds meer voor doen. Vooral ons uiterlijk is erg belangrijk. Vergeet niet dat Patty, toen we begonnen, met haar zeventien jaar de jongste van ons was en ik de oud ste. Deze maand word ik al dertig". Gerrit van Eist trekt zich bij voorbaat weinig aan van de kritieken op 'Blonde Dolly'. In deze film, die deze week uitkwam, wordt de opmerkelijke carrière van een Haagse prostituée uitgebeeld. Hoewel Van Eist daarmee zijn debuut in de speelfilm maakt, voelt hij zich als regisseur mans genoeg om zelf te oordelen over het resultaat. "Je moet de verhalen niet geloven van de maker die zich er te nauw bij betrok ken voelt om te kunnen oordelen. Dat zijn bakerpraatjes. Zeker bij een speel film is de maker de beste criticus. Bij documentaires ligt dat moeilijker omdat je daarbij veel meer de voor de vraag staat: komt het wel over?" Dus luidt de volgende vraag: is 'Blon de Dolly' geworden wat Gerrit van Eist ermee voor ogen had? Hij moet het ant woord schuldig blijven. "De tijd ontbrak vooraf voor een uitgebreide visie. Het was gewoon hard werken om de film in de afgesproken draaiperiode rond te krijgen. Een kwestie van alle zeilen bij zetten, een kwestie van puur vakman schap". Dus moet de regisseur een oordeel over het resultaat enigszins schuldig blijven. Dat heeft te maken met het wor dingsproces van 'Blonde Dolly', een kennelijk nogal lange en hobbelige weg. Van Eist wil daarover niet praten - al leen als het notitieblok terzijde wordt gelegd - maar zijn opmerking aan het slot van het gesprek zegt genoeg: "Sce nario's schrijven is het moeilijkste on derdeel van het filmmaken". Een goed filmscript gaat voor Gerrit van Eist uit van een abstractie die in een anekdote wordt uitgewerkt. Als voor beeld noemt hij 'Lola' van Rainer Wer ner Fassbinder, waarin het levensver haal van de prostituée Lola tevens iets zei over het leven in Duitsland ten tijde van bondskanselier Adenauer. In dat op zicht heeft 'Blonde Dolly' inderdaad geen zeggingskracht die verder strekt dan Dolly's loopbaan. Wat betreft het maken van 'Blonde Dolly' houdt Gerrit van Eist zich aan de lezing in de informatiemap van de film: aanvankelijk was hij de aangewezen re gisseur, maar verliet het project na de derde versie van het scenario. Produ cent Gys Versluys benaderde andere re gisseurs en kwam uit bij Jonne Severijn. Van Eist was zelf inmiddels druk in de weer met de voorbereidingen voor de verfilming van Marja Brouwers' boek 'Havinck', maar raakte later toch weer betrokken bij 'Blonde Dolly'. Samen met Severijn schreef hij het draaiboek en voor de daadwerkelijke vervaardi ging werd een in Nederland unieke con structie gevonden: Gerrit van Eist werd uitvoerend regisseur, terwijl Jonne Se verijn de rol van supervisor kreeg toebe deeld. "Dat werkte op zich best", oordeelt Van Eist daarover achteraf. "Jonne Se verijn bleef er op afstand steeds bij be trokken. Alleen samen regisseren, dat gaat niet. Natuurlijk zijn er voorbeelden waarbij dat wel blijkt te kunnen, denk maar aan de Italiaanse gebroeders Ta- viani. Maar dat kan alleen bij een heel goede verstandhouding, als je aan een half woord genoeg hebt. Wat niet wil zeggen dat Jonne Severijn en ik vijan den waren. Ik bedoel: tussen vriend en vijand zit nog een heel gebied". Zou hij ooit nog eens in zo'n verhou ding willen werken? Het antwoord luidt: "Nee". Het idee voor 'Blonde Dolly' komt uit de koker van producent Gys Versluys. In de geschiedenis van de Haagse Sybil- le Niemans zag hij een mooie gelegen heid de 'waarheid te romantiseren'. Als Blonde Dolly werkte zij als raamprosti- tuée, maar leidde daarnaast nog een heel ander bestaan. Maakte als sjieke callgirl deel uit van de Haagse society, deed aan liefdadigheid, was geïnteresseerd in lite ratuur en theater. Dat dubbelleven ein digde in 1959 toen zij op 32-jarige leeftijd werd gewurgd. De dader werd nooit ge vonden, tien jaar geleden werd Dolly's dossier definitief gesloten. Met de heropening van dat dossier tien jaar later hebben de makers geens zins de rol van het openbaar ministerie willen overnemen. Van Eist: "We wilden geen thriller maken en we wilden geen sensatiefilm maken. Het is louter ber doeld als een portret van haar. Proberen te laten zien waarom ze was zoals ze Verschillend Gerrit van Eist heeft zich tot nu toe laten kennen als maker van documentai res met als meest in het oog springend voorbeeld 'De Kick' waarvoor hij drie jaar geleden een Gouden Kalf ontving. Voelde hij zich daarom ook aangetrok ken door dit aan de werkelijkheid ont leende verhaal? Ook ditmaal luidt het antwoord ont kennend. Gerrit van Eist: "Speelfilm is iets heel anders dan een documentaire. Een speelfilm is een vertelling en een documentaire gaat over iets dat als het ware uit de werkelijkheid is geslagen. Natuurlijk kunnen de genres elkaar ra ken, maar in essentie blijven ze verschil lend. Speelfilm is puur een constructie. Ook in 'De Kick' speelden jongeren hun - eigen verleden na. Dat was dus ook be dacht. Hoewel het aan de werkelijkheid was ontleend, waren het niet dingen die ze op dat moment zouden doen. Maar het is niet op papier ontstaan en dat geldt wel voor 'Blonde Dolly'. Afgezien van haar personage is verder alles ver zonnen. Dèt is het verschil". De verzonnen figuur van Eddy Cre- mer, een museumdirecteur, is daarbij de opmerkelijkste verschijning in haar le ven. Hij leert Dolly kennen als bezoek ster van een tentoonstelling in zyn mu seum. Hij voelt zich sterk tot haar aange trokken. Cremer komt er pas later achter hoe Dolly haar geld verdient, maar ver liest daarmee allerminst zijn interesse. Zijn andere filmpersonages min of meer aan de werkelijkheid ontleend, Cremer is puur op papier ontstaan. Van Eist: "We hadden iemand tegenover Dolly no dig. Door zijn ogen wordt haar verhaal in een bepaald perspectief geplaatst en door zijn ogen ziet de toeschouwer haar". 'Blonde Dolly' doet daardoor sterk denken aan 'Mona Lisa'. Ook in die film creëert de hoofdpersoon een mythe van een vrouw, toevallig ook een prostituée. Van Eist weet hoe dat werkt: "Als een man een hoer voor een raam ziet zitten, bouwt hij een beeld van haar op. Iedere hoerenloper zet een hoer namelijk op een voetstuk. Iedere hoerenloper denkt dat hij uniek is, dat hij iets speciaals voor haar betekent. Zo zit Cremer ook in elkaar. Hij zegt dat hy het vreselijk vindt dat ze hoer is, maar het maakt het juist spannender voor hem. Alleen heeft hij dat zelf niet in de gaten". "Andersom bestaat die onduidelijk heid trouwens ook. Dolly denkt dat ze van Cremer houdt, maar in feite repre senteert hij voor haar de bourgeoisie. En daar wil ze graag bij horen. Als ze hem op een gegeven moment 50.000 gulden geeft voor de aankoop van een schilde rij, doet ze dat alleen maar om zich in dat milieu in te kopen". Blonde Dolly als meelijwekkend fi guur en zo ziet Gerrit van Eist haar ook: als een eenzame vrouw. "Eenzaam om- fiat ze niet echt een pooier had, met wie veel prostituées vaak een soort man- vrouw-relatie opbouwen. Eenzaam om dat ze had gekozen voor een beroep waarin seksualiteit los wordt gezien van. gevoel. En ze koos een beroep waarmee ze zichzelf buiten de maatschappij plaat ste". "Aan de andere kant verschafte ze zichzelf met het hoer-zijn ook een identi teit. Juist door zichzelf in de marge te plaatsen. Het idee van: jullie zien mij zo, dan zullen jullie mij ook zo krijgen. Door het hoer-zijn kon ze ook haar machtsge voel bevredigen. Natuurlijk, de man be taalt, maar de hoer is de baas. Zij legt de regels vast". "Ik heb ooit eens met een hoer gespro ken en gevraagd of ze een vriend had. Die had ze niet, maar-als ze er eentje had, zou hij haar moeten vragen ermee te stoppen. Maar dat zou ze dan toch niet doen. Die dubbelhartigheid vind je ook terug bij Blonde Dolly". BART JUNGMANN Ria Brieffies (29): "De uitstra ling is, geloof ik, ons geheim". Foto boven: de Dolly Dots anno 1987, acht jaar ouder en gerijpt in het ar tiestenvak. (foto's GPD/ANP) Bertus Afink, de leider, vond het wel jammer dat ik wegging, maar toch is hij nog steeds een vriend. Daarvóór zat ik bij de Whiskers, de vroegere begelei dingsband van Mouth and MacNeal. Niet zo leuk. Die waren opeens terug naar af en hadden er niet veel zin meer Stofzuigerslang "Ik ben begonnen met zingen op mijn elfde tijdens de bruiloft van een oom. Ik droeg de schoenen van een nicht en om iets in mijn handen te hebben gebruikte ik de stofzuigerslang. Wim Brieffies, een andere oom die in veel Hilversumse ra dio-orkesten speelt, zei tegen mijn moe der dat ik iets met mijn stem moest gaan doen. We zijn daarom naar Bep Ogterop in Amsterdam gegaan. Zij zag er ook wel wat in, maar vond wel dat ik moest wachten tot mijn zestiende". "Intussen was ik al gaan zingen voor de missie in Brazilië. Ik begeleidde mij zelf op gitaar en ik zat op klassiek ballet. Dat ging zelfs zo goed dat ze me op een dag adviseerden naar de Nel Roos Aca demie in Amsterdam te gaan. Ik heb dkar een paar nachtjes over geslapen en toch maar besloten het niet te doen. Achteraf heb ik de juiste keuze gedaan, want ik heb erg veel last van mijn en kels". "Voor de Dolly Dots werd ik gevraagd zonder ooit op een auditie te zijn ge weest. Ik had die dag een balletuitvoe ring. Kennelijk kenden ze me al zo goed dat ik meteen naar de eerste bespreking bij de platenmaatschappij WEA, mocht komen. Vreemd hoor, zo tussen die 'stadse meiden', want ja - dat bleek ook later wel - ik was nog een beetje be krompen. Zowel in mijn uiterlijk als in mijn manier van doen. Angela Groothui zen, die uit Alkmaar kwam, had daar wat minder last van". "Het begin was erg moeilijk. De mei den gingen op zangles en de act moest worden opgebouwd. Pas na een jaar konden we gaan optreden. We moesten en zouden ons waarmaken, want er was zoveel kritiek en er waren zoveel men sen die zeiden dat we niet konden zin gen. Dat heeft geduurd tot we die con certtournee langs de schouwburgen maakten, met als hoogtepunt Carré in Amsterdam. Daar hebben we ons kun nen bewijzen. Twee concerten per avond, erg zwaar, maar het was een goe de show". In elkaar gestort "De volgende tour was iets minder. We stonden in grote sporthallen en die zijn erg moeilijk vol te krijgen. Dat had den we nooit moeten doen. Meestal tre den we op in discotheken of op bedrijfs- avonden. Meestal zijn we op zo'n avond dan een attractie. Maar wat de platen be treft... de business is in elkaar gestort. Vroeger verkochten we 65.000 tot 75.000 singles. Nu is 20.000 al veel". "We wachten maar af wat de film gaat doen. Zelf is hij me erg meegevallen, maar ik weet zeker dat de officiële kri tiek hem wel zal afkraken. Toch hebben we er lang mee gewacht. Er kwamen wel allerlei aanbiedingen, maar meestal be viel het script ons niet. We hadden het geluk dat we een keer op de Firato bij de stand van Rob Houwer mochten optre den". "Voor ons gevoel liep het helemaal niet, maar we kregen later een reactie van Menahem Golan en Yoram Globus, de directeuren van Cannon. Ook zij kwa men met scripts die wij dan weer te kin derachtig vonden. Uiteindelijk zagen we het verhaal voor 'Dutch Treat' van David Landsberg en Lorin Dreyfuss (de broer van Richard), die ook de mannelijke hoofdrollen spelen. Daarmee besloten we in het diepe te springen". "Regisseur Boaz Davidson zag ons in het begin niet voor vol aan. Hij had iets van 'wat moeten die meissies?' Al gauw- is dat gelukkig veranderd en zag hij dat we wel degelijk talent hadden. Ze waren daar in Amerika erg aardig. Je kon je daar gedragen zoals je wilt. In Neder land pikken ze het niet als je afwijkt van de middelmaat. Dat begint op school al: talent wordt de grond in getrapt. Daar ben je een ster, daar reageren ze positief. Heerlijk". Rozen "We hebben 'Dutch Treat' gemaaxi met een team van 65 mensen, die ger- wend waren te werken met sterren en de afstand die daarbij hoort. Bij ons was die muur er niet. De dag dat we weer naar Nederland vertrokken stonden ze op het vliegveld te wachten met rozen". "Anita is er niet bij. Wel jammer. Maar haar vertrek is voor ons nooit een pro bleem geweest. Zodra ze vertelde dat ze in verwachting was, zijn we met z'n vij ven gaan repeteren. Ze blijft een vrien din. Ze heeft nog erg veel fans. Anita ziet er ook zo leuk uit. Nog altijd krijg ik brieven waarin ze over haar schrijven en opnieuw vragen waarorp ze er niet meer bij is. Wij begrijpen het wel, maar voor anderen is dat veel moeilijker". De film 'Dutch Treat' draait vanaf 26 februari in de bioscopen. Diezelfde dag verschijnt ook het boek 'De Dolly Dots van dichtbij', waarin de achtjarige Dots historie onder woorden is gebracht. "Acht jaar terug zijn we echt bij elkaar gehaald. Cees van Leeuwen, onze eerste manager, had het concept, Richard De- bois en Peter van Asten de muziek en de platenmaatschappij kon zo aan de slag. Ze zochten alleen nog zes meiden om het uit te voeren. Ze hadden ook al een verhaal: wij, zes vriendinnen hadden el kaar ontmoet in Den Helder en wilden zo graag een groepje beginnen. Allemaal flauwekul, maar dat konden we toen niet zeggen". Angela Groothuizen en ik zaten al in een band, de anderen zijn door Peter en Richard uit een dansschool in Haarlem gehaald die bij de TROS-televisie op trad. Voor ons was het een heel avon tuur, dat eerste plaatje. We hadden echt zo'n gevoel van: zou het een hitje wor den? Het lukte en er kwamen er meer. Vader Cees had het allemaal prachtig voor elkaar. Aan hem hebben we alles te danken". "Ik heb er echt respect voor, zoals hij in die tijd met zijn koffertje naar Japan ging om ons daar te promoten. En toch haatte ik die man. Hij was een slaven drijver en bovendien vond hij mij een provinciaaltje. Dan moet je net bij mij wezen. Hij heeft ons opgebouwd, maar hij bezat ook de gave om alles weer af te breken. Vandaar dat we later met hem hebben gebroken en een andere mana ger hebben genomen. We moesten wel doorgaan, anders waren we failliet ge weest. Het was inmiddels een bedrijf ge worden waar twaalf mensen van aten". "De eerste anderhalf jaar heb ik de Dolly Dots nog kunnen combineren met het zingen bij The Vips. Dat was zo'n or kest dat je overal kon neerzetten. Niet veel geld verdienen, maar erg gezellig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23