Een wonderkind en een Friese-merensuite Verjaardag van Joop Stokkermans in Leidse Schouwburg KIJK UIT Stomme film geacteerd KUNST PAGINA 23 Joop Stokkermans: "Als ik mijn agenda zie. denk ik vaak dat kan niet van één mens zijn". (foto gpdi Na die Prix d'Excellence kwam er een nieuwe lijn in zijn leven. Hij was samen met de toen nog onbe kende Joop van Zijl. Koos Poste- ma. en Cees van Drongelen een 'Minjonner van hel eerste uur' "Al een tijdje werkte ik mee aan hel AVRO's radioprogramma Minjon, een jeugdprogramma voor en door de jeugd Ik maakte liedjes en stoeide met muziek Ik merkte steeds meer dat ik dat veel liever deed". Van het een kwam het an der. Puur geluk Naast de recitals onderhield hij zich met het schrijven van geslaag de cabaretliedjes onder schuil naam De pianist maakte echter een definitief einde aan zijn klas sieke carrière toen hij in 1962 de muziek voor het winnende liedje van de nationale finale voor het Eurovisie Song Festival schreef. Hij nam voortaan genoegen met 'slaapkamerapplaus'. zoals hij dat zo fraai uitdrukt. "Puur geluk dat ïk.nog 'andere ta lenten had. Componeren heb ik no dig om te ademen, dat zit in mijn bloed. Van kindsaf aan was ik daar al mee bezig. Op radio en tv kan ik die grote drang goed kwijt Ach, in het begin werd er wel met enig dé dain naar die lichte muziek geke ken. Dat is nu wel voorbij. Het tij keerde toen niemand minder dan Leonard Bernstein West Side Sto ry componeerde. Ik heb er zelf geen enkele moeite mee. Ik vind het leuk om verbindingen te leg gen tussen de klassieke en de lich te muziek. Ik weet dat ik me te be perkt zou voelen als ik alleen in de klassieke hoek zou ijn gebleven" Wat is er van die veelbelovende Stokkermans. die als freelancer aan geen omroep is gebonden, maar veel voor de AVRO doet. te recht gekomen'' Bij tv-program- ma's als 'Tussen Kunst en Kitsch'. 'Jonge mensen op weg naar het concertpodium' staat hu al.- regis seur vermeld. Bij 'Caroline', een klassiek radioprogramma op Hil versum 4 (zatermorgen 10.00 uur) tekent Stokkermans voor de sa menstelling. Op zondag verleent hij met pianospel en een eigen mu ziekquiz medewerking aan Fred Osters Zondag Avro Matinee (Hil versum 2.14.00 uur). Diezelfde zon dag heeft hij in de ochtenduren al geexcelleerd in 'Snotneus Ahoy'. een kleuterprogramma (Hilversum 2, 10.30 uur). En dan verschijnt hij op woendag nog eens als eindre dacteur van 'Je hoort nog eens wa- t...'(Hilversum 4, 19.00 uur). Realist Ook ligt er al een keur van sue cesvolle programma's achter hem Hameien. Oebele, radio Lawaaipa- pegaai. musicals als De Engel van Amsterdam en Fien. Daarnaast zijn er nog de vele tunes en herken ningsmelodieën van zijn hand. Het lijkt er haast op dat Neder land ongemerkt ingepakt gaat wor den door de muziek van Stokker mans. "Ja. ja. ik werk gestaag door Als ik mijn agenda zie denk ik vaak dat kan niet van één mens zijn. Ik ben een realist en dat heb ik ook heel hard nodig. Niet ingewikkeld doen. zo werk en componeer ik ook". "Jonge mensen op weg naar het concertpodium' bijvoorbeeld vereist heel veel voorbereiding. Het leuke is dat het mensen zijn die allemaal voor het eerst op tv komen, maar dat betekent ook veel regiewerk Juist bij een muziek programma is het visuele aspect zo belangrijk. Een muziekprogramma moet goed in beeld. Je moet aan je registratie iets toevoegen. Net zo als je bij radio niet het gevoel moet hebben dat er alleen maar platen worden gedraaid. Dat kun je thuis ook". Hij vergelijkt het regisseren met het schrijven van een partituur. "Beeldje voor beeldje probeer je zo'n programma heel zorgvuldig en gedegen op te bouwenBij Kunst en Kitsch' heeft Stokker mans weer met iets anders te ma ken. Hier is regisseren voor hem het maken van nieuwe composi ties. "Interviews terugbrengen van 10/11 minuten naar zo'n minuut ol drie oftewel met behoud van de es sentie knabbelen aan iemands uit leg". Vorken Hoewel de droom van zijn vader niet is uitgekomen hebben zijn ou ders - imiddels overleden - hem geen strobreed in de weg gelegd. Hij hoefde niet het bedrijf in. Zijn vader had een chroominrichtings- bedrijf. dat door Stokkermans broer die ook heel muzikaal is. is voortgezet. "Met die zaak van hem leef ik nog altijd heel erg mee, om dat we vroeger als gezin daar erg bij betrokken waren. Mijn vader is begonnen in een schuurtje achter ons huis. Op een gegeven moment had hij een heus bedrijf met 70 man personeel" De stap van zijn ouders om hem naar De Wekker te sturen en ver volgens conservatorium te laten doen. juicht hij nog altijd toe "Mijn zoon van 12 heeft ook een sterke drang om van alles muziek te maken. Als hij tikt met zijn vork op een bord, begrijpen we elkaar en geef ik onmiddellijk respons Leuk als je dat herkent". De vraag is haast onvermijdelijk: mijn kind is muzikaal, wat moet ik doen"' "Gedegen conservatorium en een authentiek instrument leren be spelen". luidt het antwoordt van vader Stokkermans. die getrouwd is. in Laren woont en ook nog een dochter van 17 heeft. Hij zei het al eerder: "Compone ren zit me in mijn bloed" Stokker mans voelt zich in de kracht van zijn leven. "Fysiek merk ik nog niets. Alleen als een liedje me dwarszit ben ik lastig. Thuis weten ze dat preciesIn een team waarin sfeer zit. gedijt hij als de beste "Dan ga ik tot de bodem". Daarom heeft hij ook besloten voor Jasperi- na de Jong een nieuwe show te schrijven en samen met Mies Bou- huys een nieuwe musical voor kin deren op de planken te zetten. Waterman Vijf jaar geleden heeft hij ooit eens een horoscoop laten trekken bij een kluizenaar in Limburg, die nog nooit van ene Stokkermans had gehoord. Volgens Stokker mans (sterrenbeeld Waterman) een schot in de roos. "De man vertelde toen dat ik nog maar aan het begin stond en altijd bezig zou zijn" Uit zijn sterrenbeeld verklaart Slokkermans zijn verbondenheid met water Niet voor niets maakt hij de muziek voor de NCRV-serie 'Het wassende water'. Om dat wa ter voor zichzelf te vinden trekt hij - als de tijd dat toelaat - naar Fries land- "Ik ben een echte rietre creant. Kijken naar het water en de wijdsheid van het land is dan mijn liefste bezigheid". Zijn grootste wens is om ooit nog eens een op dracht te krijgen om de Friese- merensuite te schrijven. "In dat water zitten zoveel kleuren dat ik voor mijzelf al helemaal een muzi kaal beeld heb. Nee. ik moet een opdracht hebben, als ik geen op dracht heb, komt het er nooit van" LEIDEN - Af en toe zie je ze nog wel eens. Vijftigers die het jongensachtige in zich hebben behouden. Pianist, componist en regisseur Joop Stokkermans is er zo een. Hij is sportief, enthousiast en lijkt niets in zijn leven te verber gen te hebben. Hoewel Stokkermans dezer dagen Abra ham ziet, betekent dat niet dat zijn arbeidzame leven ten einde loopt. "De vut begint bij mij op 88. Ik houd niet van achterom kijken, maar ben veel meer benieuwd naar wat de toekomst nog te bieden heeft". Toch ontkomt deze man, die op zeer jeugdige leeftijd al een wonderkind werd genoemd, niet aan een terugblik. En halverwege het ge sprek moet hij zelf ook toegeven: zijn merkwaardige loop baan leent zich daar eigenlijk uitstekend voor. Joop Stokkermans neemt een moeilijk te traceren plaats in bin nen de Nederlandse muziek. De ene dag begeeft hij zich op het ter rein van de klassieke muziek, de andere dag is hij druk bezig met het schrijven van liedjes voor een kinderprogramma of een musical en de derde dag zit hij achter de knoppen. Zijn leermeester Theo van der Pas zag voor hem een car rière op het internationale concert podium, zijn vader leek dat ook een mooie droom. Jopie Stokker mans, toen woonachtig aan de Zoe- terwoudse Singel m Leiden, be sloot anders. "Ik werd vrij jong ontdekt als een groot muzikaal talent. Mijn ta lenten moet ik hebben tentoonge spreid op een speelgoedvleugeltje. Je weet wel zo'n kinderding. Mijn vader zag gelijk dat ik daar meer op deed dan andere kinderen". Met gezwinde spoed werd het ze venjarige kereltje naar de legenda rische Leidse piano- en balletlera res Corrie de Wekker gebracht Vervolgens naar Theo van der Pas, concertpianist en Chopin-vertol ker in Den Haag. "Wegens bijzon der talent" werd hij al op elfjarige leeftijd toegelaten tot het conserva torium in Den Haag. Van der Pas nam hem daar onder zijn hoede en maakte van hem een begenadigd pianist, die op zijn 25ste veijaardag de Prix d'Excellence in wacht sleepte. "Een hele merkwaardige erva ring, als ik het leven nu weer even op een rijtje zet", zegt Stokker mans die altijd maar weer naar zijn volgende produktie verlangt. "Een jeugd heb ik niet gehad: voetballen deed ik niet en jongensboeken zag ik niet. Daarvoor in de plaats kwa men andere dingen. Corrie de Wek ker bijvoorbeeld. Zij nam mij over al mee naar toe. Een warm, humor vol mens dat een geweldige sfeer wist te scheppen. Ze reed in een ponywagen door de stad. Als je tien vijven had. het hoogste cijfer dat ze gaf. mocht je een ritje met haar maken. Mijn ouders stonden door Saskia Stoelinga dan doodsangsten uit. want ze was nogal onbesuisd. Ook heel goed herinner ik mij nog een recital in de Stadsgehoorzaal We liepen er naar toe. Zij in een avondtoilet en ik in korte broek. De mensen ke ken ons na. Het zal in '46 zijn ge weest, want er werden nog warm waterkruiken voor de pianist op de toetsen gelegd, zodat hij zijn vin gers kon warmen". Fransman Op weg naar de top ontmoette hij ook de wereldvermaarde Franse pianist Robert Casadesus. Stok kermans had veel bewondering voor hem. "Ik werd zijn leerling. Hij stuurde mij brieven vanaf de meest onbereikbare plekken in de wereld met de mededeling: kom dan en dan naar Parijs. Brussel of Amsterdam voor een les. Hij speel de Ravel, Debussy schitterend. Op een pianoconcourt in Genève waar ik achter een gordijn moest spelen om de jury niet te beïnvloe den, hoorde ik later dat de voorzit ter van die. jury die mij de eerste prijs toekende, zou hebben gezegd: dit moet een Fransman zijn. Zie daar de invloed van Robert. Hij had een heel bepaald toucher, dat ik weer heb overgenomen" Vele onderscheidingen en prijzen zou den er voor pianist Stokkermans daarna nog volgen "Ik deed het allemaal, echt tijd om te denken was er niet. Wel had ik steeds in mijn achterhoofd, dit is mijn leven niet. Ik wil geen con certpianist worden. Van der Pas heeft dat altijd betreurd. Hij zag in mij zijn opvolger. Pas enkele maanden geleden toen ik net voor zijn overlijden een radio-uitzen ding over hem maakte, zei hij: Joop ik geloof dat je de goede rich ting heb gekozen". Exposities Burcht. Er zijn recente beelden hem op deze tentoonstelling te zien. De expositie wordt zondagmiddag (16.30 uur) geopend. Daarna kan men in de Burcht-galerie terecht van woensdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Leiden Rijksmuseum Boerhaave - Steen- straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge neeskunde in de 19e eeuw. t/m mid den '87; di. t/m za. van 10-17 uur. zo. van 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel, aanwin sten moderne kunst, t/m 26/4; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, 'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4; ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur.- Rijksmuseum van Oudheden - Ra penburg. tentoonstelling over de Va ticaanse bibiotheek, t/m 9/3; di. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, tekeningen van Jan Vegter en beelden van FYans Letterie, t/m 15/3; vr. t/m zo. van 10-22 uur. Caeciliastraat 18 - expositie Ine Elzin- ga, Gardien de Groot, Bernie Autse- ma en Ans Zuyderhout, tot 15/3; ma di.. za. 13.30 tot 16.30 uur. Galene-atelier Treetje Lager - hoek Oude Rijn/Pelikaanstraat, 'Leiden te kent Leiden', grafiek en tekeningen van 'zomaar mensen uit de regio', t/m 28/2; woe. en vr. 13.30-18 uur; za. van 12.30-17 uur, do. van 13.30-18 uur en van 19-21 uur. Sylviuslaboratorium - aquarellen en pentekeningen van Prof. Gaillard, t/m 13/3; ma. t/m vr. 8.30-18 uur. Piggelmee - Janvossensteeg 59, Mar tin van Dijk en Peter Panders, olie verfschilderijen, dag. beh. zo. van 9-18 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3 - per manente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Zaailing - Hooigracht 41, Lidie Bos sen, olieverven, acryls en pastels, tot pasen; di. t/m za. 9-21 uur. Schouwburg - Oude Vest, zeefdruk ken en tekeningen van Ronald Sales met gedichten van Jan Boerstoel, t/m 28/2; ma. t/m vr. 11-15 uur, za 10-12 Leiderdorp Muzenhof - Gordijnsingel, collages van Heieen Kerdijk en Andrë Sloos (zeefdruk), t/m 18/3. di t/m vr. 14-18 uur, za. 9.30-12.30 uur Galerie De Pomp - Dorpsstraat, kera miek van Nel Breeschoten, aquarel len van Hetty Doorenbos en fotogra fie van Arnold Trippelaar, t/m 5/3, Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, aquarellen van Arnold Trippelaar, t/m 5/3; woe.,'do., zo. 14-16 uur, za. 10-16 Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, naïeve kunst, grafiek en schilderijen uit Ne derland, Duitsland, Frankrijk en Joe goslavië. t/m 5/3; di t/m za. 10-17.30 uur, vr. van 10-21 uur. Noordwijk Bibliotheek - Weteringkade, tentoon stelling over schaatsen, t/m 28/2; ma., woe., do. en vr. 14-17.30 uur. di. 10- 12.30 uur, woe. en vr. ook 19-21 uur. Voorschoten Bibliotheek - Wijngaardenlaan. aqua rellen met impressies uit China van Hannie Bal. tot 12/3; openingsuren van de bibliotheek. Concerten Klassiek De Duitse pianist Rolf Plagge geeft vanavond een recital in de Kapelzaal van K&U Hij zal zich laten horen in Bachs Franse Ouverture in b en voorts de Sonate opus 109 van Van Beethoven alsmede Schumanns Car naval opus 9 verklanken. Rolf Plagge is een jonge, talentvolle pianist, die reeds een groot aantal prijzen in de wacht heeft weten te sle pen Hij heeft o.m in Wenen en New York gestudeerd en internationeel sterk de aandacht getrokken. Van daar dat K&O dit pianotalent naar Leiden heeft gehaald. Aanvang 20.15 'Het Zingend Hart' o.l.v Ellen Looyestijn geeft zondagochtend een koffieconcert in de Vrije School Ma- reland aan de Maresingel. De inhoud van de vierstemmige liederen die het koor ten gehore brengt wordt door middel van pantomime aanschouwe lijk gemaakt door de Utrechtse mi- mespeelster Nicolien van Beek. Eeve- neens treedt zondagochtend voor het eerst op het Leids Vocaal Kwintet, dat bestaat uit Nicolien van der Rest, Ellen Looyestijn. Lidwien Stumpel. Niek Nieuwenhuijsen en Chris Gus- sen. Het vijftal zal composities van o.a. Banchieri en Schutz vertolken. Aanvang 11.30 uur. Aldo Abreu (blokfluit). Hans de Jong clavecimbel) en Harm Jan Schwit- ters (barokcello) verzorgen zondag middag een concert in de Wassenaar- Pauwhof. Zij zullen werken 1 Het instrumentaal ensemble Festoen o.l.v. Jan van der Linden treedt zon dagavond in de Wassenaarse Dorps kerk op. Het programma vermeldt werken van Bach (concert voor viool en hobo in c, de triosonate voor viool.. i g en het Vijf- De pianiste Toos Onderdenwijngaard geeft een serie van twee concerten on der het motto 'Liszt en zijn Hongaarse en Russische collega's'. Het e Hannie Bal: impressies uil China cital heeft maandagavond plaats in de Kapelzaal van K&O. Er zullen dan werken van Liszt, Bartok, Kodaly en Mosonyi worden uitgevoerd. Toos Onderdenwijngaard zal ook een toe lichting op de door haar uit te voeren composities geven. Aanvang 20.15 Het ensemble Super Librum treedt woensdagavond in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden op. Er zal een programma worden ge bracht onder de titel 'Van improvisa tie tot compositie'. De uitvoerenden zijn Jankees Braaksma (portatief Een vocaal ensemble uit Rotterdam onder leiding van Ruud v.d Meer geeft donderdagmiddag een lunch concert in de Kapelzaal van K&O. Er zullen composities van Brahms en Wolf worden ten gehore worden ge bracht. Aanvang 12.45 uur De formatie Kaï treedt dinsdagavond op bij Stichting Burcht. Kaï bestaat uit John Anderson (klarinet), Martijn Padding (vleugel). John May (slag werk) en Victor Oskam (slagwerk). Het programma Metamorphose II van Thomas Lauck, Streamatch van Peter Smit. Bleur than blood, but not so much van Frank Noordensten. Sources III van David Burge en Oda a la memoria de Ernesto Che Guevara van Edison Denisow. Voor wordt er werk van Wim de Ruiter uitgevoerd. Kai is ontstaan naar aanleiding van eindexamenprojecten van de coser- vatoria van Den Haag en Hilversum Men probeert een zo breed mogelijk beeld van de hedendaagse muziek te geven, uitgaande van slagwerk en piano. Aanvang 21.00 uur. Pop Op het zoldercafé van het LVC valt vanavond te genieten van de Haagse groep Decoy and The Trap. De band die maar liefst over twee zangeressen beschikt brengt muziek die het mid den houdt tussen rock en roll en rhytm blues. Aanvang 23.00 uur, Breestraat 66, Leiden Zaterdagavond wordt de grote zaal van het LVC bevolkt door 'Burn the Blanket'. Een Nederlandse groep die vorig jaar door de Vara nog werd uit geroepen tot popkrantband van het jaar. Bij de Grote Prijs van Nederland stonden ze in de finale. Hun muziek wordt door de muzikanten omschre ven als 'eerlijke bezielde pop'. Aan vang 23.30 uur, Breestraat 66, Leiden Ruben Salas Salsa Orchestra, dit elf man tellende orkest onder leiding van Ruben Salas, treedt vrijdag op in het Haagse Paard. Salsa is de zonovergo ten muziek van vooral de Spaans sprekende bevolking van New York en Miami Aanvang 22.00 uur. Prinse gracht 12-14, Den Haag. De Engelse groep The Damned was tien jaar geleden de eerste punkband i single en een elpee. Zowel De gloednieuwe elpee heet 'Any thing'. Zaterdag staan ze op de plan ken van het Paard Aanvang 23.00 uur. Prinsegracht 12-14. Den Haag. Jazz Het Bob Rigter Kwintet speelt zon dag bij Jazz on Sunday in het Bow ling-restaurant Hans Menken De groep speelt een swingend melodisch jazz-repetoire op hoog muzikaal ni veau met prachtige arrangementen o.a. stukken van Parker, Clifford Brown, Dexter Gordon, Gerry Mulli gan enz. De bezetting van de groep: Han van der Rhee (piano), Theo van Meurs (fiügelhorn), drummer Theo Smit, bassist Ens Timmermans, voca- liste Carla Martens en leider Bob Rig ter (sax). Aanvang 15.30 uur, Boshui- zerlaan, Leiden. Het Hot House Leerorkest onder lei- ding van Rolf Delfos treedt zaterdag een uur lang op in De Waag. Aanbevo- seerde muziek toedraagt als de 'binnenschoolse'. Aanvang: 21.00 uur, Aalmarkt 21, Lei den. Een uur daarna is er de band Corrie en de Brokken te horen en te zien. Jazz, pop. rock-jazz of free-funk? De basgitariste en leider Corrie van Bins- bergen bekommert zich niet om die vraag. 'Ik ben ongetwijfeld beïnvloed door diverse stromingen en dat komt zeer in mijn muziek tot uiting' Ver dere bezetting: Angela Verploegen trompet en bugel, Tobias Delius te norsax, Hein Offermans basgitaar, Arend Niks drums. Aanvang 22.00 uur, zelfde plaats. Lezing februari prof. dr. L. Leertouwer r de Burcht. Hij zal zich richten op de vraag wat de schriftlozen beweegt om het door ons als kunst bewonderde houtsnijwerk te maken. Wat is de functie en betekenis van deze kunst? De lezingen over de kunst van schrift loze volken en de eigentijdse navol ging daarvan, wordt georganiseerd door de vereniging van OKW, afde ling Leiden. Aanvang 20.15 uu. Socië teit Burcht, Burgsteeg 1. Voor de Haagse OKW houdt schrijver Jan Brokken woensdag 25 februari een lezing over het zqn bestaan als schrijver en journalist Aanvang 21 OO uur, café Schlemmer, Lange Houtstraat 17, Den Haag. Leiden Schouwburg vr 20, 19 uur. Toneelgroep Theater met 'Pip', familievoorstelling za 21, 20.15 uur, Jules Croiset Solo. zo 22, 20.15 uur, De muziek van Joop Stokkermans m.m.v. Jaspenna de Jong, Harry Bannink, Caroline Kaart. Wieteke van Dort, Ronald Brautigam en Cor de Groot. woe 25, 19 uur, familievoorstelling Scapino Ballet met Hans van Manen programma. vr 27, 20.15 uur, Peter Faber met 'Cu- zo 22. 15 uur. Amsteltoneel 'Het olie dom' voor kinderen vanaf 5 jaar. di 24. 13 uur. Lunchconcert door leer lingen van het Koninklijk Conserva torium in Den Haag. woe 25. do 26. 20.30 uur. Stichting Dansproduktie. Microtheater vr 20. za 21. 20.30 uur. Imperium SDeelt 'Salomé' van Oscar Wilde. Den Haag Koninklijke Schouwburg vr 20. 20.15 uur, Haagse Comedie met 'De Storm' van Shakespeare van Jean Anouilh. zo 22, 14 en 20.15 uur. Linda van Dijck, Henny Orrie, Mane-Louise Stheins in 'Agnes van God' Paradijs, zoldertheater Schouwburg vr 20, 20.15 uur, Haagse Comedie Cha ring Cross Road 84'. Appeltheater vr 20. za 21, 20.15 ur. zo 22. 14 uur. De Appel speelt 'Het verjaardagsfeest' van Pinter Circustheater vr 20. za 21. 20.15 uur. zo 22. 14 uur. The New York Harlem Opera Ensem ble met 'Carmen Jones' Nederlands Congresgebouw za 21. 20.15 uur. Residentie-Orkest o.l.v. Heinz Wallberg. Diligentia vr20, za 21, 20 15 uur, Jan Blaaser met 'Wie spaart wie9' zo 22,14.30 uur, Ton Koopman, clave cimbel, Barokconcert. do 26, 20.15 uur, Deep River Quartet, t heaterprogra m m a Theater Pepijn za 21. zo 22. 20.30 uur, Winnaar Leids cabaretfestival: Mon Cherie en de He- renflikken met 'Ik hou van zingen' Amsterdam Carré t/m za 7 mrt, beh. zo/ma, 20.15 uur, Paul van Vliet in 'Over leven'. Concertgebouw vr 20,20.15 uur. Orchestre National de France o.l.v. Lorin Maazel. za 21. 14 uur. Radio Symfonie Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v John Mauceri. za 21, di 24, 20.15 uur, Nederlands Philharmonisch Orkest o 1 v. Thomas Sanderling. woe 25, do 26. vr 27, 20.15 uur. Con certgebouworkest o.l.v. Charles Du- met André v.d. Heuvel, Kitty Janssen za 21,20.15 uur, 'De babysitrevue' met teksten van Haye van der Heyden en muziek van Henny Vrienten. zo 22.15 uur, De Matinee van het jaar met Pim Jacobs, Louis van Dijk, Da niel Wayenberg, Alexandra Radius en Han Ebbelaar, Willem Nijholt. Muziektheater vr 20, za 21, 20.15 uur, zo 22, 14 uur, Het Nationale Ballet, do 26,19 uur, première De Nederland se Opera 'Der Rosenkavalier' van Strauss. Stadsschouwburg t/m za 28, 20.15 uur. zo alleen 14 uur. Theater Persona met 'De naam Oedi- pus-zang van het verboden bchaam'. 'GAG', slapstick van klasse roet dc voorstelling: Stars; spelers: Boris Ilybner die wordt bijgestaan door twee acteurs en een actrice; gezien: gisteravond in de Leidse Schouw burg. LEIDEN - Bons Hybner draagt de artistieke verantwoordelijk heid voor liet filmatelier van de firma Gagstone anno 1916. Hij maakt filmscripts en beschikt over twee acteurs en een actrice die zijn dromen op het witte doek tot leven moeten brengen Ze hopen met hun spel in Holly wood door te dringen. Echter, spoedig blijkt dat Hyb ner weinig ideeën heeft. De 'big boss' kijkt eerst naar een succes film en gaat dan achter de type machine zitten om zo'n zelfde verhaal op te schrijven. Zijn op names blijken dan allemaal paro dieën te worden op het werk van grootheden zoals de Comedy Ca pers, Charlie Chaplin. Buster Keaton, Greta Garbo, Franken stein. Let wel: we leven anno 1916 nog in het tijdperk van de stom me film, er wordt dus geen woord gesproken. Hybner maakt alleen gebruik van muziekcolla- ges, filmfragmenten en dia's met tekst. Ook de acteurs gedragen zich naar die tijd. Zij maken heel knap die zo kenmerkende ver snelde beweginkjes van de stom me film. Het leuke is dat Hybner, alias Al, door zijn idioterieën de pias wordt, terwijl Mack de echte hoofrolspeler de fratsen van zijn baas maar weinig kan waarde ren. Hij veert alleen op als met veel lawaai, toeters en bellen per buizenpost de krant in het kan toor arriveert om de recensies te lezen. Later laat Hybner daar ook de grote zilveren filmblikken uit komen. Van dit soort vondsten zit de voorstelling vol. Alle elementen van een slap stick komen naar voren. De her halingen die leiden tot komische situaties, de automatismen, het drinken van een glaasje wijn dat wordt begeleid met een versterkt klok-klok-geluid, de vinger in de fies die er niet meer uit kan, het klapperpistool dat per ongeluk afgaat en het perspectivistische decor waar wordt ingelopen om dat het zo echt lijkt. Toch heb ik niet onbedaarlijk gelachen. En dat komt omdat je te veel let op het spel en de geba ren. Het is niet onbekommerd kijken naar Laurel en Hardy om maar een dwarsstraat te noemen Je probeert de invloeden van de vroegere 'stars' te herkennen Knap werk. SASKIA STOELINGA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23