Q
Zware kost die gaandeweg naar meer smaakt
Dirk Ayelt Kooiman vindt een
realistische dialoog zo saai
'Blonde Dolly': portret
met veel vraagtekens
Clint Eastwood
VRIJDAG 20 FEBRUARI 1987
PAGINA 19
'Blonde Dolly'; regie. Gerrit van Eist;
hoofdrollen: Hilde van Mieghem en Pe
ter Tuinman; theater: Luxor, Leiden
Vals of echt, daarom gaat het in
'Blonde Dolly'. Met het afwisse
lend bestaan dat de Haagse Sybille
Niemans leidde, hadden de film
makers prachtig materiaal in han
den, waarin dat thema zich als van
zelf aandiende.
De één kende haar als raamhoer,
de ander als een in cultuur geïnte
resseerde society-dame en weer
een ander als een vrouw die aan
liefdadigheid deed. Vele hoedanig
heden waarin ze zich tot haar ge
welddadige dood in 1959 kennelijk
met gemak en genoegen in ver
toonde. "Het is slechts een tweede
huid", aldus de tekst van de film
muziek. Alleen haar omgeving had
moeite met al die gedaanten.
In de persoon van museumdirec
teur Cremer verzonnen de makers
een persoon die wanhopig op zoek
is naar de ware aard van Blonde
Dolly, zoals ze zich in het rosse le
ven liet noemen. Hij leert haar ken
nen tijdens een expositie en is op
slag verloren. En zijn fascinatie
neemt alleen maar toe als hij Dolly
schaars gekleed aantreft in een eta
lage met een rood lichtje.
Andersom is die genegenheid er
trouwens ook, al was het alleen
maar om het feit dat Cremer een
milieu personifieert waartoe Dolly
graag wil behoren. Dus is ze graag
bereid hem geld te lenen voor de
aankoop van een schilderij, waar
van hij vermoedt dat het een Ver
meer is. Andermaal dus de vraag:
vals of echt?
Bij al die aanknopingspunten
voor een goede film is het in een
vroeg stadium al misgegaan. Het
scenario heeft niet echt wortel
kunnen schieten in Dolly's boeien
de leven. Aan de film is haast af te
zien hoe vaak er aan het verhaal is
gesleuteld. De achterliggende ge
dachte, de reden om de film te ma
ken, moet daarbij verloren zijn ge
gaan.
De makers beweren dat ze geen
thriller wilden maken, dat de
moord en de nooit gevonden da
ders hen niet interesseerden. Het
ging ze om een portret van de op
merkelijke verschijning die Sybille
Niemans was. Maar juist daarin
wordt tekort geschoten. Geen mo
ment maakt 'Blonde Dolly' duide
lijk wat haar bewoog, waarom ze al
die levens leidde en wat er daarbij
in haar omging.
Alle stappen nadien zijn dus ge
zet op drijfzand en dat is jammer,
want 'Blonde Dolly' is verder een
film van behoorlijke allure. De ja
ren vijftig zijn levensecht verbeeld.
De film doet daarbij sterk denken
aan 'De Mannetjesmaker', het ge
slaagde portret van de politieke ad
viseur Ben Korsten. De naturalisti-
BIOSCOPEN
Peter Tuinman en Hilde van Mieghem als Eddy Cremer en Blonde Dolly.
sche opzet en deels het milieu zijn eens een gelukkige hand gehad. De
hetzelfde. Belgische Hilde van Mieghem als
In de keuze voor de hoofdrollen Dolly is een schot in de roos en Pe-
hebben de regisseurs (Gerrit van ter Tuinman staat haar als Cremer
Eist deed het uitvoerende werk, professioneel terzijde. Alleen gaat
Jonne Severijn had de supervisie) het in de bijrollen een paar keer
en producent Gys Versluys even- flink mis en maken de scenes in de
hoerenbuurt een bijzonder knulli
ge indruk. Op die momenten heeft
'Blonde Dolly' de echtheid van een
stripverhaal en die is vals zoals wij
allen weten.
BART JUNGMANN
'Het Fort van Souram. Een legende'; re
gie: Sergei Paradjanov; theater: Het
Kijkhuis, Leiden.
Op het afgelopen Filmfestival
werd de Rotterdam Award voor de
vernieuwendste film toegekend
aan Sergei Paradjanov's 'Het Fort
van Souram'. Deze uitverkiezing
moet Festivaldirecteur Huub Bals
veel genoegdoening hebben ge
schonken. Vele jaren geleden in
troduceerde hij deze Georgische
cineast in ons land met 'De kleur
van granaatappels' en hij was de
eerste die verleden jaar 'Het Fort
van Souram' in het Westen ver
toonde.
Voor Bals worden de mooiste
films ter wereld in Georgië ge
maakt. Er zullen maar weinig men
sen zijn die Bals' mening delen en
het overgrote deel van zelfs het
meest doorgewinterde filmhuispu-
bliek loopt bij Paradjanov schreeu
wend de zaal uit. Dat is erg jam-
Toegegeven, 'Het Fort van Sou
ram' is niet een film om naar toe te
gaan wanneer je met een groepje
vrienden gezellig een avondje gaat
stappen. De film barst van de ver
wijzingen naar folklore, geschiede
nis en cultuur van Georgië. Het
verhaal is niet makkelijk te volgen,
bevat vele religieus-mystieke mo
tieven en wordt bovendien op een
zeer ongebruikelijke wijze in beeld
gebracht. Vergelijkingen met And-
rei Tarkovski worden snel ge
maakt, maar raken kant noch wal.
Sergei Paradjanov is met niemand
te vergelijken en alleen daarin lijkt
hij op Tarkovski.
Onder het motto "wat de boer
niet kent dat eet hij niet" zijn er
dus tal van redenen te bedenken
om niet naar een film van Paradja
nov te gaan. Maar hoeveel gerech
ten smaken niet bij de eerste hap,
bevallen gaandeweg steeds meer
en behoren uiteindelijk tot de lie
velingskostjes? Met kunst is het
vaak net zo: je moet eventjes door
bijten en jezelf de kans geven te le
ren lezen, te leren luisteren, te le-
|ren kijken. Wie zich die inspanning
getroost en zich openstelt voor de
wonderlijke wereld van Paradja
nov, trakteert zichzelf op een unie
ke belevenis.
De legende van het fort van Sou
ram is het verhaal over het opoffe
ren van de persoonlijke belangen
ten behoeve van de natie. Georgië
moet door een aantal forten wor
den beschermd tegen invallen van
buitenaf. Een mysterieuze kracht
vernietigt het fort van Souram
steeds vlak voor zijn voltooiing.
Een waarzegster verklaart dat de
muren zullen blijven staan, als
men het cement vermengt met
goud. Bedoeld wordt een krachtige
jongeling met blonde haren, de
zoon van de waarzegster. Als een
reinigende kruisiging ondergaat de
jongen zijn lot, het fort wordt vol
tooid en Georgië is veilig.
Een ander verhaal wordt met de
legende verweven. Het is de ge
schiedenis van een man die in zijn
jeugd een prins heeft vermoord en-
met zijn moeder is weggevlucht,
daarmee zijn geloof, taal en vader
land in de steek latend. Nu hij een
welvarende oude man geworden
is, verdeelt hij zijn bezittingen on
der de armen om weer naar zijn
land terug te keren. In de trouw
aan de eigen cultuur en het geloof
kunnen we Paradjanov zelf her
kennen, die vanwege zijn compro
misloze werk vele jaren in de ge
vangenis heeft gezeten.
waarop Paradjanov
het een en ander in beeld brengt, is
zonder meer verbluffend. Elk shot
is een zorgvuldige compositie, een
tableau-vivant, waarvan je de rijk
dom aan betekenissen pas bij
meerdere keren kijken gaat ver
moeden. De film is opgedeeld in
hoofdstukken, die beginnen met
een soort emblemata, beelden die
de stemming en het onderwerp
symboliseren van wat komen gaat.
TSvee witte duiven, een rood lint en
een beker wijn kondigen een brui
loft aan, een zwaard geplaatst op
een schaal granaatappels verwijst
naar bloed en geweld.
Wanneer we in een scène aan zee
op de achtergrond twee olietan
kers waarnemen, zal dat zeker
geen ongelukje zijn, maar een zorg
vuldig overwogen bedoeling heb
ben. Wat dit en vele andere zaken
te betekenen hebben, is mij voor
alsnog onduidelijk, maar dat staat
de absoluut betoverende werking
van de film zeker niet in de weg.
LEONARD ENGEL
Lezers schrijven
Naar aanleiding van de afbrekende
recensie, over 'Heartbreak Ridge'
het volgende: de heer Jungmann
heeft zeker tegen zijn zin moeten
kijken naar deze film, want je bent
ver gezakt als je Clint Eastwood
vergelijkt met Rambo. Ik krijg re
gelmatig post toegestuurd van
Clint Eastwood. Vrijdag jongstle
den ontving ik nog een ansicht
kaart uit zijn woonplaats met de
groeten van Clint Eastwood en Si
mon van Collem.
Door deze afbraakprocedure zal
zeker het bezoekersaantal gezakt
zijn. Clint Eastwood is iemand die
hard heeft geknokt voor zijn carriè
re. Hij leeft simpel in een gewoon
huis en rijdt in een gewone auto.
Waarom wordt hij met zijn
nieuwste film door Jungmann ver
nederd. Hij zal toch nog iets moe
ten leren. 'Heartbreak Ridge' is
weer een perfect staaltje van vak
manschap. Regisseur: Clint; pro
ducent: Clint; hoofdrolspeler:
Clint.
D. v.d. Marei
Sal. Huygensstraat 5
Katwijk
Dirk Ayelt Kooiman (41) is vooral
bekend als schrijver van romans
en verhalen. Ook als scenario
schrijver heeft hij echter zijn spo
ren verdiend. Kooiman maakte de
scripts voor de films van Orlow
Seunke (onder meer 'De smaak
van water' en 'Pervola') en Pieter
Verhoeff ('De Dream'). Voor de
laatste rondt hij momenteel na
drie jaar ploeteren een scenario af
naar zijn eigen roman 'Een Ro-
door
Gerlof Leistra
Ayelt Kooiman knikt instemmend
bij de inleidende opmerking dat
dialogen in Nederlandse films
ronduit beroerd zijn. Hoewel er
volgens hem de laatste jaren wel
sprake is van een verbetering.
Maar die blijft beperkt tot de bio
scoopfilm en geldt niet voor het tv-
drama. Hoe springt Kooiman zelf
om met de dialogen in zijn scena
rio's?
Kooiman: "Als scenario-schrij
ver moet je exact weten waar een
scene over gaat. Is die vaag, dan
wordt de dialoog slap, saai en ver
wisselbaar. Je hoofdpersonen had
den dan net zo goed iets anders
kunnen zeggen. Wanneer een sce
ne duidelijk is, vind ik het niet
moeilijk een dialoog te schrijven.
Een goede dialoog maakt zó onder
deel uit van de scène dat ze niet
opvalt".
"In veel Nederlandse films zitten
volstrekt overbodige zinnetjes. Als
een dialoog alleen vulling is, heb ik
de neiging die scene zo te schrijven
dat je de dialoog niet verstaat. Een
realistische dialoog vind ik dode
lijk saai. Alles moet functioneel en
onmisbaar zijn. En alles wat visu
eel kan, doe ik ook met visuele
middelen en niet via een dialoog.
In veel Nederlandse films zie je dat
alles dubbelop gaat, dat ook nog
eens gezegd wordt wat je ziet".
Is er in zijn werk, wat het ge
bruik van dialogen betreft, sprake
van een bepaalde ontwikkeling?
Kooiman: "In mijn eerste films
gaf ik de dialoog vrij summier aan.
Als een paar sleutelzinnetjes maar
werden uitgesproken, was het ver
haal wel duidelijk. Veel rollen wer
den gespeeld door acteurs van het
Werkteater en die improviseerden
veel, waardoor de dialogen vanzelf
een naturel-karakter kregen".
"In werkelijkheid spreken men
sen ontzettend onnauwkeurig, dus
een zekere stilering is wel nodig.
Stopwoordjes schrijf ik niet op, dat
laat ik aan de acteurs over. Bij mij
hebben de regisseur en de acteurs
de vrije hand. Alleen bij 'De
Dream' was ik bij de opnamen aan
wezig, maar dat kwam omdat er op
het laatste moment nogal wat ver
anderd moest worden".
Voor Kooiman is het belangrijk
dat de hoofdpersonen van films
niet te ver van hem af staan. "Als ik
gedwongen zou worden een ver
pleegstersroman te verfilmen, zou
ik dankbaar gebruik maken van
een dialoogschrijver. Ik weet niet
hoe verpleegsters praten. Het
mooiste is natuurlijk als je weet
wie een rol gaat spelen. Je kunt je
er dan iemand bij voor stellen".
"Nadeel is alleen dat je er reke
ning mee gaat houden en de betref
fende acteur plotseling niet meer
beschikbaar kan zijn. Zo zouden
de hoofdrollen in 'Pervola' aanvan
kelijk gespeeld worden door Ge
rard Thoolen en Helmert Wouden
berg. Maar Woudenberg kon niet
en het werd Bram van der Vlugt.
Als ik dat had geweten, had ik het
scenario aangepast. Die twee ken
den elkaar heel goed en dan ont
staat er een veel grotere spanning
dan wanneer twee acteurs elkaar
nauwelijks kennen".
De meeste films waarvoor Kooi
man het scenario leverde zijn ont
sproten aan de fantasie en hebben
een abstract karakter. "Dat is heel
anders dan wanneer een film een
Dirk Ayelt kooiman: "Het mooiste als je weet wie een rol speelt
sfeer van authenticiteit moet heb
ben. Ik ben niet geïnteresseerd in
het verfilmen van een verhaal".
Wanneer je toch een boek als uit
gangspunt neemt, moet je het vol
gens Kooiman na lezing weer in de
kast zetten en niet letterlijk verfil
men. "Zo'n boek moet je terug
brengen tot de essentie. Dan wordt
het bijna je eigen idee. Ik vind het
spannend om te proberen met
filmische middelen een equivalent
te vinden voor het literaire gehalte
van een boek".
FILMS OP VIDEO
De distributeurs werken op volle
kracht. Achter elkaar komen de
laatste weken de videocassettes
op de markt. Veel van die casset
tes bevatten films die geen bio-
scooproulatie hebben gehad of
films die maar kort in de theaters
hebben gelopen en dan nog vrij
wel alleen in de grote steden.
Zoals 'Letter to Brezhnev', een
zeer geprezen film, die toch nau
welijks publiek trok. Ten on
rechte. Het verhaal over een Li
verpool meisje dat verliefd
wordt op een Russische matroos
en alles in het werk stelt om naar
Rusland te mogen is krachtig ge
filmd en geeft een prachtig beeld
van een kleinburgerlijk milieu in
een grote, morsige stad.
'Sweet dreams' van Karei
Reisz met Jessica Lange en Ed
Harris heeft het in de bioscopen
evenmin lang uitgehouden. Lan
ge speelt het leven van country-
zangeres Patsy Cline. Veel van
haar nummers zijn in de film te
horen. Het levensverhaal van Cli
ne is niet overdonderend interes
sant, maar de muziek en de ma
nier waarop Jessica Lange een
paar keer uit de band springt zijn
de moeite van het bekijken
waard. Beide films zijn van Can
non Video.
Een film die de bioscopen niet
haalde, was 'The mutilator' van
Peter Schnall en dat is maar
goed ook. 'Friday the 13th' was
het grote voorbeeld van Schnall
en hij dacht dat hij het zo ook wel
kon. Het verhaal moet binnen
een kwartier zijn bedacht en de
acteurs werden waarschijnlijk
geronseld op de dichtstbijzijnde
school. Zo slecht als 'The mutila
tor' zie je ze niet vaak. Van Video
for Plesaure.
'Of pure blood' van Joseph
Sargent grijpt terug op het Le-
bensborn-fenomeen, het Hitler-
plan om een zuiver Arisch ras te
kweken door geselecteerde da
mes en heren met elkaar kennis
te laten maken. Sargent gaat er
in de film vanuit dat 'Lebens-
born' nog steeds bestaat. Patrick
McGoohan is een Duitse arts die
veertig jaar na de oorlog nog
steeds aanvallen van nazisme
heeft. Er wordt uitstekend ge
speeld in deze film die wel een
zwaar beroep doet op je bereid
heid om in het ongeloofwaardige
te geloven.
'Of pure blood' is van Warner
Home Video evenals 'On dange
rous grounds' van Chuck Bail. In
een stuk woestijn wil een groot
bedrijf kernafval dumpen. Toe
vallig werkt er een geleerde aan
een bijzonder project. De geleer
de is niet vies van knokken. Een
beetje Bronson, een beetje East
wood, een beetje Stallone. Al
met al zit er veel actie in 'On dan
gerous grounds' en er wordt heel
behoorlijk gespeeld. In zijn gen
re één van de betere.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Blonde Dolly' - Luxor, Leiden
'A nightmare om Elm Street' - een
griezelfilm van enige allure, City, Kat-
'Jumpin' Jack Flash' - Whoopi Gold
berg in geslaagde komedie - City,
Katwijk
'Youngblood' - Rob Lowe als talent
volle ijshockeyer, Euro, Alphen
BLIJVERS
'Heartbreak Ridge' - Clint Eastwood
als militair van de oude stempel, Li-
do, Leiden
'P.O.W. the escape' - actiefilm, City,
Katwijk
'De Ratelrat' - te weinig spanning in
tweede Grijpstra De Gier-film. Li-
do, Leiden
'Emmanuelle 4' - de toon werd gezet
door Sylvia Kristel, maar inmiddels is
de rol van Emmanuelle in Zweedse
handen. Trianon, Leiden
'The Mission' - jezuïeten zitten in
Zuid-Amerika de Spaanse en Portu
gese veroveraars dwars, Trianon. Lei-
'Labyrinth' - een filmsprookje in de
Muppet-sfeer - Euro, Alphen en Lido,
'Top Gun' - succesvolle film over on
verschrokken straaljagerpiloten, Ci
ty, Katwijk
'Crocodile Dundee' - Australische
woudloper verbaast zich in New
York, Lido, Leiden
'Speurneuzen' - Sherlock Holmes op
muizenniveau in Disney-film, Lido.
Leiden en Euro, Alphen
'Flodder' - a-sociale familie belandt
bij wijze van experiment in een kou-
we kakbuurt, Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Ferris Bueller's day off - jongen gaat
een dagje spijbelen en belandt onder
Euro, Alphen
SEXFILMS
'Inside little oral Annie' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'De erotische avonturen van Lolita' -
Rex, Leiden.
'Flodder' - Euro, Alphen.
'Dames' - Euro, Alphen.
'Slip into silk' - Euro, Alphen.
'Youngblood' - Euro, Alphen
DEN HAAG
'Blonde Dolly' - Asta (463500), 16 jr.
'Labyrinth' - Asta, al.
'Peggy Sue got married' - Asta, al.
'Crocodile Dundee' Babylon
(471656), al.
'The Fly' - Babylon. 16 jr
'Ruthless People - Babylon, al.
Top Gun' - Cineac (630637), al.
Heartbreak Ridge' - Cineac, 12 jr.
'De Ratelrat' - Cineac. 12 jr.
'Amadeus' - Euro (667066).
'Flodder' - Metropole (456756), al.
'Mona Lisa' - Metropole, 16 jr.
'A room with a view' - Metropole, 16
jr-
'Hannah and her sisters' - Metropole,
al.
'De Aanslag' - Metropole. al.
'Out of Africa' - Odeon (462400), al.
'Back to school' - Odeon, al.
'Flodder' - Odeon, al.
'Clockwise' - Odeon, al.
TAmour' - Le Paris (656402), 18 jr.
'White Hot' - Le Paris, 18 jr.
'Hete speeltjes' - Le Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
'Top Gun' - Alfa (278806). al.
'Peggy Sue got married' - Alfa, al
'Labyrinth' - Alfa. al.
'Betty Blue' - Alfa. 16 jr
'A room with a view' - Alhambra
(233192). al
'Mona Lisa' - Alhambra, 16 jr.
'The Flv' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), 16 jr.
'Blonde Dolly' - Cinerama, 16 jr.
'Crocodile Dundee' - Calypso (266227/
234876), al.
The color purple' - Calypso, al.
'Meisjes op recept' - Centraal (248933),
18 jr.
'Springen' - Cineac (243639). al.
'Hannah and her sisters' - Cinecenter
(236615), al.
'That's Life' - Cinecenter, al.
'Abel' - Cinecenter, al.
'French Lieutenant's Woman' - Cine
center, 16 jr.
'De Ratelrat' - Cinema (151243), 12 jr.
'Blonde Dolly' - Cinema. 16 jr.
'De Ratelrat' - City (234579), 12 jr.
'Heartbreak Ridge' - City, 12 jr.
'Clockwise' - City, al.
'Back to school' - City, al.
'Na schooltijd' - City, 12 jr
'Wise Guys' - City, al.
'Club Paradise' - City, al
'Beau-Père' - Kriterion (231708), 16 jr.
'Round Midnight' - Kriterion, al.
'Eaten alive' - Parisien (248933). 18 jr.
'Down by law' - The Movies (245790),
16 jr.
'Vroeger is dood' - The Movies, 16 jr.
'She's gotta have it' - The Movies, 16
jr.
'Ferris Bueller's day off - Tuschinski
(262633), 12 jr.
'Flodder' - Tuschinski. al.
'Round Midnight' - Tuschinski, al.
'De Aanslag' - Tuschinski, al.
"The Mission' - Tuschinski. 12. jr.
'Room with a view' - Tuschinski, 16 jr.
True Stories' - De Uitkijk, al.
TELEVISIE
Geweld is komende week een
belangrijk bestanddeel van twee
films die op de Nederlandse tele
visie worden vertoond. In 'Under
Fire', volgende week vrijdag op
Nederland 2 om 23.35 uur, is dat
in een maatschappelijk kader ge
goten. Nick Nolte speelt een
Amerikaanse fotograaf die in Ni
caragua in botsing komt met het
Somoza-bewind. In het persona
ge van Russell Price is het dilem
ma gepersonificeerd van een een
journalist die in een conflict par
tij kiest. Samen een collega (Ge
ne Hackman) komt hij met een
gefingeerde foto de Sandinisten
te hulp. Dezelfde film is maan
dag ook op België Frans te zien
(20.05 uur).
Die andere gewelddadige film,
'Wildschut', wordt in twee delen
vertoond. Deel één op donder
dag (Nederland 2,21.05 uur), deel
twee op vrijdag (Nederland 1,
23.00 uur). Twee gangsters drin
gen een boswachtershuis binnen
en gijzelen op hardhandige wijze
het gezin. Bobby Eerhart maakte
zijn debuut met deze film; Hidde
Maas en Jack Monkau spelen de
hoofdrollen.
Verder ook nog twee klassie
kers op de televisie in de komen
de week. Op België 2 is woens
dag 'Tristana' van Luis Bunuel
te zien. Catherine Deneuve
speelt hierin het meisje Tristana
dat zich losmaakt van haar
voogd en het geluk hoopt te vin
den met een jonge schilder. Bu-
nuels kritiek op de burgerlijke
moraal - een bekend thema in
zijn werk - komt in 'Tristana'
sterk tot uitdrukking. Aanvang
20.20 uur.
Op BBC 2 morgenavond
'Giant'. George Stevens maakte
daarmee in 1965 een indrukwek
kend portret van twee generaties
Texanen. De rolbezetting is in
drukwekkend met Rock Hud
son, Elizabeth Taylor en James
Dean in zijn laatste rol (22.40
uur). Taylor is een dag later op
Duitsland 2 te zien in 'Cat on a
hot tin rooF, een film die Ri
chard Brooks in 1956 later maak
te. Een geslaagde verfilming van
het toneelstuk van Tennessee
Williams. Het van hem bekende
broeierige drama krijgt van
Brooks een uitstekende bewer
king (22.45 uur).
Liefhebbers van Sylvester
Stallone worden door BBC 1 op
hun wenken bediend met twee
minder bekende films. Woens
dag om 23.05 uur 'Paradise Al
ley', een portret van drie broers
in New York. Stallone deed de
regie en speelde zelf één van de
hoofdrollen. Vrijdag om 00.45
uur 'Lords of the flatbush'. Aar
dige film over een jeugdbende
met behalve Stallone ook Henry
Winkler in een hoofdrol.
FILMHUIZEN
Dirk Ayelt Kooiman heeft het
vak in de praktijk geleerd. "Ik heb
er ook niet veel over gelezen".
Heeft hij in Nederland nog voor
beelden heeft. Hij blijft het ant
woord schuldig. "Je hebt hier na
tuurlijk ook niet veel scenario
schrijvers", houdt hij zich op de
vlakte. En elders? "Het is moeilijk
een dialoog die niet in je moeder
taal is goed te beoordelen. Maar ik
vind bijvoorbeeld Harold Pinter
van een niveau dat je in Nederland
nooit zult aantreffen".
'De Aanslag', de film van Fons
Rademakers die kandidaat is
voor een Oscar, valt vanaf vol
gende week donderdag in het
Filmhuis LVC te zien. Radema
kers baseerde zich voor deze film
op het gelijknamige boek van
Harry Mulisch, waarin wordt
verteld over een aanslag tijdens
de Tweede Wereldoorlog en de
traumatische gevolgen die dat
heeft voor de hoofdpersoon.
Hoofdrol van Derek de Lint. 'De
Aanslag' is tot en met volgende
week zondag om 21.15 uur te
Verder draait in het Filmhuis
dit weekeinde nog 'Gandhi', de
Oscar-winnende film van Ri
chard Attenborough (21.15 uur).
Woensdag is 'Ludwig' te zien.
Een film van Luchino Visconti
over de keizer van Beieren die
zich in zijn droomkastelen afsluit
voor de buitenwereld. Met Hel
mut Berger en Romy Schneider
(20.00 uur).
In het Kijkhuis draait tot en
met zondag 'King of Comedy'
van Martin Scorsese. Robert de
Niro speelt hierin de rol van een
man die wanhopige pogingen in
het werk stelt een beroemd ko
miek te worden en daarbij Jerry
Lewis lastig valt (20.00 en 22.15
uur). Tot en met woensdag is 'De
Wisselwachter' te zien. Jim van
der Woude als tragikomische
kluizenaar die ongewild moet sa
menleven met een mooie vrouw
(21.45 uur).
Maandag draait 'Le genou de
Claire', een al wat oudere film
van Eric Rohmer. Twee meisjes
spelen een spelletje met een
man. Tot één van hen voelt hij
zich aangetrokken. Woensdag
'Chariots of Fire' van Hugh
Hudson. Daarin het portret van
twee atleten die op jacht zijn
naar Olympisch goud. Beide
films beginnen om 20.00 en 22.15
Bij K&O dinsdag 'Der Ameri-
kanischc Freund' van Wim Wen-
ders. Hij bewerkte daarvoor een
boek van Patricia Highsmith.
Bruno Ganz speelt een onge
neeslijk zieke man die een huur-
moord gaat plegen. Dennis Hop
per speelt een mooie bijrol (20.15
uur).
LAK-Cinema stort zich dezelf
de dag op het verschijnsel 'man'.
Om 20.00 uur draait 'Trois hom
mes et un couffin', de succesvol
le komedie van Coline Serrau.
Drie vrijgezellen zier. zich plotse
ling genoodzaakt tot de zorg van
een baby. Om 22.00 uur de Duit
se komedie 'Manner' van Dorris
Dörrie. Een jaloerse zakenman
knoopt een vriendschap aan met
de minnaar van zijn vrouw.