'Televisie-serie moet voor mij nog worden geschreven' POP Alan Parsons wordt routineus Harige sokken in DM-boots Up with People swingende blijheid Songfestival nieuw begin voor ex-Babe- zangeres Grotere podia, nog meer hits ZATERDAG 14 FEBRUARI 1987 Werkloze Marijke Merekens: HILVERSUM/ARNHEM - Iro nisch zegt Marijke Merekens: "De tv-serie voor mij moet nog worden geschreven, Hollywood moet nog bellen en de gezelschappen moe ten zich nog om mij verdringen...". Eigenlijk is er geen enkele aanlei ding tot gekscheren, want zoals het er nu naar uit ziet, zit één van Neer- lands betere actrices het volgende zonder werk. door Frans Doeleman Weliswaar is zij nog te zien in een aantal afleveringen van het tv-pro- gramma 'Hints', maar de opnamen hiervoor werden reeds eerder ge maakt en achter deze serie is in middels na zoveel jaar een punt ge zet. Verder werkte ze mee aan een aflevering van 'Moordspel' van Ron Brandsteder, maar zelf vindt zij dat niet zo vermeldenswaard. Nu de laatste voorstelling van de tournee met het toneelstuk 'De moeder van David S' van Yvonne Keuls achter de rug is, kan Marijke Merekens zich rustig terugtrekken in haar Arnhemse woning. Daar is zij echter allerminst gelukkig mee. "Ik vrees dat het komende sei zoen aan mijn neus voorbij gaat. Gezelschappen krimpen in en men gaat zich meer concentreren op vrije produkties, zodat het steeds moeilijker wordt om werk te krij gen. Voor mijn leeftijdsklasse (47), voor vrouwen van middelbare leef tijd wordt heel weinig geschreven, de concurrentie is groot. Op dit moment heb ik voor het volgende seizoen helemaal niets, geen tv, geen film". "Als ik er op zat, zou ik zelf stuk ken lezen en als ik vrij was een weekeinde naar Londen gaan. Maar dat doe ik niet, ik ben van na ture lui en laat het op mij afkomen. Ik denk, als zij vinden dat ik dat kan, dan zal dat wel mijn werk zijn. Langzamerhand ben ik er achter van doordrongen dat ik er zelf op af moet. Als ik hierin door wil gaan, moet ik gaan lezen en zien. Linda van Dijck - zij is weliswaar veel beroemder dan ik - doet dat ook. Zij ziet veel, leest stukken en zoekt zelf een regisseur uit. Ik denk dat we die kant op moeten, wat gelijk gestemde mensen zoe ken en de gok wagen. Zelf het ini tiatief nemen. En dat heeft Mere kens tot nu toe niet gedaan, nog nooit, ik heb nog nooit iemand op gebeld". Marijke Merekens: 'Hollywood heeft nog niet gebeld'. "In het werk dat ik nu doe, wil ik doorgaan, het combineren van je persoonlijke interessesfeer met je vak. De problematiek in een stuk uitwerken, daarmee de boer op gaan en zien dat een heleboel men sen er door geschokt worden, men sen die het meemaken, de herken ning en het gesnik. De problema tiek in 'De moeder van David S' is griezelig actueel. Het is natuurlijk de angst van iedere ouder dat een kind drugs gaat gebruiken". Marijke Merekens, die herinneringen bewaart aan haar tien eerste levensjaren in Indone sië en het terugzien enkele jaren geleden van het stoepje waarop zij gebikkeld had als zeer emotioneel ervoer, werd na enige tijd van de Arnhemse toneelschool gestuurd wegens gebrek aan talent. "Achteraf begrijp ik dat heel goed, omdat ik er nog niet rijp voor was. Ik vond het doodeng wat we daar moesten doen. Er werd ont zettend uitje gepeurd watje gevoe lens waren en ik was nog op een leeftijd dat ik dat allemaal verstop te. Ik vond het ook allemaal flau wekul, schoolkameraadjes lagen hun leed uit te krijten op de grond om zichzelf open en bloot te geven. Ik begon dan maar een improvisa tie over kaboutertjes, want ik dacht, het gaat toch om een vak en niet om mijzelf? Dat dat vak ont zettend verweven is met jezelf en met je eigen gevoelens wist ik toen nog niet, dat begin ik nu eigenlijk pas goed te begrijpen". Wim Sonneveld stelde haar als nog in de gelegenheid om haar car rière op het podium te beginnen en dat doet Marijke Merekens er aan denken dat zij sindsdien nauwe lijks meer iets aan cabaret heeft ge daan. Dat zou ze best wel weer eens willen, voor de televisie bij voorbeeld: "Maar tot de verschra ling van de zuilen behoort ook het ontbreken van elk satirisch pro gramma. Ik vindt dat onbegrijpe lijk, elke zich respecterende om roep zou zoiets moeten doen. Maar dat haalt dan te lage kijkcijfers, dus dat mag niet". Na zo'n 25 jaar is Marijke Mere kens nog steeds verknocht aan to neel: "Ik blijf zeggen dat het een mooi, maar tegelijkertijd afschu welijk rotvak is. Je moet echt wil len toneelspelen en niet van oh, zo prachtig, mooie kostuums, zo leuk beroemd en dan mag je in de Story staan. Nee, jongens, dat is het abso luut niet. Het is keihard knokken, tegen een slechte kritiek, tegen een avond datje denkt, ik kan het niet. ik breng het gewoon niet op. De rollen die jij graag wil spelen, krijg je niet aangeboden...". "De repetities vind ik.het leuk ste. Zo'n blank script waar je aan begint, die woordjes die ik niet zelf heb geschreven, daar moet ik het mee doen. Dat vind ik een ontzet tende uitdaging. Maar op dit mo ment staat de toekomst nog open. Ik heb wel het idee dat ik door 'De moeder van David S' op een be paald spoor ben gezet, dat ik wil blijven volgen. Ik vind dit soort stukken waardevol". Bijdragen: Ariejan Korteweg Wim Koevoet Willem Schrama De hoes van Psychedelic Furs. niet meer en dat is de groeps- naam. Maar die heeft nooit ge deugd. WK Parsons Project 'Gaudi' - (Arista). Alan Parsons stond destijds zo ongeveer aan de wieg van het verschijnsel 'concept-lp' (hij was o.a. techneut bij de opnamen van het Beatles-sluitstuk Abbey Road in 1969) en hij heeft er in de loop der jaren als enige een suc cesformule van gemaakt. Het re cept is als volgt: verzin een the ma, schrijf er liedjes op, zoek er een passend groepje muzikanten en vocalisten bij, en draai daarna net zo lang aan de knoppen tot dat het eindproduct vrijwel ge heel en al van jezelf is. Het on langs uitgebrachte 'Gaudi' (geïn spireerd op het leven en de werken van de vermaarde Spaanse architect Antonio Gau di) is alweer het elfde album dat op genoemde wijze werd samen gesteld. Wat je Parsons moet nageven is dat hij zich temidden van de stormachtige ontwikkelingen in de popmuziek alweer ruim tien jaar lang met succes heeft weten staande te houden met een na drukkelijk melodieus en daarom tijdloos oeuvre, dat ook nog eens op niet mis te verstane wijze on derbouwd is met de meest gea vanceerde geluidstechnieken. Maar dat neemt niet weg dat al dat geconcepteer zo langzamer hand in creatief opzicht zijn ein de begint af te bakenen. Bij 'Gaudi' is het weer niet an ders dan voorheen. Bij het be luisteren van zo'n plaat bekruipt je het gevoel dat een op zich boeiend mens een nogal vaag verhaal tegen je zit te vertellen. Als je bijna van verveling in slaap valt is er altijd wel een re den om even op te veren, omdat er zo nu en dan toch sprake is van onmiskenbare kwaliteit. In dit geval zijn dat de fraaie vocale kwinten van Chris Rainbow in 'Standing on higher ground' en een omfloerste rocksong van good old John Miles ('Money talks'). In de meeste projecten van Alan Parsons zijn doorgaans de krenten in de pap weggelegd voor diens vaste co-producer Eric Woolfson, maar ditmaal kan daarvan geen sprake zijn. Het zoetgevooisde gemijmer van de ze zanglijster begint wat mij be treft een tikje te irriteren, ge woon omdat het gespeend is van intonatie en inzicht. Om kort te gaan: technisch wederom een perfect werkstuk, maar inhoude lijk blijft er weinig van hangen. WS The men they couldn't hang Het is geen toeval dat The men they couldn't hang zijn eerste bekendheid in ons land verwierf op het festival in Wate ringen. De muziek van de groep vraagt om open lucht - en liefst nog oneindige verten - en is zeker zo op zijn plaats in een dorp in het Westland als in de grote stad. De kern ervan is folk, maar dan op een harde, swingende manier benaderd. Met geitenwollen sokken aan in doctor Marten boots, zoiets. Verwantschap met The Po- gues is er zeker. Maar de ver houdingen zijn zo'n beetje 1 2. The men they couldn't hang zijn minder onstuimig, minder losbollig en minder agressief Dat hangt waarschijnlijk ook samen met een lager alcohol- promillage. Op het podium is de muziek dan nog aanstekelijk genoeg om er bij in te haken en een horlepiep te dansen. De plaat blijft echter te vaak steken in een aarzeling tussen echt hel der en echt ruig, waardoor The men they couldn't hang klinkt als Fairport Convention met spoiler en spykerbanden. Zo wel de tin whistle als de ver vormde gitaar zou er veel har der uit mogen knallen, juist ook omdat de groep als collec tief musiceert en weinig ruimte laat voor individuele hoog standjes. Nu waden ze vaak kniediep door de moors, en worden alleen in uptempo nummers als 'Dancing on the pier' en 'Going back to Conven- try' de toppen van de bomen geschoren. A.K. Up with People mag er dan wel spontaan en ongedwongen uitzien, er ligt een strakke organisatie aan ten grondslag. (foto Loek Zuyderduin) 'Beat of the Future', muzikale show van Up with People. Gezien op 13 fe bruari in de Stadsgehoorzaal. Al daar vanavond te zien. LEIDEN - 'Beat of the Future' swingt twee uur lang aan een stuk door en straalt een aanste kelijke blijmoedigheid uit. Het is het internationale showprogram ma van Up with People, een on afhankelijke, niet winstgevende, educatieve en culturele organisa tie van jonge mensen uit meer dan twintig landen in de wereld. De feestelijke sfeer slaat goed aan bij de toeschouwers, onder wie zich prinses Margriet en haar echtgenoot bevinden. Van Vol lenhoven is namelijk lid van de Board of Directors van deze or ganisatie, die jongeren in de leef tijd van achttien tot vijfentwintig jaar met andere culturen in aan raking wil brengen. Naast het werk voor de show bijvoorbeeld krijgen de deelne mers van Up with People een cultureel programma voorge schoteld. Om zoveel mogelijk de plaatselijke bevolking te ont moeten verblijven zij tijdens de toernee veelal in gastgezinnen. Ook voor en na de voorstelling mengen zij zich onder het pu bliek. Van de verschillende activitei ten is natuurlijk de show het meest spectaculair. De voorstel ling dendert met een enorme vaart aan je voorbij. Het mag er dan wel spontaan en ongedwon gen uitzien; toch ligt er een strak ke organisatie aan ten grondslag. Anders kan een show met zo'n groot aantal deelnemers nooit zo soepel verlopen. 'Beat of the Future' werpt vol gens de titel een blik vooruit op de muziek van de volgende ee en veronderstelt, dat vele 'gouwe ouwen' ook dan weer populair zullen zijn. Zo levert deze aardi ge toekomstvisie een feestelijke terugblik op zeer vertrouwde muziek op. Er wordt weer even lekker een Rock Roll-nummer gespeeld, maar ook op Charles ton- en Ballroommuziek wordt enthousiast gezongen en ge danst. Dat het gezelschap zeer in ternationaal georiënteerd is, blijkt nog eens uit de medley van kenmerkend repertoire uit ver schillende landen, zoals Afrika, Mexico, China en de Verenigde Staten. Tijdens de bijdrage uit Japan kon men polonaise lopen achter een draak; het tekent de ongedwongen sfeer, dat ook bur gemeester Goekoop zich daartoe gemakkelijk liet verleiden. WIJNAND ZEILSTRA HILVERSUM (GPD) - In het Hilversumse kantoor tikken de minuten gestaag weg. In een luie bank gaat de tijd voorbij met luisteren naar hits uit luidsprekers. Het wachten is op zangeres Marcha (spreek uit: MarGa) Groeneveld (30). Op 9 mei vertegenwoordigt ze ons land tijdens het Eurovisie Songfestival in Brussel. Ze is met manager Ludo Voe ten onderweg vanuit Zuid- Frankrijk, waar ze de inter nationale muziekbeurs Mi- dem bezochten. Een uurtje later dan afgesproken zwaait de deur open. Duizend-en- één excuses. Marcha voelt zich ziek. Van de afgelopen vijf dagen heeft ze er de helft in bed doorge bracht. Griep. Angstig kijkt ze naar de camera van fotograaf: „Ik zie er niet uit". Er zijn van die dagen dat het zelfs een doorgewinterd artieste als Marcha Groeneveld tegenzit. Door gewinterd, Marcha Groeneveld? Maar die naam dan? Ja, het is even wennen. Marcha staat eigenlijk voor Marga en Groeneveld vroeger voor Bult. Tot juni 1986 maakte ze met Margot en Rita deel uit van de succesvolle formatie Babe. De meisjes gingen elk hun weg en Marcha koos voor een solocarrière. Om gelijkenis met Marga van voor heen Luv tegen te gaari werd geko zen voor de naam Marcha. Wat voor problemen zo'n voornaam kan opleveren in een klein land. Klapper De eerste klapper in haar nieuwe hoedanigheid dient zich nu reeds aan: ze mag ons land vertegen woordigen in Brussel. Op voor dracht van producer Peter Koele- wijn. Er waren tientallen kandida ten. Na de eerste schifting bleven er nog twaalf over, onder wie Mar cha. Ze werd uiteindelijk uitverko zen wegens haar internationale er varing. Een team van deskundigen j|it de vaderlandse muziekwereld achtte haar verder eén goede repre- sentante. Marcha: „Eigenlijk .had ik niet verwacht dat de keus op mij zou door Peter Contant vallen. Ik veronderstelde dat An nie Schilder of Anita Meijer veel meer kans zouden hebben. Toen Peter Koele wijn mij ineens belde met de mededeling, dat ik het mocht gaan doen, vond ik dat ont zettend leuk". Marcha spreekt weliswaar op en thousiaste wijze, maar verder blijft ze de nuchterheid zelve. „Een typi sche eigenschap van Twentena ren", constateert ze zelf. „Bij ons in Denekamp, een gehucht achter Enschede, heeft niemand ook nog één opmerking gemaakt over mijn uitverkiezing. De mensen zijn daar realistisch. Doe maar gewoon, luidt bij ons de stelregel". Marcha ziet het songfestival zelf als een nieuwe start. Ze moet het nu van A tot Z zelf doen. „Natuur lijk heb ik Babe in het begin ge mist. Margo, Rita en ik hebben zo veel meegemaakt; het was een heerlijke tijd, waaraan ik met ple zier terugdenk. Omdat we allemaal individuen waren met een eigen wil, is het tot een breuk gekomen. Vergelijk het maar met een huwe lijk waarin je op elkaar uitgekeken raakt. De goede dingen moet je zien te onthouden, de slechte ver geten". Briefjes De vergëlijking die ze artistiek maakt met een mislukt huwelijk, gold ook voor Marcha privé. „Twee, drie maanden in het jaar was ik weg. Op een gegeven mo ment merkje datje alles met brief jes afdoet. En dan zegje van: waar zijn we eigenlijk mee bezig? Privé is er dan ook iets dierbaars stuk". Het is de prijs die ze moet beta len voor haar carrière als zangeres. Want enige behoefte om het jachti ge wereldje van de lichte muziek vaarwel te zeggen, heeft ze nog niet. „Ik heb er heel mijn leven lang keihard voor gewerkt. Ik kan nog jaren mee. Af en toe heb je een ruggesteuntje nodig van de men sen met wie je werkt. Maar verder moet je het spel meespelen in dit oppervlakkige circuit. Je weet dat je de ene keer alles bent, terwijl je de andere keer niets bent. Inder daad, ik heb weinig echte vrien den". Marcha doet niet dramatisch en ze is ook niet zielig. Ze kent het klappen van de zweep. Het song festival ziet ze als een uitdaging. „Nu ik alleen ben is het een voor deel dat ik beter plannen kan ma ken. Ik heb alleen met mezelf reke ning te houden. Of ik mijn reper toire ook bijstel? Ik wil in het En gels blijven zingen, terwijl het songfestivalliedje natuurlijk in het Nederlands gaat. Ik houd van het zogenaamde tempo-werk, maar ballads van Roberta Flack en Shir ley Bassey vind ik ook prachtig". Bij de les De tijd dringt inmiddels voor Marcha. Op 25 maart heeft in een uur durende rechtstreekse televi- Marcha Groeneveld: 'Ik zie niet tegen het songfestival op', (foto gpd> sie-uitzending het Nederlandse songfestival plaats vanuit Den Haag. „Dat betekent, dat ik in een heel korte tijd zes totaal nieuwe liedjes en de bijbehorende choreo grafie moet gaan instuderen. Ik zie er niet tegenop. Want ik houd wel van een bepaalde gespannenheid. Op zich is dat niet vervelend. Dat betekent wel dat je je hoofd goed bij de les moet houden. Ik heb met Getty van Teach In en met de meis jes van Frizzle Sizzle ook over hun songfestivalervaringen gesproken. Ze hebben me veel tips kunnen ge ven. Maar het is natuurlijk niet niks, als je bedenkt datje in 22 lan den in Europa rechtstreeks op de televisie komt. Ik zal in elk geval mijn best doen", belooft ze tot be sluit. Psychedelic Furs 'Midnight to midnight' - (CBS) Na deze plaat is er geen twijfel meer mogelijk: de Britse Furs zijn heel groten. Bij de cult-aan- hang was sinds het uit 1984 date rende 'Mirror Moves' nogal wat twijfel gerezen. Met die plaat hadden de gebroeders Richard en Tim Butler die de laatste jaren van telkens verschillende musici de hulp inroepen, een dikke punt gezet achter hun Velvet Under- ground-epigonisme. Ze hadden zelfs een hitje met de song 'Heartbeat'. De muziek was licht voetiger maar nog altijd onheils zwanger. De dogmatici zetten de Furs direct bij de mini-container. De ommezwaai werd beschouwd als hoogverraad aan alles wat on der de 'new wave'-vlag voer. Dit is disco, riepen de puriteinen. En dat was het ook maar wel heel speciale. 'Midnight to Midnight' bor duurt op kant één voort op Mir ror Moves. Dat levert vier fraaie, mysterieuze lovesongs volgens Butler-recept op. Dat betekent een dikke laag ironie. Butler is een fervent aanhanger van de naargeestige theorie dat liefde niet meer is dan een telkens te rugkerend prikkeltje. 'Love is not love' zingt hij met zijn hese, ietwat bekakte stemgeluid. Veel galm is er, die fraai contrasteert met het ietwat ingetogen spel van de acht muzikanten. Heel knap zijn de teksten. Probeer maar eens zo veel clichés op een rij te krijgen dat het weer origi neel wordt. Kant twee is ronduit indruk wekkend. Drummer Paul Garis- to vervult hier een hoofdrol. Wat. kan die man stuwen! De Furs klinken hier net als in hun hoog tijdagen, uit de 'India'-tijd. Al leen is het geluid veel beter (luis ter maar eens naar de 'heruitga ve' van 'Pretty in Pink' dat we ook al op de tweede Furs-plaat aantroffen). Bovendien is de mu ziek veel transparanter gewor den en dus beter te pruimen voor een breder publiek. Heel duidelijk is - en Butler geeft dat ook gewoon toe - dat de koerswijziging van de Furs is ge baseerd op commerciële overwe gingen. De groep wil nog meer hits en grotere podia. In Amerika is dat al gelukt. Ik gok erop dat het de Furs met deze plaat ook hier zal lukken. Eén ding klopt V

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 37