'We voelen ons directeuren van de firma The Bangles' 'Kinderen voor kinderen' krijgt ander repertoire WOENSDAG 11 FEBRUARI 1987 KUNST PAGINA 23 1(2) Reet petite - Jackie Wil- 2(1) Showing hut - Mei Kim 6) Caravan of love - The Housemartins 5) Shake you down - Gre gory Abbott 3) Sometimes - Erasure 6 (16) I knew you were - Geor ge Michael Aretha Franklin 7(4) Livin on a prayer - Bon Jovi 8 (10) The rain - Oran Juice Jones 9(9) Dance around the 40 11 7) For America - Red Box 12 (24) Heartache - Pepsi 13 8) Each time you break my heart - Nick Kamen 14 (14) Like Jlames - Berlin 15 (11) Is this love - Alison Moyet 16 (22) Mixed up world - Ti- me.r Social Club 17 (20) Talk it over - Frizzle Sizzle 18 (26) Why can't this be love - Van Halen 19 (13) So cold the night - Com munards 20 (31) Candy - Cameo 21 (28) Heartache away - Don Johnson 22 (19) You keep me hangin on - Kim Wilde 23 (27) Windforce 11 - Nadieh 24 (17) Cry wolf - A Ha 25 (23) The boy in the bubble - Paul Simon 26 (18) Don't give up - Peter GabrieUKate Bush 27 (15) Walk like an Egyptian - The Bangles 28 (33) Candy love - Lili Sus- 29 Running in the family Level 42 30 Opportunities Pet Shop Boys 31 You're the voice - John Farnham 32 (21) Through the barrica des - Spandau Ballet 33 Once bitten twice shy - Vesta Williams 34 Hearts beat thunder - Dolly Dots 35 (39) De rol van/V njgezellen - Andrè van Duin/Ome Joop 36 (37) Step right up - Jaki Graham 37 (38) Ballerina girl - Lionel Richie 38 (25) Land of confusion Ge- 39 Real wild child - lggy Pop 40 Younger days - Fatal Flowers AMSTERDAM (GPD) - Krèèèèngggg! Mmmwwaaahhuuahhh! Door de muur van het hoofdstedelijk hotel heen vreet zich een boorkop met oorverdovend geraas. Ongeveer ter hoogte van ons tafeltje nog wel. Susanna Hoffs - klein maar fijn - graait in haar haar, beheerst zich nog net en besluit haar explosie nog even uit te stellen. „Dit ook nog", zegt ze. „Ik wist dat me geen rust meer gegund zou worden toen we deze groep begonnen." Het management loopt rood aan als het verneemt dat één van de vier Bangles zich in haar hotel hin dert aan omgevingslawaai. De boorkop wordt het zwijgen opge legd en als goedmakertje worden vier Biedermeier bloemboeketjes aangeboden. Susanna Hoffs kijkt haa; collegae verwonderd aan. Bassisle Michael Steele. gitariste Vicki Peterson en drumster Debbi Peterson halen de schouders op. wat is de overeenkomst tussen een bloemetje en onnodige overlast ook weer? The Bangles begonnen hun be staan zo'n zes jaar geleden in Los Angeles - toen de bloemen op het graf van John Lennon nog vers wa ren - als een coverbandje dat Beat- leliedjes zong als She's got the De vil in her Heart en She said. Mi chael Steele was er nog niet bij, en haar voorgangster Annette Zilins- kas (thans in Blood on the Saddle) speelde bas in een groep die nog helemaal niet The Bangles heette, maar The Colore, en later The Nu de band wereldvermaard is geworden met de aanstekelijke hit Walk like an Egyptian lijkt die voorgeschiedenis er allemaal niet toe te doen, maar de historie toont aan dat we met een echte band van doen hebben, en niet met een vier tal fotomodellen. The Bangles spe len echt, hebben hun succes ver diend door keihard in het clubcir cuit te werken en uiteindelijk een eigen fris popgeluid te ontwikke len. Miles Copeland. manager van The Police, kreeg de vrouwen groep in het vizier toen ze zich in Los Angeles opwerkten tot de po pulairste namen van de zogeheten Paisley Underground, een circuit dat later meer grote namen zou op leveren. Een eerste E.P.'tje, Get ting out of hand op het kleine la beltje Downkiddie verkocht al tienduizenden exemplaren. Het was de voorbode van twee inmid dels platina elpees, All over the Place en Different Light. Ze wer den allebei geproduceerd door Da vid Kahne, een man die de vier- Amerikaanse meidengroep scoort met 'Walk like an Egyptian door John Oomkes stemmige vocalen van de band op timaal tot hun recht laat komen. Ondanks de bemoeienis van Co peland en Kahne laat de band zich niet marketen. Susy: „We verande ren wel onder de druk van hel suc ces, maar dat is geen bewust geko zen imago. We beinvloeden elkaar omdat we de hele dag met elkaar optrekken. Dat krijg je in een mei denclub. Als je zegt dat we er nu vrouwelijker uitzien dan ten tijde van ons debuut dan heb je waar schijnlijk gelijk, maar dat komt niet omdat we een bepaald imago The Bangles ontmoeten collega Paul Simon in Londen krijgen gedicteerd. Mode, kleding, make-up - het interesseert ons met echt. Ik vind het gewoon genoeg om er leuk uit te zien." Krèèèèngggg! Mmmwwaaah huuahhh! De boortol vreet toch weer verder. Susanna: „Wat wordt er hier toch gewerkt!" Ze zucht: ..Ik ben vandaag erg moe.'' Een kopje koffie dan maar. terwijl de verslaggever op zoek gaat naar de bouwvakker en hem uitlegt dat hij zijn pauze even kan gebruiken om te leren lopen als een antieke Egyptenaar. Als ik terugkeer naar mijn plaats herinner ik me dat de videoclip van het nummer sugge reert dat heel Amerika die rare houding heeft aangenomen. Hoffs vertelt hoe de groep voortdurend wordt overvallen door hotelperso neel dat het ontbijt op bed serveert in faraokleding. Gewoon als grap- Tournee Kwam het grote succes te snel soms? Susanna: „Niet voor mij. hoor. Ik heb er hard voor gewerkt Je krijgt alleen voortdurend te ho ren of je al Porsches en bontman tels spaart. Maar ik ben niet veran derd en ik zie ons nog steeds niet als krankzinnig grote muzikanten. De mensen hebben net van Walk like an Egyptian gehoord en van Manic Monday misschien, maar ze kennen ons ouder werk niet eens: Liverpool. Hero takes a fall. If she knew what she wants. We jakkeren ook maar niet door, maar gaan eerst nog maar eens op tournee." Misschien dat er in die beslissing ook nog een greintje gezond-ver stand meeweegt, want The Bang les hebben hun grote successen te danken aan het songschrijversta lent van anderen. Prince was zo in genomen met de vier vrouwen dat hij onder het pseudoniem Christopher Manic Monday voor ze schreef, terwijl Walk like an Egyp tian vloeide uit de pen van Liam Sternberg. September Gurls een oud nummer is van Alex Chilton en If she knew what she said een prachtige compositie is van Jules Shear (in wiens band The Polar Bears Michael Steele speelde voor dat ze toetrad tot The Bangles). „Schrijven is een kwestie van er varing Ons sterke punt is altijd de spiritualiteit van de band geweest, gecombineerd met krachtige zang. mooie harmonieèn, maar we gelo ven dat we in staat zijn om zelf mooie songs te schrijven. Voordat je het schrijven binnen een cliché onder de knie hebt ben je een heel stuk verder. De grootste Beatle- song. I. feel fine, zit eigenlijk heel Dionne- parfum NEW YORK - Zangeres Dionne Warwick (links) heeft in New York haar genoemd parfum gelan ceerd Bij de pre sentatie van het parfum 'Dionne' was ook het foto model Iman. (foto API Terug naar popfront LONDEN - De naar het pop front teruggekeer de 'Blondie'-zan- geres Debbie Har ry tijdens een pla- tenfeest in Lon den gefotogra feerd met de in middels tot het boeddhisme be keerde zanger Boy George, die binnenkort met een nieuwe bad op tournee hoopt te gaan. (foto api eenvoudig in elkaar, met routineu ze akkoorden, de aardigheid en de magie zitten 'm dan in de smeuig- heid waarmee zo'n gegeven wordt uitgewrekt en gezongen." Ze lacht. „D'r zit geen Dylan in me". Prince De meeste songs die anderen voor The Bangles schrijven arrive ren in demo-vorm. Prince liet Ma nie Monday geheel door zijn (toen malige) band The Revolution spe len. „Het had zó op één van zijn ei gen elpees gekund", zegt Susy. ..Hij werkt alleen maar. Hij heeft ons een keer meegenomen naar een studio die hij in Los Angeles had afgehuurd Prince wilde sa men Bangle-songs spelen, Hij doet dat gewoon, kent al onze nummers uit zijn hoofd - Walking on your Street. Hero takes a Fall, alles. We hebben bij hem Walk like an Egyp tian met een heel ander ritme ge speeld. Er zit helemaal geen magie aan vast. Hij houdt van muziek. Pi casso schilderde en tekende ook el ke dag. We kwamen hem gisteren in Parijs tegen en daar was hij ook weer aan het werk". The Bangles veranderen met veel aan de composities die ze krij gen opgestuurd De fuzz-gitaar en de drummachine met jungle-beat die de meest opvallende kenmer ken zijn van Walk like an Egyptian stonden ook al op de tape dat ze van Liam Sternberg kregen opge stuurd „Een goed idee gebruik je altijd", zegt Susanna. „Niemand doet dat. Ik heb de demo gehoord net zo praat als een kind dat woont in een villawijk". De ietwat elitair klinkende 'r' van 'Kinderen voor kinderen' blijft dus behouden. „Alleen mijn repertoire-keuze is iets anders. Flory heeft bijvoor beeld nooit het onderwerp men struatie aangedurfd Een nummer over meiden die daar net aan toe zi jn of het net hebben leek mij best leuk. Toen het lied eenmaal afwas schoot opeens door mijn hoofd dat de meisjes van het koor hel mis schien niet wilden zingen Geluk kig waren ze allemaal voor". Flory heeft een dergelijk onder werp nooit gebruikt op commer ciële gronden. De platen werden verkocht voor kinderen van vijf tot twaalf jaar. „Ik kan mij een groep moeders voorstellen die er geen trek in heeft om een kind van zes jaar uit te leggen wat menstruatie Lief Voor Hans is het allemaal niet zo'n probleem. Hij heeft voor zijn gevoel het onderwerp kies behan deld. Bij het maken van de tekst heeft hij tekstschrijfsters de op dracht gegeven het woord men struatie niet te gebruiken. Het moet lief worden, niet eng. „Ik denk dat kinderen van zes of zeven jaar al weten wat menstruatie is. Misschien kan dit lied voor ouders een aanleiding zijn om het hun kind uit te leggen". Zolang de kijk- en verkoopcijfers hoog blijven zet de VARA het pro ject voort. De hoge linanciele op brengst gaat naar de VARA-speel- goedactie, voor kinderen in ont wikkelingslanden. Ook de omroep zelf vaart er wel bij. „De formule die ik heb bedacht blijkt een kip met gouden eieren te zijn. Zodra de VARA er mee stopt neemt de TROS of Veronica het over Het zal niet verstandig van de VARA zijn om ermee op te houden", zegt An- stadt. „Op het moment ben ik be zig met andere dingen. Ik vind het jammer dat ik ermee gestopt ben. Maar als ik denk aan al het werk dat nodig is om de laatste elpee en het tv-programma te evenaren, dan heb ik er geen spijt van. Nog niet..." The Bangles poseren voor de fotograaf in Amsterdam. Speelfilm „Ik heb met David Roebuck van The Rain Parade een tijdje ge speeld, maar ik ben geen rockmeis- je zoals de anderen. Ik heb een klassieke opvoeding genoten: bal let. film. schone kunsten Dit is ook mijn eerste bandje. Zo langzamer hand heb ik in alle smerige lokalen gespeeld dus mijn achterstand in gehaald. Nu The Bangles succes hebben wil ik me zoveel mogelijk ontwikkelen. Mijn zes weken vakantie heb ik gebruikt om sa men met mijn moeder voor Uni- „Dat is het grote verschil met Flory. Zij had bij alles wat wij be slisten een tv-plaatje voor ogen. Bij mij moet iemand anders dat uitzoe ken. Om over het succes van de laatste elpee en de tv-show heen te komen moest ik echt de beste re gisseur hebben die er op technisch gebied te vinden is en dat is Bob Rooyens. Die heb ik gevraagd en ook gekregen", aldus Hans Peters. De onderwerpen van de liedjes worden aangedragen in brieven van kinderen. Hans Peters selec teert de onderwerpen en geeft ver volgens een groep schrijvers de op dracht om ze in een tekst te ver werken. In zeven jaar "heeft Anstadt een eigen traditie ontwikkeld en neer gezet. die goed bleek aan te slaan. Met name de laatste (zevende el pee) was met 200.000 verkochte ex emplaren bijzonder succesvol. van Tina Turners What's love got to do with it. Precies hetzelfde, zelfde sound, zelfde tempo, zelfde noten - alleen Tina zong het op de plaat. Je kunt niet beredeneren wat iets speciaal maakt. Je voelt al leen aan dat het zo is". Susanna noch een van de ande ren is de belangrijkste woord- voerdster van The Bangles. ..Waar om dat zo is, weet ik niet", zegt ze. „We werken als een ensemble. Het lijkt wel wat op The Mama's The Papa's of Fleetwood Mac. Het is net een Amerikaans voetbalteam, de quarterback (spelverdeler) is nergens zonder de receiver (spits). Dat heeft nadelen: je moet een an der gunnen om fouten te kunnen maken. Dat was met The Beatles ook zo; er is vast iemand geweest die Yesterday maar niks vond. Dat we samenwerken heeft te maken dat we dezelfde smaak delen voor hetzelfde koortjes, dezelfde dingen willen doen". versal Films een speelfilm op te ne men, een teenybopper-film, over de laatste nacht die drie afstude rende meisjes samen doorbrengen voordat ze hun echte leven ingaan Niet om Susanna Hoffs, het roek- meisje te spelen, maar een nog on schuldig meisje. Typerend. he°" „Misschien wordt de muziek bij die film gezongen door Ronnie Spector. de grote vrouwelijke ster uit het tijdperk van de meisjes- groepen in de jaren zestig. Het ver schil met haar en ons is enorm. Zij kregen nooit de controle over hun muziek; wij wél. Wij voelen ons di recteuren van de firma The Bang les." HILVERSUM (GPD) - „Hans Peters is een virtuoos liedjes schrijver. Vanaf het begin heeft hij meegewerkt aan alle platen van 'Kinderen voor kin deren'. Ook heeft hij verschil lende shows geproduceerd. Met die achtergrond is hij bin nen de VARA het meest ge schikt om mij op te volgen", zegt Flory Anstadt, grondleg ster en voormalig producente van 'Kinderen voor kinderen'. Na zeven jaar vond Flory het tijd worden dat een ander de leiding van dit VARA-project overnam. „Op een gegeven moment dacht ik: nummer zeven is zo fantastisch, daar kom ik niet meer overheen. Laat iemand anders nu maar pro beren met originele ideeen te ko men". Flory Anstadt produceerde de platen, maar regisseerde ook de tv-show van de kinderen. Hans Pe ters heeft van regie 'geen enkele notie'. In tegenstelling tot eerdere berichten heeft hij nog nooit een tv-programma geregisseerd. ken. Ik heb besloten me van alerlei adviezen zo weinig mogelijk aan te trekken. Als de achtste plaat geen succes wordt dan heb ik dat aan mijzelf te danken Slaat het daaren tegen wel aan dan ben ik blij dat ik mijn eigen zin heb doorgedreven". Het is volgens Hans „waarzin" oni iets aan de formule van 'Kinde ren voor kinderen' te veranderen, omdat die al zeven jaar goed werkt. Alleen de Gooise klank die aan de kinderstemmen kleeft wilde hij veranderen. Dat is niet gelukt. „Het blijkt dat een kind uit een zo genaamde volkswijk in Hilversum door Antoinette Drossaers Bedje Opvolger Peters: „Ik kom in een gespreid bedje en dat is niet altijd even leuk. Als het achtste album uitkomt, gaat het publiek vergelij- Flory Anstadt: Hans Peters is een virtuoos liedjesschrijver, (archieffoto)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23