Haarzuiver en gedisciplineerd Nuttig naslagwerk over wereld opera Koele geschiedschrijving Nationale Ballet VRIJDAG 6 FEBRUARI 1987 KUNST PAGINA 19 Encyclopedie van de opera, Winkler Prins, auteur drs. Paul Korenhof, il lustraties in zwart-wit en kleur, prijs f 99.50. Opera is in. Daar zijn allerlei re denen voor aan te wijzen. Eén van die redenen is dat deze kunstvorm niet langer als uitslui tend een vocale aangelegenheid wordt beschouwd, maar met de opkomst van het regisseursto neel zich steeds meer heeft be wogen in de richting van het theaterspektakel, waarin behal ve mooi wordt gezongen ook goed wordt geacteerd. Nog steeds is het streven er op gericht om de opera te actualiseren, aan te passen aan de mogelijkheden, die het moderne muziektheater biedt. Meer dan ooit wordt de noodzaak ingezien van een hech te samenwerking tussen dirigen ten, regisseurs en dramaturgen om te komen tot produkties, die niet alleen de melomaan (de mu- ziekliehebber, die slechts de schone zangkunst, het belcanto, bemint) aanspreekt. Opera is drama en op dat gegeven wordt met toenemend succes inge speeld. De operahuizen van Londen, New York en Wenen stromen vol en in Brussel is de Nationale Opera onder leiding van de veel geprezen Gerard Mortier uitge groeid tot een 'smaakmakend' instituut. In ons land is de opera mede door de gebrekkige behui zing gedurende een reeks van ja ren wat in de versukkeling ge raakt, maar nu het Muziekthea ter er eenmaal staat mag men als liefhebber blij zijn een kaartje te kunnen bemachtigen. Kortom, de opera heeft zijn reputatie van een bestofte kunstvorm, van een saai museumstuk, achter zich ge laten. Het is een gelukkige omstan digheid dat de toenemende be- lanstelling voor het muziekthea ter in ons land samenvalt met de verschijning van de Winkler Prins Encyclopedie van de Ope ra. Het is een fraai uitgevoerd, ongeveer vierhonderd vijftig pa gina's tellend naslagwerk, dat de vele aspecten van opera op alfa betische wijze belicht. De auteur, Paul Korenhof, moet monniken werk hebben verricht. Anders dan Leo Riemens' Groot Opera- boek. waarin de inhoud en de ge schiedenis van een groot aantal opera's wordt beschreven, is de door Korenhof met zeer grote zorg samengestelde encyclope die een trefwoordenboek, van a tot z lopend en keurig alfabetisch in kolommen ingedeeld. Ook in Korenhofs boek worden tal van opera's, bekende en minder be kende, naar ontstaanswijze en in houd behandeld. Daarnaast be vat de encyclopedie een schat aan wetenswaardigheden over componisten, librettisten (aan De omslag van Winkler Prins En cyclopedie van de operaeen door Paul Korenhof ge schreven naslag werk. (foto prt het begrip libretto wordt meer dan een pagina gewijd), zangers en zangeressen en aan schrijvers, die stof voor een opera hebben geleverd. Voorts worden vele muziek- en theatertermen duide lijk omschreven. Korenhofs tref woordenboek begint bij de Peter Schats opera Aap verslaat de knekelgeest en eindigt bij de Poolse sopraan Teresa Zylis-Ga- ra. Verdi's opera La Traviata wordt uiteraard genoemd, maar evenzeer wordt aandacht be steed aan La liberazione di Rug- giero dall'Isola d'Alcina van Francesca Caccini. De auteur van de opera-encyclopedie noemt dit laatste werk als oudste voorbeeld van een opéra-ballet en de eerste door een vrouw ge componeerde opera. Bij het woord opéra-ballet staat een ster retje afgedrukt als teken dat men voor een nadere uitleg van dit be grip elders in de encyclopedie te recht kan. Het boek bevat een apart register met operatitels. Deze titels verwijzen naar ope ra's, die geen eigen trefwoord hebben, maar in het achter de ti tel vermelde trefwoord worden behandeld. Het alfabetische tra ject wordt voorafgegaan door een beschouwing over het ver schijnsel opera en twee artike len. die resp. de geschiedenis van de opera in België en Nederland beschrijven. Dat ook een trefwoordenboek die van Paul Korenhof telt er 2650 - zijn beperkingen kent mag duidelijk zijn. Voor de auteur van deze encyclopedie is niet het schrijven de grootste moeilijk heid geweest maar het schrap pen. Zo heeft hij als gevolg van o.m. ruimtegebrek de reeds sa mengestelde lijst van zangers van circa dertienhonderd moe ten terugbrengen tot minder dan de helft. Bij al dat schrappen heeft hij naar eigen zeggen de componisten en operatitels zo veel mogelijk buiten beschou wing gelaten. Nochtans staat de opera Naima van Theo Loeven- die niet in dit nuttige naslagwerk vermeld. Paul Korenhof, er naar gevraagd, geeft het ruiterlijk toe: vergeten. Het samenstellen van een encyclopedie, ook door ie mand die bezeten is van opera, mag dan monnikenwerk heten, het blijft voor alles mensenwerk. Het resultaat mag in dit geval, ook letterlijk, worden gezien. Een sieraad voor de boekenkast dus, deze bron van informatie. PIETER C. ROSIER 'Het Nationale Ballet 25 jaar', door Luuk Utrecht. Uitgegeven door Allert de Lange en Het Nationale Ballet. Prijs: 69,50 gulden (384 pagina's) Aan het eind van de jaren vijftig was de stand van zaken bij de Nederlandse balletgezelschap pen enigszins vergelijkbaar met de situatie die we nu kennen bij het toneel: een veelheid aan groepen, ieder met eigen ideeën en een eigen publiek. En ook in die tijd werd van hogerhand fer me druk uitgeoefend om de za ken te stroomlijnen. Juist in die jaren is de kiem gelegd voor de periode va bloei die de dankunst nu in ons land doormaakt. Het Nederlands Dans Theater kreeg in 1959 gestalte; twee- jaar later ontstond het Nationale Ballet (HNB), uit een fusie van het Ne derlands Ballet en het Amster dams Ballet, waarvan het laatste op zijn beurt weer een samen voeging was van het Ballet der Lage Landen en het Ballet var de Nederlandse Opera. Die afgedwongen fusie heeft uiteindelijk geresulteerd in één van onze meest hechte en ver nieuwingsgezinde grote kunstin stituten. Het Nationale Ballet is - vooral dankzij de harde hand van eerste artistiek leidster Soma Gaskell en de kwaliteiten van choreografen Hans van Manen, Toer van Schayk en Rudi van Dantzig - uitgegroeid tot een ge zelschap van internationale naam en faam. Dat het Nationale Ballet zijn 25-jarig jubileum in het 'eigen' prestigieuze Muziek theater heeft kunnen vieren, is een erkenning van die kwalitei ten. Ter gelegenheid van dat jubi leum is oök een zeer omvangrijk jubileumboek verschenen, waar in een poging wordt gedaan de eerste 25 jaar geschiedenis van het gezelschap vast te leggen. Op zichzelf is dat al tamelijk uniek, want de geschiedschrijving van de danskunst is zeker in ons land lange tijd verontachtzaamd ge bied geweest. Zo zeer zelfs, dat gegevens over de eerste jaren al leen met veel moeite nog achter haald konden worden. Het boek bestaat uit drie de len: een alfabetische lijst van al len die sinds de oprichting bij HNB hebben gewerkt; een docu mentair gedeelte dat per seizoen gegevens verschaft over samen stelling van de groep, voorstel lingen. bezoekersaantallen en buitenlandse tournees. Tenslotte het historische gedeelte, dat is geschreven door danshistoricus en -recensent Luuk Utrecht. De indeling van dat historische deel is zeer overzichtelijk. Per seizoen somt Utrecht eerst de voorvallen op die in zijn ogen het meest belangrijk zijn geweest komende en gaande solisten, wij zigingen in het bestuur, de op richting van een Ondernemings raad. Dan volgt een paragraaf over de wereldpremières van dat seizoen en tenslotte worden de gewone premières besproken. Alle balletten worden eerst door Utrecht besproken, waarna een uitgebreide bloemlezing uit de persreacties volgt. Het bezwaar van deze wijze van geschiedschrijving is, dat daarmee de reacties van de schrijvende pers als min of meer maatgevend voor de publieke ontvangst worden beschouwd. Dat dat niet terecht is zal een ie der kunnen beamen die zich ooit groen en geel heeft geërgerd aan een negatieve bespreking van een stuk. waarvan hij de avond tevoren juist bijzonder had geno ten. De bloemlezingen uit persreacties geven het boek ook een schijn van objectiviteit, die niet verdiend is. De mening van de schrijver schemert nu tussen de citaten door. Het had de dui delijkheid bevorderd als Utrecht ondubbelzinnig voor zijn eigen stellingname was uitgekomen. Door de aaneenschakeling van perscitaten is het ook géén lees boek geworden, maar eerder een naslagwerk voor balletomanen. Dat is jammer, want het Nationa le Ballet heeft 25 veelbewogen ja ren achter de rug. Er zijn knal lende ruzies geweest en periodes van hechte samenwerking, bij de premières van theaterstukken van Koert Stuyf werd door het publiek met tomaten gegooid, Live/Life" was een unieke sa menwerking van de drie huis- choreografen en onlangs toonde HNB met 'Bacchanten' nog steeds een experiment aan te duiVen Al die feiten staan in dit jubi leumboek opgetekend, maar ze worden niet tot leven gewekt. Er worden weinig dwarsverbanden gelegd en de drijfveren van allen die hun krachten aan het gezel schap hebben gewijd blijven bui ten beschouwing. Het is een koe le en degelijke geschiedschrij ving, die in mijn ogen contras teert met de hartstochtelijke en vluchtige kunstvorm die dans is. ARIEJAN KORTEWEG The Deep River Quartet "Swing Sweet Hot" een theater programma van The Deep River Quartet bestaande uit Wout Bijker bariton/gitaar, Dick Rietveld -le te nor. Kees Hendriks -2e tenor/trom pet en Siebe Vink -bas contrabas. Geluidstechniek en lichtadviezen: Henk Heikens. Regie: Nick LEIDEN - Feestelijke jurken, glitterendc halssnoeren en een enkel decolleté sierden het pu bliek dat gisteravond de schouw burg bezocht, waar de nieuwe theatershow van The Deep River Quartet in première ging. Voor het tweede seizoen brengen ze een programma waarin ze niet als zingend behang fungeren in een druk beklant café. maar waarin ze al hun muzikale kwali teiten kunnen etaleren. Geïnspi reerd door de 'vocal groups' uit het Amerika van de jaren '30 en 40' zingen de 'Deeps' met bege leiding van contrabas, gitaar en trompet 'Swing From The Four- ties' en Negrospirituals. Ze inter preteren met zelf geschreven vo cale en instrumentale arrange menten het repertoire van hun grote Amerikaanse voorbeelden van vroeger zoals The Ink Spots. The Mills Brothers en The Gol den Gate Quartet. In technisch opzicht liep het programma gesmeerd; geen on vertogen noot kwam over hun lippen. Gedisciplineerd en haar zuiver close-harmony werk, een juiste balancering van solist te gen achtergrondzang. vlot en muzikaal lopende arrangemen ten. Misschien dat het optreden op de vóórgrond en de confron tatie met een in stilte (en duister nis) toehorend publiek de zenu wen wat extra geprikkeld had den: voor de pauze was de pre sentatie teveel opgeschroefd. Het lag er wat dik bovenop Iemand die zijn best wil doen, gaat zich al gauw teveel uitslo ven. De soepelheid en ontspan ning waren niet vanzelfsprekend aanwezig. De gebaren bij hun voordracht kwamen wat stijfjes en ingestudeerd over. De opge schroefde toon van de verbin dende praatjes waren in tegen spraak met de wat afgezaagde in houd. Na de pauze begon het pas goed te swingen. Toen kwamen er ook associaties naar boven met de jazz-optredens tijdens de kroegentocht in januari: je wordt omhuld door de muziek en je laat je erdoor meeslepen. Zeer goed getimede en daardoor bijzonder swingende nummers werden af gewisseld met weemoedige blues en gedreven negro-spiri tuals. De eerste tenor beschikte over een prachtig, soepel en haast wollig stemgeluid, waarmee hij het grootste gedeelte van de so lo's voor zijn rekening nam. Niet in de folder vermeld stond de pianist die de hele avond mee speelde en die zich in 'Mister Pa- ganini' tot een bekwaam violist ontpopte. Uiteindelijk, na gul ap plaus van het publiek, speelde het kwartet nog enkele zeer mee slepende toegiften. MONICA SCHIKS Vervolg Gejaagd door de wind1 ATLANTA, 5 feb (AP) - Bijna 40 jaar na de dood van schrijfster Margaret Mitchell krijgt haar enige boek, 'Gejaagd door de wind', toch nog een vervolg, hoewel de schrijfster daar fel tegen was. Het boek zal waarschijn lijk volgend jaar al verschijnen waarna het direct verfilmd zal worden De erfgenamen van Margaret Mitchell hebben besloten een vervolg op het boek te laten schrijven, omdat het auteursrecht in het jaar 2011 ver valt, en er dan ongetwijfeld een hele serie onofficiële vervolgdelen zou den worden geschreven. De broer van de schrijfster, Stephen Mitchell, gaf voor zijn dood in 1983 toestemming voor het schrijven van een vervolg op het boek. Hij zei dat zijn in 1949 op 48-jarige leeftijd overleden zuster daar waarschijnlijk mee zou hebben ingestemd Het is nog niet bekend wie het vervolgdeel zal schrijven en wat de titel van het boek zal worden. Filmkritiekprijs voor Ellen Waller ROTTERDAM (ANP) - De Pierre Bayle Prijs 1985 voor filmkritiek is toegekend aan Ellen Waller. Ellen Waller begon in 1923 bij de Nieuwe Rotterdamse Courant met het schrijven van film- en toneelrecensies. Op het ogenblik is zij verbonden aan De Filmkrant. De Pierre Bayle Prijs voor kunstkritiek wordt door de Rotterdamse Kunststichting jaarlijks toegekend, telkens in een andere categorie. Om- dal de prijs in 1983 voor het laatst werd toegekend, zijn dit jaar drie prijzen tegelijkertijd toegekend. Vorige week maakte de kunststichting de andere twee prijswinnaars bekend, namelijk Aad Nuis en Joost Meuwissen, respectievelijk in de categorieën literatuur en architectuur. De prijzen, een bronzen legpen ning en een geldbedrag van vijfduizend gulden, worden op 18 februari in Rotterdam uitgereikt. Exposities Grafiek en tekeningen van 'zomaar mensen uit de regio'. Zo wordt de ex positie 'Leiden tekent Leiden' in gale rij-atelier Treetje Lager (op de hoek van de Oude Rijn. en de Pelikaan straat) aangekondigd. Veel Leidse stadsgezichten dus op deze openings- tentoonstelhng. die tot en met 28 fe bruari duurt. En in het keldertje treft men een kinderexpositie aan. De ope ningstijden zijn: woensdag en vrijdag van 13.30-18.00 uur. zaterdag van 12.30-17.00 uur en donderdag van 13.30-18.00 en van 19.00 tot 21.00 uur. Aquarellen van de Zwolse kunstena res Marion Baars hangen in de Rótis- serie Oudt Leyden. Deze expositie wordt gehouden ter gelegenheid van het feit. dat het aan de Steenstraat ge vestigde etablissement zich heeft ver nieuwd Morgenmiddag tussen 12.00 en 16.00 is er gelegenheid om in het bedrijf van Hans en Hanny Martens het glas te heffen op het resultaat van de verbouwing en op het welslagen van de expositie. Zeefdrukken en tekeningen van Ro nald Sales, bij gedichten van Jan Boerstoel. Men kan er de komende weken kennis van nemen in de Leid se Schouwburg. De expositie in het theater aan de Oude Vest is vanmid dag geopend. gebouw aan de Aalmarkt. Van 5 fe bruari tot 21 februari, di t/m za van 11.00 tot 18.00 uur Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat. 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge neeskunde in de 19e eeuw. t/m mid den '87; di. t/m za. van 10-17 uur, zo. van 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel, Beeld houwwerk van Jan Wolkers, t/m 8/2; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, 'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4; ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur Rijksmuseum van Oudheden - Ra penburg. tentoonstelling over de Va ticaanse bibiotheek. t/m 9/3; di t/m za 10-17 uur. zo. 13-17 uur Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, beelden van Elsa Westland en tekeningen van Peer van Meer, t/m 8/ Antiquaraat Van Paddenburgh - Dief- steeg 14, zeefdrukken Gerd Arntz, t/m 16/2; woe. t/m vr. 13-18 uur, do. ook 19-21 uur, za. 12-17 uur. Sylviuslaboratorium - aquarellen en pentekeningen van Prof. Gaillard. t/m 13/3; ma. t/m vr. 8.30-18 uur Leidse Plein - AZL, permanente ex positie van dertig Leidse kunste naars, dag 9-19 uur. Lakgalene - Clevenngaplaats. Henk Fakkeldy, schilderijen en tekeningen, t/m 6/3; ma. t/m vr. 10-17 uur. Piggelmee - Janvossensteeg 59, Mar tin van Dijk en Peter Panders, olie verfschilderijen, dag. beh. zo. van 9-18 Antiquariaat Van Paddenburgh - Diefsteeg 14, zeefdrukken Gerd Arntz, t/m 16/2; woe. t/m vr. 13-18 uur, do.av. 19-21 uur, za. 12-17 uur. Leiderdorp Leythenrode - Hoogmadeseweg. foto grafie van A Plesman. t/m 19/2; dag 8-20 uur. Muzenhof - Gordijnsingel, groepsten toonstelling van portretten, t/m 18/2; di. t/m vr. 14-18 uur, za. 9 30-12.30 uur. Galerie De Pomp - Dorpsstraat, kera miek van Dree Schooten. aquarellen van Hetty Doorenbos en fotografie van Arnold Trippelaar, 7/2 t/m 5/3; Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, aquarellen van Arnold Trippelaar, 7/2 t/m 5/3; woedo., zo. 14-16 uur, za. 10- Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, naïeve kunst, grafiek en schilderijen uit Ne derland, Duitsland, Frankrijk en Joe goslavië, t/m 5/3; di. t/m za. 10-17 30 uur, vr van 10-21 uur. Wassenaar Art Gallery Gerard - Rijksstraatweg 358, voorjaarstentoonstelling, Mees ters uit de romantiek, Haagse School en impressionisten, t/m 7/2; dag 11- 16.30 uur, zo. van 13-17 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - Ria Berendsen. kera miek. Yvonne Volmer. wandkleden. 19-2 do 10-12 u Noordwijk Galerie De Linde - Voorstraat. Willie de Groot, aquarellen van Noordwijk en omgeving, Hilda van Rossem, aquarellen en olieverfschilderijen, 7/2 t/m 15/2; za. 11-17.30. ma. t/m zo 14- 17.30 uur. Concerten Het trio Lanny Kho (piano). Irene den Herder (viool) en Andy Lim (cello) geeft vanavond in de Kapelzaal het tweede concert in de Brahms-cyclus van K&O Het programma vermeldt .de sonate voor viool en piano opus 78. de sonate voor cello en piano opus 99 en het pianotrio opus 87. Aanvang 20.15 lunchconcert in de Paauwhof in Was senaar Ze zullen werken vertolken van Nederlandse componisten: Gerit Jan van Eijken, Julius Röntgen, Jan Brandts Buijs, Dirk Schafer. Willem Kes en Henk Badings. Aanvang 12.00 Johannes Leertouwer (viool) en Ju lian Reynolds (piano) geven maan dagavond in de Kapelzaal het vierde concert in de Beethoven-cyclus van K&O. Op het programma staan dit maal de sonates voor viool en piano opus 23 en en opus 96. Aanvang 20.15 De zangeres Paola Tuin, vergezeld van de pianist Dinant Krouwel, staat woensdagavond weer in de Kapelzaal van K&O Ze brengt ditmaal een pro gramma onder de titel 'American songs, ballads and cabaret', waarin werk van o.a. Gershwin, Bernstein. Weill. Eisler, Porter, Hammerstein en Rogers is opgenomen Het program ma is onderverdeeld in vier blokken: The sound of Broadway Love. A Hol lywood Elegy. The unknown Kurt Weill en West Side Story. Er wordt in de Engelse. Franse en Duitse taal ge zongen. Aanvang 20.15 uur Het lunchconcert op donderdagmid dag in de Kapelzaal wordt vezorgd door de clavecynist Arie Eijkelen- boom, die werken uit de barokperio- Jazz De negenmansformatie Palinckx speelt zaterdag voor Hot House in het Waaggebouw in Leiden composities en arrangementen van Jacques Pa linckx, tevens de leider van het or kest. Speciaal voor de eigenschappen van de diverse instrumentalisten heeft hij zijn muziekstukken geschre ven Palmckx probeert een zo natuur lijk mogelijke combinatie van ele menten uit de jazz, pop en heden daagse serieuze muziek na te streven In het voorprogramma treedt het Hot House-workshoporkest op onder lei ding van Vladimir Podzana Aanvang 21.00 uur, Aalmarkt 21. 'Zampano' brengt zaterdag in de Burcht in Leiden 'Die Dolchstosslie- der' ten gehore. De vijf muzikanten spelen Duitse tango's en walsen die teruggaan naar de sfeer van Berlijn in de jaren '30 De composities zijn een voortvloeisel uit de muziek die Rai- ner Henzl gemaakt heeft voor de films 'Lüger' en 'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh. Liederen over weemoed en melancholie. Aan vang 22.00 uur. Burgsteeg 14 Dinsdagavond is er een optreden van het Amsterdams Saxofoon Kwartet in de Burcht. Het kwartet dat in 1979 werd geformeerd stelt zich ten doel een goed overzicht te geven van de totale kwartetliteratuur Deze avond spelen zij 'Variaties voor vier saxo foons'. Dit programma bestaat uit werken van Glasounov. Absil, Pierné en Mazzellier Aanvang 21.00 uur. Burgsteeg 14. Pop In het zoldercafé van het Leidse Vrij-, etijds Centrum treedt vrijdagavond de Alkmaarse band Gino Cappucino op. De bestaat ruim 2 jaar en speelt uitsluitend eigen nummers die kun nen worden omschreven als melo dieuze wave. Aanvang 23.00 uur. Breestraat 66. De groep ETON CROP zal zaterdag avond het LVC-podium beklimmen Dit powerrock-combo uit Kudelstaart heeft al de nodige successen behaald met de elpees 'It's my dog, maestro!' en 'Yes. please Bob'. Aanvang 23.00 De Friese Punkgroep 'Kobus gaat naar Appelscha' treedt zaterdag avond op in het Paard van Troje in Den Haag Aanvang 23.00 uur, Prinse gracht 14 Een dag later speelt daar het 'Tom Cat Combo Shot of R&B' Aanvang 22.30 uur. Leiden Schouwburg vr 6. 20.15 uur. Willem Nyholt. solo za 7, 20.15 uur, 'De moeder van David •S.' van Yvonne Keuls, woe 11. 14 30 uur. kindervoorstelling 'Een kleine happening' door Jozef van den Berg. woe 11. 20.15 uur. Vijlde solo-pro gramma Jozef van den Berg. do 12, vr 13, 20.15 uur. 'De Huisbe waarder' van Harold Pinter met Kees Brusse, Johan Ooms en Hidde Maas LAK-theater vr 6, za 7. 20.30 uur, Margie Smit 'Irri- zo 8, 15 uur, Het Speeltheater 'Een goed belegde boterham', voor kinde ren vanaf 8 jaar. do 12, vr 13. 20.30 uur, Stichting Pont Mobile 'Messmer'. Den Haag Koninklijke Schouwburg vr 6. 20.15 uur, Jasperina de Jong 'De gekkin van de gracht' za 7, 20.15 uur, zo 8. 14 uur. Haagse Comedie speelt 'De Storm' van Sha- ma 9. 20.15 uur. 'Agnes van God met Linda van Dqck, Henny Orri. Marie- Louise Stheins di 10. 20.15 uur. Tournee Dancing America met 'Momix' woe 11. do 12. 20.15 uur, 'Mijn Mekka' met Josephina van Gasteren, Ton Lutzen Henriette Tol. Appeltheater vr 6, za 7, 20.15 uur. De Appel speelt de allerlaatste voorstellingen van 'Ma- rat/De Sade' Circustheater vr 6, za 7, 20.15 uur, 'Publiek', musical van Seth Gaaikema, Bob Zimmer man en Willem Nijholt do 12, vr 13, za 14. 20.15 uur, Fiesta Gitana. Nederlands Congresgebouw vr 6. za 7, 20.15 uur, Residentie-Orkest o I v. Hans Vonk Diligentia vr 6. za 7. do 12. vr 13. 20.15 uur. Marli ne Bijl met haar theatershow 'Bijl zo 8. 11.30 uur, Familieprogramma Hetty Blok met aan de piano Bas Odijk di, 10, 20.15 uur, Vereniging voor Ka mermuziek 'Stuttgarter Klavier-Trio' woe 11, 20.15 uur, Residentie-Orkest speelt kamermuziek. Amsterdam Carré vr 6 t/m za 7 mrt.. beh. zo/ma, 20.15 uur, Paul van Vliet 'Over leven', m.m.v. Ben van der Linden, John Es- kes. zo 8, ma 9. 20.15 uur. Momix. Concertgebouw vr 6, 20.15 uur. Concertgebouworkest o.l.v Myung-Whun Chung m.m.v. Cho-Liang Lin, viool, za 7. di 10. 20 15 uur, zo 8. 14 15 uur, Nederlands Philharmonisch sym fonieorkest o.l.v. Lucas Vis, m.m.v. Youri Egorov, piano, zo 8, 20.15 uur, Bella Davidovich, pia- ma 9, 20.15 uur. Theo Bruins, piano. Cultureel Centrum Amstelveen vr 6. 20.15 uur, John Lanting e.a. in 'Een trouwring mag niet knellen' za 7. 20.15 uur, Laurens van Rooy en orkest zo 8, 16 uur, Liesbeth List en Ramses Shaffy. di 10, 20.15 uur, Linda van Dijck, Hen- nv Orrie, Marie-Louise Stheins in 'Ag nes van God' Muziektheater za 7. 20.15 uur, zo 8. 14 uur. Neder lands Dans Theater Nieuwe De La Mar Theater t/m woe 11, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, Tineke Schouten 'Tien in top- Stadsschouwburg t/m zo 8, 20.15 uur, zo aUeen 14 uur, Publiekstheater met 'Een pompsta- Rotterdam De Doelen vr 6. zo 8, 14.15 uur. 20.15 uur, Rotter dams Philharmonisch Orkest o.l.v. Eduardo Mata, Ida Haendel, viool, zo 8, 20.15 uur. Grand Ballet des Ca- di 10. woe 11, do 12, 20.15 uur, Rotter dams Philharmonisch Orkest o.l.v Eduardo Mata, Benzion Shamir, Theater Zuidplein 6, 20 15 uur, De Salon i beth' za 7, 19 uur. Speeltheater Gent 'Het geheime dagboek van Adrian Mole zo 8, 14 uur, Scapino Ballet 'De Note- do 12, 20 15 uur, Peter Faber met zijn nieuwe programma 'Cupido'. Luxor Theater ma 9, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater Junioren. di 10 t/m do 12, 20.15 uur, Jasperina de Jong m 'De gekkin van de gracht'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19