'Nu werk ik aan mijn eigen carrière' De Aardemakers: een prachtig stuk Zangeresje Mandy Smith (16) na stukgelopen relatie met Rolling Stone: WOENSDAG 4 FEBRUARI 1987 PA.GINA 21 LONDEN (GPD) - Plotse ling brak haar het angst zweet uit. Aan tafel. Tijdens het zoveelste exclusieve di neetje in een Londens res taurant. Ze zaten tegenover elkaar. Mandy Smith, toen amper 13 jaar oud, en de flink op leeftijd rakende Bill Wyman, bassist van de Rolling Stones. „Ik keek naar zijn hand op tafel. Alle maal rimpels". Haar hand jes moeten een schril con trast hebben gevormd met de doorleefde vingers van haar vriend. Een afgrijselij ke gedachte vloog door het hoofdje van het schoolmeis je: „Als ik 28 jaar oud ben, loopt hij tegen de zeventig. Hij is te oud voor mij. Dat kan ik niet aan". door Pieter Ploeg Zo ongeveer werd het begin inge luid van het einde van de korte maar hevige relatie tussen school meisje Mandy Smith (13) en pop- muzikant Bill Wyman. De affaire, op de bekendmaking waarvan het Engelse volk hevig geschokt rea geerde, zou officieel ten einde zijn. Mandy (nu 16) heeft een nieuwe vriend: de Schotse accountant-stu dent Keith Daly. Hem leerde ze overigens kennen in Spanje. Bill wist van niets. Dat heeft ze maan denlang zo kunnen houden. „Ik had hier en daar gehoord dat hij ook overal relaties zou hebben". De Rolling Stone kan ze nog maar moeilijk uit haar gedachten bannen. Steeds vaker wordt ze voor 'gek' verklaard dat ze hèm aan de kant heeft gezet. „Een miljonair, die je overal ter wereld kan binnen loodsen. De bassist van de Rolling Stones. Een van de kameraden van Mick Jagger. Tegen zo'n verhou ding kunnen geen 100 accountants op", is Mandy de afgelopen maan den veelvuldig wijsgemaakt. Het doet haar weinig. Mandy Smith lijkt zelfverzekerd. Telefoon Op zichzelf lijkt het overigens niet vreemd dat Bill Wyman zich heeft vergist in haar leeftijd. In een Londense discotheek was hij haar voor 't eeFst tegengekomen. Het schoolmeisje herkende hem niet. Later moest haar eigen zuster ver tellen hoe wereldberoemd de 'ver- sierder'-in kwestie is. Het contact werd warm gehouden. Mandy en haar zus gaven Wyman het tele foonnummer van hun ouderlijk huis. De Stone hield woord en belde op om de zusjes uit te nodigen voor een etentje in de stad. Mandy wim pelde dat eerst af. Ze wilde dat eerst haar moeder met de 'man-in kwestie' zou kennismaken. Bill Wyman kwam thuis in huize Smifh in de noord-Londense wijk Mus- well Hill. Moeder Smith (40) viel in katzwijm van de toen 47-jarige vriend van haar dochtertje. Het ijs was gebroken. Mandy en haar zus je mochten met hem mee. Van het één kwam het ander. Mandy liep - aan de arm van Bill Wyman - van de ene jet-setparty naar de andere. Een dinertje met Mick Jagger en Jerry Hall, een Mandy Smith: 'Bill Wyman is te oud voor mij: Ik kan dat niet c weekendje uit met Keith Richards en diens vrouw Patty. Kortom: de scholiere had op 13-jarige leeftijd meer gezien dan waarvan echte Stones-fans zouden durven dro- Toch maakte Mandy Smith zich er niet echt druk om. „Ik wilde stoppen met school. Daar vond ik niets aan. Bill dacht op dat gebied echter precies zoals mijn ouders. Hij wilde dat ik m'n studie afmaak te. Ik ergerde me daar verschrikke lijk aan. Maar er waren nog meer struikelblokken", vertelt het on waarschijnlijk mooie kind. dat haar eigen zin toch zou doordrij- Schoolmeisje „We konden nooit eens gewoon ergens naar toe. Zoals ik gewend was. Naar een concert of naar de bioscoop. Overal waar we kwamen moest Bill met hoog opgetrokken kraag naar binnen. Hij wilde niet met mij gezien worden. Dat zou een schandaal worden. „Een pop ster van bijna vijftig, die een niets vermoedend schoolmeisje mis bruikt". Bill zag die koppen al staan in de kranten. Dus altijd als we ergens heen wilden, moesten we eerst bellen. Negen van de tien restaurants vond Bill dan te 'onvei lig'. Hij voelde zich bijna nooit op z'n gemak. Hij schrok zich dood. zodra iemand met een camera voorbijkwam". Mandy Smith was - met Bill Wy man - in Spanje toen de Engelse pers 'dè diep geheime relatie' openbaar maakte. „Het is nooit een verhouding geweest. We waren ge woon goede vrienden. En dat zijn we nog. Bijna elke week bellen we wel met elkaar. 'Hi Bill, how are you'. 'Fine, and you'. I'm okay Mandy. thanks". De teenager ver telt het alsof het daadwerkelijk zo zou gaan. Alles wat ze tegenover de pers zegt, lijkt haar trouwens te zijn ingeprent door slimme geld makers. Want als de jeugdige oud-scho liere ergens voor in de wieg lijkt te zijn gelegd, dan is het wel voor het verdienen van verschrikkelijk veel geld door alleen maar heel mooi te zijn. Ze verft haar haar om ouder te lijken. Een aanbod vanuit Holly wood zegt ze pertinent te zullen af slaan totdat ze twintig is. Tot die tijd wil het meisje 'in the picture' blijven. Vorige week is haar debuutsin geltje 'I can't wait for it' uitgeko men. Een song, die nauwelijks iets om het lijf heeft. Evenmin als de zangeres overigens, die meteen al voor een optreden in Veronica's Countdown werd gestrikt. „Vreemd is dat. Ze hadden m'n plaatje nog niet eens gehoord. Maar men is overal geinteresseerd. Duitsland. Engeland, Frankrijk, Amerika, Spanje. Ik moet, weet ik waar al niet, naar toe. Voor inter views en fotosessies. Fantastisch zo'n start", vindt Mandy, die in En geland werkelijk op bijna alle tijd schriftencovers heeft gestaan. Disco's Met de vriendinnetjes, met wie ze ook nu nog in de klas zou moe ten zitten, heeft ze geen contact meer. „Ik zat op een rotschool. Ben ook drie keer naar een andere school gegaan. Niets hielp. Telkens weer les van die duffe nonnen. Ik wilde weg. Naar de disco's. Genie ten van het leven. In Spanje". Uit spraken, waarmee Mandy Smith zich bij uitstek etaleert als 'dom blondje'. Want veel te zeggen heeft ze niet. Op vragen over haar affaire met de bassist van 's werelds groot ste rock-and-rollband echter ant woordt ze zonder nadenken. Het moeten voor haar zo langzamer hand clichés zijn. Dag in. dag uit wordt ze ondervraagd door journa listen. die er alles over willen we ten en hoe het komt dat zo'n meis jesdroom op de klippen kan lopen. Haar carrière als popzangeres dreigt echter een beetje onder te sneeuwen in de verhalenstroom over de intussen min of meer beëindigde relatie met Wyman. In september werd het idee geboren te gaan zingen. Haar eerste plaatje werd afgekeurd. Het-tweede, een nummer geschreven door de En gelse band 'Dead or Alive', werd goed bevonden en wordt wereld wijd uitgebracht. Een tweede single ligt 'op de plank'. ..We wach ten dit even af Zodra 'I can't wait for it' uit de hitlijsten is verdwe nen, verschijnt de opvolger. Pas daarna gaan we aan een elpee den ken. Eerder niet. Over optredens is nog helemaal niet nagedacht", weet de blondine. Een duet of an dersoortige samenwerking met de 50-jarige Rolling Stone moet vol gens de Londense als uitgesloten worden geacht. Mandy Smith: „Madonna. Debo rah Harry en Tina Turner zijn mijn favorieten. Thuis draai ik Simple Minds ook vaak. Maar Bill Wyman houdt van muziek, die populair 'was toen ik nog niet eens geboren was. Hij is te oud voor mij. Als ik naar de disco wilde, dan had Bill alleen maar zin om thuis naar tele visie te kijken. Rustig thuis. Hij is echt te oud voor mij". „Ik heb ook nooit echt tegen hem opgekeken. Iedereen is ver baasd over mijn besluit om hem vaarwel te zeggen. Maar het zegt ROTTERDAM (GPD) Niet alleen in de Sovjet-Unie maar ook in de Chinese Volksrepubliek wordt er voorzichtig geliberali seerd en worden er films gemaakt die niet alleen getuigen van soepeler opvattingen bij de overheid, maar die bovendien willen aantonen hoe ongelukkig de koers in het recente verleden ge weest is. Een aantal zich hierin specialiserende jonge filmers heeft zich onder de hoede gesteld van de reeds gezaghebbende regisseur-producent Wu Tianming en associeerde zich in de Xi'an Studio's. Van deze zogenaamde 'Filmers van de Vijfde Generatie' presenteert het Film Festival Rotterdam een serie werkstukken die' hoogst be langwekkend mag heten. Als voor loper had vorig jaar al Gele Aarde 'Rotterdam' gehaald en eerlijk ge zegd wordt het verbluffend artis tieke niveau van die door Chen Kaige geregisseerde film niet ge haald in de Chinese films van dit jaar, die overigens wel verder dur ven te gaan op inhoudelijk niveau. Het is daarom hoogst bijzonder dat ze in Rotterdam draaien, want sommige van deze films veroor zaakten nogal wat controverse. door Pieter van Lierop Tijdens een persconferentie ver telde Wu Tianming hoe na de val van 'de bende van vier' de artistie ke vrijheid het eerst gezocht werd in formele buitenissigheden. Elke Chinese filmer die een moderne in druk wilde maken, ging zich te bui ten aan trucs met zoomlenzen, split screen en slow motion. Tot men ontdekte dat daarmee pas echt een gedateerde indruk gemaakt werd op de rest van de wereld, waar der gelijke fratsen beschouwd werden als een lang en breed gepasseerd station. Maar via deze averechts uitgepakte experimenten hebben de Vijfde Generatie-filmers toch een eigen esthetiek weten te ont wikkelen die door het Chinese pu bliek trouwens toch nog onder gaan werd als danig revolutionair. „Het publiek reageerde afwij zend, men was er niet klaar voor", lichtte Wu Tianming toe, „boven dien ook in onze eigen kringen wil len we nog wel eens van mening verschillen over welke prioriteiten er moeten gesteld. Maar het be langrijkste is dat er speelruimte is gekomen en dat groter aan het worden is. Dat blijkt-voor ons uit het feit dat hier in Rotterdam ver toningen kunnen plaatshebben van The Black Cannon Incident". Deze film van Huang Jianxin il lustreert een uitwas van partijbu reaucratie. Later onterecht blijken de argwaan jegens een Chinese in genieur die als tolk was toege voegd aan een Duitse ingenieur, leidt ertoe dat men de man elders te werk stelt en de Duitser, die komt adviseren bij een groot tech nisch project, opzadelt met een toeristengids met onvoldoende kennis van technische termen. Daardoor worden er constructie fouten gemaakt waardoor een pe perdure machine in het ongerede raakt. Anders gezegd: dogmatisch den ken binnen de door partijk'aders gedomineerde ondernemingsraad komt een technische onderneming te staan op een miljoen verlies. De film heeft de vorm van een soort politie-onderzoek, waardoor de spanning bekwaam wordt opge voerd. Een van de dingen waarmee de Chinese ingenieur zich verdacht maakt, is overigens een bezoek aan een katholieke kerk Hogere filmkunst mag je het niet noemen en nogal aandoenlijk komt het over hoe zeer Huang Jianxin wil beklemtonen dat wc kijken naar een modern China. Close ups van Sony-bandrecor- ders, glimmende telefoons met druktoetsen. smetteloos witte bu relen, confortabele Datsuns glim mend in rode lak, ijskasten met Co ca Cola en warempel ergens nog een popconcert met onrustige jon geren. De Mao-uniformen zie je langzaam verdwijnen en nergens een fiets te zien. Een totaal ander China wordt ge toond in De Paardendief, van Tian Zhuang Zhuang, die een bijzonde re belangstelling heeft voor etm sche minderheden, eerder al gen film gemaakt heeft over Mongolië cn ditmaal naar Tibet is gereisd Hij schetst het portret van door honger geteisterde nomaden en een man die voor vrouw en kind de kost probeert te verdienen door paarden te stelen. Een betrekkelijk normaal beroep, zou krijg je de in druk. Maar als de man steelt uit een boeddhistische tempel, wordt hrj uit zijn stam verstoten en gaal het met hem en zijn familie snel bergafwaarts. In wat voor tijd de film speelt is met erg duidelijk, maar heel pikant is dat religie een centrale plaats in neemt in het leven van deze Tibeta- nen, zelfs in dat van de paarden dief. Het is Tian Zhuang Zhuang komen te staan op een aanvaring met de Chinese censuur, maar voor ons valt niet na te gaan of deze reli gieuze lijn wellicht zo gewaagd is dat daarmee de hele film meteen welsprekend genoeg is voor een Chinees publiek. Voor ons zou wat meer verhaal wenselijk zijn ge weest. Zuiver visueel is De Paarde- dief evenwel een schitterende film; grandioos gefilmde landschappen, prachtige mensen, uiterst fraaie beeldcomposities. De meest bevredigende synthese tussen didactische en artistieke as piraties wordt geboden in Yan Xueshu's film Ruige Bergen. Het gaat over twee broers. Allebei boe ren. De een (Huihui) is een goeige, tikkeltje luie conservatief, die ge bukt gaat onder het feit dat zijn vrouw geen kinderen kan krijgen. De ander (Hehe) is net uit het leger ontslagen, heeft iets meer van de wereld gezien en wil iets nieuws ondernemen. Wat hij ook probeert (hij is energiek genoeg) het mis lukt. En telkens wordt hij dan door het hele dorp uitgelachen. Zijde rupsen kweken, het wordt niks Eekhoorns fokken, het zet geen zo den aan de dijk. Hij verliest er het respect door van zijn echtgenote, maar verdient de steun en liefde van zijn schoonzus. Hehe en Huihui verruilen van partners en uiteindelijk trekt de progressieve doorzetter aan het mij alleemaal zo weinig. Ja, de Rol ling Stones ken ik wel. Maar dat is toch geen hedendaagse groep meer. Er zijn tal van nieuwe bands, die ik beter vind. Het zal de tijd wel zijn. waarin ik ben opgegroeid. Punk, new wave en disco", meent de 16-jarige, die zonder moeite een longdrink 'gin/ginger alc' naar bin nen slaat, nadat ze zojuist de slaap uit haar ogen heeft gewreven en er een niet echt zuinige laag make-p overheen heeft aangelegd. Bikinietje Voor haar pnvé-manager Mauri ce Boland staat één ding onomsto telijk vast. „Mandy is gonna be a big star", zegt hij terwijl een stapel familie- en popbladen onder zijn arm prijkt. Niet alleen gngelse tijd schriften. maar ook Franse en Duitse. „Binnenkort kent de hele wereld haar. Het gaat waanzinnig hard met de carrière. We vliegen van hot naar haar", verzucht Bo land, die overigens de neef is van Mandy's nieuwe vriend. In een miniscule bikini met daar overheen een soort colbertjasje was ze vorige week al te zien in Veronica's Countdown. Het mooie gezichtje, waarvan Bill Wyman de leeftijd iets hoger schatte dan in werkelijkheid het geval is, en de rest van een mooi lijfje. Bill Wy man wilde niet'weten dat hij ouder wordt. Dat zou voor hem één van de voornaamste redenen zijn ge weest om de jeugdige play-mate aan de haak te slaan. Het pakte echter anders uit. „In het begin hebben we enorm veel plezier ge had. Maar steeds dacht de Stone aan de kranten. Dat de pers lucht zou krijgen van 'de verboden rela tie'. Toen ik daar eens met m'n moeder over sprak, dacht ze met een dat ik in de gevangenis zou be landen. Maar ook dat is niet ge beurd. Ik zat gelukkig in Spanje toen de Engelse kranten het 'nieuws' brachten. „Ik heb niet veel van die schok gemerkt. Geluk kig maar" Van het jet-setbestaan dat Man dy lijkt te hebben opgegeven sinds Bill Wyman niet meer dagelijks aan haar zijde is, ligt het zangeresje niet wakker. „Ik geloof dat ik om de een of andere reden thuishoor in dat soort kringen. Ik heb me nooit verwonderd om de mensen die ik daar zag of de dingen die er gebeurde. Ook het geld, dat in die kringen omgaat, interesseerde me nauwelijks. Ik vond alles prachtig. Thuis vertelde ik er ook over. Ik heb het erg naar m'n zin gehad. Maar m'n huidige vriendje kan zich ook wel een etentje met mij permitteren. Ook al is dat anders dan wanneer je met de bassist van de Rolling Stones aan tafel zit. Ik zie die verschillen nu ook wel. Eerst hoefde ik maar met m'n vin gers te knippen en Bill deed alles wat ik wilde. Nu werk ik aan m'n eigen carrière. Voor mijn eigen geld". Mechels Miniatuur Theater 'De Aardemakers' door Mechels Mi niatuur Theater. Tekst: Paul Kocck, regie: Rene Verreth, muziek: Dirk Stuer, toneelbeeld en kostuumont werp: Jan de Winter. Gezien op 3 fe bruari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - De Aardemakers van het Mechels Miniatuur Theater heeft de nadagen van de bak steenindustrie in de Belgische Rupelstreek tot onderwerp. Het stuk schetst de geschiedenis van deze bedrijfstak die. zoals zoveel oude industrieën, nagenoeg overbodig (beton, 'prefab') is ge worden. De Aardemakers is een prachtig stuk. Men noemt het zelf een 'opera comique' maar daar kan even goed 'opera tragigue' voor inge vuld worden. Veel gezongen tek sten. koren en er wordt nadruk kelijk gebruik gemaakt van cho reografieën. Men lijkt zich te hebben laten inspireren door de expressionistische film uit de ja ren '20 en '30. De enscenering en choreografieën deden sterk den ken aan de film Metropolis van Fritz Lang. Uniform geklede, le venloos uitziende arbeiders, die mechanisch hun slavenarbeid verrichten. De choreografieën waren zeer overtuigend en inte ger en hadden niets weg van ste reotype, geësthetiseerde arbei dersmisère. De familie Lejeune staat in het geheel centraal. Lejeune sr. heeft zich in zijn baksteenmuseum te ruggetrokken. Hij is eigenaar van een niet meer in bedrijf zijn de steenbakkerij. Hij waardeert de klank van een ambachtelijk gemaakte baksteen als een wijn kenner de afdronk. Zijn zoon aast op de bedrijfsgrond, zijn dochter is een mondaine stadse madame. Dan komt een jonge so cioloog op de proppen die het be drijf op de monumentenlijst wil zetten en er een openluchtmu seum van wil maken. Uiteinde lijk wordt het bedrijf, het blijft ondanks alles een realistisch stuk, aan een Japanse firma ver kocht. Zoon en dochter worden als volstrekte karikaturen neerge zet. de jonge socioloog daarente gen als een zeer ernstige heilige. Theo Hijzen die de rol van socio loog moest spelen wist er dan ook absoluut geen raad mee. De dochter (Nora Tilley) mocht na de pauze de teugels wat laten vie ren en speelde gelijk de planken uit de vloer. Maar wat de Aardemakers vooral zo prachtig maakt is het spel van de vier 'Meetschieters' die als een soort Grieks koor af zijdig het spel becommentarië ren: ironisch, bitter en schrij nend komisch. Ze belichamen het archetype van de arbeider van weleer. Uiteindelijk worden ze als bestofte meubelstukken weggedragen. Nostalgie wordt in de Aarde makers doorgeprikt. Ook is er geen sprake van goedkope arbei- dersheroïek. De Aardemakers vertelt een verhaal dat al zovele malen verteld is. Binnenkort gaan in de Belgische Kempen de mijnen dicht. Dan kan iedereen naar huis. In de Kempen is alleen geen ander werk. precies zo in de Rupelstreek. RADBOUD ENGBERSEN langste eindje. Hij bereikt een wel vaart die door zijn behoudende broer zuur wordt aangekeken. Een evident opvoedkundige film na tuurlijk. maar desondanks is men er in geslaagd om de karakters uit te tillen boven stereotypie. Yan Xueshu kan hele mooie en levendi ge scène's opbouwen en alleen al door de kwaliteit van het acteren trekt Ruige Bergen een scherpe breuklijn met de bloedeloze Chine se filmtraditie van de laatste dertig jaar. Dat er vóór de jaren vijftig overigens ook al erg aardige films gemaakt werden in China (met Shanghai als filmcentrum) valt eveneens in Rotterdam vast te stel len. Het mag zijn dat er tussen de nieuwe films uit de Chinese Volks republiek nog geen meesterwer ken zitten, wel wordt waarschijn lijk gemaakt dat die meesterwer ken niet lang meer op zich zullen laten wachten. 5 6) 6 9) 7 4) 8 5) 9 (15) 10 (24) 11 (14) 12 (22) 13 (11) Reed petite - Jackie Wilson Sometimes - Erasure Livin' on a Prayer - Bon Jovi Shake you down - Gre gory Abbott Caravan of Love - The Housemartins For America - Red Box Each time you break my heart - Nick Kamen Dance around the world - Richenel The Rain - Orah Juice Jones Is this love - Alison Moyet The rat in my kitchen - UB 40 So cold the night - Com munards Like flames - Berlin, Walk like an Egyptian - The Bangles I knew you were - G. MichSËHA. Franklin Cry wolf - A Ha Don't give up - P. Ga- briel/K. Bush You keep me hangin on - Kim Wilde Talk it over - Frizzle Sizzle Through the Barrica des - Spandau Ballet Mixed up World - Ti- mex Social Club The boy in the bubble - Paul Simon Heartache - Pepsi Shirley Land of confusion - Ge nesis Why can't this be love - Van Halen Windforce 11 - Nadieh Heartache away - Don Johnson Open your heart - Ma donna Die Laaielichter - Ge rard Cox Candy - Cameo C'est la vie - Robbie Ne- vil Candy love - Ltli Sussie Everybody have fun - Wang Chung La Isla Bonita - Micae- la Hymn to her - Preten ders 1 Step right up Jaki Graham 1 Ballerina girl - Lionel Richie i De rol van/Vrij gezellen - André van Duin/Ome Joop i Suburbia - Pet Shop Boys

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21