Dior gaf de vrouw met New Look weer charme Zonnecellen voeden satelliet en walkman EXTRA op maandag Modewereld stond 40 jaar geleden op z'n kop NAPIJN I ELEKTRONICA Huishoudelijk hulpje stamt uit ruimtevaart Gevecht om Geos-programma voor C-64 PAGINA 6 MAANDAG 2 FEBRUARI 1987 Februari 1947. Het is bitter koud. Europa zucht onder de naweeën van de Tweede We reldoorlog. Koortsachtig wordt gewerkt aan de wederopbouw, maar op alle gebieden heerst nog gebrek. Van het geteister de Europa wordt elders in de wereld voorlopig weinig meer venvacht. Openlijk laten de Amerikanen weten, dat zelfs Parijs als modecentrum voor hen heeft afgedaan. Zij zijn in het vervolg zelf wel in staat om vorm te geven aan een nieuw modebeeld. door Kitty van Gerven En dan gebeurt het. Twaalf dagen nadat de „grote huizen" hun nieu we voorjaarscollecties aan den vol- ke hebben getoond. Het Huis Dior aan de Avenue Montaigne zorgt voor een revolutie. Een tot dan toe vrij onbekende ontwerper, Chris tian Dior, lanceert zijn "New Look". De modewereld staat in één klap op z'n kop. Het nieuws en de opschudding, die de grondlegger van het latere Dior-impenum met deze show (zijn eerste onder eigen naam) veroorzaakte, is in de jaren veertig daarna nimmer meer over troffen. Christian Dior was op slag beroemd. Tot zijn plotselinge dood, tien jaar later is hij de onbe twiste koning van de Franse haute- couture gebleven. En nog altijd is zijn naam synoniem voor luxe, elegantie en verfijning. Zelfs nadat latere ontwerpers, met name Yves Saint Laurent, aanmerkelijk hoger klommen op de wereldranglijst van mode-ontwerpers. Hoe kon het gebeuren aat op iz februari '47 nog nauwelijks iemand had gehoord van de ontwerper Christian Dior en dat deze slechts een etmaal later mondiaal was ge doodverfd als een geniaal schep per? Het antwoord ligt voor de hand. Christian Dior, de wat verlegen, zachtmoedige Normandiër, die alle aandacht voor zijn persoon schuw de, was niet alleen mode-ontwer per, maar ook een uitstekend psy choloog. Perfect voelde hij aan, waaraan de vrouw na de barre oor logsjaren behoefte had. Hij was de gene, die de droom van miljoenen vrouwen kristalliseerde in een mo debeeld, waarin charme weer de toon aangaf. Zijn New Look ver ving de afgezaagde knielange kle ding door meterswijde, zwierige rokken tot ver over de kuiten. De wespetaille vervolmaakte het beeld van vrouwelijkheid. Het ef fect van de New Look was enorm. De Franse couture zat opnieuw ste vig in het zadel als de dictator van de mondiale modetrends. Zelfs het Amerikaanse tijdschrift Life schreef destijds: „Wat de taxi's van de Marne in 1914 voor de oorlog de den, heeft Dior voor de Franse cou ture gedaan". Bovendien gaf de in voering van de lange, wijde rok ken, in een tijd, dat de stof nog ui terst schaars was, een enorme im puls aan de textielindustrie. Het bleef evenwel niet bij één succes. Alle jaren, die daarop volg den, lanceerde Dior een nieuwe stijl. En alle zouden zij ingang vin den bij het grote publiek en mas saal worden nagevolgd. In 1949 was dat het geval met de schootjes op de heupen. In de beginjaren vijftig baarde Dior opzien met zijn aangeknipte mouwen. Daarna volgde in 1953 de tulplijn met de uiterst smalle kokerrokken. Met de zogenaamde A-lijn verlegde hij vervolgens weer het accent naar de heupen en met de H-lijn introdu ceerde hij in 1955 het breedte-ac cent. Negentien honderd zes en vijftig werd tenslotte het topjaar van de krakend stijve en deinende petticoats. Tien jaar na het succes van de New Look viel voor Christian Dior het doek. Volledig onverwacht kwam er een einde aan het leven van een man, die was voorbestemd voor een grootse carrière in de di plomatie, maar tenslotte als am bassadeur van de Franse couture meer voor zijn land heeft bete kend, dan hij waarschijnlijk ooit als diplomaat had gekund. Overigens was het niet de droom van Dior zelf om de politiek in te gaan, maar van zijn vader, een groot-industrieel in chemische produk'ten. Dior senior zou zijn droom zeker werkelijkheid hebben kunnen laten worden, als hij niet in de jaren dertig al zijn fortuin had verloren. Door geldgebrek moest de jonge Dior namelijk zijn studie aan de faculteit der politieke we tenschappen in Parijs vaarwel zeg gen en opende hij een kunstzaak. Christian Dior. Bij zijn eerste New Look show moest de politie er aan te pas komen om de drukte rond de ingang in goede banen te leiden. <r0io anp> Hij werd echter door pech achter volgd. Een ernstige ziekte dwong hem zich uit de zaken terug te trek ken en Dior vestigde zich op het platteland. Op dertigjarige leeftijd keerde hij evenwel terug naar de stad, waar hij introk bij een be vriende hoeden- en japonnen-ont werper. Deze stelde hem voor ook eens iets te ontwerpen. Ditmaal had Dior succes en samen ver kochten zij de modellen. Kort daarna kwam hij in dienst bij een Franse blad Figaro en werd hij modellenmaker bij het mode huis Piguet. Dior erkende later, dat hij bij dit modehuis veel had ge leerd. Zo kwam hij er bij Piquet onder meer achter „waar een jurk ophoudt en een gewaad begint". De oorlog gooide echter weer roet in zijn "mode-eten". Enkele ja ren lang was de wapenrok het eni ge stuk textiel, dat hij in zijn vin gers kreeg. In 1946 pakte Christian de draad weer op en werd tekenaar bij Lelong. Maar niet voor lang. want op zekere dag bood de ka toenmagnaat Marcel Boussac hem geld aan om zich zelfstandig als mode-ontwerper te vestigen. Aanvankelijk zag het er niet naar uit, dat de schuchtere Dior het aan bod zou aannemen. Maar zoals al vaker in zijn leven was gebeurd, hielp zijn bijgeloof hem over de drempel. Zijn geliefde waarzegster De zwierige lange rokken en de wespe taille van de New Look sloegen in als een bom. (foto anpi voorspelde hem dat zijn onderne ming een succes zou worden. Toen Dior ook nog zijn voet stootte te gen een zware ijzeren ster, zei hij de volgende ochtend ,ja" tegen Boussac. De ster heeft daarna, netjes verguld, als gelukssymbool zijn bureau gesierd. En inderdaad was Dior vanaf dat moment van succes verzekerd. Zijn eerste col lectie, die hij de op zich al opzien barende naam „New Look" mee gaf, sloeg in als een bom en de hele wereld stortte zich op Dior. Verlegen Toch bleef hij, ondanks alle be langstelling, wars van publiciteit voor zijn eigen persoon. De man met het uiterlijk dat eerder bij een bureauklerk zou passen dan bij een kunstenaar, die op verzoek zijn collecties privé toonde aan de ko ningin van Engeland, die zijn naam verbond aan een miljoenencon cern op het gebied van kleding en cosmetica met talloze boetieks ver buiten de Franse landsgrenzen, was van nature een verlegen mens. Zachtmoedig en onzeker, maar soms ook driftig en snel gekwetst. En bovenal bijgelovig. Vaak werd hij geteisterd door angstdromen. Zijn trouwste medewerkster en de vrouw, die hem wellicht het meest nabij had gestaan, Raymonde Ze- nacker, liet na zijn dood weten, dat zij altijd bij hem bleef tot hij in sliep. Zo ook de nacht, dat hij op 52-jarige leeftijd stierf aan een hart aanval. Hoewel hij slechts tien jaar lang als zelfstandig ontwerper had ge werkt was zijn roem zo groot ge worden, dat de naam Dior verbon den bleef aan het couturehuis, waarin zijn opvolger Mare Bohan voortaan de scepter zwaaide en de traditie voortzette met ontwerpen, die evenals de creaties van de „gro te meester" verfijning en elegantie uitstralen. De Bredase officier van justitie heeft, zo las ik vorige week in deze krant, een zevenendertigjarige tandarts beschuldigd van zware mishandeling. Ha, dacht ik. eindelijk gerechtigheid. Hoeveel collega's van hem zullen er nog volgen? Want al ben ik nu in behandeling bij een tandartsenechtpaar (ja, u leest het goed, ik word afwisselend behandeld door een man en een vrouw) dat er voor het eerst in is geslaagd mijn angst weg te nemen en onder wiens handen ik bijna met plezier lig te luisteren naar de motorcross die wordt gehouden in mijn mond, mijn wantrouwen tegen de beroepsgroep in het algemeen is nog steeds groot. Dat wantrouwen dateert uit mijn jeugd. Bij ons in de buurt woonde een tandarts die bekend stond als 'de slachter', iets dat ik niet wist toen ik er voor het eerst met een zere kies heen ging. 'Trekken' stond er in zwarte letters op de glazen tochtdeur die toegang gaf tot zijn praktijk en dat was dan ook precies het enige waarmee hij zich bezighield. Wat een bruut! Het ontbrak er nog maar aan dat hij zijn voet op je kakement plaatste om kracht bij te zetten aan zijn extractiewerk. Van een conserverende behandeling wist men in onze kringen nog bijna niets en de 'slachter' voelde zich geenszins geroepen om je daarover wat wijzer te maken. Je was nog niet over de drempel van de behandelruimte, of hij stond al in de aanslag met dat vervaarlijk blikkerende instrument, dat het midden hield tussen een baco en een waterpomptang. Kiezen waar nog geen 'kwijltje' aan mankeerde, zoals mijn moeder het zo treffend uitdrukte, werden ruw verbrokkeld met dat martelgereedschap. Ach, als ik nog aan die dramatische thuiskomsten denk, mijn mond vol bloed, mijn wang doof voor de troostende kussen van mijn ouders. En - o, gruwel! - hoe je tong 's nachts onweerstaanbaar naar dat gat toe werd getrokken. Het resultaat van die vroege, medische begeleiding is, dat ik nu rondloop met wat men in de volksmond wel een 'fietsenstalling' noemt. Maar gelukkig hoef ik niet erg vaak meer uitbundig te lachen. Wat er nog aan ivoren wachters staat, daar ben ik bloedzuinig op. Ik probeer zelfs het gebruik van holle woorden te vermijden daar ik van mening ben dat deze de kiezen minstens zo sterk doen rotten als, laten we zeggen, zuurstokken. Maar de tandarts uit het krantenbericht schijnt het nog bonter gemaakt te hebben dan de beul uit mijr>jeugd. Hij plombeerde terwijl er niets te plomberen was. Hij vulde niet alleen de door hemzelf gemaakte gaten, hij vulde ook flink zijn zakken. Met viereneenhalve ton. Zelfs dertienjarigen, wier gebit nog fonkelde als de melkweg, ontkwamen niet aan zijn schraapzucht. Je moet er toch niet aan denken dat je je kind voor de halfjaarlijkse controle naar zo'n figuur toe stuurt en dat het terugkomt met een mond vol amalgaam. In het bewuste artikeltje wordt gemeld dat het Algemeen Ziekenfonds de viereneenhalve ton heeft teruggevorderd. Allemaal goed en wel, maar hoe zit het met de patiënten? Kunnen zij ook een schadeclaim indienen? En zo ja, hoe moeten zij dan bewijzen dat hun tandarts onrechtmatig heeft gekotterd en geboord? J.K., zo luiden de initialen van de bewuste medicus. Als zijn voornaam nu maar geen Josef is, want dat zou ik een belediging vinden voor de hoofdpersoon in Kafka's roman 'Het proces'. Of staat deze tandarts net als hij misschien ook onschuldig terecht? Daarom - laat ik niet op de zaken vooruitlopen. Er zijn natuurlijk ook legio tandartsen die hun patiënten niet puur als winstobject beschouwen. Behalve mijn eigen dierbare tandartsenechtpaar •lijkt mij ook de man die enige tijd geleden zijn Lucebert-verzameling aan het Stedelijk Museum in Amsterdam schonk tot deze categorie te behoren. Hij kocht geen dure jachten, geen tweede huizen, maar etsen en schilderijen van Lucebert. En dat in een tijd dat deze kunstenaar nog niet zo bekend was als nu. Zoiets geeft de burger moed. Misschien beschouwde hij de mensen die hij onder handen nam ook wel als kunstwerken, die weliswaar af en toe restauratie behoefden, maar die toch zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat moesten worden gehouden. Ik hoop dan ook voor J.K. dat hij niet schuldig is. Heeft hij de schoonheid van het kunstwerk 'mens' wèl geschonden, dan vrees ik, met een officier van justitie die de schilderachtige naam 'Berserik' draagt, dat hij nog lang napijn zal hebben van zijn onbezonnen daden. ANGELA PINNEBERG Maximaal vijf solar-voertuigen konden tijdens de 'Tour de Sol' bij dit tankstation hun batterijen opladen. Het station werd door de ruimtevaart afdeling van AEG gebouwd en kan maximaal 2 kWatt leveren. Men bereikt bijna vijf keer zoveel energie-opbrengst, als het paneel met de zon meedraait. De 'zonne-rally' werd vorig jaar in Zwitserland verreden met elektrische aangedreven wagentjes. (foto's gpdi Het zonnemoduul van AEG, dat al enige tijd in de winkel ligt, is een paneeltje zo groot als een pocketboek. Het kan dienen voor de directe voeding van kleine eenvoudige elektri sche apparaten zoals een walk man, of een draagbare radio. Er zijn dan geen batterijen meer nodig. Meer waarde heeft het moduul als oplaadinrichting voor kleine accu's voor radio's, mobilofoons, cassetterecor ders, filmcamera's enzovoort. Als de apparatuur niet in ge bruik is, plaatst men accu en paneel in het licht en na enige tijd de zaak is opgeladen. Er zijn modules van een tot twee Watt te koop, vrijwel onverwoest baar ingebed in glasvezel-versterk te kunstofplaten. Er zijn vijf va rianten van het zonnepaneeltje, die tussen de drie en twaalf volt span ning kunnen leveren, afhankelijk van de te laden accu's. De prijs is afhankelijk van de grootte van het gewenste zonnemoduul, maar daarna beschikt men over gratis energie. Dat zulke zaken voor minder dan 100 gulden voor het publiek be schikbaar zijn, danken we aan de ruimtevaart. AEG heeft veel erva ring opgedaan met de bouw van zonnepanelen voor satellieten. Pa nelen die lange tijd een constante energie moeten kunnen leveren, om zo'n buitengewoon duur object als een satelliet van stroom te kun- Nog belangrijker wordt de stroomvoorziening als er straks mensen in de ruimte werken. Tal rijke Europese industrieën werken op dit moment aan een gezamen lijk ruimtevaart project. Dat ge schiedt onder leiding van het Euro pese Space Agency (ESA). Men maakt een soort container, die de apparatuur bevat die men voor ex perimenten nodig heeft. Het appa raat heet EURECA, ofwel Euro pean REtrievable CArrier. Eureca is overigens niet zo maar een lege huls. De container zou je 'intelli gent' kunnen noemen, want hij heeft veel apparatuur aan boord. Dus is er ook (veel) stroom nodig voor alle regelapparatuur. Eureca is de opvolger van het Europese Spacelab. Logisch dat zo'n container, die vol meetapparatuur zit, een eigen energie-verzorging heeft. Men denkt dat de 'vliegende container' telkens zo'n zes tot maximaal acht tien maanden in de ruimte zal blij ven. Waarbij aangetekend moet worden dat de lancering van de 'carrier' geheel afhankelijk is van het hervatten van de vluchten van Space Shuttle. Ruimtevaart Er is een ander Europees project, dat nog weer verder weg is in de tijd en nog hogere eisen zal stellen aan de apparatuur. Na Eureca wil men aan het Columbus-project gaan beginnen. De onderdelen van dit project zijn in principe gemaakt om in de ruimte te blijven. Het gaat hier tevens om modulen waarin een normale atmosfeer heerst, zo dat mensen er in kunnen leven. El ke moduul kan aan een andere worden gekoppeld. En zo onstaat een ruimte-platform dat langere tijd, bemand met mensen, gebruikt moet kunnen worden. De energievoorziening van het Columbus-project is een vraagstuk ROOSENDAAL (GPD) - Commo dore Nederland heeft besloten de Geos-diskette voorlopig niet meer cadeau te doen bij haar homecom puters. Een opmerkelijke ontwik keling, want vorig jaar rond de Fi- rato werd die 'koppeling' trots aan gekondigd. En in de Amsterdamse burelen is zelfs hard gewerkt aan de voorbereidingen van een Neder landse versie. Geos is een 'grafisch' besturings systeem voor de Commodore 64. Het heeft (uiterlijk) veel weg van het besturingssysteem waarmee de veel professionelere Apple Macin tosh beroemd is geworden. In de apart. Men-verwacht echter dat een dergelijk internationaal ruimtesta tion, dat cabine voor cabine, deel voor deel, in de ruimte moet wor den geconstrueerd, niet voor 1995 gereed zal komen. De vlucht van Eureca is veel dichterbij. Rond 1991 zou de con tainer met de Space Shuttle mee moeten. AEG heeft de plannen voor de stroomvoorziening en -re- geling van de container daarom al rond, onafhankelijk van wat er in de Eureca voor apparaten zullen worden ingebouwd. Zonnepanelen en regelapparatuur bevinden zich zelfs al in een proefstadium, waar- praktijk betekent dat: vooral veel bedieningsgemak. En op het scherm ziet het er behalve leuk, vooral ook professioneel uit. Met een muis of een doodgewo ne joystick, waarmee een pijltje over het scherm wordt bewogen, is bijna alles te regelen: een (deel programma beginnen, keuze-me nu's in een venster over de tekst op het scherm oproepen, printen, ko piëren, vernietigen. Op zich is Geos een knappe prestatie van de bij uitgebreid gemeten en getest wordt. Misschien lijkt het onnodig om in een zo vroeg stadium de appara tuur al klaar te hebben; toch is dat zinvol als men ziet hoeveel proble men de stroomvoorziening in de ruimte meebrengt. Zenders en ont vangers, de standregeling van Eu reca en de gegevens verwerkende apparatuur (computers) nemen on geveer 1,3 kWatt aan stroom. Voor de apparatuur die men zal gaan in bouwen (nog onbekend is wat voor experimenten mee zullen gaan) is nog eens 1 kiloWatt nodig. Nu lijkt een opgenomen vermo- programmeurs van het software house Barcley. Intussen zijn via Commodore in Nederland „enige duizenden" Geos-diskettes in omloop ge bracht: de originele versie van het programma (dus met Engelstalige schermen) voorzien van een Ne derlandse handleiding. Een zeldza me combinatie. Het is even wennen. De 'K' van kopiëren (volgens het boek) werkt duidelijk niet. Het programma wil gen van 2,3 kWatt totaal niet zo veel. Het is ongeveer evenveel als een elektrisch kacheltje nodig heeft om op vol vermogen te bran den. Maar in de ruimte moet een veelvoud daarvan worden opge bracht om de satelliet 'in leven te houden'. Daaruit volgt dat er stroom voorhanden dient te zijn als de kunstmaan aan de zonzijde van de aarde cirkelt, maar ook als hij in de diepzwarte schaduw van de aar de vliegt. Ongeveer 40 procent van de tijd vliegt de kunstmaan in het 'aarde- 'donker, tijdens zijn omlooptijd van gemiddeld 90 minuten. In die immers de 'C' van copy. Maar tot problemen heeft dat volgens Com modore Nederland niet geleid. „De indeling van de schermen is ten slotte hetzelfde". Intussen komt Geos ook 'los' op de Nederlandse markt. De Micro computer Club Nederland (MCN) van V en D heeft daarvoor een overeenkomst met de makers afge sloten. De schijf gaat tussen de 130 en 150 gulden kosten. De Commodore-woordvoerder: „Wij hebben duidelijk een andere door Hugo v.d. Heem tijd ontvangt het systeem zijn elek triciteit uit batterijen. Maar het op laden van de batterijen en het re gelsysteem zelf, nemen natuurlijk ook stroom. De normale verliezen ook meegerekend moeten de zon nepanelen dan 5,2 kiloWatt kun nen leveren. En om ook de terug loop van de zonnepanelen zelf te compenseren, houdf men zeker heidshalve 5,5 kW aan. Daarmee zal Eureca een van de sterkste zon-gevoede satellieten worden, op het Amerikaanse Sky- lab programma van NASA na. Er zijn 120 nikkel-cadmium (uit Frankrijk, geleverd door Saft) no dig om de energie op te slaan. Men gebruikt ze in vier modules, waar er elk 30 in zitten. Ze zullen tot on geveer 30 procent ontladen worden en dat 4000.maal per missie. De ca paciteit van elke module is onge veer 40 Ampere/uur: de capaciteit van een accu van een kleine auto. Alleen is de boordspanning in dit geval 24 tot 28 volt. Mijlpaal Bij het bereiken van deze mijl paal blikt AEG even achterom. Het zonnepaneeltje voor huishoudelijk gebruik, noch de stroomvoorzie ning van satellieten van deze om vang, zou ooit gehaald zijn als er niet gigantisch veel research was gedaan. AEG stelt dat de industrie op dit gebied er in slaagt om elk jaar zonnepanelen te maken die ge middeld weer zo'n 20 procent ener gie meer leveren. En dat terwijl men, bij het begin van een proefproject 'Azur' in no vember 1969, al blij was dat men bij elkaar 40 Watt kon opwekken. De zonnepanelen die daarvoor no dig waren, noemt men omvangrijk. Tussen nu en toen liggen echter 17 jaar van proefnemingen. Totaal ging het om 45 projecten, waarbij 90 satellieten met 'zonne-energie' werden uitgerust. Een prestatie om even bij stil te staan. Zeker nu ook de gewone consument ervan profi teert. gedachte over de prijs. Zeventig gulden, compleet met Nederlandse handleiding, ligt meer in onze lijn". Geos heeft trouwens ook een aantal nadelen. Het systeem neemt veel ruimte op disk. Je moet dus vele lege disKjes laten aanrukken om ermee te kunnen werken. Ze moeten ook vaak worden verwis seld en dat terwijl de diskdrive van de C-64 toch al zo traag is. Verder zijn er illegale (dus gratis) kopieen in omloop die beschermde pro gramma's wel kopiëren. De legale Geos doet dat niet. Mogelijk dat de Geos-familie (want er is ook een 'Write en Paint' ingebouwd) het daarmee op de C-64 niet zal doen. Bij de produktie van zonnecellen voor ruimtevaart-doeleinden is een stofvrije omgeving van het grootste belang. Zelfs de kleinste verontreini gingen kutinen uitval van de cellen in de ruimte tot gevolg hebben. Een satelliet wordt dan waardeloos

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 6