'Je loopt al snel het gevaar de slaaf van het gebouw te worden' Muziektheater stelt Nationale Ballet voor grote problemen Han Ebbelaar: 'Ik heb ambities nooit onder stoelen of banken gestoken" KIJK UIT VRIJDAG 30 JANUARI 1987 KUNST PAGINA 21 Met het vertrek van Hans van Ma nen is iets merkwaardigs aan de hand. In het door de directie van het Nationale Ballet verstuurde persbericht werden twee redenen voor zijn vertrek genoemd: de wij ze van bespeling in het Muziek theater zou niet de garantie inhou den dat er elk jaar twee nieuwe stukken van zijn hand zouden kun nen uitgebracht; de veel grotere to- neelmaten van het Muziektheater zouden het lastig maken om eerder gemaakte balletten opnieuw op het repertoire te nemen, omdat de de cors dan helemaal opnieuw zouden moeten worden vervaardigd. Beide argumenten klinken niet erg overtuigend. Van Hans van Ma nen zijn de historische woorden: 'In de Stadsschouwburg van Am sterdam (waar het Nationale Ballet tot vorig jaar gehuisvest was, red.) kan je je kont niet keren'. Hij is al tijd een van de grote voorvechters geweest van de bouw van een nieuw en groter theater voor het ballet. De invloed van een grotere behuizing op het repertoire was al jaren tevoren te overzien. Dat hij blij was met het nieuwe onderko men sprak ook uit zijn ballet 'Ope ning', waarin hij aanschouwelijk maakte dat de toneelmaten van het Muziektheater heel wat meer mo gelijkheden bieden dan die van de Stadsschouwburg. Toch zouden het ineens juist die grotere maten zijn die hem hebben doen beslui pen om weg te gaan. Dat lijkt niet waarschijnlijk. Daar komt nog bij dat Hans van Manen ook in de afgelopen jaren AMSTERDAM - Sinds het Nationale Ballet vorig jaar naar het Muziektheater verhuisde, zijn de problemen er niet van de lucht. Henny Jurriëns, de gedoodverfde opvolger van Rudi van Dantzig als artistiek leider, vertrok na onenigheid met het bestuur naar Canada; opera, ballet en de directie van het Muziektheater vlogen elkaar in december en plein public in de haren over de bespeling van het theater; artistiek leider Van Dantzig leek zich aan die rumoerige periode te onttrekken, door twee maanden lang in Parijs bij het ballet van de Opera een stuk in te studeren over de Franse revolutie. Vorige week waren twee nieuwe wapenfeiten te melden. Hans van Manen, vijftien jaar lang gezichtsbepalend en smaakmakend huischoreograaf bij het Nationale Ballet, gaf te kennen met ingang van het volgende seizoen het gezelschap de rug toe te zullen keren. Twee dagen eerder was bekend gemaakt dat Han Ebbelaar, die vele jaren solist was bij het gezelschap, tot assistent van de artistiek leider was benoemd. We spraken met hem en met Rudi van Dantzig. vaak geen twee nieuwe balletten per seizoen voor hét gezelschap maakte. Het gemiddelde door de jaren heen zal zo in de buurt van anderhalve choreografie liggen. Dus ook dat argument lijkt niet werkelijk hout te snijden. Van Manen begon al met zijn on genoegen kenbaar te maken toen het Muziektheater nog maar amper klaar was; in dat grote gebouw bleek niet aan een werkkamer voor hem te zijn gedacht. Een fout die nu het te laat is wordt goedge maakt. Op de vierde verdieping van het gebouw wordt een kamer voor hem en zijn collega-huischo- reograaf Toer van Schayk ge maakt. Wat zijn de werkelijke redenen voor zijn vertrek? Aan Van Manen zelf kon het-niet worden gevraagd. Hij verblijft op het moment in Stuttgart om daar een ballet in te studeren. Artistiek leider Rudi van Dantzig stelde samen met hem het eerder gemelde persbericht op en is bereid een toelichting te geven. "Ik denk dat we ons geen van al len precies hebben gerealiseerd wat het Muziektheater voor ons zou betekenen. Ik heb meermalen tegen Hans gezegd: hier zijn grote re balletten nodig. Dat eist het pu bliek, dat eist het toneel en dat komt de groep ten goede. 'Ramifi cations' of 'Vier letzte Lieder' zijn mooi, maar die zullen moeten wachten". door Ariejan Korteweg 'De toename van de zakelijke be slommeringen is voor mij een be langrijke reden om vast te houden aan het besluit in 1991 op te stap pen als artistiek leider. Ik wil niet doodgaan en dan alleen dit ge bouw en deze groep mensen gezien hebben. Er is meer, er is ook na tuur en er zijn musea die ik wil zien". - Han Ebbelaar is benoemd als assistent van de artistiek leider, terwijl de functie van Jurriëns ad junct-artistiek leider was. V/aarin zit hem het verschil? "Voor mij is daar geen verschil tussen. Die termen zijn door het bestuur bedacht. Ik vermoed dat in de bureaucratie 'adjunct' hoger is dan 'assistent'. Ik weiger op zo'n manier te denken, en dat irriteert het bestuur". - Betekent zijn aanstelling als as sistent ook automatisch dat hij u in 1991 opvolgt als artistiek leider? hij de nieuwe man zou moeten worden stond voor mij vast op het moment dat Jurriëns vertrok. Die beslissing had ik twee maanden geleden al genomen. Om niet op nieuw allerlei geharrewar te krij gen, hebben we met de bekendma king gewacht tot alles rond was". "Ik denk dat het bestuur nu bij mijn opvolging te maken gaat krij gen met een voordracht van twee personen: Jurriëns en Ebbelaar. Beiden denken hetzelfde over de structuur en de werkwijze van de groèp. Ebbelaar heeft een wat meer traditionele smaak, maar ik vermoed dat hij wel anders gaat denken als hij eenmaal op deze plek zit. Jurriëns heeft zijn positie verzwakt door naar Canada te gaan. Ik denk dat iemand die dage lijks aanwezig en de groep van na bij volgt in het voordeel is". "In zekere zin heeft Van Manen gelijk als hij zegt dat hier het risico en het avontuur ontbreken. Je loopt heel snel het gevaar de slaaf te worden van het gebouw, dat je wil dwingen om logger te werken. Daar komt bij dat onze partner - de Opera - een soort olifant is. De ope ra beweegt zich traag, is in feite een groot impresariaat, dat steeds men sen van buitenaf produkties laat maken, die ieder hun eisen stellen. Wij zijn daarbij vergeleken een muis, maar hebben wel zelf creati viteit in huis. Dat maakt het moei lijk samenwerken". Een andere belangrijke reden voor het vertrek van Van Manen is volgens Van Dantzig dat de cho reografen gedwongen worden in Rudie van Dantzig: 'Onze partner bloksystemen te werken en weinig tijd krijgen voor het maken van een ballet: "Zo langzamerhand wordt dat systeem over de gehele wereld toegepast. Het werkt zeer onprettig, in feite is het zelfs een absurde werkwijze. Maar om to neeltechnische redenen kunnen we daar moeilijk vanaf stappen. De eisen zijn te hoog. Ik speel nu met de gedachte om weer produkties in Carré of de Stadsschouwburg te gaan uitbrengen. Dat is geen ne derlaag, maar eerder een teken van kracht. Juist voor de jonge choreo grafen moeten we naar dat soort al ternatieven zoeken". - Van Manen is samen met u en Toer van Schayk gezichtsbepalend voor het gezelschap. Hoe denkt het Nationale Ballet zijn vertrek op te vangen? "Het is tegelijk moeilyk en fijn om choreografen in huis te heb ben. Ze stellen hun eisen, zoals ook avondvullende balletten en het re pertoire van Balanchine dat doen. Er zijn jongeren met talent: John de Opera - is een soort olifant'. (foto GPD» Wisman, John Brown, Ed Wubbe, Nils Christe, Jan Linkens. En het is niet gezegd dat Van Manen niets meer voor ons zal doen". - Uw werk in Parijs viel in een tamelijk turbulente periode bij het Nationale Ballet. Kon u zo vlak na de verhuizing twee maanden ge mist worden? "Het Nationale Ballet heeft me gevraagd om niet te gaan. Ik vond dat ik het niet kon maken om af te zeggen. De decors stonden al klaar, ik was al eens eerder uit Parijs weggelopen. Bovendien waren de afspraken voor deze opdracht al gemaakt voordat bekend was wan neer het Muziektheater zou wor den opgeleverd. En ik moet zeggen dat het verfrissend was om daar te zijn, ook al heb ik er niet prettig gewerkt. Hier zak ik binnen de kortste keren weer onder tafel van al het vergaderen. Die appel wordt steeds zuurder, mijn creativiteit dreigt erdoor te worden verplet terd". Han Ebbelaar: 'Wat mijn vrouw en ik doen zegt iets over onze smaak'. Han Ebbelaar (43) noemt zijn be noeming tot assistent van de artis tiek leider van het Nationale Ballet een logische stap in zijn carrière. Vorig jaar nam hij afscheid als so list van de groep, waar hij het grootste deel van zijn dansloop- baan werkte en vooral in de jaren zeventig in vrijwel alle belangrijke balletten te zien was. De laatste ja ren was hij minder vaak een vaste keus. Sinds die tijd staat hij ook sa men met zijn vrouw Alexandra Ra dius in eigen programma's op het podium. Hun eerste produktie be stond uit hoogtepunten van het klassiek-romantische repertoire, hun tweede programma, dat nog steeds wordt gebracht, is samenge steld uit balletten die de Neder landse choreograaf Nils Christe voor hen maakte. Een tweede initiatief dat Ebbe laar de afgelopen jaren nam, ander maal samen met zijn vrouw, was de oprichting van het Dansersfonds. Dat fonds zamelt geld in voor dan sers die wegens ziekte voortijdig hun loopbaan moeten beëindigen en kent ook jaarlijks een aanmoe digingsprijs toe aan veelbelovend talent. Eenmaal in de twee jaar houdt het fonds een gala-avond, waarvan de programmering door Ebbelaar wordt verzorgd. "Ik heb er altijd voor gezorgd aan de weg te blijven timmeren. Jaren ben ik nauw betrokken ge weest bj de ontwikkeling van de balletten van Hans van Manen en Rudi van Dantzig. Toen dat door allerlei omstandigheden minder werd, ben ik mijn eigen weg ge gaan. Ik dacht: als niemand me vraagt, dan doe ik het zelf'. "Natuurlijk was ik teleurgesteld toen Henny Jurriëns werd ge vraagd als adjunct-artistiek leider; ik heb mijn ambities nooit onder stoelen of banken gestoken. Maar als ik het gevoel had dat ik nu een soort tweedehandsje ben, zou ik er nooit aan beginnen. Uiteindelijk ben ik net als Jurriëns de persoon lijke keus van Van Dantzig. De laatste vijf jaar heb ik veel buiten de groep om gewerkt. Ik verbeeld me dat ik er daardoor tamelijk ob jectief tegenaan kijk. Dat is een voordeel". - De voordracht van Jurriëns vond bij het bestuur geen vrede om dat men zei zijn artistieke ideeën onvoldoende te kennen. Ik neem aan dat het bestuur dan van uw visie wel op de hoogte is. "Wie zoiets vraagt heeft kenne lijk Alexandra Radius en han Eb belaar niet goed gevolgd. In mijn geval ligt het heel anders dan bij Jurriëns. Ik heb me jarenlang met allerlei facetten van de dans bezig gehouden. Wat mijn vrouw en ik doen zegt iets over onze smaak. We hadden evengoed een smakeloos eigen programma of een ordinair gala kunnen samenstellen". "De verhuizing naar het Muziek theater is heel wezenlijk. Daar voelt de groep zich zo op haar ge mak, ze bloeit op tot iets onherken baars. Zelfben ik in 1971 als lid van de Balletraad (voorloper van de Ondernemingsraad, red.) één van de initiatiefnemers voor de verhui zing geweest. Het is één van de mooiste theaters ter wereld. De in ternationale dansers op het gala gingen er plat voor op hun bek, p 1 a t". "Ik denk dat het goed is als het Nationale Ballet op tournees door het buitenland ook het klassieke repertoire brengt, waarin we ons kunnen meten met vrijwel alle an dere groepen. Maar voorlopig is Van Dantzig er nog voor de artis tieke visie. We zullen de komende tijd moeten leren elkaar te inspire ren en met elkaar mee te denken. Het zal een kwestie zijn van lang zaam meegroeien met de groep en van werken aan een vertrouwens band met de leiding". "De onderlinge samenwerking kan altijd worden verbeterd. Men heeft het vaak over een dansfa- briek, daar moet verandering in komen. Er moet meer tijd worden uitgetrokken voor het creatieve proces. Als dat wordt verstoord, verandert de groep in een amuse mentsbedrijf. Het is niet mogelijk in twee weken een ballet te maken, dat moet worden beseft. Van Dant zig is in staat eerst vier uur lang te vergaderen en daarna aan een bal let te gaan werken. Dat heb ik al tijd ongelooflijk gevonden". - Zelf heeft u geen aspiraties om choreograaf te worden. Zijn er op- "We zijn hier ongelooflijk ver wend met hen. In het buitenland komen altijd eerst de dansers en daarna de choreografen. Maar we hebben talentrijke jeugd: John Wisman, Nils Christe, Jan Linkens. Ze moeten maken, maken, maken. Daar moet tijd voor worden gevon den". - Zitten Van Dantzig en u artis tiek gezien op dezelfde lijn? "Vaak wel, maar niet altijd. Het goede aan hem is dat hij altijd met zijn billen en zijn ziel blootgaat. Hij heeft vaak juwelen gemaakt, maar niet altijd. Maar over de essentie van klassiek ballet denken we het zelfde. Bovendien: hij is de enige directeur in mijn leven tegen wie ik altyd alles heb kunnen zeggen". Exposities Leiden Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge neeskunde in de 19e eeuw, t/m mid den '87; di. t/m za. van 10-17 uur, zo. van 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel, Beeld houwwerk van Jan Wolkers, t/m 8/2; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, 'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4; ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Ra penburg, tentoonstelling over de Va ticaanse bibiotheek; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, beelden van Elsa Westland en tekeningen van Peer van Meer, t/m 8/ 2; vr. t/m zo. van 10-22 uur. Caeciliastraat 18 - expositie Ine Elzin- ga, Gardien de Groot, Bernie Autse- ma en Ans Zuyderhout, tot 15/3; ma. en di. 13.30 tot 16.30 uur. Antiquaraat Van Paddenburgh - Dief- steeg 14, zeefdrukken Gerd Arntz, t/m 16/2; woe. t/m vr. 13-18 uur, do. ook 19-21 uur, za. 12-17 uur Sylviuslaboratorium - aquarellen en pentekeningen van Prof. Gaillard, t/m 13/3; ma. t/m vr. 8.30-18 uur. Lakgalene - Cleveringaplaats. Henk Fakkeldy, schilderijen en tekeningen, t/m 6/3; ma. t/m vr. 10-17 uur. Piggelmee - Janvossensteeg 59, Mar tin van Dijk en Peter Panders, olie verfschilderijen, dag. beh. zo. van 9-18 Leiderdorp Leythenrode - Hoogmadeseweg, foto grafie van A. Plesman, t/m 19/2; dag. Muzenhof - Gordijnsingel, groepsten toonstelling van portretten, t/m 18/2; di. t/m vr. 14-18 uur. za. 9.30-12.30 uur. Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, olieverf van Janny Spaargaren en ke ramiek van Ellen van Bendegom, t/m Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, naïeve kunst, grafiek en schilderijen uit Ne derland, Duitsland, Frankrijk en Joe goslavië, t/m 5/3; di. t/m za. 10-17.30 uur, vr. van 10-21 uur. Wassenaar Art Gallery Gérard - Rijksstraatweg 358, voorjaarstentoonstelling, Mees ters uit de romantiek, Haagse School en impressionisten, t/m 7/2; dag. 11- 16.30 uur, zo. van 13-17 uur Noordwijkerhout Bibliotheek - Ria Berendsen, kera miek; Yvonne Volmer, wandkleden, tot 17/2; ma., woe., en vr. 14-17 uur en vr. 19-21 uur. do. 10-12 uur. Concerten Klassiek Het Rotterdams Philharmonisch Or kest geeft vrijdagavond onder leiding van James Corilon een concert in de Stadsgehoorzaal. Aan dit meesterse- neconcert voor K&O wordt mede werking verleend door de Australi sche pianiste Rhondda Gillespie. Ze is soliste in de Hongaarse fantasie voor piano en orkest van Franz Liszt. Het programma vermeldt voorts werken van Debussy (Iberia) en Ri chard Strauss (De Bürger als Edel- mann). Aanvang 20.15 uur. De pianist Ronald Brautigam komt met een cyclus van drie concerten naar de Kapelzaal van K&O. Het eer ste recital wordt maandagavond ge geven; het programma bevat compo sities van Franz Schubert. (Schu mann en Van Beethoven staan op 9 maart centraal en Rachmaninoff en Moussorgsky komen 8 april aan de beurt). Aanvang 20.15 uur. De violiste Henny Ravestein, de alt violiste Esther van Stralen, de pianist Henk Briër en de cellist Arthur de Groodt treden woensdagavond in de Kapelzaal van K&0 op. Het'program- ma vermeldt o.m. Schumanns Mör- chenbilder voor altviool en piano, El- gars sonate voor viool en piano, een serenade van Rimski Korsakow en een compositie van Saint-Saëns. Ook het Pianokwartet op. 15 van de Ween- se componist R. Fuchs zal worden uitgevoerd. Aanvang 20.15 uur). Gospelgroep 'Second Chapter of Acts'. Pop De Leids/Zeeuwse band Tropica Rep tiles speelt vanavond in het zolderca fé van het Leids Vrijetijds Centrum. De band omschrijft de muziek als harde, felle city-beat met duidelijke invloeden uit het land van onze zuiderburen. Actie kenmerkt de op tredens van de tropische reptielen. Aanvang 23.00 uur. trouble', de naam van een Schots kwartet. Niet zomaar een bluesband je. De leden stonden in het voorpro gramma van Bo Diddley, Robert Cray, Van Morrison, en BB King. Aanvang 23.00 uur in Den Haag, Prin- De Amerikaanse hardrockformatie Laaz Rockit treedt zaterdag op in het hardrockcentrum Scum aan De Krom in Katwijk. Dit optreden zal worden voorafgegaan door een sup port-act van de Nederlandse band 'Scarface'. De zaal is om 20.00 uur open. In het Leids Vrijetijds Centrum aan de BreeStraat komt zaterdagavond 'Die Haut', een Berlijnse band. Die Haut, genoemd naar het beroemde boek 'la Pelle' van Malaparte, maakt instrumentale gitaarmuziek. Een be langrijk ingredient is de metalige 'twangy' sound a la Duan Eddy en The Shadows, evenals de met elkaar verweven gitaarpartijen van Rem Park en Martin Peters. Aanvang 23.00 sen wordt er zaterdagavond toch op getreden in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Met een aangepaste gitaar en basinstallatie hoopt Gerritsen de ster ren van de hemel te spelen. Ook Geor ge Kooymans (zang en gitaar), Barry Hay (zang en gitaar) en Cesar Zuiderwijk zijn van de partij. De talloze liefhebbers van rockabilly kunnen zaterdagavond terecht in het Haagse Paard voor de groepen Guana Batz en de Sideburns. Aanvang 22.30 in Den Haag, Prinsegracht 12-14. Op dinsdag 3 februari kunnen de vele fans van Toto hun hart ophalen. Deze Amerikaanse rockgroep geeft die avond een concert in de Ahoyhal in Jazz Op uitnodiging van Hot House ko men de drie podiumprijswinnaars en jazzmusici Jan Kuiper, Wolter Wier- bos en Paul van Kemenade zaterdag avond spelen in het Waaggebouw in Leiden. Dit drietal uit de Nederlandse nieuwe jazz en geïmproviseerde mu ziek heeft na uitnodiging van Kuiper voor het eerst in 1985 samen ge speeld. Dat ging zo goed, dat besloten werd regelmatig samen op te treden. Er werden composities en arrange menten speciaal voor het trio ge maakt, waarbij veel ruimte is overge laten voor improvisatie. Aanvang 21.30 uur, Aalmarkt 21 in Leiden. Zondag 1 februari speelt Jan de Bas Ruud Bogaards combinatie bij Jazz on Sunday. De groep speelt veel repe- toire uit de jaren '50 en '60, maar ook bekende standards staan op het repe- toire. Aanvang 15.30 uur, Bowling- De Amerikaanse gospelgroep Second Chapter of Acts geeft donderdag 5 fe bruari een concert in de Stadsgehoor zaal in Leiden. De groep bestaat uit broer Matthew Ward en zussen Annie Herring en Nelly Greisen. Aanvang 20.00 uuris Leiden Revue', gemaakt door Henny Vrien- ten, Robert Long, Ischa Meyer, Paul Haenen en Haye van der Heyden. di 3, 20.15 uur, Spectakelstuk van Me- chels Miniatuur Theater: 'De Aarde- makers'. 4, 14.30 uur, Amsteltoneel speelt vr 6, 20.15 uur, Willem Nijholt: Solo. LAK-theater vr 30, za 31,20.30 uur. Dansgroep voor Noord-Nederland Reflex, zo 1, 15 uur, Peter Pan Produkties: 'Witland', voor kinderen van 4-10 jaar. woe 4, 20.30 uur. Theaterschool: 'De Meiden'. do 5, 20.15 uur, Theater Toverlei: 'Het haar van de hond'. Microtheater zo 1, 14.30 uur, Imperium speelt 'Pis- sebetter'. Den Haag Koninklijke Schouwburg vr 30, za 31, zo 1. ma 2, di 3, 20.15 uur. Haagse Comedie met 'De Storm' vn Shakespeare. woe 4, do 5, vr 6, 20.15 uur, Jasperina de Jong met 'De Gekkin van de Gracht'. Appeltheater vr 30, za 31, 20.15 uur, De Appel: 'Ma- rat/De Sade'. Circustheater vr 30, za 31, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater. zo 1, 14.30 uur, Meesterwerken van Opera tot Operette. di 3,20.15 uur, Le grand ballet des Ca- woe 4 t/m za 7. 20.15 uur, 'Publiek', musical van Seth Gaaikema, Bob Zimmerman en Willem Nijholt. Now and forever, woe 4, 20.15 uur, Staatsopera Honga rije: 'Aida' van Verdi. Dillgentia vr 30, za 31, do 5, 20.15 uur, Martine Bijl in 'Bijr. zo 1, 20.15 uur. Battlefield Band, folk- concert. Amsterdam Carré t/m zo 1, 20.15 uur, zo alleen 14 uur Hoofdstad Operette 'Der Bettelstu^ dent' van Carl Millöcker. ma 2. di 3, 20.15 uur, Ballet van de Opera van Warschau met 'Het Zwa- Concertgebouw za 31, 20.15 uur, Mr. Acker Bilk and his Paramount Jazz Band, zo 1, 14.15 uur, Concertgebouworkest o.l.v. Myung-Whun Chung, m.m.v. Nobuko Imai, altviool, di 3, 20.15 uur, Nederlands Philhar monisch Orkest o.l.v. Lucas Vis. m.m.v. Youri Egorov, piano, woe 4. t/m vr 6, 20.15 uur. Concertge bouworkest o.l.v. Myung-Whun Chung, m.m.v. Cho-Liang Lin, viool. Cultureel Centrum Amstelveen za 31, 20.15 uur, Joos Prinsen 'De fir ma List Bedrog', zo 1, ma 2, 20.15 uur, 'My fair lady', met Luc Lutz e.a. woe 4, 20.15 uur, Koninklijke Ballet van Vlaanderen. do 5, vr 6, 20.15 uur, John Lantings theater van de lacht 'Een trouwring mag niet knellen'. Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 1, 20.15 uur, zo, 14 uur, 'Een bijzonder prettig vergezicht', toneel stuk met o.a. Mary Dresselhuys. di 3, woe 4, do 5, 20.15 uur. Tineke Schouten 'Tien in topvorm'. Muziektheater vr 30, za 31, 20.15 uur. za ook 14 uur. The Royal Ballet. zo 1, 13.30 uur, De Nederlandse Ope ra, 'Boris Godoenov'. ma 2, 20.15 uur, Elisa Monte Dance Company. woe 4, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater. Stadsschouwburg vr 30, za 31, 20.15 uur, De Salon met 'Macbeth' van Edwin de Vries naar William Shakespeare, zo 1, 15 uur, Scapino Ballet 'De Note- kraker'. ma 2, di 3, 20.15 uur, Gobe 'Lange dagreis naar de nacht', woe 4 t/m zo 8, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, Het Publiekstheater 'Een pomp- Rotterdam De Doelen vr 30, 20.15 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Hans Vonk. za 31,20.15 uur, zo 1.14.15 uur, Rotter dams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon. woe 4, 20.15 uur, Schubertiade '87, Eliane Rodriques, piano, Christiaan Bor, viool, Godfried Hoogeveen, cel lo. Theater 'Pip' naar Charles Dickens. Luxortheater vr 30 t/m zo 8, Film Festival Rotter-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21