'Zolang het goed proeft, moet je ermee doorgaan Ademloos publiek bij Takahashi Drie vrouwen tegen de tachtig Wisselvallig Fiesta Gitana V RADIO-TV-KUNST Ver van mijn bed show, programma voor meerderheden Slechts eenmaal per maand mag Han van der Meer met zijn 'Ver van mijn bed show' op de buis. Hij zou wel meer willen. "Negen van de tien onderwerpen gaan zo de prullenbak in, omdat uitzendtijd ontbreekt", zegt hij zonder opsmuk en gewichtigdoenerij. Zijn blijmoedige aanpak als presentator is bewust gekozen. "Alsjeblieft niet van: wij witkoppen zijn de schuldigen. Daar schuilt veel te veel het gevaar in van 'mea culpa'". door Saskia Stoelinga HILVERSUM - De 'Ver van mijn bed show' is een KRO-programma over Derde-Wereldlanden. Een van de weinige programma's waarin niet alleen de problemen, maar ook de leuke en de culturele aspecten van die landen aan bod komen. In formatie gelardeerd met leerzaam amusement. Bij de opname toont Van der Meer zich een onderhou dend gastheer. Hij is aardig en voorkomend. Als de zangeres Abe- ti Masikiini uit Zaïre haar nummer doet. heupwiegt hij zelfs mee op het ritme. In zijn rommelige kamer ergens in de catacomben van het Gooi land-complex in Hilversum vertelt presentator Han van der Meer (46) in 1979 met het programma te zijn begonnen. Het negende seizoen. "Er was ruimte voor. Zo n 'licht voetig' programma bestond niet Niet voor minderheden, maar voor meerderheden", verduidelijkt hij. Vanaf het eerste moment stond vast dat het uitzendingen moesten worden voor een breed publiek. "Mijn bedoeling is het vizier op de ze landen wat scherper te stellen. Hun belang is ons belang, dat voe len we intuïtief aan. Wij zijn altijd open geweest. Niet omdat we zo to lerant zijn, nee. we zijn een han delsvolk. Daar heb ik niets op te gen. maar het is wel goed om het vast te stellen". Het publiek dat tijdens de uit zendingen in de zaal zit, lijkt 'breed'. Of men ook zaterdagavond laat voor de buis zal zitten is de vraag. Van der Meer is ervan over tuigd. "We trekken gemiddeld zo n miljoen kijkers. Dat zijn heus niet alleen maar minderheden of bevlo gen geiten-wollen-sokken-types met open sandalen. Dat laatste be doel ik overigens niet denigre rend" theorie. Die politieserie moet een. locomotief (trekker) zijn voor mijn programma. Als je het trouwens goefl bekijkt is de zaterdag hele maal niet zo'n goed bekeken dag. Na Huisman begint de veijaar- Bij het zoeken naar en de keuze van de onderwerpen wordt Van der Meer bijgestaan door een redactie van journalisten en spe cialisten in het ontwikkelings werk. Echter, het gros van de ideeèn dat wordt aandragen, haalt het niet. "Eind maart bijvoorbeeld is er een Filippijns theater in Ne derland Ik zit in april, net te laat. Enkele uitzendingen geleden had den we een onderwerp over bosne gers in Suriname. Jé, jé dat heeft eventjes hartvergrotend gewerkt, want elke andere actualiteitenru briek had er op in kunnen springen en dan was ons 'item' weg geweest Onze grote frustratie is natuurlijk dat we er maar eenmaal in de maand zijn. Om de twee weken? Nog mooier vind ik een keer per week. Ja, dat durf ik Kijkcijfers Volgens de presentator is de 'Ver van mijn bed show' een program ma dat de directie van de KRO warm aan de boezem drukt. "Ach met identiteit heeft dat niet zoveel te maken. Het gaat er in deze tijd toch niet meer om of er een missie- zieltje kan worden gewonnen Toch staat de uitzending niet op zo'n al te gunstig tijdstip gepro grammeerd. "Dat heeft, weer hele andere oorzaken". Van zijn bureau pakt hij de in Hilversum zo felbe geerde uitzend- en kijkcijferlijsten. Hij legt uit dat er op de piektijden de best bekeken programma's staan. Henny Huisman, daarna volgt een Amerikaanse politieserie en dan pas Han van der Meer. De kijkcijfers lopen steeds verder te rug. "Ik had liever tussen Henny en die serie ingezeten. De program maleiding hanteert een andere Hordes "Mijn doel is om niet alleen de Noord-Zuid relaties te behandelen, maar ook Zuid-Zuid relaties. Hier. deze hele Zuid-Pacificlijn: Austra lië, India, Brazilië, is bijzonder in teressant". Van der Meer leeft met de kaart. De wereldbol is hem even vertrouwd als een straatjongen zijn voetbal. "Om een breed publiek te berei ken is het een eerste vereiste dat je programma onderhoudend is. Be halve de inhoud is de vorm ook zo belangrijk. In de vorige uitzending begonnen we met Tai-chi. een niet agressieve gevechtstechniek. Een goed en licht begin, dat kwaliteit had. Ook heel fraai om naar te kij ken. De Zuidafrikaanse vrouw, lid van het ANC. had uitstraling en een goed verhaal. Ik merkte dat bij de opname, het was muisstil". "Een volmaakt programma maak je nooit. Er zijn altijd mis met werken van Telemann, C.P.E. Bach en J.S. Bach. E. Lalo, M. Ravel en Fr. Poulenc. Gehoord op 23 jan. in de Kapelzaal. LEIDEN - Ter afwisseling van de vele piano- en strijkmuziek die in de Kapelzaal wordt uitge voerd, was er vrijdagavond een dwarsfluitrecital te beluisteren. De pittige. Japanse fluitiste Ma- chiko Takahashi had het Leidse publiek binnen de kortste keren om haar vinger gewonden. Tij dens de uitvoering van Bachs so losonate in a kl. was het adem loos stil geworden alsof men vreesde de concentratie van de melodische lijn - breekbaar als eierschaal - door enig voetge- schuivel te verstoren. Zelfs ge kuch - toch een ingeburgerd ge bruik in concertzalen - ontbrak. Het programma liet muziek ho ren uit twee verschillende stijl perioden. Vóór de pauze muziek uit het midden van de achttiende eeuw, toentertijd gespeeld op de houten traverso met slechts eén klepje. Als prelude klonk een zeer vrij, bijna geïmproviseerd gespeelde - fantasie voor fluit so lo in E gr. van Telemann. Vervol gens van Bachs zoon Philip Emanuel een zeer elegante, niet zwaar wegende, maar toch vir tuose sonate in C gr., waarin Da nielle Dechenne op de grote con certvleugel op wonderlijke wijze het intieme kamermuziekgeluid van een clavecimbel suggereer de, zo licht en bijna tinkelend van klank. Na de pauze muziek uit de tijd van de geheel vernieuwde versie van de fluit; de fluit met een heel arsenaal aan kleppen en niet la'n- ger van hout maar van zilver. De klank van dit instrument is elas-' tischer en buigzamer dan tevo ren. Hij daagt uit om als het ware geboetseerd te worden. En dat kan Takahashi als de beste. Na de pauze trekt ze een heel ander laatje open. Ze kan een prachtig, donker timbre laten klinken. waarna ze vervolgens weer hel der in het licht komt. In de stuk ken van Lalo (introduction et al legro). Ravel (piece en forme de habanera) en Poulenc (de sonate betovert zij ons met haar toon- schakeringen die in de verte ver want zijn aan de Japanse fluit. De pianiste is een geboren en er varen begeleidster (eerder nog begenadigd). Altijd op de achter grond, nooit nadrukkelijk, maar toch zo briljant en aanwezig, dat je nooit vergeet naar haar te luis teren. Als toegift werd tenslotte een in Japan zeer geliefde melo die gespeeld. MONICA SCHIKS. sers. Je moet bij de televisie niet denken: ik zit goed. Aan de andere kant: als je uitglijdt, heb je geen herkansing. Het is een heel raar proces". "Wij hebben met ons programma een aantal hordes te nemen. Onze gasten zijn veelal onbekende men sen die vaak ook met een taalpro bleem kampen. Maar ik denk dat de nieuwsgierigheid van de kijkers het wint". Van der Meer, die lange tijd correspondent in Londen was voor de Volkskrant en de KRO. is ervan overtuigd dat de Nederlan ders tot een van de nieuwsgierigste volkeren behoren. Hij verklapt dat nieuwsgierigheid ook zijn eigen drijfveer is. Er schiet hem een ver haal te binnen over een brand op Trafalgar Square waarvoor geen mens stil stond Dat kon hij maar niet begrijpen. Bevlogen Nu de presentator toch in Enge land is beland, wil hij wel wat kwijt over de programma's daar. Eén van zijn favoriete presentatoren is Jimmv Saville. In het programma Jim '11 Fix it" (zaterdag BBC 2 18.45 uur) vervult deze presentator kinderwensen. "Schitterend. Hu mor, ontroering en tegelijk krijg je degelijke informatie over een be paald vak". Enthousiast beschrijft hij de ervaringen van een kind dat mee mag met een belangrijke En gelse voetbalclub naar de finale. Van der Meer wil'hiermee overi gens niet beweren dat buitenland se programma's per definitie beter zijn dan de Hilversumse maaksels "Door al die zenders dit we kun nen krijgen zal er een herwaarde ring van de Nederlandse zenders komen", zo voorspelt hij. "Moet je eens kijken hoeveel er wordt her haald in landen als Belgie. Duits land en Frankrijk". "Ik ben bevlogen en heb een journalistieke nieuwsgierigheid. Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit wat ik doe. Ik probeer alleen maar de nieuwsgierigheid die ie dereen in zich heeft, te prikkelen Ik zou net zo goed een sportpro gramma kunnen maken". Van der Meer heeft veel interes ses. Hij heeft al een veelzijdige loopbaan in de journalistiek de rug. Als loopjongen bij de Volks krant begonnen. Behalve als cor respondent in Londen, heeft hij bij die krant ook op de kunstredactie gewerkt. Na een eenjarige studie massacommunicatie in Engeland kwam hij terecht bij 'Studio de gids van de KRO Daarna belandde hij bij Brandpunt. Zes jaar geleden stortte Van der Meer zich in een ei gen show. Wonderland Ofp de vraag of er nog wensen zijn? antwoordt hij resoluut: 'Als een 'Alice in Wonderland' kijken in verre werelddelen en daarover pro gramma's maken. Ik denk dat de mensen dat interessant vinden Costa Rica was zo'n produktie. Het enige land zonder leger, ook het enige land met een stotterende mi nister van buitenlandse zaken" 'Ver van mijn bed' is een formule geworden waaronder veel kan val len. In mei. bij het sluiten van het seizoen, staat er een special over Turkije op het programma, waarin Han de verwonderde Alice is. In vergelijking met die specials is het studioprogramma goedkoop. Vol gens Van der Meer wordt zijn show met een low-low-low budget ge maakt. Echt apenootjes: 25000 gul den directe kosten. Natuurlijk, die specials zijn duur. Daarvoor zullen onafhankelijke sponsors moeten komen. Als de KLM vallende steentjes steunt, waarom dan niet wat anders? Van stoppen wil Van der Meer nog helemaal niet weten. "Je moet niet zomaar een programma aan de kant zetten. Zolang het goed proeft, moet je ermee doorgaan. Volgend jaar tiende seizoen, dan pakken we uit. Dat kan ik vast ver klappen". The Meteors Wie woont er in een veilinghal? Rockabilly, psychobilly, pun- kabilly, de geleerden zijn het er ook niet over eens in welk doosje The Meteors passen. Het doet er ook niet veel toe; The Meteors (niet te verwarren met de Neder landse oprisping met dezelfde naam) maken rock roll, of lie ver gezegd: een dynamische va riatie erop, die zich van traditio nele r r onderscheidt door de elektrische bas. het meer uitge breide drumstel, het veelvuldig gebruik van echo. vervormde gi taren en vaak wat macabere tek sten. Zes, zeven jaar geleden waren The Meteors in Engeland één van de eerste groepen die deze koers insloegen. Ze hebben in middels tientallen epigonen, maar behoren zelf, samen met o.a. Restless en The Cramps, tot de top van het genre. Daarvan getuigt ook weer 'Sewertime Blues'. Opvallend is hoe inven tief het drietal met klassieke ge gevens weet om te springen; vaak geven ze vertrouwde rie dels een dusdanig draai dat ze weer als nieuw klinken. Een degelijke, energieke plaat, die je eigenlijk in een grote, holle veilinghal zou moeten afspelen. Mijn enige bezwaar geldt de ste reotiepe hoes, die The Meteors veel te veel in een hoekje voor liefhebbers onder elkaar plaatst. Ooit waren ze bijna - na de Stray- cats - de tweede rockabillygroep die naar het grote publiek door stootte Ook deze 'Sewertime blues' zou 'gefundenes Fressen' moeten zijn voor wie van Elvis en/of The Ramones houdt. AK Fetchin Bones Te wisselvallig van kwaliteit 'Bad Pumpkin' (EMI) Fetchin Bones uit New York is de zoveelste band die de muziek uit de jaren zestig probeert te la ten herleven. Het wordt de hoog ste tijd om al die revivalisten in nog twee andere vakjes onder te brengen. Het ene is bedoeld voor de groepen die er alleen maar Voorstelling: Tegen de tachtig door toneelgroep .Mug Met De Gouden Tand. Dramaturgie: Annechien Vink. toneelbeeld: Hans Klasema. regie Jan Ritsema, spelers: Mouna (loeman Borgesius, Joan Nederlof en Maureen Teeuwen. Gezien op 23 fe bruari in het LAK Theater, nog te zien vandaag. 'Ga tekeer, ga tekeer, ga tekeer tegen het sterven van het licht Zo luidt, vrij vertaald, een van de belangrijkste dichtregels van Dylan Thomas. Het lijkt een sleutelpassage in het toneelstuk 'Tegen de tachtig', waarin drie schrijfsters, te weten: Simone de Beauvoir, Marguérite Duras en Marguérite Yourcenar, de drie koninginnen van de Franse lite ratuur, bijeen zijn. De vrouwen gaan tegen het eind van het leven tekeer tegen hun naderende dood. Ze zijn tégen de tachtig, anti-tachtig. Ze beseffen dat ze ondanks hun vele geschrijf de heersende mening niet hebben kunnen veranderen. Dat de man het nog altijd voor het zeggen heeft. Die mannen 'zijn dan wel dood, maar de kroon van de heer der schepping staat nog op het bureau. Toch lijken ze na te treuren over die haantjes. De voorstel ling begint met een doorleefde serie snikken en zuchten op het ritme van muziek van Keith Jar- ret. Op de toneelvloer staan drie schrijfbureau's beladen met pa perassen en boeken. Het grootste gedeelte van het spel speelt zich af op die dierbare plek Prachtig werd het stereotype gedrag van de man in beeld ge bracht door Maureen Teeuwen. die in een onaantrekkelijk broek- pak en met een turban om het haar helemaal in de huid van Beauvoir zat. Zij hield een denk beeldige dialoog met het prototy pe van de 'versierder', die wei gerde te geloven dat vrouwen ideeën kunnen hebben Duras beschreef in het Engels. Duits en Frans - het blijven ge letterde vrouwen - hoe haar ge liefde stierf terwijl ze op hem lag. Gedrieën hebben de dames hun mannen dan wel overleefd, maar dat wil niet zeggen dat zij zich nu meer voelen dan de machteloze, 'deuxième sexe'. De eenzaam heid maakt hen soms balorig van verlangen. Yourcenar, gespeeld door Mouna Goeman Borgesius, gaf dit treffend weer in een wulp se dans. Aan het eind kastijdden ze hun boeken. Alsof ze wilden zeggen: we zijn nu wel beroemd, maar waar is het goed voor geweest? We hebben gedacht iets te kun nen veranderen, maar staat alles niet al onrwikbaar vast0 Het stuk in één keer begrijpen: dat is teveel gevraagd. Maar de acteerprestaties van de drie da mes waren adembenemend goed. Cynische humor en ontroe ring, het spatte van de planken af. SASKIA STOELINGA Fiesta Gitana Da Silva 30. Met o.a. Curro Velez, Carmen Casarrubios, El Moro, El Toro en El Nino de San Lorenzo. Gezien op 23 januari in de Leidse Schouwburg. Nog te zien op 8 februari in de Stadsschouwburg. LEIDEN - Ook het Fiesta Gitana heeft z'n sterke en minder sterke afleveringen. Dit dertigste fla menco-feest behoort tot de bete re, en zo hoort het ook bij een lustrum. Da Silva heeft dit keer zo te zien een groep artiesten ver zameld die het goed met elkaar kan vinden. Vooral in vocaal op zicht was er met El Moro, El Toro en El Nino de San Lorenzo veel te genieten; drie sterke en onder ling zeer verschillende flamenco- zangers, wat soms prachtige con trasten oplevert. Ze vormen ook een soort oncontroleerbaar ele ment in het geheel, ze joelen en stampen als het hen uitkomt. moedigen de dansers aan en zor gen zo voor de sfeer. De grote ster naast Curro Velez is dit keer Carmen Casarrubios. Haar voordracht van twee ge dichten van Federico Garcia Lor- ca uit de bundel Romancero Gitana is adembenemend. Voor een paar minuten maakt ze het Spaans tot de mooiste taal die er bestaat en met haar lichaam zorgt ze dat elke frase precies het juiste accent krijgt. In het eerste gedicht wordt ze bijgestaan door Curro Velez, die moeiteloos waarmaakt nog steeds de sterdanser van het Fiesta Gitana te zijn. Met zijn ha viksprofiel en zijn elk jaar verder achteroverhellende rug komt hij tegemoet aan een oerbeeld van de flamenco-artiest. Vooral zijn solo 'Cana' is zeer krachtig en virtuoos. Er zijn ook zwakke schakels in dit dertigste fiesta. Zoals het zan geresje Chiqui, dat weliswaar een aanzienlijk volume uit haar kleine lijf perst, maar een reper toire brengt dat weinig met fla menco van doen heeft. Datzelfde geldt voor de solo van gitarist Quique Paredes, die slordig wordt gespeeld en doorspekt is met gemakzuchtige Zuidameri- kaanse citaten. Wel toont hij zich samen met El Morito een zeer de gelijk begeleider. De opbouw van de voorstelling is wat merkwaardig. De climax wordt in feite bereikt met de reeks van bulerias, die vlak voor de pauze worden gezongen en gedanst. Vooral El Toro bezorgt je daarin met zijn rauwe, hese stem de rillingen. Bulerias vor men traditioneel ook de afslui ting van een feest. Het deel na de pauze bevat - met uitzondering van de voordracht van Casarru bios - minder vuurwerk. De pit is er dan uit en ook de meestal uit bundige finale is dit keer wat routinematig. Daarmee ver dwijnt jammer genoeg iets van de eerder opgewekte spanning ARIEJAN KORTEWEG POP Bijdragen: Wim Koevoet Ariejan Korteweg Jaap Visser aan meedoen om dat het 'in' is. het andere voor de pioniers op dit gebied zoals R E M. en Green on Red. Afgaande op 'Bad Pumpkin' luidt de conclusie dat voor Fetchin Bones, een vijftal onder wie twee dames met bloe metjesrokken, haar op de schou ders en naadje in het midden, nog beide deuren openstaan. De plaat is te wisselvallig van kwali teit voor uitsluitsels Node ge mist wordt ook een zeker charis ma, onontbeerlijk voor bands die in feite doen wat al gedaan is en daarom toch met iets anders spanning moeten zien op te roe pen. De punkige folkentree 'Lea ning on the horn' is prima al is het wennen aan het hardkarton nen stemgeluid van zangeres Ho pe Nicholls. 'Little Red Lines' is echter een rammelende compu sitie en hetzelfde geldt voor nummertje drie 'Bed of Seems' Direct daarna volgt echter één der twee hoogtepunten van de plaat, 'Flaunder' Er is leentje buur gespeeld bij R.E.Mdat wel, maar dat is goed gebeurd Zand erover. '1/2 past', de afslui ter van kant één boort alle opge welde hoop genadeloos de grond in. Een krakkemikkig hippielied met schreeuwzang. bongogetik en tamboerijngerinkel. Kant twee moet veel goed ma ken, maar dat lukt maar ten dele. De eerste drie stukken laten dui delijk horen hoe de groep kan ra zen en toch strak blijven spelen Vurig gitaarwerk op 'High Noon' en rauwe, wildswingende Tal king Heads-funk met een sper vuur van percussie op het andere hoogtepunt, 'Wine'. Groot is echter de verbazing over het instrumentaaltje 'Chitty Chitty' dat nog begint met een heel aardige drumsolo van uit blinker Marc Mueller Het stuk verzandt echter al snel in zijn ei gen lulligheid Deze tweede plaat van New Yorkers wekt de indruk snel in elkaar te zijn gezet. Het gebrek aan goed materiaal heeft hen da nig parten gespeeld. Daaraan heeft ook de prima produktie van niemand minder dan Don Dixon (R.E.M.) weinig kunnen verhelpen. WK Tex and the Horseheads Anderhalve man voor paardekop 'Tot ziens' (Enigma records) - Tex and the Horseheads is een clubje van vier poseurs uit de Verenigde Staten. Zangeres Te- xecala Jones is een schreeuwle lijk, die zich het liefst met de ene hand aan de fles en de andere in het eigen kruis liggend op de grond laat fotograferen. Ze wordt muzikaal bijgestaan door drie mannen die ogen als vroe- goude jongere broers van Kris Kristofferson. Vorig jaar maakten ze met hun hilarische cowpunk korte tijd de Nederlandse podia onveilig Van het optreden in het Paard van Troje in Den Haag zijn opnamen gemaakt, waarvan nu twaalf nummers op de plaat zijn gezet. Op zich een goed idee, want hun robuuste muziek smeekt om meer sfeer, drank en rookwaren dan in de meeste studio's voor handen zijn. Bovendien zijn het poseurs die hun vak verstaan; ze laten vaak doorschemeren dat onder de ruwe bolster een blan ke pit schuilgaat en vergeten niet heel degelijk te musiceren Maar 'Tot ziens' heeft ook be zwaren; zes van de nummers zijn in een vrijwel identieke uitvoe ring te vinden op 'Life's so cool', hun voorgaande plaat. En wat veel erger is: de zaal klinkt nogal lauw Alsof het Paard van Troje niet meer dan anderhalve man en een paardekop op stal had AK Beastie Boys De pest voor je trommelvliezen Waar moet dat heen. hoe zal dat gaan? Waar komt die rotzooi toch van daan'' 'Vergunning om te zieken' heet deze troep en Beastie Boys is de naam van de groep 'Walk this way', nou liever niet 'Walk this way. it's-a dead end street". Rap is in en heavy mag dus op een hele kwade dag kwam Run DMC met Rap Roll wat mij betreft is de maat nu vol Walk this way', nou liever niet 'Walk this way', it's a dead end street' Tegen die monotone kolere her zeg ik hartgrondig 'getverderrie' Het is de pest voor je trommel vliezen Zeg Sipkema, gaat het nou nog vriezen? JV De Engelse groep 'The Meteors' heeft inmiddels tientallen epigonen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 33