'Ik heb een echte jazzfilm willen maken' 'Labyrinth' is voer voor fans van Muppet j i 'Rumble Fish': als vissen in een aquarium VRIJDAG 23 JANUARI 1987 PAGINA 19 BIOSCOPEN Bertrand Tavernier over 'Round Midnight': "Een filmmaker die nog de tijd neemt voor het onderzoeken van emoties", zo ziet Bertrand Tavernier zichzelf. Deze week is zijn laatste film 'Round Mid night' in première gegaan. Het is een jazzfilm met in de hoofd rol saxofonist Dexter Gordon. door Pietervan Lierop In de Franse filmhistorie valt de voormalige filmkriticus Bertrand Tavernier te plaatsen als een krachtige eenmansreactie op de Nouvelle Vague. Cineasten en sce naristen die door Godard c.s. wa ren getroffen door een banvloek, werden gerehabilteerd door Taver nier die de verguisde Pierre Bost en Jean Aurenche opzocht en met hen ging samenwerken. In twaalf jaar tijd filmde de uit Lyon afkom stige Tavernier een uitstekend oeu vre bij elkaar Een paar befaamde titels: l'Horlogier de St. Paul, Que la fête commence, Le juge et l'assa- sin, Coup de Torchon, Un diman- che a la campagne. 'Round Midnight' is een homma ge aan de bebop en vertelt het roe rende verhaal over de vriendschap tussen een Amerikaanse jazzmusi cus (de verzonnen tenorist Dale Turner) en een Franse bewonde raar die avond aan avond komt luisteren in de legendarisch Parijse club Blue Note. - Waarmee startte Taverniers filmplanmet het thema jazz of het thema vriendschap? Tavernier: "Ik begon met de wens een film te maken over men sen die ik enorm bewonder, de be- bopmusici van de jaren vijftig. Daarvoor wilde ik Parijs als lokatie hebben. Een reactie op de manier waarop ze zijn behandeld door Hollywood. Ik wilde een eerlijke, een echte film maken over jazzmu sici. Het idee kwam vanuit mijn fascinatie voor Lester Young en zijn laatste tijd in Parijs". "Mijn scenarist, David Rayfiel, zocht aanvankelijk iets in de rich ting van een jazzmusicus die tij dens de oorlog gedeserteerd zou zijn, of een relatie tussen een jazz musicus en een uitgeweken Ameri kaanse filmregisseur die op McCarthy's zwarte lijst terecht was gekomen. Maar ik wilde geen ver haal dat de wezenlijke emotie van de jazz zou hebben opgeslokt. Ter wijl ik probeerde een script te ont werpen, stuitte ik op de vriend schap tussen Francis Paudras en Bud Powell. Een musicus en een niet-musicus, een creatief persoon en een bewonderaar, een neger en een Fransman. Daaruit kwam het basisidee voor de structuur van de film". - Waar kwam dat verlangen vandaan om u af te zetten tegen jazz-films uit Hollywood? "Er zijn een paör eerlijke Ameri kaanse documentaires gemaakt over jazzmusici en een doodenkele in New York gesitueerde speel film. Maar de meeste Amerikaanse jazzfilms geven een vals beeld van Tavernier (rechts) instrueert Dexter Gordon. "Hij voelde het meestal meteen de mensen over wie ze gingen, bo vendien betrof het meestal blanke musici: Glenn Miller, Red Nichols, Benny Goodman. Een film als die over Billy Holiday sloeg nergens op. Ik vond het schandalig zoals Hollywood een aantal van de meest belangrijke artiesten van hun tijd behandeld hebben". Vervelend "Ze hebben de levens verfilmd van elke Broadway-componist, zelfs als het ging om de saaiste le venslopen. En als er al iets onge woons zat aan zo'n leven, homo seksualiteit bij voorbeeld, dan werd dat element verdonkere maand. Dat leverde dus vervelen de films op: over mensen die mu ziek schreven en succes hebben. Maar de levens van Louis Arm strong of van Duke Ellington, die werden zelfs nooit voor verfilming overwogen. Nooit". - Met films als 'Coup de Torchon heeft u zich willen afzetten tegen de Franse cinemamet 'Round Mid night' schijnt u zich te willen afzet ten tegen Hollywood. "Zeker. Het is altijd gezond als je ergens kwaad over bent wanneer je een film maakt. Zelfs als het gaat om een primair emotionele film. 'Round Midnight' en zelfs een film als 'Un dimanche a la campagne' - en 'Round Midnight' is te beschou wen als een nocturne-versie daar van - vormen een reactie op de grootste censuur die ooit op cine ma is uitgeoefend. Ik bedoel, te genwoordig schijnt men verplicht te zijn om films toe te snijden op het heel jeugdige publiek". "Dat verschijnsel is natuurlijk in Amerika het sterkst, maar in de rest van de wereld is het niet an ders gesteld. Films voor een jong publiek maken, dat houdt in: films maken die eruit zien als video, als commercials. Het wemelt momen teel van films die eruit zien als hun eigen voorfilmpjes. Films die in plaats van emoties te exploreren, proberen om jou iets te verkopen. Ze proberen je 'actie' aan te sme ren op dezelfde manier waarop de reclamemaker probeert je sina- sapppelsap of scheermesjes in de maag te splitsen". "Sylvester Stallone verkóópt ge weld zoals een ander kauwgom aan de man probeert te brengen. Zoiets doe je via zo veel mogelijk korte shotjes, in hoog tempo. Vroeger was het Hollywood-produkt veel gedifferentieerder. Er werden films speciaal gemaakt voor het da- mespubliek, voor de zuidelijke sta ten, voor de drive in-bioscopen, voor New York, voor het buiten land. En dan had je nog het hele scala van verschillende genres: westerns, thrillers, etc. Nu heb je films met sterren". Huston "Terwijl ik me kan herinneren dat van de eerste John Huston- films werd gezegd dat het films wa ren die meer typerend waren voor de scenaristen dan voor de regis seur. Dat was weliswaar niet hele maal waar, maar tegenwoordig is zelfs het idee van een scenaristen film ondenkbaar. De films die je nu ziet zijn eerder typerend voor de man die verantwoordelijk is voor de geluidseffecten, de speciale ef fecten. Ik zie dat als een vorm van ernstige censuur" "Mijn twee laatste films zijn ge maakt als een reactie op dat feno meen. Ze willen de mensen de tijd teruggeven om emoties te ontdek ken. Vermijd elke scene die kracht ontlenen moet uit valse dramatur gie. Probeer alle emoties te grijpen met een maximum aan integriteit. Het maakt me kwaad als ik goede thema's, echte emoties, verknoeid zie worden door scenario-trucs. Die slechte gewoontes zijn deels afkomstig van Spielberg en Lucas, die dan nog de meest getalenteerde filmmakers zijn van het nieuwe Hollywood, maar hun navolgers zijn veel erger". "George Lucas heeft eens tot een van zijn medewerkers gezegd: geef me geen scènes, geef me shots. Dat kun je nu als kritische typering be schouwen van zeven van de tien Amerikaanse films. Je ziet bijna (foto GPD) geen scènes meer, alleen shots. Wat het omgekeerde is van wat een oude meester als Howard Hawks placht te zeggen. Hawks beweerde: een goede film bestaat uit vijf, zes hele sterke scènes, met daar daar iets omheen. Daarin kan ik veel eerder geloven". - Dexter Gordon moet met deze rol aantonen dat hij meer kan dan alleen musiceren. Vindt u dat hij daarin is geslaagd? "Het is een kwestie van instinct, dat maakt uit of e een goede of slechte regisseur bent. Ik kende hem als jazzmusicus. Ik heb erg veel platen van hem. Toen ik hem ontmoette in zijn appartement in New York, zag ik meteen dat hij tot acteren in staat zou zijn. Ik had het gevoel dat hij de rol van Dale Tur ner zou kunnen spelen..., Nee, hij speelt niet zichzelf. Hij acteert werkelijk. Hij praat bij voorbeeld sneller dan hij normaal doet. En hij heeft veel reacties op dingen die in de film gebeuren en die werkelijk geacteerd moesten worden". "Gordon blijkt daarbij een uit stekend gevoel voor timing te heb ben, want het telt niet alleen wat een acteur zegt en hoe hij het zegt, maar ook wanneer hij het zegt. Dat kan hij. Als gewoon een acteur. Ook als hij op een podium staat, zit er bij hem al een hoop acteren bij. Hij begrijpt wat een camera nodig heeft". "Ik hoef eigenlijk maar één ding te zeggen Dexters scènes stonden er meestal in drie vier takes op. Dat hij al gewend was op podia te staan, in clubs een publiek te be spelen met meer dan muziek al leen, dat heeft hem allicht gehol pen. Maar ook zijn gevoel voor de dialogen, de intonaties, hij voelde het meestal meteen aan. Dexter houdt ook van film. Ik heb hem eens de opmerking horen maken: Richard Burton heeft een hoop waardeloze films gemaakt, maar al tijd als hij sprak, hoorde ik het ge luid van de sax. Prachtig toch?" - Zoals in de meeste van uw films, zit er ook nog een stukje Lyon in deze verder typisch Parijse film. (OP)NIEUW 'Labyrinth' - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Hot t-shirts' - softe sex, Trianon, Lei- 'Haunted Honeymoon' - parodie van Gene Wilder op ouderwetse griezel film, City, Katwijk '9'/^ Weeks' - stijlvol spelletje met ero tiek. Hoofdrollen van Kim Basinger en Mickey Rourke, Lido, Leiden. BLIJVERS The Fly' - wetenschapper zet eigen gezondheid bij experimenten op het spel. Lido. Leiden 'Top Gun' - succesvolle film over on verschrokken straaljagerpiloten. Ci ty, Katwijk 'Heil Camp' - City, Katwijk 'The Mission' - groots spektakel over geestelijken die in Zuid-Amerika weerstand bieden aan Europese on derdrukkers, Euro, Alphen en Tria non. Leiden 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper verbaast zich in New York, Lido, Leiden 'Down and out in Beverly Hills' - zwerver zet rijkeluisbuurt op stelten. Euro, Alphen 'Speurneuzen' - Sherlock Holmes op muizenniveau in Disney-film. Lido. Leiden en Euro, Alphen 'Flodder' - a-sociale familie belandt bij wijze van experiment in een kou- we kakbuurt, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Ferris Bueller's day off - jongen gaat een dagje spijbelen en belandt onder Lido, Leiden SEXFILMS 'Starmaker' - Rex, Leiden 'Nacht van de minnende ty, Katwijk NACHTFILMS 'De sexmuskiet' - Rex, Leiden. 'Flodder' - Euro, Alphen. 'Meisjes voor iedereen' - Euro, Al- 'Pikant kant - Euro, Alphen. 'Labyrinth' - Euro, Alphen DEN HAAG 'Crocodile Dundee' - Asta (463500), al. 'Labyrinth' - Asta. al. 'Trip to Bountiful' - Asta, 16 jr. 'Top Gun' - Babylon (471656), al. 'The Fly' - Babylon, 16 jr. 'Ruthless People - Babylon, al. '52 Pick-Up' - Cineac (630637), 16 jr. 'Pirates' - Cineac. 12 jr 'Wise Guys' - Cineac, al. 'Amadeus' - Euro (667066). 'Flodder' - Metropole (456756), al. 'Mona Lisa' - Metropole, 16 jr. About last night' - Metropole. 12 jr. 'Ferris Buellers day off - Metropole, al. 'The Mission' - Metropole. al. Link - Odeon (462400). 12 jr. 'Running Scared' - Odeon, al 'Flodder' - Odeon, al. 'Heartburn' - Odeon, al. "Meisjes die tegen een stootje kunnen' - Le Paris (656402). 18 jr. 'Gluren' - Le Paris. 18 jr 'De Peepshow' - Le Paris. 18 jr. AMSTERDAM 'Top Gun' - Alfa (278806), al. 'Ruthless People' - Alfa, al. 'Labyrinth' - Alfa, al. 'Bettv Blue' - Alfa, 16 jr. 'Amadeus' - Alhambra (233192), al. 'Mona Lisa' - Alhambra, 16 jr. 'The Flv' Bellevue Cinerama (234876 266227). 16 jr 'Heartburn' - Cinerama, al. 'Crocodile Dundee' Calypso' (266227/234876). al. The color purple' - Calypso, al. 'Nigresses' - Centraal (248933), 18 jr. 'Target' - Cineac (243639). al. 'Hannah and her sisters' - Cinecenter (236615). al. Death of a salesman' - Cinecenter. 16 'Abel' - Cinecenter. al. 'French Lieutenant's Woman' - Cine center. 16 jr. 'French Lieutenant's Woman' - Cine ma (151243), 16 jr. Ruthless People' - Cinema, al. 'Running Scared' - City (234579), 12 jr. 'Ferris Buellers day off - City, al. Link' - City, 12 jr. '52 Pick Up' - City, 16 jr. 'Na schooltijd' - City. 12 jr 'Wise Guys' - City, al. Down and out in Beverly Hills' - City, al. Brazil' - Kriterion (231708), 16 jr. 'Round Midnight' - Kriterion, al. Wild Things II' - Pansien (248933), 18 jr- 'Down by law' - The Movies (245790), 16 jr 'Hero, a strange world of misfits' - The Movies. 16 jr. 'Diva' - The Movies. 16 jr. "About last night' Tuschinski (262633). 12 jr 'Flodder' - Tuschinski, al. Round Midnight' - Tuschinski, al. 'Mona Lisa' - Tuschinski, 16 jr. The Mission' - Tuschinski, 12, jr. 'Pirates' - Tuschinski, 12 jr. "Trip to Bountiful" - De Uitkijk, 16 jr. TELEVISIE "Ik moest er iets van mezelf in stoppen. Francois Cluzet speelt Francis Brier, de vriend van Dale Turner. Ik zie hem als een afsplit sing van mezelf; de jazzfan die ik zelf altijd geweest ben. Daarom laat ik Brier uit Lyon afkomstig zijn en laat ik hem samen met Dale een bezoekje brengen aan die stad". "Ik vond het ook belangrijk dat, waarom weet ik niet precies, tel kens als ze Parijs verlaten. Dale en Francis het water opzoeken. De eerste keer is dat de zee bij Nor- mandië. De tweede keer is dat Lyon, een stad waarvan het karak ter meer door de rivieren Rhone en Saone bepaald wordt dan Parijs door de Seine. Ik wilde water, om dat het openheid geeft. In die sce nes moesten we rigoureus weg van de nauwe straatjes, de club, de nacht, de enge gangetjes in hotels. En in die scenes wilde ik Cinema scope op een andere, nieuwe ma nier gebruiken. Groot, open, met niets dat op de voorgrond het zicht op de karakters hindert". - Er zit in 'Round Midnight' een moment waarin jazzmusicus Dale Turner zit te bladeren in een boek over impressionistische filmkunst. Heeft u daar een verband willen leggen met 'Un dimanche a la cam pagne'? "Ik wilde daar laten zien dat jazz musici in heel andere dingen geïn teresseerd kunnen zijn. Zoiets zie je nooit in Amerikaanse films. Dexter Gordon bladerde door een boek met de schilderijen van Mo net. En toen zei hij: al die kleuren. Ze klinken als Ravel of als bebop. Dexter zelf heeft het uitgevonden, maar het was voor mij buitenge woon welkom. Ik vind het grappig als men nu denkt dat ik er een ver wijzing mee naar mijn vorige film wilde geven, want dat had inder daad zo gekund. Maar het is veel leuker dat Dexter zelf dat verband ontdekte: Monet is bebop". Harmonieën "Het interessante van die jazz- stijl is volgens mij het best te waar deren als je naar Lester Young luis tert. Wat bebop toevoegde aan jazz, aan swing, dat is het breken van harmonieën. De melodie en de har monie zijn niet meer hetzelfde. Dat was heel belangrijk voor de piano en het 'slagwerk. Tot die tijd speel den die de harmonie achter de me lodie. Vanaf het moment dat ze te gen die harmonie ingingen, kreeg je iets heel anders". "Bebop werd eigenlijk niet ont wikkeld vanuit de jazz, maar van uit klassieke muziek: Ravel, Stra- winsky, Bartók. Die hebben een nieuwe functie geïntroduceerd voor ritme, dat niet langer ver plicht werd de solo te volgen. Daar om heeft bebop een geheel nieuwe generatie slagwerkers opgeleverd Mensen als Art Blakey. Dat heeft een nieuw type harmonie opgele verd, culminerend in Charlie Par ker die in staat was zeven, acht ver schillende stukken muziek te ver werken gebaseerd op één thema". "Ik denk dat bebop de meest verfrissend muziek was van deze eeuw. Als je albums van Bud Po well een paar keer zorgvuldig be luisterd hebt, dan ontdek je dat Po well net zo verniewend, inventief en sterk is geweest als Erik Satie" ^oor de meest interessante film avond moet de blik zover moge lijk vooruit worden gericht. Keu ze te over vrijdag. Op Nederland 2 staan twee films geprogram meerd die beide de moeite waard zijn. Om 19.12 uur 'Bound for glory', waarin Hal Ashby een portret schetst van Woody Guth rie. David Carradine speelt de zanger die liftend en met de trein het land doorkruiste. Het verhaal concentreert zich op de jaren van de Depressie toen Guthrie met zijn liedjes de gevoelens van de armen vertolkte. Even later op de avond 'II faut tuer Birgit Haas', een politieke thriller. Om van de terroriste Bir git Haas af te komen, wordt een akkoordje gesloten tussen de ge heime diensten van Duitsland en Frankrijk. Haas moet in het laat ste land door Philipp Noiret om het leven worden gebracht. Een stijlvolle en spannende film (23.15 uur). Het buitenland laat zich ook niet onbetuigd. Op België 2 'S.O.B.', een satire op Hollywood waarvoor regisseur Blake Ed wards zijn eigen vrouw Julie Andrews uitnodigde om een hoofdrol te spelen (20.55 uur). Duitsland 1 brengt deze avond de Franse klassieker 'Les Amants' en Duitsland 2 de Ame rikaanse klassieker 'Paths of Glory'. De eerste film, geregi- seerd door Louis Malle, deed in de jaren vijftig veel stof opwaai en. Jeanne Moreau werd de eer ste filmvrouw die het gezin in de steek liet voor een eigen leven (23.25 uur). 'Paths of Glory' is een anti-oorlogsfilm. Stanley Ku brick laat zien hoe de partijen in de Eerste Wereldoorlog duizen den mensenlevens op het spel zette voor een paar meter terrein winst (23.40 uur). Julie Andrews. Ten slotte op BBC 2 die avond 'Conversation Piece'. In deze film van Luchino Visconti speelt Burt Lancaster een professor wiens rustige bestaan plotseling wordt verstoord door luidruchti ge buren. Helmut Berger is één van hen (0.20 uur). De tweede Engelse zender be gint morgenavond weer met Filmclub, waarin twee met el kaar verwante films achter el kaar worden vertoond. Na een introducerend praatje om 22.55 uur volgt allereerst 'Thieves like us' van Robert Altman. Drie mannen ontsnappen uit een ge vangenenkamp en trekken ste lend verder. Deze film uit 1974 is een nieuwe versie van het 25 jaar oudere 'They live by night' die daarna wordt uitgezonden. Dit maal heet de regisseur Nicholas Ray die erin slaagde met zijn thriller tevens een tijdsbeeld van de jaren dertig te maken. FILMHUIZEN Van de onlangs overleden Russi sche regisseur Andrej Tarkovski vertoont LAK-Cinema aanstaan de dinsdag 'De Spiegel'. Een filrn met een autobiografische inslag over een man die ziek te bed in allerlei dromen en fantasieën verward raakt. De Tweede We reldoorlog speelt daarin een be langrijke rol (20.00 uur). Daarna wordt om 22.00 uur 'De kleur van granaatappels' vertoond. De Tweede Wereldoorlog vormt hierin het decor voor een liefdes relatie. Het wachten van de hel din op haar vriend die de oorlog in is gegaan, symboliseert het leed van het Russische volk ge durende WO II. De vijfde aflevering in de serie moordfilms van K&O heeft die zelfde avond 'Le Samourai' te bieden. De eenzaamheid van de huurmoordenaar wordt fraai uit gebeeld door Alain Delon (20.15 uur). In het Kijkhuis is 'Vivement Dimanche' tot en met volgende week woensdag te zien. De laat ste film van Francois Truffaut, waarin hij zich duidelijk liet in spireren door Alfred Hitchcock, zijn grote voorbeeld. (19.30 uur). 'Stori di Piera' is een film van Marco Ferreri. Hanna Schygulla speelt een vrouw die de vrijheid zoekt en daarmee haar man (Mar cello Mastroianni) en dochter (Isabelle Huppert) verdriet doet. Tot en met zondag (20.00 en 22.15 uur). Maandag is hier 'Salo' van Pa- solini te zien. Een film over de gruwelen en perversiteiten die door het fascisme werden moge lijk gemaakt (20.00 en 22.15 uur). Dinsdag Ettore Scola's 'Dramma della Gelosia', een tragi-kome- die over een driehoeksverhou ding (20.00 en 22.15 uur). Woens dag in het Kijkhuis 'Gone with the wind', het epos over een lief desgeschiedenis tijdens de Ame rikaanse burgeroorlog (20.00 uur). In het Filmhuis LVC tot en met zondag nog Brian de Pal- ma's thriller 'Dressed to kill' (21.15 uur). Woensdag de Brazi liaanse film 'A hora de estrella' van Suzanna Amaral. Daarin het verhaal van een plattelandsmeis je dat overeind probeert te blij ven in de grote stad (20.00 en 22.15 uur). Donderdag draait voor de zoveelste keer 'Kiss of the spiderwoman' in Leiden Twee van karakter zo verschil lende mannen komen in de ge vangenis nader tot elkaar (21.15 uur). 'Labyrinth'; regie: Jim Henson; hoofdrol len: David Bowie en Jennifer Connelly; theater: Luxor, Leiden en Euro, Alphen. 'Labyrinth' beantwoordt geheel aan de verwachtingen die men kan hebben van een film gemaakt door de geestelijke vader van de Mup- pets met in de hoofdrol David Bo wie. Terwijl laatstgenoemde een paar (niet al te sterke) songs ten ge hore brengt, Komen alle voorwer pen onder de handen van Henson tot leven. Niet alleen bevolken vele gemene kabouters en goeïge mosn- tertjes de sprookjeswereld, maar ook muren, stenen, kanonskogels, wormen, mos en handen leiden een geheel zelfstandig leven. In deze wereld beleeft het tiener meisje Sarah spannende avontu ren. Sarah leeft helemaal in sprookjes. Haar hond heet Merlijn en de teddybeer Lancelot. Ze repe teert druk aan een rol in het stuk 'Labyrinth', waarin een meisje haar krachten moet meten met Ja- reth, de boze tovenaar die heerst over de kabouters. Op een avond dat haar ouders uitgaan moet Sa rah op haar kleine broertje passen. Zij haat het kind omdat het altijd huilt en zijn zin doordrijft. In een onbewaakt ogenblik roept zij de kabouters aan om haar van het broertje te verlossen. Tot haar verbazing wordt die wens onmid dellijk vervuld. Om hem weer te rug te krijgen moet Sarah een wed denschap aangaan met Jareth (Da vid Bowie): als zij niet voor een be paalde tijd de weg door het laby rinth naar Jareth's kasteel heeft ge vonden, zal haar broertje door hem in een kabouter worden veranderd. De fantasie van het sprookje is harde realiteit geworden. Maar zo als het een sprookje past zal de hel din menige onmogelijke opgave 'Rumble Fish'; regie: Francis Coppola: hoofdrollen: Matt Dillon, Mickey Rourke en Diane Lane; theater Kijkhuis, Leiden. In onderstaand interview foetert Bertrand Ta vernier op de stand van zaken in de Ameri kaanse filmindustrie. Alles wat boven het ni veau van de jeugdfilm uitkomt, wordt zonder pardon afgehakt. Aldus Tavernier, die nog enic ge genade kent voor Spielberg en Lucas. Hij vergeet daarbij de naam Francis Coppola te noemen. Als iemand erin is geslaagd de tie nerfilm een aparte dimensie te geven, is het Coppola wel 'The Outsiders' was een eerste proeve van een dergelijke bekwaamheid. 'Rumble Fish' is een nog imponerender voor beeld. Overigens, ook een film die al een paar jaar oud is. Nadien maakte Coppola 'The Cot ton Club' en de Nederlandse première van zijn laatste film, Peggy Sue got married' is aan staande. De titel 'Rumble Fish' slaat op een kleine vechtvis die eigen soortgenoten aanvalt, eigen lijk uit is op een soort zelfdestructie. Zelfs het eigen spiegelbeeld is niet veilig voor ze. Type rend voor de hoofdpersonen. Niet voor niets zijn de vissen de enige die kleurrijk worden belicht in deze zwart-witfilm. Net als de visjes zitten de hoofdfiguren ge vangen in een aquarium, oftewel hun stad. 'The Motorcycle Boy' is de enige die eruit is gebroken, maar hij kan de wortels niet echt doorsnijden en keert vrijwillig terug. De mo torfietsjongen is het grote voorbeeld van de buurtjongens, in het bijzonder van zijn eigen broer Rusty James. Niemand, en zeker hij niet. ziet dat achter die pose onvermogen en een zaamheid schuilgaan. 'Rumble Fish' volgt de lotgevallen van de twee broers, meer als karak terstudie dan in verhaalvorm. De film is het tweelingbroertje van 'The Out siders'. Weer is een boek van S.E. Hinton over de jeugd in de jaren vijftig door Coppola ver plaatst naar een kunstmatig wereld, waarin het drama wordt opgeblazen. In Cinemascope spreidt 'Rumble Fish' zich in onaardse beel den voor je uit. Met elementen uit 'Rebel without a cause'. 'West Side Story' en oude films van Fritz Lang (veel schaduweffecten) heeft Coppola een jeugdfilm gecreëerd die, hoe je er verder ook over denkt, in elk geval origineel is. Onverge lijkbaar met wat momenteel gangbaar is in dat genre. En het zou me niets verbazen als 'Rum ble Fish' over twintig jaar aanspraak maakt op de status van klassieker. BART JUNGMANN volbrengen, dank zij de hulp van een aantal trouwe vrienden die zij tijdens haar tocht ontmoet. In de eerste plaats is er Hoggle een lelijk- manskind met een hart van goud maar zonder durf. Daarna bevrijdt Sarah het monster Ludo uit de handen van zijn belagers en in hem vindt ze een trouwe metgezel. Ten slotte sluit ook een soort Don Qui- chotte zich bij het gezelschap aan en kunnen alle boze krachten be dwongen worden! Voor liefhebbers van de Muppet- show en de jeugd is 'Labyrinth' een onderhoudende en aangename film. De fans van David Bowie ko men duidelijk minder aan hun trekken. Bovendien is het jammer dat de indrukwekkende finale in een aan Esscher herinnerend trap penhuis, waar geen boven en on der meer te onderscheiden is, al zo vaak op de televisie is getoond. LEONARD ENGEL David Bowie (links) en Jennifer Connelly in 'Labyrinth i P "5 i I i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19