'Ik ben de playboy van de filmbusiness'
Q
'Jumpirï Jack Flash'
evenaart de Stones
mam
Zoon leert vader kennen na ontvoering van moeder
Roman Polanski wil alles een keer gedaan hebben
Goed jaar voor bioscopen VS
VRIJDAG 9 JANUARI 1987
PAGINA II
'Jumpin' Jack Flash'; regie: Penny
Marshall; hoofdrollen Whoopi Gold
berg, Stephen Collins en Carol Kane,
theater; Lido, Leiden.
Slechts zelden stijgen recente
Amerikaanse komedies uit boven
het niveau van flauwe grollen en
obligate grappen voorzien van een
vleugje gewaagd en een snufje ge
weld. 'Running Scared', 'Down
and Out in Beverly Hills' en 'Ruth
less People' gaan er bij het publiek
weliswaar goed in, maar van origi
naliteit is weinig te merken.
Een Film als 'Desperately See
king Susan' van de onbekende re
gisseur Susan Seidelman vond niet
alleen dank zij Madonna de weg
naar het grote publiek. Er waaide
met deze film duidelijk een frisse
wind door de bioscopen. Nu is er
weer zo'n aangenaam verrassende
film, 'Jumpin' Jack Flash' van de
debuterende Penny Marshall.
Speelde Hollywoods lieveling,
Whoopi Goldberg in The Color
Purple' een zeer dramatische rol
als huissloof en voetveeg, nu zet ze
de dynamische bankemployée Ter
ry Doolittle neer in de traditie van
de grote komedies. Ze schreeuwt,
gilt, vloekt en tiert, maar ze is ook
een levenslustige, lieve en verted ?-
rende vrouw.
Haar grote tegenspeler is de
computer, waarmee ze over de hele
wereld recepten, zeldzame plaat
opnamen en liefdesperikelen uit
wisselt. Op een gegeven moment
dringt een zekere Jumpin' Jack
Flash op haar computer binnen.
Het blijkt een Brits geheim agent
te zijn die in Oost-Europa vastzit.
In Terry vermoedt hij een man
wiens hulp hij inroept om contact
te leggen met andere agenten (on
der wie Jeroen Krabbé), die hem
moeten helpen naar het Westen te
rug te keren.
Terry stort zich met zeer oncon
ventionele middelen in het wes
pennest van de verschillende ge
heime diensten. Een reisje in een
telefooncel en imitaties van Diana
Ross. Tina Turner en Stevie Won
der zijn hiervan het gevolg. Een rol
die Whoopi Goldberg op hel lijf ge
schreven lijkt en uitstekende bij
rollen van onder anderen Carol Ka
ne en Tracy Ullman maken van
'Jumpin' Jack Flash' een even
sprankelende en pittige belevenis
als de hit van de Rolling Stones in
dertijd was.
LEONARD ENGEL
Whoopi Goldberg
Waar de naam van Arthur Penn aan het slot van de titelrol in beeld
schijnt, mag iets worden verwacht. Achter zijn naam prijken een aantal
fameuze films ('Bonnie and Clyde'), maar ook de
Friends') waren meestal de moeite meer dan wat
film, hoort thuis in de laatste categorie: tamelijk
kwaliteit om bemind te worden.
Het is een ouderwetse spionagegeschiedenis, in de traditie
die zijn gemaakt naar boeken van Frederick Forsyth. Dankzij het toege
voegde aspect van een gespannen vader-zoon-relatie heeft 'Target' nog
een extra waarde gekregen. De film begint in Dallas, waar Matt Dillon
zich als zoon Chris ergert aan de saaiheid van Duke, zijn vader (Gene
Hackman).
minder bekende ('Fc
ird. 'Target', zijn laatste
inbekend, maar genoeg
i de films
Als de moeder tijdens een vakantie in Parijs wordt gekidnapt, komt het
verhaal in een enorme stroomversnelling. Vader en zoon vertrekken
spoorslags naar Europa en daar leert Chris een andere kant van vader
kennen. Duke heeft vroeger voor de CIA gewerkt, was in die tijd betrok
ken bij een grootscheepse actie en daarmee heeft de ontvoering alles te
maken.
Dat levert een vrij gecompliceerde verhaal op en de geschiedenis werd
er gistermiddag in Lido ook niet duidelijker op omdat de film verkeerd
was geplakt. In elk geval krijgt Chris een heel andere kijk op zijn vader,
waardoor hun relatie sterk verbetert.
'Target' is vooral in dat middengedeelte op zijn sterkst. Spannend,
spectaculair en, dankzij het uitstekende spel van Dillon en Hackman, rijk
aan emoties. Aan het slot zakt de zaak enigszins in elkaar. De familiaire
verhoudingen zijn dan keurig gerangschikt en dé makers nemen voor het
slot wel erg veel tijd. Maar in een periode die bepaald niet rijk is aan
doordachte actiefilms, verdient 'Target' toch beslist een dikke voldoende.
BART JUNGMANN
AMSTERDAM - Met Pirates'
heeft Roman Polanski een sati
rische piratenfilm gemaakt.
Net zoals hij twintig jaar gele
den al eens uiterst succesvol
had gestoeid met het horror
genre in 'The Fearless Vampire
Killers'.
door
Pieter van Lierop
"Zulke films maak ik omdat ik een
playboy ben", licht de in Frankrijk
wonende Poolse regisseur toe. "Ik
ben de playboy van de filmbusi
ness. En zoals een playboy de lief
de bedreven wil hebben met dan
eens een meisje met rood haar, en
dan eens met een zwart meisje, zo
wil ik kunnen dollen met zo veel
mogelijk genres". 'Pirates' gaat de
ze week in première in Nederland.
Roman Polanski: "Mijn eerste
zwaardvechtersfilm zag ik als klein
jongetje in Warschau, na een perio
de dat we alleen maar Duitse pro-
paganda-films hadden mogen be
kijken en vervolgens een boel zwa
re kost uit Rusland. En toen plotse
ling: een Amerikaanse Robin Hood
in kleur. Dat was verrukkelijk. Ei
genlijk heb ik me toen al voorgeno
men om eens zelf zo'n film te ma
ken, waar een jongetje als ik toen
was wel 19 keer achtereen naar wil
de gaan kijken".
"Natuurlijk, toen ik uiteindelijk
'Pirates' maakte, was ik niet meer
dezelfde persoon. Veel ironischer
geworden en cynisch. Vandaar dat
er uiteindelijk iets is uitgerold dat
meer een parodie is. Maar wel met
respect voor het genre. Ik ben al
tijd een filmfan geweest en heb te
veel gehouden van pure avontu
renfilms of vampierfilms om leuk
te willen zijn ten koste van zo'n
genre. Ik houd van al die verschil
lende genres. Ik zou ook dolgraag
eens een musical willen maken en
een western".
Intieme fils
- Maar u heeft uw faam opge
bouwd met juist veel intiemere
films als 'Repulsion', 'Cul de Sac'
en 'Le Locataire'. Is het dan niet
moeilijk om bij het maken van gro
te spektakelfilms als 'Pirates' in
eens zo hevig afhankelijk te raken
van allerlei technici, stuntmannen,
decorontwerpers ens van speciale
effecten
"Die intieme films heb ik ge
maakt toen ik aan het begin stond
van mijn carrière. Zulke films hiel
den mij toen bezig, ook omdat
films van dat type de meeste in
druk op mij hadden gemaakt in de
periode dat ik zelf bij het maken
van films betrokken was geraakt.
Ik was heel jong toen. Ik wil me
niet verplicht voelen de rest van
mijn leven vastgeklonken te zitten
aan mijn jeugdwerk".
"Maar je hebt absoluut gelijk als
je beweert dat het veel moeilijker
is om je persoonlijke stempel te
zetten op een superproduktie. Je
wordt dan trouwens om te begin
nen al zwaar afhankelijk van de in
zichten - of het gebrek daaraan -
van bankiers en financiers. Dat
heeft me al bij 'Macbeth' giganti
sche problemen opgeleverd. Er
wordt veel meer druk op je uit
geoefend vanuit allerlei hoeken. Je
verliest vrijheid".
"En het is ongelooflijk moeilijk
om afhankelijk te zijn van allerlei
soorten technische specialisten. Je
merkt ineens dat binnen je team de
mensen in hun specialismen niet
aan elkaar gelijkwaardig blijken te
zijn. Je ontdekt een paar fantasti
sche vaklui en tegelijkertijd ande
ren die veel minder presteren en
met wie je toch vooruit moet".
"Alles wat er in 'Pirates' uitziet
als gemakkelijke shotjes, is tot
stand gekomen na vaak zware ge
vechten. De meeste shots zijn ge
draaid buiten de logische samen
hang van voorgaande of volgende
shots, die dan elders waren ge
draaid. Ik kan achteraf zelf nauwe
lijks begrijpen dat ik het hele ver
haal nog sluitend heb gekregen.
Op een of andere manier dien je als
regisseur een soort model in je
hoofd te houden als een grote puz
zel. In de hoop dat het achteraf in
derdaad allemaal blijkt te passen".
"De moeilijkheid zit in het over
bruggen van droom en werkelijk
heid, want in de praktijk blijkt al
les altijd anders te werken. Je hebt
mensen met een zeer rijke verbeel
dingskracht, maar bij hen ont
breekt vaak het vermogen om de
beelden van hun dromen te realise
ren. Ze kunnen de realiteit niet
naar hun hand zetten. Helemaal
lukt het niemand, maar je instel
ling moet zijn om toch zo dicht mo
gelijk uit te komen bij dat model in
je hoofd".
-Uw plan om 'Pirates' te maken
is al twaalf jaar oud. Als hoofdrol
spelers zijn indertijd de namen ge
noemd van Jack Nicholson, Dustin
Hoffman en Isabelle Adjani. Dat
zou tot een ander soort film hebben
geleid.
"Een totaal andere film. Onge
twijfeld. Dat slaat terug op wat ik
net zei. Als de realiteit anders komt
te liggen, dien je ook je droom aan
te passen. Maar het is voor mij niet
meer na te gaan op wat voor ma
nier 'Pirates' twaalf jaar geleden
anders zou zijn geworden. Beter of
slechter? Je weet het niet. Ik denk
dat hij toen beter zou zijn gewor
den. Als je tien jaar moet knokken
om iets voor elkaar te krijgen, ver
lies je onvermijdelijk ergens een
deel van je aanvankelijke inspira
tie".
de film, onstond pal nadat ik Chi
natown gemaakt had met Jack.
Daarin heb ik ook een klein rolletje
gespeeld. Dat hadden we allebei
dolle pret gevonden. Maar gedu
rende de tien jaren voorbereiding
verloor ik mijn lust die rol te spe
len. Jack zou niet meer van de par
tij zijn en ik werd er gewoon te oud
voor. En ik ging me ook realiseren
dat het bij een dergelijk gecompli
ceerde produktie te veel gevraagd
zou zijn om aan beide kanten van
de camera te opereren"
Galjoen
Roman Polanski: "Alles wat er in 'Pirates' gemakkelijk uitziet, is vaak
tot stand gekomen na zware gevechten". ifoto gpdi
HOLLYWOOD (AP) - Voor de Amerikaanse bioscopen is 1986 het op één
na beste jaar uit de filmgeschiedenis geweest. Er werd voor 3,8 miljard
dollar aan kaartjes verkocht, waarbij 'Top Gun' de grootste publiekstrek
ker was.
Die film bracht 171 miljoen dollar in het laatje. Andere goedlopende
films waren 'Crocodile Dundee' met 122,9 miljoen dollar, 'The Karate
Kid, Part II' met 114,8 miljoen en 'The Color Purple' met 95,4 miljoen
dollar.
Paramount, dat ook 'Top Gun' uitbracht, was de filmmaatschappij met
het meeste succes in de VS. 'Ferris Bueller's Day Off en 'Star Trek IV'
prijken ook in de top tien. Het beste jaar voor de bioscopen en studio's in
de VS is 1984, toen voor 4,03 miljard dollar aan kaartjes werd verkocht
"Zelfs als je op den duur mis
schien zelfs een betere rolbezetting
kunt krijgen en gunstiger produk-
tie-omstandigheden. Het kan niet
op tegen het verlies van je allereer
ste enthousiasme. Want daarmee is
het dat een artiest extra spranke
ling aan zijn werk kan toevoegen
en bereid blijkt om zich grotere in
spanningen te getroosten dan hij
tien jaar later nog zal kunnen op
brengen. En dat extra's is wat echt
telt".
Matthau
- De meeste briljante zet van 'Pi
rates' is volgens mij het casten ge
weest van Walter Matthau in de
hoofdrol als zeeroverkapitein. Was
dat uw idee?
"Mijn idee, ja. De naam van Wal
ter Matthau was al tien jaar gele
den een keer gevallen, toen Jack
Nicholson afhaakte. Maar toen
leek Walter me toch niet de beste
keus. Hij had de juiste humor en
het juiste smoel, maar ik vreesde
dat er niet genoeg kracht van hem
zou uitgaan. Tien jaar later stond
hij opnieuw op de lijst van acteurs
die acceptabel waren voor de stu
dio en toen realiseerde ik me datje
Walter extra kracht zou kunnen ge
ven via zijn kostuum. Dat had ik
natuurlijk veel eerder kunnen be
denken. Walter is een hele lange,
maar tamelijk breekbare man om
te zien. We hebben hem nu een gro
te opgevulde jas gegeven
scheelt meteen".
"Maar het ging Matthau
kelijk bepaald niet gemakkelijk af.
Hij vindt het dragen van kostuums
vreselijk. Hij is gewend in veder
lichte komedies te spelen, waar het
dragen van een overhemd genoeg
is. Maar om in een zware opgevul
de zeeroversjas te moeten rondlo
pen, dat was een kwelling voor
hem. Speciaal in de hoge tempera
turen in Tunesië en de Seychel
len".
"En dan ook nog met een wegge-
bonden been op een houten poot
moeten rondlopen en zwaardvech-
ten. Het was een dagelijks bezoe
king voor hem. En hij is van zich
zelf al zo klagerig, dus je je kunt je
voorstellen hoe lastig hij was. Eén
en al klaagzang. Maar uiteindelijk
kreeg hij er toch lol in. Ik kreeg
hem zo ver dat hij ging trainen
voor het zwaard vechten. Je hebt
dat shot waar hij in vol ornaat van
de boot de zee in moest springen.
Hij deed het zelf. Tien keer, twintig
keer, voor het er goed op stond.
Uiteindelijk was hij reusachtig
sportief. Een zegen voor de film"
- U heeft ongetwijfeld ooit over
wogen om de rol van Kapitein
Red's jongere maatje zelf te spelen.
"Die rol was zelfs op mij geschre
ven Dan had Jack Nicholson Ka
pitein Red gespeeld. Het idee voor
- Was het nodig om voor een film
met toch nog een budget van 30 mil
joen dollar nog eens 13 miljoen uit
te trekken voor de bouw van een
1 le eeuws Spaans galjoen
"Niets is absoluut noodzakelijk,
maar het was de beste manier. Oor
spronkelijk had ik gedacht het te
kunnen stellen met het nabouwen
van slechts enkele stukken van
zo'n schip. Dat is mijn natuurlijke
manier van denken. Ik kom van
een Poolse filmschool waar je wel
geleerd is economisch te redene
ren. Maar na het shot voor shot
geanalyseerd te hebben, kwamen
we tot de conclusie dat het bouwen
van een hele boot waarschijnlijk
goedkoper was dan het creëren
van gigantisch veel nep".
"En dan blijft er tenminste nog
een boot over, die ze hebben kun
nen verkopen aan de gemeente
Cannes. Daar ligt hij nu aan de ka
de als toeristische attractie. Soms
heb ik het wel vervloekt, dat
filmen op een boot in volle zee. Het
weer, het licht, de wind, de golf
slag, de kleuren, het verandert al
les om de minuut. Maar de boot
zelfs was magnifiek nagebouwd.
Niet alleen om naar te kijken, maar
hij kon ook echt alle kanten op ma
noeuvreren. Fantastische boot"
- Je had zeventien Poolse stunt
mannen op de set. Waarom Polen
Zijn die beter?
"Dat was heel handig. Een paar
jaar geleden toen ik in Warschau
op het toneel 'Amadeus' speelde,
kwam er een keer na afloop van
een voorstelling een groepje stunt
mannen naar me toe. Ze hadden op
een of andere manier gehoord dat
ik een piratenfilm wilde maken en
ze boden zich aan".
"Ik heb beloofd contact met ze
op te nemen zodra de film in pro
duktie kwam en dat heb ik gedaan.
Het bleek financieel ook ontzet
tend interessant omdat ze goedko
per waren' dan Amerikaanse stunt
teams zouden zijn geweest. Deze
Polen werden betaald in dollars,
die omgerekend in zloty's voor hen
een vermogen waard waren. Maar
het belangrijkste voor mij was dat
ze ongelooflijk gemotiveerd wa-
"Ik kom nog regelmatig in Po
len. Een paar maanden geleden
ben ik nog op het festival van
Gdansk geweest, waar 'Pirates'
toen in Poolse première werd ge
bracht. Ik heb er nog altijd veel
vrienden zitten. De regisseur Waj-
da bijvoorbeeld. Die ken ik nog
van heel vroeger, toen ik nog geac
teerd heb in zijn eerste films. Het is
telkens heel opwindend om in
Warschau uit het vliegtuig te stap
pen en het is precies even opwin
dend om dan een week later Polen
weer te kunnen verlaten. Want
mijn vrienden daar zijn zeer gede
primeerd en er is weinig wat ik
voor ze kan doen"
(OP)NIEUW
'Heartburn' - Jack Nicholson en Me
ryl Streep als kibbelend echtpaar. Ci
ty. Katwijk
BLIJVERS
York, Luxor, Leiden
'Shanghai Surprise' - Madonna als
zendelinge in een teleurstellende
film, Trianon, Leiden
'Down and out in Beverly Hills' -
zwerver zet rijkeluisbuurt op stelten.
City, Katwijk en Euro, Alphen
'Speurneuzen' - Sherlock Holmes op
muizenniveau m Disney-film. Lido.
Leiden en Euro. Alphen
kakbuurt, Lido. Leiden en Euro,
Alphen
'Ferris Bueller's day off - jongen gaat
een dagje spijbelen en belandt onder
meer in een museum, Lido, Leiden
'Karate Kid 2' - geslaagd vervolg op
film over talentvolle karateleerling,
City, Katwijk
'Ruthless People' - grove komedie
met Bette Midler en Danny DeVito in
glansrollen, Lido, Leiden en Euro, Al-
'Running Scared' - lachfilm met Gre
gory Hmes als politieman, City. Kat-
wük
SEXFILMS
'Dirty Blonde' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'Sexcapades' - Rex, Leiden
'Getting Lucky' - Euro Alphen
'Flesh and Exstasv' - Euro, Alphen
'Down and out in Beverly Hills' - Eu
DEN HAAG
'Crocodile Dundee' - Asta (463500), a)
'Labyrinth' - Asta, al.
'Jumping Jack Flash' - Asta. al
'Top Gun' - Babylon (471656), al
'Ruthless People' - Babylon, al.
'Heartburn' - Babylon, al.
'Ferris Buellers day off - Cineac
(630637), al.
'Pirates' - Cineac. 12 jr.
'Down and out in Beverly Hills' - Ci-
'Amadeus' - Euro (667066)
'Flodder' - Metropole (456756), al
Quiet Earth' - Metropole. 12 jr
'About last night' - Metropole. 12 jr
'Ferris Buellers day off - Metropole.
al
'The Mission' - Metropole. al
'P O W.. the escape' - Odeon (462400),
16 jr
Running Scared' - Odeon. 12 jr
'Howard' - Odeon. al.
'Flodder' - Odeon. al
'Olinka en haar erotische avonturen' -
Le Paris (656402), 18 jr
'Body Girls' - Le Paris, 18 jr.
'Wild Things II' - Le Paris, 18 jr
AMSTERDAM
'Top Gun' - Alfa (278806). al
'Death of a salesman' - Alfa, 16 jr
'Labyrinth' - Alfa, al
'Betty Blue' - Alfa, 16 jr
'Amadeus' - Alhambra. al.
The Quiet Earth' - Alhambra, 12 jr
'Ruthless People' - Bellevue Cinera
ma (234876/266227). al
'Jumping Jack Flash' - Cinerama, al
'Crocodile Dundee' - Calypso (266227/
234876), al.
'The Color Purple' - Calypso, al.
'Please, mr. Postman' - Centraal
(248933), 18 jr.
'Tootsie' - Cineac, (243639), al
'Hannah and her sisters' - Cinecenter
(236615), al.
'De rode kus' - Cinecenter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter. al.
'Out of Africa - Cinecenter, al.
'Pirates' - Cinema (151243). al.
Ruthless People" - Cinema, al.
'Running Scared' - City (234579). 12 jr
'Ferris Buellers day off - City. al.
Asterix contra Caesar' - City. al.
'Howard' - City, al.
'Youngblood' - City, al
'Pirates' - City. 12 jr
"Down and out in Beverly Hills' - City,
al.
'II Conformista' - Kntenon, (231708),
16 jr.
'Nashville' - Kriterion, 16 jr.
'Meisjes die tegen een stootje kunnen'
Parisien (248933), 18 jr.
'Down by law', - The Movies (245790).
16 jr
"Tokyo Ga' - The Movies, 16 jr.
Diva' - The Movies, 16 jr.
About last night' - Tuschinski,
(262633), 12 jr
'Flodder' - Tuschinski. al.
Target' - Tuschinski. 16 jr.
Legal Eagles' - Tuschinski, al.
The Mission' - Tuschinski, 12 jr
'Heartburn' - De Uitkijk, al.
TELEVISIE
'Annie Half of'Kagemusha'. De
keuze is volgende week donder
dag niet eenvoudig voor de film
liefhebber. De eerste film, eentje
van Woody Allen, is om 20.00 uur
op Nederland 2 te zien. De bekro
ning van de film met vier Oscars
betekende een doorbraak voor
Allen naar een groter publiek.
Het is tevens één van zijn meest
autobiografische films. Als ko
mediant Alvy Singer heeft hij
twee huwelijken achter de rug en
komt in contact met Annie Hall,
een verlegen meisje uit de pro
vincie. Die rol wordt gespeeld
door Diane Keaton, met wie Al
len, zoals bekend destijds ook
een relatie had.
'Kagemusha' is een film van de
Japanse regisseur Akira Kurosa
wa. Een spectaculair kostuum
stuk dat in het Japan van de zes
tiende eeuw speelt. Verscheide
ne benden bestrijden elkaar om
de macht. Om zijn tegenstanders
in verwarring te brengen, maakt
Shingen Takeda gebruik van een
dubbelganger, een 'kagemusha'.
Die komt in ernstige problemen
als Takeda in het gevecht wordt
gedood en de buitenwereld de
persoonsverwisseling nog niet
door heeft (20.25 uur, België 2).
Op dezelfde zender wordt een
dag later 'Days of Heaven' ver
toond, een film van Terence Ma-
lick die vooral opvalt door zijn
schitterende fotografie. Richard
Gere speelde er één van zijn eer
ste hoofdrollen in. Samen met
vriendin Brooke Adams ont
vlucht hij de stad om op het plat
teland te gaan werken. De land
eigenaar (Sam Shepard) wordt
verliefd op Adams in de overtui
ging dat zij een zuster is van Ge-
re. Aanvang 20.55 uur.
Dezelfde dag 'La femme d'a
cóté' van Francois Truffaut od
Richard Gere - te zien m 'Days
of Heaven'. (fotopn
Duitsland 1 om 23.30 uur. Gérard
Depardieu en Fanny Ardant spe
len de hoofdrollen in dit liefdes
drama. Als voormalige geliefden
worden zij als buren met elkaar
geconfronteerd, waarna de hart
stocht weer oplaait Als de nieu
we echtgenoot van Ardant treedt
de Nederlandse Fransman Henri
Garcin op. Hij was vorig jaar nog
te zien in 'Abel'.
Een ander voorbeeld van
Frans vakmanschap is 'Une se-
maine de vacances'. Een ontroe
rende film van Bertrand Taver-
nier met Nathalie Baye als een le
rares die in een crisis terecht
komt. Ze neemt een weekje
vakantie om de zaken voor zich
zelf weer een beetje op orde te
krijgen (dinsdag. Duitsland 2,
22.45 uur).
FILMHUIZE
Twee fraaie psycho-drama s in
reprise bij het Kijkhuis. 'Death
of a salesman' is de onlangs ge
maakte verfilming van Arthur
Millers toneelstuk. Dustin Hoff
man speelt de handelsreiziger
die langzaam de draad kwijt
raakt tussen heden en verleden
in het besef dat de toekomst van
zijn zonen er slecht uitziet. Tot
en met woensdag, aanvang 21.45
Ook tot woensdag (aanvang
19.30 uur) draait 'Wetherby' in
het Kijkhuis. Vanessa Redgrave
speelt een alleenstaande lerares,
wier rustig leven plotseling ver
andert als een toevallige passant
zich in haar bijzijn van het leven
berooft. Verder in het Kijkhuis:
tot en met zondag 'Belle de Jour'
van Luis Bunuel. Catherine De-
neuve als een vrouw die een dub
belleven leidt: 's morgens huis
vrouw, 's middags prostituee.
Maandag 'Citizen Kane', de klas
sieker van Orson Welles over een
krantenmagnaat. Dinsdag 'Lief
de en anarchie' van Lina Wert-
müller. Een satire over een anar
chist die Mussolini wil vermoor
den. Woensdag 'Diva', een eigen
tijdse thriller van Jean-Jaeques
Beneix (al deze films om 20.00 en
22.15 uur).
In het Filmhuis draait tot en
met zondag 'Casanova', Fellini's
film over de beroemde vrouwen-
versierder met Donald Suther
land in de hoofdrol. In het kader
van de promotie van korte Ne
derlandse films woensdag vier
oude produkties van inmiddels
gevestigde regisseurs: 'Het
Feest' van Paul Verhoeven, 'Een
zondag op het eiland van i
Grande Jatte' van Paul Wei:
'Ahh... Tamara' van Pim de la
Parra en 'Baby in de boom' 1
Nouchka van Brakel (20.00 en
22.15 uur). Donderdag in
Filmhuis 'The Lightship'
Jerzy Skolimowski. Over de
spanningen op een lichtschip als
misdadigers er zich schuil hou
den voor de politie (21.15 uur).
In zijn debuut wordt het verhaal
verteld over een vriendschap
tussen een journalist en diens
hulpje in het licht van de oorlog
in Cambodja (20.15 uur) LAK
Cinema heeft dezelfde dag 'Apo
calypse Now' op het programma
staan, waarin de oorlog in Viet
nam centraal staat. Martin Sheen
gaat in deze beklemmende film
van Francis Coppola op zo
naar een excentrieke offic
(Marlon Brando), die in de jungle
een eigen samenleving heeft
sticht (20.00 uur)