Kansen voor particulier initiatief in Rusland Iraniërs zijn land massaal ontvlucht Reportage Mission 87 kerk zélf vernieuwen VRIJDAG 2 JANUARI 1987 PAGINA 13 MOSKOU - De ijssalon 'Sever' ('Het Noorden') aan de Gorkistraat in Moskou ziet er op het eerste ge zicht aantrekkelijk uit. Er staat een moderne Italiaanse espressoma chine, de sierlijke witte tafeltjes en stoeltjes ogen fris. Het duurt even voor je met je westerse hoofd door hebt wat er mis is. Misschien is het eerste wat je op valt dat de gordijnen dichtgetrok ken zijn zonder dat dit bijdraagt tot de gezelligheid, want verlichting is er verder niet. Die komt voorname lijk uit de openingen in het gordijn ten gevolge van de gebrekkige op hanging - hier en daar hebben zes, zeven haakjes het begeven en hangt de stof weinig sierlijk naar beneden. door Alexander Münninghoff Dan, terwijl je in de onvermijde lijke rij gaat staan, merkje alras dat er geen koffie is. Toch nog even vragen aan het meisje levert een uitbrander op: „Ik loop al de hele morgen te vertellen dat er geen. koffie is! Laat u mij toch met rust!" Op militaire snauwtoon comman deert ze me vervolgens te zeggen wat ik dan wel wil. In feite een overbodige vraag, want er is maar één soort ijs. Maar goed, ik had er meer dan oen kunnen willen. Slag room? Daar geeft het meisje al geen antwoord meer op. Lepeltje? De collega is aan het afwassen - en nou doorlopen graag. De collega zet met een korzelige klap een glas met natte, duidelijk met koud water gewassen lepeltjes op de toonbank. Met een punt van mijn hemd maak ik er een schoon. Het ijs smaakt gelukkig uitste kend, maar het genoegen wordt meer dan bedorven door de gewel dige rotzooi die zich op het tafeltje vol kringen en vlekken heeft opge stapeld. De maat is vol als een oud vrouwtje mij half van mijn stoel duwt, op de bank in de hoek gaat zitten en vervolgens vastberaden pruimen gaat zitten eten; de pitten spuwt ze zonder omhaal op tafel. Bedrukt verlaat ik het pand. In veelvoud In de Sowjet-Unie kom je dit soort taferelen elke dag in veel voud tegen. Meestal nog vele gra den erger - 'Sever' is bedoeld als een sjieke gelegenheid. Maar zelfs daar ontkomt men niet aan wat ik de Sowjet-grauwsluier zou willen noemen. Het is een wisselwerking tussen mens en materie: in een we reld vol tekorten en in staatsop dracht vervaardigde produkten van doorgaans slechte kwaliteit ge dragen de mensen zich lomp, on aangenaam en vooral ongeïnteres seerd. En ongeïnteresseerde men sen motiveer je niet tot voorko mend gedrag en dienstverlening als de wereld om hen heen er toch niet aantrekkelijker door wordt. Vanzelfsprekend proberen de Russen de grauwsluier op te hef fen. Maar het probleem is datje, als je wat kleur en luxe in je leven wilt brengen, automatisch op het zwar te circuit bent aangewezen. Kwali- teitsprodukten komen uit het bui tenland en zijn slechts tegen harde valuta bij de 'fartsovsjiki' (specu lanten in buitenlandse spullen) te verkrijgen. Vandaar een constante jacht op dollars en marken, die vaak tegen een veelvoud van de of ficiële koers van de westerse toe risten worden overgenomen. Streng verboden en sinds Andro pov op dit terrein de teugels heeft aangehaald ook echt gevaarlijk - de straffen zijn niet mis. Maar ook los van de kans op het verwerven van valuta blijven tallo ze Sowjetburgers hun uiterste best doen om met zwart werk zoveel mogelijk roebels bij te verdienen. Voornamelijk om af en toe eens uit de band te kunnen springen in een restaurant. Hoewel de horeca-prij- zen de laatste twee jaar met spron gen omhoog zijn gegaan is het nog steeds zo, dat je voor een behoor lijk restaurant in Moskou moet re serveren, wil je niet buiten in de ry moeten staan wachten tot er eens een plaatsje vrij komt. Zwartwerkers Een andere zinvolle besteding van de extra roebels bestaat uit het betalen van de diensten die andere zwartwerkers voor je verrichten. Het betreft hier vooral werkzaam heden in de loodgieters- en tim mermanssfeer, de huizenbouw (met name de datsja's buiten Mos kou) en het vervoer. Menig autobe zitter rijdt in zijn vrije tijd urenlang door de stad en kiest zijn klanten zelf uit de rijen wachtenden bij de taxistandplaatsen. Vaak opereren ze in groepen per rayon. Uit eerste hand vernam ik de de tails omtrent een klein gangster- oorlogje in het Bauman-district van Moskou, waar tientallen ban den van auto's van een nieuwe club die 'slechts' drie roebel per rit vroeg werden stukgesneden door de 'oude jongens', die vijf roebel gewend waren te vragen. Het is niet overdreven te stellen dat het hele land barst van de zwartwerkers. De bekende Novos- ti-commentator Vladimir Trapez- nikov kwam onlangs met de ont hutsende aankondiging, dat er in totaal voor 220 miljard roebel in de spaarkassen ligt. „Dat betekent dat de mensen niet tevreden zijn met de goederen die ze kunnen kopen", concludeerde Trapeznikov terecht. Maar hij vergat de even belangrijke conclusie te trekken, dat zulk een enorm bedrag niet te relateren valt aan het gemiddelde inkomen van de Sowjetburger: sinds kort 201 roebel per maand. Iedereen weet wel zo ongeveer wie er uit zijn kennissenkring meer roebels heeft dan hij op grond van zijn salaris kan verwachten. Van daar dat er nogal gegrinnikt werd om de constatering van de voorzit ter van het staatscomité voor ar beid en sociale vraagstukken, Ivan Gladki, dat er in de USSR onge veer honderdduizend personen met individueel werk (dus niet in staatsdienst of in coöperaties) hun brood verdienen: het handjevol ambachtslieden in nauwkeurig omschreven deelsektoren name lijk, die dat altijd al mochten. Glad ki had overigens niet de bedoeling om de struisvogelhouding van de overheid in dezen, die vooral onder Brezjnjev gold, nogmaals verbaal te bekrachtigen. Onder Gorbats- jovs pragmatisme is daar geen plaats meer voor. Gladki hield deze redevoering, die hij op 19 november in het Kremlin uitsprak op de plenaire zitting van de Opperste Sowjet (het Sowj et-parlement), als toelichting op de nieuwe Wet op de Individue le Arbeidsactiviteit die diezelfde dag door het plenum werd aange nomen en die per 1 mei 1987 in werking zal treden. „In de praktijk voldoen de staatsondernemingen en de coöperaties nog niet volledig aan de vraag van de bevolking naar goederen en diensten", zo gaf hij met Gorbatsjoviaanse openheid toe en hij vervolgde dat burgers die op eerlijke wijze bij willen verdie nen daar voortaan toe in staat zul len worden gesteld, 'in het belang van het algemeen'. De lezers van de Pravda en de Iz- vestia en alle andere dagbladen konden hun ogen niet geloven toen zij de volgende ochtend de volledi ge wetstekst lazen. Op tal van ter reinen werd hun nu toegestaan ne venwerkzaamheden te verrichten, inclusief de woningbouw en de vervoerssector. Weliswaar werd vastgesteld dat het werk in over heidsdienst de bulk van de staats huishoudkunde blijft uitmaken en dat voor een particulier het werken in loondienst als zondig tegen de marxistische leer verboden blijft, maar iedereen met wat pit in zijn lijf kreeg toch de tintelingen bij het vooruitzicht dat hij nu, zonder bang te hoeven zijn voor controles en straffen, als 'vrije jongen' aan de slag kon. Goed, slechts in de vrije tijd en pas na het verkrijgen van officiële toestemmingsdocumenten op de gemeentesecretarie, en de belas tingheffing op neveninkomsten belooft ook niet gering te zijn, maar de dynamisering van de be volking, die Gorbatsjov en de zij nen met dit openen van de particu liere sector voor ogen moet hebben gestaan, werd door deze wet zeer zeker bereikt. „Gorbatsjov is nu werkelijk populair", hoorde ik in die novemberdagen meermalen opmerken. Critici Er waren ook critici. „Het meest interessante is, dat het Politburo nu openlijk toegeeft dat ons socia listische systeem niet in staat is de mensen behoorlijk te voorzien", zei de een. „Deze wet zal het één, hooguit drie jaar volhouden. Dan slaan corruptie en onze traditio neel slechte mentaliteit weer toe en zullen de conservatieve krachten, die Gorbatsjov nog lang niet over wonnen heeft, weer in de aanval gaan en deze nieuwe tendens ver nietigen", zei de ander. Hij noemde het onheilspellend, dat de uitvoering en naleving van de wet is opgedragen aan de plaat selijke Ispolkoms (het gemeente lijk partijkader) en dat elke Sovje trepubliek haar eigen controle op de individuele arbeidsactiviteiten van hun onderdanen uitoefent. „Met andere woorden: als je een vergunning in Georgië wilt krij gen, zul je toch met wat extra roe bels moeten wapperen", vatte hij Een derde wees erop, dat de wet weliswaar de overheidsorganen verplicht om de burgers die willen en mogen bijverdienen bij te staan met leningen en ook met grond stoffen en materialen, maar dat je nooit een koffiehuis kunt beginnen als er geen koffie te krijgen is, kort om: „De zwarte markt zal altijd blijven bestaan". Een vierde toon de zich vooral tevreden met de wet omdat hij in het vervolg zijn rijk dom niet meer zo angstvallig zou hoeven te verbergen als hij nu, uit vrees voor mogelijke inspecties, deed. „Een zekere mate van weel de zal binnenkort in het straat beeld geaccepteerd worden", ver wachtte hij. Concurreren De officiële verwachting gaat veel meer in de richting van een op gang komen van een collectieve in spiratie in belang van het alge meen. Ook omdat de burgers in de particuliere sector met elkaar zul len gaan concurreren verwacht men een sterke verbetering van de dienstverlening. Initiatief en vin dingrijkheid zijn steeds terugke rende termen als er op radio en tv gesproken wordt over de noodzaak om deze nieuwe wet 'op een eigen tijdse manier' concreet gestalte te geven. Gorbatsjov en de zijnen doen openlijk, in het kader van de veel geprezen 'glasnost' (openheid), een beroep op capaciteiten van hun medeburgers die lange tijd onge bruikt werden gelaten, ja zelfs on derdrukt werden. Aan de horizon zien de leiders in het Kremlin de contouren van de nieuwe Sowvjet- mens reeds opdoemen: zelfbewus ter dan ooit tevoren, genietend van een steeds beter wordend, tot werkelijke tevredenheid stem mend leven. De Russische televisie meldde niet lang geleden nog, dat het aantal economische misdrijven in de USSR in een jaar met dertig procent was gestegen. Door met een machtige zwaai een groot deel van de nevenactiviteiten uit de ille gale sfeer te halen heeft Gorbats- jov-de-ijsbreker ook deze statistiek naar zijn hand weten te zetten. Pravda In het Revolutiemuseum in Mos kou hing een paar maanden gele den in de laatste zaal een exem plaar van de Pravda van 16 januari 1986, provisorisch achter glas gef rommeld. Daarin zet Gorbatsjov uiteen hoe hij, stap voor stap, de wereld in het jaar 2000 kernwapen- vrij wil maken. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ik de volgen de keer de Pravda van 20 novem ber 1986 naast dit belangrijke do cument zie hangen. En als ik daarna bij 'Sever' een kop koffie ga drinken is er alle kans dat er ook werkelijk koffie is, dat het vriendelijke personeel mij aan een schoon tafeltje bedient en dat het pittenspuwende pruimen- wijfje de deur wordt gewezen. Zo niet, dan ga ik naar het nieu we koffiehuis van Ivan Ivanovitsj, vlak om de hoek. ISTANBOEL - Zeker een half miljoen Iraniërs die de door oorlog geteisterde islamitische republiek zijn ontvlucht, leven nu in onze kerheid in Turkije, vanwaar zij een veilige plek in een westeuropees land hopen te vinden. Vele vluchtelingen verlieten Iran voor de sle pende oorlog met het buurland Irak, terwijl anderen politieke vervol ging vreesden in een land dat bovendien economisch een zeer onze kere toekomst heeft. De 24-jarige Ali wist vijf maanden geleden langs slinkse wegen en zonder paspoort naar Turkije te ontglippen om de militaire dienst plicht te ontlopen. Hij woont met vijf Iraanse vrienden in een kleine flat in Aksaray, een oude stadswijk in Istanbul, bezaaid met restau rants, boetieks, winkels en reisbureaus - en vluchtelingen. „Zeker eenderde van de driehonderd jonge mannen in onze wijk in Teheran is in de oorlog gesneuveld", zei Ali. „In het begin waren er nog veel vrijwilligers, maar niemand gelooft er nog in. Wie het zich kan veroorloven, vlucht". door Vedat Erdamar/AP Hij zei een Iraanse en Turkse smokkelaarsbende 6.500 gulden te hebben betaald om veilig te voet het bergachtige grensgebied tussen Turkije en Iran te doorkruisen. Hij was met zeven andere Iraniërs. De grens is zo'n 450 kilometer lang. Deze route is de belangrijkste toe gangspoort tot het westen voor de Iraniërs, hoewel het een enkeling ook gelukt is via Pakistan te ontkomen. Ali zei het liefst in Zweden te willen wonen. Hij heeft contact met verschillende illegale organisaties die hem erheen zouden kunnen smokkelen. Het zou hem nog eens 6.500 gulden kosten. „Als ik het niet red, vraag ik mijn ouders me nog meer geld te sturen en dan zal ik hier blijven totdat Chomeini weg is", zei hij. Officiële cijfers over het juiste aantal Iraniërs in Turkije zijn er niet, maar het Turkse dagblad Milliyet stelde het op meer dan 600.000. Iraniërs willen hun land uit vanwege de oorlog met Irak, die al meer dan zes jaar duurt en al zeker 700.000 levens heeft gekost. In dissidentenkringen wordt tevens melding gemaakt van wijdverbrei de onderdrukking door de fundamentalistische Revolutionaire Wachters. Ook de zeer snel verslechterende economische situatie is voor ve len een reden om te vertrekken. De vluchtelingen weten dat dissiden ten langdurige gevangenisstraffen of executie te wachten staan, en dat in de ogen van de Iraanse justitie zelfs het hebben van lang haar en het dragen van T-shirts of spijkerbroeken strafbare feiten zijn. De grootste Iraanse verzetsorganisatie, Moedjaheddin Chalq, zegt dat sinds 1979 50.000 mensen zijn terechtgesteld in Iran, hoewel de mensenrechtenorganisatie Amnesty International er tot en met 1985 'slechts' 6.578 heeft bevestigd. Een 48-jarige Iraanse arts die een maand geleden illegaal met zijn gezin naar Turkije kwam, zei dat hij vier maanden gevangen had gezeten omdat hij had geprotesteerd tegen de benoeming van een moellah zonder enige medische opleiding tot het hoofd van het Iraan se medische genootschap. Hij zei zich te hebben aangemeld bij het kantoor van de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de Ver enigde Naties (UNHCR) voor asiel in de Verenigde Staten, waar zijn zoon woont. De Turkse justitie heeft in de meeste gevallen niets ondernomen tegen de illegale Iraniërs, omdat gevreesd wordt dat Iran om uitleve ring zal vragen van Iraniërs die in Turkije zijn gearresteerd. Ankara zal die uitlevering naar alle waarschijnlijkheid op humanitaire gron den weigeren. Sinds 1981 hebben zich meer dan 13.000 Iraniërs aangemeld als asielzoeker bij de VN-commissie in Turkije, en van hen is zeker de helft in andere landen opgenomen, zo zei Roland Paringaux, een woordvoerder voor de UNHCR in Genève. Een asielverzoek bij het UNHCR betekent echter maanden op de wachtlijst staan zonder zeker te weten of het verzoek wordt gehono reerd. Vele vluchtelingen proberen dan ook het land van hun eerste keuze illegaal te bereiken. De Bondsrepubliek, Zweden en de Ver enigde Staten zijn daarbij de meest gezochte bestemmingen. Een woordvoerder van het Turkse ministerie van buitenlandse za ken zei dat landen die 'zeggen gevoelig te zijn voor humanitaire aan gelegenheden' zich onwillig hebben getoond om Iraniërs asiel te ver lenen. „Wij zien met lede ogen aan dat zij een discriminerende hou ding aannemen als het om Iraniërs gaat", zei de woordvoerder. Paringaux zei dat van 1981 tot 1985 meer dan 53.000 Iraniërs via Turkije in westeuropese landen terecht kwamen en op zijn minst tijdelijk asiel kregen. Uitgeweken Iraniërs in Istanboel vormen een rij voor de Ameri kaanse ambassade. De vraag naar visa voor de VS is zo groot dat een wachttijd van twee maanden normaal is. (foto ap» Zo'n 1000 van de 11.000 deelne mers aan het zendingscongres voor Europese jongeren 'Mission 87' in Utrecht hebben besloten hun leven te wijden aan de ver kondiging van het evangelie. Dat deelde voorzitter Silvano Perotti van de zendingsorganisatie 'The ma' na afloop mee. De deelnemers kregen een brief mee naar huis voor hun plaatselijke predikant, waarin deze 'geliefde broeder in Chris tus' wordt gevraagd hun de gele genheid te geven hun indrukken van het congres in de gemeente bekend te maken. "De jongeren moeten niet alleen de blik op de wereld richten maar ook op de eigen gemeenten", zeggen direc teur Luc Verlinden van 'Mission 87' en Eric Gay van 'Thema' in hun brief. Tijdens het congres werd meermalen op dit thema gehamerd: de kerk moet zélf worden vernieuwd. Voorzitter Perotti bood de jon geren nog zijn verontschuldigin gen aan voor de onvoldoende hy giënische omstandigheden. Er was nauwelijks warm water en er waren bijna geen douches. Dat zal de volgende keer (over drie jaar, naar alle waarschijnlijkheid weer in Utrecht) beter zijn, be loofde hij. Het congres was strak georga niseerd. Om half 7 al werden de deelnemers gewekt. Direct na het ontbijt was er een voltallige bijeenkomst met veel zang en muziek. Vervolgens werden de dagelijkse thema's in kleine groepen behandeld, 's Middags waren er nog werkgroepen over alle mogelijke onderwerpen, voornamelijk de zending. Pamflet Directeur L. P. Dorenbos van de Evangelische Omroep is be gonnen met een tijdschrift (opla ge 10.000 exemplaren) als protest tegen de 'geest van deze tijd'. Het heet 'Da Costa Pamflet', verwij zend naar Isaac da Costa, de Je zus belijdende jood uit de vorige eeuw die de stoot gaf tot het 'Re veil'. Met scherpe en profetische teksten wil Dorenbos het 'gewo ne' nieuws te lijf gaan. Journalis ten in Nederland, zegt hij, doen aan discriminatie. "We moeten werkelijk schreeuwen om in het NOS-journaal 11.000 jongeren in beeld te krijgen die meedoen aan Mission 87". (Zie het eerste be richt in deze rubriek). "Nederland ligt in de ban van de dood". Dorenbos hekelt de 'handel in seks, slavinnen en por no'. Aandacht vraagt hij voor Aids-patiënten. "Christenen moeten hen niet op één lijn stel len met de melaatsen in de bij bel. Jezus zou in deze tijd het eerst naar Aids-patiënten zijn ge gaan". 'Ondersteboven' is de naam van een tijdschrift dat Disk vier keer per jaar gaat uitgeven. Disk betekent: Dienst in de Industrië le Samenleving vanwege de Ker ken. Zeven kerken werken erin samen. Met de naam 'Ondersteboven' wil Disk een stem zijn van men sen aan de onderkant van de sa menleving, "die het onderspit delven in het economische sys teem". "Ook lopen wij vaak te gen situaties op waar we behoor lijk ondersteboven van zijn", schrijft de redactie in een woord vooraf. 'Ondersteboven' gaat inlichten over arbeid, uitkeringen, baan- loosheid, politiek, bedrijven, be- drijfspastoraat, automatisering en mensen die daarmee in aanra king komen. Het eerste nummer Devat onder meer een vraagge sprek met Disk-voorzitter Her man Bode, een artikel van de ge reformeerde industriepredikant L. Oranje uit Arnhem, een ge sprek met jongeren over werk en een rubriek van de Rotterdamse nredikant H. Visser. 'Wonder' van Kerkbalans Van de plaatselijke gerefor meerde kerken doet ongeveer 30 procent mee aan de jaarlijkse in terkerkelijke geldwerving 'Kerk balans'. Bij de rooms-katholie- ken en hervormden is dat veel meer. Bijna alle parochies en on geveer 80 procent van de her vormde gemeenten zijn erbij be trokken. In een gesprek met 'Centraal Weekblad' van de Gereformeer de Kerken uitte ds. W. H. den Ou den, voorzitter van de interker kelijke commissie 'Geldwer ving', zijn teleurstelling over de lage gereformeerde deelneming. "Ik heb de gereformeerden er voor gewaarschuwd dat ze op de ze manier de boot gaan missen. De hervormde inkomsten verto nen een stijgende lijn, ondanks de ontkerkelijking. Vorig jaar werd 1,5 procent meer toegezegd bij een achteruitgang in ledental van 1,65 procent. Bij de gerefor meerden was die stijging maar 0,7 procent. Blijkbaar is men nog niet helemaal overtuigd van de betekenis van Kerkbalans. Dat is jammer, want zeker met de hui dige secularisatie moeten we er samen keihard tegenaan". De drie grote kerken brengen samen f600 miljoen per jaar op. Ds. Den Ouden: "Een enorm be drag. Dat vind ik ook het wonder van Kerkbalans. De kerk loopt terug in ledental, terwijl dit toch maar mooi bij elkaar wordt ge bracht. Zonder hoogstandjes, zonder rad van avontuur. Zo maar het tienvoudige van tv-ac- ties". Hervormde Kerk: beroepen te Streefkerk A. P. Voets Koot wijk. Gereformeerde Kerken: aangenomen naar Oosterend (Fr.) - 'Samen op weg' - kandi daat G. Knol aldaar. Gerefor meerde Kerken Vrijgemaakt: bedankt voor Spakenburg H. J. Boiten Enschede. Christelijke Gereformeerde Kerken: beroe pen te Vlaardingen J. Brons Urk. Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor Hilversum en voor Poortugaal J. Mijnders Veenen- daal, voor Middelharnis G. Mouw Genemuiden. Studiecentrum De Orde der Dominicanen in Nederland is van plan een 'stu diecentrum voor theologie en sa menleving' op te richten, waar schijnlijk in Nijmegen. Dat wordt geen priesteropleiding, maar 'een rustplaats voor goede theologische bezinning'. Zo deel de toekomstig directeur André Lascaris gisteren voor de KRÓ- radio mee. "Door bezuinigingen, strakke re regels voor wetenschappelijk onderzoek en het uitblijven van erkenning door Rome van rooms-katholieke theologische opleidingen wordt de beoefening van de theologie bedreigd", zei Lascaris. "De Dominicaenen wil len daarom een plek waar in alle rust theologie kan worden bedre ven. Doel is de bijdrage van christenen aan de samenleving theologisch voor een groter pu bliek te verwoorden". Van het op te richten studie centrum zyn cursussen en publi- katies te verwachten. Maria. De paus heeft giste ren een 'jaar van Maria' uitgeroe pen. De byzondere verering be gint op Pinksteren juni dit jaar en eindigt op Maria Hemelvaart augustus volgend jaar. De Maria- genade-oorden zuÜen bij de vere ring centraal staan. Erkenning. De Italiaanse overheid heeft de Pinksterbewe ging (100.000 leden) en de Zeven dedag-adventisten (ruim 5000) als kerkgenootschap erkend. De Rooms-Katholieke Kerk is niet langer de staatskerk van Italië. Al eerder kreeg de kleine Wal- denzenkerk erkenning. Marathon. Hulpbisschop Robert J. Carlson van de twee- lingstad St. Paul en Minneapolis (Verenigde Staten) heeft door de marathon uit te lopen 40.000 dol lar (bijna f 100.000) bijeenge bracht voor medische hulp aan arme zwangere vrouwen. Kerkle den hadden hem dat bedrag toe gezegd als hij aan de marathon zou meedoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 13