Deze tijd voor kerklied een hoogtepunt Ondanks heimwee naar schoonheid van 't gregoriaans Ouders en vrienden van grote invloed op kerkelijke binding PAGINA 6 GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 27 DECEMBER 1986 (GPD) - Nog hebben velen in de Rooms-Katholieke Kerk moeite met de geringe inbreng van het gregoriaans in de litur gie in vergelijking met vroeger. De schoonheid ervan roept heimwee op. In de plaats van het oude Liber Usualis zijn lie derenbundels gekomen, deels met nieuwe teksten en melo dieën en ook met 'reformatori sche gezangen', aan welke ge zangen wij te danken hebben dat onze taal ook in de kerkmu ziek levend is gebleven. "Achteraf', zegt een man die van liturgie en kerkmuziek zijn beroep heeft gemaakt, "zou over de tijd né het concilie in de historie van het kerklied wel eens heel positief gedacht kunnen worden. Het zou best zo kunnen zijn dat later juist déze tijd als een hoogtepunt wordt gezien". Drs. Gerard Broekhuijsen, staflid liturgische vorming aan het Dioce saan Pastoraal Centrum in Breda, erkent volmondig dat ook hij de overgang naar de volkstaal in de rooms-katholieke liturgie in het begin maar moeilijk heeft kunnen verwerken. Hij was toen dirigent voor de gregoriaanse gezangen van de schola van het Capucijner klooster in Helmond. "Naast het liturgisch wel heel rij ke gregoriaans - voor elke mis ei gen teksten en melodieën - ston den de Nederlandstalige liederen wel op een laag niveau. Terecht hebben er maar enkele de tijd over leefd. Ze konden eenvoudig niet op tegen het gregoriaans". Broek huijsen heeft sympathie voor ko ren die het gregoriaans vasthou den, "maar", zegt hij, "ik ben lang zamerhand ook erg enthousiast ge worden voor het Nederlandse kerklied". Elan Dat enthousiasme heeft alles te maken met het elan waarmee dich ters en componisten zich op het Nederlandse kerklied hebben ge worpen. "De hoeveelheid groeide in enkele tientallen jaren met sprongen, maar ook wat de kwali teit betreft is deze tijd een unieke periode in de kerkgeschiedenis". Dat geldt zowel voor de Rooms- Katholieke Kerk als voor reforma torische kerken. Aan rooms-katholieke kant loven op zich aan de orde. "Bij ge loof hoort twijfel". Dat doet wel pijn, "maar die pijn hoort bij het geloofsleven". Als aan de belijde nis helemaal niet wordt getwijfeld, wordt ze een museumstuk. "Maar Gods waarheid staat niet met ons geloof en valt niet met onze twijfel. Geloof en twijfel gebruikt Hij om ons Zijn waarheid te openbaren". Hervormde Kerk: bedankt voor Op- en Neder-Andel D. C. Floor Rouveen. noemt Broekhuijsen - het kan niet missen - Huub Oosterhuis, Gabriël Smit, Tom Naastepad, Jan Duin en Henk Jongerius. Aan protestantse kant onder anderen Ad den Besten en Willem Barnard. "Op al deze mensen is of wordt min of meer roofbouw gepleegd". Hoewel kerken in deze tijd veel van elkaar overnemen, valt Broek- huijsen toch een duidelijk verschil op tussen wat van rooms-katholie ke en van protestantse kant wordt aangeboden. "De sfeer van de ver schillende kerken valt er niet uit weg te denken. Protestanten heb ben altijd gemeenschappelijk lie deren gezongen. Katholieken met hun kerkkoor-traditie - over de hoofden van de mensen heen - spelen als het ware meer met liede ren. Ze wisselen meer af, doen meer aan beurtzang". Jubeltaal In de loop der eeuwen is er heel veel geschreven over het kerklied, zowel het gregoriaans als het ei- gentalige, en dat vaak in jubeltaai. Zo schreef de Benedictijner monnik Dom André Mocquereau in 1921 over de 'bevallige melodi sche en rythmische lijnen' en de 'zoete zangwijzen' van het grego riaans. En meer recent: dr. C. P. van Andel begin jaren 80 in zijn boek 'Tussen de regels' over de 'schoonheid van het lied', de 'ver borgen sfchatten van de kerk', de 'gemeentezang als benadering van het hart van de kerk' en 'het profe tisch geweld van Luther, dat uit mondt in de tederheid van een kin derkerstlied'. En de Nederlandse componist Hendrik Andriessen noemde kerkmuziek zo'n 25 jaar geleden een 'toegepaste kunst', een "organische levensstijl die schoon heid vormt". Gerard Broekhuijsen kan zich in grote lijnen wel vinden in zulke lo- juist om de woorden kunnen ver scheidene kerkliederen niet meer gezongen worden, bijvoorbeeld omdat ze bijna discriminerend zijn voor de vrouw. Een lied als 'Broe ders, vrij en opgericht' heeft een veel te mannelijke uitstraling en kan niet meer in deze tijd". Kracht De grote kracht van zowel het gregoriaans als het kerklied zit, naar Broekhuijsens vaste overtui ging, in de samenhang tussen tekst en melodie. Ze sluiten op elkaar aan. Een sprekend voorbeeld hiervan in het gregoriaans is 'In Paradi- sum', na een uitvaartmis bij het verlaten van de kerk naar de ter aardebestelling. Na de sonore me lodieën van de mis klinkt er een ju belzang; de engelen begeleiden de ziel van de overledene naar het pa radijs, de hemel, en eigenlijk moe ten de nabestaanden dan blij zijn dat hun geliefde op zijn of haar eindbestemming is aangekomen. Van de eigentijdse kerkliederen vindt Broekhuijsen het 'God zij ge loofd om Kanaan' een goed voor beeld, een tekst van Tom Naaste pad op een in 1560 gecomponeerde melodie van een zekere N. Her man. "Naastepad heeft heel secuur zijn tekst aan deze middeleeuwse protestantse melodie aangepast. Waar gezongen wordt over land vol druiven en vol graan, drukt hij die volheid uit door hele noten in plaats van de halve noten waaruit de rest van de melodie is opge bouwd. Die verbindingen vind je in alle hedendaagse bundels". vende bewoordingen. "Maar dit geldt zeker niet voor elk lied en elk stuk gregoriaans. Het bekende Ro- rate Caeli mag dan mooi zijn qua melodie, het is eigenlijk geen zui ver gregoriaans. Sommige wél zui ver gregoriaanse melodieën, zoals de tussenzangen in de vastentijd, zijn erg langdradig, bijna verve lend". Hij vindt de woorden nog be langrijker dan de melodie. "Maar Zingen "Zingen is de meest aangepaste expressie voor een groep mensen", antwoordt Broekhuijsen op de vraag waarom de mens zich altijd zingend tot God heeft gericht. "Er zit ook iets in van het roepmotief. Bij het meezingen van een lied wordt contact gelegd. Zingen ge beurt lijfelijk. Je moet flink adem halen. Je stemt mengt zich in een groter geheel en dat werkt wat uit in je lijf. Het houdt ook je mentali teit op peil. Je blijft er warm van. Het werkt bezielend en heeft zeker in het kader van een samenkomst een spiritueel effect". Veelstemmige composities van de grote componisten - schitteren de muziek voor orgel, orkest en ko- I ren - kunnen zeker religieuze erva ringen oproepen. Hoewel Bach meer'dan Beethoven. Maar ze zijn minder functioneel voor een litur gische viering. Broekhpijsen: "Eigenlijk geldt voor elke muziek die ook in de con certzaal kan worden uitgevoerd, dat ze voor een viering te massaal en te weinig dienstbaar en plooi baar is. Er is onderscheid tussen religieuze muziek die een soortge lijke ervaring kan teweegbrengen, en kerkmuziek die specifiek voor de kerk is bedoeld en daaraan rechtstreeks is ontleend. De vie ring stelt vragen aan de muziek. Die moet passend en functioneel zijn. De meerstemmige kerkmu ziek van tegenwoordig beant- woordt daaraan meer dan de grote werken van vroeger". Koren Broekhuijsen heeft waardering voor wat kerkkoren tegenwoordig presteren. "Vroeger had een paro chie of gemeente één kerkkoor. Nü zie je in veel plaatsen gemengde koren, heren- en dameskoren, kin- der- en jongerenkoren, cantorijen en soms zelfs een bejaardenkoor. Op de jaarlijkse korendagen merk ik goed, dat er hard wordt gewerkt en dat het lukt de gezongen dien sten op niveau te brengen". Dr. E. P. Meijering, lector in de Latijnse en Griekse letterkunde aan de Leidse universiteit en predi kant van de remonstrants-gerefor meerde gemeente in Alphen aan den Rijn, schreef een boelge over 'moderne gedachten over de apostolische geloofsbelijdenis'. Ti tel: 'Nog te geloven?' Het is uitge komen bij Kok in Kampen en kost f. 18,90 (101 bladzijden). De schrijver doet een poging om én traditioneel én eigentijds ('re monstrants-gereformeerd') te zijn. Centraal staat de vraag wat de ker kelijke geloofsbelijdenis mensen van nü nog te zeggen kan hebben. Als achtergrond diende zijn ge meente in Alphen. "Een trouwe ge meente maakt het je als theoloog wat gemakkelijker, trouw te blij ven aan je opdracht: de doorverta ling van het geloof'. Meijering droeg zijn boekje op aan professor dr. J. van den Berg (gereformeerd) in Leiden. De laat ste tien jaar hebben zij regelmatig met elkaar over theologie en prak tijk gepraat, waarbij de enige moei lijkheid was dat ze het haast altijd met elkaar eens waren. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Kramer, 11.45 studentenekklesia; Mare- kerk 10 hr. Henzen, Leiderdorp, 5 ds. De Vreugd, Amersfoort; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. v.d. Velden; Oecumeni sche geloofsgemeenschap De Regen boog (Merenwijk) 10 ds. Hortensius; Kooikapel (Driftstr.) zie Petrakerk; Be- vrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Jan sen, 5 ds. Koolstra; Vredesk. (Burggra- venl.) 10 ds. Rietveld; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Wijk 'Stevens hof zie na geref.'kerk. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 10.15 ds. v. Beinum. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 kand. mevr. A. Rij ken. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Schouten, gez. dienst; Oude Vest 10 prof. dr. J. v.d. Berg (Leiden); Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gemeente; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. P. de Bruijn, O.geest; Merenwijk zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dyk- hof (Ryndijk) 10 ds. Koolstra. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Golverdingen, Utrecht. Geref. Gem. in Ned. (Kooikapel Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. De Mey-Meulendijk. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. Friederich. Baptistengem. (O. Ryn 3) 10 hr. A. R. v. Diggelen. Evang. Gemeenschap (Mid- delstegr. 3) 9 hr. R. Sussenbach, 10.30 hr. B. Meulenberg. Evangeliecentrum- Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lam mermarkt) 10 evang. Zijlstra. Pinkster- gem. (O. Vest 13) 10 iv. J. Eikerbout. Le ger des Heils (hoek^estestr./Groenes- teeg) 10 en 5. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30. Zevendedag-adventis ten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten) elke zat. 9.45 bijbelstudie, 10.45 predikdienst. Christelijke Weten schap (Steensch. 6) 10.30. Leidse Soefi- stichting 11 u. in zaal Pieterskerk mevr. Y. Jelten-de Gröot over 'Bereid de weg'. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl.) 9.30,10.30 en 11.20. Oud- Kath. K. (Zoeterw.singel) zo. 10, behalve tweede weekeind van de maand, dan zat. 7.30 nam. gez. oud-kath.-anglicaan- se dienst. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 11; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 flof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel. Geref. Kerk 10 ds. De Boer, Hoofddorp, 6.30 ds. Fernhout. Chr. Ge ref. Kerk 9.30 en 3 ds. v. Sorge, Ryns- burg. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Onderzoek onder VU-studenten AMSTERDAM (ANP) - Vooral het ouderlijk milieu en de vrien denkring zijn van invloed op de binding van studenten van de Vrije Universiteit aan kerk en ge loof. Ook is aanzienlijke invloed van de media op de godsdiensti ge ontwikkeling van deze studen ten bespeurbaar. Andere facto ren, zoals geslacht, leeftijd, oor spronkelijke woonplaats, niveau van opleiding en beroep van de ouders, hebben nauwelijks in vloed op de godsdienstigheid van de studenten. Dat is de conclusie van een on derzoek van prof. dr. G. Dekker en drs. H.C. Stoffels van de sectie godsdienstsociologie van de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zij onderzochten welke gods dienstige veranderingen zich voordoen onder VU-studenten die uit een christelijk milieu af komstig zijn. Aan het onderzoek in opdracht van de Vereniging voor christelijk wetenschappe lijk Onderwijs en de Unie School en Evangelie namen 662 studen ten deel. Uit het onderzoek blijkt dat slechts weinig studenten van christelijken huize hun geloof geheel en al hebben opgezegd. Ruim 80 procent van de studen ten zegt betekenis te hechten aan het geloof. Daarentegen rekent een minderheid (44 procent) zich tot een kerk. Veel studenten zijn op zoek naar een eigen, indivi duele vormgeving van geloven, waarbij elementen uit de christe lijke traditie een rol spelen, maar ook andere, zoals een algemene religiositeit, een humanistische levensvisie en politieke en filoso fische stromingen. Eenderde van de ondervraagde studenten heeft een vrij sterke betrokkenheid bij zowel kerk als geloof. Dat komt onder meer tot uiting in regelma tig kerkbezoek en deelneming aan kerkelijke activiteit. Van de studenten uit een rooms-katholiek milieu voelt slechts een zesde deel zich be trokken bij kerk en geloof. Bij de studenten uit de zes kleinere ge reformeerde kerken is de daling in betrokkenheid gering. Bijna driekwart van hen voelt nog zich betrokken bij kerk en geloof. Wel zijn nogal wat van deze studen ten overgegaan naar de Her vormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken. Studenten, wier ouders lid van de Hervormde Kerk of de Gere formeerde Kerken zijn, nemen een tussenpositie in. Gemiddeld is hun betrokkenheid vermin derd, maar juist in deze groep ko men studenten voor die meer be trokken zijn geraakt bij kerk en geloof. Dat komt nogal eens tot uiting in deelneming aan oecu menische of evangelische activi- Rancune De onderzoekers menen dat de verschillen tussen de kerken me de 'een gevolg zijn van de secula risatie. Bij ouders van studenten uit een rooms-katholiek milieu heeft deze veel sterker doorge werkt dan bij protestantse ou ders. Verder hebben de onder zoekers ontdekt dat veel ex-ka tholieke studenten een grote ran cune hebben tegen de RK Kerk. Bij ex-protestanten is veel min der sprake van rancune met be trekking tot de kerk die zij heb ben verlaten. Van school en universiteit blijkt weinig zelfstandige in vloed uit te gaan op de betrok kenheid bij kerk en geloof. Het heeft voor de studenten weinig verschil uitgemaakt of zij een christelijke of neutrale middel bare school bezochten. Ook de invloed van docenten en mede scholieren of mede-studenten is van geringe invloed geweest op hun betrokkenheid bij kerk en geloof. De onderzoekers komen tot de conclusie dat er voor de studen ten een'scheiding bestaat tussen een „binnenwereld" (ouderlijk gezin, vriendenkring) en een „buitenwereld" (kerk, school, universiteit). Godsdienstige er varingen worden in de „binnen wereld" opgedaan. Voor de gods dienstige ontwikkeling blijkt het van groot belang of de kerk - me de onder invloed van ouders en vrienden - in de „binnenwereld" wordt geïntegreerd (opgeno men). Prof. Dekker wees er in een toelichting op, dat er spanning bestaat tussen godsdienstigheid en de moderne cultuur die ker kelijke betrokkenheid lijkt uit te sluiten. Naarmate mensen meer tegen deze cultuur worden afge schermd, bleven ze meer betrok ken bij kerk en geloof. Hij stelde vast dat studenten dan wel vaak de band met de kerk hebben op gegeven, maar dat dit nog niet betekent dat zij geen belangstel ling meer hebben voor vragen rond leven en dood, het geloof en de zin van het bestaan. Hij be streed de visie vna de gods dienstsocioloog Piet van der Ploeg, die vorig jaar in zijn ge ruchtmakende doctoraalscripite "Het lege testament" tot de con clusie kwam dat jongeren geen enkele interesse voor dergelijke vraagstukken hebben. Dekker vond wel dat er een nieuwe reformatie nodig is om de kerken zo te veranderen dat zij weer aansluiting krijgen bij de belevingswereld van jongeren. Adventskerk 10 ds. Wegerif, Nieuw koop, 5 kand. P. Baane; Kruiskerk 10 hr. P. Leenmans, Dordrecht; Opstandings- kerk 10 ds. Schukken, Barneveld, 6.30 ds. Jonkman; G. Herderkerk 10 drs. Brombacher, 5 ds. Nieuwenhuis; De Bron 9.15 ds. Moll, 10.15 ds. Verheul, 6.30 ds. Moll; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Nieuwenhuis; Driehoorne 7 nam. ds. Verheul; Oudshoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Ouwendijk, 6.30 ds. Wiegeraad, De Bilt. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds. Boer, 6.30 ds. De Boer, Hoofddorp; Salv.kerk 10 dr. Fernhout, 6.30 ds. Boer. Geref. K. Vrijg. (aula school Bospark) 9.30 ds. Hei- da, 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. M. de Jong, 4.30 ds. Horsman, Dordrecht. Chr. Ge ref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds. Bouw. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 ds. H. Jut, 6.30 ds. Koekkoek. Bapt .gem. Noord (school Kalkoveriw. 62) 10 hr. Joh. v.d. Steen, 6.30 hr. J. Zuidam. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hen- drikstr. 54) 10 hr. W. van Putten. Pink- stergem. (school Batestein 16) 10. Chris tengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Be thel', hoek Emmalaan) 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat 7. zo. 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (dorpshuis 'De Tas') 1Q.30 ds. Assies. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Moerkerken, Nieuw-Beijer- land. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps- kerk 10 ds. Vreugdenhil, Gouda, 6.30 ds. C. G. Geluk, Baarn; Salv.kerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Quak, Vianen; Bethl.kerk 10 ds. Schaap, Schoonhoven, 6.30 ds. v.d. Hoef. Geref. Kerk 10 ds. Elderman, 6.30 ds. Markus, Harmeien. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9 kand. J. Holtland, 3 ds. Borgdorff. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 9 ds. v. Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 dr. Haitsma, 6.30 ds. v.d. Pol; De Stek 9.30 ds. v. 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds. G. de Jong, 5 ds. Van 't Hoff. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 kand. v. Dis, Wassenaar, 6.30 ds. De Graaf. Geref. Kerk 10 ds. Huisman, 5 ds. v.d. Woude. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10.30; Anker zo. 8.45 en 11.15; Ryndyk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Kris pijn, jeugddienst, mmv New Gospel sound-koor Rijnsburg, 5 ds. Buikema, Zwammerdam. Geref. Kerk ('Hoek steen') 10 ds. v.d. Horst, Katwijk. Chr. Geref. Kerk 10.45 ds. v. Mulligen, A.dam, 7 ds. Aarnoudse, Sassenheim. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Smaling, 6 ds. Christ, Eek en Wiel, jeugddienst; Ont- m.kerk 10 ds. Sloof. 6.30 ds. A. J. de Jong, Leiden. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Ge ref. Kerk 10 ds. Koster, 5 ds. Kersten. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Zylkw.) 10 hr. J. de* Vries. Rk Ke*rk"zat. Kerk 10 ds. H. W. van den Brink, Den 7, zo. 10 en 11.30. Haag, 6 ds. Hovius; O. Kerk 10 ds. De Jong, 6 ds. Schuurman; Ichthusk. 10 ds. Visser. 5 kand. J. Muldery, Bergschen- hoek; Pnièlk. 9.30 ds. Schuurman, 6 ds. Gem. (Unizaal) 10 en 5 hr. J. de Boer. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle- evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds. J. A. Visser. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 dr. Bade, 7 zie geref. kerk. Ge ref. Kerk 10 ds. Lapré, 7 ds. Sparyer, Voorburg. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Stegeman, ha, 6.30 mevr. ds. E. Visser; Hoofdstr. 10 ds. v. Loenen, ha; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Doesburg. Elis.ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Baptgem. (wykgeb. De Jong; Maranathakerk (Rynsoever) 10 ds. Vroegindewey, 6 prof. dr. v.d. Beek, Valkenburg. Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Hoeksteen (Burgersdykstr.) 10 dovendienst, hr. P. C. v.d. Bos. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. Westera- Franke. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds. Kersten, 5 ds. v. Breevoort; Triumfa- tork. 10 ds. v. Breevoort, 5 ds. Koster. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst, 5.30 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer mavo) 9.30 en 7 dienst. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte. Geref. Kerk 9.30 kand. v. Wallin- ga, L.dorp, 7 dr. Bade, Koudekerk. Rk Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 hr. Drijver, Voorschoten; Pauluskerk 10 ds. Germans, Sassenheim, 7 ds. 't Hooft. Geref. Kerk 10 ds. Boswyk, 5 ds. Baas, Sassenheim. Geref. K. Vrijg. 9.30 fis. Grutter, 3 ds. E. A. de Boer. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 ds. Brink, Haarlem, 5 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v.d. Gronden. Geref. Gem. 10 en 4 lees dienst. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr. K. Pot. Rk Kerk: Agatha- kerk zat. 7. zo. 10 en 11.30: Poelpolder Hervormde kerk Rijnsaterwoude. (foto Wim Dijkman) NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 hr. J. Goedhart, 6.30 ds. v. Doorn, Hilversum. Geref. Kerk 9.30 ds. S. de Jong, Woer den. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 6.30 ds. Bouw. Evang. gem. (Kruispunt, NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Hei- NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 hr. v.d. Kamp, Beverwijk, 7 ds. Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 ds. Wijngaarden, 4.30 ds. Rang. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds. Vis ser, 4.30 ds. C. van Atten. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff, Loenen aan de Vecht, 7 ds. Nie sing, Hagestein. Geref. Kerk (W. Ver laat) 10 hr. G. Kat, Ouderkerk a.d. Am- stel, 7 ds. v.d. Geer, Woerden. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jeroensk. (Binnen) 10 ds. Keuning, 5 ds. Vroegindewey, Katwijk; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds. A. J. de Jong, Leiden. Geref. Kerk senheim. Evangeliegèmeente 'Shalom' (geb. 'Buitenzorg', Zeereep) 10. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat 7, zo. 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. v.d. Mey. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 10.30; Jozefk. zat. 7, zo. 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10 en 11.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds. P. Sierat; Pauluskerk 10 dr. Cramer; Gemeentecentrum (Lytw.) 10.30 mevr. M. Driessen, 7 ds. Boven berg. Geref. Kerk 10 dr. v.d. Zwaan. Ge ref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 9.30 leesdienst, 4.30 kand. J. Holtland. Ned. Geref. Kerk (Gem.cen- trum) 8.45 ds. De Lange, 4 ds. M. de Jong. Van Wijckerslooth 4 ds. H. Ryks- en. Endegeest 10 pater Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt. Geref. K. 9.30 kand. P. Baane, Alphen, 5 hr. A. van Hil- ten, Uithoorn. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 dr. De Kruijf, R.dam. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Wagter, 5 ds. v. Niel; Be- thelkerk 9.30 ds. Wagter. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Baayen, 5 ds. Cziria; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Snel, 5 ds. Baayen; Mar.kerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Snel. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Zomer. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 5.15 ds. v. Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 br. Gerritsen. Rk Kerk zo. 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 10.30 ds. 't Hooft, 7 ds. Boswyk, beiden uit Lisse. Geref. Kerk 10 ds. Baas, 7 zie herv. ge meente. Chr. Geref. K. 10 ds. Mynders, Zwijndrecht, 5 ds. Aarnoudse. Rk Kerk zat. 7, zo. 11 hoogmis, 12.30 gez. doop viering. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 kand. A. C. Verwey, A.dam, 6.30 ds. Bouman, Sche- veningen. Geref. Kerk 9.30 hr. H. Dod- dema, Bodegraven, 6.30 ds. Wilschut, Alphen. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr. Vermeulen, 6.30 dr. v.d. Bank, Ede, jeugddienst. Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. Ribberink. Geref. K. Vryg. 9.30 lees dienst, 4 ds. Heida. dr. Verheule. Herv. evang. op geref. grondslag (Lucas-college, Beeth.laan) 9.30 ds. Siebelink, Linschoten, 4.30 ds. v.d. Kamp, Bleiswyk. Geref. Kerk 10 ds. De Zeeuw, 5 ds. De Zwart. Geref. K. Vryg. (Bachlaan) 10 en 4.30 ds. Noord- man.Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van En geland (British school in The Nether lands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. v.d. Pol, Bqskoop, 5 ds. Kunz; Hoeksteen 9.30 ds. Kunz, 6.30 hr. L. D. Burger; Bethelk. 9.30 ds. Schipaan- boord, 5 ds. Dekker, R.dam; Imm.kerk 10 drs. A. W. de Bruin, Reeuwyk. Geref. Kerk Kruisk. 10 hr. D. Beijersbergen, R.dam, 5 ds. Noordam, Bleiswyk; Ont- m.kerk 10 ds. Bongers. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.45 en 2.45 ds. v. Gurp. Oud-Geref.Gem. (Mercuriusweg) 10 en 6.30 leesdienst. Chr. Afgescheiden Ge meente 9.30 en 5 ds. v.d. Want. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 vicaris Fechner, Leiden, 4.30 ds. v. Cam- pen, Vlaardingen; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. De Haan, Hilversum; Mes- siask. 10 ds. v. Waasbergen; Dorpscen trum 9.30 kand. W. Meyer, Katwyk. Ge ref. Kerk Zijllaan 10 ds. v.d. Woude, 7 ds. Huisman. Ned. Prot. Bond (Kerk- dam) 10.30 dr. Nepveu, Naarden. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 kand. Lagendyk, Leiden, 6.30 kand. A. C. Ver wey, A.dam. Geref. Kerk 9.30 ds. Aal- ders, 6.30 ds. Buikema. Rk Kerk zat. 7, ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 kand. N. Tramper, Kamerik, 7 ds. Nicolai, Nieuwendijk. Geref. Kerk 9.30 ds. Stolk, Aalsmeer, 7 ds. Cziria, Rynsburg. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Wolthaus, zangdienst met meditatie. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zo. 9.30; Chr. Die- naark. zo. 10; Meerburgkerk H. Ryndijk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds. v. 't Hof, Woubrugge, 6.30 kand. F. Schip per, Papendrecht. Geref. Kerk 10 ds. Buikema, 6.30 ds. Aalders. Remonstr. Gem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 6