Tamils: de kater na de opstand h*. Karakterbuïldmg Denkwijzer. Nieuws (makers) van 1986 ij- Onze taal eu. UI. oe. DOOR JOOP VAN DER HORST Veel mensen hebben moeite met de spelling van woorden als erin, ervan, er op, ernaast, ertegenover, hierdoor, daar door, hierin, daarin. Moeten de stukken aan elkaar geschreven worden of los? Het zijn bijzondere woorden want ze kun nen soms gesplitst worden en de delen hoeven dan niet per se bij elkaar te staan. Die kunnen verspreid over de zin voorkomen. Vergelijk: Je kan erop ver trouwen, met: Je kan er niet op vertrou wen. In de tweede zin staat nog iets tus sen er en op. Hetzelfde zien we in zinnen als: Daarmee kan niemand werken, en: Daar kan niemand mee werken. Splitsing is soms verplicht. Denk maar aan zinnen als: Daar kan ik niet bij. In andere gevallen is splitsing onmogelijk: Hierop verdween hij. Je kan niét zeggen: Hier verdween hij op. ledereen die Nederlands als moedertaal spreekt, weet wanneer de gesplitste vorm mogelijk of zelfs verplicht is. Dat leer je in de eerste zes jaar van je leven. Taalkundigen vinden het moeilijk om de regels precies te formuleren, maar in het gewone taalgebruik levert^het geen enkel probleem op. Wel moeilijk is de spelling. Ténminste, als ze bij elkaar staan. Hoe zit het met zinnen als: Hij zag er uit als een beest? Er uit of eruit? En: Je bent er in (of: erin?) gelopen. Volgens de spellingregels moeten we in deze zinnen eren u/flos schrijven, even zo er en in. En zo komt de verwarring. Wanneer moet er aan elkaar geschreven worden met het volgende voorzetsel en wanneer niet? De regel is eenvoudig genoeg maar, de toepassing niet. De regel luidt: wat sa men een woord is, moet aan elkaar ge schreven worden. Gaat het om twee aparte woorden dan moeten die los. Het verschil is gemakkelijk te zien in zin nen als: Hierop verdween hij/Hier op straat gebeurde het. Hij komt hierin/Hij komt hier in geen geval binnen. We zien dat het voorzetsel na hier soms hoort bij wat erop volgt (op straat, in geen geval). Dan horen op en in niet bij hier en moe ten er dus niet aan vast. Maar nu een geval als Hij is er in (of: erin?) gelopen. Het gaat hier om het werkwoord inlopen. Het stukje in hoort bij het werkwoord. Daarom moet in aan het werkwoord vast geschreven worden: Hij is er ingelopen. Vergelijk maar eens: Hij is er ingelopen/Hij heeft erin gelopen. De tweede zin betekent iets heel anders. Dat komt doordat in die tweede zin het werk woord lopen gebruikt is, terwijl in daar niet bij hoort. Dan wordt erin aan elkaar geschreven. En zo schrijven we ook: Hij loopt er in. Dat betekent iets heel anders dan: Hij loopt erin. Om dezelfde reden is het ook: Hij ziet er uit als een beest. Het gaat om het werk woord uitzien. Met deze kennis gewa pend, kunnen we nu ook het volgende probleem oplossen: Ik heb er van af (er van af?) gezien. Het werkwoord is afzien. Er is hier geen sprake van het woord vanaf. Daarom schrijven we: Ik heb er van afgezien. En ook: Ik zie ervan af. Tenslotte vergelijken we nog: Waarom ben je hier doorgegaan? en: Waarom ben je hierdoor gegaan? In de eerste zin zit het werkwoord doorgaan. De zin bete kent zoveel als: Waarom ben je op deze plaats verdergegaan? De andere zin bevat het werkwoord gaan en betekent: 'Waarom nam je deze door gang?'. Tegen de regel dat wat samen een woord is aan elkaar geschreven moet worden, wordt trouwens wel vaker ge zondigd. Veel mensen schrijven bijvoor beeld: Frits wist niet wat zij mee bracht (in plaats van: meebracht, want het is het werkwoord meebrengen). Situatie is verbeterd, onzekerheid gebleven Ook verdraagzaamheid kent zijn grenzen. In april van dit jaar werden die grenzen overschre den, toen Tamils - radeloos over hun uitzichtloze positie - in woede uitbarstten. Ze staken twee pensions in brand en "Sloe gen de inboedel van vijf andere opvangtehuizen kort en klein. Verontwaardiging onder de Ne derlandse bevolking. Zelfs premier Lubbers, niet iemand die zich snel zal laten leiden door emo ties, kon zich amper inhouden. Hij noemde de gewelddadige acties van de Tamils 'schandelijk, waarvoor geen en kel begrip bestaat'. De 'opstand van de Tamils' voltrok zich in de nacht van 23 op 24 april. Enke le uren daarvoor had de Tweede Kamer gedebatteerd over de beroerde huisves ting van de meer dan 800 vluchtelingen uit Sri Lanka. De Tamils waren hoopvol gestemd. CDA en PvdA, een ruime meerderheid in het parlement, hadden immers beloofd een vurig pleidooi te houden voor verbetering van hun finan ciële positie en verhuizing naar leeg staande woningen. Die avond zaten de Tamils gekluisterd aan de televisie, in afwachting van het NOS-journaal. Het nieuws viel zwaar te gen. Waarop was gerekend, kwam niet. De toezegging van minister Brinkman (wvc) bleef uit. De bewindsman wilde het CDA-plan voor verhuizing van de Tamils hooguit onderzoeken. Maar de verfoeide bad-bed-brood-regeling (huis vesting in pensions en 20 gulden zakgeld per week) zou nog niet worden afge schaft. De radeloosheid vertaalde zich die nacht in woede. De Tamils staken de pensions in Ellecom en Wijk aan Zee in brand. In vijf andere tehuizen werd het interieur vernield en werden de ruiten ingegooid. Schade: drie tot vier miljoen gulden. Honderd vijftig Tamils werden dakloos. Ruim 50 Tamils moesten zich voor de rechtbank verantwoorden en werden veroordeeld tot zes dagen voorwaardelij ke gevangenisstraf. De geldboete van 250 gulden waarom de officier van justi tie bovendien had gevraagd, wees de rechter verontwaardigd van de hand. "Een overheid die mensen zo betuttelt door een regeling te creëren met slechts 20 gulden zakgeld, moet niet verwach ten dat daarvan ook nog een boete wordt betaald". Goud geld En daarmee raakte de rechter precies de kern van het probleem. De betutte ling van de overheid, hoe goed bedoeld ook, was verkeerd uitgepakt. Het kabi net was de Tamils een jaar eerder te hulp gesneld, toen zij met honderden tegelijk ons land binnenkwamen. Ze vielen in handen van malafide pensionhouders die goud geld aan de vluchtelingen dachten te verdienen. Voor een stapelbed in een brandge vaarlijk en nagenoeg onbewoonbaar pension moest een absurde som geld worden betaald. De bijstandsuitkering, die elke asielzoeker ontvangt in afwach ting van de beslissing of hij al dan niet in Nederland mag blijven, verdween bijna volledig in de zakken van deze uitbui ters. Daarom greep het kabinet in. De Ta mils werden ondergebracht in dertien opvangtehuizen, vooral in het oosten en het zuiden van het land. De bijstandsuit kering werd stopgezet. Het rijk ging de huisvesting, de maaltijden en de pre mies voor het ziekenfonds betalen. Met een zakgeld van 20 gulden per week moest de Tamil het verder maar zien te rooien. Een noodoplossing die door de Tweede Kamer werd aanvaard. Het zou immers maar voor een tijdje zijn. Zodra op het asielverzoek positief was beslist, zou de Tamil weer een uitkering krijgen, werk en een eigen woning mogen zoe ken. Maar de afhandeling van de asielver zoeken duurde veel te lang. Na een jaar wisten de meeste Tamils nog steeds niet waar zij aan toe waren. In de pensions werd de toestand onhoudbaar. De Ta mils verveelden zich stierlijk. Ze moch ten niet werken of studeren, om de schijn te vermijden dat ze mogelijk in Nederland zouden kunnen blijven. Elke nieuwe dag was een kopie van de vorige: eten, slapen, tv-kijken. Tijd genoeg dus voor zorgen over familie in een door een burgeroorlog verscheurd land. Tijd ge noeg voor nadenken over een onzekere toekomst en tijd genoeg voor heimwee- gevoelens. Deskundigen hadden het kabinet meermalen gewaarschuwd: je kunt zo'n grote groep mensen niet ongestraft iso leren van de rest van de samenleving. Dan vraag je om moeilijkheden. In het begin van dit jaar stuurden tientallen or ganisaties brieven daarover naar het Binnenhof. Afschaffen Op 23 januari schreef de Anne Frank stichting aan de Tweede Kamer: "Wij doen een klemmend beroep op u er bij de Nederlandse regering op aan te drin gen het tot dusver gevoerde beleid te wijzigen". Dezelfde dag een brief van het Nederlands Centrum voor Buiten landers: "Het NCB maakt zich in het bij zonder zorgen over de aparte regeling voor deze groep vreemdelingen". De Raad van Kerken: "De regeling dient te worden afgeschaft en vervangen door de normale opvangregeling voor asielaan vragers". Volgens de deskundigen ervaarden de Tamils het pension als een internerings kamp waar de traumatische ervaringen op Sri Lanka niet konden worden ver- werkt. Psychische klachten en zelfs zelf moordpogingen hoopten zich op. De noodkreten waren aan dovemanso ren gericht. De overheid heeft de gevol gen van de isolatie in de tehuizen enorm onderschat, de radeloosheid onder de Tamils volkomen genegeerd. De oorza ken van de geweldsuitbarsting in april werden door premier Lubbers eenvou digweg afgedaan met de mededeling 'dat het wel vaker voorkomt dat mensen menen dat zij onheus worden behan deld'. Niet de achtergronden waarom het de Tamils te doen was, maar de onrust zelf trok de meeste aandacht. Nu, ruim een half jaar later, is de massale verontwaar diging over de vernielingen van de Ta mils amper weggeëbd. De Tamils voelen in hun omgang met Nederlanders nog dagelijks de gevolgën van hun woede uitbarsting, waarvan ze spijt als haren op hun hoofd hebben. Hun komst was al niet gewenst en het flinterdunne begrip voor hun situatie verdween bij het geweld als voor de zon. Alex Voets van de Vereni ging Vluchtelingenwerk Nederland (WN): "Dat geweld is door iedereen te recht veroordeeld. Maar het is verkeerd daarvoor alle Tamils verantwoordelijk te stellen. Het ging om een kleine groep". De WN zet zich in voor de opvang van vluchtelingen, zoals Tamils. Eén van haar taken is het verbeteren van de rela tie tussen Nederlanders en deze verguis de groep vreemdelingen. Geen eenvou dige taak. De broze verstandhouding heeft door de woede-uitbarsting een ste vige deuk opgelopen. Voets: "Nee, de Nederlandse bevol king staat niet te juichen na de brand stichtingen en vernielingen. Iedereen herinnert zich de rellen, maar van de achtergronden weet men weinig. Het dichten van de kloof tussen Nederlan ders en Tamils gaat heel langzaam. Ge lukkig ontstaat er wel wat meer begrip voor de politieke motieven van de Ta mils om Sri Lanka te ontvluchten". Woningen Het vermoeden dat de meeste Tamils alleen om economische redenen naar West-Europa zijn gekomen, is - gezien de strijd op Sri Lanka en de rapporten van de Verenigde Naties - inmiddels achterhaald, volgens de WN. De kater is dus groot, maar de opstand heeft wel tot iets geleid. Rijk en gemeen ten zijn met voortvarendheid aan de slag gegaan om het CDA-plan, dat na bereke ning financieel haalbaar bleek, uit te voeren. Zo'n 50 gemeenten hebben wo ningen toegezegd, waardoor bijna alle 800 Tamils binnenkort in particuliere huizen kunnen worden ondergebracht. In plaats van 20 gulden zakgeld krijgen de Tamils straks 455 gulden per maand voor voedsel en kleding. Kosten van huisvesting, energie en verzekering wor den door het Rijk betaald. Het gaat daarbij om een proef voor de duur van ruim één jaar. Slaagt het expe riment, dan zullen met ingang van 1 ja nuari 1988 alle vluchtelingen voor deze regeling in aanmerking komen. Dat was ook de opzet van het plan van het vroe gere kamerlid Evenhuis-van Essen (CDA). Zij streed voor een gelijke behan deling van alle vluchtelingen, gebaseerd op een basisbedrag dat min of meer ge lijk is aan de bijstandsuitkering. Voets: "De situatie is een stuk verbe terd. De Tamils krijgen meer vrijheid, meer geld en meer privacy. Maar we hebben nog steeds zorgen over de psy chische situatie. De Tamils zijn lang ge ïsoleerd geweest en daardoor van de sa menleving vervreemd. Er zijn enkele tientallen die geestelijke problemen hebben en medisch moeten worden be geleid. Want ook al krijgen de Tamils nu een eigen woning, de onzekerheid over de toekomst blijft". Ruim anderhalf jaar na de aankomst van de Tamils zijn nog maar enkele asielaanvragen door het ministerie van justitie definitief afgehandeld. Van de 800 Tamils heeft er slechts één de A-sta- tus (erkenning van de politieke motie ven) gekregen. Zo'n 40 andere Tamils kregen de B-status; dat betekent dat zij om humanitaire redenen asielgerechtigd zijn. Tachtig Tamils ontvingen een 'ver gunning tot verblijf. Die vergunning heeft een beperkte geldigheidsduur. Hun verblijf in Nederland moet elk jaar opnieuw worden beoordeeld. Onzeker Voor het overgrote deel blijft de situa tie onzeker. Zo'n 670 Tamils hebben een negatief antwoord op hun asielverzoek gekregen. Ze zijn tegen die beslissing van staatssecretaris Korte-van Hemel in middels in beroep gegaan. Gedurende die beroepsbehandeling mogen ze in Ne derland blijven. Na een tweede, defini tieve afwijzing kunnen de Tamils in be roep gaan bij de Raad van State. Het kan dus nog jaren duren voordat de meesten daadwerkelijk weten waar zij aan toe zijn. Een pension in Apeldoorn was één van de doelwitten waarop de Tamils hun woede botvierden. Friesland twee maanden geleden. Een boer 'showt' zijn niet al te uitgestrekte landerijen aan een collega uit Texas en informeert dan beleefd naar de boerderij van de man daarginds. "Wel", ant woordt de Texaan, "als ik 's morgens vroeg opsta en ik neem de auto, dan heb ik toch zeker de hele dag nodig om alles af te rijden". De Friese boer tovert een begrijpende glimlach op zijn gezicht: "Ja", zegt-ie. "zo'n auto heb ik ook ge had". Wie mocht denken, dat dit weer één van die moppen is waarin boeren als dom of sullig worden neergezet, heeft het mooi mis. De boer doorziet haarscherp de opschepperij van zijn collega, maar in plaats van zich er door te laten impone ren, betaalt hij hem terug op een grappi ge manier en zonder beledigend te wor den. Zo'n reactie typeert mensen, die hun gevoel van eigenwaarde niet laten af hangen van rijkdom, maatschappelijke positie of uiterlijke schoonheid en zich dus niet minderwaardig voelen als een ander daar meer van heeft. De mens heeft net als veel apensoorten een soort van ingeboren neiging anderen te willen imponeren. Een zucht om naar buiten te laten zien, wat hij heeft. Wanneer nie mand onze prestaties of kwaliteiten ziet, beleven wij er daarom meestal weinig of geen plezier aan. En wanneer anderen er langere tijd niets over zeggen, gaan wij zelfs twijfelen. Om zich goed te voelen zijn de meeste mensen net zo afhankelijk van sociale waardering (of sociale bekrachtiging zo als psychologen dat noemen) als van eten of drinken. Het dragen van make-up, van koninklijke onderscheidingen, van merkkleding of van een professorentoga zijn allemaal voorbeelden van gedrag dat bestaat bij de gratie van sociale be krachtiging. Om van merkwaardige hobby's als zonnebaden of bodybuilding maar te zwijgen. Voor de meesten van óns geldt zelfs, dat het proberen te krijgen van voldoen de sociale bekrachtiging zoveel tijd en energie neemt, dat we de vraag naar wat voor mens we zouden willen zijn, nooit of te laat stellen. We hebben helaas ook geen instituten voor 'karakterbuil ding'. Maar zelfs als we die hadden, is het de vraag of die druk zouden worden bezocht. Want het vervelende van karak ter is, dat het aan de buitenkant niet goed te zien is. Dus valt er niet veel te pronken. Trouwens, mensen die met hun karakter willen pronken, hebben het waarschijnlijk niet. Klandizie voor karakterbuilding-scho ling zou er eigenlijk wel genoeg moeten zijn. Uit een Nederlands onderzoek dat dit jaar is uitgevoerd, blijkt dat de mees te mensen diep in hun hart niet zo'n hoge waardering voor hun eigen karakter hebben en het, zeker op latere leeftijd, vaak jammer vinden dat ze daar niet meer aandacht aan besteed hebben. Op de vraag "op welke tijden van het jaar denkt u het meest na over uw eigen per soonlijkheid en wat daaraan verbeterd zou kunnen worden?", noemt de meer derheid twee gelegenheden, namelijk verjaardag en jaarwisseling. De goede voornemens voor een nieuw jaar worden dus blijkbaar mede ingege ven door het verlangen een beter mens te zijn en anders met anderen om te gaan. Maar dat is niet zo gemakkelijk te reali seren. De meeste van die voornemens blijken tegen Driekoningen al weer in 'rook' te zijn opgegaan. door René Dieksïra hoogleraar psychologie te Leiden Als u dat in het.nieuwe jaar wat lan ger wilt volhouden, dan kan het nuttig zijn de volgende stappen in acht te ne men. In de eerste plaats: wees heel duide lijk en heel concreet tegen uzelf over wat u aan uw persoonlijkheid wilt verande ren en wat u daar voor over hebt. Dus niet: "Ik wil minder kortaf of autoritair tegen de kinderen zijn", maar: "Ik wil ten minste zoveel tijd per week met de kinderen overleggen over...., zonder daarbij te eisen dat er uit komt wat ik vind". In de tweede plaats: begin pas met iets aan uzelf te veranderen als u eerst goed hebt nagegaan hoe u het nu doet. Dus ga u zelf eerst een aantal wéken observeren, maak daar aantekeningen van en pro beer daar zo eerlijk mogelijk in te zijn. In de derde plaats: vraag ook aan an deren hun oordeel te geven over hoe u iets tot nu toe hebt aangepakt en hoe u dat naar hun mening het best zou kunnen veranderen. Vertel daarbij dat u iets aan uw karakter wilt veranderen omdat u daarover in sommige opzichten niet zo tevreden bent. Anderen zullen beslist vreemd staan te kijken, maar onsympa thieker zullen ze u er niet om vinden. De vierde stap is uw nieuwe karakter eigenschap te gaan oefenen. Eis daarbij niet meteen perfectie en eis ook niet on middellijk applaus van anderen. Oefe nen betekent fouten maken, terugvallen en, soms moeizaam, verder gaan. Be denk dat wie geen fouten maakt, meestal niets maakt. De vijfde stap tenslotte is uzelf een beloning in het vooruitzicht te stellen als het een van te voren vastge steld aantal malen of weken goed is ge gaan. Voor alle duidelijkheid: als u niet de moeite wilt nemen om deze vijf stappen voor te bereiden en te volgen, dan valt aan uw karakter vermoedelijk niets meer te verbeteren of er is geen beginnen aan. Voor diegenen die dit jaar eens wat anders willen proberen dan minder drinken, eten of roken maar die nog niet precies weten, welke eigenschappen ze in 1987 onder de loep zouden willen nemen, volgt hier een lijstje met ideeën: - niemand kan er voor zorgen dat u zich minderwaardig voelt, tenzij u daar zelf toestemming voor geeft (geef die dus minder vaak); -er is iets mis met u als l)u geen dankje wel kunt zeggen en 2) u niet begrijpt dat *de waarheid zeggen soms een uiting van vijandigheid is (cloe 1 dus vaker en 2 minder -alsu zich vaak verveelt, probeer de vol gende dingen: 1) maak vrienden (min naars komen en gaan), 2) leer iets echt goed, 3) luister regelmatig en aandach tig naar muziek, 4) geniet van de na tuur, 5) onthoud dat verveelde mensen vervelend zijn; - probeer niet op alle mensen indruk te maken (sommigen is genoeg); - probeer niet op te scheppen, laat dat desnoods aan anderen over; - ga uzelf niet afkraken, u wordt er niet beter van en anderen doen het graag voor u; - probeer niet van iemand te houden die geen liefde kan of wil teruggeven; - probeer niet meer leugens te vertellen dan (minimaal) nodig is; - probeer niet extra aardig te zijn voor mensen die u niet mag; - beleefd zijn is goed genoeg; - probeer niet iemands zwakste kant bloot te leggen en er dan zogenaamd ac cepterend en uitgebreid over te gaan zit ten praten; - probeer niet de held uit te hangen in iemand anders leven (in dat van uzelf zou al mooi genoeg zijn); - geef toe dat u belangrijke data zoals verjaardagen en jubilea (soms) vergeet en probeer dat (soms) niet te doen; - geef toe (aan u zelf) dat u soms rare, agressieve, wrede of seksuele gedachten of dromen over anderen (zelfs vreemden) heeft; - accepteer het als normaal dat u er soms aan twijfelt of u er wel goed aan gedaan hebt te trouwen, kinderen te krijgen, car rière te maken enz.; - probeer (eens een keer) als u iemand iets verkeerds hebt aangedaan, om ver giffenis te vragen en tenslotte: - probeer opbouwende kritiek niet te ont lopen. Reacties op deze rubriek naar Leidsch/ Alphens Dagblad, postbus 54, 230» AB Leiden. Ruim 800 van hen waren na hun vlucht uit Sri Lanka in Nederland terechtgekomen. Begrip voor hun situatie sloeg in april om in ergernis. Tamils vernielden in die maand de pensions, die door de regering ter beschikking waren gesteld. Hun woede over niet nagekomen beloftes werd met verontwaardiging beantwoord. Acht maanden later zijn de levensomstanigheden van de Tamils weliswaar verbeterd, maar de verhoudingen zijn verre van hersteld en hun toekomst is overwegend onzeker. "We hebben nog steeds zorgen over hun psychische situatie", aldus een hulpverlener. door Jos Heymans Geen privacy in de opvangcentra. Hier deelden drie Tamils een bedompt slaapkamertje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21