De dictator is weg, de revolutie bleef uit Nieuws (makers) van 1986 Wat is er in Haïti eigenlijk veranderd? PAGINA 17 Vrijdag 7 februari was nog niet begonnen of de wereldpers was al samengedrongen op het internationale vliegveld van de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince om getuige te kunnen zijn van het historische vertrek van Jean-Claude Duvalier, 'de president voor het leven'. En om 03.46 uur was het eindelijk zover. Jean-Claude verdween samen met zijn vrouw in een vliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht. Negen maanden na het vertrek van de dictator is en blijft het in Haïti onrustig. Generaal Henri Nampy, het nieuwe staatshoofd, heeft geen kans gezien om het vertrouwen van het volk te winnen. Dagelijks zijn er protesten. In november werd er zelfs een nationale staking gehouden. Potoprens of Port-au-Prince, dat is de vraag. Na 29 jaar van bikkelharde onderdrukking eisen de vijf miljoen Haïtianen een absolute vrijheid. Willen ze zelf over hun toekomst kunnen beslissen. En het Creole, de taal van het volk, is de meest typi sche uiting van die eigen nationali teit. Wordt het straks Ayiti, zoals de Haïtianen zelf lijken te willen, of blijft het Haïti? Wordt het Poto prens of blijft het Port-au-Prince? door Rob Sprenkels Bij aankomst op het vliegveld een eer ste verrassing: een modern, gecamou fleerd vrachtvliegtuig zonder enig zicht bare identificatie. Een Hercules met straalmotoren, een kist die beslist niet van de Haïtianen zelf zal zijn. De officië le krant van de volgehde dag, door de regerende militairen "Haiti Liberée ge doopt, brengt opheldering. Het gaat om een C-141 van de Amerikaanse lucht macht. Het vliegtuig heeft 3000 uniformen ge bracht, 2000 paar legerlaarzen, 2 ambu lances, radioapparatuur en reserve-on derdelen voor verschillende voertuigen. Ook bevonden zich 11 'technische spe cialisten' aan boord die gedurende één maand cursussen zullen geven aan mon teurs van het Haïtiaanse leger. In het bijna uitgestorven restaurant van het Holiday Inn-hotel, waar ik dit verhaal lees, zitten een tafeltje verderop twee Amerikanen te praten: een stevige, atletische kerel van een jaar of 35, bril, blond haar en diepgebruind door de tro pische zon; en een kantoorbleke, rond- buikige vijftiger, dikke vierkante kop en krullig, vet, donker haar. Vakbond De oude yraagt de jonge uit over de huidige situatie in Haïti - hij is blijkbaar net aangekomen. De jonge, zo kom ik la ter aan de weet, bevindt zich bijna sinds de vlucht van Öuvalier in Haïti als verte genwoordiger van de AFL/CIO, de be langrijkste Amerikaanse vakbond. Ik schenk eigenlijk maar weinig aan dacht aan het tweetal totdat ik de vijfti ger hoor zeggen: "Hierop staat dat ik de eerste-secretaris op onze ambassade hier ben. Natuurlijk weten ze wel dat ik dat niet ben, maar het helpt om medewer king van de plaatselijke autoriteiten te krijgen. In Chili had ik ook zo'n ding". In zijn handen houdt hij een opengevou wen pasje, een typisch diplomatenbe- wijs. Port-au-Prince is sinds het vertrek van Duvalier eigenlijk maar weinig veran derd. Uit de voortuin van het majestueu ze Nationale Paleis zijn de twee stukken luchtafweergeschut verdwenen. En je mag nu voor het paleis langs lopen en rijden. De verplichting om tijdens het hijsen en het zakken van de nationale vlag stram in de houding te staan heeft plaatsgemaakt voor bijna dagelijkse mi litaire optochten, compleet met fanfare. Verscheidene straten zijn officieel van naam veranderd. Maar alleen van de Avenue Duvalier zijn de naambordjes verdwenen. De borden met Somoza staan nog altijd op hun plaats, evenals die van Avenue Haile Selassie. In het centrum, op en nabij de Boule vard Jean-Jacques Dessalines, de koortsachtige bedrijvigheid van altijd. Dikke negerinnen zitten met hun benen wijd op het trottoir, hun handelswaar uitgestald in de kuil die de rokken in de schoot vormen. Uien, citroenen, water meloenen, brokken suikerriet. Stalletjes met broekriemen, sleutelhangers, t-shir- tjes, spijkerbroeken. Honderden, duizenden mensen krioe len over straat. Jongeren met een flesje cola. Tropische muziek uit de luidspre kers van een winkel in elektronica. Vrouwen die grote manden, blikken en kruiken op het hoofd torsen. Halfnaakte kruiers met kruiwagens die twee keer zo groot zijn als zijzelf. Rotte vis Het stinkt naar zweet, rotte vis en ook naar de uitlaatgassen van de met men sen overladen tap-taps, de kleine, met kleurig beschilderd hout opgebouwde busjes die het openbaar vervoer verzor gen. Horden van geüniformeerde school kinderen trekken naar huis. Hetzelfde beeld van voor het vertrek van Duvalier. Maar toch is er iets elementeels wel radi caal verandert: de mensen. 'Blanc', zo krijg je verschillende keren naar je Port-au-Prince: een lid van de letjes. Aan de orde van de dag in Haïti hoofd geslingerd als je over het grote, tropisch beplante plein voor en rond het witte paleis loopt. Vrij vertaald: 'Wit kop'. Zoals altijd komen in lompen gehulde kinderen om een dollar vragen. Jonge ren lopen een eindje met je mee, probe ren een gesprek aan te knopen en bieden hun diensten aan. "Ik ken een bordeel met prachtige meisjes uit de Domini caanse Republiek". Maar de brede grijns die de Haïtianen tot voor kort leek te ty peren, blijkt niet eeuwig te zijn. Zodra je 'nee' zegt, verdwijnt de vriendelijke uit drukking op het zwarte gelaat. 'Blanc', schreeuwen de kinderen nu, alsof het een scheldwoord zou zijn. 'Vervloekte toerist', laat de teleurgestelde gids zich ontsnappen. "Het Haïtiaanse volk heeft bijna zijn hele leven in slavernij moeten leven en zeker in de afgelopen dertig jaar", zo probeert Jean-Bertrand Aristide de zaak goed te praten. "Nu onze grote slaven drijver is verdwenen, wil iedereen daad werkelijk vrij zijn. Vrij om zijn eigen lei ders te kiezen. Vrij om zichzelf te zijn. De rijken hier hebben de armen altijd onderdrukt. En alle blanken in Haïti zijn rijk, terwijl alle armen zwart zijn". Aristide is een jonge pater, opgeleid door een lid van de uit West-Europa overgevlogen Salesiaanse orde. Maar hij houdt er een geheel eigen, Haïtiaanse versie van het geloof op na. Aristide was de eerste die voodoo-drums gebruikte tijdens de mis, de eerste die hele missen opdroeg in het Creole. Eind 'vorig jaar riep hij vanaf zijn preekgestoelte op tot opstanden tegen het Duvalier-regime. Alfabetisering En nu is hij één van de initiatiefne mers geweest van Mission Alpha. Mis sion Alpha is een in april gestarte alfabe tiseringscampagne van de Haïtiaanse kerk. Alfabetisering in het Creole, de Macoutes is door iemand uit het taal van het volk, niet in het Frans. Op het ogenblik wordt er les gegeven aan meer dan 100.000 mensen. Maar het ani mo van vrijwilligers öm les te geven, en ook van de mensen zelf om les te nemen, is duidelijk afgenomen sinds op 19 sep tember Chariot Jacquelin werd ont voerd, één van de vrijwillige leraren. Mission Alpha is al meerdere malen door lokale autoriteiten als 'een commu nistische samenzwering' bestempeld. "De bourgeoisie ziet het als een soort van revolutie omdat we de mensen les geven in Creole en niet in het Frans", zo legt Aristide uit. "En ze hebben gelijk: het is een soort van revolutie. Het Frans is voor de elite, voor de uitheemden, maar niet voor het volk. Juist door de mensen te leren lezen en schrijven in Creole maken we ze bewust van hun ei gen identiteit. En dat is van levensbe lang willen we tot een echte democratie kunnen komen". Al twee dagen na de vlucht van Duva lier riep Aristide tijdens een openlucht mis de mensen op attent te zijn. "Duva lier, de aap, de duivel is verdwenen, maar zijn staart heeft hij achtergelaten", zo stelde hij, "en we moeten er voor wa ken dat die staart niet opnieuw wortelt en dat er geen kleine aapjes en duiveltjes opstaan". Het klinkt gek, maar Duvalier vertrok eigenlijk voor zijn tijd. Natuurlijk was er onrust; demonstraties en nationale sta kingen. Maar nog net geen echte volks opstand, geen revolutie. Het waren de Amerikanen die - bang dat de zaken voor hen werkelijk uit de hand zouden lopen - Duvalier dwongen om op te stappen. Haïti ligt uiteindelijk maar op een steenworp afstand van het revolutio naire Cuba. En nu zitten de Haïianen met de erfenis van dat voortijdige vertrek: gene raal Henri Namphy. In de jaren zestig werd Namphy door Jean-Claudes vader, publiek herkend en aangevallen. De Francois (Papa Doe) uitverkoren om de op dat moment in het leven geroepen presidentiële garde te leiden. Door Jean- Claude werd hij uiteindelijk vanwege zijn trouw tot stafchef van het leger be noemd. Beschermd Trouw is hij in feite nog altijd, ook al is het tot op zekere hoogte. Na het vertrek van Duvalier beschermde het leger de belangrijkste handlangers, die waren achtergeleven, tegen de woede van het volk. Zo kon de beruchte Madame Max, de leidster van de Tontons Macoutes (de politieke politie) uit het land ontsnap pen. Evenals Albert Pierre, de bloeddor stige politiechef van Port-au-Prince. De geplande vlucht van Luc Desyr, eveneens een vooraanstaande folteraar, werd voorkomen door een menigte op het vliegvelcj. In een eerste proces, dat 'live' werd uitgezonden door radio en te levisie, werd Desyr tot levenslang ver oordeeld. Maar een tweede proces, dat voor een paar dagen later was aangekon digd, heeft nooit plaatsgehad. Inmiddels zijn er alweer tal van Ton tons Macoutes vrijgelaten. Bijvoorbeeld Franck Romain, de vroegere burge meester van Port-au-Prince. En ook Ed- ner Dey, een pooier die er een privé-ge- vangenis op na hield in zijn kelder. Een paar weken na zijn arrestatie werd hij -in Miami gesignaleerd. Volgens informaties van de christen democratische partij van Sylvio Claude zou Dey inmiddels weer terug zijn in Haïti. De christen-democraten beweren zelfs dat ook Madame Max weer in het land is. "In het geheim bestaan de Ton tons Macoutes nog altijd", aldus een woordvoerder van de partij. "Ze zijn zelfs begonnen met een herorganisatie en ze hebben nog altijd honderden, dui zenden mitrailleurs en karabijnen". mst van politie en leger leidt tot rel- (foto Bart Reterink) Eind oktober besloot een handjevol vroegere handlangers van Duvalier om een eigen politieke partij op te richten, de 'Hereniging voor Nationale Verstand houding'. Samen met de verdwijning van Chariot Jacquelin, de medewerker aan het alfabetiseringsprogramma, en een golf van mysterieuze en minder mysterieuze moorden vormde dat op 7 november de aanleiding voor de groot ste manifestatie sinds het vertrek van Duvalier. Tenminste 150.000 mensen in de straten van Port-au-Prince en soort gelijke beelden in de provinciesteden. Militaire hulp Toevallig was het ook juist op die dag dat het Amerikaanse vrachtvliegtuig met hulp voor het Haïtiaanse leger arri veerde. "De Amerikanen z\jn niet geïn teresseerd in een daadwerkelijke ont wikkeling van Haïti", zo weet Danoi Erick Contave te vertellen. "Daarom stu ren ze meer militaire dan economische hulp. In feite willen ze dat de zaken blij ven zoals ze zijn". Cantave is een jonge vrouwenarts die zich de afgelopen maanden heeft ont popt als woordvoerder van het KID, het Comité van Democratische Unie. De club, die in maart werd opgericht 'om de democratie te verdedigen', heeft een vooraanstaande rol gespeeld bij de golf van protesten van de afgelopen weken. "We zijn geen politieke partij", zo zegt Cantave nadrukkelijk. "We zijn een bun deling van democratische organisaties". Op het ogenblik mobiliseert het KID belangenorganisaties: vakbonden, wijk- comités, studentenverenigingen. Samen met de Liga voor de Mensenrechten en een aantal partijen is het Democratische Verbindingscomite opgericht. En dat comité oppert als alternatief voor gene raal Namphy een junta onder leiding van Gerard Gourgue. Gourgue is de president van de Liga voor de Mensenrechten en een ware held in Haïti vanwege zijn fel verzet te gen de Duvaliers. Na het vertrek van Du valier maakte hij een kleine twee maan den deel uit van de junta van Namphy, maar juist omdat Namphy niet tegemoet kwam aan de 'minimale behoeftes van het volk' besloot hij op te stappen. "In deze regering barst het van dé Tontons Macoutes", zo beweert Canta ve. "Ook al zijn het nu meer Macoutes van de Verenigde Staten dan van Duva lier". Toch zag Namphy in november, tij dens een bezoek aan Washington, geen kans om meer los te praten dan vage be loftes inzake een lening van 10 miljoen dollar. "Nogmaals, de Amerikanen willen niet dat we ons economisch ontwikke len. Ze willen dat we een paradijs van goedkope handkracht blijven", aldus de uitleg van Cantave. "Wat ze wel willen is dat ons leger moderniseert. Het moet worden uitgebreid van een kleine 7.000 manschappen naar minstens 25.000 man. Het volk moet onder de duim kun nen worden gehouden". Ondervoed Tuberculosis, tyfus, dysenterie, gele koorts, AIDS. Zonder een golf van eco nomische hulp heeft geen enkele rege ring kans van slagen in Haïti. Om het vertrouwen van het volk te kunnen win nen, zullen er daadwerkelijke sociale verbeteringen moeten komen. Bijna tachtig procent van de bevol king is zwaar ondervoed en heeft geen of bijna geen werk. Onmetelijke krotten wijken zijn broeinesten van epedimieën. Elke ochtend zijn er tientallen uitgeteer de mensen, ouden-van-dagen maar ook kinderen, die niet meer wakker worden uit hun slaap. Onder Namphy is de situatie in eerste instantie alleen maar verslechterd. Infla tie, meer werkloosheid. Verscheidene kleine industriëlen, angstig voor de on zekere toekomst, besloten hun bedrij ven te sluiten. Maar ook twee staatsbe drijven verdwenen. In de ogen van de progressieve oppo sitie bevestigen die sluitingen dat Nam phy gewillig de bevelen opvolgt van 'het kapitalistische imperialisme'. Volgens de regering zelf gaat het om noodzakelij ke bezuinigingen. Het ministerie van fi nanciën schermt met rapporten van de Centrale Bank, die uitwijzen dat Duva lier slechts een half miljoen dollar in de schatkist had achtergelaten. "Alleen al voor de import van brandstof is maande lijks meer dan 5 miljoen dollar nodig", aldus een woordvoerder van het minis terie. "Daarom moesten we onmiddellij ke toezeggingen doen aan instanties als de Wereldbank en het Internationale Monetaire Fonds". Met dergelijke uitspraken probeert ge neraal Namphy zich keer op keer te ver dedigen. Maar tevergeefs. Bij het volk, waarvan men in het begin het voordeel van de twijfel had gekregen, heeft de huidige regering inmiddels al zijn kre diet verspeelt. Maar wat wil je als er nog altijd splinternieuwe bankbiljetten wor den uitgegeven met het portret van Jean-Claude en de leuze 'President voor het leven' "Weg met Namphy, weg met de jun ta", zo staat er met vette letters op bijna alle blaadjes die de afgelopen maanden als paddestoelen uit de grond zijn ge schoten. Maar het optreden van het leger wordt met de dag resoluter ep de taal van Namphy dreigender. De generaal heeft pers en kerk er al van beschuldigd 'onverantwoordelijk' te zijn. In novem ber, tijdens een nationale toespraak, waarschuwde hij de Haïtianen voor "val se vrienden, extremisten die tegen elke prijs en op elke manier, inclusief het ge weld, onze kansen op democratie willen vernietigen". Potoprens Maar de meeste Haïtianen geloven niet in de democratie van Namphy. "We willen vrij zijn om zelf onze regeerders te kunnen kiezen". Met wie je ook praat, of het nu de relatief rijke taxichauffeur is of een half verminkte bedelaar, alle Haï tianen zijn het wat dat betreft met elkaar eens. "We zijn zelfs bereid om ons leven te geven", zo heb ik verschillende jonge ren horen roepen. Als het aan de Haïtianen ligt, wordt het dus binnenkort Potoprens. Maar Haïti zit klem tussen Washington en de apestaart van Duvalier. Volgens sommi ge geruchten zoeken de Amerikanen reeds naar iemand die èn populair is èn niet al te vijandig staat tegenover de Ver enigde Staten. Waar of niet, alleen al ge zien het strategische belang dat Was hington aan Haïti hecht mag worden verondersteld dat het voorlopig nog een hele tijd Port-au-Prince zal blijven. Baby Doe Duvalier en zijn echtgenote na hun vertrek uit Haïti. Zijn ze te vroeg vertrokken?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17