'Het Vergeten': ingenieus stuk, dat toch verveelt 'Pip': spektakel met mankementen Ruimten in sfeer van verlatenheid Theorie overschaduwt eenakters Sarraute TOON REIKT CARRE-TROFEE UIT DINSDAG 23 DECEMBER 1986 PAGINA 15 Fotowerk van Sengers bij 'Fotomania' Expositie met foto's van Harry Sen gers, tlm 10 januari 1987. Galerie Fo tomania, Koppenhinksteeg 6, Lei den. Geopend wo. t/m za. van 13.00 - 17.00 uur. De galerie is gesloten van 24 december tot en met 6 januari. LEIDEN - Leegstand van grote gebouwen, de weerspiegeling van een beeld in een plas water en sporen van menselijke aanwe zigheid, zijn enkele onderwerpen die een keuze uit het fotowerk van Harry Sengers beheersen. De blikvanger op de tentoon stelling bij Fotomania is een groot drieluik, 'Smulders' geti teld (mogelijk de naam van een bedrijf dat ooit in het gebouw ge vestigd was). Dit stuk bestaat uit grote op vierkant formaat afge drukte foto's, die Sengers' fasci natie voor leegstaande, vaak ver vallen gebouwen tot uitdrukking brengen. Van beneden wordt de blik naar boven geleid langs de stalen constructie naar de plaats waar je door het grotendeels ver nielde draadglas de lucht kunt zien. Het donkere silhouet van de zware steunpunten en verbin dingen maakt van deze verlaten bedrijfsruimte een abstracte sculptuur vol van dramatiek. Door het steeds verschuivende donkere accent levert dit drie luik een intrigerend beeld op. Een sterke compositie is ook in andere foto's aanwezig. Een goed voorbeeld is het stuk, waarin een deel van een ruimte met een kruisraam te zien is, terwijl de hele raampartij weerspiegeld wordt in een plas water op de grond. De weerkaatsing van een beeld in water of in een spiegel is een effect dat Sengers vaker, met succes, in zijn foto's gebruikt. Een subtiel resultaat bereikte hij in een contrastrijke opname van een ruimte met een opening in het dak. Daarnaast kan een bij zondere lichtval een aparte atmo sfeer oproepen, zoals het heldere licht dat via hoge ramen en een trappenhuis een lege ruimte bin nenkomt. In stillevenachtige composi ties laat Sengers sporen zien van menselijke aanwezigheid in de door hem gefotografeerde situa ties. Rommel, resten papier, me talen voorwerpen, metalen siga- rendoosjes of achtergelaten fo to's, die eerst betekenis hadden, dit alles is nu afval geworden. Harry Sengers voegt soms aan zijn foto's teksten toe die hij ter plekke aantrof. De zin "...soms ga ik naar de straten van mijn jeugd en voel daar aan de ste nen..." hoort bij een foto van een kamer met her en der verspreide voorwerpen. Voor mijn gevoel was dit stuk een minder spre kend voorbeeld van Sengers' werk, waaraan deze zin niet méér betekenis gaf. Los van een enkel stuk raakt men onder de indruk van de kracht van sommige beel- den. NANCY STOOP. 'Wat mooi'/'Dat daar', eenakters van Nathalie Sarraute door Theater Per sona. Met: Edda Barends, Jaap Wie- ringa en Fred Vaassen. Regie: Femke Boersma. Vormgeving: Wilma de Walle. Gezien op 19 december in Theater De Balie, Amsterdam. Op 21 en 22 januari in het LAK-theater te AMSTERDAM - Soms staat het experiment de theatrale zeg gingskracht in de weg. Dat geldt helaas voor de twee eenakters, die ondanks de gemotiveerde in zet van spelers en regisseuse als theatergebeurtenis geen brug naar de toeschouwer slaan. Thea ter Persona heeft zich dit seizoen een onderzoek naar een nieuwe theater-taal ten doel gesteld. Daartoe koos men voor het - in Nederland nog niet eerder ge speelde - toneelwerk van drie grote Franse schrijfsters: Mar guerite Yourcenar, Hélène Ci- xous en Nathalie Sarraute. In het geval van Sarraute leef de blijkbaar ook bij Persona zelf de vrees, of een minutieuze ens- cènering van deze eenakters de taalfilosofische achtergronden aan de toeschouwer zou prijsge ven. Niet voor niets stelt de pro grammatoelichting als voorwaar de voor de toegankelijkheid van deze teksten, dat men "daar moeite voor wil doen". Maar zelfs die (wel vaker onmisbare) wil garandeert nog geen succes. Daarbij doet zich een merk waardige situatie voor. Het lezen van deze stukken maakt niéuws- gierig naar een theatrale vormge ving hiervoor. Er wordt in en voor een steriele ruimte met kunststofwanden gespeeld. Het is als een laboratorium, waar menselijk taalgedrag wordt on derzocht. Tijdens het zien van de voorstelling echter ontstaat steeds de behoefte om een en an der nog eens in alle rust na te le zen - al was het maar om nog eens te kunnen terugbladeren. Aangezien taal de handeling van deze eenakters uitmaakt. moet een regisseuse daarop al haar aandacht vestigen. Dat heeft Femke Boersma vast en ze ker gedaan. De voorstelling maakt de indruk, dat elk zinnetje wel tienmaal is geanalyseerd. Het gevolg daarvan is een na drukkelijkheid in het taalge bruik, die binnen het kader van Sarraute's taaltheorie een nuan- cenrijkdom zou moeten realise ren. Dat lukt niet; in het beste ge val ontstaan slechts wat humo ristische dialogen. Het element humor geeft steun voor de spelinterpretatie, en zo wel Edda Barends als Fred Vaas sen en Jaap Wieringa nemen veelal hun toevlucht daartoe. In 'Wat mooi' komt vooral Edda Ba rends aan bod, die als het ware bemiddelingspogingen onder neemt tussen vader en zoon. In de nabijheid van zijn zoon kan de vader niet 'wat mooi' zeggen. Op vergelijkbare wijze trekt Fred Vaassen in 'Dat daar' alle aan dacht naar zich toe. Alleen maakt hij er een acteersolo van, die nau welijks bij de bedoeling van het stuk lijkt te passen. Die grappig heid blijft in het luchtledige han gen, of is in elk geval eenzijdig, terwijl de toelichting belooft, dat de gevolgde methode van taalbe heersing komisch èn vreselijk te gelijk is. Slechts een incident tijdens de première in Amsterdam maakte onbedoeld iets duidelijk. Een ei genlijk irritant luidruchtige toe schouwer ging in debat met Vaassen, die dit als personage in zijn rol wist op te vangen. Dat was een knap staaltje vakman schap, waarin tevens iets over taalgebruik naar voren kwam. WIJNAND ZEILSTRA Concerten rond jaarwisseling LEIDEN - In de Kapelzaal van het K&O-gebouw treden maandag avond de pianist Herman Uhlhorn, de violiste Roseline Piveteau en de cellist Herre Jan Stegenga op. Sa men vormen zij het Trio Alliance. Op het programma staan het Pia notrio opus 66 van Mendelssohn en het Pianotrio opus 8 van Brahms. Het William Byrd Vocaal Ensem- EXPOSITIE - De Leidse kunste naar Fred Hansen exposeert in de Waag vele nieuwe olieverfschilde rijen. De tentoonstelling die tot 2 januari duurt, is elke dag open van 11.00 tot 18.00 uur, ook tijdens de feestdagen. ble o.l.v. Nico van der Meel zal op zondag 28 december a.s. een Oude- jaarsconcert geven in de Lokhorst- kerk. Op het programma staan werken van o.a. Praetorius, Byrd, Rossini, Kodaly en Holst en ook enige Christmas Carols zullen niet ontbreken. Aan het concert zal medewer king worden verleend door een blokfiuitensemble o.l.v. Nora Gort zak. Aanvang 15.00 uur. Het Bachkoor Holland voert op zaterdagavond 27 december onder leiding van Charles de Wolff Bachs Weihnachtsoratorium uit. Mede werking aan dit in de Pieterskerk te geven concert verlenen het Am sterdams Kamerorkest, de sopraan Maria Zedelius, de alt Ulla Groene- wold, de tenor Peter Bartels en de bas Bertold Possemeyer. De orga nist is Hans Broekman. Aanvang m on Artiestengala in Stadsgehoorzaal LEIDEN - Saskia en Serge, Koos Alberts, Corry Konings. Zomaar een paar namen van artiesten die zaterdag 27 december zullen optre den in de Stadsgehoorzaal. Omdat er volgens de organisatoren Ten Bosch en Van Delft na kerst zo weinig te doen is in de regio Lei den hebben zij besloten op die avond een groot artiestengala in de Stadsgehoorzaal te houden. Behal ve bovengenoemde artiesten, Dan ny Christiaan, het wereldbekende duo de Blue Diamonds en de Geor ge Baker Selection - voor de gele genheid weer by elkaar - zijn er ook wat minder bekende Neder landse artiesten te zien en te horen, zoals George Julien, Brenda de Groot, Leidse Kees en Marina van Schie. aan zijn en Martha's analyse er van. Voor de herbeleving van het verleden heeft te Nuyl ingenieus gebruik gemaakt van enige pas sagiers aan boord, die als illustra ties of als projecties dienen van Van Eedens herinneringen. In fraai gestileerde dialogen en han delingen illustreren zy de wer king van het geheugen en het verleden. Prachtig bijvoorbeeld, is het maken van foto's: in verstilde composities wordt een brokje 'tijd' haast tastbaar gemaakt. En door alles heen loopt en praat Daelmans, ongelukkig maar vast besloten op zee te blijven omdat hij alleen in die tijdloze ruimte met zijn verleden om kan gaan. Niet alleen het stuk, maar ook de uitvoering er van zit ingenieus in elkaar en dient er toe de toe schouwer met Van Eeden uit zijn tijdsbesef los te rukken: een fraai winddecor, tal van gestileerde herhalingen in tekst en hande ling: een zeer suggestieve ge- luidsban. En dus kom ik terug op mijn vraag: als de voorstelling al les heeft om te boeien, waarom doet zij dat dan onvoldoende? Als je de voor de hand liggende vergelijking met Fellini's 'E le Nave Va' maakt, waarom kan ik me hier niet aan overgeven? Ik weet eigenlijk wel waarom: inderdaad, de spelers. Peter te Nuyl heeft het hen en zichzelf niet makkelijk gemaakt. Hij grijpt hiermee heel hoog is is daar op één belangrijk onderdeel na in geslaagd. Voor een klein gedeelte betreft dit de uitvoering van de kleinere rollen: daar waar de 'jonge mannen' wél de juiste overtuiging en het gemak heb ben voor hun gestileerde spel, stralen de 'jonge vrouw' en het 'regenmeisje' verkramping en onzekerheid uit, waardoor het haast iets gênants krijgt. Maar de grootste miskleun be treft het spel van Jacques Com mandeur en Ina van Faassen als het echtpaar Van Eeden. Vooral tegen het veel sterkere spel van Bram van der Vlugt steken zij schril af. Aan Van der Vlugt zie je wat het had kunnen worden; bij hen zie je slechts het streven, het spartelen met een tekst en een speelstijl die zij niet aankunnen. Doordat ik hun drama miste, miste ik haast het stuk. Waarom Van der Vlugt slaagt waar zij fa len weet ik niet, maar ik denk dat te Nuyl dat wél had moeten we ten. En er vervolgens iets aan had moeten doen om een voor stelling die wat potentie gran dioos is te laten slagen. ding aan het zingen te zetten, maar een toneelgezelschap zou dit soort kwesties best aan een stevige artistieke discussie dient kunnen onderwerpen. De sterkste troeven van 'Pip' zitten in de fantastische vormge ving van decorbouwer Frank Ra ven (tevens ontwerper van de prachtige kostuums) en het zorg vuldig gestileerde lichtontwerp van Gerard Voskuilen. Tijdens elke scène komt er weer een nieuwe decorvondst naar bene den zakken en het zijn vooral de spookachtige passages die schit terend uit de verf komen. Onbe twist hoogtepunt is een zeeslag op wapperende theatergolven. De vormgeving lijkt tevens een belangrijke rol te spelen bij de kwaliteit van het spel van de ac teurs. In het begin gaat het alle maal wat houterig, maar op het moment dat er een mysterieus hekwerk verschijnt voor het huis van Miss Havisham, slaat de stemming om en wordt er goed gespeeld in een sfeer die doet denken aan 'Alice in Wonder land'. Acteur Michiel Kerbosch speelt Herbert Pocket (het maatje van Pip in sobistisch Londen) en is in deze rol aanlei ding tot de meest overtuigende lachsalvo's uit de zaal. De wijze waarop Kerbosch de tafelmanie ren van de rijke kak bespreekt, mag met een prijs bekroond wor den. Hij wordt daarbij gesteund door een uniek stuntelige be diende, een rol van Jim Berg hout. 'Het Vergeten', van Peter te Nuyl naar Frederik van Eeden, (bij toneel groep Centrum). Regie Peter te Nuyl, decor Mirjam Grote Gansey. Met Jacques Commandeur, Ina van Faas sen en Bram van der Vlugt. Gezien op 20 december in theater Bellevue te Amsterdam. AMSTERDAM - Het bordje 'Pauze' licht op, de toeschouwer naast mij geeuwt, rekt zich uit en zegt: 'Zo zwaar... en zo moeilijk'. Verbazing roept die reactie niet bij mij op, want ook ik heb tot dan toe tegen de verveling moe ten vechten, die de concentratie, die een stuk als 'Het Vergeten' vergt, danig verstoort. En dus richt mijn aandacht zich in toe nemende mate op de vraag waar om ik me verveel, te meer daar het stuk eigenlijk zo fascinerend is. Vrijwel alles aan 'Het Verge ten' boeit me en toch verlang ik naar het eind. Waarom? 'Het Vergeten' gaat over het vermogen van mensen om lasti ge, pijnlijke ervaringen weg te stoppen, te 'vergeten' of - zo men wil - te verdringen. Als pijnlijke ervaringen verdrongen - en dus niet behoorlijk verwerkt - wor den, hebben ze de neiging zich als lava te gedragen: lang houden ze zich rustig, maar ééns komen ze te voorschijn, en dan heftig. 'Het Vergeten' toont ons zo'n vulkaanuitbarsting van het ver drongen verleden. Peter te Nuyl baseerde zijns stuk op de droom- en dagboeken van de schrijver/psychiater Fre derik van Eeden (1860-1932) en de dagboeken van de schrijver/ scheepsarts Slauerhoff. Vrijelijk uit hun werk puttend schiep hij een fictieve werkelijkheid die slechts wortels in de historische werkelijkheid heeft en verder op geen enkele wijze een biografi sche en documentaire tracht te zijn. Aan boord van een schip naar New York bevinden zich onder anderen, Van Eeden, zijn vrouw Martha en de gepensioneerde scheepsarts Daelmans, in wie wij Slauerhoff mogen zien. Op zee, waar volgens Daelmans de be grippen tijd en ruimte radicaal anders functioneren dan aan land, vindt van Eedens vulkaan uitbarsting plaats. Aanleiding hiervoor is het telegrambericht dat de toestand van hun aan tu berculose lijdende zoon Paul zeer verslechterd is. Gekweld door het onvermogen direct te rug te keren, knalt van Eeden hard terug in het verleden, en wel naar een door hem schijn baar vergeten, maar allesbepa lende gebeurtenis: het aan tuber culose overlijden van zijn door hem behandelde studievriend Jan Schokking. In een droom wordt feilloos een verband ge legd tussen Schokking en zoon Paul. Maar hij was Schokking toch vergeten? Gedurende de rest van de heenreis teisteren stukjes onverwerkt verleden Van Eeden: schuldgevoelens; het rond die tijd verliezen van zijn grote liefde Ellen; zijn huwe lijk met Martha. Paul sterft en op de veel kal mere terugreis worden de stuk jes van de puzzel in elkaar ge voegd: Martha hield van Schok king en Paul werd 'hun' kind. Van Eeden is sindsdien 'ge straft' met zijn huwelijk en zijn kind. 'Het Vergeten' zit prachtig in elkaar. In het eerste deel wordt de toeschouwer deelachtig ge maakt aan Van Eedens strijd met het verleden, in het tweede deel 'Pip'rauziektheaterstuk naar 'Great Expectation' van Charles Dickens bij toneelgroep 'Theater'. Gezien op 20 december in de Nijmeegse Schouwburg. Op 20 februari in de Leidse Schouwburg. NIJMEGEN (GPD) - Het spel- plezier is weer terug bij Toneel groep Theater: na de uitglijer 'Rien ne va plus' aan het begin van liet seizoen, verovert het ge zelschap weer terrein met 'Pip', een muziektheaterstuk naar 'Great Expectations' van Charles Dickens. Zaterdagavond ging deze familievoorsteling in pre mière in de bomvolle Nijmeegse Schouwburg. 'Pip' kan het beste getypeerd worden als een sprookjesachtig spektakel met een gecompliceer de intrige. Enkele hoofdlijnen: Porgy Franssen speelt de wees jongen Pip, die door zyn zuster (Nelly Frijda als prima haaibaai) met de knoet wordt opgevoed ten huize van de dorpssmid. Een ontmoeting met een ontsnapte gevangene (Frits Lambrechts in boeien geslagen) zal Pips leven beslissend beinvloeden. Later bezoekt Pip de sinistere villa van de rijke en verbitterde Miss Havisham. Daar ontmoet hij de mooie Estella (Caroline Beukman),' een meisje dat spe ciaal is opgevoed om een man nenhart te breken. Om Estella te behagen, besluit de weesjongen een heer te worden. Met het geld van een mysterieuze weldoener vestigt hij zich tussen de rijke burgers van Londen om daar de snob uit te gaan hangen. Door een reeks verwikkelingen komt Pip echter tot inkeer. 'Pip' is in de regie van Gees Linnebank en Helmert Wouden berg een amusant stuk met hoog te- en dieptepunten geworden. De smidshamers dalen neer op het aambeeld, een vrouw gaat in vlammen op, de held komt te recht in een onweersbui en de rook drijft over het podium. De sfeer is vrolijk, dus de kritiek dreigt in een goedgemutste stemming weg te zakken, maar toch valt er nog wel hier en daar een nootje te kraken. De kwaliteit van de zang is niet al te denderend (met uitzonde ring van met name Caroline Beukman), waardoor de emoties uit de liedjes van Ivo de Wijs soms achter het gehemelte blij ven steken. Bovendien zijn de teksten hier en daar onverstaan baar, terwijl er aan de coördina tie tussen het lichtmuzikale com bo en de zang ook het een en an der schort. Het is niet verboden om acteurs zonder vocale oplei- 'Het Vergeten' met o.a. Jacques Commandeur en Ina van Faassen «foto Kors van Bennekom» Voorbeeld van het fotowerk van Harry Sengers. AMSTERDAM - Toon Hermans stond gistermiddag even op het podium van Carré. De onlangs zeventig jaar geworden cabaretier reikte er de Oscar-Carré tro fee '86 uit aan de Zwitserse circusartiest Fredy Knie jr. De trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan personen die een bijzondere prestatie hebben geleverd op het ge bied van de circuskunst in Nederland. De onderschei den Fredy Knie is dresseur en hogeschoolruiter. (foto ANP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15