D
'Flodder': al bij voorbaat kruit verschoten
Glimlach bij romantische film
FILMHUIZEN
'Down bij law': komische blik
op Amerikaanse samenleving
'Speurneuzen' mist warmte
van de Disney-klassiekers
Ferris' baaidag biedt weinig vertier
VRIJDAG 19 DECEMBER 1986
BIOSCOPEN
TELEVISIE
(OP)NIEUW
'Legal Eagles' - Luxor, Leiden en Ci
ty, Katwijk
'Speurneuzen' - Luxor, Leiden en
Euro, Alphen
'Flodder* - Lido, Leiden en Euro, Al
phen
'Ferris Bueller's day off - Lido, Lei
den
'Karate Kid 2' - geslaagd vervolg op
film over talentvolle karateleerling,
City, Katwijk.
BLIJVERS
'Howard' - buitenaardse eend be
landt op de wereld, Lido, Leiden
The Hitcher' - Rutger Hauer in ster
ke rol van wraakzuchtige lifter, City,
Katwijk
'Ruthless People' - grove komedie
met Bette Midler en Danny DeVito in
glansrollen, Lido, Leiden en Euro, Al
phen
'The Mission' - meeslepend melodra
ma over missiewerk, Trianon, Leiden
'Heartburn' - niet bijster geslaagde
relatiefilm met sterren Streep en Ni
cholson, Lido, Leiden
'Running Scared' - lachfilm met Gre
gory Hines als politieman, Euro, Al
phen en City, Katwijk
'Top Gun' - Amerikaanse straaljager
piloten in opleiding, Lido, Leiden.
SEXFILMS
'Hot Lips' - Rex, Leiden.
NACHTFILMS
'Gevallen door harstocht, gered door
liefde' - Rex, Leiden.
'Running Scared' - Euro, Alphen.
'Floddert' - Euro Alphen.
'Junge Madchen, heisse Körper' - Eu
ro, Alphen
'Sexfeestjes' - Euro Alphen.
DEN HAAG
'Crocodile Dundee' - Asta (463500), aL
'Top Gun' - Asta, al.
'Jumping Jack Flash' - Asta, al.
'Color Purple' en 'Labyrinth* - Baby
lon (471656), al.
'Ruthless People' - Babylon, al.
'Heartburn' - Babylon, al.
'Ferris Buellers day off - Cineac
(630637), al.
'Biggies' - Cineac, aL
'Down and out in Beverly Hills' - Ci
neac, al.
'Asterix contra Caesar* en 'Amadeus"
- Euro (667066).
'Flodder' - Metropole (456756), al.
'Un homme et une femme, twintig
jaar later' Metropole, al.
'About last night' - Metropole, 12 jr.
'The Mission' - Metropole, al.
Youngblood' - Odeon (462400), al.
'Running Scared' - Odeon, 12 jr.
'Howard' - Odeon, al.
'Flodder' - Odeon, al.
'Brandend Verlangen' - Le Paris
(656402), 18 jr.
'Striptease' - Le Paris, 18 jr.
'Nasty Nurses' - Le Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
Top Gun' - Alfa (278806), aL
"Death of a salesman' - Alfa, 16 jr.
'Crocodile Dundee' - Alfa, al.
'Betty Blue' - Alfa, 16 jr.
The Shooting Party' - Alhambra
(233192), al.
'De Speurneuzen en Amadeus' - Al- m
hambra, al.
'Fantasia' en 'Un homme et une fem
me' - Alhambra, al.
'Ruthless People' - Bellevue Cinera
ma (234876/266227), al.
'Labyrinth' en 'Color .Purple' - Cinera
ma, al.
'Jumping Jack Flash' - Calypso
(266227/234876), al.
'Aliens' - Calypso, 12 jr.
'Looking of mr. Goodsex' - Centraal
(248933), 18 jr.
'De Speurneuzen' - Cineac, (243639),
al.
'8 millions way to die' - Cineac, 16 jr.
'Hannah and her sisters' - Cinecenter
(236615), al.
'De rode kus' - Cinecenter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
'Out of Africa - Cinecenter, al.
'Ferris Buellers day off - Cinema
(151243), al.
'Ruthless People' - Cinema, al.
'Running Scared' - City (234579), 12 jr
'Ferris Buellers day off - City, aL
'De Speurneuzen' - City, al.
'Asterix contra Caesar' - City, al.
'Howard' - City, al.
'Youngblood' - City, al.
'Biggies' - City, al.
'Down and out in Beverly Hills' - City,
al.
'II Conformista' - Kriterion, (231708),
16 jr.
The Birds' - Kriterion, 16 jr.
'Body Girls' - Parisien (248933), 18 jr.
'Down by law', - The Movies (245790),
16 jr.
Tokyo Ga' en 'Manner' - The Movies,
16 jr.
'Diva' - The Movies, 16 jr.
'About last night' - Tuschinski,
(262633), 12 jr.
'Flodder' - Tuschinski, al.
'Howard' - Tuschinski, al.
Target' - Tuschinski, 16 jr.
'Legal Eagles' - Tuschinski, al.
The Mission' - Tuschinski, 12 jr.
'Heartburn' - De Uitkijk, al.
'Abel* van Alex Warmerdam
over een enigszins wereldvreem
de jongen draait tot en met zon
dagavond in het Filmhuis LVC.
Abel wordt na een ruzie uit huis
gezet en zwerft voor het eerst van
zijn leven alleen door de stad.
Ontmoeting met de minnares
van zijn vader (Annet Malherbe)
verandert Abels leven (21.15
uur).
Op eerste en tweede kerstdag
zal in het LVC 'Time Bandits'
van Terry Gilliam als kerstfilm
draaien. In die film een aantal
sterren (John Cleese en Michael
Palin van Monty Python, en
Sean Connery, maar de hoofdrol
len zijn voor een zestal dwergen
(22.15 uur). Na de kerst is het
Filmhuis tot en met 6 januari ge
sloten.
In Het Kijkhuis staan deze
week twee films op het program
ma. Eén daarvan is 'Down by
law'. De ander is 'Trois hommes
et un couffin', een komedie van
Coline Serreau die draait tot en
met woensdagavond (19.30 en
21.45 uur). Drie vrijgezellen wor
den opgeknapt met de zorg voor
een pasgeboren baby. Gaandweg
krijgen ze er aardigheid in.
Bij K O draait dinsdagavond
'Rear window' van Alfred Hitch
cock. In deze luchthartige thril
ler tuurt een persfotograaf, aan
huis gekluisterd door een gebro
ken been, om zijn tijd te doden
door een telelens naar de overbu
ren. Dan ontdekt hü een moord
(20.15 uur)
Zoals gebruikelijk overtreft het
filmaanbod gedurende de kerst
dagen in alle opzichten de ruimte
in deze rubriek. De week hink-
stapsgewijs volgend komen we
allereerst 'Oliver' tegen. Morgen
avond (18.55 uur) op BBC 1 en
een kerfstfilm bij uitstek. Het be
treft hier de verfilming uit 1968
met Mark Lester in de titelrol.
Carol Reed heeft er een overtui
gende en ontroerende musical
van gemaakt.
Op Duitsland 1 die avond 'Un
der Fire'. Een spannende film
over een fotograaf (Nick Nolte)
die in het Nicaragua van Somoz
zijn werk probeert te doen en
daarbij voor een keuze komt te
staan: solidair zijn of nieuwsga-
ren (22.20 uur).
'Kaos', het cinematografische
hoogtepunt van 1985, komt zon
dag op Nederland 2 aan bod. De
eerste twee delen van dit vijfluik
worden om 22.48 uur uitgezon
den. De gebroeders Taviani
verfilmde met 'Kaos' een aantal
verhalen van Pirandello. Op
BBC 2 die avond 'AU that jazz'
van Bob Fosse. Roy Scheider
speelt hierin een choreograaf, zo
bezeten van zijn werk dat hij tij
dens een repetitie een hartaanval
krijgt. Een waarschuwing die hü
nauwelyks ernstig neemt (23.25
uur).
'Gandhi' was vier jaar geleden
de grote winnaar van de Oscar
uitreiking. Richard Attenbo-
rough maakte van het leven van
Mahatma Gandhi, de grote stry-
der voor vrede, een groots opge
zette film. Ben Kingsley speelt
de titelrol (maandag, België
Frans, 20.00 uur).
Tranen met tuiten werden in
1970 by 'Love Story' gehuild.
Ryan O'Neal speelt een sympa
thiek type dat verliefd wordt op
een even sympathiek meisje, ge
speeld door Ali MacGraw. On
danks ouderlijk verzet houdt de
relatie stand tot zich een vreselij
ke ziekte aandient (21.20 uur,
België 2).
John Huston wist voor zyn
musical 'Annie' Albert Finney te
strikken. Diens aanstekelijke
hoofdrol en het overvaarde de
buut van Aileen Quinn maakte
de film een paar jaar geleden in
Ben Kinsley als mahatma
Gandhi. (fotoGPD)
Nederland tot een groot succes,
terwijl 'Annie' elders flopte.
Donderdag een herkansing om-
16.10 uur op BBC 1. Op dezelfde
zender 'Educating Rita', een
film die in Nederland juist wei
nig succes had in vergelijking
met elders. Julie Walters wil zich
als eenvoudig meisje ontplooien
en wendt zich daartoe tot een
drankzuchtige Michael Caine
(23.40 uur).
Ook al op BBC 2, maar dan een
dag later, de uitstekende film
'The Verdict'. Paul Newman
speelt hierin een drankzuchtige
(alweer eentje) advocaat die zich
zelf hervindt in een schünbaar
hopeloze zaak. James Mason is
prachtig als zijn gehaaide tegen
stander (23.15 uur). Dezelfde
Newman is om 22.55 uur te zien
op Duitsland 1 in 'Harry and
Son'. Hierin vertolkt hij de rol
van een uitgerangeerde kraan
drijver die zyn frustraties afrea
geert op zyn zoon (Robby Ben
son).
'Flodder'; regie: Dick Maas; hoofdrollen:
Nelly Frijda, Huub Stapel en Tatjana Si-
mic; theaters: Lido, Leiden en Euro, Al
phen
De schatjes van de familie Gisberts
hebbell school gemaakt. Büna drie
jaar nadat zü onder leiding van re
gisseur Ruud van Hemert hun vil-
lawijk op stelten zetten, is nu de
beurt aan de lieverdjes van ma
Flodder.
Wéér wordt een sjieke buurt
door terrorisme ontregeld, wéér
komt er een militair aan te pas om
zaken recht te zetten en wéér is de
tennisbaan trefpunt van snobisme.
Slechts één opmerkelijk verschil.
In 'Schades' kwam de guerrilla van
binnenuit, waren het de rebelleren
de kinderen. Ditmaal zün het men
sen van buitenaf die in het geweer
komen. De familie Flodder dus, by
wijze van experiment in een keurig
milieu gedropt.
Van de bedoelde aanpassing
komt uiteraard niets. Als een onbe
kende apensoort worden de Flod
ders besnuffeld door de nuffige eli
te en die arrogante kennismaking
wordt met harde hand beant
woord. Waarna een ware oorlog
uitbreekt: jongste dochter Toet re
kent met haar kakkerige leeftijdge
nootjes af, Johnny pakt de jonge
heren van de tennisclub aan en ma
Flodder sleurt haar buurvrouwen
door de SRV-wagen. Pas als John
ny eenmaal trouwplannen maakt
met één van die buurvrouwen, is
dat aanleiding voor enige toenade
ring en tevens de inleiding tot een
knallende afsluiting.
De al snel te signaleren gelyke-
nis met 'Schatjes' doet 'Flodder'
geen goed. Het is toch jammer en
Dochter Kees (Tatjana Simic), zoon Kees (René van 't Hof) en Johnny (Huupt Stapel) achter het stuur.
teleurstellend dat Dick Maas
origineel debuut ('De Lift') laat vol- gaan. Nog
filmmakers Dick Maas voorge- Dat laatste is overigens minder
gen door een film die zo vlug zyn
kruit heeft verschoten. Want ook in
de tegenstelling arm-rijk zyn veel
i paar jaar gele- erg. Op dat thema blijft variëren
den stonden Eddie Murphy en Dan mogelyk en dat zal ongetwyfeld
Aykroy<i in 'Trading Places,' zoda- nog vaak gebeuren. En wat de
nig tegenover elkaar. overeenkomst met 'Schatjes' be
treft: dat zal Maas persoonlyk wei
nig deren. Met 'Flodder' gokt hy
vooral op het buitenland. De villa-
wyk die hy creëerde voor 'Flodder'
heeft niets Nederlands en alles van
de suburbs, de buitenwyken, die
we van de Spielberg-films kennen.
Tot in detail, zoals de nummerpla
ten van de auto's, is eraan gedacht
elke associatie met molens en
klompen te vermyden. De effecten
zijn ook op dezelfde grootscheepse
wyze aangepakt als we van de
Amerikaanse film gewoon zyn.
Maar in 'Flodder' wordt zelfs de
grootste ramp met een knipoog ge
bracht en dat is dan ook de groot
ste charme van de film. In een in
terview heeft Dick Maas gezegd
dat 'Flodder' moet worden beke
ken als een stripverhaal.
Het is goed dat in het achter
hoofd te houden, want heel zorg
vuldig hebben de makers elke
nuancering vermeden. De buurt
bewoners zyn kakmensen van het
ergste soort aan wie je zo snel mo
gelijk een hekel moet hebben. Als
op een gegeven moment toenade
ring valt te bespeuren tussen Toet
en een buurmeisje wordt die in de
volgende scène meteen en grondig
de nek omgedraaid. En zo is ook de
rol van Cas Enklaar binnen de per
ken gehouden. Hy speelt een
buurtbewoner met enig begrip
voor de Flodders, maar van teveel
(foto pr) begrip is Dick Maas duidelyk niet
gediend.
Dat is jammer, want op de door
hem gepresenteerde karikaturen
ben je snel uitgekeken. En een film
heb je minder snel uit dan het ge
middelde stripboek.
BART JUNGMANN
'Legal Eagles'; regie: Ivan Reitman;
hoofdrollen: Robert Redford, Debra
Winger en Daryl Hannah; theater: Lu
xor, Leiden.
Wie in de kerstvakantie behoefte
heeft aan een gezellig avondje film,
komt het best aan zyn trekken £>y
de nieuwste film van de producent
van 'National Lampoon's Animal
House' en de regisseur van 'Ghost-
busters', de uit Tsjechoslowakije
afkomstige Canadees Ivan Reit-
Zyn 'Legal Eagles' wordt aange
kondigd als een 'comedy-thriller',
maar je moet wel over een erg
zwak gestel beschikken, wil je ook
maar een moment spanning voe
len. Er is eerder sprake van een ro
mantische komedie, waarby je on
der komedie weer meer een glim
lach, dan een dyenkletser moet
verstaan.
Voor de aangename romance
zijn Robert Redford en Debra Win
ger verantwoordelijk. Redford is
Tom Logan, assistent van de offi
cier van justitie en Winger is Laura
Kelly, een beginnend advocate. Zy
worden met elkaar geconfronteerd
door de zaak Chelsea Deardon. De
ze Chelsea (Daryl Hannah) wordt
verdacht van diefstal van een schil
derij dat eigendom is van haar by
een brand omgekomen vader.
Zoals het een goede romantische
film betaamt, moeten de juridische
tegenvoeters aanvankelyk niets
van elkaar hebben. Zy staat be
kend als iemand die er zelfs niet
voor terugschrikt een hond als ge
tuige op te roepen en voor hèm is
een carrière in de politiek wegge-
'Down by law'; regie: Jim Jarmusch;
hoofdrollen: Tom Waits, John Lurie en
Robert Benigni; theater: Kijkhuis, Lei
den
'Down by law' is de nieuwe film
van Jim Jarmusch, maar by be
zichtiging blykt het blykt vooral
de film van Roberto Benigni te
zyn. Met clowneske onverstoor
baarheid laveert Benigni langs
Amerikaans onbegrip en komt als
de grote ster van deze film boven
drijven.
Filmliefhebbers met een goed
geheugen herinneren hem mis
schien nog van een rol in Bertoluc-
ci's 'Luna'. Wie nader met hem wil
kennismaken, doet er goed aan het
komende filmfestival van Rotter
dam te bezoeken. Daar wordt extra
aandacht aan Benigni besteed en
na het zien van 'Down by law' kan
dat initiatief slechts worden toege
juicht.
Jim Jarmusch heeft Benigni's ta
lenten in elk geval optimaal benut.
Jarmusch heeft zich de laatste ja
ren opgewerkt tot dé Amerikaanse
regisseur die afwijkt van het Holly-
wood-stramien. Althans dat beeld
bestaat in Europa, althans dat
beeld bestaat in Nederland. In
'Stranger than paradise' liet hy de
Hongaarse Eszter Balint opdraven
die voor de 'andere ogen' moest
zorgen. Maar haar rol bleef tame-
lyk beperkt.
Benigni treedt in 'Down by law'
veel meer op de voorgrond als de
vreemdeling, de buitenstaander
die een blik op de Amerikaanse sa
menleving werpt. Hy loopt rond
met een kleine blocnote, waarop
hy staande uitdrukkingen noteert,
om ze vervolgens voor te dragen.
Een cliché als 'It's a sad and beauti
ful world' krijgt door zyn plecht
statig maar gebrekkig taalgebruik
een nieuwe dimensie. Dankzij
'De Speurneuzen'; tekenfilm uit Disney-
studio; stemmen: Paul Haenen en Ton-
ny Huurdeman; theaters: Luxor, Leiden
en Euro, Alphen
Disney's 'Speurneuzen' is losjes
gebaseerd op 'Basil of Baker
Street', het in de Angelsaksische
landen populaire kinderboek van
Eve Titus. In zacht-sombere kleu
ren getekend, wordt een byzonde-
re muizengeschiedenis in het Lon
den van de vorige eeuw. verteld.
In de schaduw van gewone men
sen blykt er ook een door muizen
en ratten bevolkt miniatuur-Lon-
den geweest te zyn. By de meester-
speurder Sherlock Holmes onder
de vloer woont byvoorbeeld ene
Sherlock Hol-muis. In gezelschap
van de gepensioneerde legermuis
Dawson is hy een zielig kinder
muisje behulpzaam bij het opsnor
ren van haar vader, die ontvoerd is
door een akelige vleermuis. De
zoekactie leidt naar professor Rat-
bout Rattatoei, beter bekend als de
Koning van het Riool.In dit kinder
sprookje over de strijd tussen
Goed en Kwaad staan liefst vier re
gisseurs op de titellyst vermeld.
Hun namen kunnen echter gevoeg
lijk worden vergeten, want De
Speurneuzen draagt alle sporen
van een kolossaal, vakbekwaam en
- helaas - onpersoonlyk studio-
produkt. De film heeft by lange na
niet de emotionele impact van ou
de Disney-klassiekers. Ook al valt
er af en toe best wat te lachen en
zal het verhaaltje voor de kleintjes
best spannend zyn.
De nasynchronisatie was in de
vertrouwde handen van Harry
Geelen. Dat zit dus wel goed.
ALBERT KOK
Ferris Buellers day off; regie: John
Hughes; hoofdrollen: Matthew Brode-
rick, Alan Ruck en Mia Sara; theater:
Studio, Leiden.
Na films als 'The Breakfast Club'
en 'Pretty in Pink' geldt regisseur
John Hughes als de meester van
meer geslaagde tiener-films. Ook
zyn nieuwste film met de onmoge-
lyke titel 'Ferris Bueller's day off
is gevuld met zomers tienervertier.
Ferris is een fenomeen in Chica
go. Iedereen kent deze scholier, die
precies doet waar hij zin in heeft en
er gelyktijdig in slaagt voor lief en
verstandig door te gaan. Ferris is
van plan een lekker dagje te spybe-
len en het er eens goed van te ne
men. Hy weet zowaar zyn saaie
'vriendje Cameron tot actie te be
wegen en met de zeldzame Ferrari
van diens vader halen ze ook nog
even het mooiste meisje van de
school op.
Het avontuur van de drie spybe-
laars dreigt gedwarsboomd te wor
den door de directeur van de
school. Deze man heeft het gevoel
constant voor aap gezet te worden
door Ferris, wat natuurlijk ook zo
is. Een andere opponent heeft Fer
ris in zyn eigen zuster. Zij kan het
niet hebben dat broerlief een luize-
leventje leidt, terwyl zy by het
minste of geringste gepakt wordt.
Wie denkt dat Ferris' baaidag
aanleiding geeft tot doldwaze
avonturen heeft het behoorlijk
mis. De stoute fantasie van onze
helden rij kt niet verder dan het
eten in een sjiek restaurant, een be
zoekje aan het museum van mo
derne kunst (gewaagd!) en het op
zwepen van een optocht met be
hulp van een oude Beatle-hit. In
tussen is dan ook nog om onduide-
lyke redenen een grote actie be
gonnen om de ziek gewaande Fer
ris te. redden.
John Hughes wist blykbaar geen
ander middel te vinden het publiek
te boeien dan door Ferris steeds al
zyn geheimpjes en filosofietjes
recht in de camera te laten uitspre
ken. Na de aftiteling wordt het pu
bliek zelfs door Ferris hoogstper-
soonlyk naar huis gestuurd.
De weinige leuke grappen en het
goede acteren van Matthew Brode-
rick gaan in deze onsamenhangen
de, inhoudsloze tienerdroom verlo
L.E
legd. Wanneer de beeldschone
Chelsea er in slaagt, Logan te com
promitteren, moet deze met be
hulp van Laura Kelly zich in de
rechtszaal zien te revancheren.
Eenmaal veroordeeld tot eikaars
gezelschap ontstaat er een relatie,
die alleen maar in iets heel moois
kan eindigen.
De voorspelbare liefdesgeschie
denis wordt gedragen door een in
trige, die even warrig, als oninte
ressant is. Chelsea's vader is mis
schien niet per ongeluk bij de
brand omgekomen, noch is zijn
zeer waardevolle werk daarbij ver
loren gegaan. Tom Logan en Laura
Kelly raken verzeild in een corrup
te en misdadige kunstwereld. Zij
worden geholpen door Chelsea, die
minder onschuldig is dan ze eruit
ziet en door een politieman, die een
boef blykt te zyn.
Schietpartijen, een enorme ex
plosie en een uitslaande brand in
het hartje van New York zyn pro-
duktionele hoogstandjes waartoe
Ivan Reitman zich na 'Ghostbus-
ters' blijkbaar verplicht voelt. Het
voegt niets toe aan de kwaliteit van
het verhaal en het levert geen span
nende of komische situaties op.
Dat alle kunstwerken in de film
echt zyn en dat het een hele presta
tie is alles verzekerd te krygen, is
ook iets waar het publiek geen
boodschap aan heeft.
De film in zijn geheel is oogstre
lend, dankzij Oscarwinnende 'pro
duction'- en 'costume-designers'
en de warme fotografie van de ou
de rot Laszlo Kovacs. De grote ver
dienste van 'Legal Eagles' ligt zoals
te verwachten is, geheel bij de ac
teurs. De glinsterende oogjes van
Redford en de diepe donkere vij
vertjes van Winger: een heerlyke
combinatie. Robert Redford en Debra Winger tegenover en met elkaar in 'Legal
LEONARD ENGEL Eagles'. (foto gpd)
Benigni's mimiek en timing werkt
het echter vooral komisch, en dat
mag ook wel worden benadrukt:
'Down by law' is een onvervalste
en geslaagde komedie.
Tegenover Roberto staan Zack
en Jack. John Lurie en Tom Waits
hebben daar, in contrast met de
springerige Benigni, twee onver
schillige types van gemaakt. Dit
drietal leert elkaar kennen in de ge
vangenis van New Orleans. Een ge
slaagde ontsnappingspoging voert
hen naar de moerassen van Louisa-
na. Na een paar dagen komen ze
aan by een afgelegen huisje. Daar
woont een eenzaam Italiaans meis
je met wie Roberto al snel trouw
plannen maakt. Terwyl hy in het
huis achterblyft, trekken Zack en
Jack verder.
Waarmee een ander cliché over
Amerika op originele wyze wordt
bevestigd: het gastvrije land met
voor iedere vreemdeling een
plaatsje. Alleen de autochtonen
zyn veroordeeld tot zwerven. Roberto heeft het geluk gevonden. Zack en Jack kijken toe.
B.J.