'Mijn prestatie is dat ik mijn mond heb gehouden' De ene Gandhi na de ander 'Jaren zestig zitten weer in de lucht' Hans Emans wint persprijs met tv-interview TV-RUBRIEK Hartstochtelijk vioolspel Kakudo Handel in Mozarts jas interessant Minderheden willen meer informatie uit eigen land ZATERDAG 13 DECEMBER 1986 RADIO-TV-KUNST 'Gandhi', de grote bioscoopfilm, is nog niet op de televisie ge weest maar kan al wel in de vi deotheken worden gehuurd. In drukwekkende film,- vond ik. Regisseur Richard Attenbo- rough had een zo getrouw moge lijke reconstructie gemaakt van de hoogte- en dieptepunten uit Gandhi's leven, althans die in druk kreeg je, al kijkend. Later bleek die indruk juist, althans niet onjuist te zijn, want toen ver scheen bij uitgeverij Sirius en Si- derius de fotobiografie 'Gandhi', met meer dan 150 historische fo to's en ter vergelijking een aantal foto's uit die film. Je ziet dan dat de filmopnamen van Gandhi te midden van textielarbeidsters in Lancashire nauwelijks verschil den van de echte foto, die in 1931 in Engeland genomen werd. Idem dito met een sterretje voor bijvoorbeeld de scène waarin Gandhi in 1930 zout oppakte in Dandi,- de reconstructie is per fect! Maar niet alleen de reconstruc tie van de spectaculairste ge beurtenissen uit Gandhi's leven was heel natuurgetrouw, ook de acteurs waren door Richard At- tenborough (en de Engelse Hans Kemna die hem bij de 'casting', het uitzoeken van de juiste ac teurs, heeft geholpen) met grote zorg uitgezocht. Gandhi onder steund door zijn achternichtjes (foto uit 1948), of Ben Kingsley ondersteund door twee Indische actrices,-je moet goed kijken om het verschil te zien. Hetzelfde geldt voor Gandhi aan het spin newiel en Ben Kingsley aan het spinnewiel. En niet alleen dat Ben Kingsley, met stalen zieken fondsbrilletje op, kaal, in het wit gedrapeerd of met ontbloot bo venlijf, fysiek zo sprekend op Gandhi leek, hij toonde zich daarnaast ook een uitstekend ac teur. Zijn manier van praten, zijn manier van bewegen, zijn manier van kijken... Allemaal op en top Gandhi. Hetzelfde geldt voor de bijfiguren, als je de foto's van vroeger en de stills van de film vergelijkt. Roshan Seth lijkt heel erg op Pandit Nehru, Alyque Pa- damsee lijkt sterk op Moham med Ali Jinnah, Peter Harlowe lijkt sprekend op Lord Mount- batten. De grote kunst bij zo'n historische film over gebeurte nissen en mensen die de bio scoopbezoekers zich nog van de Polygoon Profilti-journaals kun nen herinneren, is natuurlijk om niet alleen de meest gelijkende personen te vinden voor de hoofdrollen (want als over tien jaar in Nèderland de film 'RSV' wordt gemaakt, accepteren we toch niet dat Van Aardenne door Derek de Lint wordt gespeeld, want wij hadden een heel andere Van Aardenne in ons geheugen), maar ook nog acteurs van grote klasse. Want zij moeten grote persoonlijkheden uitbeelden, en dus iets over kunnen brengen van hun imago, hun charisma. Hoe vaak zijn we in de loop der jaren als film- en tv-liefhebber niet in het schip gegaan met dik ke, sigaren rokende mannen die of te weinig op Churchill leken, of te weinig van diens acteerta lent blijk gaven!... kreeg een heleboel Oscars, het publiek wilde er voor naar de bioscoop komen, en toen dach ten andere filmproducenten: ha, er is een willige markt voor good old India-films, laten we ook zo'n film, of zo'n televisieserie ma ken! Goed idee natuurlijk. De ge schiedenis van Engeland-India is rijk genoeg, en de Engelse litera tuur over India is omvangrijk ge noeg, om er meer dan een spek takelfilm uit te brouwen. Dus kregen we achtereenvolgens de Engelse series 'Jewel in the crown', 'The far pavilion' en laat stelijk 'Mountbatten' te zien. Al lemaal series van standing, ver gelijkbaar met zulke classics als de Forsyte Saga, The Pallissers en dergelijke, die nog wat dich ter bij huis speelden, maar even groots waren opgezet als ge noemde India-series. Nu kan ik mij óm de waarheid niet herinne ren of Gandhi of één van de an dere hoofdpersonen in die test match Engeland-India ook nog graag een klacht willen depone ren bij de International World TV-Series Association alsook bij de World Actor's Guild over het ergerlijke feit dat Gandhi en Nehru en Mountbatten 'onze' Gandhi, Nehru en Mountbatten niet meer waren. Ik begrijp dat zij niet door zichzelf konden wor den gespeeld,- zij zijn dood, één vanzelf, twee door moordenaars hand. Maar dari hadden zij toch gespeeld moeten worden door hun eerste 'plaatsbekleders', door Ben Kingsley, Roshan Seth en Peter Harlowe, zodat in elk geval de acteur-Gandhi op de voorgaande acteur-Gandhi leek, en de acteur-Nehru op de geves tigde acteur-Nehru. Anders wordt het een rommeltje in tv-se- rie-India! Tenslotte werden Gandhi en Nehru en Mountbat ten ook in het werkelijke leven hun levenlang door dezelfde mensen gespeeld, dus waarom zou dat in de wereld van film en, televisie niet kunnen?! HILVERSUM (GPD) - „De enige prestatie die ik heb geleverd is dat ik mijn mond gehouden heb. Dat is de kracht van het interview. Ik zat ademloos naar die man te luisteren, wat hij zei was zo mooi integer". VA- RA-redacteur Hans Emans (42) maakte zijn interview over euthanasie met de Am sterdamse huisarts Piet Postema vorig jaar zomer op het moment dat dit vraagstuk sterk in de be langstelling stond na ver^ dachte sterfgevallen in ver* pleeghuis De Terp in Den Haag. Het interview werd in VARA's Achter het Nieuws uitgezonden. Onlangs werd bekend dat Emans voor de documentaire de Persprijs van de Landelijke Vereni ging van Huisartsen heeft gewonnen. De prijs wordt 15 december uitgereikt. Hans Emans: „Alle discussies over euthanasie gaan over de juri^isch- ethische kant, maar ik wilde het verhaal hebben dat nog nergens was verteld. De menselijke kant. Wat het betekent voor artsen om dat laatste spuitje te geven. Ze wor den meestal afgeschilderd als men sen, die 's avonds eventjes met een koffertje op stap gaan om een spuitje uit te delen en vervolgens rustig naar huis gaan om de vol gende patiënt te behandelen". door Renate van Iperen Gemakkelijk was het niet om een arts bereid te vinden over zijn ervaring met euthanasie te praten. Piet Postema ging uiteindelijk pas akkoord nadat hij zich uitgebreid had geinformeerd over de juridi sche gevolgen. „Ik kwam 's avonds bij hem thuis en het klikte meteen. Hij was zelf verschrikkelijk emo tioneel. Je moet dan ontzettend op passen dat je geen vette vragen stelt, datje niet te hijgerig wordt in de trant van: 'Hoe doe je het pre cies en wat gaat er dan door je heen'. Ik wilde heel sec blijven". Na afloop heeft Postema wel een onderhoud gehad met de genees kundige inspectie, maar tot ver dere juridische stappen heeft dit niet geleid. Veel collega-artsen lie ten hem weten dat het goed was dat het een keer gezegd was. Kil medium De reportage is inmiddels ook in Zweden, België en Finland uitge zonden, terwijl ook de Amerikaan se Networks belangstelling heb ben getoond. Hans Emans: „Zelfs met Engelse ondertiteling blijft het verhaal emotioneel en geladen". Zelf voelde hij grote betrokken heid bij de arts in zijn verhaal. „We hadden elkaar nog nooit gezien, maar hij biologeerde me vanaf het eerste moment". Juist die betrokkenheid is iets wat Hans Emans op de televisie vaak mist. „Mensen worden in tv- shows veel te veel gebruikt ter meerdere eer en glorie van de pro grammamaker. Ze houden een mi crofoon in de hand, maken een babbeltje omdat ze nu eenmaal een ander nodig hebben,'maar in feite gaat het om henzelf. Terwijl televi sie juist op het punt van het over brengen van de emotie een fantas tisch medium is". „Wat je met de televisie veel meer kunt dan met andere media is het ontroeren van mensen. Maar om me heen zie ik steeds meer dat de tv een kil medium wordt: recht toe, recht-aan, showtje-dit, show- tje-dat en babbel-de-babbel. Veel te veel televisiecollega's zijn in hoofdzaak in zichzelf geïnteres seerd en niet in de mensen met wie ze omgaan". „Neem Ivo Niehe. Die moet voor zichzelf en zijn achterban scoren. Het is immers zijn show. En zelfs zo'n interview van Jaap van Meek- ren met mevrouw Rost van Ton ningen is alleen een stunt. Hij is niet werkelijk geïnteresseerd in die vrouw. Hij wil alleen maar laten zien hoe hij, meneer Van Meekren, alle boeken van Lou de Jong uit zijn hoofd heeft geleerd en dat hij wel weet hoe het allemaal in elkaar steekt. Daar schiet je toch niks mee op? Al die praatshows! Je wordt er neergezet met een glaasje prik of wijn en voor de rest dien je als Hans Emans: interview over euthanasie klapvee. Drie zinnen mag je zég gen. Je wordt doodgewoon mis bruikt". Dodelijk Als groot voorbeeld van hoe het wel zou moeten noemt Hans Emans VPRO-programmamaker Cherry Duyns, die onlangs een drieluik maakte over het dagelijk se leven op de kankerafdeling van een ziekenhuis. „Prachtige docu mentaires, die gemaakt zijn vanuit intense betrokkenheid. Een schan de dat zo weinig mensen daarnaar kijken, terwijl het iedereen aan gaat. Die serie is honderd keer eer lijker dan de ziekenhuisserie St. Elsewhere". „En dan dat gelul van mensen die roepen dat een interview nooit langer mag duren dan vijf minu ten. Nee, inderdaad niet als politici aan het woord zijn. Tenzij ze gewo ne mensentaal praten. Maar altijd dat gepraat over anderen, nooit eens over zichzelf. Dodelijk. Het moment dat mensen hun hart uit spreken, dingen van zichzelf prijs geven, hun voorgevel slopen en kwetsbaar zijn, dat is tv op haar best". a e^en acte de presence gaven ih 'The jewel in the crown' en 'The far pavilion', maar zeker is dat zowel Gandhi als Pandit Nehru een importante rol speelden in 'Mountbatten'. En nu zou ik Kaoru Kakudo, viool en Herman Uhlliorn, piano. Met werken van Mozart, Franck, Tartini en Suk. Gehoord op 12 december in de Ka pelzaal van K O. LEIDEN - Twee pianosonates met vioolbegeleiding, zo kan men de werken typeren die gis teravond voor de pauze ge speeld werden. De sonate in' Bes K.V. 378 is één van de mooiste sonates die Mozart voor piano en viool schreef. In de achttiende eeuw stond de pianist op de eerste plaats en dit is duidelijk te horen in de muziek: vrijwel alle thema's worden op de piano geïntrodu ceerd. Het was mij niet duide lijk waarom de vleugel bijna dicht bleef. Van mij had hij he lemaal open mogen staan. Wel licht daardoor klonk de pia nopartij vlak en saai. Pianist Herman Uhlhorn speelde haast te bescheiden, waardoor ik be paalde accenten en verschillen in stemming miste, met name in de mineurgedeelten. Violiste Kaoru Kakudo heeft een soepele en volle toon. Haar bijna solistische aanpak kwam beter tot zijn recht in de roman tische composities later op de avond dan in Mozart. Van de vioolsonate van Cesar Franck speelde zij opvallend mooi het derde deel. De recitatiefgedeel ten hierin kregen een poëtische spanning die het publiek in zijn ban hield. Deze violiste beschikt behal ve over een uitstekende linker handtechniek over een ont spannen manier van strijken waardoor haar toon ook in ster kere gedeelten nooit gefor ceerd klinkt. In de razend inge wikkelde pianopartij van deze sonate toonde Herman Uhl horn zich een betrouwbare partner. Beide musici wisten mooi de lange spanningsbogen op te bouwen. Na de pauze was de violiste de belangrijkste in het pro gramma. Het waren dan ook stukken gecomponeerd door eertijds beroemde vioolvirtuo- zen die nü uitgevoerd werden. Beroemd is Tartini's schepping "duivelstrillersonate", in die tijd (18e eeuw) het meest vir tuoze wat er voor viool was ge schreven. Ondanks de hoge technische eisen had Kaoru Kakudo ook hier muzikaal veel te vertellen. Een stemmig slot vormde het Liebeslied opus 7, no. 1 van Jo seph Suk, salonmuziek in de beste zin van het woord, op in nige wijze vertolkt door Kaoru Kakudo en Herman Uhlhorn. Dezelfde sfeer ademde de toe gift, de Romanza Andalusa van De Sarate, die met ingehouden hartstocht gespeeld werd. FRANK DEN HERDER Der Messias, in een bewerking door W.A. Mozart van The Messiah van G.F. Handel. Uitgevoerd door koor en orkest van het Utrechtse Barok Consort o.l.v. Jos van Veld hoven. Solistische medewerking: Barbara Borden sopraan, Christa Pfeiler alt, Nico van der Meel tenor en Harry van der Kamp bas. Ge hoord in de Harteburgkerk op vrij dag 12 december. LEIDEN - Curiosum of meer dan dat, is de vraag die men zich zou kunnen stellen bij de bewerking die Mozart in 1789 op verzoek van de Weense mea- cenas Gottfried Baron van Swieten maakte van Handels oratorium. In hetzelfde jaar werd het werk tijdens een huis concert onder leiding van Mo zart zelf ook uitgevoerd. Het maken van bewerkingen van i andermans of ook wel eigen composities is in alle tijden door componisten gedaan: Bach bewerkte Vivaldi en ei gen werk, Liszt bewerkte Bacli, Ravel bewerkte Moussorgsky en vele anderen èn zichzelf, om maar enkele van de meest be kende voorbeelden te noemen. Dat bewerken houdt dan in dat een werk voor een andere in strumentale bezettig dan de oorspronkelijke herschreven wordt. In zijn bewerking van de ora toria van Handel breidde Mo zart de bezetting van het orkest uit met houtblazers, hoorns en trombones. Het orgel werd daardoor overbodig, het klave cimbel bleef weliswaar gehand haafd, maar kreeg een zeer be scheiden rol. Hierdoor veran dert de klankkleur van het ba- rokorkest ingrijpend. Voorts zijn er grote verschillen in fra sering en articulatie, mede doordat de Duitse vertaling in accenten en articulatie ver schilt van de oorspronkelijke Engelse tekst. Het meest opvallende in deze versie van dit overbekende ora torium was de andere klankkleur die door de hout blazers veel voller was. On danks de uitbreiding van het orkest bleef het klankbeeld zeer doorzichtig. Afgezien van enkele ongelukjes, variërend van wat haperende inzetten en samenspelmomenten tot en met omvallende verlichtings- apparatuür, gaven koor en or kest van het Utrechts Barok Comsort een uitstekende uit voering. De strakke klank van het geheel was een verademing vergeleken met de logheid die traditionele uitvoeringen nog wel eens wil kenmerken. Van de solisten vielen vooral de in Leiden niet onbekende tenor Nico van der Meel en Harry van der Kamp, beiden met prachti ge stemmen, op door hun ge makkelijk en overtuigend ge zongen aandeel. De sopraan Barbara Borden en de alt Chris ta Pfeiler bleven hierbij wat achter. Of men deze kennisma king met Handel in Mozarts jas je als curiosum wil beschou wen of als meer is een-kwestie van persoonlijke voorkeur, in teressant was deze kennisma king in ieder geval. MIES ALBARDA HILVERSUM (ANP) - Etnische minderheden in Nederland hebben op radio en televisie vooral behoefte aan verstrooiende muziek-, sport- en spelprogramma's met meer actuele informatie uit het eigen land. Omdat de Neder landse omroep op dit vlak te weinig biedt, kan het Westduitse tv-programma 'Nachbarn in Europa' zich in een grote belangstelling ver heugen. Bovendien hebben buitenlanders veel vaker dan Nederlanders videorecorders in huis om zelf het aanbod te kunnen bepalen. Deze conclusies trekt het onderzoeksbureau Veldkamp uit een enquête onder 1.200 in Ne derland wonende buitenlanders (in volgorde van integratie: Italianen, Joegoslaven, Grie ken, Portugezen, Spanjaarden, Turken, Ma rokkanen en Chinezen). De uitkomsten van het in opdracht van NOS en Feduco uitgevoer de onderzoek 'Media en minderheden' zijn de ze wëek in Hilversum gepresenteerd. In 1980 is het eerste media-onderzoek onder etnische groepen in Nederland gehouden. Zes jaar later stellen de onderzoekers vast dat on danks aanpassing aan de Nederlandse cultuur en het beter wegwijs worden in de samenle ving, de behoefte aan eigen radio- en televisie programma's, kranten en informatie uit het land van herkomst niet is verminderd. Leeftijd speelt daarbij nauwelijks een rol: ook jongeren willen graag meer informatie uit het eigen land. Joegoslaven en Italianen zijn het best be kend met het rtv-aanbod; Turken, Marokka nen en Chinezen het minst. De bekendste tv- programma's zijn de 1-2-3 Lottoshow, het NOS-Journaal en Sesamstraat.. Het minst be kend zijn EO's Tijdsein, de Ver-van-mijn-bed show en Van Kooten en De Bie. Wat de radio betreft is opmerkelijk dat veel Turken perma nent zijn afgestemd op Turkse piratenzenders. HILVERSUM (GPD) - In de serie 'Wie in 't Nederlands wil zingen' richt de VARA-radio, na de spraak makende met de Zilveren Reiss- microfoon bekroonde serie 'Door de nacht klinkt eén lied' (over Ne derlands amusement in en rond de Tweede Wereldoorlog)? de komen de veertien weken de aandacht op de jaren zestig. In de nieuwe reeks komen vele bekende en onbeken de opnamen uit die tijd aan bod en geven zangers, zangeressen, pro ducers, regisseurs en tekstdichters hun visie. door Renate van Iperen Ruim een jaar onderzoek ging vooraf aan de uiteindelijke versie van de serie. Herman Stok, mede producer en presentator: „Over de Nederlandstalige muziek in de ja ren zestig zijn nauwelijks naslag werken ter beschikking. We heb ben dus tien jaargangen van om- roepgidsen en alle muziekbladen uit die tijd doorgesnuffeld. Vele ge sprekken gevoerd en privé-collec- ties opgespoord". Stok verheelt niet dat'er in het maken van een dergelijke radio documentaire zoveel werk zit dat het nauwelijks meer te financieren is: „Als de VARA ons overwerk zou moeten uitbetalen, dan was de ze omroep nu failliet geweest". Waarom aandacht voor de jaren zestig? „Ik kreeg opeens zo'n krie bel", verklaart Stok, „het zit weer in de lucht, er is behoefte aan on der het publiek". In de serie wordt de geschiedenis van het Neder landstalige lied in de jaren zestig Herman Stok presenteert 24-delige radioserie niet chronologisch geschreven, maar thematisch. De eerste afleve ring „Er komen andere tijden", die vanmiddag te beluisteren is, begint echter wèl met de overgangsperio de van de brave jaren vijftig naar de rumoerige jaren zestig. Tienersterretjes als Ria Valk, Rob de Nijs, Willeke Albefti, Her man van Keeken en Peter Koele- wijn namen met groot gemak en elan het vaandel over van gevestig de namen als Annie de Reuver, Teddy Scholten en de Selvera's. Een nieuwe piepjonge generatie kwam vers uit de schoolbanken voor het voetlicht. Talentenjachten werden aan de lopende band ge houden en de platenmaatschappij en hadden hun handen vol aan de begeleiding van al dat aanstormen de talent. Alles werd anders: de muziek kabbelde niet langer voort op de vertrouwde wijsjes. Vele ar tiesten van 30, 40 jaar hadden het moeilijk met die grote ommezwaai. „Sommige zangeressen stónden te huilen op het podium", vertrouwt Ad van der Gein (Cocktail Trio) de luisteraars tóe. De zangeres Jany Bron van de Ramblers was een van de artiesten, die het in die tijd voor gezien hield. „Ik kon die teksten Herman Stok: opeens zo'n kriebel. niet zingen, want ik kon daar op mijn leeftijd niet achter staan". In veertien afleveringen blikt de VARA-radio terug op vele facetten van de Nederlandstalige muziek uit de jaren zestig. Aan bod komen onder meer de rol van de radio, de musicals, hét uitgaansleven, de te levisie, songfestivals en cabaret. (Zaterdag, radio 2, 14.03 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33