Howard: een eigenwijze eend in de bijt Q D Een wat bleke 'Sterretijd' 'The Killing': verslag van een overval VRIJDAG 12 DECEMBER 1986 PAGINA 19 'Howard'; regie: Willard Huyck; hoofd rollen: Lea Thompson, Jeffrey Jones en Tim Robbins; theater: Lido, Leiden Howard T. Duck laat zich het best omschrijven als het buitenechte lijk kind van E.T. en Katrien Duck, een eend van een andere planeet. Nietsvermoedend komt Howard aan het begin van de film thuis van een dag hard werken. We bevinden ons op Duck World, een wereld die zich in niets onderscheidt van de onze; alleen heeft iedereen een sna vel en een staart. Net als Howard zich wil verdiepen in de nieuwste Playduck, wordt hij door een bui tenaardse kracht uit zijn apparte ment gezogen en verruilt Duck World voor de planeet Aarde. Daar is in een laboratorium een foutje gemaakt, waardoor later ook nog een andere griezel uit een ander deel van het universum op de we reld landt. Howard komt terecht in een achterafbuurt van Cleveland, sluit vriendschap met een aantrekkelij ke popzangeres, maar heeft het verder niet erg begrepen op die verzameling 'kale apen'. Howard wil maar één ding: zo snel mogelijk terug naar Duck World. Kortom, het lijkt er verdacht veel op dat de makers uit de stal van filmtycoon George Lucas de ge schiedenis van E.T. nog eens dun netjes over doen. Maar de figuur van Howard the Duck bestaat al een jaar of tien in stripverband. Toch zit er treurig weinig origi neels in deze film over deze eigen wijze, sigaarrokende eend. Neem alleen die intro al, de sce ne waarin we dus Howard zien thuiskomen. Zijn gezicht blijft daarbij echter buiten beeld, zodat twee druppels op het begin de kijker in de waan is met een ho- 'Back to the future'. v mo sapiens te maken te hebben. Zo gaat het maar door in deze wordt pijnlijk bevestigd met 'Ho- snel uitgewerkt. Bij stukjes en beetjes wordt het in- film. Voortdurend wordt er op va- ward'. En het einde is, terieur van zijn woning getoond en riërende niveaus van onbe- zelfs voor iemand die zelden naar bedenken vc daaruit blijkt Howards ware ge- schaamdheid geciteerd uit eerdere De spectaculaire effecten missen de film gaat, makkelijk te voorspel- making met daante. Deze introductie Ujkt als produkten van de Amerikaanse de spanning om werkelijk te over- len. Al met al is er weinig reden te BIOSCOPEN filmfabriek. Alle scepsis over de tuigen. De gimmick van een pra- Howard creatieve crisis in Hollywood tende eend in een mensenwereld is Thompson) e< leert Beverly (Lea 71 lesje (fotopr) >or een nadere kennis- Howard T. Duck. BART JUNGMANN 'A Hora da Estrela'; regie: Suzana Ama- ral; hoofdrollen: Marcélia Cartaxo, José Dumont en Tamara Taxman; theater: Kijkhuis, Leiden. 'A Hora da Estrela' is een film die in eigen land (Brazilië) met zo'n beetje alle prijzen is overladen, maar ook in Europa erkenning kreeg. Op het filmfestival van Ber lijn werd 'Sterretijd' vereerd met de prijs van de kritiek en Marcélia Cartaxo viel de prijs ten deel voor de beste actrice. Alle reden om kennis te maken met deze expo nent van wat een opbloei van de Braziliaanse cinema heet. Suzana Amaral heeft een film ge maakt die door zijn originaliteit en eenvoud weliswaar bewondering verdient, maar die tevens het ge duld van de toeschouwer te veel op de proef stelt. De hoofdpersoon is namelijk een anti-heldin van het ergste soort, eentje die irritatie wekt. Macabéa is een negentien-jarig meisje, dat uit het achtergebleven noordoosten van Brazilië komt en in de harde maatschappij van de grote stad totaal verloren is. Maca béa is niet alleen achterlijk en naïef, ze is ook lelijk, vies, slordig, onhandig en dom. Ze toont geen enkel initiatief en laat haar hande lingen volledig bepalen door haar omgeving. De mensen bekijken haar vol af schuw en buiten haar onwetend heid uit. Haar werkgever betaalt minder dan het minimumloon, maar voor het uittypen van een brief heeft zij dan ook een hele dag nodig en dan staan de letters nog schots en scheef, zitten er gaten in het papier dat bovendien met af drukken van vette vingers is be duimeld. De meisjes met wie ze een kamer deelt, zijn meer door de wol ge verfd en weten zich met een ge haaide mentaliteit staande te hou den. Door het imiteren van Gloria, de enige die zich even haar lot aan trekt, probeert Macabéa de aan dacht van mannen op zich te vesti gen. Dit resulteert in een aantal ko mische scènes: Macabéa in een propvolle metro tussen de mannen geklemd, blikt verheerlijkt van de oksel van de een naar die van de ander; of een Macabéa die denkt dat een man met zonnebril haar ge fascineerd opneemt, totdat deze il lusie wreed wordt verstoord wan neer de man vergezeld van zijn blindegeleidehond het etablisse ment verlaat. De ware Jacob denkt zij te ont moeten in de figuur van Olimpico. Deze metaalarbeider lijkt in alles op Macabéa, alleen weet hij zijn on wetendheid en onvermogen te ca moufleren met typisch mannelijke bravoure en overmoed. Zijn inte resse in Macabéa is uitsluitend ge baseerd op het feit dat hij niets be ters kan krijgen. Zodra 'vriendin' Gloria van zijn bestaan verneemt, werpt zij zich op hem. Olimpico is een makkelijke prooi en laat Maca béa in de steek. Zij kan alleen nog luisteren naar de nutteloze wetens- waardigheidjes die de radio om de haverklap meldt en zich verliezen in een door een waarzegster voor gespiegelde ideale toekomst. Het personage is door Marcélia Cartaxo inderdaad overtuigend FILMS OP VIDEO Geen succevolle film zonder ver volg. Op Rambo volgde Rambo 2 en als Stallone lang meegaat dan zullen we Rambo 12 nog wel meemaken. Er zijn ook ander soortige vervolgfilms, films die met het grote voorbeeld niets te maken lijken te hebben, maar die wat betreft opbouw en hoe veelheid actie éen evenbeeld zijn. Neem 'Commando' van regis seur Mark Lester. Arnold Schwarzenegger is er sterker en harder in dan Rambo, maar de opzet van de film is een dupli caat. Schwarzenegger praat iets meer en de ballonnen die hy spieren noemt zijn groter dan die van Stallone, maar de bedoelin gen zijn duidelijk. 'Commando' is gemaakt voor degenen die de Rambo's mooi vonden. Van CBS/Fox. 'Remo, unarmed and dange rous' van Guy Hamilton heeft ook Rambo-trekjes al is er min stens even duidelijk gekeken naar de James Bond-films. Hoofdrolspeler Fred Ward had de halfbroer of in elk geval de op volger van Bond moeten wor den, met dit verschil dat hij kara- te-achtige technieken in zijn vechtpartijen gooit. 'Remo' is in ons land in de bioscoop niet erg aangeslagen. Dat is vreemd, want' de film kent veel knap ge maakte actiescènes. Ward doet het goed en de bijrol van Joel Grey (ooit beroemd door 'Caba ret') is grappig. Van RCA. Meer in de lijn van de Bronson- wreekfilms is 'Defiance' van John Flynn. Jan Michael Vin cent krijgt te maken met een bende die zijn vriend doodt. Vin cent is vredelievend tot je hem kwaad maakt. Wordt hij boos dan slaat hij aan het moorden, maar dat noemt'ie dan gerechtig heid. Moreel tamelijk verwerpe lijk, dit soort films, maar wel vol actie en daarom by velen gewild. Van RCV 2001. Minder hevige actiescènes, maar aardig om te zien door de goedwillende lobbes Alex Kar- ras is 'Mad Buil', geregisseerd door Walter Doniger en Len Steckler. Het verhaal over een worstelaar die gewoon wil wor stelen, maar die te maken krijgt met een maffe moordenaar is matig, maar Karras is een acteur naar wie je met plezier zit te ky- ken, ook al zijn zijn teksten wei nig meer dan clichés. Ook van RCV 2001. In de afdeling humor en dolle pret heb je navolgers by de vleet. Na 'Police Academy* kwam on der andere 'Moving violations', een film van Neal Israel die in ons land in de bioscoop werd uit gebracht onder de titel 'Traffic school'. Wanhopig slechte rijles- sers proberen hun examen te ha len. Alles wat er fout kan gaan dat gaat fout. Ongeluk na onge luk, grap na grap. Soms is de film leuk, soms flauw. Het verhaal over Robin Hood en zijn dappere daden in het woud van Sherwood is in tiental len verhalen en films vastgelegd. Ray Austin probeerde het weer eens met humor en hij huurde George Segal, Morgan Fairchild en Janet Suzman in. Een giller is het niet geworden. De meeste humor is nogal melig, maar ben je gevoelig voor Engelse (on)gein en begin je te grinniken dan hou je er niet meer mee op. RCV 2001. Puberhumor is populair de laatste tijd. 'Mischief probeert daar een graantje van mee te pik ken. Mei Damski situeert zijn kalverliefde in de jaren vijftig. De muziek is schitterend, het spel redelijk, maar het tempo te traag en de verwijzing naar 'Re bel without a cause' te gemak zuchtig. Van CBS/Fox. PETER DE ZWAAN 'The Killing'; regie: Stanley Kubrick; hoofdrollen: Sterling Hayden, Marie Windsor en Vince Edwards; theater: Kijkhuis, Leiden Als een veronachtzaamd meester werk wordt deze week de dertig jaar oude film 'The Killing' in het Kijkhuis gepresenteerd. Dat is een tikkeltje overdreven. 'The Killing' is een spannende thriller en in zijn documentaire achtige opzet ook beslist apart te noemen, maar de toen 28-jarige Stanley Kubrick was nog niet de bijzondere filmmaker zoals hij zich later ontpopte. Pas later gaf hij met zijn films een boeiende dimensie aan bepaalde genres. Met 'The Kil ling' blijft hij binnen de paden van de film noir. Alleen de climax ser veert hij in diverse porties en dat is dan ook het meest fascinerende ge deelte van de film. Voordat het zover is hebben we al kennis gemaakt met de hoofd rolspelers die een spectaculaire roofoverval op de kassa van de ren baan beramen. Johnny Clay (Ster ling Hayden) is het brein achter de misdaad en hij heeft voornamelijk een aantal beginnelingen om zich heen verzameld die ieder hun ei gen reden hebben om als handlan ger op te treden. De overval lijkt te slagen, ook al is uitvoering niet smetvrij. Die uitvoering wordt, zoals ge zegd, in opeenvolgende fragmen ten verteld, waarbij elke keer één van de medeplichtigen centraal staat. Door de commentaarstem, die de hele film is te horen, en de speaker van de renbaan worden ze aaneen gesmeed. Dat werkt heel •verrassend. Tim Carey moet bij voorbeeld tijdens de race één van de paarden neerschieten om pa niek te veroorzaken. Dat moment (OP)NIEUW 'Howard' - Lido, Leiden 'The Story of O II' - vervolg op des tijds zo scandaleuze pornofilm, Tria non, Leiden 'The Hitcher' - Rutger Hauer in ster ke rol van wraakzuchtige lifter, City, Katwijk 'Color Purple' - sentimentele geschie denis van zwarte vrouw die zich ont worstelt aan onderdrukkende man spersonen, City, Katwijk BLIJVERS 'Youngblood' - Rob Lowe als jeugdi ge ijshockeyer, aan het begin van een veelbelovende loopbaan, Luxor, Lei den 'Poltergeist 2' - Amerikaanse familie opnieuw belaagd door klopgeesten, City, Katwijk 'Ruthless People' - grove komedie met Bette Midler en Danny DeVito in glansrollen, Lido, Leiden en Euro, Al phen 'Aliens' - griezelig en spectaculair vervolg op griezelfilm Alien', City, Katwijk 'The Mission' - meeslepend melodra ma over missiewerk, Lido, Leiden 'Heartburn' - niet bijsters geslaagde relatiefilm met sterren Streep en Ni cholson, Lido, Leiden én Euro, Al phen •Running Scared' - lachfilm met Gre gory Hines als politieman. Euro, Al phen Top Gun' - Amerikaanse straaljager piloten in opleiding, Lido, Leiden en Euro, Alphen. SEXFILMS 'Wet Dreams' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'De gelaarsde poesjes' - Rex, Leiden. 'Running Scared' - Euro, Alphen. 'Zusters voor dag en nacht' - Euro Al phen. 'Ruthless People' - Euro, Alphen 'Sexfeestjes' - Euro Alphen. DEN HAAG 'Quicksilver' - Asta, al. 'Color-Purple' - Babyion (471656), al. 'Ruthless People' - Babylon, al. 'Heartburn' - Babylon, al. 'Highlander' - Cineac (630637), 16 jr. 'Legal Eagles' - Cineac, al. 'Down and out in Beverly Hills' - Ci neac, al. •Aliens' - Euro (667066), 12 j 'Hannah and her s (456756), al. 'Un homme et une femme, twintig jaar later' - Metropole, al. - Metropole 'Youngblood' - Odeon (462400), al. 'Running Scared' - Odeon, 12 jr. •Howard' - Odeon, al. '8 millions way to die' - Odeon, 16 jr.. 'Brandend Verlangen' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Stoeipoezen in het hooi' - Le Paris, 18 jr. 'Honeymoon in Paradise' - Le Paris, AMSTERDAM •Color Purple' - Alfa (278806), al. 'Death of a salesman' - Alfa, 16 jr. 'Crocodile Dundee' - Alfa, al. 'Aliens' - Alfa, 12 jr. 'The Shooting Party' - Alhambra (233192), al. 'Hannah and her sisters' - Alhambra, al. 'Fantasia' - Alhambra, al. 'Ruthless People' - Bellevue Cinera ma (234876/266227), al. 'Top Gun' - Cinerama, al. 'Heartburn' - Calypso (266227/234876), al. 'Camorra' - Cinecenter, 16 jr. 'De rode kus' - Cinecenter, 16 jr. 'Abel' - Cinecenter, al. 'Howard' - Cinema (151243), al. 'Ruthless People' - Cinema, al. •Running Scared' - City (234579), 12 jr 'Psycho III' - City, 16 jr. '8 millions way to die' - City, 16 jr. 'Asterix contra Caesar' - City, al. 'Howard' - City, al. 'Youngblood' - City, al. 'Down and out in Beverly Hills' - City, al. 'II Conformista' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Gay Lesbian Filmfestival' - Krite rion, 16 jr. 'Meisjes in vuur en vlam' - Parisien (248933), 18 jr. 'Down by law', - The Movies (245790), 16 jr. 'Death of a salesman' - The Movies, 16 jr. 'Diva' - The Movies, 16 jr. 'About last night' Tuschinski, (262633), 12 jr. 'Down and out in Beverly Hills' - Tu schinski, al. 'Un homme et une femme, twintig jaar later' - Tuschinski. al- 'Target' - Tuschinski, 16 jr. 'Legal Eagles' - Tuschinski, al. 'The Mission' - Tuschinski, 12 jr. 'Betty Blue' - De Uitkijk, 16 jr. TELEVISIE m eens wakker moeten worden ge- (foto pr) neergezet, zozeer zelfs dat je vin gers jeuken om haar eens wakker te schudden en de ogen te openen voor de (harde) werkelijkheid. Zo ver komt het helaas in 'A Hora da Estrela' niet. LEONARD ENGEL Mooi voorbeeld van een film noir is 'Niagara'. Woensdag te zien op België 2 om 20.20 uur. Zoals de titel al belooft, speelt de film zich af tegen de achtergrond van de Niagara-watervallen. Een echt paar brengt daar zijn witte broodsweken door en de echtge note heeft nu al genoeg van haar man. Ze heeft moordplannen. Henry Hathaway maakte 'Niaga ra' in 1953 en koos voor de man nelijke hoofdrol Joseph Cotten. Vier jaar geleden blies Lawren ce Kasdan dit filmgenre nieuw leven in met 'Body Heat'. Wil liam Hurt speelt hierin een mid delmatige advocaat die een stormachtige verhouding krijgt met een getrouwde vrouw. Het plan rijst - zie ook 'Niagara' - om haar echtelijke obstakel uit de weg te ruimen. Andere hoofdrol is van Kathleen Turner (vrijdag, Nederland 2, 23.46 uur). Om even terug te keren naar woensdag: Duitsland 2 heeft de ze avond 'C'eravamo tanto ama- ti' op het programma staan. Dat is een film van Ettore Scola, waarin drie strijders tegen het fascisme elkaar dertig jaar later weer ontmoeten. Ze maken de balans op (22.35 uur). Op Duits land 3 begint vijf minuten eerder 'Lianna'. John Say les laat hierin een pas getrouwde vrouw tot de ontdekking komen dat ze eigen lijk meer van vrouwen houdt. In de dagen waarop de kerst ster weer voor de ramen wordt gehangen, brengt België 1 vrij- Kathleen Turner, hoofdrol speelster in 'Body Heat', (foto gpdi dag 'Star Wars'. Een film die ja renlang de best bezochte pro- duktie aller tijden was en later de bijnaam werd van net door Rea gan gepropageerde verdedi gingssysteem. Mark Hammill speelt een futuristische ridder die het universum moet verlos sen van het kwade. De film was het begin van een nog niet beëin digde cyclus (20.15 uur). Na 'Opname' van het Werktea- ter zendt Duitsland 1 de komen de week ook een Nederlandse film uit: 'Das Madchen mit den roten Haaren' en dat laat zich eenvoudig herleiden tot de film van Ben Verbong over het leven van Hannie Schaft. Het roodhari ge meisje dat zich zo sterk verzet te tegen de Duitse bezetter, wordt gespeeld door Renée Sou- tendijk (maandag, 23.00 uur). FILMHUIZEN Een scène uit 'The Killing' met rechts Sterling Hayden als Johnny, (fotopr) keert weer terug als Sterling Hay- Ondanks die veelvuldige herha- den op het punt staat binnen te ling duurt 'The Killing' nog geen dringen in het financiële hart van negentig minuten. Heel zakelijk de renbaan. Tot zo'n vier keer toe wordt het verhaal verteld, geen zien we op die manier de jockey's scène is te veel, en dat is heel ple- en hun paarden zich gereed maken zierig om naar te kijken. Vakman voor de race tijdens welke de over- schap dat meesterschap belooft, val plaats heeft. B.J. K&O heeft voor komende dins dag gekozen voor de Nederland se film 'De Mislukking'. Hij werd dit jaar gemaakt door Hans de Ridder, voor weinig geld en zon der bekende acteurs. Hoofdper soon is Erik, een man tlie pech heeft in het leven. De jongen op wie hij verliefd is, laat hem in de steek en promotie op zijn werk gaat ook al niet door. Aanvang 20.15 uur. In het kader van het Gay Lesbian Filmfestival vertoont het Filmhuis LVC woensdag twee films met een verwante the matiek. Vorige week kwam hier de homoseksuele film aan bod, nu is het de beurt aan de lesbi sche. Om 20.00 uur wordt de ko medie 'Club de Femmes' ver toond. Jacques Deval vertelt hierin het verhaal van een exclu sieve vrouwenclub, waarin op ze kere dag mannen binnendringen (Engels ondertiteld). Om 22.15 uur wordt de Finse film 'Het Afscheid* van Tuija Niskanen vertoond. Een jonge vrouw probeert zich in het voor oorlogse Finland los te maken van haar kleinburgerlijk milieu. Ze vindt zichzelf in een lesbische relatie. Dit weekeinde nog in het Film huis LVC de Duitse film 'Stammheim', waarmee Rein- hard Hauff dit jaar de Gouden Beer van het Berlijnse Filmfesti- Wamerdam speelt val won. Het is een gespeelde do cumentaire over het proces te gen Ulrike Meinhof, Gudrun Ennslin, Andreas Baader en Jan- Carl Raspe (aanvang 21.15 uur). Donderdag gaat in het Film huis 'Abel' van Alex van War merdam draaien (ook aanvang 21.15 uur). Tot die dag is deze bi zarre komedie in het Kijkhuis te zien (21.45 uur). Van Warmerdam speelt zelf de hoofdrol van een 32-jarige jongen die het ouderlijk huis niet uit durft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19