Kitsch, kunst en kolder
in 'Haagse' Fassbinder
Gheress stelt stilering boven emotie
Meer dan 23 miljoen
voor meisjesportret
KOORKLANKEN ROND DE KERST
Fotograaf
Nijhoff
overleden
Stormloop op opera
Conflict op Vrije Academie
DONDERDAG 11 DECEMBER 1986
KUNST
PAGINA 21
'Druppels op gloeiende stenen' van
Rainer Werner Fassbinder als pro
ject van Het Gebeuren. Met: Roclant
Radier, Bas Voets, Heieen Humme-
len en Elfi de Mey. Regie: Maarten
Verhoef. Vormgeving: Floor Oskam.
Gezien op 9 december in het theater
aan de Haven, Den Haag/Schevenin-
gen. Aldaar 10,11,12 en 13 december
nog te zien. Van 22 t/m 24 januari in
de Toneelschuur, Haarlem en van 26
t/m 31 januari in Frascati, Amster
dam.
DEN HAAG - Van de in 1982
overleden filmer en schrijver
R.W. Fassbinder is vorig jaar een
tot dan toe onbekende toneel
tekst gevonden. Als project van
Het Gebeuren, het Haags cen
trum voor spreiding van actuele
theaterkunst, is dit nog niet eer
der in Nederland opgevoerde
stuk vorige week in première ge
gaan.
De jonge toneelmaker Maarten
Verhoef tekent voor de regie. In
een interview bekritiseert hij het
toegepaste realisme van de we
reldpremièrevoorstelling van vo
rig jaar in Keulen. Voor zijn ei
gen regieplan heeft hij daaruit de
nodige consequenties getrokken
door in elk geval een realistische
spelopvatting angstvallig te ver
mijden. Het resultaat is een olijk
spektakel geworden, waarin met
ironische afstandelijkheid het
hopeloze gevecht tegen de alle
daagsheid in drie relaties breed
wordt uitgemeten.
Het is een voortdurend lonken
naar kitsch, kunst en kolder;
vooral ook door de vormgeving
van de plaats, waarin het geheel
gesitueerd is. Men speelt als het
ware in een op de grond gelegd
schilderij, waarop een natuurta
fereel met weelderige persona
ges zijn afgebeeld. Naar achter
toe loopt dit schilderij schuin te
gen de wand op; van dit enigs
zins hellende vlak maken vooal
de beide actrices op kolderieke
wijze gebruik.
Centraal staat de verhouding
tussen twee mannen. De vijfen-
dertigjarige Leopold neemt de
twintigjarige Franz mee naar zijn
woning. In de eerste scène zijn
we getuige van de versierpogin
gen van Leopold, die tot een
langdurige relatie leiden. De
tweede scène speelt enige tijd la
ter; er blijken dan al volop we
derzijds irritaties ontstaan, waar
na het beruchte stadium wordt
bereikt: niet meer mèt en niet
meer zonder elkaar kunnen le-
De situatie wordt nog ingewik
kelder, als de ex-partners van de
ze mannen verschijnen; Anna en
Vera. Anna probert Franz tot een
huwelijk te overreden. Vera wil
na een al langdurige relatie met
Leopold de draad weer oppak
ken. Franz neemt gif in en sterft
onder luid geschal van Handels
'Hallelujah' - een scène, die door
de gekozen speelstijl allerminst
aangrijpend is. Roelant Radier
geeft aan zijn rol net dat beetje
schmierende overdrijving mee,
dat voor de kennelijk nagestreef
de hilaritiet goed van pas komt.
Bas Voets toont zich geschikt
voor de rol van de pruiler, die
zijn verdriet in regelmatige huil
buien lucht. Heieen Hummelen
en Elfi de Mey stelen de 'show'
door hun gestileerde motoriek,
waarmee zij in het wereldje van
Franz en Leopold terugkeren.
WIJNAND ZEILSTRA
Roelant Radier en Bas Voets in 'Druppels op gloeiende stenen
(foto Pan Sok)
Recordbedrag Rembrandt
LONDEN (GPD) Een seizoen
zonder grenzen en limieten. Dat
voltrekt zich thans in Londens be
roemde veilinghuizen, waar men
zo langzamerhand van de ene ver
bazing in de andere valt. Rem-
brandts portret van het meisje in
de met goud afgezette jurk werd
bij Sotheby's voor maar liefst
6.600.000 pond ongeveer 20 miljoen
gulden verkocht. De anonieme pri-
véverzamelaar, die in het spectacu
laire opbieden de langste adem
had, moet er met de commissie
van Sotheby's meegerekend uit
eindelijk zo'n 7,25 miljoen pond
ongeveer 23 miljoen gulden voor
neertellen. Niettemin sierde een
gelukzalige glimlach zijn magere
konen. Want hij had gekregen wat
hij wilde.
De waarde van Rembrandts por
tret, dat dateert uit 1632, was tevo
ren geschat op 2 miljoen pond.
Maar al gauw bleek dat de belang
stelling voor het bescheiden por
tret aanzienlijk meer beloofde. In
hoog tempo schoot het bedrag om
hoog en bereikte in vier en een hal
ve minuut bieden de sensationele
prijs van 6.600.000 pond. Het por
tret van Rembrandt is nu op een na
's werelds duurste oude meester.
Alleen de 8.1 miljoen pond die voor
een Mantegna is betaald komt er
boven.
Eerder gingen in Londen een
Manet voor 7.7 miljoen pond en
een Braque voor 6.6 miljoen pond
van de hand. Maar dat het kenne
lijk niet allemaal goud is wat er
blinkt, bewijzen twee fraaie schil
derijen van Frans Hals, die tot nu
toe onverkocht zijn gebleven, on
danks het feit dat er voor beide
meer dan anderhalf miljoen pond
is geboden. Maar dat lag toch echt
te ver beneden de vraagprijs.
*Rembrandts portret van een meis
je, waarvoor een privé-verzame-
laar ruim 23 miljoen' gulden moet
neertellen. (foto anp>
Expositie in galerie Denise Stephan
Bachkoor Holland in de Pieterskerk
LEIDEN - Kerstbomen, kaarslicht
en koorklanken. Alles wat zingt
komt in deze donkere dagen voor
het feest van het licht tezamen om
de geboorte van het kerstkind op
muzikale wijze aan te kondigen.
Geen koor dat zich zelf respecteert
zal nalaten om in deze periode van
het jaar het podium te beklimmen
om deze bijzondere geboorte te be
zingen. Een greep dus uit het grote
aantal kerstconcerten, dat alleen al
in Leiden en randgemeenten de
komende weken wordt gegeven.
De christelijke oratoriumvereni
ging Con Amore geeft zaterdag
avond 13 december een uitvoering
van de Messiah van Handel. De uit
voering heeft plaats in de Stadsge
hoorzaal. De medewerkenden zijn
Hanneke Kaasschieter(sopraan),
Heieen Resoort(alt), Wouter Goed-
hart(tenor), Hans van Heiningen-
(bas), Leo Lommers(orgel) en
Geert Bierling(clavecimbel). Het
Randstedelijk Begeleidinsorkest
neemt het instrumentale aandeel
voor zijn rekening. Het geheel staat
onder leiding van Piet Kiel jr.
Het Wells Cathedral Choir geeft
op dezelfde avond een concert in
de Marekerk. Het koor, dat een zes
daagse tournee door ons land
maakt, voert werken uit van Bach,
Mozart, Byrd, Gibbons, Sweelinck,
Purcell e.a. Na de pauze zullen en
kele traditionele Christmas Carols
ten gehore worden gebracht. Diri
gent van dit jongens- en mannen
koor is Anthony Crossland: de or
ganist is Christopher Brayne.
ST.LEGIER (GPD) - De fotograaf
en kunstverzamelaar Wouter Ste
phan Nijhoff is gisteren plotseling
overleden in zijn woonplaats Saint-
Légier la Chiésaz. 'Faan' Nijhoff,
die zeventig jaar werd, maakte in
de jaren dertig als Stephen Storm
naam als fotograaf. Hij was in Pa
rijs een leerling van de fotograaf
Man Ray. Zijn werk is opgenomen
in belangrijke collecties.
Hij was de zoon van de dichter
Martinus en de schrijfster A. H.
Nijhoff en was jarenlang werk
zaam in de uitgeverswereld, aan
vankelijk als volontair bij de Haag
se firma Bert Bakker-Daamen,
laatstelijk als president-commissa
ris van het familiebedrijf, de we
tenschappelijke uitgeverij M. Nij
hoff. Hij was ook enkele jaren ver
bonden aan de staf van het Haags
Gemeentemuseum.
In de kunstwereld kreeg hij gro
te bekendheid als collectionneur.
Hij bouwde een indrukwekkende
verzameling op het gebied van de
constructivistische kunst op, waar
in de vroege Russische meesters,
de Stijlgroep en de hedendaagse
stromingen vertegenwoordigd
zijn.
Het Barokensemble Voorscho
ten opent zijn nieuwe concertsei
zoen eveneens op zaterdagavond
a.s. met de jaarlijkse kerstuitvoe
ring. Het programma vermeldt een
Concerto grosso van Pietro Loca-
telli, gevolgd door Paduanas en
Gaillards van Melchior Borchgre-
ving. In het daarna volgende Con
certo in G-dur van Johann Friede-
rich Fasch zullen Biene van Schou
wenburg (blokfluit) en Louis Bot
man, concertmeester van het Baro
kensemble, solisten zijn. Na de
pauze wordt begonnen met een
Concerto grosso van Francesco
Geminiani. Vervolgens wordt de
Serenade voor strijkers en Edward
Elgar uitgevoerd. Het concert in
het Cultureel Centrum wordt be
sloten met het kerstconcert van
Giuseppe Sammartini.
Het kerstconcert van K&O in de
Oegstgeester Willibrorduskerk
wordt zondagavond 14 december
verzorgd door het koor van The
Academy of the Begynhof o.l.v.
Roderick Shaw. Medewerking ver
lenen de organist David Adams en
de cellist Viola de Hoog. Het pro
gramma vermeldt werken van o.a.
Byrd, Sweelinck, Praetorius,
Schütz, Scheidt en Schein.
Het Meesterserie-concert van
K&O op woensdagavond 17 de
cember staat eveneens in het teken
van het nadrende kerstfeest. Op
deze avond verschijnt het Ned.
Philharmonisch Orkest o.l.v. Ist-
van Parkanyi op het podium van
de Stadsgehoorzaal. Uitgevoerd
worden het Concerto Grosso van
Corelli, het Concert voor viool en
hobo van Bach, het Concert voor
viool en cêllö in Bes gr.t. van Vival
di en Cantate nr. 51 'Jauchet Gott'
van Bach. De solisten zijn Jeanne
Dullaert(viool), Istvan Parkanyi-
(viool), Hans Meijer(hobo), Herre-
Jan Stegenga(cello) en Nancy Ar-
genta.
Het studentenmuziekgezelschap
Sempre Crescendo geeft eveneens
op woensdagavond een kerstcon
cert in de Waag. Uitgevoerd zullen
worden Un soir de neige van Pou-
lenc voor koor a cappella, Serena
de voor blazers opus 44 van Dvo
rak, A Ceremony of Carols van
Britten voor klein koor en harp en
een aantal Engelse kerstliederen
voor koor cappella. Als dirigent
treedt op Bastiaan Blomhert.
Het Rijnlands Christelijk Man
nenkoor geeft zijn jaarlijkse kerst
concerten op donderdagavond 18
en vrijdagavond 19 december in de
Stadsgehoorzaal. Aan deze concer
ten wordt medewerking verleend
door de Poolse sopraan Elzbieta
Szmytka en de Nederlands-Franse
pianist Daniël Wayenberg. Koor en
sopraan zullen samen enkele delen
uit de Pastoral Messe van Diabelli
en uit de Messe Solennelle van
Gounod zingen. Elzbieta Szmytka
zal bovendien enkele Poolse kerst
liederen ten gehore brengen. Da
niël Wayenberg zal ook solistisch
te beluisteren zijn.
Het Leiden English Choir geeft
een kerstconcert op vrijdagavond
19 december in de Ev. Luth. Kerk
aan de Hooglandse Kerkgracht en
eenzelfde uitvoering op zaterdag
avond 20 december in de Oude-
Vestkerk. Naast traditionele
Christmas Carols en moderne
kerstliederen zingt het koor ge
deelten uit de Messiah van Hëndel.
De solisten zijn Pauline van der
Werff(sopraan) en Fiekojan Hool-
boom(alt).(Hetzelfde concert wordt
op dinsdagavond 16 december ge
geven in de Oudshoornse Kerk in
Alphen a.d. Rijn).
Een door het Leidsch/Alphens te
organiseren kerstconcert heeft op
zondagavond 21 december plaats
in de Pieterskerk. Dit concert
wordt verzorgd door het Toonkun
storkest Leiden en het gemengd
koor Hagacantare onder leiding
van René Verhoef. O.m. zullen
worden uitgevoerd het kerstorato
rium van Saint Saëns alsmede en
kele werken van Haydn, Bach en
Monnikendam. Er is ook gelegen
heid tot samenzang. Behalve de
pianist Louis van Dijk, die een aan
tal improvisaties ten beste zal ge
ven, werken aan dit concert mee de
sopraan Ellen Schuring, de mezzo
sopraan Arya van Wijk, de alt Céci
le Schouten, de tenor Marten Sme
ding en de bas Hans Scheijen. Ook
de hoboist Hans Roskam, de har
piste Ineke Korfmacher en de or
ganist Jaques van den Dool doen
mee, evenals het Noordhollands
Koperkwartet.
De Leidse Cantory onder leiding
van Joop Broris geeft een (gratis)
adventsconcert op dezelfde zon
dagavond in de Hooglandse Kerk.
Het programma bevat naast veel
Christmas Carols (waaronder ei
gentijdse) en hyms ook dubbelko-
rige werken van Hammerschmidt
en Scheidt en het kyrië uit de Mis
in G van Schubert. Tevens komen
oud-Nederlandse kerstliederen
aan bod en is plaats ingeruimd
voor samenzang. Medewerking
wordt verleend door de hoboist
Han Kapaan. Voor continuo-partij-
en zorgen Roely van Delft (gamba)
en Hajo Landheer (kabinet-orgel).
Joop Brons zal zich solistisch laten
horen met o.m. een Noël van Bal-
bastre. Na afloop wordt een collec
te gehouden ter bestrijding van de
kosten.
Het gemengd koor Êxultate Deo
uit Voorschoten en het Rijnlands
Christelijk Mannenkoor uit Leiden
geven voor het zesde achtereenvol
gende jaar een gezamenlijk kerst
concert in de Voorschotense sport
hal 'De Vliethorst'. Het concert
heeft plaats op dinsdagavond 23
december. Er zal zoals gebruikelijk
een gevarieerd programma worden
uitgevoerd, ditmaal met medewer
king van de Poolse sopraan Elzbie
ta Szmytka, de pianist Harry Holt-
man en de organist Aad van der
Hoeven. Voor declamatie zorgt Jan
A. Rietmulder.
Het Bachkoor Holland voert op
zaterdagavond 27 december onder
'leiding van Charles de Wolff Bachs
Weihnachtsoratorium uit. Meder
werking aan dit in de Pieterskerk
te geven concert verlenen het Am
sterdams Kamerorkest, de sopraan
Maria Zedelius, de alt UUa Groene-
wold, de tenor Peter Bartels en de
bas Bertold Possemeyer. De orga
nist is Hans Broekman.
Afwisselend
concert
voor cello
liefhebbers
Het Amicelli kwartet, bestaande uit
Judith Jamin, John Brecher, Carol
Jacobsen en Sebastiaan van Eek,
cello. Met werken van Funck, Merca-
dante, Tansman en andere. Gehoord
op 10 december in de Kapelzaal van
K&O.
LEIDEN - Wat is mooier dan een
cello? Vier cello's! Dit is een wei
nig voorkomende combinatie die
garant staat voor een homogene
sonore klank. Gisteravond kon
het publiek genieten van de mo
gelijkheden van zo'n cellokwar
tet, in dit geval het Amicelli-
kwartet. Alle vier de cellisten
zijn verbonden aan Nederlandse
symphonie-orkesten. Daarnaast
leggen zij zich toe op het kwar
tetspel waarvoor zij naarstig op
zoek zijn gegaan naar repertoire.
De meeste originele stukken
zijn van de laatste honderd jaar,
met uitzondering van 'La Poesia'
van Mercadante (1795-1870). De
ze in die tijd gevierde operacom
ponist werd zeer bewonderd
door Rossini, die hem aanspoor
de ook eens iets voor vier celli te
schrijven. Het resultaat is een ly
rische compositie die in zijn ge
voelige uitroepen soms aan het
celloconcert van Schumann doet
denken. Een andere originele ne
gentiende eeuwse compositie is
de elegie opus 47 van J. de
Zwert, die in de uitvoering van
het Amicelli-kwartet een stem
mige sonoriteit ademde.
Een heel ander karakter had
den de 'deux mouvements' van
Tansman (geb. 1897) met duide
lijke invloeden van de Duitse
laatromantiek en van Ravel. Na
aanvankelijk gonzende akkoor
den kwam er een dynamisch al
legro met een opgewonden fuga.
Niet helemaal origineel was
een suite van acht delen van D.
Funck (zeventiende eeuw) geko
zen uit 43 korte stukken voor
vier viola da gamba's. Deze kun
nen zonder te hoeven transpone
ren goed door vier cellisten wor
den uitgevoerd. Het Amicelli-
kwartet vormde in alle composi
ties een homogene combinatie
met een warme klank. In Funck
was de toon naar mijn smaak iets
te gezwollen voor het soort mu
ziek. In de andere stukken daar
entegen kwam de sonoriteit goed
tot haar recht. De zuiverheid, erg
belangrijk bij zo'n combinatie,
was goed verzorgd, afgezien van
een enkele gevaarlijke hoge glib
ber in de polonaise de concert
van Popper. Dit virtuozenstuk
oorspronkelijk geschreven voor
cello en piano was door cellist
Van Eek bewerkt voor vier celli
zonder piano, een verrassend re
sultaat. Ook bewerkingen van
zijn hand waren een fuga van
Bach uit het Wohltemperierte
Klavier deel I, zeven Hongaarse
boerenliederen van Bartok en de
Kaiserwalzer van Strauss. Vooral
de laatste bewerking van dit zeer
bekende orkestwerk maakte in
druk door de subtiele en soms
humoristische klankeffecten.
Veel meer een effectstuk is de
ragtime van W. Thomas-Mifune,
waarmee een boeiend concert,
met zichtbaar plezier gespeeld,
werd besloten.
FRANK DEN HERDER
AMSTERDAM (ANP) - Vier pro-
dukties van de Nederlandse Opera
die voor 1987 in het Amsterdamse
Muziektheater op het programma
staan zijn al geheel uitverkocht. De
belangstelling voor deze produk-
ties is zelfs zo groot dat er via abon
nementenverkoop en schriftelijke
bestellingen tezamen al meer kaar
ten zijn aangevraagd dan er stoelen
(1.600) in het Muziektheater zijn, al
dus heeft de Nederlandse Opera
bekend gemaakt.
Voor de voorstellingen van Boris
Goedonov (vanaf 10 januari) is al
les al betaald en is er geen enkele
losse kaart meer te verkrijgen.
Voor de voorstellingen van Der
Rosenkavalier (vanaf 26 februari),
II Barbiere di Siviglia (vanaf 14
maart) en Madame Butterfly (vanaf
7 mei) dreigt hetzelfde te gebeuren.
Weliswaar zijn voor deze drie pro-
dukties de schriftelijke aanvragen
via de bestelbon inclusief de abon
nementen uitgestegen boven het
beschikbaar aantal stoelen maar
niet al die bestellingen zijn al be-
DEN HAAG (GPD) - Op de Vrije
Academie voor Beeldende Kun
sten in Den Haag is een ernstig
conflict uitgebroken rond de posi
tie van directeur Frans Zwartjes.
Het bestuur van de academie wil
Zwartjes kwijt omdat het zich niet
kan verenigen met zijn opvatting
dat de instelling primair voor beel-
dende-kunstonderricht is bedoeld.
De Haagse wethouder van cultuur
Verduyn Lunel heeft een commis
sie van goede diensten ingesteld
die de problemen gaat onderzoe
ken.
taald, zodat een kleine kans bestaat
dat voor deze voorstellingen nog
enkele toegangsbewijzen beschik
baar komen.
Eén en ander heeft geleid tot te
leurstelling onder mensen die nog
losse kaarten wilden kopen maar
met geen mogelijkheid meer kon
den krijgen. Voor hen bestaat nog
een beperkte mogelijkheid om
kort voor de aanvang van de voor
stelling niet afgehaalde plaatskaar-
ten aan de kassa te kopen.
Op grond van de nu opgedane
onprettige ervaring heeft de Ne
derlandse Opera besloten dat er
voor de voorstellingen van Semira-
mide (vanaf 3 februari), Doktor
Faust (vanaf 2 april) en die Fleder-
maus (vanaf 1 juni) een aantal kaar
ten in reserve zal blijven voor hen
die in een laat stadium besluiten
een voorstelling bij te willen wo
nen. De Nederlandse Opera zal
trachten voor de komende seizoe
nen een oplossing te vinden voor
de problemen die zich nu hebben
voorgedaan.
Zwartjes, die al meer dan drie
jaar directeur is, vindt dat zijn
school dreigt af te gltf den naar het
niveau van een creativiteitscen
trum. En daar zijn er al zo veel van,
is zijn oordeel. De Vrije Academie
hoort als vanouds weer een beel-
dende-kunstinstituut te worden.
Volgens Zwartjes heeft het daar
aan zijn (landelijke) faam te dan
ken. Hij meent dat allerlei andere
activiteiten ook bij instellingen el
ders kunnen worden bedreven.
Expositie met beelden en tekeningen
van Eddy Gheress, t/m 4 januari 1987.
Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg
18-20, Leiden. Geopend vr., za. en zo.
van 13.30-17.30 uur.
LEIDEN - Als een zeemeermin,
een moeder met haar kind of een
sfinxachtige figuur, kortom op
vele manieren geeft Eddy Ghe
ress in zijn beelden gestalte aan
het centrale thema in zijn werk,
de vrouw. Gheress kiest bij zijn
grotere beeldhouwwerken zon
der twijfel voor stilering van de
vormen, die weinig ruimte laat
om daarbij ook emoties uit te
drukken.
Een staande, halve vrouwenfi
guur in rood porfier, is opge
bouwd uit duidelijk aangegeven
volumes, die geaccentueerd wor
den door hoekige en vloeiend
verlopende lijnen. Vaak over
heersen ronde vormen maar bij
enkele beelden keert het con
trast met strakke, rechte lijnen
terug, zonder dat een evenwich
tige verhouding bereikt is. Bij
het stuk 'Twee vrouwen' deto
neert de hoekige schouderpartij
van de zittende figuur met de
rondingen die in het beeld de
overhand hebben. Harmonieus
zijn beide elementen verenigd in
het beeld dat de titel 'Verstop
pen' draagt. Ook valt hier, naast
het subtiele reliëf, waarmee be
nen en buik zijn aangeduid, de
elegante pose op die ondanks het
zware volume, het geheel be
heerst.
De sterke stilering van de figu
ren heeft gevolgen voor het ka
rakter van deze beelden. Door de
vereenvoudigde vormen van een
vrouwenkopje ontstaat niet zo
zeer een portret van iemand
Eén van de vrouwen van Eddy Gheress
maar een algemeen beeld. Deze
onpersoonlijke weergave en de
verstilde uitdrukking van de fi
guren brengen met zich mee dat
in Gheress' werk de emotie ont
breekt. Overigens past dit uitste
kend bij de archaïsch aandoende
bronzen sfinx.
Eddy Gheress gebruikt voor
zijn beelden diverse materialen.
Hij toont, behalve in marmer,
zandsteen of brons uitgevoerd
werk, ook gipsmodellen, die in
het gewenste materiaal geleverd
kunnen worden. Dit is ook het
geval bij de kleinere objecten.
Sommige stukken zijn kleine
versies van hier geëxposeerde
beelden, zoals een liggende fi
guur en de zeemeermin.
Naast plastisch werk stelt Ghe
ress tekeningen en een aantal li
no's ten toon bij galerie Denise
Stephan. Ook hier heeft hij de
vrouw als onderwerp genomen
maar andere overeenkomsten
met de sculptuur zijn zelden te
ontdekken. Bij een expositie als
deze zou men wel een duidelijke
relatie verwachten tussen beeld
houwwerk en tekeningen.
Slechts een enkele maal herin
nert de houding of de schemati
sche weergave aan één van de
beelden. Het is moeilijk om de
tekeningen onder te brengen bij
de categorie schets of voorstu
die, noch kunnen zij als onafhan
kelijke werkstukken aange
merkt worden; daarvoor is ait
onderdeel van de expositie te
wisselend van kwaliteit.
NANCY STOOP