D
Jubileum COC met Gay Lesbian Filmfestival
Freek (nog) geen filmmaker
Het ontregelde leven
van de wisselwachter
Een boerenzoon op schaatsen
Filmhuis LVC doet ook mee met festival
Vuile spelletjes in Philadelphia
VRIJDAG 5 DECEMBER 1!)8G
PAGINA 15
BIOSCOPEN
TELEVISIE
FILMHUIZEN
(OP)NIEUW
'Youngblood' - Luxor, Leiden
'De Wisselwachter' - Lido, Leiden
'Cross Country' - Trianon, Leiden
'Poltergeist 2' - Amerikaanse familie
opnieuw belaagd door klopgeesten,
City, Katwijk
BLIJVERS
'Ruthless People' - grove komedie
met Bette Midler en Danny DeVito in
glansrollen, Lido, Leiden en Euro, Al
phen
'Car Trouble' - komedie van Engelse
makelij, City, Katwijk
'Philadelphia Experiment' - actie
film, City, Katwijk
'Aliens' - griezelig en spectaculair
vervolg op griezelfilm 'Alien', Euro,
Alphen
'The Mission' - meeslepend melodra
ma over missiewerk, Lido, Leiden
'Heartburn' - niet bijsters geslaagde
relatiefilm met sterren Streep en Ni
cholson, Lido, Leiden
'Running Scared' - lachfilm met Gre
gory Hines als politieman, Euro, Al
phen
'Top Gun' - Amerikaanse straaljager
piloten in opleiding, Lido, Leiden en
Euro, Alphen.
SEXFILMS
'Body Girls' - Rex, Leiden.
'Suzie Superstar' - City, Katwijk
NACHTFILMS
'Showgirls' - Rex, Leiden.
'Running Scared' - Euro, Alphen.
'Zusters voor dag en nacht' - Euro Al
phen.
'Ruthless People' - Euro, Alphen
'Porno onder lunchtijd' - Euro Al
phen.
DEN HAAG
'Heartburn' - Asta (463500), al.
'Top Gun' - Asta, al.
'Quicksilver' - Asta, al.
'Color Purple' - Babyion (471656), al.
'Ruthless People' - Babylon, al.
'Aliens' - Babylon, 12 jr.
'Psycho III' - Cineac (630637), 16 jr.
'Legal Eagles' - Cineac, al.
'Down and out in Beverly Hills' - Ci
neac, al.
•Aliens' - Euro (667066), 12 jr.
'Hannah and her sisters' - Metropole
(456756), al.
'Diavolo in Corpo' - Metropole, 16 jr.
'About last night' - Metropole, 12 jr.
'Aterix contra Caesar' - Metropole, al.
'Fantasia' - Metropole, al.
'The Mission' - Metropole, al.
'Youngblood' - Odeon (462400), al.
'Running Scared* - Odeon, 12 jr.
'Band of the hand' - Odeon, 16 jr.
'8 millions way to die' - Odeon, 16 jr..
Taboe deel 3' - Le Paris (656402), 18 jr.
'Stoeipoezen in het hooi' - Le Paris, 18
Jr-
AMSTERDAM
'Color Purple' - Alfa (278806), al.
'Death of a salesman' - Alfa, 16 jr.
'Out of Africa' - Alfa, al.
'Aliens' - Alfa, 12 jr.
'Asterix contra Caesar' - Alhambra
(233192), al.
'Hannah and her sisters' - Alhambra,
al.
'Fantasia' - Alhambra, al.
'Ruthless People' - Bellevue Cinera
ma (234876/266227), al.
'Top Gun' - Cinerama, al.
'Heartburn' - Calypso (266227/234876),
al.
'Quicksilver' Calypso, al.
'Honeymoon in paradise' - Centraal
(248933), 18 jr.
'Otello' - Cineac, (243639), al.
'Rendez Vous' - Cinecenter, (236615)
16 jr.
'Camorra' - Cinecenter, 16 jr.
'De rode kus' - Cinecenter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
'Heartburn' - Cinema (151243), al.
'Ruthless People' - Cinema, al.
'Running Scared' - City (234579), 12 jr
'Psycho III' - City,.16 jr.
'8 millions way to die' - City, 16 jr.
'Asterix contra Caesar' - City, al.
'Target' - City, 16 jr.
'Youngblood' - City, al.
'Down and out in Beverly'Hills' - City,
al.
'II Conformista' - Kriterion, (231708),
16 jr.
'Gay Lesbian Filmfestival' - Krite
rion, 16 jr.
'It's my body' - Parisien (248933), 18 jr.
'Down by law', - The Movies (245790),
16 jr.
'Death of a salesman' - The Movies, 16
jr.
'Diva' - The Movies, 16 jr.
'About last night' - Tuschinski,
(262633), 12 jr.
'Down and out in Beverly Hills' - Tu
schinski, al.
'Diavolo in Corpo' - Tuschinski, 16 jr.
'Shanghai Surprise' - Tuschinski, al.
'Legal Eagles' - Tuschinski, al.
'The Mission' - Tuschinski, 12 jr.
'Betty Blue' - De Uitkijk, 16 jr.
Tweemaal Alain Resnais mor
genavond bij BBC 2. Eerst om
22.50 uur zijn recente film TA-
mour a mort'. Een boeiende film
met Fanny Ardant in de hoofd
rol, waarin een intense liefdesre
latie wordt overschaduwd door
een fascinatie voor de dood.
Om 00.40 uur het overbekende
TAnnée dernière a Marienbad'.
Resnais situeerde deze film in
een oud hotel. Een man beweert
daarin met grote stelligheid te
gen een vrouw dat hij haar een
jaar eerder in Marienbad heeft
ontmoet. Ze kan zich er niets van
herinneren, maar wordt door de
volhardende man aan het twijfe
len gebracht. Hoofdrol van Del-
phine Seyrig.
'Anne Trister' ging pas on
langs in Nederlandse première
en is nu reeds op de Belgische
zender te bezichtigen. Momen
teel trouwens ook te zien in het
kader van het Gay Lesbian
Filmfestival. De Canadese regis
seur Léa Pool vertelt hierin het
verhaal van eenzame joodse
vrouw (Anne Trister dus) die Eu
ropa ontvlucht en genegenheid
zoekt bij een kinderpsychologe
in Montreal. Haast emotieloos
spel dat toch indringend werkt
(donderdag 20.20 uur, België 2).
'War Games' van John Bad-
ham gaat in op de computerrage.
Een jongen dringt met zijn een
voudige computer binnen in het
systeem van het Pentagon en
heeft bijna de Derde Wereldoor
log op zijn geweten. Aangenaam
om naar te kijken (20.15 uur, zon
dag, Duitsland 1).
Dezelfde avond op Sky Chan
nel 'The war between men and
women'. Jack Lemmon speelt
daarin de bekende schrijver/te-
Mario Lanza speelt 'The great
Caruso'. (foto and
kenaar James Thurber. Op losse
wijze gebaseerd op diens leven
wordt het verhaal verteld van
een man die het aan de stok
krijgt met de ex-man van zijn
vrouw. Barbara Harris speelt ook
mee (20.20 uur). Eveneens zon
dag 'Heroes', een film van Jere
my Paul Kagan met Henry
Winkler als Vietnam-veteraan
die streeft naar rijkdom en suc
ces. Sally Field moet hem helpen
(BBC 2, 23.15 uur).
'The Great Caruso' is het deels
op waarheid gebaseerde levens
verhaal van de bekende tenor.
Richard Thorpe maakte de film
en had in Mario Lanza- een ade
quate hoofdrolspeler (dinsdag,
BBC 1,15.00 uur).
'Abel', de al bijna legendarische
filmkomedie van Alex van War
merdam, is weer in ons midden.
De hele week in het Kijkhuis (be
halve vrijdag), aanvang 19.30
uur. Van Warmerdam speelt zelf
de hoofdrol van een merkwaardi
ge 'oudere jongere' die het ou
derlijk huis nooit heeft verlaten.
Op een dag wordt hij er door zijn
vader uitgezet. Verder mooie rol
len van Olga Zuiderhoek en Hen
ry Garcin.
Ook in het Kijkhuis: zaterdag
en zondag 'The world according
to Garp', de verfilming van
John Irvings gelijknamige boek
over de buitenissige belevenis
sen van T.S. Garp (20.00 en 22.30
uur). 'Apocalypse Now' draait
hier volgende week maandag.
De beroemde film van Francis
Coppola, waarin hij op poëti
sche wijze de oorlog in Vietnam
verbeeldt. Met Marlon Brando
en Martin Sheen (20.00 uur).
Dinsdag 'The Blues brothers',
de komedie over twee onverzet
telijke blues-muzikanten (20.00
en 22.30 uur) en woensdag
'Gandhi' van Richard Attenbo-
rough (20.00 uur).
'Kiss of the spider woman' is
komende dinsdag bij K&0 te
zien. Deze meermalen bekroon
de film vertelt het verhaal van
twee gevangenen, twee mannen
die eikaars tegenpolen vormen
en min of meer tot elkaar veroor
deeld zijn (20.15 uur).
Dezelfde avond sluit LAK-Ci-
nema haar filmjaar af met de
klassieker 'Gone with the wind'.
AMSTERDAM (GPD) - De ko
mende twee weken woedt er een
homo-erotisch filmfestival. Vooral
in de Amsterdamse zalen van Kri
terion, Desmet en De Populier,
maar ook in de provincie (zie hier
onder).
Er zijn eerder van dit soort mani
festaties geweest, maar dan ge
beurde het onder het geuzenmotto
Flikker Potten-festival. Dit keer
heet het feest Gay Lesbian Film
festival. Dat klinkt beter als er ten
slotte het 40-jarig bestaan van het
COC mee wordt gevierd en boven
dien benadrukt het de internatio
nale pretenties die organisatoren
Annette Förster en Paul Verstraete
koesteren.
Zijzelf vinden het vooral bijzon
der dat er aan elkaar gelijkwaardi
ge lesbische en mannenprogram-
ma's worden gepresenteerd, al gaat
de integratie nog niet zo ver dat er
l zullen worden toegelaten
bij de lezing die cineaste Monika
Treut zaterdagmiddag zal komen
houden op het thema Feminisme
en Pornografie. Vijftig meeren-
deels niet eerder in Nederland ver
toonde speelfilms worden er gebo
den en daarnaast nog kort werk en
video's.
Het te presenteren werk is af
komstig uit vijftien verschillende
landen, waarbij Nederland niet is
inbegrepen. Het festival legt the
matisch accenten op de filmpro-
duktie van Latijns-Amerika, op
Aids en de media, op lesbische por
no en vormen van lesbische
romantiek.
Met een prografnma van 20 films
wordt er teruggeblikt op "hoogte
punten van Hollywoods homo
leed, de schaarse lichtpunten van
sensualiteit waarvoor 'iedereen'
naar de bioscoop moest, de ge
smoorde romantiek in besloten
vrouwenwerelden, de sympathie
ke en vaak even merkwaardige rol
prenten die de (zelfcensuur ont
glipten, de mijlpalen waarmee de
tolerantiegrenzen een stapje ver
legd bleken te zijn en de verboden
erotiek van de underground".
LEIDEN - Ook het Filmhuis LVC
doet mee aan het Gay en Lesbian
Filmfestival. Volgende week
woensdag worden twee homo
films vertoond. Om 20.00 uur de
Engelse thriller 'Victim' van Basil
Dearden. Dirk Bogarde speelt een
advocaat die de moordenaar van
zijn vaste vriend wil opsporen. Om
22.15 uur de Westduitse film 'West-
Ier' van Wieland Speek. Daarin het
verhaal over de liefde tussen een
West- en een Oostberlijner, die
wordt gehinderd door de Muur
(Engels ondertiteld).
Woensdag 17 december draaien
twee films over lesbiënnes. Om
20.00 uur de komedie 'Club de
Femmes', waarin een huis dat ex
clusief voor vrouwen toegankelijk
is. Om 22.15 uur een film uit Fin
land: 'Het Afscheid'.
Regisseur
Tuija-Maija Niskanen laat een les
bische vrouw breken met haar bur
gerlijke ouders.
Hetgeen leidt tot reprises van
klassiekers zoals o.m. de drie ver
sies van Meisjes in Uniform (uit
1931, uit 1950 en uit 1958), The Chil
dren's Hour (1961, William Wyler),
Seven Women (1965, John Ford),
The Killing of Sister George (1968,
Robert Aldrich), en Les Biches
(1968, Claude Chabrol).
Behalve door de reeds genoemde
Monika Treut, zullen er ook nog le
zingen gegeven worden door de
eveneens uit Duitsland afkomstige
Karola Gramann, door de Brit Ri
chard Dyer (over underground en
sex) en door de Amerikaan Vito
Russo (over de ontkenning van ho
moseksualiteit in Hollywood).
Tot de cineasten die toegezegd
hebben naar Amsterdam te komen
en deel te nemen aan discussies,
behoren: Derek Jarman, Léa Pool,
Alexandra von Grote, Amos Gutt-
man, Jaime Umberto Hermosillo
en Wieland Speek.
Martin Sheen is te
calypseNow'.
Het overslijtbare en vier uur du
rende epos over een hartstochte
lijke liefde tegen de achtergrond
van de Amerikaanse Burgeroor
log (20.00 uur). Dezelfde dag bij
het LAK tussen twaalf en twee
uur 's middags de vertoning van
vier korte Nederlandse films.
Het Filmhuis LVC heeft tot en
met zondag de sf/horror-klassie-
ker 'Alien' op het programma
staan. De bemanning van een
ruimteschip wordt belaagd door
een monster (21.15 uur). Donder
dag 'Stammheim', op hetzelfde
tijdstip, van Reinhard Hauff.
Daarin een gespeelde documen
taire over de rechtszaak tegen de
'aartsvaders' van het Duitse ter
rorisme, Baader, Meinhof en
Ennslin.
'De KKKomediant'; regie: Caspar Ver-
brugge; hoofdrol: Freek de Jonge; thea
ter: Kijkhuis, Leiden.
De vraag of de geniale cabaretier
Freek de Jonge ooit een even ge
niaal filmmaker wordt, is met 'De
KKKomediant' nog niet beant
woord. Deze film werd onder regie
van Caspar Verbrugge gebaseerd
op de theatershow 'De Bedevaart'.
Howel het niet voorstelbaar is
dat de aanhangers van Freek de
Jonge nu ineens uit pure verveling
de zaal uit zullen lopèn, valt er
evenmin aan de constatering te
ontkomen dat 'De KKKomediant'
niet deugt. Het is eigenlijk geen
film.
In 'De Bedevaart' vertelt de ca
baretier in de van hem bekende
stijl een verhaal dat onderweg
wordt verweven met weer andere
verhalen. Op zeker moment raken
al die verhalen hopeloos met el
kaar verstrengeld. Zo is er het re
laas van een straattheatermaker
die bij een circus blijft hangen, af
en toe door de leeuwen wordt op
gegeten en daarvan gaat stotteren.
Het thema kan worden samenge
vat als 'geblokkeerd raken'.
Wat op papier een gebrek aan
eenheid lijkt, wordt in Freeks thea
tershows toch weer bij elkaar ge
houden door de continuïteit in de
lokatie en het feit dat De Jonge de
toeschouwer in zijn greep weet te
houden. Freek de Jonge is, bij alles
wat hij nog meer is, een briljant
verteller die minimale hulpmidde
len nodig heeft op het podium.
Maar het is moeilijk voor hem
om nog iets toe te voegen aan een
theaterformule die al perfect is.
Wel perfectioneert hij de manier
waarop zijn shows geregistreerd
plegen te worden voor televisie.
Door het kleine scherm verdwijnt
een deel van de intensiteit die zijn
shows kenmerken. Een groter
scherm (de bioscoop) blijkt dat
weer voor een belangrijk deel te
kunnen opvangen. Je kunt daar
iets aan toevoegen door middel
van bijvoorbeeld montage en ik
moet zeggen: dat is heel goed ge
beurd. Daar had Freek de Jonge
het ook beter bij kunnen laten en
dat heeft hij niet gedaan.
Als je toch eenmaal met film be
zig bent, kun je nog veel meer
doen. De eenheid van tijd en plaats
doorbreken. Een podiumscene
waarin Freek de Jonge vertelt over
straattheater verandert in een sce
ne, waarin hij daadwerkelijk met
straattheater bezig is. Of je ziet
hem als veronderstelde circus
clown rondlopen in een echte pis
te. Maar juist de dingen die 'echter'
worden, blijken niet opgewassen
tegen de nep die typisch theater is.
Ze halen 'als film' niet de perfectie
die Freek de Jonge op de planken
spelenderwijs bereikt.
Vervelender nog is dat de ver
schillende verhaallijnen als een op
de grond gekletterde puzzel uit el-
'Cross Country'; regie: Paul Lynch; hoofdrollen: Richard Beymer en Nina Axelrod;
theatër: Trianon, Leiden.
Decor van deze film is Philadelphia en de Nederlandse titel luidt 'Vuil
Spel'. Dat zegt voldoende. Intrige, chantage en sex voeren de boventoon
in deze harde actiefilm. Het begint met de vondst van een lijk. Het gaat
daarbij om een meisje dat werkte bij een reclamebedrijf. Als verdachte
wordt haar artistiek directeur geïntroduceerd en even later blijkt dat ook
de algemeen directeur banden had met het meisje die hem tot een moge
lijk dader bestempelen. Twee detectives mogen het uitzoeken.
'De Wisselwachter'; regie: Jos Stelling;
hoofdrollen: Jim van der Woude, Ste-
phane Excoffier; theater: Lido, Leiden.
Toevallig dat 'De KKKomediant'
en 'De Wisselwachter' tegelijker
tijd Leiden bereiken nadat ze alle
bei een geruisloze rondgang door
de Nederlandse bioscopen hebben
gemaakt. De twee films hebben
nog een ding gemeen: 'De Illusio
nist', het succesvolle samenwer
kingsverband tussen Freek de Jon
ge, Jos Stelling en Jim van der
Woude.
De laatste twee trokken vervol
gens naar een onherbergzaam
stukje Schotland ter vervaardiging
van 'De Wisselwachter'. Freek de
Jonge kneedde een theaterpro
gramma tot een film: 'De KKKo
mediant'. Hieronder wordt gecon
cludeerd dat De Jonge daarin als
toneelpersoonlijkheid overeind
blijft, maar als filmmaker tekort
schiet. Dan kunnen de berichten
over 'De Wisselwachter' wat posi
tiever luiden.
Filmmaker Jos Stelling en to
neelpersoonlijkheid Jim van der
Woude hebben elkaar gevonden in
een beeldschone film die als enige
bezwaar heeft dat hij wat langdra
dig is. En helaas, dat enige bezwaar
breekt 'De Wisselwachter' wel een
kaar slaat, gevolg van ook nog eens
een veelheid aan visuele stijlen. Je
raakt het zicht op het totaal kwijt.
Zeker als De Jonge en Verbrugge
er ook nog eens video-clips door
heen gooien die nergens wat mee
te maken hebben. Op zichzelf zijn
ze soms best grappig, maar de film
als geheel wordt er bepaald niet
mee geholpen.
Die ervaring heeft hij vervat in
een verhaaltje dat regelrecht ont
leend lijkt aan een jongensboek uit
de destijds befaamde Kluitmans
Jeugdserie. Dean Youngblood is
de sportheld wiens achternaam te
vens als titel dienst doet. Hij wil
per se het boerenbestaan inruilen
voor een loopbaan op het ijs. Krijgt
zijn kans bij een jeugdploeg en na
schade, schande en tegenslag vindt
de tengere Youngblood een plaats
je tussen de ruwe bolsters die be
slist niet allemaal op een blanke pit
kunnen bogen.
'Youngblood' leunt sterk op
'Slap Shot'. Het decor van een des
olaat stadje in Canada is vrijwel
identiek en de botte humor waarop
de nieuweling Youngblood wordt
getrakteerd, lijkt eveneens op de
grappen die Paul Newman bijna
tien jaar geleden maakte. Maar van
cynisme is in 'Youngblood' verder
geen sprake. Er is een flinke hang
naar sportromantiek nodig om de
clichés in deze primitieve zwij mei
film te verdragen.
De keuze van Rob Lowe als
Dean Youngblood is in dat opzicht
een verstandige. Een sympathiek
acteur met wie het gemakkelijk
vereenzelvigen is. Onder de leiding
van de vroegere ijshockeyer Eric
Nesterenko (die tevens zijn vader
speelt) heeft hij zich bovendien in
korte tijd ontwikkeld tot een over
tuigend schaatser, althans voor de
camera's.
Er zijn sportfilms te bedenken,
waarin het op dat essentiële onder
deel al de mist in ging (de makers
van 'Coup de tête' konden niet ver
hullen dat Patrick Dewaere een
stumper was op het voetbalveld).
'Youngblood' mag daarom in zijn
simplisme nauwelijks serieus te
nemen zijn, het is in elk geval wel
een film waarmee een liefhebber
van sport de avond best doorkomt.
B.J.
beetje op. Hoe prachtig het er alle
maal ook uit ziet.
Het eerste gedeelte is zelfs van
een zelden vertoonde schoonheid.
In korte stukjes worden de twee
belangrijkste personages geïntro
duceerd. Een treinreizigster stapt
slaapdronken en te vroeg uit. De
trein hield even halt in een stukje
niemandsland en laat de vrouw
achter. In het huisje verderop ziet
ze een levend persoon, de silhouet
van een man: de wisselwachter.
Stéphane Excoffier speelt deze
aantrekkelijke Franssprekende
vrouw, Jim van der Woude speelt
de wereldvreemde, kinderlijke
wisselwachter (zoals alleen Jim
van der Woude dat kan). Waar de
taal een onoverkomelijke barrière
is, zijn deze twee mensen aangewe
zen op de meest elementaire mid
delen van communicatie.
Zo is 'De Wisselwachter' dus een
film geworden die wel erg verwant
is aan 'De Illusionist', waarin hele
maal geen woord werd gewisseld.
Alle reden dus voor Jos Stelling
om zich andermaal te ontpoppen
tot de meest beeldende regisseur
van Nederland. Minutieus vertelt
hij het verhaal, waarin elk detail
wordt uitvergroot.
Alleen: dat verhaal is sneller ver
teld dan de film in totaal duurt. Na
tuurlijk blijft de vrouw langer in
het huisje van de wisselwachter
hangen dan de bedoeling was;
eerst tegen haar zin, maar met een
groeiend plezier. En natuurlijk ko
men deze twee zo verschillende
mensen (the beauty and the beast)
nader tot elkaar, waarbij de eroti
sche spanning langzaam wordt op
gevoerd.
Gelukkig zijn er nog een paar
passanten (van wie vooral Josse de
Pauw een mooie rol heeft) om wat
vaart te brengen in de tredmolen.
Maar dat kan niet verhinderen dat
de verbazing over die stoet van op
merkelijke figuren en de bewonde
ring voor het mooie camerawerk
langzaam wegebt.
BART JUNGMANN
Als filmer dartelt Freek de Jonge
rond zoals een kind dat van Sin
terklaas een camera heeft gekre
gen met veel knopjes die allemaal
een keer moeten worden gebruikt.
Als theaterpersoonlijkheid blijft
hij ook in superbrede prjectie fier
overeind.
PIETER VAN LIEROP
Youngblood gaat met een gevreesde opponent op de vuist.
'Youngblood'; regie: Peter Markle;
hoofdrollen: Rob Lowe, Patrick Swayze
en Ed Lauter; theater: Luxor, Leiden.
In sportkringen schijnt de video-
uitgave van 'Slap Shot' een topper
te zijn. Eredivisieclubs doen er hun
spelers tijdens busreizen voor een
verre uitwedstrijd veel plezier mee.
Deze ijshockey-komedie uit 1977
heeft nu een vervolg gekregen
waarvoor de fans voorlopig nog
naar de bioscoop moeten: 'Young
blood'.
Maker Peter Markle combineer
de voor deze film zijn twee voor
naamste vaardigheden. Hij is bij
zonder handig op de schaats en
staat aan het begin van een carrière
in de speelfilm. Als ijshockeyer die
drie seizoenen lang de nationale
eer verdedigde, moet Markle de
dramatische mogelijkheden van
(fotopr) topsport goed hebben aangevoeld.