'Heilige strijd voor status aparte nekte Betico Croes Stervensbegeleiding in Bijna-Thuis-Huis Achtergrond Echtscheiding: man en vrouw mogen één advocaat raadplegen DONDERDAG 27 NOVEMBER 1986 PAGINA 13 ORANJESTAD - Met de gis- teren overleden Betico Croes verliest Aruba niet al leen de grote voorvechter van de status aparte, maar verliest» vooral het platte land, de 'kunuku', van Aru ba zijn belangrijkste leider. Daar werd hij aanbeden en bewierookt en noemde men hem vol trots 'el lider maxi- mo', de grootste leider. Een leider die het rollenspel per fect beheerste en met gemak in driedelig grijs de presi denten van Venezuela en Costa Rica te woord stond. Om daarna weer op Aruba in een jeep en met openge- knoopt hemd en gele helm op door zijn woonplaats, het dorp Santa Cruz, te rijden. Betico Croes ontpopte zich als een leider met groot charisma, die demagogie en verbale intimi datie op de juiste momenten wist af te wisselen met charme en ge vatheid. Hij was in de ogen van vriend en vijand een persoonlijk heid met allure, een politicus van formaat, die zich kon meten met de 'zware' jongens in Den Haag: Lubbers, De Koning, Den Uyl en De Gaay Fortman. Uiteindelijk hebben zij het allen moeten af leggen tegen Betico Croes die, met zijn in de loop der jaren zorg vuldig veroverde alleenheer schappij, de status aparte voor Aruba heeft kunnen doordruk ken. Medewerkers van Betico Croes vonden hem een aimabele man, die goed kon luisteren. "Hij be studeerde alles wat hem werd voorgelegd en hij wist alles", zegt een vroegere medewerker. "Zijn kracht was dat hij luisterde naar vriend én vijand en uit alle adviezen vervolgens pikte wat voor hém politiek goed uitkwam. Daarin verschilde hij van andere Arubaanse en Antilliaanse politi ci, die vaak horen wat zij willen 'Kunstmatige bevruchting is immoreel' SYDNEY (KNA/NCNS) - Paus Johannes Paulus II heeft, zoals reeds werd verwacht, in een ge sprek,, met de Australische bis schoppen nu ook officieel aange kondigd dat het Vaticaan bin nenkort met een kerkelijk stand punt over kunstmatige bevruch ting naar buiten zal komen. De paus had die mededeling be waard voor zijn bezoek aan Au stralië, waar bio-ethische proble men in het bijzonder in de be langstelling staan. Op dat gebied wordt daar veel onderzoek ver richt; de universiteit van Mel bourne levert al jaren baanbre kend werk op het terrein van de kunstmatige bevruchting bij de horen", zegt een hoge Neder landse ambtenaar. Status aparte Door een bizarre speling van het lot mocht Croes niet alleen geen minister-president van Aru ba worden, ook was het hem niet gegund op de laatste dag van 1985 de ceremonie rond de intre ding van de status aparte mee te maken. Slechts enkele uren voordat Aruba de status van land kreeg binnen het Koninkrijk reed hij met zijn wagen tegen een lichtmast op waarna hij in een coma terecht kwam. Het pre mierschap moest hij laten aan zijn grootste rivaal Henny Eman, de kleinzoon van de geestelijke vader van Aruba's status aparte, Henny Eman sr. Betico Croes werd geboren op 25 januari 1938 en heette officieel Gilberto Francois Croes. Na de lagere school en drie jaar HBS ging hij naar Nederland, waar hij in 1959 zijn hoofdakte behaalde. Terug op Aruba stond hij tot 1969 voor de klas en behaalde hij de. LO-aktes Spaans en handels kennis. Hij betrad de politieke arena in 1967 als lid van de AVP, de Arubaanse Volks Partij. Op 1 juli 1967 nam hij zitting in de Arubaanse Eilandsraad en werd hij gedeputeerde van onderwijs. Het was de eerste en tevens laat ste openbare bestuurlijke functie die hij bekleedde. Na interne ruzies om het lei derschap stapte Croes uit de AVP en richtte hij op 9 februari 1971 bij hem thuis de Movimentu Electoral di Pueblo (MEP) op. Een partij die zich in haar begin selverklaring ten doel stelde te komen tot een "fundamentele herziening van de bestaande rechtsorde in het Koninkrijk". Tijdens de daarop volgende ver kiezingscampagne bleek dat de MEP aanstuurde op afscheiding van het Antilliaanse staatsver band en een rechtstreekse band van Aruba met Nederland. In fei te blies Croes de afscheidings- drang zoals die was geuit door de oude Henny Eman en de AVP, Welke kant het zal uitgaan niet het Vaticaanse document terza ke, is intussen al duidelijk ge worden door een hoofdartikel in het Vaticaanse dagblad „Osser- vatore Romano". Daarin wordt het bevruchten van een vrouwe lijke eicel buiten het moederli chaam „moreel verkeerd" ge noemd „omdat de ontvangenis wordt gescheiden van de liefde daad binnen het huwelijk". Het dagblad richt zijn kritiek spe ciaal op het invriezen van eicel len en het inplanteren van de be vruchte cel na ontdooiing in de baarmoeder. „Als de Kerk leert dat alleen de echtelijke liefdedaad waardig is de omstandigheden van de ont vangenis te vormen, dat alleen een mensenlichaam waardig is de broedplaats te zijn van een menselijk wezen, doet zij dat om dat de Kerk weet dat alle mensen onbeperkte waardigheid bezit ten", aldus de Osservatore op 16 november. Vergankelijk goed Hoezeer de wens van een on weer nieuw leven in. De ideeën van de MEP sloegen aan, want bij de eerste verkiezin gen na de oprichting haalde de MEP meteen zeven van de 21 ze tels in de eilandsraad. In 1975 be haalde Croes met zijn MEP de absolute meerderheid. Daarmee begon een periode van bijna tien jaar waarin Croes de volstrekte alleenheerschappij over het ei land kreeg. In Nederland werd op het allerhoogste politieke ni veau nauwelijks verhuld dat men Betico Croes' optreden als een ernstige bedreiging voor de democratie op Aruba zag. Platteland Het succes van Croes en de MEP begon in de 'Kunuku', het Arubaanse platteland. Als geen ander heeft hij de inwoners van dorpen als Santa Cruz, Noord, Paradera, Piedra Plan, Tanki Leendert en Savaneta een gevoel van eigenwaarde en trots gege ven. Terwijl de traditionele par tijen zich bezighielden met de kiezers Oranjestad en het olie plaatsje San Nicolas, bouwde Croes zijn machtsbasis op vanuit zijn dorp, Santa Cruz. Hij ver grootte zijn aanhang ook door zich fel af te zetten tegen Cura- Betico Croes liet zich de rol van 'lider maximo' welgevallen. Hij beschouwde zichzelf als de leider die het Arubaanse volk zou bevrijden van de overheer sing door het „zwarte" zusterei- land Curacao. Hij spiegelde zich graag aan Simon Bolivar. In de vrijwel lege boekenkast op zijn kantoor in het Arubaanse be stuurscollege stond het complete werk over de Zuidamerikaanse vrijheidsstrijder. Croes was zo geobsedeerd door de status aparte, dat hij geen enkele aandacht meer had voor de economische ontwikke ling van Aruba. Hij sprak van een 'heilige strijd' en tegenstan ders werden afgeschilderd als verraders van de Arubaanse zaak. Aruba deed het tot eind 1984 economisch zo goed dat vruchtbaar echtpaar kinderen te krijgen moet worden gewaar deerd, de mensheid kan niet blind varen op wetenschappelij ke en technische maatstaven om dat probleem op te lossen, be toogt het blad. „Technologische rechtvaardigingen die worden gebezigd als de beslissende maatstaven voor de persoonlijke keuze vernietigen de menselijke waardigheid", aldus het hoofdar tikel. Daarom ziet de Osservatore „het tot slavernij van de techno logie brengen van de mensheid" als de uitkomst van het toepas sen van technologie voor het ver wekken van menselijke wezens. „Ontvangenis moet stammen van de warmte van liefde". Gijsen zoekt het in geestver wanten. Bisschop Gijsen van Roermond heeft krachtens de nieuwe codex een nieuw kathe draal-kapittel samengesteld. De drie leden (emeritus-hulpbis schop mgr. H.Th. E. Beel, emeri tus-deken dr. L.H. Pelzer en emeritus-deken P.J.L. Jochems) die al lid waren van het oude ka pittel op het moment dat Gijsen pessimistische monden ge snoerd konden worden en Betico Croes kreeg in 1983 Nederland en de andere eilanden zo ver dat zij akkoord gingen met de status aparte. Lago De discussies over de staat kundige verhoudingen hadden echter een verlammende wer king op het totale beleid. Signa len van de oliemaatschappij Ex xon dat het niet goed ging met de Lago-raffinaderij op het eiland, werden genegeerd of kregen niet die aandacht die ze behoorden te krijgen. Toen eenmaal de klap van de sluiting werd uitgedeeld, kwam die bij Croes dubbel hard aan. Vakbonden die in 1977 nog gehoor gaven aan Betico Croes' oproep te staken voor de status aparte, begonnen luidruchtig te protesteren en vroegen zich af waar de honderden miljoenen in Roermond werd benoemd, zijn vervangen door geestelijken die de opvattingen van Gijsen meer zijn toegedaan. De leden van het oude kapittel hadden vorige maand eenstem mig hun ontslag aangeboden „omdat de positie van het kapit tel door de nieuwe codex ingrij pend is gewijzigd". Het kapittel dat in de nieuwe codex is gereduceerd van het hoogste adviescollege van de bis schop tot een college met een louter liturgische functie, be houdt het recht een voordracht van drie personen in te dienen als er een bisschop moet worden benoemd. Opschudding over afluiste ren in New Yorkse biechtstoel. In New York en meer bepaald in rooms-katholieke kringen is op schudding ontstaan over een be richt in het Amerikaanse week blad 'Time'. Daarin werd ver haald van overijverige recher cheurs die in hun drang misdadi gers voor het gerecht te slepen, niet zouden schromen afluister- aan winstbelasting waren geble ven die door Exxon in de jaren daarvoor aan Aruba waren afge dragen. Een afdoende en bevredigende verklaring heeft Croes nooit kun nen geven. De sluiting van de La go-raffinaderij zou achteraf de aanzet zijn voor de zware verkie zingsnederlaag die Croes en de MEP op 22 november 1985 leden. De MEP viel toen in één klap te rug van dertien naar acht zetels: een spectaculair verlies van bijna veertig procent. Betico Croes was diep getroffen. Tegenover vrienden zei hij zich bedrogen te voelen. "Is dit mijn dank?", vroeg hij zijn kiezers tijdens een tv-toespraak na de verkiezingen. "Betico: minister-president", was de slagzin waarmee de MEP vol vertrouwen de verkiezingen was ingegaan. De grootste klap voor Croes was, dat hem dat niet was gegund. apparatuur aan te brengen m een kerk in Brooklyn. Er zouden nie tige microfoontjes zijn verbor gen in een biechtstoel, een kan delaar en in het toilet van de kerk, in New York aangeduid als een trefpunt voor lieden met een criminele inslag. John P. Puthenveetil, direc teur van de New Yorkse afdeling van de Katholieke Liga voor reli gieuze en burgerrechten, heeft zich inmiddels in woedende be woordingen gericht tot William H. Webster, directeur van de fe derale recherche FBI. „Als dit waar is", schreef Puthenveetil, „wordt er een schandelijke in breuk op onze rechten gepleegd, op de heilige en vertrouwelijke relatie tussen biechtvader en biechteling". John Michael Ryan, hoofd van de recherche van de stad New York heeft in een reactie laten weten „niets van dergelijke prak tijken af te weten". Gereformeerde synode wil goede pastorale zorg voor to taalweigeraars. De gereformeer- Volgens de wet is het mogelijk dat man en vrouw het in geval van echtscheiding met één advocaat doen. Dat kan soms onnodig geru zie voorkomen en is ook goedko per, maar in de praktijk gebeurt het niet of nauwelijks. Het is geen gebruik en bovendien zijn advoca ten er niet goed voor opgeleid. Dit zegt mr. P.A. Wackie Eijsten, sinds vorige week opvolger van mr. J.R. Glasz als deken van de Nederland se Orde van Advocaten. De Orde start in januari een ex perimentele cursus om vijftien ad vocaten 'oude stijl' om te scholen tot 'echtscheidingsbemiddelaar'. Vorig jaar werden 34.000 echt scheidingen uitgesproken. Al deze echtscheidingen werden behan deld door twee advocaten. "Zo zijn de gedragsregels", aldus Wackie Eijsten. Volgens hem is er, juist bij echtscheidingen, veel kritiek op de advocatuur die ervoor zou zorgen dat er oorlog ontstaat tussen man en vrouw. Wackie Eijsten erkent die kritiek ten dele. "Het probleem zit hem vaak in de twee advocaten die met elkaar in de clinch moeten om al lerlei regelingen te treffen. Man en vrouw communiceren te vaak via hun advocaten. Dan wordt het vaak moeilijk de waarheid te vin den. Wanneer één advocaat met zo wel man als vrouw om de tafel gaat zitten is de kans groot dat alles soe peler verloopt." Omdat die nieuwe rol voor advo caten niet meer alleen juridische vaardigheden vereist, maar ook kwaliteiten als gesprekstechniek, moeten advocaten die zich echt scheidingsbemiddelaar willen gaan noemen een vijfdaagse cur sus volgen. Wackie Eijsten ver wacht dat een groot deel van de vijfduizend Nederlandse advoca ten deze cursus zal volgen. "Na een evaluatie worden de cur sussen op. grotere schaal gegeven", aldus Wackie Eijsten. Hoewel er stemmen opgaan de echtscheidin gen maar helemaal zonder advo caat af te doen, ziet hij de behande ling door één advocaat niet als een stapje in die richting. "Volgens de wet moet er altijd een advocaat bij zijn. De echtscheidingsbemidde- de synode heeft gisteren beslo ten de plaatselijke kerken te wij zen op hun pastorale taak ten op zichte van degenen die vanwege hun geweten eri op grond van hun geloof besluiten totaalwei geraar te worden. Deze pastorale zorg dient zich ook uit te strek ken tot de familieleden van de to taalweigeraar die, zoals de syno devoorzitter dr. H.J. Kouwenho- ven zei, vaak niet goed weten welke houding ze moeten aanne men. Negentien synodeleden stemden tegen het besluit, onder meer omdat er slechts een zeer gering aantal gereformeerde to taalweigeraars is. Hervormde Kerk. Beroepen te Delfzijl: M. D. van der Giessen, kandidaat te Groningen; beroe pen te Arkel: T. T. van Leeuwen, kandidaat te Rotterdam. Aangenomen naar streekge- meente Maas en Waal (Her vormd-Gereformeerd): mevr. Drs. J. W. J. Fijnvandraat-Kolf, gereformeerd predikant te Zwol le; aangenomen naar Steenderen: L. Mr. P. Wackie Eijsten. (foto anp) laar is alleen bedoeld om de proce dure vriendelijker te laten verlo pen." Advocaten is het wettelijk verbo den reclame te maken. De vorige deken, mr. Glasz, vond dat niet juist. Volgens Glasz heeft het pu bliek er recht op te weten bij welke advocaat men het beste terecht kan en wat diens hulp kóst. Het op heffen van het publiciteitsverbod zou de mensen inzicht geven in de specialisaties van de ruim 5000 ad vocaten, zo meent hij. Wackie Eijsten is in die opstel ling gematigder. "Ik vind dat we daarmee voorzichtig moeten zyn. Reclame en voorlichting hoeven niet hand in hand te gaan. Het is gevaarlijk wanneer advocaten hun specialisme aan gaan prijzen. Wie controleert of de betrokken raads man ook inderdaad gespeciali seerd is?". Wel vindt hij dat de voorlichting naar het publiek over de specialisaties binnen de advoca tuur beter moet worden geregeld. Nu liggen alleen by Bureaus voor Rechtshulp en andere, vaak door verwijzende instanties, lijsten met advocaten en hun specialismen. „Die specialismen zouden best in de Gouden Gids gezet mogen wor den. Dat is geen reclame", zo meent de nieuwe deken. echter wel een speciale cursus ster vensbegeleiding volgen. Pas als ze die hebben afgerond mogen ze als begeleider optreden. Een coördi nator is de enige beroepskracht die de Hospice Beweging in dienst heeft. Een sociale-psycholoog van de Leidse universiteit zal het project begeleiden. Hij zal onder meer on derzoek doen naar de acceptatie van het Bijna-Thuis-Huis in de wijk en de fipanciële kant bekij ken. Die gegevens wil de Hospice Beweging over drie jaar gebruiken om landelijk aan de weg te timme- Bijdrage Voor het verzorgen in het Bijna- Thuis-Huis moet wel een bijdrage worden betaald. Een bijdrage, zegt dokter Sluis, die niet duurder hoeft te zijn dan een bed in een bejaar denhuis. De Hospice Beweging is echter ook op zoek naar een lande lijke geldschieter. Zodra zij die heeft gevonden, zal de bijdrage van de patiënt niet meer zijn dan de kosten van zijn dagelijks levenson derhoud thuis. Over een vermeende verzwaring van het werk van de kruisvereni ging zegt de Nieuwkoopse huis arts: "Dat geloof ik niet. De thuis zorg blijft op de eerste plaats staan. Wat ik wel verwacht is, dat de emo ties een stuk gemakkelijker zullen kunnen worden verwerkt. Als dit over een jaar of vijf gewoon is ge worden, kan de zorg een stuk ope ner plaats hebben". ADVERTENTIE Jaap Kooy's Tuincentrum heet nu: Jaap Kooy's Kerstdorp, Heereweg 350, Lisse, tel. 02521-19037. D. Horjus, kandidaat te Nedër- horst den Berg. Gereformeerde Kerken. Be roepen te Soesterberg (als geestelijk verzorger van het christelijk centrum voor geeste lijk-gehandicapten Sterrenberg te Huis ter Heide): drs. H. Hen stra te Venlo, die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Gemeenten. Beroepen te Oud-Beijerland: M. Burggraaf, kandidaat te Rotter dam. NIEUWKOOP - De Hospice Beweging laat in de Nieuw koopse woonwijk 'Rietlan den 7' twee huizen bouwen waarin ongeneeslijke zieke patiënten, die binnen een half jaar zullen overlijden, tot de dood worden bege leid. Beide woningen, die samen vijf kamers bevatten, worden volgend najaar in gebruik genomen. door Jan Westerlaken De huizen in Nieuwkoop zijn de eerste in Nederland die voor dit doel worden gebouwd. De .bouw ervan werd mogelijk door een gift van een half miljoen gulden. De Hospice Beweging zegt binnen een half jaar eenzelfde voorziening in een wijk van een grote stad tot stand te willen brengen. Rond de eeuwwisseling moet er overal in het land een beroep op dit soort huizen voor stervensbegelei ding kunnen worden gedaan. Een gemeente, dorp of woonwijk moet tenminste tienduizend inwoners tellen om in aanmerking te kunnen komen voor een Bijna-Thuis-Huis, zoals de Hospice Beweging de wo ning omschrijft. Het idee voor stervensbegelei ding thuis of bijna thuis ontstond in de jaren zestig in Engeland. Om dat er in de ziekenhuizen te weinig ruimte was om te sterven. Hele maal nieuw is deze opvatting trou wens niet. Kloosters boden eeu wen terug al de gelegenheid om omringd door zorg te overlijden. De Nieuwkoopse huisarts P. Sluis, voorzitter van de landelijke Hospice Beweging, zegt dat de komst van deze voorziening moet worden gezien als een tegenwicht tegen het medische systeem waar in zo langzamerhand geen ruimte meer is voor sociale zorg. "Men werkt", stelt hij, "om zo snel mogelijk te genezen. Maar therminale patiënten worden niet meer beter. Er is ruimte nodig om afscheid te kunnen nemen en ver driet te kunnen verwerken. We zijn aan het eind van wat we kunnen verzorgen, we moeten weer gaan zorgen. Dit is de aanzet daartoe. Sterven moet weer iets van ons zelf worden. We moeten de realiteit on der ogen durven zien, door kuilen durven te gaan. Dat is niet altijd even leuk. Bij een geboorte stroomt er vaak veel bloed. De mensen vinden dat mooi. Maar pijn by sterven schijnt niet te mo gen". Over pijn en angst bij sterven zegt de Nieuwkoopse huisarts: Angst is de grootste drijfveer voor euthanasie. Nee, wij nemen op dit punt nadrukkelijk geen standpunt in. Ik verwacht wel, dat wanneer dit allemaal van de grond komt, de wens om euthanasie terug zal lo pen. Als je nergens met je angst, verdriet en emoties terecht kunt, loop je tegen een muur. Ben je gauw geneigd te zeggen: 'Kom maar op met die spuit'. Wat zien we bij stervensbegeleiding in Amerika en Engeland? De vraag om een abrupt einde aan het leven te ma ken loopt terug". Dichtbij Stervensbegeleiding. Het moet vooral plaats hebben heel dichtbij De Nieuwkoopse huisarts f. Muts: sterven hoort oij het teven thuis, benadrukt Sluis. Is thuis verzorgen helemaal niet meer mogelijk, dan pas kan de therminale patiënt worden opge- het Bijna-Thuis-Huis. Dus direct in de buurt van de naas te familie. De kamer in dat huis mag de patiënt inrichten zoals hij of zij dat wenst. Met eigen spul letjes. De kamers, zegt Sluis, zijn op handigheid ingericht. De huisarts: "Het kan best wel eens gebeuren, dat het Bijna- Thuis-Huis een tijdje leegstaat. Daarom hebben de mensen die er nauw mee zijn verbonden geen ge makkelijke taak. Ze zullen vaak 'nee' moeten verkopen. Aan chro nisch zieke patiënten bijvoorbeeld. Moeilijk wordt het ook als iemand van net buiten Nieuwkoop er wil worden verzorgd. Dat kan niet, al staat het Bijna-Thuis-Huis leeg. De patiënten moeten uit Nieuwkoop afkomstig zijn. Ik denk wel, dat de opname na verloop van tijd zal toe nemen. Daarom is he best moge lijk, dat we ooit nog eens binnen Nieuwkoop een tweede Bijna- Thuis-Huis zullen moeten bou- Het Bijna-Thuis-Huis krijgt vijf kamers: waarop is dat aantal ge baseerd en waarom is er juist voor Nieuwkoop als lokatie gekozen? Vijf keer Dokter Sluis vertelt, dat het ge talletje vyf van gegevens uit zijn huisartsenpraktijk afkomstig is. "In Nieuwkoop", legt hij uit, "komt het gemiddeld vijf keer per jaar voor, dat patiënten die ster vende zijn, niet meer thuis kunnen worden verzorgd. En waarom Nieuwkoop? Ik heb aanvankelijk geprobeerd ,dit Bijna-Thuis-Huis buiten myn dorp te houden. Uit eindelijk is er toch voor Nieuw koop gekozen, omdat het voor mij, als huisarts, hier allemaal wat ge makkelijker ligt. Ik ken de men sen, spreek hen eenvoudiger aan. Bovendien heeft Nieuwkoop tien duizend inwoners. Daarom is er voor dit dorp gekozen om model te staan voor Nederland. Aanvanke-, lijk was de gedachte om iets regio naals van de grond te tillen. Enge land kent dat systeem. We zijn daar op terug gekomen. Want dan krijg je huizen met twintig tot zestig bedden. Dat geeft weer zo'n idee van een geïsoleerde kolonie. Ster ven is toch iets gewoons? Het hoort bij het leven". Heeft de komst van het Bijna- Thuis-Huis is een woonwijk geen weerstanden opgeroepen? Op gemeentelijk terrein heeft de Hospice Beweging alle medewer king gehad. In eerste instantie was het huis in een andere wijk ge dacht. De mensen die in de directe omgeving zouden komen te wo nen, waren er echter niet van op de hoogte gebracht. Zij lieten door schemeren, dat ze voor een andere plaats in het dorp zouden hebben gekozen als zij van tevoren waren ingelicht. De Hospice Beweging zag daarvan de redelijkheid in en koos voor een andere lokatie: 'Riet landen 7' Brief Dokter Sluis: 'Tedere bewoner krijgt, alvorens hij een woning kiest, informatie over ons huis. Ze krijgen een brief waarin staat wat hospice precies is. Wat zagen we? De enigen die protesteerden waren de eigenaars van de vrije-sectorwo- ningen. De al wat oudere gezinnen. Z,e zien hun woning als een laatste kóophuis en hebben dus wat te ei sen. Van de overige wijkbewoners hebben we niets gehoord. Ik vind het overigens wel frappant om te zien hoe angstig deze mensen zijn. Hun argumenten? Ze zeiden dat je kinderen toch niet in een omge ving kunt laten opgroeien waar ge regeld mensen sterven. Daar is het ons juist wel om te doen. Kinderen die hier nooit wat mee te maken krijgen, krijgen het daardoor op oudere leeftijd heel moeilijk". De groep stervensbegeleiders bestaat uit vrijwilligers. Hoewel de selectie nog niet is gemaakt, ver wacht dokter Sluis hiermee geen problemen. Volgens hem zijn er tien tot vijftien mensen nodig om dit werk naar behoren te kunnen uitvoeren. Die mensen moeten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 13