Dooi in Sowjet-cinema na paleisrevolutie
numu
'91/2 Weeks': een
verhouding van
weinig woorden
VRIJDAG 21 NOVEMBER 1986
IllllSt»;
mmmmmmmsi
'91/2 Weeks'; regie: Adrian Lyne; hoofd
rollen: Mickey Rourke, Kim Basinger en
Margaret Whitton; theater: Euro, Alphen
De verhouding tussen de beursma
kelaar John en de kunsthandelaar
Elizabeth duurt een paar weken te
lang. De kaarten in hun relatie zijn
snel geschud, het einde is vanaf het
begin al duidelijk onvermijdelijk
en om een herhaling van zetten te
voorkomen hadden de negen en
een halve week wel wat kunnen
worden ingekort. Die duurzaam*
heid fnuikt '9% Weekst de broeie
righeid slaat om in verveling.
Het is gemakkelijk, té gemakke
lijk om de film daarmee meteen in
cynisme onder te dompelenVMaar
eerst iets over dé inhoud: '9V2
Weeks' gaat over twee mensen die
zich vooral lichamelijk tot elkaar
aangetrokken voelen. In de weder
zijdse passie zit een duidelijke
machtsverhouding die tot verken
ningen op het sadistische vlak lei
den. Het blijft nog speels, maar de
voortekenen wijzen op erger, van
daar ook dat Elizabeth de relatie
niet haar tiende week laat ingaan.
Het is leuk dat er na bijvoorbeeld
'The postman always rings twice'
weer eens een film is gemaakt,
waarin vooral het fysiek in tel is.
Ook al is de poging maar half ge
slaagd. De Engelse regisseur
Adrian Lyne - hij maakte eerder
'Flashdance' - weet goed raad mét
de spanning die hoort bij een ver
houding van weinig woorden. Het
licht is steeds een tikkeltje diffuus,
New York is het veelkleurige decor
en de interieurtjes zijn spraakma
kend modern. '9% Weeks' heeft het
Kunsthande
laar Elizabeth
(Kim Basinger)
wacht op de din
gen die komen
gaan. (foto pr)
aanzien van een geslaagde video
clip.
Er is tot driekwart van de film
met redelijk veel genoegen naar te
kijken, dan weetje het wel. De sex-
spelletjes van John en Elizabeth
hebben dan hun leukste momen
ten wel gehad, de opwinding ver
dwijnt.
Er kleven daarvoor trouwens al
een paar oneffenheden aan '9V&
Weeks'. Zo wil Lyne in de kantlijn
iets te grappig zijn. Hij voert een
aantal randfiguren op die té zijn:
een stijVe Engelsman met een ui
terst lelijke hond, een bloemenbe-
zorger die wild danst op de muziek
van zijn walkman, twee Chinezen
die onverstaanbaar maar druk ge
barend van mening verschillen.
Terughoudendheid had de humor
alleen maar krachtiger gemaakt.
Iemand die zo langzamerhand
aan terughoudendheid ten onder
gaat is Mickey Rourke. Hij speelt
in '9Vz Weeks' de rol van John en
maakt daarvoor de zoveelste keer
'de koele'jongen' van. Sinds 'Diner'
heeft hij weinig anders gedaan dan
op dat thema variëren. Een on
doorgrondelijke blik en een scheef
lachje, zou dat genoeg zijn voor een
carrière?
In de filmwereld van de Sowjet-
Unie heeft zich - met Gorbatsjovs
zegen - een paleisrevolutie vol
trokken. Daardoor is de tot dusver
nauwelijks getolereerde figuur van
Elem Klimov aan de macht geko
men in de Sowjet Filmmakers
Vakbond. De gevolgen van die
spectaculaire omwenteling kun
nen nu al verstrekkend worden ge
noemd. Zo'n dertig films die tij
dens de jaren zestig en zeventig
verboden waren, zijn onlangs vrij
gegeven voor binnenlandse distri
butie en tevens beschikbaar geko
men voor de export.
door
Pieter van Lierop
Aangezien film in de Sowjet-
Unie wordt beschouwd als de be
langrijkste, want meest populaire,
kunstvorm, moeten de vernieu
wingen tevens effect hebben op de
andere kunstdisciplines.
Even een paar feiten ter begrip
van de recente ontwikkelingen. De
Sowjet-Unie bestaat uit vijftien re
publieken die allemaal hun eigen
filmstudio's hebben met ook hun
eigen verantwoordelijkheden. Het
land kende twee centrale machts
apparaten op filmgebied. Enerzijds
is er de Sowjet Filmmakers Vak
bond, met iets van 6600 leden (re
gisseurs, scenario-schrijvers, criti
ci, acteurs, technici) die 213 af
gevaardigden kiezen voor het na
tionaal congres dat een bestuur
kiest. Daarin hadden tot mei van
dit jaar Lev Koedjanov en presti
gieuze regisseurs Sergei Bondarts-
joek, Nikolai Goebenko en Nikita
Mikhalkov zitting.
Censuur
Anderzijds is er het staatscomité
Goskino (sinds tientallen jaren
voorgezeten door Filip Yermash),
dat alle geldstromen regelt en bo
vendien censuurbevoegdheden be
zit, waarmee kan worden ingegre
pen op elk willekeurig moment tij
dens het maken van films of daar
na. De macht van Goskino was na
genoeg onaantastbaar en diende
niet publiekelijk ter discussie te
worden gesteld. In de praktijk kon
den scripts worden afgekeurd van
wege contra-revolutionaire propa
ganda, sex, anti-humanisme of laag
artistiek gehalte. Rekkelijke be
grippen.
In de praktijk van de laatste
twintig jaar is het maken van min
of meer gewaagde films nooit het
grootste probleem geweest, maar
wel om ze vertoond te kunnen krij
gen. Goskino placht bij voorkeur
in te grijpen tijdens als de film
klaar of bijna klaar was. Dan ging
het materiaal de ijskast in en daar
bleef het. Vaak werd niet eens
meegedeeld waarom eigenlijk
sommige films voor vertoning on
geschikt werden geacht.
Tot de bekende cineasten die
weggecensureerde films hebben
gemaakt, behoren o.a. Panfilov en
Mansoerov. Van Elem Klimov wer
den twee films ('Afscheid van Mat-
jora' en 'Agonia') tegengehouden
en van Larisa Sjepitko (Klimovs
enige jaren geleden verongelukte
echtgenote) werden eveneens twee
films nimmer uitgebracht.
In een uiterst leerzaam artikel in
het Amerikaanse vakblad Variety
werd onlangs een lijst gepubli
ceerd van een twintigtal van zulke
door de censuur getroffen films die
nu alsnog worden vrijgegeven.
Maar er zijn wel enige kanttekenin
gen te maken bij de Variety-lijst.
Zo zijn er films die door de Russi
sche autoriteiten officieel (en soms
Elem Klimov, de 7
oogluikend) wordén vrijgegeven
voor deelname aan een filmfestival
in het Westen, maar die intussen in
éigen land niet in première worden
gebracht.
Zo draaide Klimovs Raspoetin-
film 'Agonia' vijf jaar geleden in
het hoofdprogramma van Venetië
en zo heeft Füm International ooit
Paradjanovs 'Kleur van De Gra
naatappel' gepresenteerd, op een
moment dat de cineast zelf niet al
leen al tien jaar op non-actief was
gesteld, maar zelfs gevangen zat.
Daarnaast praktiseert men in
Rusland nog een curieuze politiek
van uitbrengen. Door enigszins ge
waagde films gedurende een week
alleen te vertonen in een enkel
hoofdstedelijk achterafbioscoopje,
valt dus doodleuk vol te houden
dat de film in kwestie wel degelijk
is uitgebracht. Zo stond anderhalf
jaar geleden, ten tijde van het Film
festival van Moskou, al Guermans
'Mijn Vriend Ivan Laptsjin' (de in
drukwekkendste Russische film
die ik ooit gezien heb) geprogram
meerd. Je moest ervoor naar een
moeilijk te vinden filmhuisje dat
verwerkt bleek te zitten in een
sportstadion, maar iedere Mosko-
viet die wilde, kon erheen. In de
overzichtsprogramma's van de
Russische cinema ontbrak de film
en geïnteresseerde buitenlandse
kopers konden hem niet krijgen.
Lente
Toch leek er medio 1985 al iets
van lente in de lucht te zitten (ge
durende het festival werd Gromiko
weggepromoveerd tot president en
benoemde Gorbatsjov de nog na
genoeg onbekende Sjevarnadze op
buitenlandse zaken), want.er bleek
warempel een nieuwe film te zijn
gemaakt door de-in 1982 nog voor
de zoveelste keer gearresteerde Pa-
radjanov: 'Het Fort Souram'. En
die film kon wèl meteen gekocht
worden.
Niet minder opmerkelijk was dat
de vroeger twee keer weggecensu
reerde Elem Klimov met zijn tot
pacifisme oproepende oorlogsfilm
'Kom En Zie' niet alleen het com
petitie-programma haalde maar
daar nog dubbel bekroond werd
ook. De Franse voorzitter van de
jury zei: "Ik wil pleiten voor Kli
mov, want zijn film is heel belang
rijk en die regisseur heeft het hier
toch al Zo moeilijk." Deze Klimov
is intussen dus de machtigste man
geworden van de Russische film
wereld.
Het afgelopen voorjaar, terwijl in
Cannes het internationale filmfes
tival gehouden werd, vond in Mos
kou het congres plaats van van de
Sowjet Filmmakers Vakbond. Eer
ste verrassing in Cannes: Guer
mans 'Mijn Vriend Ivan Laptsjin'
bleek voor iedereen te bezichtigen
èn te koop. Tweede verrassing:
Rusland doet mee aan de competi
tie met 'Boris Godoenov', een ui
terst conservatief, barok tsarendra-
ma van veteraan Bondartsjoek.
Waarom werd uitgerekend hij naar
Cannes gestuurd?
Het antwoord leek een week la
ter te komen. Terwijl 'Boris Godoe
nov' draaide aan de Rivièra werd
de reputatie van de regisseur aan
het thuisfront twee meter onder de
grond gespit. De zelf niet als con
servatief te beschouwen Nikita
Mikhalkov (broer van de uitgewe
ken Kontsjalovksi die met 'Runa
way Train' namens Amerika aan
Cannes deelnam) had de fel aange
vallen Bondartsjoek verdedigd en
kwam daardoor zelf ineens even
min door de geheime stemmingen.
De zittende vakbondspresident
Kulidjanov werd niet enkel wegge
stemd, hij had zelfs onvoldoende
stemmen verworven om deel te
mogen blijven uitmaken van de
FILMS OP VIDEO
Horrorfilms zijn er bij dozijnen
gemaakt. Bijna elke distributie
bedrijf heeft er van tijd tot tijd
enkele in het pakket. Niemand
maakt zich er erg druk om; het
merendeel is niet goed en niet
helemaal slecht, het is consump-
tiewerk waar je aan voorbij kunt
gaan. Maar er zijn uitzonderin
gen. Toevalligerwijs zijn er deze
maand twee cassettes versche
nen die in het horror-genre met
kop en schouders boven 99 pro
cent van de andere films uitste
ken: 'A nightmare on Elm street'
van Wes Craven (CBS/Fox) en 'In
de greep van de Zombies' van
George Romero (Cor Koppies Vi
deo).
Wes Craven heeft al jaren een
uitstekende naam bij de liefheb
bers van horror-films. Wie voor
dit soort films niet naar de bio
scoop gaat, maar wel veel tv kijkt
zal Craven kennen van een aan
tal afleveringen in de serie 'Twi
light Zone'. Craven kent zijn vak,
niet alleen op het gebied van de
techniek, maar ook wat timing
en dosering aangaat.
De liefhebbers hebben op 'A
nightmare on Elm street' waar
schijnlijk al gezien. De nacht
merrie ging nog niet zo lang gele
den in bioscooproulatie en .trok
toen nauwelijks publiek, maar
dat is geheel onterecht. Ik kan
me niet herinneren ooit een grie
zelfilm te hebben gezien die be
klemmender en angstaanjagen
der is dan deze. Het uitgangs
punt van de film is eenvoudig.
Het gaat om nachtmerries die
echt worden. Het script zit hecht
in elkaar en het is vaak absoluut
niet te zien wanneer de hoofd
personen waken of slapen.
Met enige regelmaat is er een
golf Zombie-films, de meeste wa
ren ronduit teisterend, pure rot
zooi. Een uitzondering is 'In de
greep van de Zombies' van
George Romero. Romero koos
als plaats van handeling een
groot warenhuis. V-ier mensen
verschuilen zich erin om te strij
den tegen de levende doden die
buiten rondwandelen op zoek
naar een hap mensenvlees. De
gekte van het opgesloten zijn in
een soort luilekkerland terwijl
monsters je bedreigen wordt
door Romero knap getekend.
PETER DE ZWAAN
mmmm iniiü
liiüiiiiiiiii
Kim Basinger komt iets beter uit
de voeten, al heeft ze ook zo haar
maniertjes. Haar sensualiteit en
uiteindelijk de ontreddering over
al die sex zijn in elk geval twee be
langrijke steunpilaren van '9Vz
Weeks'. Een film die met een iets
verrassender scenario op meer ma
nieren spraakmakend zou kunnen
zijn.
BART JUNGMANN
(OP)NIEUW
'9l/2 weeks' - Euro, Alphen
'Emmannuelle 4' - soft porno, Tria
non, Leiden
'The Protector' - Arnold Schwarze
negger in de rol van bulldozer, Euro,
Alphen.
'Aliens'
vervolg op griezelfilm 'Alien', Euro,
Alphen
'FX/Murder by illusion' - elegante
thriller over een maker van special ef
fects', City, Katwijk
'3 mannen en een wieg' - Drie man
nen sukkelen met baby. Om te la
chen, City, Katwijk
BLIJVERS
'The Mission' - meeslepend melodra
ma over missiewerk, Lido, Leiden
'Commando's vallen aan' - vechtfilm,
City, Katwijk.
'Heartburn' - niet bijsters geslaagde
relatiefilm met sterren Streep en Ni
cholson, Lido, Leiden
'The jewel of the Nile' - avonturenfilm
in hét genre 'Indiana Jones', City,
Katwijk.
'Running Scared' - lachfim met Gre
gory Hines als politieman, Luxor,
Leiden
'Down and out in Beverly Hills' - ko
medie waarin het contrast oud-rijk
voor de zoveelste keèr en op wéinig
verrassende wijze wordt uitgediept,
Lido, Leiden
'The Color Purple' - mooi gemaakte
jankfilm over zwarte vrouw die zich
ontworstelt aan onderdrukkend man
volk, Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Top Gun' - Amerikaanse straaljager
piloten in opleiding, Lido, Leiden en
Euro, Alphen.
SEXFILMS
'Sex achter tralies' - Rex, Leiden.
NACHTFILMS
'Getting Lucky' - Rex, Leiden.
'Pornostukken om van te smullen' -
Euro, Alphen.
'Top Gun' - Euro Alphen.
'The Protector' - Euro, Alphen
'Champagne in het pornobed' - Euro
Alphen.
DEN HAAG
'Heartburn' - Asta (463500), al.
'The man With one red shoe' - Asta, al.
'Aliens' - Asta, 12 jr.
'Color Purple' - Babylon (471656), al.
'Meryl Streep-week' - Babylon.
'Top Gun'- Babylon, al.
'Psycho III' - Cineac (630637), 16 jr.
'Legal Eagles' - Cineac, al.
'Down and out in Beverly Hills' - Ci
neac. al.
'Aliens' - Euro (667066), 12
'Hannah and her sisters'
(456756), al.
- iietroj
ipole
'Diavolo in Corpo' - Metropole, 16 jr.
'About last night' - Metropole, 12 jr.
'Abel' - Metropole, al.
'Fantasia' - Metropole, al.
'The Mission' - Metropole, al.
'Youngblood' - Odeon (462400), al.
'Running Scared' - Odeon, 12 jr.
'Band öf the hand' - Odeon, 16 jr.
'Camorra' - Odeon,.16 jr.
'De peep-show' - Le Paris (656402), 18
jr.
'Dream lover' - Le Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
•Color Purple' - Alfa (278806), al.
'Death of a salesman' - Alfa, 16 jr.
'Out of Africa' - Alfa, al.
'Aliens' - Alfa, 12 jr.
'Fantasia' - Alhambra (233192), al.
'Hannah and her sisters' - Alhambra,
al.
'Camorra' - Alhambra, 16 jr.
'Aliens' - Bellevue Cinerama (234876/
266227), 12 jr.
'Top Gun' - Cinerama, al.
'Heartburn' - Calypso (266227/234876),
al.
'Karate Kid II' - Calypso, al.
'Pruimenbloesem' - Centraal (248933),
18 jr.
'Running Scared' - Cineac, (243639),
12 jr.
'Subway' - Cinecenter, (236615) 16 jr.
'Camorra' - Cinecenter, 16 jr.
'De tango van onze jeugd' - Cinecen
ter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
'Heartburn' - Cinema (151243), al.
'Legal Eagles' - Cinema, al.
'Running Scared' - City (234579), 12 jr
'PcwHr. TIT' ritw 1 fi ii-
III'-City, 16jr.
'Band of the hand' - City, 16 jr.
'Diavolo in Corpo' - City, 16 jr.
Target' - City, 16 jr.
'Youngblood' - City, al.
'Down and out in Beverly Hills' - City,
al.
'Paris, Texas' - Kriterion, (231708), 16
jr.
'The Killing' - Kriterion, 16 jr.
'Brandend verlangen' - Farisien
(248933), 18 jr.
'Down by law', - The Movies (245790),
16 jr.
'Death of a salesman' - The Movies, 16
jr.
'Diva' - The Movies, 16 jr.
'About last night' - Tuschinski,
(262633), 12 jr.
'Down and out in Beverly Hills' - Tu
schinski, al.
'Diavoloin-Corpo' - Tuschinski, 16 jr.
'Otello' - Tuschinski, al.
'Legal Eagles' - Tuschinski, al.
'The Mission' - Tuschinski, 12 jr.
'Betty Blue' - De Uitkijk, 16 jr.
Nieuw elan
Elem Klimov nam de voorzitters
functie over, breed gesteund door
het gehele congres dat tijdens ver
gaderingen (Gorbatsjov is ér per
soonlijk enige tijd bij aanwezig ge
weest) de banvloek had uitgespro
ken over dè futloosheid en passivi
teit van de vakbond gedurende de
voorbije 15 jaar. Er schijnt gloed
vol te zijn gepleit voor het recht
van filmmakers om meer eigentijd
se onderwerpen te behandelen, om
jonge cineasten met nieuwe stijlen
serieuze kansen te geven, om meer
onafhankelijkheid te verwerven
ten opzichte van het staatscomité
Goskino.
Na die stormachtige gebeurte
nissen op 14 en 15 mei was het ge
raden om even af te wachten in
hoeverre het nieuwe élan wellicht
zou bleven steken in de bekende
vergader-retorica. Maar het ziet er
naar uit dat Klimov werkelijk be
gonnen is om spijkers met koppen
te slaan. De Russische regering
heeft al een begin gemaakt met een
bescheiden fondsje van anderhalf
miljoen gulden voor het maken
van niet-commerciële, experimen
tele films. Het recht van Goskino
om voltooide films openbare verto
ningen te onthouden, wordt nu
door de vakbond aangevochten.
Er is een Geschillencommissie in
het leven geroepen, geleid door
Pravda-criticus Andrei Plakov en
met afgedwongen deelname van
Goskino, die zestig verboden films
opnieuw gaat bestuderen. Het eer
ste resultaat is maar liefst dertig
werkstukken die alsnog voor pre
mière geschikt worden geacht.
Films die men nog steeds van te
lage kwaliteit vindt, kunnen een
herkansing krijgen als de cineas
ten in kwestie ze door een nieuwe
montage weten te verbeteren. En
er bestaan zelfs in vroegere jaren
afgekeurde scripts waarvan nu de
verfilming alsnog ter hand is geno-
Spannend
Iedereen die weet dat Russen in
staat zijn om fantastische films te
maken, moet deze ontwikkelingen
met spanning volgen. En de vraag
is gewettigd of Tarkovski en Kon-
chalovski hun oversteek naar het
Westen gemaakt zouden hebben
als ze drie jaar geleden al hadden
geweten dat dit er aan zat te ko
men.
Naar verwachting zal het komen
de Film Festival Rotterdam al een
belangwekkende afspiegeling bie
den van de in de Sowjet-Unie inge-_
treden dooi. De interesse gaat
vooral uit naar de drie films van
Alexei Guerman die zullen worden
vertoond, inclusief dus de twee die
aanvankelijk niemand mocht zien.
TELEVISIE
Morgen op België 1 'Union Sta
tion' en op Duitsland 3 'State of
the Union'. In de eerste film
speelt William Holden een
hoofdrol, vlak nadat hij had ge
schitterd in 'Sunset Boulevard'.
Kidnappers proberen op het
drukke Union Station zonder
problemen in het bezit te komen
van losgeld, Holden moet dat als
hoofd van de spoorwegpolitie
voorkomen (16.00 uur).
'State of the Union' is een be
langrijke film van Frank Capra,
-waarin hij de Amerikaanse poli
tiek tegen het licht houdt. Een
idealistische zakenman wordt
naar voren geschoven als presi
dentskandidaat voor de Republi
keinen. Als hij de nominatie een
maal te pakken heeft, bemerkt
Grant Matthews (Spencer Tracy)
hoezeer hij js misbruikt door be
langengroepen (23.00 uur, Duits
land 3).
In de wekelijkse filmclub op
BBC 2 morgenavond 'THX 1138'.
Het is de debuutfilm van George
Lucas die later furore maakte
met de Star Warsreyclus. Ook
hierin blikt hij vooruit en wel
naar een robotmaatschappij,
ééntje waarin sex uit den boze is.
Robert Duvall speelt de hoofdrol
(23.00 uur).
Richten we de blik vervolgens
op het einde van de week en ko
men op donderdag twee interes
sante films uit Frankrijk tegen.
Op België 2 'l'Homme Blessé'
van de film- en toneelregisseur
Patrice Chéreau. Voor deze film
bewerkte hij" een vèrhaal van
Jean Genet. Een jongeman hangt
rond op stations en wordt verleid
door een oudere man: Vittorio
Mezzogiorno speelt deze verbit
terde persoon die de jeugdige
Jean-Hughes Anglade meesleept
in zijn ellende (20.20 uur).
Ongeveer tegelijkertijd (19.52
uur) 'l'Ami de Vincent'. Het is
één van die recente Franse films
die de Nederlandse bioscopen
niet haalde. Onder regie van
Pierre Granier-Deferre treden
Jean Rochefort en Philip Noiret
aan. Rochefort speelt Vincent,
een vrouwenversierder die plot
seling eën beroep moet dóen op
zijn vriend (Philippe Noiret).
FILMHUIZEN
Operaliefhebbers kunnen tot en
met zondag terecht in het Kijk-
huis waar de veelgeprezen verfil
ming van Verdi's 'La Traviata'
wordt vertoond. De lyrische stijl
van Franco Zeffirelli sluit goed
aan op deze tragische liefdesge
schiedenis, waarin de courtisane
Violetta op haar sterfbed wordt
herenigd met Alfredo, haar grote
geliefde. Hoofdrollen voor Tere
sa Stratas ei) Placido Domingo
(20.00 en 22.15 uur).
Ook tot en met zondag in het
Kijkhuis 'Sans toi ni loi', een
boeiend portret van een jonge
zwerfster. Fraaie hoofdrol van
Sandrine Bonnaire (19.30 en
21.45 uur). 'Manner' draait van
maandag tot en met woensdag.
Een komedie over de levnswan-
del van twee mannen (19.30 en
21.45 uur). 'Une histoire simple'
is een psychologisch drama met
Romy Schneider in de hoofdrol
(maandag, 20.00 en 22.15 uur). 'A
nous deux' is een film, waarin
twee mensen worden gedwon
gen samen té werken. Met Cathe
rine Deneuve (dinsdag, 20.00 en
22.15 uur). 'Lili Marleen' vertelt
het verhaal van een populaire
zangeres uit het Derde Rijk. Met
Hanna Schygulla (woensdag,
20.00 en 22.15 uur).
In het Filmhuis LVC is tot en
met zondag (21.15 uur) nog 'Out
of Africa' te zien. Woensdag
wordt 'Charlotte' vertoond. Een
joods meisje ontvlucht in 1939
Duitsland en werpt zich in Zuid-
Frankrijk op het schilderen
(20.00 en 22.15 uur). Donderdag
gaat hier 'Pervola' van Orlow
Seunke draaien. Twee broers
gaan in Noorwegen hun vader
begraven, waarbij hun zo ver
schillende karakters met elkaar
in botsing komen (21.15 uur).
Teresa Stratas in 'La Travia
ta'(foto pr)
Bij LAK-Cinema twee films
over vriendschap tussen jon
gens. Om 20.00 'My beautiful
laundrette', waarin Stephen
Frears Engelsen en Pakistanen
nader tot elkaar brengt. Hetzelf
de gebeurt min of meer in 'Le thé
au harem d'Archimede', waarin
de confrontatie en vriendschap
tussen Algerijnen en Fransen
(22.00 uur.
Bij K&O dezelfde dag de Ame
rikaanse klassieker 'Roaring
Twenties'. Onder regie van Ra-
oul Walsh gaan Humphrey Bo-
gart en James Cagney als twee
veteranen uit de Eerste Wereld
oorlog op het dievenpad (20.15
uur).