'Thatcher voorbeeld van hoe het met moet' Tine Halkes na drie jaar feministische theologie Nijmeegse dierenwachter Ton Helders probeert mens en dier op te voeden Benoemingen hervormde synode VRIJDAG 21 NOVEMBER 1986 PAGINA 13 NIJMEGEN - 's Werelds enige feministisch theo loge, mw. prof. dr. C. J. M. Halkes (66) nam vanmid dag met een college in de Grote of St. Stevenskerk in Nijmegen afscheid van haar bijzondere leerstoel 'feminisme en christen dom' aan de faculteit der godgeleerdheid van de Katholieke Universiteit in Nijmegen. Drie jaar lang, vanaf 1 oktober 1983 heeft Catharine Hal kes, in de wandeling Tine genoemd, deze leerstoel op geheel eigen wijze ge stalte gegeven. Haar hoogleraarschap is het eerste van dien aard in Europa. De onderwijsta ken die hierbij horen zijn per 1 september van dit jaar door Hedwig Meijer- Wilmes uit Munster over genomen. door Pieter Lamberts "Kritische loyaal, zo karakteri seer ik mezelf. Ik wil de kerk een meer geloofwaardig gezicht ge ven". Catharine Halkes heeft het over haar verhouding tot de offi ciële, in haar geval rooms-katho- lieke, kerk. Een mannenkerk, in de visie van professor Halkes, waarin vrouwen 2000 jaar lang te weinig te zeggen hebben gehad. Daar echter brengt 'le deuxième sexe'. zoals de Franse vrouwen- voorvechtster Simone de Beau- voir haar seksegenoten heeft ge noemd, langzaam maar zeker verandering in. Of zoals Tine Halkes het zegt: "We willen nu zelf aan het woord komen". Drie jaar geleden is prof. dr. C. J. M. Halkes, roepnaam Tine»tot bijzonder hoogleraar Feminisme en Christendom benoemd aan de Katholieke Universiteit (KU) in Nijmegen. De Stichting Nij meegs Universiteits Fonds (Snuf) trok geld uit voor het in richten van deze leerstoel, waar om door vrouwen binnen de theologische faculteit al jaren lang was gevraagd. In 1977 al was feministische theologie als vak ingevoerd. Zes jaar later kreeg universitair docente Tine Halkes haar bijzondere leerstoel. "We hebben hard moeten knokken om dit alles te bereiken". Mannelijk De komst van een dergelijke leerstoel werd door de vrouwelij ke theologiestudenten bijzonder toegejuicht. Tine Halkes: "Femi nistische theologie vertrekt im mers vanuit de ervaringen van vrouwen. Bestaans- en religieuze ervaringen, waarvan we ons be wust zijn, dat ze in kerk en religie niet serieus worden genomen. De cultuur en dus ook de kerk zijn overwegend mannelijk. Vrouwen willen zelf gaan uit spreken hoe .en wat ze geloven. Doordat ze nu aan het woord ko men, met een kleine letter dan, gebeurt er ook iets met het Woord. Dit wordt gevuld met er varingen van vrouwen". Veel gelovige vrouwen zitten volgens de theologe met het pro bleem. dat ze zich in het bestaan de godsbeeld niet herkennen. Dit hebben ze gemeenschappe lijk met andere marginale groe pen als armen en zwarten. Die laatsten zien God als een "oude, blanke man". Tine Halkes: "De zwarten zeggen dan ook: zo'n God is niet de onze. De gods dienst is een blanke godsdiènst. Uit deze opvatting is de zwarte theologie ontstaan". Herkenbaarheid van God is, al dus Tine Halkes, voor gelovigen enorm belangrijk. Daar schort het momenteel aan. De eeuwen lange overheersing van de kerk door mannen en hun denkbeel den hebben niet alleen en overigens ook zichzelf vervreemd, maar ook al lerlei verkeerde beelden van God en Maria in de wereld gebracht. "Deze valse godsbeelden belem meren ons dichter bij God te ko men. God is immers liefde en hoort niet thuis op een militaire koppelriem. Feministische theo logie wil hier verandering in brengen", aldus Tine Halkes. Thatcher Wie het idee mocht hebben dat door de toevoeging 'feminis tisch' deze vorm van theologie al leen voor vrouwen toegankelijk is, heeft het mis. Ze is er welis waar allereerst voor vrouwen en haar godsbeleving, maar richt zich uiteindelijk op de hele sa menleving. "Het is geen vrouwe lijke theologie. Ik weet niet wat vrouwelijk is. Ik weet alleen, dat de dominante mannelijke cul tuur niet meer hoeft. We moeten vrouwen en mannen krijgen, die resoluut zyn en beslissingen kunnen nemen èn tegelijkertijd zorgzaam en nabij zijn", zo legt Tine Halkes haar opvatting van theologie uit. Tine Halkes: "Een mooi voor beeld van hoe het niet moet is Margaret Thatcher. Ze is wel geë mancipeerd. maar dat is slechts een deel van het verhaal. Ik wil niet zeggen dat vrouwen beter zijn dan mannen. Ze hebben al leen niet zoveel kans gehad zich aan de macht te bezondigen. We moeten humaniseren. Het gaat om menswording. Geen over heersende man of dociele vrouw. Dat zijn alleen maar karikaturen. Eigenlijk is feministische theolo gie niet alleen een religie-kritiek maar ook een cultuurkritiek". 'Ik vind het ver dacht dat ieder een zich opwindt over abortus en niet over massaal doden...' Deze kritiek richt zich niet al leen op het denken over God. Aan ethische zaken als abortus en euthanasie, waarover de offi ciële kerken en instanties zich druk plegen te maken, besteedt ook feministische theologie aan dacht. Tine Halkes zet zo haar vraagtekens bij de opwinding die een en ander soms veroor zaakt. "Ik vind het verdacht dat iedereen zich opwindt over abor tus en niet over massaal doden. Feministische theologie is niet vóór abortus. Dat is niemand. Maar we willen zelf onze nuances maken. Vrouwen beslissen zelf'. Datzelfde geldt wat haar be treft ook voor de bio-technolo- gie. Ze denkt hierbij vooral aan, populair gezegd, reageerbuisba by's. "Vrouwen hebben hun steentje bij te dragen. Wie maken er nu uit in hoeverre manipulatie heilzaam is. Mannelijke onder zoekers doen weer de uitvindin gen. Maar willen Oecumenisch Ze denkt overigens dat het proces van veranderingen, met name ook in de rooms-katholie- ke kerk, maar langzaam zal gaan. "Ik zal het niet meer meema ken". Voor veel vrouwen is dit een reden, teleurgesteld, de kerk de rug toe te keren. Dat vindt de theologe jammer. "Binnen de kerk heb je tenminste nog een stem. Vrouwen blijven belang rijk voor de vormgeving van de godsdienst. Ze kunnen een be langrijke rol spelen". Met name ook in de oecumene. Tine Halkes: "Feministische theologie is fundamenteel oecu menisch. Dit betekent dat je je kritisch op de grondslagen van de godsdienst bezint. Hoe lees je de Bijbel? Hoe ga je me kerktra dities om? Hoe is je geloofserva ring?" Oecumene wil volgens haar niet zeggen vervlakking. "Iedereen houdt zijn eigen kleur". Tine Halkes heeft vandaag een punt gezet achter een loopbaan van zestien jaar bij de theologi sche faculteit van de KU. In 1970 is ze daar als pastoraal theologe binnengekomen. "Dat werk had mijn voorkeur". Zeven jaar later deed het vak feministische theo logie zijn intrede en in 1983 kreeg de toenmalige hoofddocente haar leerstoel. Intussen is femi nistische theologie niet meer uit het programma van de faculteit weg te denken en behoort het tot de leerstof van iedere theologies tudent in Nijmegen. Tropenjaren Over haar afscheid zegt Tine Halkes: "Nu ik mijn ambt neer leg, ga ik eerst eens uitrusten. Dit zijn werkelijk tropenjaren ge weest. Ik heb tegen vooroorde len moeten opboksen. Dat heeft veel energie gekost. Eerst maar eens een paar maanden tot bezin ning komen dan verder kijken". Duidelijk voor ogen staat haar nog de oratie die ze driejaar gele den in dezelfde Stevenskerk uit sprak bij haar installatie als hoogleraar. "Dat was heel ont roerend. De kerk zat bomvol met gewone mensen, die geen acade mische studie hebben doorlo pen. Ze waren allemaal uiterma te geinteresseerd in feministi sche theologie. Bij het applaus had ik het toen duidelijk voor ogen: dit is het moment waarop vrouwen de kerk bezetten. Dit is onze dag. We laten ons niet meer wegsturen. Het kan nooit meer zonder ons". "Als mensen vroeger hun hond er gens lieten poepen, dan hoorden ze niks. Nu maken voorbijgangers daar opmerkingen over". Ton Hel ders vindt dat je al aardig begint te merken dat hij sinds 1 oktober een nieuwe baan heeft: dierenwachter van de gemeente Nijmegen. Helders is de enige in Nederland die zijn brood verdient met te pro beren de overlast van huisdieren - en vooral van hondepoep - dras tisch te beperken. Hoe hard dat no dig is, weten by voorbeeld plant soenarbeiders op motormaaiers. Helders: "Je moet ze eens zien als ze een grasveld hebben gedaan. Van top tot teen onder de stront". door Ronald Frisart Toen de kranten eind vorige maand meldden dat Nijmegen een 'dierenwachter' had aangesteld, dacht iedereen direct aan zo'n ou derwetse hondenmepper. Bij aan komst in Nijmegen lijkt dat beeld te worden bevestigd. Ton Helders - 36 jaar, rasechte Nijmegenaar en tot voor kort bedrijfsleider van een grote supermarkt - zit met een middagboterham in zijn kantoor tje; achter in zijn geparkeerde auto staat een levensgrote bouvier te blaffen. Binnen legt Helders, die is toege voegd aan de gemeentelijke reini- gingspolitie, uit hoe hij aan die hond komt. Vanochtend kreeg de gemeentepolitie klachten over een loslopende bouvier die al diverse mensen had gebeten. De politie durfde het beest niet zelf te vangen en schakelde Helders in. "Toen ik na een half uur terugbelde dat ik hem had gevangen, werd het wel even stil aan de andere kant van de lijn. Ik had 'm zo te pakken, niets aan de hand. Nee hoor, ik heb geen worst nodig om een hond te lok ken". Na de lunch brengen we het beest naar het Dierentehuis Tarwe- nest. Binnen 14 dagen kan de eige naar zich daar melden, de verblijfs kosten betalen en de hond meene men. Als zich niemand meldt, wordt het dier verkocht. Onderweg naar het asiel vertelt Helders dat hij bestuurslid is van de Nederlandse bouvierclub. Daar naast geeft hij gehoorzaamheids cursussen bij een kynologische vereniging - een club van honden liefhebbers dus. „Voor mijn werk is dat heel handig. Elke drie maan den krijg je zo'n honderd nieuwe cursisten. Die geef ik dan gelijk in formatie over waar en hoe ze hun hond wel en niet mogen uitlaten". Zelf heeft Helders twee honden: "Een boef (bouvier, red.) en een kleintje. Die grote doet mee in de film Flodder van Dick Maas die vlak voor Kerstmis in de biosco pen komt". Van het asiel rijden we naar een viswinkel. "We gaan straks de kat- teval plaatsen en daar moet ik aas voor hebben. Dat visafval haal ik altijd bij dezelfde winkel. Maar zet die man z'n naam in godsnaam niet in de krant. Hij is als de dood dat de kattenliefhebbers onder zyn klanten wegblyven". De katteval moet worden opge steld bij bejaardenwoningen. De bewoners hebben geklaagd over zwerfkatten in de achtertuintjes en het aangrenzende plantsoen. "In twee dagen tyd heb ik er negen ge vangen", vertelt Helders. "De laat ste drie zal wat meer tijd kosten, want die hebben nu met z'n drieën net zoveel voedsel als eerst met z'n twaalven en vertonen zich dus minder vaak bij de huizen". De val werkt heel eenvoudig. De schuif aan de voorkant staat open en achterin hangt aan een touwtje een stuk vis. Loopt de kat naar het aas, dan zakt door zyn gewicht het achterste stuk van de vloer omlaag en klapt de schuif dicht. Het dier lijdt geen pijn, maar zit wel opge sloten. Voor zwerfkatten wacht dan het asiel en later eventueel een baasje. Heeft een gevangen kat een eigenaar, dan kan die zijn of haar huisdier bij het asiel afhalen, tegen betaling uiteraard van de gemaak te kosten. "Je krijgt veel reacties", vertelt Ton Helders, "en maar heel weinig zijn negatief. De meeste mensen zijn blij dat er eindelijk wat ge beurt. En al 13 andere gemeenten hebben gei'nformeerd hoe we het hier aanpakken". Terug op kantoor vertelt de chef van de reinigingspo- litie, Van Schaijk, later dat het aan tal gemeenten dat informatie heeft gevraagd inmiddels al 30 bedraagt. Dierenwachter Helders is in Nij megen een bekend man geworden. "Ik laat me zo veel mogelijk in de stad zien. Eerst stootten mensen el kaar aan als ik langs reed, nu zie je zelf dat ze kijken op een manier van: o ja, daar is de dierenwachter weer. Ze zijn niet meer verbaasd". Tot nu toe hebben hondenbezit ters weinig van Helders te vrezen. "We zitten nog in de fase van infor matie geven. Als ik mensen hun hond zie uitlaten dan stap ik uit. Ik maak even een praatje en geef ze de folder waarin staat waar hun hond wel en niet mag poepen. Je moet dat rustig en soepel aanpak ken. En verder geef ik nogal eens voorlichting in wijkcentra en der gelijke". Maar over een tijdje wordt dat natuurlijk anders. Mensen die hun hond dan nog steeds op speelveld jes laten poepen of elders waar dat niet mag, moeten dan rekening houden met een bekeuring. Want daartoe is Helders wel degelijk be voegd: "Ik heb algemene opspo ringbevoegdheid". In de nieuwe Nijmeegse politieverordening staat dat boetes kunnen oplopen tot het lieve sommetje van 5000 gulden per overtreding. En voort gaat het weer naar een volgende klus. Onderweg spreekt Helders nog even twee kinderen aan die hun honden uitlaten. "Jul lie mogen thuis toch ook alleen maar op de wc poepen? Met hon den is dat net zo, die mogen het ook niet overal", houdt hij het gie chelende tweetal voor. De folders zullen ze aan hun ouders geven, be loven ze. In de wijk Neerbosch gaat het om een schrijnend geval. Buren hebben geklaagd dat in een achter tuin altijd een grote hond aan een hele korte lijn vastligt. Als het dier wat hoort blaft het de hele buurt bij elkaar. Door een spleet in de schutting zien we hem staan, luid blaffend en aan een ketting van nog geen anderhalve meter. De ei genaar is niet thuis. "Ik denk dat ik dit samen met de Dierenbescherming ga aanpakken. Je moet dan komen als het regent. Anders zegt zo'n eigenaar: ja, maar als het regent haal ik 'm binnen. Maar als dat beest met regen bui ten staat, kunnen we wat doen. Dan pakken we de eigenaar niet vanwege de overlast voor de buurt, maar op grond van de wet op de heemhonden. Daarin staat dat een hond aan een lijn van minimaal ze ven meter moet zitten. En hij moet beschutting hebben". Aan de Nijmeegse Kometen- straat ligt een park. "Je moet hier 's morgens om negen uur eens ko men. Dan lopen er zeker dertig mensen met een hond", vertelt Helders. "Het is een soort vrien denclub geworden. Een oudere man komt hier met zijn hond het langst; hij is zo'n beetje de baas van de club". We hebben geluk: de 'baas' laat net zijn hond uit. Zodra hij ons ziet, zwaait hij. Het is een gemoedelijke grijsaard in een windjack en met een alpinopet op. De 'baas' vraagt of Helders ook eens 's morgens om een uur of elf wil langskomen. "Dan zyn hier een paar mensen die hun honden over al maar laten poepen. Voor de rest gaat het prima. De meeste mensen hebben er wel begrip voor als ik ze vertel hoe de regels zijn. Maar ja, ik heb mijn hond nou zo ver dat hij alleen tussen de struiken poept, maar hoe moet ik dat aan de ande ren wijsmaken?". Helders stopt de man wat folders toe. "Deel die maar uit". En zo is de dierenwachter dag in dag uit in de weer. Hij beschouwt zijn baan vooral als opvoedend werk. "Die beesten zijn het pro bleem niet, het zijn de eigenaars. Die moetje opvoeden." Eerder die middag klampte een vrouw Hel ders aan met een klacht over een hond in de buurt. En ook zij wist: "Meneer, de hond krijgt de naam, maar de mensen doen het. Zo is 't toch zeker?". Blei na Mooi Zoals wij gisteren in enkele edities al berichtten, wordt de Haarlemse predikant dr. K. Blei (54) de nieuwe secretaris-gene raal van de Hervormde Kerk. Hij volgt dr. R. J. Mooi op, die vol gend jaar juli met pensioen hoopt te gaan. Blei kreeg 44 van de 56 stemmen. Twaalf synodele den onthielden zich van stem ming; zij zagen liever drs. A. Boer, directeur van het her vormd Werelddiakonaat, op die plaats, maar die was by de selec tie afgevallen. Dr. Blei (eerst predikant in Austerlitz en Vlaardingen en sinds 1970 in Haarlem) is van 1983 af lid van de hervormde sy node. Hij was dat ook al van 1973 tot 1977. Voorzitter is hij van de hervormde Raad voor de verhou ding van Kerk en Israël, redactie lid van het hervormde blad 'Woord en Dienst' Dr. Blei. zijn kerk lid van de Europese commissie van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeer de Kerken. De synode gaf de voorkeur aan een gepromoveerd iemand. Blei promoveerde in 1972 in Leiden bij professor Berkhof met een proefschrift over 'De onfeilbaar heid van de kerk'. Een van zijn opponenten was toen de rooms- katholieke theoloog Schille- beeckx. Blei's houding tegenover de Rooms-Katholieke Kerk is soms nogal kritisch. Uit solidariteit met rooms-katholieken die het niet eens waren met de benoe ming van bisschop Ter Schure van Den Bosch pleitte hij er des tijds voor, dat de Hervormde Kerk niet zou gaan naar de ont moeting met de paus in Utrecht. Maar de synode verwierp zijn voorstel. Later verzette Blei zich tegen het vervolgbezoek van een hervormd-gereformeerd-luther se delegatie aan Rome. Hij vroeg zich af, of de paus in Utrecht in feite iets anders had gedaan dan het dichtgooien van de oecume nische deur. 'Samen op weg' met gerefor meerden en lutheranen vindt in de nieuwe secretaris-generaal een overtuigd voorstander. Blei verklaarde gisteren, dat hij dit proces zeker niet zal vertragen. - De hervormde synode be noemde dr. E. Schroten (47) te Driebergen tot hoogleraar christelijke ethiek aan de Utrechtse universiteit, als opvol ger van de overleden dr. W. E. Verdonk. Schroten is daar sinds 1975 wetenschappelijk hoofdme dewerker aan de theologische fa culteit, waar hij godsdienstwijs begeerte doceert. In 1972 en 1973 was hij predi kant (deeltijd) van de hervormde deelgemeente in Houten (Utr.). Hij is lid van de commissie 'me dische ethiek' van het Acade misch Ziekenhuis in Utrecht, voorzitter van het overlegorgaan 'Welzijn' van het wetenschappe lijk instituut voor het CDA en lid van de beraadsgroep 'gezond- heidsethiek en gezondheids recht' van de Gezondheidsraad. - De Hoogeveense predikant drs. F. G. Immink (35) werd be noemd tot rector van het theolo gisch seminarium 'Hydepark', het opleidingsinstituut voor her vormde predikanten. Hij volgt dr. S. Gerssen op, die met pen sioen ging. Begin volgend jaar hoopt ds. Immink te'promove ren. Hij was eerst gemeentepre dikant in Besoyen (Waalwijk) en werkt sinds 1984 in Hoogeveen. Kwestie-Harder De synode van de Christelij ke Gereformeerde Kerken heeft gisteren met algemene stemmen besloten, de 'schorsingswaardig heid' van de Amersfoortse predi kant T. Harder op te heffen. De classis Amersfoort - die ds. Har der in april vorig jaar ter schor sing voordroeg wegens zyn te ruim geachte standpunt inzake abortus - heeft, volgens de syno de, fouten in de procedure ge maakt en had de term 'schor- singswaardig' niet mogen ge bruiken. Dat was kerkrechtelijk onjuist. De synode wil, dat de regionale synode van het oosten de classis Amersfoort opdraagt een nieuw gesprek met ds. Harder en zijn Amersfoortse kerkeraad te be ginnen. Uitgangspunt daarbij is een studierapport van de regio nale synode over abortus provo- catus. Dit rapport neemt afstand van de opvattingen van ds. Harder. Dat deed de synode gisteren ook door zich achter het besluit van de classis Amersfoort van janua ri vorig jaar te scharen, waarin Harder wordt vermaand zijn standpunt te herzien. De synode hoopt, dat predikant en kerke raad en de classis elkaar in ge sprekken 'op broederlijke wijze' zullen kunnen vinden. De classis Amersfoort had, vol gens de synode, wél het recht om de nota van het Amersfoortse ziekenhuis 'De Lichtenberg' over abortus op de kerkelyke agenda te plaatsen. Ds. Harder (tevens bestuurslid van het zie kenhuis) zette daarin namelijk zijn standpunt inzake abortus uiteen. Maar de classis ging fout toen zij na haar vermaan van ja nuari de zaak niet verder overliet aan de regionale synode van het oosten en in april de term 'schor- singswaardig' nog aan haar be sluit toevoegde. De delegatie van de synode bij de komende gesprekken zal be staan uit: ds. M. C. Tanis (Slie- drecht), ds. B. de Graaf (Zierik- zee), ouderling A. Vreman (Am sterdam), ds. A. van der Veer (Zwolle) en de hoogleraar kerk recht dr. W. van 't Spyker (Apel doorn). Harder zelf ziet de gesprekken 'met gevoelens van vertrouwen' tegemoet, zo verklaarde hij na af loop. Hij karakteriseerde het be sluit van de synode als een po ging de eenheid te bewaren. De laatste weken had hy - met tele foontjes, brieven en kaarten van kerkleden uit het hele land - veel betuigingen van steun en sympa thie ontvangen. De synode is nu afgelopen. De volgende zal over driejaar zyn in Groningen. Terugblikkend zei voorzitter ds. J. H. Velema uit Nunspeet, dat er onder de synodeleden een 'verrassende eensgezindheid' was geweest. Afscheid Mevrouw dr. Catharina Hal kes nam vanmiddag in Nijmegen afscheid als byzonder hoogleraar 'feminisme en christendom'. Haar afscheidscollege had als ti tel: 'Feminisme en spiritualiteit'. Eén zin daaruit: "Zolang de structuren van de Rooms-Katho lieke Kerk blijvenzoals ze nu zijn vormen ze geen vruchtbare voedingsbodem voor een femi nistische spiritualiteit". 'Spiritualiteit' omschreef me vrouw Halkes als een geestes houding waaruit mensen leven en werken. 'Christelijke spiritua liteit' is dan die levenshouding die zich oriënteert op de Heilige Geest, de geest van Christus, "die inspireert tot een leven in gerechtigheid, liefde en vrijheid en vandaaruit in beschikbaar heid voor God en Hervormde Kerk: beroepen te Voorburg M. H. Boogert Apel doorn; bedankt voor Lunteren J. Mouthaan Zwolle, voor Fort Ma- cleod (Canada) J. R. Volk Vee- nendaal. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Meeden/Zuid- broek kandidaat M. Menninga Kampen, naar Brouwershaven/ Zonnemaire mevrouw J. van Zoelen Dreischor, laatstelijk pre dikant in Eerbeek. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Arnhem H. E. Nieuwenhuis Ermelo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 13