Met Mozart gaat meisjesdroom Anneke de Vries in vervulling Concerten aan de Amstel Loftuitingen en tegenwerpingen Drs. P. rommelend achter de vleugel DONDERDAG 20 NOVEMBER 1986 HILVERSUM - Wolfgang Amadeus Mozart zaait in Nederland tweedracht als geen ander. Wordt de 'Ode aan Amadeus' enerzijds met niet aflatend applaus ont vangen en hoort distributeur Phonogram de kassabei rinkelen als nooit tevoren, ook de critici mengen zich fanatiek in de discussies over de twee op elpee ver schenen klassiekers. Afgelebberde Mozarthits, Ama- deusrotzooi en muzikale porno van de firma Philips zijn de weinig opbeurende kwalificaties in recensies, die zich nogal contrastrijk verhouden tot het giganti sche plaatsucces en de hartverwarmende reacties waarop de makers zich beroepen. door Dolf Ruesink Aan fluitiste Anneke de Vries (18) gaat deze woor denstrijd onopgemerkt voorbij. De jonge muziek schooldocente uit Den Bosch is niet alleen de verras sende debutante op de tweede Ode aan Amadeus, ze blijkt ook nog schier grenzeloze ambities te hebben en hoopt als Brabantse prinses vrolijk fluitend door het leven te kunnen gaan. Het kon natuurlijk niet uitblij ven dat ze tot 'de' opvolgster van Berdien Stenberg zou worden gebombardeerd door de populaire media. „Laat ik eerlijk vertellen dat ik Berdien Stenberg helemaal niet kende, toen ik aan Amadeus begon", bekent de goedlachse en openhartige Brabantse, „al leen dat singletje Rondo Russo had ik wel eens voor de radio gehoord. Zelfs de eerste elpee Ode aan Ama deus kende ik niet. Dat ik met Jaap van Zweden en Han de Vries ('geen familie') kon samenwerken kwam een beetje door toeval. Voor het eindexamen aan het conservatorium moest ik nog ee« programma spelen en dat bracht me er toe te reageren op een auditie bij de platenmaatschappij Phonogram. Daarna is alles ra zendsnel gegaan, ik kan het eigenlijk nog niet bevat ten. Een plaat opnemen met kanjers als Jaap en Han muzikanten die je een geweldige kick geven, dan tele visie-interviews, het is alles bij elkaar gewoon heer lijk". Anneke de Vries praat met een even eerlijke als heerlijke Brabantse tongval over de meisjesdroom die uitkwam. 'Ik wee nie hoe 'k da moe zegge' brengt ze voortdurend uit, als ze met een nieuwe vraag over haar nog prille carrière wordt geconfronteerd. Wat ze wel kan, is enthousiast praten over haar familie. Een 'klassieke' opvoeding blijkt haar ten deel zijn geval len. Vader Anne is solohoboist in het Brabants Orkest, broer Peter beroert de pauken in het Nederlands Bal let Orkest, broer Remco heeft het een en ander met het Rotterdams Philharmonisch Orkest van doen en zusje Dietske is verliefd op de fagot en wil ook naar het conservatorium. „Mijn vader is vreselijk enthousiast bezig met zijn vak en dat is op ons overgeslagen. We gingen al vroeg mee naar concerten en de muzikaliteit is daardoor be slist ontwikkeld. Het is trouwens niet zo, dat bij ons alleen klassieke muziek telt. Radio 3 staat thuis ook echt de hele dag aan en ik hou erg van pop. Chaka Kahn of Michael Jackson, prima". Waarom ze na trompet, piano, hobo en contrabas uiteindelijk voor dwarsfluit koos, kan Anneke niet exact aangeven. „Hoe moe 'k da zegge... met fluit klikte het direct, met die andere instrumenten was dat niet zo". sport Voorwaarde om tot goede prestaties te komen is vol gens Anneke allereerst een perfecte beheersing van de ademhaling, gecombineerd met een aan te leren tech niek, uiteraard muzikale aanleg n een behoorlijke li chamelijke conditie. „Ik begrijp bijvoorbeeld niet, hoe het kan dat zoveel conservatoriumstudenten roken en drinken, als muzikant moet je veel reserves kweken. Ik doe veel aan sport, dat komt je op de bühne ten goede". Medebepalend is de schepping: „De stand van de kaak, de mond en de tanden is heel belangrijk. Iemand met een centenbak zal nooit behoorlijk fluit kunnen spelen". Als docente aan de muziekschool heeft de Brabant se inmiddels ook figuurlijk aan den lijve ondervonden hoe er geknepen wordt in het onderwijs. „Door de bezuinigingen op tal van fronten, denk aan de orkes ten, ziet het er niet zo rooskleurig voor ons uit. Op muziekscholen merk je het effect. Lessen van vijftien of twintig minuten, dat is eigenlijk van de gekke. Als de jongens en meisjes de fluit eenmaal hebben uitge pakt, is de tijd al bijna om. Zoiets tast de kwaliteit van het muziekonderwijs aan. Dat gaan we in de toekomst merken". Over het debuut in de Hilversumse dreven raakt de achttienjarige niet uitgesproken. De 'knopjeskamer' had ze nog nooit gezien, de 'knopjesman' deed zijn werk voortreffelijk en iedereen was in zijn nopjes. An neke dé Vries is een meer dan tevreden mens, al heeft ze nog wel één angst Ik durf niet naar mezelf te luisteren. Het is gewoon eng om naar die elpee te luis teren. Als Jaap van Zweden en Han de Vries spelen is dat prachtig, hoor ik mezelf dan ben ik meteen ge spannen. Gek hè?!;..". AMSTERDAM - De beroemde Amerikaanse pia novirtuoos Vladi mir Horowitz is gisteren per vlieg tuig in ons land aangekomen. Voor het eerst na vijftig jaar zal hij weer een recital in het Concertge bouw in Amster dam geven. Horo witz kreeg op Schiphol een grote bos bloemen aan geboden door Concertgebouw directeur Martijn Sanders, (foto ap BESTE MUSICAL - De nieuwe musical van Andrew Lloyd Webber, 'The Phantom of the Opera', is dins dagavond in Londen tot beste musical van het jaar uitgeroepen. Op de jaarlijkse uitreiking van de 'London Standard Awards' werd de 50-jarige acteur Albert Finney onder scheiden als 'toneelspeler van het jaar', voor zijn rol in 'Orphans' van Lyle Kessler. De versie van Christopher Hampton van "Les liaisons dangereuses", geënsce neerd door de Royal Shakespeare Company, kreeg de prijs voor het beste stuk. OVERLEDEN - Richard Armitage, co-producer van de musical 'Me and my girl', die een succes was op Broadway, is in zijn landhuis in Stebbing bij Londen aan een hartaanval overleden. Armitage was de zoon van de componist Noel Gay uit de jaren dertig, die de partituur van 'Me and my girl' schreef. In de musical zat zijn grootste succes, 'The Lambeth Walk'. Op het ogenblik van zijn dood werkte Armitage aan een toneelmusical naar het Broadwaystuk 'High So ciety'. AMSTERDAM (ANP) - Onder de titel 'Concerten aan de Amstel' hebben De Nederlandse Opera en het Muziektheater in Amsterdam een eerste programma bekend ge maakt van kamermuziekconcerten die niet alleen in de grote zaal van het Muziektheater zullen worden Erik Vos: Fascistische tendensen in toneelkritiek AMSTERDAM (ANP) - De wijze waarop kritieken op toneel in ons land worden geschreven vertoont fascistische tendensen. Dit heeft Erik Vos, artistiek leider van to neelgroep De Appel uit Den Haag, begin deze week opgemerkt in Amsterdam nadat hij er de prijs van de Nederlandse theatercritici in ontvangst had genomen. Hij sig naleerde autoritair oordelen over andersdenkenden evenals onver draagzaamheid. Daarbij wees Vos op het verhef fen van het toneelgebeuren in Am sterdam boven dat in Den Haag. Hij meldde tevens dat in zijn gezel schap er stemmen waren opgegaan om de prijs toegekend door de Kring van Nederlandse Theatercri tici (KNT) niet te aanvaarden. Die opvatting huldigde ook Hans Croi- set die de uitverkoren voorstelling Goethe's Faust had geregisseerd. Erik Vos had zich afgevraagd waaraan De Appel de prijs heeft te danken. Hij vond het antwoord on der meer en bovenal in het onder scheidingsvermogen van het pu bliek alsmede in het geloof van het ensemble in eigen kracht en beze tenheid, het geloof dat De Appel tot nog toe op veel momenten deed overleven, dankzij en ondanks de pers, aldus Vos. Uit wat over het gezelschap en de bekroonde produktie is ge schreven concludeerde Vos dat er sprake is van discriminatie en van publieksmanipulatie. Croiset stel de nog vast dat de produktie Faust de critici van de kranten nauwe lijks zinnige opmerkingen heeft ontlokt en dat veel toneelmensen er door gegriefd zijn. TIMDELERCLUB - De Timdeler- club bestaat zestig jaar. Ter gele genheid daarvan voert de Leidse toneelvereniging morgenavond in de Leidse Schouwburg twee een akters op. Voor de pauze wordt 'Aardbeien met slagroom' geser veerd, daarna volgt 'Moord in de Leidse Schouwburg'. Dit laatste stuk is een bewerking van Albert Maurits' 'Moord in de Graan schuur' en bedoeld als een persifla ge op allerlei Amerikaanse tv-se- ries zoals 'Dynasty' en 'Miami Vi ce'. Aanvang 20.15 uur. gegeven. Het ligt in de bedoeling deze concerten behalve in de grote zaal ook in de foyer van het Mu ziektheater, in de aula van het in het voorjaar te openen stadhuis en elders aan de Amstel te geven. Dit gebeurt als aanvulling op en omlij- sting van produkties van vooral de Nederlandse Opera. Het nieuwe initiatief begint met vier concerten in de Kleine Komedie aan de Am stel. Zo geeft het Schönbergensemble zondagavond a.s. een concert rond de produktie Der Kreidekreis van Von Zemlinsky. De première van de complete opera is op donder dagavond 20 november. Zondag 30 november volgt het tweede concert in de Kleine Kome die, dat bestaat uit een liederenre- cital uitgevoerd door de mezzoso praan Leena Kiilunen en de bas Lieuwe Visser, begeleid door Paul Prenen piano met een klein instru mentaal ensemble. Er worden lie deren van Von Zemlinsky, Mahler, Berg, Schönberg en Grosz ten ge hore gebracht. Maandag 22 december zal de Britse mezzosopraan Anne Ho- wells, begeleid door John Consta ble piano, een recital geven van lie deren van Franse en Spaanse liede- Zondag 18 januari zal de sopraan Catherine Gayer liederen van zin gen Reimann en voorts werk van Szymanowski ten gehore brengen. Theaterfestival in Amsterdam AMSTERDAM (ANP) - In het ka der van de manifestatie Amster dam Culturele Hoofdstad van Eu ropa 1987 zal dat jaar van 31 augus tus tot 10 september het eerste Ne derlandse Theaterfestival worden gehouden. Het ligt in de bedoeling daarin toneelvoorstellingen samen te brengen die zich in het seizoen 1986/1987 hebben onderscheiden door kwaliteit, aanpak, vorm, te neur of anderszins. Dit heeft de or ganisatie van h,et festival vrijdag meegedeeld. Een onafhankelijke commissie bestaande uit toneelcritici van dag bladen, weekbladen en vaktijd schriften zal twaalf voorstellingen voor het festival selecteren uit het volledige toneelaanbod in het Ne derlandse taalgebied (Nederland en Vlaanderen). Daaronder vallen groot- en kleinschalig repertoireto neel, eenmalige produkties en en- semblewerk. De jury moet haar keuze zo uit gebreid en grondig mogelijk van commentaar voorzien. De uitgeko zen groepen verplichten zich in openbare bijeenkomsten op het ju ryrapport (dat in mei verschijnt) te reageren en met jury en publiek in debat te gaan. Daarbij zullen ook mensen uit de wereld van de we tenschap, journalistiek, politiek en kunst worden uitgenodigd hun vi sie te geven. Strijards' 'Hensbergen': 'Hensbergen' van gezelschap Artike len en Projecten. Tekst en regie: Frans Strijards, spelers: Ansje Been tjes, Wim van der Grijn, Mies de Heer, Gijs de Lange, Theo Pont en Els Ingeborg Smits. Gezien op 19 no vember in het LAK, Leiden. Aldaar vanavond nog te zien. LEIDEN - "Nu de eerste golf premières van het seizoen achter de rug is kan worden vastgesteld dat Hensbergen niet alleen de leukste maar ook de beste voor stelling van de herfst is", aldus de in korte tijd spraakmakend geworden toneelcriticus van De Volkskrant, Martin Schouten. Van vond is in het LAK de laatste voorstelling van Hensbergen te zien, geschreven en geregisseerd door Frans Strijards. "Zelf her haaldelijk slachtoffer van de duistere machinaties van subsi- diënten en hun adviseurs, levert hij in zijn nieuwe stuk commen taar op de Nederlandse toneelsi tuatie (persbericht theater Lanta ren/Venster)". Wantrouwend geworden door de eensluidende jubelzang die Hensbergen ten deel viel hebben we de ontvangst van deze voor stelling in de diverse periodie ken nog eens kritisch bekeken. Maakt niemand een tegenwer ping? Laat iedereen zich de oren wassen door wijsneus Strijards die in Hensbergen 'zijn woede over het Nederlandse toneel heeft vorm gegeven?' 'Hensber gen scherpe aanval op toneelbe- stel', schrijft de Telegraaf, 'Hens bergen pakt uit tegen Haagse- Comedietoneel (Het Vrije Volk), 'Hij veegt de vloer aan met het incrowd-wereldje van theater makers en alles wat daar om heen hangt (Utrechts Nieuws blad). De eerder genoemde Volkskrant-scribent herkende in het personage van de Toneellief hebber de criticus H. van den Bergh 'die in het parool de oude waarden hoog houdt'. Terwijl Strijards in een door dezelfde scribent (Martin Schouten) afge nomen interview liet weten dat ook Martin van Amerongen voor deze toneelliefhebber model heeft gestaan: "Hij en Max Pam en al die boekjesschrijvende in tellectuelen, die altijd weer met die twee ongelukkige voorbeel den aankomen waaruit blijkt dat een regisseur met zijn poten van een stuk moet blijven En niet te vergeten Hensber gen. staat voor Jo Hensbergen, een acteur uit de 'goeie ouwe tijd toen acteurs nog te verstaan wa ren', die ooit in een interview liet weten beroerd te worden van Strijards' toneelopvattingen. Strijards mept nu met Hens bergen terug, niet speciaal in de richting van de oude toneelrot maar vooral in de richting van de toneelautoriteiten die hem de subsidie voor Hensbergen had den geweigerd. In deze krant be titelde Strijards zijn jongste schepping veelbetekend, en naar het lijkt niet zonder ironie, als 'leerstuk'. Toch, de Volkskrant zag er veeleer een 'virtuoze ko- medie' in gemaakt voor de twee Schouwburgbezoekers die el kaar bij hét urinoir in de pauze treffen ("Zegt de een tegen de an der: 'Houdt moed, misschien valt het decor om'."). De NRC zag het als tragikomedie en het Vrije Volk als 'vormgegeven kroegde bat'. Hoe men het ook interpre teerde unaniem was het oordeel dat de voorstelling geestig was. Martin Schouten (Volkskrant) lachte zich 'een bult' en Jac Heij- er (NRC) lachte zich, maar die werkt ook voor een nettere krant, 'een kriek'. En nu de tegenwerpingen die tussen alle loftuitingen, vaak aar- zeiend, naar voren worden ge bracht. "Zelfs Strijards heeft pu bliek nodig" merkt het Utrechts Nieuwsblad fijntjes in een afslui tende zin op. "Strijards wint", bekent Martin Schouten maar voegt daar meteen aan toe, "maar God verhoede dat hij school maakt". Niet zozeer spre kend over Hensbergen moet Schouten weinig hebben van nieuwerwetse herschrijvingen van klassieken. Hij wil Beetho ven als er Beethoven op staat. Trouw komt met de volgende kritische noot: "De grote tegen strijdigheid in Strijards' woe deuitbarsting is, dat hij door alle spottende schetsen van de laat ste toneelseizoenén heen een schrijver, een vernieuwer laat-, optreden, die in al zijn gekweld-- heid vooral een ouderwets soort romantiek aan de dag legt, En tot slot de NRC: "Met Hens bergen snijdt Strijards zich wil lens en wetens in eigen vlees. Zijn oprechte woede lijdt schip breuk op aandoenlijk zelfmede lijden. Echtheid en toneelmatig heid blijven onontwarbaar, er is slechts een verschil in stijl". M.a.w. is Hensbergen dan ei genlijk gewoon een lekkere pu bliekgerichte voortstelling, met aansprekende personages waar in het probleem van schijn en werkelijkheid gelukkig niet wordt opgelost? We hebben de voorstelling bezocht en het ant woord luidt ja. Hensbergen boeit, zit zeer intelligent in elkaar en is bij tijd en wijle zeer hila risch. Maar controversieel? Ab soluut niet. Iedereen met een mening over toneel krijgt van Strijards zijn portie leedvermaak wel aangereikt. Strijards neemt iedereen en alles op de hak: de criticus, de regisseur, de sterac trice, de nieuwlichters en toneel vernieuwers, speelstijlen etc. En Strijards toneelopvatting wordt die duidelijk? Dat is moeilijk te zeggen na zo'n stortvloed van ironie. Strijards ligt, dat te in elk geval wel duidelijk, hevig in de clinch met alle theaterconven ties. Geen realisme, geen plot, geen personages met een ge schiedenis. Wat dan wel? Strij ards zei daarover tegen Martin Schouten het volgende: "Ik vraag me af wat dat te betekenen heeft, dat het menselijk leven een incident is en dat drama er voor is om daar uiterst gewichtig over te doen en het in alle kosmi sche proporties toch weer een al lure te geven M.a.w. Strij ards spreekt hier over het absur distische personage dat geen voorgeschiedenis (verleden) en nageschiedenis (toekomst) heeft. Hoe geef je aan zo'n iemand kos mische porporties? Misschien door,toch een plan, een verband, een structuur, een verhaal te sug gereren? RADBAUD ENGBERSEN Soloprogramma van Drs. P. Gezien op 19 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Rond tien voor acht stapt een saaiogend heêr, in keu rig kostuum en lichte regenjas gekleed, de hoofdingang van de Leidse Schouwburg binnen. De artiesteningang weet hij waar schijnlijk niet eens te vinden. Het zou een onopvallende toe schouwer kunnen zijn; het is echter de man, die een avondvul lend soloprogfamma komt pre senteren: namelijk het fenomeen Drs. P. Hij is ruimschoots op tijd, want gezien de uiterst sobere op zet van zijn programma hoeft hij nauwelijks enige voorbereidin gen te treffen. Op het toneel staat alleen de vleugel, waarachter de Drs. - de academische titel is tot alom bekende artiestennaam ge promoveerd - plaats neemt en zijn liederen ten gehore brengt. Van de eisen van het theater trekt hij zich weinig of niets aan. Zijn blik richt hij nauwelijks di rect tot het publiek en tuurt voortdurend naar de vleugel. Aan verdere theatrale vormge ving hepft hij werkelijk geen boodschap. Het publiek in de verrassend goed bezette schouw burg stoort zich daaraan niet. In tegendeel, men komt juist voor de speciale voordracht van het repertoire, dat alleen de Drs. zelf op zyn eigen onnavolgbare wijze kan brengen. Succesvol handels kenmerk daarvan is nu juist de kloof tussen het vakmanschap van de plezierdichter en het di lettantisme van de uitvoerend kunstenaar. Maar niet te ontken nen valt dat deze combinatie van eigenschappen aanstekelijk werkt. Voor de pauze komen vooral ."plantaardige nummers" aan bod. Achtereehvolgens worden de mandarijn, de cocosnoot, de radijs, de ananas, de komkom mer, de bieten enz. bezongen. Het schitterende lied over de "bana, bana, bananen" bewaart hij terecht tot de toegift. Deze vorm na de pauze de afsluiting van een reeks zoals onder meer de 'Dodenrit', 'Veerpont', 'Sneker Café', 'De Zusters Karamazov' en 'Het trap portaal'. Dit ijzeren repertoire levert hem geen problemen op. Voor de andere nummers wil Drs. P. zich nog wel eens verontschuldigen, als hij de tekst niet meer voor de volle honderd procent paraat heeft. Elke andere optredende artiest zou jp zoiets kwalijk ne men en als echte schoolmeester eisen, dat hij tenminste zijn huis werk maakt. Bij Drs. P. hoort het er gewoon bij, dat hij af en toe met allerlei aantekenpapiertjes zit te rommelen. Menigeen verliet dan ook te vreden neuriënd de zaal; "er ligt alweer een juffrouw in het trap portaal, nou kan je zeggen wat je wil, maar zoiets is toch niet nor maal". WIJNAND ZEILSTRA met 'Amadeus' Anneke de Vries: veel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29