KOM EIKEN KIJKEN Vluchtelingenprobleem Suriname wordt nijpend Duizend jaren dagelijks brood WISSE en SNELDERWAARD OREN HUIS \\y Fa. Wisse Snelderwaard y Positie loodsen ter discussie bij rechter Ouders Bobby Ewing bij schietpartij omgekomen 'Vrijwilligerswerk loopt uit de hand' Nieuwe wijnaanpak Unigros al meer dan 60 jaar EIKEINIGOED vrijdag 21 nov. van 10.00 tot 17.00 uur f GRAAG TOT VRIJDAG \\l V Haarlemmerstraat 222-224. 2312 GJ Leiden. v telefoon: 071-126755 DONDERDAG 20 NOVEMBER 1986 BINNENLAND BUITENLAND ECONOMIE PAGINA 13 WILLEMSTAD - In Suriname wordt het vluchtelingenpro bleem steeds urgenter. Naar schatting 6000 boslandcreolen en indianen zijn weggetrokken uit het oorlogsgebied. Enkele hon derden bevinden zich in het voetbalstadion Streepy in Para maribo, maar zij verblijven ook op andere plaatsen in de stad. door Elly Wempe Deze mensen slagen er niet in om onderdak te vinden bij fami lie. Ze hebben slechts de kleren die ze aan hebben. De regering verstrekt de vluchtelingen voor lopig voedsel. De bedoeling is wel dat de gevluchte indianen en bosnegers zo snel mogelijk ver spreid worden over de stad. Deze week is er nog een groep van naar schatting zeventig men sen in het Streepy-stadion bijge komen. Zij zijn met een kust vaarder van de Scheepvaart Maatschappij Suriname (SMS) uit de omgeving van Albina op gehaald. Ook naar Frans-Guyana is een groot aantal bosnegers en indianen gevlucht. Volgens de vluchtelingencommissie van de Verenigde Naties zitten er onge veer 1500 mensen in kampen bij St. Laurent. Veel meer dan tot nu toe werd aangenomen. Er zijn naar schatting nog 2000 bosnegers en indianen in het oor logsgebied achtergebleven. Zij kampen met een gebrek aan voedsel en medicijnen. Een ont wikkelingsorganisatie, de Pater Albrinck Stichting, probeert uit eigen middelen de voedselnood enigszins te lenigen. Ook ver zorgt deze stichting kleding voor de vluchtelingen. Zowel de ka tholieke missie als de protes tants-christelijke zending in Pa ramaribo menen dat de medi cijnhulp uit Nederland nog steeds niet is aangekomen. *Van officiële Nederlandse zijde ech ter wordt gesteld dat de medicij nen ter waarde van ongeveer één miljoen gulden via het ministerie van volkgsgezondheid en de ker ken worden gedistribueerd. Brunswijk Het junglecommando van Brunswijk is permanent aanwe zig in het grensplaatsje Albina. De groep blijkt in staat te zijn het vliegveldje en andere delen van het stadje te controleren. Het mi litaire kamp wordt via de Maro- wijnerivier bevoorraad omdat de oost-west-verbinding vrijwel constant gecontroleerd wordt door mannen van de Brunswijk- groep, terwijl ook de luchtver- binding onmogelijk is gemaakt. Twee kanonneerboten op de Ma- rowijnerivier bewaken de door gang naar het militaire kamp. De mannen van Brunswijk kunnen met hun koorjalen niet tegen de ze boten op. Volgens verzetsgroepen in Pa ramaribo beschikt Brunswijk over ongeveer 800 man in het Marowijne- en Commewijne-dis- trict, terwijl in Brokopondo 400 man aanwezig is. In Brokopondo wordt nog steeds een guerrilla strijd gevoerd. Kleine groepjes overvallen politieposten, steken bedrijven in brand, stelen auto's en verdwijnen dan weer. Steeds meer bosnegers en Hindoesta nen sluiten zich aan bij het junglecommando, zo verzekert men in verzetskringen in Para maribo. Ook militairen uit het nationale leger lopen over bij de gevechten. Uit Nederland zijn niet zoveel mensen afkomstig. In verzetskringen in Paramari bo wordt gemeld dat het jungle commando momenteel zwaarde re wapens mist, waardoor het de pantserwagens van het leger bij voorbeeld niet aankan. „De strijd zou binnen de kortste keren ge wonnen zijn als de Brunswijk- groep bijvoorbeeld over bazook a's zou beschikken", zo stelt men in kringen van het verzet in Para maribo. De Brunswijkgroep vecht momenteel met wapens van Belgische en Russische ma kelij. Er wordt ook een stadguer- rillagroep opgezet om in Parama ribo te opereren. De Hindoesta nen hebben een eigen groep bij Carolina. Boslandcreolen als Pa patoe en Jankoesoe zitten in de leiding van een groep bij Broko pondo. Toegegeven wordt dat Papatoe en Jankoesoe wel „mis dadige elementen" zijn maar wat hun feitelijke macht is is niet be kend. Hinderlaag Van diverse betrouwbare bronnen in Paramaribo is verno men dat de afgelopen weken on geveer tien jonge bosnegers door de militairen zijn doodgeschoten in de stad. Volgens informatie van het leger negeerden zij de be velen van de militaire politie om te stoppen, of waren zij op de vlucht geslagen. Buiten de stad is een groter aantal bosnegers op deze wijze geëxecuteerd. De lij ken worden door het leger in be slag genomen, naar het mortua rium in Paramaribo gebracht. In de meeste gevallen krijgt de fa milie bericht om het lijk te begra ven. Maar ook in andere gevallen wordt de familie niet op de hoog te gesteld. Dinsdag werd een lui tenant met militaire eer begra ven in Paramaribo. Hij was door de Brunswijkgroep in een hin derlaag gelokt bij Mungo. Over zijn kameraad die naast hem zat in de jeep en die ook is doodge schoten, werd niets bekendge maakt. In Genève heeft de mensen rechtencommissie van de Ver enigde Naties bekendgemaakt dat ongeveer 300 verdachten zich nog steeds bevinden in Memre Boekoe-kazerne en op Fort Zee- landia. Het Internationale Rode Kruis probeert opnieuw om toe gang te krijgen tot deze mensen. Er is een urgentieprocedure in gezet om na te gaan in hoeverre deze mensen gemarteld worden. ROTTERDAM (GPD) - Is een loods aansprakelijk voor schade aan een schip of blijft de verant woordelijkheid te allen tijde berus ten bij de gezagvoerder? Deze voor alle 800 loodsen in ons land princi piële kwestie moet worden beant woord door de kantonrechter in Rotterdam. De gemeentelijke havenloods P. C. Paulussen, de oudste en meest ervaren loods in het Rotterdamse Rijnmondgebied, stond gisteren in Rotterdam terecht omdat hij zich moest verantwoorden voor een aanvaring waarbij hij vorig jaar ok tober betrokken was. De onder Pa namese vlag varende LPG-tanker 'Sunny Queen' voer toen in het Rotterdamse havengebied tegen de betonnen pijler van de Caland- brug. De schade hieraan bedroeg f 10.000. Het schip zelf liep nauwe lijks schade op. De officier van jus titie mr. W. Hendriks achtte Pau lussen schuldig aan de lichte aan varing en legde hem bij schikking een symbolische boete op van f 75. Daarmee ging Paulussen niet ak koord. Juist met het oog op de na derende privatisering van het loodswezen wil hij, en velen van zijn collega's, weten of de schade op hem als persoon kan worden verhaald. De loodsen vrezen dat als Poulussen zou worden veroor deeld, vaker van dit soort aanspra kelijkheidskwesties zullen voorko- Een pikant detail bij de rechtszit ting was dat officier van jusitite mr. Hendriks vroeger zelf loods was en destijds van Paulussen het vak leerde. De Rotterdamse lood sen zien de vervolging van hun rayonhoofd dan ook als een solo actie van hun oud-collega. Mr. Hendriks hield gisteren vol dat Paulussen vorig jaar aan boord van de 'Sunny Queen' een beoor delingsfout heeft gemaakt. Het schip zou de gesloten brug te snel zijn genaderd terwijl de brugwach ter niet op de hoogde zou zijn ge weest dat het schip, dat Rotterdam al jaren wekelijks aandoet, erdoor moest. „U hebt teveel op ww routi ne vertrouwd", zo verweet de offi cier zijn vroegere baas. De kantonrechter doet woens dag 3 december uitspraak. r Patrick Duffy (Bobby Ewing) op weg naar het café waar zijn ouders werden doodgeschoten. (fotoAP) BOULDER (Rtr.) - De ouders van Patriek Duffy, de acteur die Bobby Ewing speelt in de televisieserie 'Dallas', zijn dinsdagavond in het café dat zij bezaten doodgeschoten. De politie van Jefferson County in Montana deelde mee dat in verband mét de dubbele moord op Terrence Duffy en zijn vrouw Marie in Boulder twee mannen waren aangehouden. Roof is verrjnoedelijk het motief voor de dubbele moord geweest. Duffy maakte eerder dit jaar een 'comeback' in 'Dallas', nadat zijn per sonage aanvankelijk door een auto was geschept en gedood. Later bleek dat de dood in een eerdere aflevering een droom was geweest. De stoffelijke overschotten van de Duffy's werden gevonden door een groepje werknemers van een plaatselijke instelling voor geestelijk gehan dicapten, die aan het einde van hun diensttijd een biertje gingen drinken. Een vrouw in het gezelschap zag Marie Duffy op de grond liggen en dacht dat zij een flauwte had gekregen. Toen zag ze bloed op de barman. Ze ging terug naar buiten en hield een collega in een auto aan om alarm te slaan. De Duffy's hadden de exploitatie van het café een achttal jaren geleden hervat. Zij bezaten het etablissement voordien, toen Patriek Duffy op groeide, maar ze woonden een deel van die tijd in Oregon en verhuurden het café aan derden. Patriek Duffy bracht slechts een deel van zijn jeugd in Boulder door. Een ander lid van de familie, een dochter, is politieagente in Portland, Oregon. Terrence en Marie ('Babe') Duffy waren beiden in de zestig. AMSTERDAM (ANP) - Het moet afgelopen zijn met het steeds meer inzetten van onbetaalde krachten in de bejaardenhulp, de kinderop vang, de bibliotheken en de club huizen, vindt de Vrouwenbond FNV. De bond voert de volgende week actie tegen uitwassen in het vrijwilligerswerk. Voorbeelden van misbruik van vrijwilligers komen dagelijks op het kantoor van de bond binnen, zo blijkt uit de aankondiging van de actieweek. Bejaarden- en verpleeg huizen waar 85 tot 100 vrijwilligers werken zijn volgens de Vrouwen bond geen uitzondering meer. Een verzorgingstehuis nam de dag nadat drie vaste medewerkers hun ontslag kregen drie vrijwillig sters aan om hun werk over te ne men. Met name de dochters en schoondochters van ouderen in te huizen worden soms opgeroepen om mee te komen helpen met de verzorging met de aanmaning: „U wilt toch niet dat uw vader of moe der hier vereenzaamt?". De Vrouwenbond ergert zich ook aan de toenemende stroom van personeelsadvertenties waarin vrijwilligers worden gevraagd die vaak aan hoge eisen van opleiding en ervaring moeten voldoen. „De enige beloning die wordt vermeld is meestal dat de vrijwilligers nog meer werkervaring opdoen", aldus de bond. De Vrouwenbond FNV zal de volgende week zoveel mogelijk voorbeelden van excessen op het gebied van vrijwilligerswerk bij een garen en aan de kaak stellen. Bedoeling van de actieweek is, be halve het signaleren van de uitwas sen, het helpen van vrijwilligers bij het verkrijgen van behoorlijke werkovereenkomsten. Ook daar aan ontbreekt het in de meeste ge vallen nog, aldus de bond. ETEN EN DRINKEN Eerst was er pap pas veel la ter kwam het brood. Zeker al zo'n 6 tot 7000 jaar geleden kenden de toenmalige bescha vingen verschillende graan soorten en waren er boeren die tarwe verbouwden. De korrels werden tussen stenen gewre ven en dat meel werd ver mengd met water, melk of bloed. Een voedzame pap, maar in een woestijnklimaat moeilijk te bewaren. Toch duurde het nog vele eeuwen voor iemand op het idee kwam die graanpap te drogen in de zon of te bakken in de hete as van een vuur. Dat eerste brood was plat en rond. Versgebakken was het zacht en heel goed eetbaar, maar eenmaal afgekoeld werd het keihard. Het voordeel daarvan was, dat zulk brood eenvoudig kon worden mee genomen op lange tochten. Tot in onze dagen heeft dergelijk primi tief brood voortgeleefd in de vorm van scheepsbeschuit. Ook die moet eerst tot pap worden ge weekt, voor hij geschikt is om te eten. Alleen knaagdieren zijn in staat dergelijk hard brood te waar deren. Daarom werd er vaak een gat gemaakt in die ronde broden, en werden ze aan stokken geregen: dan konden de muizen er niet bij. Ook vroeger reeds namen welge- stelden geen genoegen met derge lijk voedsel. In de tijd van de Egyp tische farao's werd er voor de machthebbers heel-fijn en zacht tarwebrood gebakken, waarvan het gewone volk niet mocht eten. Dat at, al naar de maatschappelijke klasse, van middelfijn tot uiterst grof en hard brood. De slaven die de pyramiden bouwden, moesten genoegen nemen met pap. Voor hen was zelfs het grofste brood nog te goed. Toch zal ook dat brood van de farao in niets op onze zondagse croissantjes hebben geleken. Het was stug, ongerezen deeg. Pas zo'n duizend jaar voor wij met onze jaartelling begonnen, ontdekte een slimme Egyptenaar per ongeluk dat gegist deeg veel luchtiger brood opleverde. Dat gistingspro ces liet het deeg borrelen en bla zen. Tijdens het bakken bleven al die blaasjes erin sterker nog, het brood rees luchtig omhoog en leek wel groter te worden. Zulk zuur deeg, of zuurdesem (in feite gis tend of 'bedorven' deeg dus) wordt ook in onze dagen nog wel ge bruikt. Maar meestal bakken we te genwoordig met een ander soort gist ons brood. Eerste bakkerijen Twee eeuwen voor Christus ont stonden in Rome de eerste bakke rijen. Bakkers werden al gauw een welvarende groep ambachtslieden die onder toezicht van de staat stonden. Aan mensen zonder werk werden op voedselbonnen gratis broodjes uitgereikt. Toch is het meeste brood nog vele eeuwen door de mensen thuis gebakken. Pas toen de steden zich begonnen te ontwikkelen in de middeleeu wen, sloten de beroepsbakkers zich aaneen tot gilden die grote in vloed kregen. Rond en vrij plat waren de eerste broden. Die werden dan ook ge broken, en niet gesneden. Om dat r De bakkerij van farao Ramses III, 1175 voor Christus. breken makkelijker te maken, wer den er vóór het bakken insnijdin gen in het deeg gemaakt. Dat ge beurde in iedere landstreek weer op 'n andere manier. Dit eeuwen oude gebruik leeft nog steeds voort: ons brood is vaak 'knip- brood', ingeknipt voordat het werd gebakken. En ook de kleine brood- Fantasiebroodjes jes, die wij kadetjes noemen, heb- Toch maakten de oude Egypte- ben in verschillende landen een naren reeds allerlei fantasiebrood- verschillend patroon van insnij din- jes: driehoeken, vierkanten, ster gen. ren of bloemen. En vooral dierfigu ren: ossen of vissen. Dat heeft te maken met het oude gebruik offers te brengen aan de godhéid. In plaats van een echt dier kon een brood, in de vorm van dat dier. worden geofferd. Zo zijn er allerlei symbolische vormen van brood ontstaan, die voor een deel nog voortleven in onze folklore. Brood en volksgeloof hebben van ouds her nauw met elkaar in verbinding gestaan. Tijdens hoogtijdagen wer den heel speciale soorten brood ge bakken, vaak ook van een ander soort deeg, of met een bijzondere vulling. Het brood zelf krijgt een magische betekenis. Heel verras send kennen vrijwel alle volkeren, over de hele wereld, dergelijke ge bruiken. Ook in ons land is er nog wel iets over van die magie: de 'vrijer' of'vrijster' van speculaas de 'Abraham' als iemand 50 wordt het haantje van brood tijdens de palmpasen-optocht. Hoewel brood dan niet meer het volksvoedsel van weleer is, ver heugen onze ambachtelijke werkende bakkers zich weer in een groeiende broodconsumptie. Het smakeloze, eenvormige fabrieks- brood heeft vrijwel afgedaan. Heel wat mensen bakken regelmatig zelf brood en waarderen de diepere betekenis van de daarvoor noodza kelijke spierarbeid. Het uitgangspunt van Unigros is even simpel als doeltreffend. Wie als eenvoudige consument wijn koopt zonder de pretentie van een snobisti sche wijnkenner, die zal het een zorg zijn wat er allemaal op een etiket staat. Die wil slechts zoete of droge witte wijn, óf fruitige of zware rode wijn. Als die basisgegevens in kleur op het etiket van de wijn terug te vinden zijn, is daarmee de zoekactie van de consument voorbij. Zéker als die kleuraanduiding ook met een prijs/kwaliteit opbouw terug te vinden is in de schappen in de winkel. Unigro is de overkoepelende organisatie van de vroegere ketens aan Vivo en Végé zaken. Nu zelfstandige kruideniers onder namen als Circle en Super. Samen goed voor 7,4 procent van de markt en na Albert Heijn de grootste supermarktketen. Van de literflessen huiswijn verdwenen de etiketten en kwamen er héél duidelijke kleuretiketten voor in de plaats. Groen voor de droge witte, graan(goud-)kleurig voor de zoete, lichtrood voor de fruitige rode en paarsrood voor de zwaardere rode W'ijn. De uitdenkers bij Unigros gingen verder. De tafelwijnen zouden naar kleur in vier kratten onder in het schap voor het grijpen moeten liggen. Eerst de droge witte en eindigend met de volle rode. Op het rek boven die tafelwijnen zouden dan in dezelfde smaakverdeling de iets betere land- wijnen en andere goedkope wijnen komen te staan. Daarboven weer de iets betere en op de bovenste rekken dan de allerbeste wijnen uit het bescheiden assortiment De klant kan in een oogopslag zien waar de fruitige rode wijnen siaan en hoe duurder hij uit wil zijn, des te hoger moet hij kijken. Unigros deed nog een sterke zet. Ze bedachten dat er steeds meer kleinere huishoudens zijn en voerden opnieuw de halve liter fles in. Nu ook blank eiken afdeling De uitbreiding van onze zaak tot bijna 1000m2 is klaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 13