'Nazisme was basis apartheidspolitiek 'Lager minimum loon ligt niet voor de hand' Dr. Leslie Rubin over Europese wortels Zuid-Afrika Minister De Koning: Vrouwelijke secretaris mag blijven DONDERDAG 20 NOVEMBER 1986 PAGINA 11 - LEIDEN - 'Apartheid made in Europe', heet het boek dat in ja nuari 1987 door de Boycot Out- span Actie in Leiden zal worden uitgebracht. "Dit boek heeft de ze titel gekregen om aan te ge ven dat apartheid in Europa wortelt", aldus dr. Karei Ros kam, één van de auteurs van het boek. Behalve Roskam leveren Ben van Kaam, Cedric Mayson, dr. L.R.L. Ntoane en dr. Leslie Rubin ook hun bijdragen het boek. Het gedeelte in het boek dat de in Zuid-Afrika ge boren Rubin voor zijn rekening neemt, is inmiddels klaar en gaat vooral over de overeen komsten tussen het' Afrikaner nationalisme en nazi-Duitsland. door Mary-Ann Sandifort Dr. Leslie Rubin is in 1960 uit Zuid-Afrika gevlucht. Hij was toen senator in het parlement voor de zwarten. Via Ghana en het Ierse Belfast belandde hij, met zijn zoon en echtgenote, in 1962 in de Verenigde Staten. Daar woont hij nog steeds. "Van uit dit land probeer ik via het ge ven van colleges en het schrijven van boeken zoveel mogelijk te doen aan de bestrijding van apartheid", aldus de gepensio neerde professor. Hij is niet van plan ooit naar zijn land terug te keren: "Ik wil niet terug naar Zuid-Afrika, ook niet voor vakantie. Teruggaan is voor mij trouwens onmogelijk; zodra ik één voet over de grens zet zou den ze mij oppakken". Rubin tracht met zijn bijdrage aan het boek 'Apartheid made in Europe' aan te tonen dat apart heid een duidelijke overeen komst vertoont met het nazisme: de architect van apartheid is vol gens Rubins theorie Hendrik Frensch Verwoerd geweest. Hij studeerde niet, zoals iedere ande re Afrikaner van Nederlandse af komst (Afrikaners zijn afstam melingen van de alleerste immi granten in Zuid-Afrika) in Lei den. Hitier Verwoerd volgde college in Duitsland aan de universiteiten van Leipzig, Berlijn en Hamburg in de tijd dat Hitier zijn propa ganda begon te verspreiden, zo rond 1926. Behalve Verwoerd waren er nog meer Afrikaners die in Duitsland hun studie volg den tijdens de start van Hitiers propaganda-campagne. De op komst van de Duitse volksmen ner viel samen met een scheu ring binnen de partij van de Afri kaanse nationalisten. Dat leidde in 1933 tot de oprichting van de Gezuiverde Nationalistische Par tij, een partij die wel wat voelde voor Hitiers politiek. Vanaf dat jaar begon volgens Rubin de molen van nazi-propa- ganda in Zuid-Afrika te draaien. Nazi-achtige organisaties kwa men op, waarvan de meeste met de uniformen en het bombasti sche spraakgebruik duidelijke imitaties waren van groeperin gen die achter Hitier stonden. Het anti-semitisme in Zuid-Afri ka breidde zich steeds verder uit: "Aan de muur van een hotel in een stadje 'in de Kaapprovincie hing in die tijd een bord waarop stond: verboden voor honden en joden", aldus Rubin. Verder vermeldt hij in zijn boek als voorbeelden van het an- ti-semitische gedrag in Zuid- Afrika de verspreiding van nazi literatuur, die het land in werd gebracht door Duitse schepen. Ook zouden er brieven naar jood se winkeliers zijn gestuurd met hakenkruizen en een doods hoofd erop. Daaronder stonden de woorden memento mori (ge denk te sterven). Rubin: "In 1938 waren er anti- joodse demonstraties. In Johan nesburg werden vlugschriften uitgedeeld, de nazi-vlag werd ge Leslie Rubin: "De verwachting van de Afrikaner regering was dat het pro-naziverleden snel zou worden vergeten". (foto Wim Dijkman) dragen en er werden nazi-liede ren gezongen. De 200 demon stranten kwamen in botsing met een anti-fascistische menigte, waardoor er vechtpartijen uit braken. Een paar maanden later waren er opnieuw rellen in Jo hannesburg, toen een pamflet werd uitgedeeld waarin 'joodse straatschenders' beschuldigd werden van het aanvallen van Afrikaner-meisjes. De regering kreeg veelvuldig het verzoek om stappen te ondernemen tegen dit soort organisaties, maar de ban gelijke regering ging er niet op Ommekeer In 1948 kwam volgens de pro fessor de werkelijke, radicale ommekeer in de Zuidafrikaanse politiek: "Voor het eerst in de ge schiedenis werd er een regering samengesteld waarin geen En gelsen zaten, maar die helemaal uit Afrikaners bestond. Het Afri- kanerdom, onder leiding van Verwoerd, zat in het zadel. Deze nieuwe regering wees de blanke bevolking op het 'Swart Gevaar' en deed een dringende oproep om de blanke eenheid te bewa ren. De politiek van deze rege ring was er vooral op gericht om af te komen van de reputatie, die Zuid-Afrika tijdens de oorlog had opgebouwd. De verwachting was dat het pro-naziverleden van de oorlog snel zou worden verge ten". Het essentiële verschil tussen de politiek van vóór en die van na 1948 is volgens Rubin dat de blanken de apartheid pas na 1948 echt vorm hebben gegeven. "Voordat de Afrikaners de macht van de Engelsen overna men, werden de zwarten ook niet hetzelfde behandeld als de blan ken. Maar toen ging het niet om een werkelijke structurele on derdrukking. In die tijd was de manier waarop men met zwarten omging meer een individuele aangelegenheid, of een afspraak per stad. De apartheidspolitiek daarentegen geeft ruimte voor een structurele onderdrukking van zwarten, die bovendien wordt beschermd door wetten en door het hardhandige optreden van de politie en het leger". Levensstandaard Het feit dat de blanke bevol king van Zuid-Afrika de apart heid heeft aanvaard, vindt Rubin niet zo verwonderlijk: "Er zijn omstandigheden dat mensen zul ke onzin geloven. Dat de apart heidspolitiek overeind is geble ven is logisch. De blanken in Zuid-Afrika hebben een goed le ven; zij hebben een zwembad, eën paar bedienden en goed te eten. De weelde waarin de blan ken leven is te vergelijken met de levensstandaard van een mil jonair in de Verenigde Staten. Daarom willen zij de apartheids politiek niet opgeven. Ze sluiten liever de ogen voor wat er om hun heen gebeurt en hopen dat de militairen en de politie de be staande verhoudingen kunnen handhaven". De propaganda van de rege ring heeft volgens Rubin ook veel invloed op de blanken. "De regering beweert bijvoórbeeld dat de zwarten de blanken din gen zullen aandoen wanneer zij kiesrecht krijgen. Dat is onzin, de blanken worden nu toch ook niet vermoord door de zwarten met wie zij samenwerken". De professor geeft toe dat er een ra dicale groep zwarte jongeren is die collaborateurs zonder pardon straft. "Dat is maar een hele klei ne groep die uit intellectuelen bestaat. Maar het ANC bijvoor beeld wil duidelijk de macht de len met de blanken". Hervormingen Een echte oplossing voor Zuid- Afrika ziet Rubin alleen in de af schaffing van apartheid. "Het is zo logisch dat dit systeem moet worden afgeschaft. Je vraagt je toch af wat er aan de hand is met deze 5 miljoen blanke mensen die een meerderheid van 24 mil joen zwarten onder de duim hou den. De zogenaamde hervormin gen van Botha hebben helemaal geen nut. De zwarte meerderheid heeft er niets aan als de zwemba den voor zowel zwart als blank toegankelijk worden of als zij ook in restaurants mogen ko men. Ondanks al deze hervor mingen blijft de zwarte inferieur en de blanke superieur. Zelfs het kiesrecht voor kleurlingen en In diërs houdt geen machtsdeling in. Deze groep in Zuid-Afrika is namelijk heel klein. Waar het om gaat is algemeen kiesrecht zodat de zwarte meerderheid ook iets te vertellen krijgt". Via sancties van buitenaf denkt Rubin dat er veel te berei ken is. "Met druk van buiten èn van binnenuit moet er iets te be reiken zijn. Ik was dan ook heel blij dat het Congres in de Ver enigde Staten de sancties, tegen Reagans wil, toch doorvoerde. Ik hoop nu op een sneeuwbaleffect, zodat de EG ook sancties uit gaan vaardigen. Zelfs Thatcher zie ik nog wel eens overstag gaan nu Reagan ook toe moest ge- "Het is beter als apartheid wordt opgeheven door sancties, dan door een burgeroorlog. Die kans blijft er inzitten want de zwarten zijn steeds minder bang voor de onderdrukking van de regering en wapens van de poli tie en het leger. Het overwinnen van angst is het grootste wapen tegen iedere dictator". PARIJS - „Makkelijk opgeschre ven, maar politiek heel moeilijk te doen". Minister Jan de Koning geeft een oordeel over de aanhou dende wens van de werkgevers de minimumlonen, en daarmee de mi nimum-uitkeringen, te verlagen met 15 procent. Binnenkort reageert het kabinet officieel op de wens van de werk gevers en een meerderheid van de onafhankelijke deskundigen in de Sociaal-Economische Raad. De Koning: „Het enkele feit dat we in het regeerakkoord koopkrach- thandhaving zo centraal hebben gesteld, maakt het minder voor de hand liggend het minimumloon substantieel te verlagen". door Peter de Vries We treffen de Nederlandse mi- nister van sociale zaken en werkge- legenheid in een klein kamertje in het kolossale pand van de Organi satie voor Economische Samen werking en Ontwikkeling (OESO) in Parijs. De Koning confereert hier twee dagen met zijn collega ministers uit 23 andere rijke lan den over de bestrijding van de werkloosheid. De vooruitzichten op dat gebied zijn ronduit treurig: het secreta riaat van de OESO verwacht dat het werkloosheidscijfer in de lid staten zich zal stabiliseren op een slordige 31 miljoen. Voortgezette loonmatiging is ab soluut noodzakelijk om de werk loosheid verder terug te dringen, aldus de OESO. De Koning ver trouwt erop dat de Nederlandse vakbonden en werkgevers zich achter de banier van de loonmati ging blijven scharen. „Het misluk ken van het overleg tussen het ka-, binet en de werkgevers en vakbon den over een sociaal akkoord heeft hiervoor nauwelijks betekenis. Tij dens dat overleg is gebleken dat werkgevers en werknemers nau welijks van mening verschillen over de noodzaak van loonmati ging". "De vakbonden stelden echter als voorwaarde dat ze pas tot loon matiging wilden oproepen, als de overheid de collectieve sector weer tot trendvolger zou maken. En dat zat er niet in. Daarom is het overleg mislukt. Maar iedere bond en elke werkgeversorganisatie weet hoe weinig onze economie lijden kan". Minima Een verlaging van het i loon zou een van de mogelijkheden zijn tegemoet te komen aan de werkgeverswens om arbeid goed koper te maken. Bijkomend en be langrijkste voordeel is aldus de werkgevers, dat dan ook de mini mum uitkeringen omlaag kunnen. Om al te ongewenste koopkrach teffecten te vermijden, moeten ge zinnen met veel kinderen een toe slag op dat nieuwe, lagere, mini mum krijgen, zo staat in een door de meerderheid van de Sociaal- Economische Raad goedgekeurd werkgeversplan. De reactie van het kabinet erop is onderweg, en daarom tracht De Koning zich op de vlakte te hou den. Hij wil niet gezegd hebben dat uit zijn verwijzing naar het koop- krachtbehoud in het regeerak koord zou blijken dat de minister het plan afwijst. Maar de problemen die hij op werpt zijn groot. Niet zozeer voor de werknemers op het minimum niveau, als wel voor de uitkerings gerechtigden. „Het minimumloon is het scharnierpunt voor de socia le zekerheid: netto minimumloon is netto minimum-uitkering. Er kleven tal van nadelen aan wan neer je het koopkrachtsverlies dat na zo'n verlaging optreedt, voor bijvoorbeeld alleenstaanden weer moet gaan compenseren. Je kunt natuurlijk ook het minimumloon verlagen zonder aan de uitkerin gen te komen, maar dan snij je de koppeling door en wordt het stel sel van sociale zekerheid een vrij zwevend geheel". „Tijdens de kabinetsformatie heb ik een meer sofisticated in greep in het minimumloon voorge steld. Dat plan is niet verder geko-, men dan een brief aan de informa teur (De Koning zelf, red.) en die had er na rijp beraad geen behoefte aan. Met andere woorden: de twee onderhandelaars tijdens de kabi netsformatie hadden er geen zin in. En dan is zo'n onderwerp af'. Automatisering De loonmatiging is, samen met sterke economische groei, de sleu tel tot een mogelijk succes in de .bestrijding van de werkloosheid, Zo stellen de OESO-deskundigen in het werkdocument dat op de mi nistersconferentie voor ligt. Daar naast moet er door de verschillen de landen soepel ingespeeld wor den op de opkomt van allerhande nieuwe technologieën. De tekst die daarover by de slotverklaring wordt opgenomen, is vooral Ne derlands werk. De Koning: „Alle lidstaten heb ben te maken met de problemen die komen kijken bij de introduc tie van nieuwe technieken. De weerstanden van werknemers die hun baan bedreigd zien zijn mis schien wel wat afgenomen, maar nog lang niet weg". Sleutelwoorden van het techno logiebeleid moeten, aldus De Ko ning, zijn: informatie, overleg en training. Zonder informatie blijven de angsten voor werkgelegen- heidsverlies overheersen; zonder training zijn er onvoldoende men sen om de nieuwe apparaten te be dienen, en zonder overleg? De Koning: „Je moet dat overleg over de invoering van nieuwe tech nologieën per bedrijfstak, maar vooral ook per bedrijf vorm geven. Een modelvoorbeeld van hoe het moet, met overleg tussen vakbon den en werkgevers op bedrijfstak- niveau, is de grafische industrie. Er loopt in Nederland geen loodzetter meer rond, terwijl dat toch de hard-core van de bedrijfstak was. Door scholing en overleg heeft men in vijftien jaar die hobbel kun nen nemen. En je kunt niet gelo ven dat ze er veertig kilometer ver der, over de Noordzee, in diezelfde grafische industrie zo'n potje van hebben gemaakt". Over de werkgelegenheidsgevol- gen van de technologische revolu tie is De Koning helder: „Als nieu we technologieën in de bedrijven niet geaccepteerd worden, gaan in ternationaal anderen ermee lopen, en ben je je werk helemaal kwijt. De robotisering van 'de produktie kost zeker arbeidsplaatsen, maar daar staat tegenover dat produkten goedkoper worden en er dus meer afzet kan ontstaan; dat er nieuwe produkten komen met grotere markten, en dat de hele uitbreiding van de commerciële dienstensec tor afhankelijk is van de invoering technologieën". Chr.-gereformeerden De christelijke gereformeerde kerkeraden van Amersfoort en Purmerend mogen hun vrouwe lijke secretaris (geen ambtsdra ger) behouden. Die hoeven geen 'notuliste' te worden. De synode - vandaag en morgen in Den Haag bijeen - besloot geen ver andering in de bestaande situatie te brengen. De kwestie ging spelen toen de christelijke gereformeerde kerk van Amersfoort een vrouw als scriba (secretaris) aantrok. Som migen zagen daarin een eerste stap naar de vrouwelijke ambts drager en deponeerden hun be zwaren bij classis en regionale synode. De laatste stelde de alge mene synode nu voor, het secre tariaat van een kerkeraad tot ambt te verklaren en op die ma nier de vrouw daarvan uit te slui ten. Er bleek in de synode geen be hoefte te bestaan aan een discus sie over de vrouw in het ambt. Voorstanders daarvan hielden wijselijk hun mond om de vrou welijke secretaris van de kerke raad niet in gevaar te brengen. Ze mag dus blijven, maar zonder ambt. De synode nam ook een besluit over het vrije kerklied dat in de kerkdienst naast de psalmen kan worden gezongen. Drie dichters hebben 49 bijbelgedeelten be rijmd en die gaan nu als proef bundel naar de plaatselijke ker ken. Het voorstel van de Haagse predikant G. Bouw om het bij de psalmen te laten en dus geen an dere liederen in-de kerkdienst toe te staan werd verworpen. Met 29 tegen 23 stemmen besloot de synode de proefbundel naar de gemeenten te sturen. Die mogen ermee doen wat ze willen: ge bruiken of niet. Vandaag praat de synode over de zaak-Harder. De regionale sy node van het Oosten verklaarde indertijd deze Amersfoortse pre- - dikant 'schorsingswaardig' we gens zijn te vrij geachte stand punt inzake abortus. Ambtsgewaad Enna van Dijk in Valkens- waard, studente theologie in Groningen, gaat voor haar docto raalstudie een onderzoek instel len naar het ambtsgewaad in pro testantse kerken. Vroeger droeg een predikant uitsluitend een zwarte toga of zwart pak. Tegen woordig ziet men ook witte, grij ze en bruine gewaden, maar ook een gewoon pak (of pakje en jurk bij vrouwelijke predikanten). Studente Van Dijk wil weten waaróm wordt gekozen voor wét. "Binnen de kring van de eigen gemeente wordt er wel over ge sproken en legt de predikant uit hoe hij tot zijn keuze is gekomen. Maar binnen de kerk als geheel is er naar veranderingen rond het nbtsgewaad nooit onderzoek In kerkbladen van deze week vraagt Enna van Dijk (Frans van Beststraat 7b, 5554 EA Valkens- waard) gegevens aan predikan ten die tijdens de kerkdienst iets anders dragen dan het gebruike lijke zwart. Zij is vooral be nieuwd naar hun motieven. De studente bereidt haar doctoraals criptie voor in samenwerking met dr. R. Steensma, directeur van het Liturgisch Instituut van de universiteit in Groningen. Diakonieën. De diakonale bewustwording van kerkelijke gemeenten wordt meer bevor derd door de beschikbare gelden te verdelen over een klein aantal instellingen dan door vele instel lingen met een kleine gift te be denken. Dat vindt de hervormde diakonale commissie van Zuid- Holland, blijkens haar brochure 'Een gift of samen delen?' In de ze brochure staan vragen en richtlijnen die plaatselijke diako nieën kunnen helpen bij het uit zetten van hun beleid. Diakonieën krijgen steeds meer verzoeken om financiële' steun van instellingen en organi saties. Belangrijk is, zegt de bro chure, dat er een relatie ontstaat tussen de diakonie en een door haar begunstigde instelling. Daarom zou bij de beoordeling van een verzoek de vraag kun nen worden gesteld of de aan vraag werkelijk bij de plaatselij ke diakonie thuis hoort, of een bijdrage beslist nodig is, of de bijdrage een voorbeeld kan zijn van verantwoord diakonaal werk en of er iets van wederkerigheid kan ontstaan tussen gever en ontvanger. De brochure kost f 2. Het Zuid hollandse bureau van de Her vormde Kerk is gevestigd in Schiedam, Tuinlaan 18, 3111 AT, telefoon 010-4264500. Hervormde Kerk: beroepen te Nieuwe Tonge kandidaat A. Beider Ridderkerk; aangenomen het beroep van de classis Am sterdam voor ziekenhuispasto- Taat (verpleeghuis 'Amstelhof) kandidaat Th. Boeske aldaar. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Minnertsga (Fr.) kandidaat G. F. Heeneman al daar. Gereformeerde Gemeenten: beroepen te Klaaswaal A. Bac Bodegraven. Paus De paus zal alleen de viering van 1000 jaar christendom in de Sowjet-Unie in 1988 bijwonen als hij toestemming krijgt om in dat zelfde jaar naar Litouwen te rei zen voor de viering van 600 jaar christendom déér. Hij zei dat in het vliegtuig waarmee hij de eerste etappe van zijn bezoek aan Zuid-Oost-Azië, Australië en Oceanië aflegde. "Een pastoraal bezoek aan Litou wen (overwegend rooms-katho- liek - red.) is een van mijn priori teiten", aldus de paus. Over het bijwonen van het Russisch-or- thodoxe jubileum zei hij: "Een geestelijk bezoek jé, een politiek bezoek nee". De Russisch-orthodoxe Kerk, die de viering van 1000 jaar chris tendom in de Sowjet-Unie orga niseert, heeft onlangs laten we ten, dat de paus zal worden uit genodigd. Het Vaticaan wil voor komen, dat het Kremlin een uit sluitend bezoek aan Moskou voor politieke doeleinden zpu ge bruiken. Vandaar de voorwaarde dat de paus ook naar Litouwen mag. In 1984 wezen de Sowjet-auto- riteiten zo'n verzoek af. Men is bang dat een pausreis door dit Baltische land hetzelfde effect zou hebben als in Polen. - De paus heeft in Bangladesh gepleit voor een dialoog tussen christenen en moslims. "Die is noodzakelijker dan ooit", zei hij in een toespraak in het stadion van de hoofdstad Dacca. (In dit land is 85 procent van de bevol king moslim). Op bezoek bij de aartsbisschop van Dacca sprak de paus ook met christelijke en andere reli gieuze leiders. Daar beklemtoon de hij in een toespraak, dat ver draagzaamheid tussen de gods diensten een eerste stap is op weg naar vrede jn de wereld. "Steeds meer mensen zien in, dat er dringend iets moet worden ge daan, zodat de gehele mensheid uitzicht krijgt op een betere toe komst". Volgens de paus wordt de mensheid ernstig in haar be staan bedreigd. - Zijn verblijf van vijf uur in Singapore greep de paus aan om de rooms-katholieke visie op ge zinsvorming nog eens te onder strepen. "Ouders", zei hij tijdens een misviering in het stadion. "hebben het volste recht zélf de grootte van hun gezin te bepa len". "Daarom dienen pogingen van overheden om daaraan paal en perk te stellen te worden ver oordeeld". Die ouderlijke vrijheid bete kent, volgens de paus, niét dat kunstmatige methoden worden gebruikt ter bepaling van het kindertal. "De Rooms-Katholie- ke Kerk erkent alleen de natuur lijke methode, gebaseerd op de vruchtbare en onvruchtbare pe rioden van de vrouw". Tijdens de viering ontlastte zich juist een tropisch onweer boven het stadion. Bliksem en donder begeleidden de pauselij ke vermaningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 11