The Stranglers: van schoppen tot scheppen Eén artiest(e) in nationaal songfestival Intocht Sint op televisie De kameleontische carrière van heren in het zwart Joop Doderer in ziekenhuis to Recordplaat Bruce Springsteen 'Tand des tijds': onverteerbaar spel over bejaardenzorg WOENSDAG 12 NOVEMBER 1986 RADIO-TV-KUNST pagina 25 ZUTPHEN (GPD) - De intocht van Sinterklaas in Zutphen be looft een groot spektakel te wor den. Aan de rechtstreekse uitzen ding van de aankomst van de goedheiligman werken zon dui zend kinderen mee, verscheidene muziekkorpsen, jazzbands, com bo's en volksdansgroepen. De NOS rukt met groot materieel uit voor de registratie. Zutphen is door de televisie mensen uitverkoren omdat de IJsselkade, waar de boot uit Spanje op zaterdag 22 november zal afmeren, met zijn karakteris tieke gevels mooie plaatjes ople vert. Bovendien ligt de IJsselka de vlakbij het centrum van de stad. Voor de televisieregistratie worden her en der langs de route twaalf camera's opgesteld. Ook wordt een helikopter met een ca meraman ingezet. Bij de IJssel kade, waar de Sint met zijn vijf tig Pieten wordt opgewacht door zo'n zevenhonderd kinderen, komt een hoogwerker te staan met een camera er in. De intocht van de sint wordt zaterdagmiddag 22 november uitgezonden van 12 tot 13.15 uur op Nederland 2. De Canadese te levisie zendt het programma op 5 december uit. Publieksjury doet keus uit zes bedjes HILVERSUM (GPD) - Welke Ne derlandse artiest of groep mag deelnemen aan het Eurovisie Songfestival, zal volgend jaar op een andere manier worden be paald. De nationale finale komt te vervallen. In plaats daarvan zal de artiest of groep worden aangewe zen door de NOS-werkgroep amu sement in overleg met dé stichting Conamus en het produktieteam dat de rechtstreekse televisie-uit zending regelt. Tijdens die uitzen ding zullen zes liedjes worden ge zongen. Een publieksjury bepaalt met welk daarvan ons land deel neemt aan het nationale songfesti val in Brussel. De nationale voorse lectie wordt op 25 maart gehouden in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De muzikale begelei ding is in handen van het Me tropoolorkest onder aanvoering van Harry van Hoof. De diverse platenmaatschappij en in ons land is gevraagd sugges ties te doen voor de deelnemers waaruit een keuze moet worden gemaakt. Een van de namen die al is uitgelekt, is die van Annie Schil der, de voormalige zangeres van BZN. Zij staat bovenaan het wen- senlijstje van de platenmaatschap pij Phonogram. Een voordeel van de gekozen methode is dat gerenommeerde ar tiesten zich nu niet in een publieke competitie behoeven te begeven. In de loop der jaren hebben veel bekende zangers en zangeressen geweigerd aan de voorronde deel te nemen uit vrees voor een terug loop in populariteit bij het verlie zen van de nationale selectie. The Stranglers. Ooit de eerste groep uit de punkscene die met nummers als 'No Mo re Heroes Anymore' en 'Something better change' een breed pu bliek wist te berei ken. Ze paarden de verbeten speeltrant van de punk aan hel dere, toegankelijke melodieën. Nu, tien jaar later, hebben bijna alle bands van hun gene ratie het loodje ge legd en zijn The Stranglers de overle venden bij uitstek. Hun muziek is sinds dien ingrijpend ver anderd en van hun weerspannige hou ding resteert alleen nog de zwarte kle ding. Onlangs ver scheen hun tiende LP: 'Dreamtime' en vrij wel tegelijk daarmee 'Off the beaten track', een verzameling van niet eerder op LP uit gebracht werk. UTRECHT - Ooit gingen The Stranglers door voor één van de ruigste acts uit de toch al niet zachtzinnige punkscene. Heli's Angels verkeerden graag in hun omgeving, uit hun teksten sprak sarcasme en een nihilistische kijk op het leven en voor optredens huurden ze soms halfnaakte vrou wen in om op het podium te dansen. De beide onlangs uitgebrachte LP's geven een goede indruk van de ontwikkeling van de band. 'Off the beaten track' bevat materiaal van tussen 1977 en 1982. Deels pu re rock roll zoals 'Go Buddy Go' maar ook collage-experimenten, een uit 1978 daterend 'Old Codger' dat wordt gezongen door de Britse surrealist George Melly (hij vond The Stranglers de enige levende dadaisten van Engeland) en een cover van 'Walk on by'. door Ariejan Korteweg Op de hoes van 'Dreamtime' staat een tekst over de aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië. Muzikaal herinnert al leen nog het orgeltje en de lijzige zang een enkel moment aan The Stranglers van weleer. Glijdende melodieën, blazers, een steelgita- rist zelfs zorgen voor een harmo nieus geluid. De spanning en op winding van vroeger hebben plaatsgemaakt voor een neiging tot het kosmische. Toch gaat de mu ziek na een tijdje op een vreemde manier boeien. The Stranglers heb ben door de jaren heen hun talent behouden voor het schrijven van songs die beklijven en hebben zich altijd aan hun eigen lijflied gehou den: 'Something better change'. Hoe vaak de muzikale koers ook werd gewijzigd, de fans zijn hun band door de jaren trouw geble ven. Ze zullen na 'Golden Brown' en 'Skin Deep' ook 'Always the sun' weten te doorstaan en mogen zich met 'Strangled' verheugen in een van de betere 'fanzines'. Een echte leider hebben The Stranglers niet. De songs worden gevieren geschreven' en de rechten ervan songs berusten bij de band als geheel. Toch is Jean Jacques Burnel samen met Hugh Cornwell gezichtsbepalend. Hij is een tot Brit genaturaliseerde Fransman, van wie altijd dezelfde twee ken merken worden genoemd: afgestu- LEIDEN/KAAG - De acteur Joop Doderer (65), die vorige wéék vrij dag door een hartinfarct werd ge troffen, wordt in het Academisch Ziekenhuis in Leiden verpleegd. Doderer kreeg de hartaanval toen hij samen met Hans Boskamp in de auto op weg was naar Drachten voor een voorstelling van het thea terstuk 'Drie is te veel'. Vijf kilometer voorbij Hoorn kreeg de acteur het benauwd, waarop Boskamp, die achter het stuur zat, de wagen keerde en pijl snel naar het ziekenhuis in Hoorn reed. Hier constateerden artsen, dat Joop Doderer door een hartin farct was getroffen. Volgens zijn vrouw maakt Dode rer het thans redelijk. Hij ligt niet meer aan de monitor. deerd econoom, motorliefhebber. Zijn zang en opvallende basspel bepalen in belangrijke mate het ge luid van de groep. The Stranglers stonden ooit be kend om hun agressieve houding jegens journalisten die het hen in geschrifte niet naar de zin maak ten. En nu? "Wat wordt het: een ondervraging of een conversatie?", informeert Jean-Jacques Burnel. "In het eerste geval ga ik tegenover je aan tafel zitten, in het tweede ge val kunnen we onze stoelen naast elkaar zetten". We besluiten tot een conversatie. Hun tegenwoordige muziek verleidt niet tot een hard handig aan de tand voelen. Over het verleden wil Burnel lie ver niet converseren. Wel over de wijze waarop de band erin is een zo lange tijd in dezelfde bezetting te doorstaan. "Het is precies als een relatie. Als je zoals wij twaalf jaar met dezelfde mensen een band vormt, moetje niet voortdurend op eikaars lip zitten. We zijn tamelijk goed bevriend met elkaar, maar stappen niet voortdurend op el- kaars schaduwen. We raken opge wonden door nieuwe dingen. Tel kens weer proberen we om niet als The Stranglers te klinken. Dat voorkomt dat we muzikaal gefru streerd raken. Anders is er ook geen kunst aan om door te blijven gaan". Wat heel belangrijk is: voor ie der van ons vieren is er leven bui ten The Stranglers. We leven niet komen om een plaat op te nemen, zijn er vier mensen bijeen die in de tussentijd verschillende dingen hebben doorgemaakt. Muziek is geen oefening; het is niet iets dat in zichzelf bestaat. In muzikaal op zicht zijn we niet revolutionair, geen radicale vernieuwers. Maar met onze ideeën lopen we waar schijnlijk net iets voor". Voor Burnel bestaat dat leven buiten The Stranglers vooral uit karate. Hij is zwarte band, eerste dan en geeft twee dagen per week les in Cambridge. Familie Bij het maken van platen hante ren The Stranglers de werkwijze van veel bands op jaren. Ieder gaat zijns weegs tot de tijd rijp is voor een nieuwe verzameling muziek. Burnel vertelt hoe 'Dreamtime' tot stand is gekomen: "Op zeker mo ment maakten we de afspraak dat we binnen een paar maanden een plaat zouden gaan maken. Vervol gens ging ieder voor zich denken. Twee maanden later kwamen we bijeen en legden wat we hadden bedacht op tafel. In de zomer na men we alle ideeën door. Dagen en dagen trokken we met elkaar op probeerden alles uit in acht spo- ren-studiootjës. Een familie-achtig gebeuren". "Uiteindelijk leverde dat een aantal ideeën op waarmee we ver der wilden op gebied van melodie, teksten en riffs. Dat is een proces van eliminatie, waarbij alles waar we het niet over eens kunnen wor den wordt verworpen. Zo komt het dat we voor alles gezamenlijk de Chapeau van The Stranglers: v.l.n.r. Hugh Cornwell, Jean Jacques Burnel, Dave Greenfield en Jet Black. credits kunnen nemen. Veel groe pen worden ontbonden om het geld. Eén of twee mensen strijken als songschrijvers het geld op van de liedjes, de rest is niet veel meer dan sessiemuzikant. Dat is vragen om moeilijkheden". Vroeger stonden The Stranglers bekend als een nihilistische band. Terwijl de meeste punkgroepen geëngageerde teksten schreven, ging het bij The Stranglers vaak over de vrouw als gebruiksvoor werp. Ook dat is drastisch veran derd. Dat blijkt wel uit 'Strangled', waarin de bandleden over de meest uiteenlopende onderwerpen schrijven: de eenwording van Eu ropa, kernbewapening, andere bands, Polen, surrealisme, het ma ken van harpsichords, de oor sprong van het uitspansel, bioche mische experimenten, het bakken van bruin brood, karate natuurlijk, en T'ai Chi. Ook de hoestekst op 'Dreamti me' getuigt daarvan. Tijdens tour nees is de band de afgelopen jaren een aantal malen in Australië ge weest. Burnel vertelt dat daar de belangsteling voor de Aboriginals is gewekt. "Het raakt je als je zoge naamde primitieven ontmoet die Gouden Ezelsoor Fleur Bourgonje AMSTERDAM (ANP) - De boeken prijs Het Gouden Ezelsoor is dit jaar toegekend aan Fleur Bourgon je. Dit heeft de Organisatie van Fa brikanten van Grafische Eindpro- dukten (FGE), die de prijs heeft in gesteld, woensdag bekend ge maakt. Het Gouden Ezelsoor, bestaande uit een plastiekje met bijbehoren de oorkonde en een geldbedrag van 2.500 gulden, wordt jaarlijks uitgereikt aan die debuterende schrijver van wie in één jaar (in dit geval 1985) de meeste boeken zijn verkocht. Fleur Bourgonje krijgt de prijs voor haar bij uitgeverij Meulenhoff verschenen roman Spoorloos. Van dit boek werden in 1985 in drie drukken 8.898 exem plaren verkocht. Na haar debuut met de roman Spoorloos. meer beschaving hebben dan jij. Dat is een cultuurschok. Hun visie op het leven is meer beschaafd dan de onze in veel opzichten. Hun ideeën over bezit zijn heel anders. Zij draaien het precies om: ik be hoor dit land". "We zijn niet in hun eigen gebie den geweest, maar hebben ze in de steden ontmoet. Daar tref je dus de Aboriginals die hun land zijn kwijtgeraakt en lijden vanwege de gevolgen daarvan. Ze zijn er diep ongelukkig en meestal verslaafd aan de alcohol. Maar altijd ontmoet je wel enkelen die hun waardig heid hebben behouden. De blanke bevolking wordt zich er in toene mende mate van bewust wat zij de Aboriginals heeft aangedaan en nog steeds aandoet. Er is in Austra lië een onofficiële politiek van vol kerenmoord tegen hen gevoerd, vanwege het uraniumerts dat is aangetroffen in de gebieden waar ze leven". "Maar het is niet onze opzet een politiek statement te maken. Dat is te beperkt. Het is eerder een huma ne stellingname. De problemen die tegenwoordig spelen gaan de hele wereld aan. Als in het ene land een kerncentrale ontploft, draagt ieder een daar de gevolgen van. Dat zijn problemen die niet meer in links of rechts te vatten zijn". Compliment Met de meeste popmuziek van tegenwoordig wenst Burnel niet geassocieerd te worden. Met een ernstig gezicht noemt hij zich 'au ral sculpturer', wat ook de titel van de voorlaatste plaat van The Stranglers was. Het is te vertalen als: vormgever van geluid. "Als ik luister naar wat tegenwoordig pop muziek wordt genoemd - voorop gesteld dat het dat is en dus door muzikanten wordt gemaakt - dan wil ik geen muzikant zijn. Natuur lijk keek ik daar tien jaar geleden anders tegenaan. De wereld zag er toen ook anders uit. Ik ben tien jaar ouder; tien jaar beter of tien jaar vervelender, dat is niet aan mij om uit te maken". Vqf jaar geleden namen The Stranglers met ruzie afscheid van hun platenmaatschappij EMI. Die zelfde maatschappij heeft nu 'Off the beaten track' uitgebracht. Bur nel beschouwt dat als een verlaat compliment. "Het is voor ons heel vleiend dat iemand denkt geld te kunnen maken met het recyclen van de b-kanten van ons singles. We leven per slot in een wegwerp maatschappij. Ons contact met EMI was de laatste jaren verschrik kelijk slecht. Het is natuurlijk geen volwaardige LP, al staan er interes sante nummmers op. We hebben altijd veel aandacht besteed aan b- kanten". Het beeld van The Stranglers was ooit gebouwd op nihilisme, agressie en zwarte kleding. Wat is daar nu nog van over? Burnel: "We zijn nog wel eens nihilistisch, dat raak je niet zomaar kwijt. Maar van één ding ben ik zeker: ooit wilden we vernietigen waar we niet van hielden; nu willen we juist veran deren, scheppen, opbouwen. Dat is een kwestie van ouder worden. De tijd van geweld is voor mij voorbij. Ik heb mede door karate geleerd respect te hebben voor het lichaam van andere mensen. Vroeger voch ten we elke avond en was een naar het podium geworpen fles al aan leiding genoeg. Als je wilt vechten liggen de situaties voor het opra pen. Ik ben nu veel positiever inge steld. Dat heeft zijn weerslag op de muziek". Zelfs in hun voorkeur voor zwart worden The Stranglers gematig der. De tournees worden nog steeds in strakke zwarte broeken en leren jackies volbracht. Maar vrolijke bolhoeden zwakken de on genaakbaarheid af en Burnel draagt smetteloos witte sokken. Het poseren gebeurt zonder enig morren; gedwee zetten ze een pasje naar voren en lichten het hoedje. Vier zwarte kameleons. 1(1) Don't leave me this - Communards 2( 4) You can call me a I - Paul Simon 3(3) Live and die - omd 4 (2) Take my breath away - Berlin 5( 8) Love can't turn - Farley Jackmaster Funk 6(5) Heartbeat - Don Johnson 7 (13) Rumors - Timex Social Club True colors - Cyndi Lau- 8 7) 9 (23) 10 (18) 13 (25) 14 (11) 15 H2) 18 (21) 19 (28) 20 (29) 21 (20) 22 (17) 23 (14) 24 (16) 25 (33) per You give love a bad na me - Bon Jovi Notorous - Duran Duran True blue - Madonna The final countdown - Europe Walk like an Egyptian - Bangles I've been losing you - Aha Wonderland Paul Young Word up - Cameo Mexico - Zangeres Zon der Naam Lave will conquer - Lio nel Richie Died in your arms - Cut ting Crew In the army now - Status Quo Don't stand so close - The Police Words get in the way - Miami Sound Machine Wasted years - Iron Mai den Stuck with you - Huey Lewis and News Dont't get me wrong - Pretenders 26 Goin to the bank - Com modores 27 (19) Panio - The Smiths 28 (15) When I think of you - Ja net Jackson Up and coming - Center fold Rain or shine - Five Star 29 (30) 30 31 Control - Janet Jackson 32 (32) Every little kiss - Bruce Hornsby and Range 33 (24) Seven into the sea In Tua Nua 34 Two people - Tina Tuner 35 I'm not perfect Grace Jones 36 (40) All I want to do - UB 40 37 (31) Gravity - James Brown 38 (26) Walk this way - Run DMC 39 Ontmoeting-Rob deNijs 40 I want you - Elvis Costel- (Stichting Ned. Top 40) 'Tand des tijds' van Theater de Gi raffe. Spelers: Vincent van den Ak ker. Erica Brand, Anne Bijlsma, An ne Hack, Mieke Lelyveld, Cor de Man, Piet van der Pas en Theo Wes terduin. Gezien op 11 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Theater de Giraffe heeft met 'Tand des tijds' een zeer actueel 'issue' aangesneden: hoe dient een samenleving om te gaan met haar ouder wordende mensen? 'Flankerend bejaarden beleid' lezen we in de krant en minister Brinkman wil zoveel verzorgingstehuizen voor bejaar den sluiten. 'Tand des tijds' is een voorstelling in het genre 'Or well 1984' en brengt op letterlijke wijze een toekomstvisioen tot le ven, waarin oudere mensen op geruimd worden in een soort leg batterijen. 'Tand des tijds' levert onmiskenbaar maatschappijkri tiek en is gemakkelijk met de ac tualiteit in verband te brengen. Zeer prijzenswaardig en zeer ge legitimeerd natuurlijk maar het is helaas een voorstelling gewor den in het allerdommigste soort. De voorstelling is onverteer baar door een extreme overdose ring van cynisme en galgehu- mor. Een aaneenschakeling van oh zo geestige platitudes schiep een sfeer van naargeestigheid waar je compleet beroerd van werd. De familie als een stelletje harteloze hyena's. Mieke Tel- kamps 'Waarheen leidt de weg' met op de achtergrond twee op de muziek deinende begrafenis- employés, kerstversiering, ster retjes en In Excelcis Deo in De Legbatterij, boter-kaas-en eieren spelen (met lichtbeelden) op een grafzerken wand, etc. Leuk? Geestig? Maar als ik nu zeg dat er links op het toneel drie personen hoog op schommels zaten (bij wijze van niet geslaagde theatra le 'vondst') en ons vanaf die kan selhoogte op IKON-toon fraaie teksten voordroegen (o.a. van Andreus, Bernlef, Juvenalis, Kopland, Vasalis, Reve). dat er werkelijk drie levensechte be jaarden in de legbatterij werden gestopt en dat het acteren van de niet in een schommel bungelen de acteurs vaak uiterst knullig oogde? Niet zo lang geleden was er op de televisie een programma van Karei v.d. Graaf waarin bejaar den minister Brinkman op de korrel namen. Wat daar aan strijdlust, geestigheid en wijs heid ten toon werd gespreid was vele malen aansprekender dan de belerende, rigide fixaties van Theater de Giraffe. RADBOUD ENGBERSEN HILVERSUM - De verschijning van nieuwe platen van grote ster ren vermag in dit land zelden of nooit de redacties van kranten-, ra dio- of tv-programma ertoe bewe gen daar een kolom of een itempje voor vrij te maken. Recensies even buiten beschouwing gelaten. Maar met het uitbrengen van de box van de 'Boss', een doos met vijf LP's van Bruce Springsteen the E Street Band, sinds gisteren ook in Nederland verkrijgbaar, ligt dat anders. Zondag deden op Radio 3 diverse discjockeys er al heel ze nuwachtig over, gisteren besteed den het half zes journaal, het Jeugdjournaal en NRC Handels blad er de nodige aandacht aan. Vooral het feit dat er in de VS van de box anderhalf miljoen exempla ren op één dag van eigenaar ver wisselden, was daar aanleiding De meeste kopers hebben het al bum, dat drieënhalf uur in beslag neemt, nu hooguit één keer volle dig kunnen beluisteren. Recense ren kan dus nog niet maar toch kan na één keer draaien zonder risico worden vastgesteld dat we hier te maken hebben met een uiterst spectaculaire plaat, een tijdsdocu ment dat thuishoort in het rijtje van onsterfelijke popalbums. En dat voor een live-LP. De plaat is zowel voor fans van het eerste uur als voor de yuppies van nu die de Boss alleen nog maar kennen van 'Born in the USA' zeer aantrekkelijk. De eersten worden getracteerd op veel betere versies van nummers die ze al in huis heb ben plus materiaal dat ze nog niet kunnen hebben. Voor de nieuwe fans is dit de gelegenheid om ook de 'oude' Springsteen te leren ken nen. En voor iedere andere belang stellende geldt dat door de aan schaffing van deze box, prijs zo'n 85 gulden, je getuige kunt zijn van een voor Springsteen kenmerkend marathon-concert. De opnamen zijn gemaakt over de periode 1975- 1985, verspreid in 19 zalen en sta dions. Toch is de muziek zodanig gemixed dat van al die verschillen in tijd en ruimte vrijwel niets meer is te merken. Veertig songs herbergt deze mis schien wel beste live-LP ooit ge maakt. En het regent hoogtepun ten. Veel nummers krijgen een dra matische uitvoering, zoals 'Cover Me', andere keren worden er pak kende rock and roll feestjes ge bouwd. Aan het begin van kant acht praat een al hoorbaar ver moeide Springsteen daar tegen een mudvol stadion over oorlog, lei ders en zijn in Vietnam omgeko men vrienden. Even is het stil waarna de E Street Band de begin tonen van het zinderende 'War', vooral bekend door Frankie goes to Hollywood, het honkbalstadion inknalt. De Boss' box is niet alleen nieuws vanwege de verkoopcijfers, het album is dat ook omdat er niet dagelijks platen verschijnen die in zo'n kort tijdsbestek bij zo veel bewondering afdwingen. WIM KOEVOET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 25