'Een gevoel van onsterfelijkheid' Boekje van onderwijzers over Annaschool Nieuwkoper tekent mummies Herinneringen oud-leerlingen Sassenheimse school gebundeld DINSDAG 11 NOVEMBER 1986 REGIO LEI PEN PAGINA 15 Drama op zee Het interview met de heer Rosema te Alphen en het drama op zee waarvan hij verslag doet geeft mij aanleiding tot enige opmerkingen. De heer Rosema besluit het droeve relaas met de stelling: 'Er zijn geen fouten gemaakt, dus waarom zou ik bang zijn'. Nu is bang zijn wel het laatste dat een zeezeiler zich kan permitteren, maar een gezond ontzag voor wind -en zee is nooit weg. Mijns inziens zijn er wel dege lijk fouten gemaakt. 1. Een waarschuwing voor wind kracht 8 Bft voor een van de ge vaarlijkste zeilgebieden moet men niet lichtvaardig opnemen, zelfs niet op een 'oceaanwaardig' (wat is dat?) zeiljacht. Of dit criterium voor dé hele bemanning gold, waag ik te betwijfelen. Uitvaren bij een dergelijke windverwachting, die in dit seizoen gemakkelijk in buien tot 9 kan aanwakkeren, is m.i. dicht tegen bravoure aan, ze ker in een periode waarin de ene stormdepressie de andere opvolgt. 2. Waren er geen life-lijnen of had men dié niet om? Anders waren de twee niet zomaar 'gelanceerd' maar aan de railing blijven hangen, met een redelijke kans weer aan boord te geraken. Had men zwemvesten aan of waren die 'overlevingspak ket voldoende? Dat de minst ervaren man kans heeft gezien het schip in Den Hel der binnen te brengen mag een wonder worden genoemd. Telkens weer blijkt, dat opvarenden van jachten onnodige risico's nemen. Lezers van het orgaan 'De redding boot' van de KNZHRM weten dit. In de Waterkampioen heeft het re sultaat gestaan van een onderzoek naar de betrouwbaarheid van red- dingvlotten voor jachten. Erg be moedigend was de uitkomst niet. Reden te meer om alle voorzorgen te nemen opdat men dit uiterste middel niet nodig heeft. Van fouten kan men leren. Vol leerde zeilers bestaan niet, maar om boudweg te beweren dat er geen fouten zijn gemaakt, gaat wat ver. Zeezeilen is heerlijk, maar als de herfststormen op onze kusten staan, moéten we dubbel voorzich tig zijn. A-C. Haarsma Veerpoldeer 57 Warmond NIEUWKOOP - Een kei harde vleesklomp krijgen we in handen geduwd. Een kop van een jong dier zit er aan met oogkassen en sna vel, aan het lijf een vleugel of een zwemvlies. Of we even willen raden. Het blijkt een steenvrucht te zijn van een koe: een em bryonaal kalfje dus, dat reeds vroeg in de baarmoe der is gestorven en daar ook is achtergebleven. Het moe derlijf neemt daarbij eerst het vruchtwater op en dan alle vocht uit de weefsels van het jong, die strak over de botten trekken en het mummificeren. Dit geval van gemiste natuurlijke abortus staat sappig beschreven in het boekje Mummies van schrijver Midas Dekkers en de Nieuwkoop- se tekenaar Han van Hagen. In het boekwerk staan twintig verhaaltjes die zijn gebaseerd op de collumns van Dekkers in NRC Handelsblad. De aan het Zuideinde wonende Han van Hagen verzorgde de teke ningen bij zowel de kranteverhalen als versies de in het 82 pagina's tel lende boekje. 'illustrator is een beetje vies woord", zegt de 42-jarige Van Ha gen. "Het klinkt alsof er dan plaatjes zijn gemaakt bij de ge schreven, tekst. In dit geval is dat niet terecht. We zijn uitgegaan van gelijkheid. En het is Ook niet zo dat de tekeningen voor de tekst onder doen. Eigenlijk ging het bij Mum mies zelfs omgekeerd. De aquarel len bestonden al en later zijn daar de teksten aan toegevoegd". Grafkelder Het leeuwedeel van de geteken de mummies in het boekje komt uit de privé-verzameling van Han van Hagen. Er staan ook stoffelijke overschotten van mensen in gete kend en beschreven. Deze voor beelden haalden de makers van het boekje uit diverse musea in het land en ook deden ze ideeën op in een grafkelder van een midde leeuws kerkje. Gedurende driejaar leverde dat dertig publicaties op in NRC Handelsblad en daarvan is nu een gebundelde selectie op de markt verschenen. De eerste exemplaren van het Een door de Groenlandse koude gemummificeerde Eskimo-baby van zes maanden is eveneens door Van Hagen getekend. Het kind moet omstreeks de middeleeuwen hebben geleefd en werd terugge vonden in een nis van een berg wand, gecoserveerd als een stokvis. boek Mummies zijn zaterdag in ga lerie Petit te Amsterdam aan de au teurs overhandigd door Boudewijn Büch. Daarmee heeft hij tevens een expositie van Han van Hagen geopend. De Nieuwkoper was in 1984 een van de heroprichters van De Haag se Etsclub. Het doel van deze groep kunstenaars is het op hoger niveau brengen van de prentkunst in ons land. De illustraties in het boekje Mummies zijn echter heel fijne tekeningen met potlood, pen en verdunde inkt. Omdat de dééls geaquarelleerde techniek voor een krant minder bruikbaar js, heeft Van Hagen de illustraties voor de NRC stuk voor stuk met de inkt- pen opnieuw moeten tekenen. Macaber De enigszins macabere keuze van het onderwerp is volgens Van Hagen een logisch gevolg van de gezamenlijke belangstelling die hij met Midas Dekkers zou hebben voor het leven... Van Hagen: "Jaze ker. Mummies hebben met een ge voel van onsterfelijkheid te maken. De in het boekje beschreven on derwerpen worden wel eens eng gevonden, maar zijn het eigenlijk niet". "Ik ben het helemaal met Midas Dekkers eens, wanneer hij zegt dat in de natuur meer wordt gestorven dan geleefd. Sommige dode din gen vertellen meer over het leven dan het leven zelf. Het wezen blijft erin achter. Tegenwoordig is het nog een beetje zó, dat je niet over de dood mag praten. Toch maakt maar weinig het leven duidelijker tastbaar dan de dode overblijfse len. Je kunt voelen dat het hele le ven er aan vastzit". Of Dekkers en Van Hagen zich dan nog wel met beide benen op de grond bevinden? Onzin, vindt Van Hagen: "We zijn zeer aards en we hebben belangstelling voor het le ven. Maar er zit wel iets achter. Een mummie is een bijna magisch be grip voor wat heeft geleefd en toch nog voortleeft. Het herbergt het vergankélijke in zich. Dat spreekt mij aan en ook Midas Dekkers. We zijn niet voor niets samen op dit idee gekomen". Een citaat uit het boekje: "Uit stof zijn we voortgekomen en tot stof zullen we wederkeren. Het een verloopt evenmin geruisloos als het ander. Er is sprake van over gangen, crises, verzet. Maar wie weet er het fijne van? De biologie legt zich geheel toe op. het onder zoek van de bios, het leven; necro logieën blijven in de la tot de dood definitief is ingetreden. De natuur lijke historie van alles tussen dood en leven moet nog worden ge schreven". Contacten Dankzij de goede contacten van de veelschrijver Midas Dekkers is het duo aan een regelmatig terug kerend plekje gekomen op de ach terpagina van het eerste katern van NRC Handelsblad.' Adriaan van Dis, die destijds verantwoordelijk was voor die pagina, toonde direct belangstelling voor de column toen deze de tekeningeh van Van Hagen onder ogen kreeg. Mummies is overigens niet het eerste boekje van het duo Dekkers en Van Hagen. Vier jaar geleden "lieten ze het fraai uitgevoerde boekwerkje Gekorven Diertjes uit geven. Hierin zijn tal van minia tuur-aquarellen in kleur te zien van de hand van Van Hagen. Overigens Hagelwitte 'loveboat' zorgt voor oponthoud SASSENHEIM - De herin nering aan de school levend houden. Dat is volgens de schrijvers van het boekje 'Historie van de St. Anna school een van de redenen geweest dat zij diep in de lange geschiedenis van deze rooms-katholieke lagere school in Sassenheim zijn gedoken. Een andere reden voor hun arbeid is dat beide au teurs, Frans van der Meij en Herman Horsthuis, een aan tal jaren hebben les gege ven op de St. Annaschool. Nu zijn zij als onderwijzer verbonden aan de nieuwe basisschool 'De Overplaats', waar de St. Annaschool bij de inwerkingtreding van nieuwe Wet op het basison derwijs in is opgegaan. Het tweetal begon drie jaar gele- den met de voorbereidingen voor het boekje. Aanvankelijk was het overigens niet de bedoeling om een boek te schrijven. Maar al snel - na een aantal gesprekken met oud-leerlingen en oud-leerkrach ten - werd hun duidelijk dat de tientallen leuke en aardige anekdo tes het waard waren om te boek te stellen. Het archief van de school, het ar chief van de Pancratiusparochie en het gemeentearchief werden door gespit op zoek naar gegevens. Het leukste materiaal vormden volgens Van der Meij en Horsthuis evenwel de gesprekken met mensen die in het verleden met de school te ma ken hebben gehad. "We hebben bijvoorbeeld ontvettend leuke avonden gehad met oud-leerlingen in het bejaardencentrum Huize Bernardüs. Daar hebben we een schat aan informatie gekregen over het verleden van de school", ver telt Van der Meij. Openbaar De geschiedenis van de school begint in 1890. Tpt dan toe konden rooms-katholiekè kinderen in Sas senheim alleen maar openbaar on derwijs volgen. Niet de meest ge schikte vorm van onderwijs, zo oordeelden de Nederlandse bis schoppen in een brief in 1868 over het onderwijs in ons land. Katho lieke ouders dienden, volgens dat herderlijk schrijven, hun kinderen naar katholieke scholen te zenden als dat maar even mogelijk was. Uit het boekje blijkt dat vooral pastoor J.F. de Jonge, die in 1863 tot pastoor van de St. Pancratius parochie werd benoemd, zich voor de totstandkoming van een eigen rooms-katholieke school heeft in gespannen. Tijdens een gespek met de leiding van de congregatie van Jezus, Maria en Jozef (JMJ) in Amersfoort verklaart pastoor De Jonge dat als de congregatie geen zusters levert voor een rooms-ka tholieke school in Sassenheim, de parochie te gronde gaat. Een ruim te om het onderwijs te geven is al- volgens hem beschikbaar. De woorden van de pastoor mis sen hun uitwerking niet. Begin 1890 komt er schot in de zaak en' laat de congregatie in een brief we ten dat zij in de zomer zusters zul len sturen 'om eene bewaar- en naaischool te beginnen'. Op 24 en 25 juli arriveren er inderdaad enige zusters in Sassenheim. Drie dagen later, op 28 juli, gaat de school aan de Hoofdstraat al open. De nieuwe school wordt ingewijd op de feest dag van St. Anna. Bijverdienste De school blijkt een succes. Al Han van Hagen in zijn tuin aan het Zuideinde te Nieuwkoop. "Nu kan ik nog eens weigeren om aan iets commercieels mee te werken". <ibtoNannoBioupot> bezwaar. Tot op het moment dat een van de moeders in het zwem bad een foto maakt. Dat gaat de zusters te ver. De lekenonderwijze- res wordt op de moeder afgestuurd met het verzoek dé foto's en nega tieven af te staan. Dat gebeurde prompt, zij het uit sympathie voor de onderwijzeres, zo laat de moe der weten. De gevolgen van de Tweede We reldoorlog zijn ook in Sassenheim duidelijk merkbaar. Zowel de zus ters als leerlingen lijden honger. In de wintermaanden, sluiten de scholen op sommige dagen als ge volg van het ontbreken van brand stof om de kachels te laten bran den. Na die donkere jaren komt het ondèrwijs weer op gang. Hèt aantal leerlingen neemt door de groëi van Sassenheim voortdurend toe. Ook het onderwijs is voortdurend in be weging. Aan het eind van het schooljaar 1959-1960 besluit de congregatie van Jezus, Maria en Jozef om de zusters langzaam maar zeker van de St. Annaschool af te halen. Op 1 augustus 1960 legt zus ter Fiorentina haar taak als school hoofd neer om plaats te maken voor een leek. Een jaar later nemen de laatste zusters afscheid van de school. In dat jaar wordt ook de be waarschool losgekoppeld van de lagere school. Overplaats In 1985 valt het doek voor de St. Annaschool. Met de inwerkingtre ding van de Wet op het Basisonder wijs wordt de school samenge voegd met de twee rooms-katholie ke kleuterscholen. De nieuwe ba sisschool krijgt de naam 'De Over plaats'. Het boek 'Historie van de St. An naschool' kost 12,50 gulden en is verkrijgbaar bij de school aan de Charbonlaan. Telefonisch reserve ren is ook mogelijk via telefoon nummer 02522-31117. heeft de kunstenaar steeds wel er gens een expositie lopen. "Ik werk me rot. Ik kan het tekenen ook niet laten. Het zit in je en bezorgt je de kriebels. Als ik niet genoeg teken, word ik humeurig. Zo werkt het echt". Onzeker De kunstenaar heeft zich overi gens niet geheel kunnen vrijmaken yan het onderwijs, waarin hij onge veer twintig jaar meedraait. Hij geeft drie dagen in de week les bij het^Gouwe College. "Een alterna tief voor de BKR", noemt Van Ha gen dat zelf. Bovendien vindt hij het vrije kunstenaarschap een on zeker leven. De Nieuwkoper: "Nu kan ik nog eens weigeren om aan iets copimercieels mee te werken. Ik ben er niet echt vies van, maar ik wil er evenmin toe worden "ge dwongen". In de Alphense regio heeft Van Hagen zijn sporen in het onder wijsveld al ruimschoots verdiend. Vele jaren heeft hij lesgegeven aan het Ashram College in Alphen en aan de Ariënsmavo en het lhno te Nieuwkoop. Meer dan drie dagen per week wil de kunstenaar niet meer voor de klas,-staan. Hij en Mi das Dékkers buigen zich reeds over nieuwe onderwerpen en een nieuw boèkjé. Waar de twee zich straks op gaan storten, wordt door Van Hagen angstvallig achterge houden. De tentoonstelling in de Am sterdamse galerie Petit van Han van Hagen duurt tot 30 november en is open van dinsdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur. De handelseditie van Mummies (ISBN 9025465676) bij uitgeverij Contact kost 25 gulden; tevens is een handgebonden bibliofiele uit gave te koop voor honderd gulden per stuk met daarbij een ets van Van Hagen. ALKEMADE - De scheepswerf Van Lent op De Kaag heeft gis teren weer een schitterend mil joenenjacht afgeleverd. De honderden automobilisten, die vanwege het voorzichtige ma noeuvreren van jacht en sleep bootjes voor en achter in de ochtendspits extra lang voor de Woubrugsebrug, 's Molenaars- burg, Albert Schweitzerbrug, Koningin Julianabrug en Al phense brug moesten wachten, konden het uiterst langzaam voorbijtrekken van de kapitale 'loveboat' maar matig waarde- Zoals het gebruikelijke pu- blic-relationsbeleid van de werf is, werden geen bijzonderhe den verstrekt over eigenaar, kosten en technische details. De naam van het hagelwitte zeejacht was op de achterste ven leesbaar, 'Varmar-VE' en als thuishaven staat de Engelse havenplaats Southampton on der de naam vermeld. Tergend langzaam passeert het miljoenenjacht de Alphense brug, de automobilisten in de ochtendspits het nakijken ge vend. (foto Nanno Bloupot) gen. Daarbij waren veel wonin gen en een groot deel van de oogst vernield. Op Midden-Sumatra is de laat ste jaren meer dan de helft van de aanplant van bijna 30.000 nieuwe rubberbomen door oli fanten vertrapt. Op Sumatra le ven nog ongeveer 2.000 olifanten in het wild. De voormalige rooms-katholieke Annaschool in Sassenheim. Over de historie i hebben twee onderwijzers een boek geschreven snel wordt duidelijk dat er naast het kleuter- en naaionderwijs ook behoefte is een aan lagere school. Ook dat blijkt geen probleem. Op 16 januari 1899 wordt een nieuwe school geopend. Echter alleen voor meisjes. De bouwkosten van de school bedroegen ruim 31.000 gul den. dat bedrag kwam er, maar voor de rest is het armoe troef. De zusters moeten, omdat zij het zelf ook niet bepaald ruim hadden, wel eens naaiwerk aannemen om er een centje bij te verdienen. Dat wordt echter in 1905 verboden. Maar via de naaischool lukt het de zusters toch om wat bij te verdie nen. Al lijkt het voor de buitenwe reld alsof het werk door de kinde ren van de school is gedaan. Als blijkt dat de meisjesschool een succes is, worden er ook plan nen gemaakt voor een jongens school. Die gaat op 8 januari 1903 open: de St. Antonisschool. Di school staat echter los van de St. Annaschool. De auteurs verwijzen degenen die belangstelling hebben voor de Antonisschool dan ook naar de uitgave 'Kroniek 75 jaar S. Antoniusschool' die in 1978 is ver schenen. De beide auteurs hebben in hun boek ook veel aandacht geschon ken aan de schooltijd van de oud leerlingen. Een van de meisjes her innert zich de lange zwarte onder broeken van de zusters. Langs de bewaarschool hingen die vaak te drogen. "Als kleuters dachten wij dat de zusters nooit naar het toilet hoefden. Later bleken het toch ge: wone mensen te zijn", aldus een van de meisjes in het boek. In 1942 wordt hét zwemonder wijs voor de meisjes ingevoerd. Een van de leken-onderwijzeres- sen zwembmee. Dit vinden de zus ters weliswaar niet zo heel erg netjes, maar ze maken toch geen ROCKMUZIEK TE ERG - Luide rockmüziek samen niet fel lamplicht vormt het beste mid del om wilde olifanten te verja gen. Dit hebben de arbeiders op de plantage Kebun Molek op Su matra vastgesteld. De laatste maanden waren steeds meer oli fanten op zoek naar voedsel dor pen en plantages binnengedron-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15