'Wandelen door het karkas van Engelands glorie' Ik moet meer van tv weten' Melige Sacksioni WOENSDAG 5 NOVEMBER 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 23 AMSTERDAM-Na drie jaar stilte verschijnt binnenkort 'Infected', de nieuwe plaat van The The. Drie jaar geleden verscheen 'Soul Mining', een introverte plaat waarop elektronische en akoestische instrumenten een verstandshuwelijk aangingen. Menigeen werd eerst verliefd op die romantische pianosolo in 'Uncertain Smile' en hoorde pas later de onrustbarende teksten. Op 'Infected' haalt The The veel harder uit, zowel in teksten als muziek. De verleiding heeft plaatsgemaakt voor een frontale aanval. Paul McCartney zou bij het horen van de banden van 'Infected' hebben uitgeroepen: 'Dit is de meest belangrijke plaat sinds Sergeant Peppers'. Achter de onorthodoxe muziek gaat een ouderwets getalenteerde songschrijver schuil: Matt Johnson (25), in z'n eentje The The. Hij is ambitieus, beschouwt zich als de meest veelzijdige songschrijver van het moment. Hij wil dat zijn muziek over twintig jaar als representatief voor de huidige tijd zal worden beschouwd. Matt Johnson, chroniqueur van de jaren tachtig. AMSTERDAM - Een jaar lang ver kende hij de hoeken en gaten van zijn flat in Londen. Tegenwoordig reist Matt Johnson als een razende over de aardbol. De opnamen voor de videofilm bij 'Infected' zijn in drie continenten gemaakt, teel doet hij tal van landen Matt Johnson wil met The The chroniqueur van de jaren tachtig zijn vijftien gul dus alleen bestemd de honingeters. bands proberen als de Velvet Un derground of als The Doors te klin ken, compleet met scheurende gi- uuct i.y KU vcui icuiuci» dd.. um taren en een orgeltie- Wat ze niet de plaat onder de aandacht te bren- beseffen is dat als die bands gen. Hij verontschuldigt zich zijn vermoeidheid. Desondanks tijd waren begonnen, dan had den ze de hedendaagse technologie vei I1IUC1UI1C1U. J-JCÖUIlUdlllXÜ komen de zinnen als salvo's uit zijn ge,7^1u1 mond De technologie moet op z'n plaats worden gewezen, worden - Waarom heeft het driejaar ge- misbruikt ook. Niet zoals in een J- y oorlog gebeurt wanneer technolo gie tegen mensen wordt gebruikt. Geef je computer rustig een schop. ''Luister maar naar de muziek, paa'-ie apparatu,ur kapot; gebruik dan hoor je die driejaar er wel aan het dan zo. Speel ermee, trap erte- af. 'Infected' is veruit superieur Ben, gebruik het anders dan op de aan wat ik tot nu toe maakte. De voorgeschreven manier Dat is wat energie is veel sterker, de metafo- Jeop P1"" Platen hoort ren zijn vreemder. De teksten zijn meer uitgesproken, giftiger, agres- r ook". "Wandelen door het karkas van de glorie van Engeland met een zaklantaarn, dat is wat ik doe. Ik hou niet van mensen die anderen vertellen wat ze moeten doen. Mij zul je niet horen preken op Spea- kers Corner. Je moetje publiek re- mers erop hier bij pecteren en als volwassen behan- den £)je delen. Ik zeg alleen hoe ik erover denk, men hoeft het niet met mij eens te zijn. Dat is effectiever dan mensen voor te schrijven wat ze moeten doen. In zekere zin bedrijf drinkers.'ze moeten de melk ik hedendaagse geschiedschrij- geten en mijn platen kopen, dat is ving. Een van mijn ambities is dat geestelijke melk. Daar kun je niet mensen over twintig of dertig jaar buiten mijn muziek als representatief voor deze tijd en onze generatie zullen beschouwen. Dat ze een idee krijgen van hoe het toen was". "Al ben niet het soort patriot dat pal staat achter de Union Jack en Lady Diana, ik benjvel gaan met het lot zijn hopeloos ir soms krijg je aan het einde van een beschaving toch nog een opbloei, bloem op de mestvaalt, is mijn hoop gevestigd". Matt Johnson: "Totale muziek, vergelijkbaar met het Nederlandse voet- "The The is niet Matt Johnson, aar het project. The The is een Engeland. We paraplu-organisatie, waarbij aller- alles. Maar lei mensen zijn betrokken: vier vi deoregisseurs, drie producers, een schilder, een fotograaf, 63 muzi kanten. Voor elk project verandert The The. Ik ben de enige constante factor. Het is een consortium dat de meest getalenteerde en enthou- 'Tk heb nu meer controle over de situatie. Soul Mining was te clean, te steriel. Dat hing samen met hoe "Mijn muziek is dansbaarder ge- ik 'P™ voelP®- Nu kab ik veel worden. Ik richt me niet alleen op oneffenheden met verwijderd; dat - Je gebruikt veel citaten v je teksten. Kun je daar siaste kunstenaars van het land vertellen? verenigt". doe je alleen als je veel vertrouwen hebt in jezelf. In sommige opzich ten lijkt het resultaat meer op mijn allereerste soloplaat ('Burning Blue Soul', red.). Perfectie i iichaam "'Slow train to dawn' kan der belangrijk geworden" de geest, maar ook op het lichaam. Het is totale muziek, vergelijkbaar met het Nederlandse voetbal van de vroege jaren zeventig. Met gel. j- ke kracht gericht op hart, hoofd t "Het beste nummer wat ik ooit -Doe schreef is ^Heartland'. Daar zitten nadrui.J.._ heel wat citaten in. "De ammunitie blazers klinkt je wordt doorgegeven terwijl de Heer geïnspireerd op soul zingen en de gheid van plaat sterk blues. "Een tyd lang heb ik veel naar praised), is afkomstig van generaal blues geluisterd: John Lee Hooker. MacArthun De slotregel_ is ont- Howlin Wolf, Sonny Boy Lester. door Ariejan Korteweg d de discotheken in. Daar hoop ik ook op. Mijn muziek moet luid worden gedraaid". "De plaat is gemaakt om zeker vijf jaar mee te gaan. Laten de mensen er dus maar zuinig mee omspringen". - Voor de videofilm bij je plaat heb je gefilmd in Peru. Bolivia, the - Je klinkt als iemand die volle- Bronx in New York, in gevangenis- dig overtuigdyis van zichzelf. sen en bordelen. Waarom voel je je tot dergelijke plaatsen aangetrok- iedereen ken? leend in de jan in je zak tevoren'. Ik maak daarvan pond in je zak verandert Harold Wilson. Die heeft De sfeer daarvan inspireerde i.._, i zestig gezegd: 'Het geld heb ik niet getracht die te copiëren. s nu meer waard dan ooit Wat ik er mooi aan vind is de Het naaktheid. In de tijd dat die mu ziek werd gemaakt waren er nog "Over zes maanden het met me eens, dat voorspel ik Ik luister er nog elke dag naar en het gaat me niet vervelen. Dat is niet slecht als je die muziek al een jaar in de studio hebt aangehoord. Paul McCartney heeft de banden de plaat gehoord en zei: 'Als ik "Dat heeft alles te maken met de spanning die daar hangt. Ik had al les ook in studio's kunnen filmen, maar dat zou anders zijn. De span ning hangt toch alleen op de echte plaatsen. Ik heb gezocht naar ster- lar' (as the pound in our pocket geen zakelijke overwegingen, turns into a dollar). Engeland is op Blues is gemaakt vanuit het juiste weg de 51ste staat van Amerika te uitgangspunt. De zuiverheid en worden. In 'Heartland' gaat heel agressie ervan heb ik willen over- wat onder de oppervlakte schuil", brengen". "Eugene Terre'Blanche, leider van de Nieuw Afrikaan Fascist be weging (noemt zichzelf weerbaar heidsbeweging), gebruikte de uit spraak: 'beschaving is niet te koop (you can't buy civilisation). Als "Dat heb ik nooit gedaan, al 3'n uitspraak uit zijn mond komt wordt mijn muziek populairder. dit hoor krijg ik de neiging te stop- ke visuele metaforen, die het kun- pen. Dit is de belangrijkste plaat nen opnemen tegen de kr sinds Sergeant Pepper'. de muziek. Beelden als e "Ik ben de meest veelzijdige die door je hoofd dendert' songschrijver die op dit moment rondloopt. Van de meer dan vijftig songs die ik tot nu toe opnam heb ben er geen twee dezelfde instru mentatie. Dat kunnen niet veel mensen zeggen. Veel nieuwe heeft dat geen verder commentaar nodig. Daar kon ik slag". "Maar naast politici parafraseer ik ook de popmuziek: 'These times they Popmuziek heeft een ongunstige de bijklank, maar ik beschouw het als kunst. Goede popmuziek, raakt mensen zoals niets anders kan". Die ongunstige bijklank komt i changing, but I'm being doordat de meeste popsterren al- - Veel van je teksten, zoals 'Heart lands' en 'Flesh Bones', gaan over de teloorgang van Engeland. Je analyseert die situatie in be schrijvingen en vewrgelijkingen, left behind'. Dat is natuurlijk vervolg op Dylan". - Een ander citaat uit 'Heart land': 'de armen drinken melk, ter wijl de rijken honing eten. Mooi dat die maxisingle met drie num- leen maar beroemd willen worden. Ik wil niet beroemd worden, ik wil uitgroeien tot een heel grote song schrijver. Iedereen kan een pop ster zijn, kijk maar naar Samantha Fox of de prinses van Monaco. Daar word ik ziek van. Maar niet i de vroege jaren zeventig". iedereen kan een groot songschrij ver worden. Ik hoef niet zo nodig op straat te worden herkend. Maar om mijn doel te bereiken moet ik bijvoorbeeld ook op televisie. Want als ik niet ga, dan gaat een ander in mijn plaats". - Wie beschouw je als grote song schrijvers? "Vanzelfsprekend Bob Dylan en John Lennon, Jim Morrison en Tim Buckley ook. Van David Bo wie ben ik geen fan, al heeft hij soms goede dingen gedaan. Hij is een pikker, net als Mick Jagger. Echt grote songschrijvers zijn er op het moment niet. Elvis Costello heeft een aantal mooie songs ge schreven. Voor Jerry Dammers van The Specials heb ik bewonde ring; zijn 'Nelson Mandela en 'Ghosttown' zijn mooie songs. Wat de soul betreft is Al Green goed, meer nog als zanger dan als song schrijver". ook live op het "Misschien. Wat ik niet wil is een aantal sessiemuzikanten inhuren en dan de plaat gaan naspelen. Ik denk eerder aan een groep van vijf of zes muzikanten met de juiste stijl en de juiste hoeveelheid agres sie die zeg tien van mijn nummers tot hun naakte essentie terugbren gen en die dan opnieuw opbouwen voor op de planken. Maar op het moment ontbreekt me de tijd daar- "Mijn eerste optreden deed ik toen ik twaalf jaar was. In mijn he le leven heb ik misschien 25 keer opgetreden. Ik ben eerder een songschrijver dan een optredend artiest". "Ik speel harmonica, piano, gi taar. synthesizer, percussie, alles wat rondslingert. Maar ik oefen nooit, speel alleen als ik schrijf of opneem. Ik ben niet gesteld op vir tuositeit, eerder op een zekere los heid in het spel. Dat maakt veel bluesmuziek zo sterk. Dat gevoel wil ik laten samengaan met de technologie". - Wat is de beste plaats e je muziek te horen? tijd c Birgit Gantzert: HILVERSUM (GPD) - „Tien jaar programma's als werk ik nu voor de AVRO-radio. Daar heb ik alles geleerd: ik kan nu presenteren, interviewen, regisse ren, programma's samenstellen en bedenken. Toen dacht ik: ja, ik moet eigenlijk iets meer weten 'Praatpaal 15'. Momenteel werkt zij mee aan de 'Zwevende Hemel'. 'Buut Vrij' en het Jeugdradiojour- naal van de AVRO. Radio-maken heeft haar grote televisie". Birgit Gantzert (22), be- voorkeur. „Ik heb altijd geroepen kend van een groot aantal jeugd programma's, gaat met ingang1 volgende maand het Jeugdjc naai presenteren als opvolgster drie dat radio veel leuker is dan tv dat vind ik eigenlijk nog. Want je kunt een radioprogramma maken Leoni Jansen. „Bas Westerweel van onze afde ling jeugdprogramma's radio is Toppop gaan doen voor de televi sie. Ik denk dat het er uiteindelijk op neerkomt dat de jongeren aan de beurt zijn. En daarop moeten wij Birgit Gantzert: geen idee pak met vet haar het programma presenteren. Dan klinkt het toch wel goed". „Bij televisie lopen er veel meer mensen omheen. Vrijdagmiddag ben ik voor het eerst bij het Jeugd journaal geweest. Ik heb er geloof DEN HAAG (GPD) - Veertig kun- ik wel véértig mensen de hand ge- stenaars hebben gistermiddag het voorbereiden. Eerlijk ge- drukt. En geen idee wie wat doet". Logement zegd weet ik nu nog niets r dan ook geen tele- Birgit Gantzert heeft zich vast sterdam Birgit Gantzert begon haar radio- ken. „Het ligt debuut als 12-jarig meisje met het programma 'Dertien-speciaal', be doeld voor brugklassers. Aanvan kelijk deed zij alleen de presenta tie, later ging zij interviewen en meedoen aan redactievergaderin gen. Zij was tevens betrokken bij voorgenomen voorlopig program 's voor jongeren te blijven het lijkt me fantastisch jeugddrama te maken. Het verhaal zelf schrijven, de acteurs er bij zoe ken, regisseren, dat lijkt me het mooiste. Ik vind. dat er veel meer aan jeugdprogramma's moet wor den gedaan". de Heren van Am- het Plein in Den Haag bezet. In het reusachtige gebouw bevindt zich een expositie van he- de toekomst, dendaagse kunst die is aangekocht door de Rijksdienst Beeldende Kunst. Zolang hun eisen niet zijn ingewilligd, zullen de actievoer ders, allen lid van de BBK, de Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars, het gebouw bezet houden. De voornaamste BBK-eisen zijn: - dat het beroep van beeldend kunstenaar wordt erkend; - dat er een deugdelijke regeling voor de vergoeding van beroeps kosten komt; - dat deze beroepskosten niet verrekend worden met een sociale uitkering (bijstand); - dat kunstenaars niet verplicht sprek mogelijk wordt gemaakt met vertegenwoordigingen van de mi nisteries van WVC, sociale zaken en financiën over het eisenpakket. Ook willen ze een onderhoud met de vier grote gemeenten over de uitvoering van kunstenaarsregelin gen. „Als het nodig is", kondigde de actieleider aan, „zullen wij hier blijven tot na 19 november, de dag worden om buiten het beroep te dat de Tweede Kamer zich i solliciteren en de beroepsgroep uitgebreide commissievergadering buigt over het cultuuraandeel in de begroting van WVC". "Om ongeveer zeven uur in de avond als de zon ondergaat en door de ramen komt; je wandelt door je kamer, je voelt je agressief, gefru streerd en melanchoüek. Je hebt nergens zin in, weet niet waar je heen zou moeten en hebt de aan vechting om met je hoofd tegen de muur te bonken. Een fles wodka, sigaretten en kauwgum onder handbereik, en je laat die muziek uit speakers van 200 watt over je heen komen". Veronica schrapt 'Heelmeesters' HILVERSUM (GPD) - Veronica heeft besloten met ingang van 1 ja nuari volgend jaar te stoppen met de televisieprogramma's 'Heel meesters' (over medische zaken) en 'De Grote Verwarring' (over me dia). Volgens een woordvoerder van Veronica is gebleken dat de onder werpen, die in beide programma's aan de orde komen, ook in de ac tualiteitenrubriek Nieuwslijn be handeld kunnen worden. Volgens de woordvoerder zijn te genvallende kijkcijfers van invloed geweest De televisieserie Passies, waarin mensen over hun hartstochten, twijfels en dromen vertellen, is tot nader order van het zendschema afgevoerd. De eerste aflevering was al vervallen wegens een direc te uitzending van een voetbalwed strijd. Veronica vreest dat Passies dit lot vaker zal treffen en geeft er de voorkeur aan de 13-delige serie achter elkaar uit te zenden. In plaats van Passies wordt de thril ler-serie Hitch-hiker uitgezonden. 1(1) Don't leave me this way - Communards 2(2) Take my breath away - Berlin 3(3) Live and die - OMD 4 9) You can call me Al - Paul Simon 5(6) Heartbeat - Don John- 6(4) True blue - Madonna 7 (7) True colors - Cindy Lauper 8 (11) Love can't turn around - Farley Jack Master 9(5) The final countdown - Europe 10 (10) Word up - Cameo 11 (15) I've been losing you - Aha 12 (17) Wonderland Paul Young 13 (29) Rumors - Times Social Club 14 (12) Wasted years - Iron Maiden 15 8) When I think of you - Janet Jackson 16 (16) Stuck with you - Huey Lewis 17 (19) Words get in the way - MSM 18 (38) Notorious - Duran Du- 19 (20) Panic - The Smiths 20 (22) Don't stand so close - Police 21 (27) Love will conquer all - Lionel Richie 22 (33) Mexico - Zangeres zon der Naam 23 You give love a bad na me - Bon Jovi 24 (24) Seven into the sea - In- tua Nua 25 Walk like an Egyptian - Bangles 26 (13) Walk this way - Run DMC 27 (14) Typicale male - Tina Turner 28 Died in your arms - Cutting Crew 29 In the army now - Sta tus Quo 30 (36) Up and coming - Cen terfold 31 (30) Gravity-James Brown 32 (32) Every little kiss - Bruce Hornsby 33 Don't get me wrong - Pretenders 34 (18) Rage hard - Frankie goes to Hollywood 35 (25) Ik wil altijd - Corry en Koos 36 (21) Give a little love - Ham mond and West 37 (39) Ego - Nat Augustin 38 (23) Lonely girl Rene Schuman 39 (31) I'll be over you - Toto 40 All I want to do - UB 40. (Stichting Ned. Top 40) Opnieuw bezettingsactie beeldende kunstenaars Harry Sacksioni en zijn band. Ge hoord op 4 november in de Stads schouwburg. Met Sacksioni: gitaren en zang; Henk Arts: basgitaar; John May: drums en marimba; Ton Scher- penzeel: toetsen. LEIDEN - Op waarschuwende toon sprak Harry Sacksioni na het rockende intro tegen een zo goed als volle Stadsschouwburg: "Het blijft niet de hele avond zo hard maar toch wel ongeveer driekwart zo hard". De nationale gitaarprins in de sector kabbel- rock had het publiek beter op merkzaam kunnen maken op zijn tomeloos melige bui. De ul tra-flauwe praatjes tussen de nummers door en de gekke-bek- ken-trekkerij tijdens het spelen, vormden namelijk een stoorzen der van jewelste, méér nog dan de bromtoon die de speakers teisterde voor de pauze, telkens wanneer de gitarist één van zijn akoestische 'dochters' op schoot Sacksioni praatte gisteravond veel te veel. En hij zei nog dom me dingen ook. Voortdurend was hij erop uit zijn publiek te provoceren en verweet hij de gie chelende en schuchter reageren de zaal een gebrek aan spontani teit en betrokkenheid. Het spreekwoord van de pot en de ketel is zeker van toepassing. Bo vendien is het Sacksioni die met zijn muziek iets moet losmaken bij het publiek en niet andersom. De muziek. Daar waren we al lemaal voor gekomen, daar moet dit stukje over gaan. "Veel men sen vinden dat ik te veel grappen maak", aldus Sacksioni zelf. Hoewel nauwelijks vernieuwend en in nogal wat gevallen achter haald zaten er een paar heel aar dige stukken bij. Voorêl 'Vrou- wentoon' met Sacksioni op gi taar en May met vier stokken op de marimba, het krachtige 'Blue Rondo a la Turque', 'Haifa', het met de hele band uitgevoerde 'De Poot van Metz' en*de toegift 'Escapade' waren schoten in de Hoewel Sacksioni heel wat stukken in zijn eentje klaarde voor veel bezoekers is dat Sack sioni op zijn best wekte hij met de nieuwe koers die hij vaart, de indruk een beetje genoeg te heb ben van de intiemê sfeertjes die hij vroeger wist te creëeren met speelse, onschuldige stukken als 'Goofy'. Sacksioni anno 1986 zingt er af en toe bij en gaat in zijn teksten verrassend tekeer te gen de hypocrisie van de paus en de verlepte belastingmoraal van degenen die de belastingregels bedenken, om weer te ontroeren in het verhaaltje over een werk loze die om het niet te hoeven weten voor de buren elke och tend om acht uur met een akten- tas onder de arm geklemd zijn huis verlaat. De kabbelrock is ook wat minder prominent verte genwoordigd in de twee sets. Het accent ligt op licht-symfonische rock. Verder zijn er dia's en film pjes van zowel een lachende en een sip kijkende kikker als van Sacksioni zelf, kijkend naar een tekenfilmpje met Reagan en Gorbatsjov. Tamelijk pretentieus allemaal. De gitarist Sacksioni heeft klaarblijkelijk de behoefte om zich te profileren en een woordje mee te spreken in allerhande dis cussies. Des te meer bevreemdt zijn melige benadering van het publiek dat plichtmatig applau- diseerde, onwennig reageerde op de grapjes en grollen maar met een overdreven overkomende staande ovatie toegiften af dwong, na afloop van het wat tweeslachtige optreden. WIM KOEVOET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23