De Negev-woestijn is nog altijd niet groen Reportage 'Bij onderzoek wordt nog te gemakkelijk naar dieren gegrepen' 'Samengaan niet zonder deugdelijk fundament' WOENSDAG 5 NOVEMBER 1986 PAGINA 15 SEDE BOKER - Deze novemberdagen zou David Ben Goe rion, de stichter van de staat Israël, hoopvol naar boven hebben gestaard. Met in het agnostisch hart de bede dat het dit keer een overvloedig regenseizoen mag worden. Om zijn droom in vervulling te laten gaan: een 'groene' Negev-woes- tijn. Groen en tegelijkertijd woest is de plaats waar de hon derd jaar geleden in Polen geboren en in 1973 overleden eerste premier van Israël is begraven. In een park op de rand van een van de fraaiste spleten in de bodem van de Negev. Een mens ontkomt er niet aan het besef van nietig heid. Vlakbij kibboets Sede Boker waar hij na zijn actieve poli tieke loopbaan in een prefab-woning ambitieuze plannen smeedde voor de verdere ontwikkeling van de Negev. Als lid van deze socialistische commune verzorgde hij er het vee of bewerkte het land. Israël herdenkt de komende maanden bij verschillende gelegenheden de honderdste geboortedag van deze markan te staatsman, militair en boer. Een van de thema's is 'de droom' van Ben Goerion. Hij wilde in de Negev, naast agra rische woongemeenschappen, steden met industrieën ont wikkelen. De infrastructuur moest echter zo worden dat de mondai ne stadsbewoners van het agglomeraat Tel Aviv en andere bevolkingsconcentraties naar de woestijn gezogen zouden worden. Daarnaast zou een zich ontwikkelende Negev een vestingingsplaats kunnen worden voor de miljoenen joden in de diaspora. Als die ooit op 'aliya' zouden gaan. Ben Goerion wilde van de Negev tevens een wetenschap pelijke proeftuin maken. Geleerden zouden zich er moeten vestigen om de grillen van de woestijn onder controle te krijgen. Ten nutte van Israël, maar ook van de Derde We reld. Technieken zouden ontwikkeld moeten worden om „het grootste probleem van het mensdom" op te lossen: een woestijn in al zijn facetten tot bloei brengen. Gevleugeld waren zijn woorden: „Als de staat geen einde maakt aan de woestijn, dan maakt de woestijn een einde aan de staat". Wat is er allemaal van terecht gekomen? werd gelegd, is bij uitstek een ontwikkelingsstadje dat alle symptomen van die misrekening in zich heeft. Een vergeetput die opduikt tussen de kale heuvels. Dit woonoord bestaat hoofdza kelijk uit blokkendozen van vier etages, waarvan er een groot aan tal onbewoond zijn. Die lege hui zen doen sterk denken aan ver waarloosde kraakpanden, een fe nomeen dat Israël overigens niet kent. Op provisorische wijze zijn de ramen van sommige huizen met planken dichtgespijkerd. Een af gedankt bankstel, kwaliteit si- naasappelkist, vormt een barri cade. Kapotte ruiten en verweer de hekjes voor de nauwe raamo peningen versterken het maca bere beeld. Tussen dit alles wo nen 6400 mensen. Hoewel het niet heet is, zijn de straten uitgestorven. Alleen voor een half geopend venster is zo af en toe een hoofddoekje zichtbaar waaronder een gerimpeld vrou wegelaat triest naar buiten staart. Daaronder hangt een smoezelige was te drogen. Dat het stadje verliest aan de corum, uit zich alleen al aan de slappe waslijnen die aan de voor kant van de flatgebouwen zijn aangebracht. En aan het vervelo ze hout dat eerder de afbraak dan de ontwikkeling van Yeroham symboliseert. door Taco Slagter De discussie tijdens herdenkin gen en op andere manifestaties spitst zich toe op de vraag of de kleine eigenzinnige man zijn ze gen zou hebben gegeven aan al die onder linkse en rechtse kabi netten tot stand gekomen kost bare nederzettingen op de bezet te westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. Die tot slaapsteden verworden, zwaar gesubsidieerde kolonis tendorpen met groteske villa's, weelderige tuinen op winderige heuvels in een mild klimaat, trokken tienduizenden Israëli's, terwijl in de verder van de be woonde wereld afgelegen ont wikkelingssteden van de Negev, zoals Dimona, Mitzpe Ramon, Yeroham ért zelfs de badplaats Eilat, zich een exodus voltrok. Tienduizenden pioniers hiel den de hitte en het stof van de Negev (nog) zonder bloeiende magnolia's in de voortuin, met minder riante behuizing en het ontbreken van de meest elemen taire voorzieningen,voor gezien. Een goede vriend van Ben Goerion, de botanicus prof Mi chael Evenari, zei onlangs in een interview dat Israëls eerste pre mier „de honderden miljoenen dollars verslindende nederzet tingspolitiek in de bezette gebie den, die ten koste ging van inves teringen in de Negev, ten sterk ste zou hebben afgekeurd". Misrekening Maar volgens de emeritus hoogleraar misrekende de grote meester zich bij de plannen voor de Negev-woestijn. Hij maakte van de ontwikkelingssteden dumpplaatsen van emigranten uit 'onderontwikkelde' landen, zoals Marokko en de Sowj et- Unie. Mensen zonder enige voor opleiding en niet geschoold in de zionistische idealen van Ben Goerion. In Netivot, Ofakim en Dimona zijn de meest vitale bewoners (tussen de dertig en veertig jaar) weggetrokken, naaar Tel Aviv, waar geschoold werk op hun wachtte en waar hun kinderen een goede opleiding konden krij gen. Mede hierdoor bleef dit fa cet van de droom van Ben Goe rion een fatamorgana. Yeroham waarvan in 1951 der tig kilometer ten zuiden van Beersheva het eerste fundament Cynisch De freelance-schrijver Haim Chertok verruilde in 1977 het welvarende Amerika voor de ne gorij van Yeroham. De bittere kritiek uit het regeringsbeleid uitte hij in verschillende artike len in de Jeruzalem Post en het maandblad Israel Scene. Hij her innerde daarin aan de vervulling van Ben Goerions droom de Ne gev vol te bouwen met nederzet tingen. „Dat is toch het zionisme?", vroeg hij zich cynisch af. „Maar jullie hebben de Negev iets laten worden dat sterk op Zuid-Italië lijkt: een kolonie voof de rest van het land". Volgens Chertok is door die politiek voorkomen dat in de jaren van de emigratiegol- ven de 'sjieke' steden als Tel Aviv en Jeruzalem met krotten wijken zouden worden ontsierd. Fel keerde hij zich tegen het re geringsbeleid fabrieken in de Negev te bouwen die louter on geschoolde arbeiders werk bie den. „Daar zijn Yeroham, Neti vot en Mitzpe Ramon niet mee geholpen. Dat versterkt de leegloop alleen maar". De begrafenis van Ben Goerion in de kibboets van Sede Boker. Herdenking van Ben Goerion en zijn dromen Gunsten als belastingverlaging voor de nog overgebleven maar wel met apathie geinfecteerde 'pioniers' van de Negev, noemde Chertok in zijn beschouwingen halve maatregelen die nog niet één Israëli hebben doen beslui ten zich in Yehoram of elders in de Negev te vestigen. Chertok verzette zich vooral te gen de opvatting de geflopte ne derzettingen maar af te breken. „Het zijn nota bene de longen van Israël", schreef hij. Hoop putte hij uit het intiatief van een landgenoot die twee jaar geleden een fabriekje voor computerpro gramma's en andere accessoires in Yeroham begon. De bekende druppel op de bijna letterlijk gloeiende plaat. Vertwijfeld riep Chertok de. 400.000 jonge Amerikaanse jo den op of er onder hén niet een paar zijn die, evenals de compu terdeskundige, de visie van Ben Goerion willen delen door van de Negev éen in sociaal, econo misch en agrarisch opzicht brui sende provincie van Israël te ma ken. „Tien van dit soort pioniers is wat mijn stad nodig heeft", be sloot hij desperaat. Midrasha Zou het hart van Ben Goerion zijn ineengekrompen bij een be zoek aan Yeroham, sneller zou het zijn gaan kloppen in de labo ratoria van de aan de kibboets Sede Boker palende 'midrasha'. Een campus annex veldschool van de Ben Goerion Universiteit in Beersheva, waar de laatste twaalf jaar vijfenzeventig weten schappers, van wie zestien hoog leraren en vijftig met een doc torsgraad, zijn gaan wonen en werken. De meteoroloog prof Louis Berkofsky heeft ruim anderhalf uur nodig om de droom van Ben Goerion als werkelijkheid uiteen te zetten. Zelfheeft op het gebied van de weerkunde en het woes- tijnklimaat uitvoerig onderzoek gedaan. Met weinig financiële middelen en met een geschon ken rader van de Amerikaanse luchtmacht is Berkofsky nu zo ver dat aan de hand van een door hem ontworpen wiskundig mo del van naderende wolken in de winter boven de Negev de juiste Tegenwaarde kan worden be paald. Genoeg Zit er 'genoeg' in dan kan door middel van inspuiting van een bepaalde stof door vliegtuigen op verschillende hoogten tien tot twintig procent meer regen wor den verkregen. Voor een gebied waar het soms gemiddeld niet meer dan veertig millimeter per jaar regent van cruciaal belang. Hét instituut experimenteert nog op tal van andere terreinen. Het gebruik van brak water voor bevloeiing van akkers, opvang van regenwater in bekkens en nieuwe irrigatiesystemen wor den beproefd. Zo bestaat er een fysiologische afdeling voor plan ten waar wetenschappers de ver draagzaamheid van planten voor brak en zout water uittesten. Er is op het terrein van de metho dieken al zoveel geleerd, dat fruit en groente van uitstekende kwa liteit is geoogst. Proeftuin Biologen zijn op de 'midrasha' ook actief. Zij onderzoeken in een proeftuin met slootjes of ei witrijke algen onder de hitte van een woestijn in brak water snel kunnen groeien. Volgens Ber kofsky is dit experiment met na me van belang voor met voedsel gebrek kampende landen. In ge droogde vorm zijn algen als ba sisvoedsel goed eetbaar. Maar ook is er een botanische tuin aangelegd met 1351 ver schillende cactussen en andere planten die in hete woestijnen van de wereld voorkomen. De studie is gewijd aan het gedrag van deze planten en of de vrucht en de geneeskrachtige inhoud van de taaie bladeren bij bepaal de soorten geschikt is voor com merciële exploitatie. Ecologen bestuderen weer het mechanis me tot overleven van deze plan ten. Ook de mens komt aan bod. Hoe kan die sociaal overleven in het barre klimaat. Hitte-stress en de sociaal-medische aspecten daarvan zijn onderwerp van on derzoek. Maar sociologen doen ook studie naar de oorzaken van het echec in Yeroham, Mitzpe Ramon en Dimona. En vooral wat je ertegen kunt doen. Zelfs architecten behoren tot de wetenschappelijke 'elite' van deze campus. Zij ontwerpen voor het wóestijnklimaat ge schikte huizen. Zij zoeken naar technieken waarmee de tempe ratuur in een woning zo goed koop mogelijk kan worden gere geld en testen bouwmaterialen uit. En vanzelfsprekend steken de wetenschappers veel tijd in watje allemaal met zonneënergie kunt doen. Hobbyisme Maar wat moet Israël er alle maal mee als de 'droom' van Ben Goerion beperkt blijft tot hob byisme van wetenschappers? Als achtereenvolgende regerin gen de praktische toepassing op en met toekomstige bewoners van de Negev-politiek niet moge lijk hebben gemaakt? Omwille van een ideologie die ver af staat van wat Ben Goerion met het zionisme beoogde. Ooit was hij voorstander van uitbrei ding van de staat Israël met de westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. Maar vlak na de vic torie van de Zesdaagse oorlog in 1967 was Ben Goerion al snel tot de conclusie gekomen dat die in ruil voor vrede moesten worden teruggegeven. Hij voorzag de demografische problemen en de opkomst van het Palestijns nationalisme. Bei de beschouwde hij als een groot obstakel voor het welzijn van zijn volk. Bovendien was het hem al duidelijk dat de gebieden niet nodig waren voor de opvang van nog eens enkele miljoenen joden uit de verstrooiing. De vol tooiing van de 'aliya' bleef tot zijn grote teleurstelling uit. De Negev bood naar zijn oordeel voldoende plaats voor de gestage bevolkingsgroei. Zo is de socia list en zionist bij uitstek de ge schiedenis in gegaan. Als een pragmaticus die trouw bleef aan zijn ideologie. Dagelijks sterven in Nederland drieduizend dieren als gevolg van proeven. Verreweg het grootste deel van de ruim 1,1 miljoen dieren die jaarlijks gebruikt worden tij dens een of ander onderzoek, over leeft het niet. En eenderde van alle proefdieren lijdt lange of korte tijd ernstige piin. door Rian van Kuppenveld Henk Smid is woordvoerder van het Samenwerkingsverband van de Nederlandse Vereniging tot Be scherming van Dieren en de Ne derlandse Bond tot Bestrijding van de Vivisectie. "Nog steeds wordt er bij onderzoek veel te makkelijk naar dieren gegrepen. Er moeten duidelijke richtlijnen komen wan neer dierproeven wèl toelaatbaar zijn en wanneer niet. Zoals medi sche experimenten op mensen vooraf aan een zware toetsing on derworpen worden, moet dit ook bij dierproeven gaan gebeuren". De ethische vraag wanneer die ren voor een proef gebruikt mogen worden, komt in allerlei wettelijke regelingen nog nauwelijks aan de orde. Wat vastgelegd is, zijn een aantal voorwaarden waaraan dier proeven moeten voldoen, maar de wet biedt nog geen mogelijkheid deze proeven op ethische gronden af te wijzen. Over deze "ethiek en wetgeving met betrekking tot dierproeven" handelt een symposium dat het Sa menwerkingsverband deze week organiseert. Gisteren ging de bij eenkomst, waar ook deskundigen uit de Verenigde Staten en Enge land aanwezig zijn, in Utrecht van start. Vandaag, morgen en vrijdag zullen de discussies op de universi teiten van Amsterdam, Leiden, Groningen en Nijmegen worden voortgezet. Dratisch Smid: "In feite moet de vraag beantwoord worden wanneer dier proeven wél toegestaan zijn. De dierenbeschermers willen natuur lijk onmiddellijk afschaffing van de dierproeven, maar helaas is dat niet op korte termijn haalbaar. Het is echter wel mogelijk het aantal drastisch te verminderen. Je zou als principe moeten stellen dat dierproeven alleen dan zijn toege staan wanneer er geen alternatie ven voorhanden zijn en het onder zoek zeer belangrijk is voor de volksgezondheid. Dierproeven voor alle andere doeleinden zou den ontoelaatbaar moeten zijn". Smid ontkent niet dat het "be lang voor de volksgezondheid" nog wel enige discussie kan ople veren. "Op dit moment worden ruim 300.000 dieren per jaar op geofferd aan geneesmiddelenon derzoek. Wij zijn van mening dat dit aantal met een faktor 10 ver minderd kan worden, als je als re gel stelt dat dieren niet gebruikt mogen worden voor het testen van de zoveelste pijnstiller, een medi cijn tegen hoge bloeddruk, psycho farmaca etc. Dierproeven zijn al leen dan toelaatbaar als het gaat om nieuwe medicijnen". Volgens Henk Smid moet er bij alle volksgezondheidsonderzoe ken eerst gekeken worden naar mogelijke alternatieven. Zo zijn cel- en weefselkweken een moge lijkheid, evenals computersimula tie. Met een viertal instituten (zoals CIVO/TNO in Zeist en het RIVM in Bilthoven) heeft het Samenwer kingsverband al een onderzoek lo pen naar alternatieve methoden. Smid: "Bij ieder onderzoek zou moeten gelden dat een beslissing over leven, dood en pijn van dieren alleen wordt genomen als al het an dere uitgeput is. Bij experimenten met mensen geldt als normaal dat mensen die geen toestemming kunnen verlenen, extra bescher- ming genieten. Daarom zijn proe ven met dementen en zwakzinni gen ook niet toegestaan. Zijn die ren dan door de positie die ze heb ben niet extra beschermingswaar- dig?". Onderzoekers Overigens zitten de dierenbe schermers in Nederland in de vrij unieke positie dat een aantal on derzoekers (volgens Smid ruwweg dertig procent) bereid is met hen te praten. In andere Europese landen zit de discussie helemaal vast. Maar met name onder jonge weten schapsbeoefenaars rijzen steeds meer vragen over de ethische toe laatbaarheid van dierproeven en wordt druk gezocht naar andere methoden. Vaak worden deze jon geren echter nog tegengewerkt door hun bazen. Smid: "De hou ding tegenover dierproeven hangt vaak heel stérk samen met perso- Smid pleit ervoor dat bij het beoordelen van een onderzoek ook de waarde die men hechtte aan een dierenleven wordt betrokken. Nu wordt er krachtens de Wet op de Dierproeven wel controle op huis vesting, voeding etc. uitgeoefend, maar die is volstrekt onvoldoende. Henk Smid, dierproeven alleen voor volksgezondheid. Appèl 10 'Bonders' De Leidse predikant dr. S. Meyers is bij de tien 'gerefor- meerde-bonders' in de Hervorm de Kerk die zich vandaag met een Open Brief (Appèl) tot de hervormde en gereformeerde sy- nodebesturen en de leden van de gecombineerde synode richten over 'Samen op weg'. Deze maand komt de gecombineerde synode van de Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken drie dagen in Ede bijeen om de weg naar hereniging van de twee kerken verder uit te zetten. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de ze besprekingen resulteren in de uitspraak dat de beide kerken zich 'in staat van hereniging' be vinden. Dat is een periode - hoe lang weet niemand - die aan de eigenlijke hereniging in de toe komst voorafgaat, In de aanhef van hun Appèl be lijden de 10 "met dankbaarheid en in ootmoed Gods bewarende trouw over Zijn kerk in ons land". Met name jegens de Her vormde Kerk, waarvan zij gelo ven "dat zij een planting Gods is, nauw verweven met de ont staansgeschiedenis van ons land en volk en met de verdere voort gang van onze nationale geschie denis". "De ontrouw aan Schrift en belijdenis, door de eeuwen heen, deed Gods verbondstrouw niet te niet". "De vaderlandse kerk kwam de gevolgen van 1834 en van 1886 (twee afscheidingen van rechtzinnigen - red.) te bo- Omdat zij zich geroepen weten de 'kerk der vaderen' te dienen, voelen de 10 ondertekenaars zich ook verantwoordelijk "voor het geheel van onze kerk in het pro ces dat zich nu voltrekt". (Zij doelen daarmee op de voorgeno men hereniging van hervormden en gereformeerden - red.). Hun Appel op de synodes be vat tien punten. Daarin vragen zij het gezag van Schrift en belij denis ondubbelzinnig te erken nen, de geschiedenis van de 'kerk der Hervorming' te respec teren en te bidden om haar her stel 'in de weg van bekering en verootmoediging', en schuld te belijden over de breuk met de kerk der Reformatie in het verle den. "Laten wij allen terugkeren tot de kérk der Hervorming, die onder ons in de Nederlandse Hervormde Kerk haar bedding kreeg". Volgens de 10 wordt in het hele proces van 'Samen op weg' de aandrift van de Heilige Geest, bij gebrek aan geestverwantschap, nauwelijks ervaren. Daarom vra gen zij: laat het geen menselijk maakwerk zijn, dat niet wortelt in een echte hunkering naar bij belse eenheid. Zij missen in dit proqes "de door Woord en Geest gewekte bezieling vanuit de ge meenten". "Laat het niet óver de gemeenten komen, zonder dat er sprake is van echt geestelijke herkenning". Meer dan de helft De 10 zijn ervan overtuigd, dat meer dan de helft van de kerk gaande hervormden nee zegt te gen het procés zoals het zich nu voltrekt. "Verdere organisatori sche stappen zullen daarom tot grote schade zijn van de gemeen ten, Het zal het gevaar van nieu we kerkscheuring bevorderen. Het zal ook gemeenten waar nu nog sprake is van werfkracht yerzwakken". "Geef tijd om de vele bezwaren en verlangens uit de gemeenten te toetsen". Als negatief voorbeeld noemt het Appèl het samengaan van hervormde en gereformeerde classes (regio's). Er zijn moeilijk heden te verwachten als daarin gemeenten liggen die niet 'sa men op weg' kunnen gaan, na melijk wanneer die gemeenten toch aan nieuwe regels van de classis gebonden zouden zijn. Al leen daar mag van 'federatief sa mengaan' sprake zijn waar ge meenten dit zélf willen, zonder enige dwang op wie dat niét wil. Die gemeenten moeten onder de hervormde kerkorde kunnen blijven. De in wording zijnde tus- senorde geldt dan voor federatie ve (wijk)gemeenten. De 10 vragen de synodebestu- ren en de gecombineerde synode de 'meelevende minderheid' die nog hecht aan het klassiek refor matorisch belijden, niet onder het 'juk van de in schijn tolerante meerderheid' te laten doorgaan. "Die minderheid was altijd wars van afscheiding, maar is vandaag even wars van een samengaan van kerken zonder deugdelijk fundament, "waardoor in feite de nieuw te vormen kerk zich af scheidt van de Hervormde Kerk". De briefschrijvers zijn behalve dr. Meyers: de predikanten C. den Boer Bilthoven, G. de Fijter Wagenborgen, P. Kolijn Krim pen aan de IJssel, L. H. Oosten Hedel, C. Snoei Scherpenzeel, H. J. Stoutjesdijk Oud-Beijerland en P. H. van Trigt Middelharnis, ir. J. van der Graaf, secretaris van de Gereformeerde Bond, en de heer N. A. de Waal, diaken te Alblasserdam en lid van het bre de synodebestuur. 'Schokkend' Na terugkeer van een reis langs enkele vroegere concentra tiekampen noemde directeur R. M. Naftaniël van het Centrum voor Informatie en Documenta tie Israël de aanwezigheid van kerkelijke gebouwen op die plaatsen 'schokkend'. "Vooral in Birkenau en Sobibor speelt de Rooms-Katholieke Kerk een kwalijke rol", zei Naftaniël. "Er wordt een róoms-katholiek stempel op joods leed gedrukt. De Slachtoffers worden op die manier ontdaan van hun verle den. Dat is een posthume ont kenning van het karakter van de holocaust, namelijk dat de joden door de nazi's werden vermoord omdat ze joden waren". De reis ging uit van het Neder lands Auschwitz Comité, het ge noemde centrum voor informa tie, de liberaal joodse gemeenten en het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum. Negentig men sen - onder wie oud-gevangenen - namen eraan deel. Daar was ook ds. S. Schoon bij. Hij is voor zitter van het Overlegorgaan van Joden en Christenen in Neder land (Ojec). Brochure. De werkgroep 'De Palestij nen en Israël' van de Raad van Kerken in Nederland mag de brochure 'In ontmoeting met kerken en christenen in hét Midden-Oosten' op eigen verant woordelijkheid uitgeven. Dat heeft het bestuur van de raad gis teren besloten. Bezwaren uit de Hervormde en de Rooms-Katholieke Kerk hiel den tot nu toe publikatie tegen. Afgesproken is dat de kritische opmerkingen vanuit de Rooms- Katholieke Kerk nog in de tekst worden verwerkt. Ook zal secre taris ds. W. R. van der Zee van de Raad van Kerken in een woord vooraf de discussie hierover in de voltallige vergaderingen van de raad samenvatten. Aanklacht. Een groep homo fielen in Catalonië (Spanje) gaat het Vaticaan bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg aanklagen wegens het recente document over zielzorg aan homofielen. Daarin wordt de concrete bele ving van homofilie tot onchriste lijk en zwaar-zondig bestempeld. Hervormde Kerk: beroepen te Fort Macleod (Canada) voor de Reformed Church of America J. R. Volk Veenendaal; aangeno men naar Opheusden P. de Vries Zwartebroek, naar Gouda B. J. Stobbelaar streekgemeente Zee vang (Noord-H.), naar Dirksland A. Kastelein Nieuw-Stadskanaal; bedankt voor Eemnes-Buiten T. Ouwerkerk IJzendoorn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15