Leiden verbreidde Erasmus' denken Reportage Expositie toont bijzondere band Rotterdam herdenkt grootste humanist Achtergrond 'Oecumene niet op dood spoor' PAGINA 15 LEIDEN - Desiderius Erasmus Rotero- damus stierf in de zomer van 1536 in Ba zel. Hij was toen misschien 66, misschien 69 jaar oud - wanneer hij in Rotterdam werd geboren is niet met zekerheid te zeggen. Hij leefde in de tijd van de re naissance en van het 'humanisme'. Dit jaar is het waarschijnlijk 450 jaar geleden dat hij stierf. Het initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam, om een Erasmus-symposium te organiseren, vond weerklank bij andere instellingen in Rotterdam en daarbuiten. Zo heeft de Leidse universiteit, die vijf portretten van Erasmus in haar bezit heeft, deze speciaal laten restaureren voor de ten toonstelling 'Erasmus en Leiden'. De tentoonstelling in het Academisch Historisch Museum in Leiden toont niet alleen de schitterende Leidse Erasmus- collectie, maar laat ook zien welke in vloed deze denker van internationale al lure heeft gehad op het leven en werken in Leiden. Een greep daaruit. Desiderius Erasmus, zoals hij s in het bezit is van de Rijksunive mus Steyn aan zijn grote dicht werk Marias te voltooien. Aurelius is de auteur van een groot aantal werken van religieu ze en historische aard, waarvan de meeste in handschrift be waard zijn. Een belangrijk deel daarvan bevindt zich in de uni versiteitsbibliotheek in Leiden. In diezelfde bibliotheek liggen ook zeven brieven in Erasmus' eigen handschrift, één gedrukt boek met zijn, door hemzelf ont worpen, ex libris en één door hem gesigneerd geschenkexem plaar van een eigen werk in druk. Die stille getuigen van Erasmus' werkzame leven zijn nu ook op de tentoonstelling te bezichti gen. Beschaafd In de zeventiende en achttien de eeuw werd Erasmus in Lei den niet alleen gelezen door mensen die verbonden waren aan de universiteit, maar ook door leerlingen van de Latijnse school, de voorloper van het gymnasium. In 1657 drukte de Leidse drukker Theodoricus Ge- rardi Horst een editie van 'De ci- vilitate morum puerilium'. In dit boekje, dat in het Nederlands vertaald de titel 'Over het be schaafd gedrag van kinderen' draagt, worden kinderen geïn strueerd hoe ze zich netjes heb ben te bewegen en te kleden, en hoe ze zich moeten gedragen in de kerk, aan tafel, in gezelschap, bij het spelen en in de slaapzaal. Erasmus hield in Leiden niet alleen academici bezig, maar dus ook drukkers, uitgevers. Tussen 1641 en 1652 liet de Leidse druk ker en één van de voornaamste Leidse boekhandelaren Johan nes Maire 27 deeltjes met teksten van Erasmus verschijnen. Deze reeks, waarin de meeste uiteen lopende onderwerpen werden behandeld, kende een wijde ver breiding over heel Europa. Een halve eeuw later trekt de Leidenaar Pieter van der Aa we reldwijd aandacht met zijn uitga ve van de 'Opera Omnia' (Alle Werken), tien grote delen waarin alles staat wat Erasmus heeft ge schreven. Van der Aa bracht ove rigens in de Leidse editie ook een gekuiste versie van 'De Lof iat afgebeeld op een schilderij, dat \iteit Leiden. der Zotheid, een van Erasmus' meest bekende werken. In de 'Lof bespot Erasmus monniken onder andere omdat zij 'even be- vreesd zijn voor het aanraken van geld als voor het gevaarlijk ste vergif, maar zich intussen niet weerhouden van de aanra king met wijn en vrouwen'. Censuur In een exemplaar van een Ba- zelse editie (1515) had de ver maarde Hans Holbein deze pas sage verluchtigd met een leven dige pentekening: een francis caan roert met een stoKje in de rechterhand door wat muntstuk ken, maar ontfermt zich tegelijk met de linkerhand, zonder enige schroom, over een niet geheel ge klede vrouw op zijn schoot. Om de een of andere reden mocht de ze tekening, die algemene be kendheid kreeg, niet op die ma nier in de Leidse uitgave worden overgenomen. De Noordwijker Jan van Via- nen vervaardigde op zijn beurt een gravure, waarbij de vrouw werd weggelaten en de francis caan dus een hand vrij kreeg om, in strijd met Erasmus' tekst, wel degelijk met geldstukken te spe len. Het stokje in de andere hand bleef gehandhaafd. De donkere achtergrond, waartegen de mon nik staat afgebeeld, doet vermoe den, dat de vrouw aanvankelijk wel op de plaat heeft gestaan, maar daar naderhand van is ver wijderd. Zo zijn er meer aardige dingen ontdekt, die zijn te zien op de tentoonstelling. Wat te denken van de verkoop van enkele be langrijke Erasmusstukken uit het bezit van de Leidse biblio theek die op 23 en 24 oktober van het jaar 1752 heeft plaatsgehad. De reden? Men kampte met ruimtegebrek. Voor nog geen 500 gulden gingen 460 boeken weg, waaronder 13 van Erasmus zelf en 14 van door hem bewerkte uit gaven. De expositie 'Erasmus en Leiden' is nu voor een miljoen gulden verzekerd. Het is maar dat u het weet. Deze tentoonstelling duurt tot 19 december. Het Academisch Histo risch Museum aan het Rapenburg is woensdag, donderdag en vrijdag te bezoeken van 13.00 uur tot 17.00 uur. samen in termen als: 'un grand personnage', 'un grand homme' en 'niets zo geleerd als Erasmus'. Erasmus was degene, die theo logen onophoudelijk had opge roepen zich niet langer afhanke lijk te maken van recente, syste matisch ingedeelde samenvattin gen van de leer der kerk. Hij ad viseerde hen direct naar de bron nen zelf toe te gaan. De Leidse geleerden bewon derden in Erasmus het feit dat hij de toegang had ontsloten tot die werkelijke bron van kennis en wijsheid: het Nieuwe Testa ment. Veel antieke auteurs had hij in nieuwe gedrukte edities en vertalingen toegankelijk ge maakt. Ook sloot men zich in Leiden graag bij hem aan in de grote waardering die hij had voor de oude Griekse literatuur. Vrienden Of Erasmus ooit in Leiden is geweest, is niet bekend. Mis schien heeft hij de stad aange daan tijdens zijn reis naar Haar lem (1501), maar zekerheid daar over is er niet. Wel correspon deerde hij als twintig-jarige mon nik van het klooster Steyn bij Gouda met zijn ordegenoot Cor nelius Aurelius, die toen verbleef in het klooster Hieronymusdal (Lopsen), gelegen buiten de Leidse Rijnsburgerpoort, ten westen van de huidige Beesten markt. Bekend is dat Aurelius Eras mus in Steyn minstens eenmaal heeft bezocht. De twee vrienden stimuleerden elkaar: zij lazen en verbeterden zonodig eikaars ver zen. Een gedicht van Erasmus te gen de vijanden van de humanis tische cultuur werd door Aure lius gepolijst en zelfs omgewerkt tot een dialoog, waarin beiden om beurten aan het woord ko men. Van zijn kant spoorde Eras in de Erasmus-geschiedenis heeft Leiden - het kan volgens kenner H.J. de Jong zonder over drijven worden gezegd - een we reldnaam. De stad dankt deze naam aan twee belangrijke pres taties van nogal uiteenlopende aard. Ten eerste aan de monu mentale uitgave van Erasmus' Opera Omnia in tien delen, ge drukt door de Leidse drukker, uitgever en boekhandelaar Pie ter van der Aa. Deze editie, die is verschenen in de jaren 1703 tot 1707, is nog steeds de editie op grond waarvan waarnaar de meeste van Erasmus' werken moeten worden aangehaald. door Saskia Stoelinga Het tweede belangrijke pronk stuk is de biografie over Eras mus van de Leidse historicus Jo- han Huizinga. Hoewel dit werk niet onverdeeld gunstig uitviel voor Erasmus, trok het wel de de aandacht in binnen- en buiten land. Het is voor het eerst in 1924 gepubliceerd in een Engelstalige editie en vervolgens verschenen in het Nederlands, Duits, Ita liaans, Spaans, Frans, Roemeens en anderstalige uitgaven. Huizinga erkent dat Erasmus de verlichter van een eeuw is ge weest. Van hem is een enorme invloed uitgegaan op onze be schaving. Men is door hem an ders gaan denken. Toch vindt Huizinga dat Erasmus in zijn op treden niet altijd even sterk is ge weest. De geleerde stoorde zich te veel aan mensen. Hij was rusteloos. Iemand die 'met te teer gestel zich in de storm waagt'. De kersverse biografie over Er asmus van de Amsterdamse hoogleraar in de kerkgeschiede nis, professor Cornelis Augus tijn, lijkt daar een beetje op aan te sluiten. Over het imago van Erasmus als toonbeeld van ver draagzaamheid, zegt hij in een interview met het universitaire weekblad 'Ad Valvas': "Als je verdraagzaamheid opvat als een persoonlijke eigenschap dan zeg ik dat Erasmus dat zeker niet was in zijn verhouding tot men sen". Zijn inziens was Erasmus zeer bekwaam in het maken van vijanden en deinsde hij er niet voor terug om zijn opponenten flink de oren te wassen. Volmaakt Wat is er nu eigenlijk te zien op de Leidse tentoonstelling? Het thema geeft het al aan: Erasmus en Leiden. Aan de hand van drukwerken, handschriften, por tretten en andere objecten wordt een beeld geschetst van ruim 400 jaar Erasmusreceptie aan de Leidse universiteit. Receptie? Laten we zeggen: de manier1 waarop Erasmus hier werd ge zien en gewaardeerd. Beïnvloe ding door het christelijk huma nisme, zoals Erasmus het had uitgedragen, stond op de voor grond bij een kring van geleer den, die voor de stichting van de universiteit in 1575 bijeenge bracht, bewust in zijn geest wil de verder werken. Wat was het dat de academici in Erasmus zo aansprak? Uit de uitlatingen van Josephus Justus Scaliger, de grootste humanist die aan de Leidse universiteit werkzaam is geweest, is op te maken dat Erasmus als het haast volmaakte voorbeeld van de ge leerde gold, als het grote ideaal van eruditie, oordeel, stijl en pro ductiviteit. Keer op keer vat Sca liger zijn mening over Erasmus Itaaum ecu tcoratum Iwrrcant, nee *rim,ncc a muliwwn cpnradhi ■•/■teunUtrmttSum, Animo et/am ponrfice opus ei In 'Lof der Zotheid' bespotte Erasmus monniken. Links, ter illustratie daarvan, een pentekening van Hans Holbein. Rechts is de gekuiste versie te zien die in de Leidse editie verscheen. ROTTERDAM (GPD/ANP) - Rotterdam herdenkt volgende maand op een grootse manier één van de bekendste Rotter dammers, Desiderius Erasmus. De wijsgeer, theoloog, pedagoog maar vooral ook 'de koning der humanisten' en auteur van 'Lof der Zotheid', overleed waar schijnlijk 450 jaar geleden in het Zwitserse Bazel. Afgaande op de slechts vier eerste levensjaren die Erasmus in de Maasstad heeft gewoond, kun je nauwelijks van een 'Rot terdammer' spreken. Toch voel de hij zich heel duidelijk met de stad verbonden. Al z'n werken, en dat waren er flink wat, onder tekende hij niet slechts met Eras mus. Hij voegde er ook het woord Roterodamus aan toe, wat zo veel wil zeggen als 'van Rot terdam'. De naar de geleerde genoemde Erasmus Universiteit heeft het initiatief genomen tot de herden king. Op het programma staat onder meer vier concerten met muziek uit de tijd van Erasmus, tentoonstellingen in verschillen de Rotterdamse musea en drie lezingen. Bovendien komt er een herdenkingsboek uit met de titel 'Erasmus, de actualiteit van zijn denken'. De toekenning van de Eras musprijs 1986, de belangrijkste prijs in ons land op het terrein van wetenschap en cultuur zal deze keer in Rotterdam plaats hebben. Dit in tegenstelling tot de afgelopen jaren waarin Am sterdam de plaats van handeling was. Winnaar van de prijs van 200.000 gulden is de Tsjechische schrijver Vaclav Havel. Hem is, sinds de val van Tsjechische lei der Dubcek ongeveer tien jaar geleden, belet werk te publice- Havel zal de prijs niet zelf in ontvangst kunnen nemen. De man vreest dat, als hij Tsjecho- Slowakije eenmaal heeft verla ten, hij het land nooit meer in komt. In zijn plaats komt prof. F. Januk, de naar Zweden gevluch te Tsjechische voorzitter van de organisatie voor de mensenrech ten, Charta '77 Foundation. Deze zal ook Havels redevoering voor lezen. De Stichting Premium Eras- mianum die de Erasmusprijs toe kent heeft vorige week, in over leg met minister Van den Broek, besloten de toespraak van de winnaar Havel niet te laten voor lezen in aanwezigheid van het koninklijk paar. Dit om te voor komen dat koningin Beatrix, die de prijsuitreiking traditioneel bijwoont, en prins Bernhard, die de prijs uitreikt, betrokken ra ken in de internationale politiek, in dit geval de schending van mensenrechten in Tsjecho-Slo- wakije. Minister-president Lubbers verricht op zondag 9 november de officiële opening verrichten van het herdenkingsprogramma rond Erasmus. Dat gebeurt in museum Boymans-van Beunin- gen, waar die dag een tentoon stelling van start gaat over het le ven van Erasmus. Beroemd Erasmus, die vermoedelijk in de nacht van 27 op 28 oktober 1469 als onecht kind van een geestelijke in Rotterdam werd geboren, woonde en werkte in een groot aantal steden van Eu ropa. Op zijn vierde jaar werd hij in Gouda naar school gestuurd en keerde hij nooit meer naar Rotterdam terug. In zijn latere le ven werkte Erasmus onder ande re in Kamerijk, Parijs, Leuven, Orleans, Cambridge en Bazel. In deze laatste plaats overleed hij in 1536. Erasmus was al tijdens zijn le ven een beroemd man. Hij ont leende zijn inspiratie voor een flink deel aan de Griekse klassie ken en zijn produktieve periode brak vooral aan toen in 1514 zijn samenwerking met de uitgever Johannes Froben in Bazel gestal te kreeg. De verdraagzaamheid en het humanisme dat Erasmus predik te kwamen echter onder druk te staan, toen de tegenstellingen in Europa scherper werden door de reformatie. Hij raakte in conflict met Luther, in wiens gedachten- wereld geen plaats was voor nuancering en subtiliteit. Maar ook van streng katholieke zijde kreeg Erasmus kritiek en het eti ket van lafheid en besluiteloos heid. De laatste jaren van Eras mus werden dan ook geken merkt door de fanatiek tegen over elkaar staande religieuze stromingen, waarbij hij geen par tij wilde kiezen. Ironisch Volgens de organisatoren, vo rige maand blij verrast toen ko ningin Beatrix het uitspreken van de Troonrede begon met de sterfdag van Erasmus te memo reren, is het denken van Eras mus, na 450 jaar, nog steeds actu eel. "Zijn tolerantie, pacifisme en onafhankelijkheid van de mach thebbers, zijn ideeën over geloof en opvoeding spreken nog steeds zeer veel mensen aan", al dus mr. Bannink, gemeente-se cretaris van Rotterdam. De herdenking van Erasmus komt ook op een ironisch mo ment. Juist nu Rotterdam en de Erasmus Universiteit zich opma ken voor de herdenking van de 450ste sterfdag van de grote hu manist, wordt er in Den Haag ge werkt aan de afbraak van het stukje Letterenfaculteit dat de afgelopen jaren aan de Erasmus Universiteit is ontstaan. Met woorden van deze strek king legt prof. dr. J. Sperna Wei land, voorzitter van de stichting Erasmus-herdenking, een on middellijk verband tussen de herdenking van de naamgever van de universiteit en 'de aan slag' die er vanuit Den Haag wordt beraamd op het karakter van de universiteit. In een voorwoord van het pro grammaboekje schrijft CD A-pre mier Lubbers aver de humanist: "Het pakket van activiteiten bij deze 450ste sterfdag van Eras mus getuigt er afdoende van dat de Erasmus-interesse in ons land is uitgegroeid tot iets wat de beti teling Erasmus-traditie ten volle verdient. De Lof der Zotheid moet daarom maar even wijken voor onze Lof voor Erasmus". Behalve dat een wetenschap pelijk congres is gepland, waar aan ongeveer 40 Erasmus-ken ners uit de hele wereld zullen deelnemen, kan een groter pu bliek op 10, 11 en 13 november drie lezingen over de humanist bijwonen. Het museum Boy- mans-van Beuningen vormt het decor voor drie concerten met muziek uit de tijd van Erasmus. Bovendien zal het openingscon cert op zondagavond 9 november gehouden worden in de Remon- strantsekerk aan de Mathenes- serlaan. In de Gemeentebibliotheek, die beschikt over de grootste col lectie banden van Erasmus ter wereld, wordt een tentoonstel ling gewijd aan de restauratie van banden uit de Erasmus-col- lectie. Andere tentoonstellingen zijn te zien in museum Boymans- van Beuningen en in de Archief winkel Rotterdam. Van der Zee: Dat het stroef gaat in het verkeer tussen de kerken, valt niet te ont kennen. Maar, zegt secretaris ds. W. R. van der Zee van de Raad van Kerken in Nederland, dat is niet zozeer een probleem op zich. Vergeten wordt vaak, dat proble men in de oecumene een facet zijn van de moeilijke situatie waarin de kerken in het Westen zich bevinden. Van der Zee schrijft dat in een brochure, getiteld 'Geroepen tot verzoening', ter gelegenheid van de internationale week van ge bed voor de eenheid in januari. De brochure - die ter voorberei ding van deze week kan worden gebruikt - is gemaakt op basis van materiaal «van de Wereldraad van Kerken en het rooms-katho- lieke Secretariaat voor de Een heid. Volgens velen lukt het niet met die eenheid van de christenen. "Maar het zou kunnen zijn, dat de oecumenische beweging an dere vruchten voortbrengt dan zijn voorzien en beoogd". Van der Zee verwijst in dat verband naar de betrokkenheid van ker ken bij vragen van gerechtigheid en vrede en het rapport van de Wereldraad van Kerken over het kerkelijk ambt, de doop en eu charistie/avondmaal. "Ook de wederzijdse inspiratie in vorm geving van liturgische vieringen en de talloze werk- en gespreks groepen bewijzen, dat de oecu mene niet op dood spoor is ge raakt". De secretaris van de Raad van Kerken vindt niet, dat hij het zo 'te rooskleurig' voorstelt. Hij roept de deelnemers aan de ge bedsweek voor de eenheid op, vooral de 'dankzegging' niet te vergeten. Kerk en jongeren Het Informatiebulletin van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland is deze keer gewijd aan het thema 'Kerk en jonge ren'. Samensteller Leo Fijen ziet dit nummer als 'één grote boe kenplankrubriek'. Het is een in ventarisatie van de voornaamste publikaties in het afgelopen jaar over 'kerk en jongeren'. Voor zover ze van belang zijn voor het pastoraat geven de schrijvers er commentaar bij. Fijen: "Hopelijk komt er zo een klein beetje zicht op de problematische relatie tus sen kerk en jongeren. En dat is al heel wat in de gegeven situatie". Jongerenpastor Kees van Luyn in dit themanummer: "De relatie tussen kerk en jongeren is niet opwekkend. Dat werd in 1976 geconstateerd in het rap port 'Gaat nu allen heen in vre de', dat zelfs sprak van een kloof. Men ziet dat verschijnsel nu m alle kerken van Nederland en al le landen van onze westerse cul tuur. Wanneer gaan wij ons de diepste vraag stellen, waar dat aan ligt en wat wij moeten doen? Wij, dat wil zeggen alle kerken van onze westerse cultuur teza men, niet elkaar bestrijdend over tweederangs-zaken waardoor veel (jonge) mensen juist worden afgestoten". Pieter van Hoof, rooms-katho- liek studiesecretaris, betoogt, dat het geloof weer 'uitstraling' moet krijgen. "Joden hebben tegen de verdrukking in hun allerbeste erfgoed trots vastgehouden. Zij maken zich nog druk over de vraag: blijven we in de lijn van de boodschap? Die houding zou den we als christenen ook een beetje moeten hebben". Een 'trots geloof, daar denkt Van Hoof aan. Niet hoogmoedig, maar innerlijk fier. "Het enige dat wervende kracht heeft is dit soort geloven". "Vraag is: wat moeten we aan onszelf doen zo dat we die uitstraling weer heb ben en de jeugd ons toevalt?" Het thema 'jeugd, godsdienst en kerk' ziet Van Hoof als een ver dichting van een algemeen pro bleem. "Hoe wordt het weer nor maal om gelovig te zijn? Hoe kun je de samenleving, zónder je gek te voelen, weer zeggen: 'ik ben gelovig, en je kunt het nog aan me zien ook'?" Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Delft B. van Zuijlekom Hattem, te Spa kenburg H. Veenstra Berkel. Ge reformeerde Gemeenten: beroe pen te Nieuwdorp A. Bac Bode graven, die bedankte voor Ber- kenwoude. Jubileum. Komende zondag hoopt de vlootpredikant L. M(. Verseput te Oegstgeest in de ka pel van het Marinevliegkamp Valkenburg te herdenken dat hij 25 jaar geleden zijn loopbaan be gon. Voordat hij in 1970 bij de marine kwam, was hij hervormd predikant in Kerkdriel en Vlis- singen. Nu werkt ds. Verseput (55) op het Marinevliegkamp Valken burg, waar elke eerste zondag van de maand een kerkdienst wordt gehouden. De dienst van zondag 2 november begint om half 11. Na afloop is er gelegen heid tot gelukwensen. Afscheid. Wegens vervroeg de uittreding neemt ds. G. J. van Embden (die maandag 62 jaar wordt) aanstaande zondag af scheid van de hervormde ge meente in Dalfsen. Van 1955 tot 1962 werkte hij in Zoeterwoude en van 1971 tot 1976 in Bodegra- Gereedschap Komende zondag wordt in hervormde en gereformeerde en Samen op weg-diensten in Lei den klein handgereedschap inge zameld voor Nicaragua: hamers, zagen, waterpassen, tangen, schroevendraaiers, handboren, beitels, vijlen, plamuurmessen enzovoort. De Najaarszendingsweek (van 2 tot 9 november) besteedt dit jaar extra aandacht aan dit land. "Vooral op het platteland heeft men dringend behoefte aan klein handgereedschap", stond in een 'kanselafkondiging' van afgelo pen zondag. "Mede door de han delsboycot kan men er zelf niet in voorzien". In de kerken staan dozen waar men de spullen in kan doen. Vertrouwenscommissie. In de Gereformeerde Kerken in Ne derland bestaat nu een 'vertrou wenscommissie' voor homofiele en lesbische theologen die een plaats als predikant in een kerke lijke gemeente zoeken. Reden was de 'pijnlijke ervaring dat het homofiele en lesbische theolo gen in de regel niet lukt een be roep van een gemeente te krij gen". De commissie nodigt deze theologen en theologie-studen- ten uit contact met haar op te ne men. En ook vacante gemeenten die eventueel bereid zijn een ho mofiele theoloog te beroepen. De vertrouwenscommissie be staat uit mevrouw D. de Jong- Bakker te Utrecht, dr. G. Heitink te Kampen, ds. F. W. Jimmink te Ubbergen, ds. C. Mak te Zut- phen, ds. M. H. Rougoor te Zwol le en H. W. Geukema te Leusden. Bijbel. De 'Watch Tower Bi ble en Tract Society of Pennsyl vania' (Jehova's Getuigen) heeft een bijbel uitgebracht in 'goed leesbaar Nederlands'. In het boek vindt men ook 125.000 ver- wijsteksten, een index van 90 bladzijden, een aanhangsel met studies over belangrijke bijbelse feiten en kaarten. Deze 'Verwijsbijbel' is niet in de handel. Het boek zal volgende maand voor f 10 aan de deur worden aangeboden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15