'Hemelsbreed' moet aan kracht winnen Burleske pruikendans met schaamlap Afwisselend werk Kees van Roemburg Sprankelend Mozart-concert MAANDAG 27 OKTOBER 1986 PAGINA 11 Joke Bruijs en Salonorkest Pluche in 'Hemelsbreed'. Regie: Frans Boe len. Tekstbijdragen van o.a. Jaap Bakker, Jan Boerstoel, Frans Mul der en Willem Wilmink. Gezien op 25 oktober in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - 'Hemelsbreed' de voorstelling van Joke Bruijs en Salonorkest Pluche, kan nog aan kracht winnen. Als de overgan gen tussen de scènes en liedjes geolieder gaan lopen moet de vakmatige zeepbel sneller, volu mineuzer en misschien wel met alle kleuren van de regenboog opgeblazen kunnen worden. 'He melsbreed' van Bruijs en Pluche heeft een vluchtigheid dat je even vreest voor geheugenver lies na het incasseren van je jas bij de garderobe: ik sta in de Schouwburg maar wat heb ik ge- Wat heb ik gezien? Het doek gaat op en Bruijs ligt in een he melbed in de hemel. Zoetblauw achterdoek, bordkartonnen lam metjeswolken, waarachter de Pluche-musici zitten, en we ho ren de mooi, afgewogen articule rende stem van Leen Jonge- waard in de persoon van God Bruijs verantwoording vragen over haar bewogen liefdesleven. Het programma spreekt zelfs over een 'tumultueus liefdesle ven, waarbij vele mannelijke slachtoffers zijn gevallen'. Bruijs's 'tumultueuze' liefdesle ven zal de rest van de avond de revue passeren, waarna de Al machtige zal vonnissen: de hel, de hemel of terug naar de aarde. Het wordt de aarde. Voor de he mel komt ze niet in aanmerking want zegt de Almachtige tegen Bruijs: "weet je wat je bent, je bent van God los". Van God los? Maar ze heeft niks gedaan! Niks ondeugends, niks venijnigs, niks gemeens, niks berekenends, niks...., ja, ei genlijk niks menselijks. Als Bruijs d'r niet in mag dan komt niemand die hemel in. Op het zieltje van Bruijs kan niet het kleinste zwarte spikkeltje zitten, ze verdient een ereplaats tussen Gods engelen. En naar die bewo gen liefdesaffaires is het ook lang raden. Om precies te zijn tot het één na laatste nummer. Dan wordt pas duidelijk wie dat zijn geweest. De rode draad in het geheel vormt de verantwoording voor God en voor de rest zijn er alle maal losse touwtjes. De voorstel ling gaat absoluut niet over haar relaties maar over haar jeugd (Rotterdam, vader, broers, voet bal, school, dansles) en bestaat verder uit uiteenlopende grap pen, grollen, sketches en liedjes. De voorstelling ontrolde zich niet op vanzelfsprekende wijze en maakte de indruk van een blokkentoren die je op willekeu rig wat voor wijze op kunt bou wen. Er werd niet vooruitgewe zen en teruggegrepen, niets werd voorbereid. Elk nummer eindig de met een liedje en bij elk nieuw sketchje moest de voorstelling weer op gang geduwd worden. En het zag er zo beloftevol uit. Groot décor, mooie belichting, Bruijs als 'Grande Dame'. Een al- lure-achtige opzet waarin Bruijs gaandeweg verschraalde tot het lekkere stuk uit de voetbal-kanti ne. Hoe kan dat nu met zo'n gere nommeerde ploeg tekstschrij vers achter je? Zou je geen kam pioen-voorstelling kunnen ko pen zoals je ook geen kam pioenselftal kunt kopen met alle maal voetballers van buitenaf? Ik telde precies twee geslaagde liedjes: 'Hyperparathalamofibro- se' en 'Welterusten' (tekst van beide: Jaap Bakker). Het eerste Joke Bruijs en het Salonorkest Pluche liedje beschrijft e ziekte waar een dame de heren doktoren gek mee maakt, het tweede een virtuoos beschreven nachtmerrie; beide liedjes wer den zeer overtuigend vertolkt door Bruijs die hier gericht haar angstwekkende explosiviteit in kwijt kori. De verbindende teksten tussen de liedjes waren ook niet echt leuk waarbij Bruijs de handicap had geen echte tegenspelers te hebben. De mannen van Pluche stonden toch behoorlijk te stum peren, weliswaar allervriende lijkst, en met de stem van God uit de luidsprekers is ook weinig samenspel mogelijk. Teleurstel lend waren ook de bijdragen van Robert Long en Willem Wilmink. 'Waarom zou je treurig zijn' van Robert Long ging in de trant van 'en we hebben Aids/Kanker/Huis platgebrand van je hupfalderal- dera', terwijl Wilminks 'Doelloos langs de Maas' wel erg sentimen teel was (varen, kinderjaren, zee wind, medicijn, Maaskant) en ze ker zo werd gezongen (Rohoho- hoter-eh-eh-da-ah-ah-ah-mmm). Ook 'Leve Koning Voetbal' van Wilmink had dat oversentimen- tele en werd bovendien ont Ketting) kracht door die nadrukkelijk te rugkerende regel: "het halleluja van de eeuw is de ander z'n hu- phup" De zeven mannen van Pluche kunnen heel mooi muziek ma ken en kunnen niet toneel spe len, de bloedstollend serieuze toegift 'Doodgaan in de zon' sloeg als een tang op een varken en Joke Bruijs liep er verder veel te bloot bij. Als dat de reden is dat ze niet de hemel in mag dan geef ik God groot gelijk. Sex-ap- peal kan je niet afdwingen met décolletées en split-jurken. RADBOUD ENGBERSEN Serie concerten met oude muziek LEIDEN - In de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden wordt voor het tweede achtereenvolgende seizoen een se rie concerten met oude muziek ge houden. De concerten worden georganiseerd door de Stichting Oude Muziek Theater. De Leidse afdeling van de vereniging voor Onderwijs, Kunsten en Weten schappen organiseert lezingen, die nauw samenhangen met de ten ge hore gebrachte muziek. Datzelfde geldt voor de drie workshops, die op de Streekmuziekschool worden gehouden. Het eerste concert wordt dag 29 oktober gegeven door het Trio Mauve. Het trio speelt speelt werk uit de tweede helft van de achttiende eeuw, van o.a. Joseph Haydn. Het Trio Mauve g zater dag 25 oktober in de Streekmu ziekschool een workshop over au thentieke uitvoeringspraktijk van muziek uit het Classicisme. De le zing die Ernst Vermeulen van avond in het Museum van Oudhe den geeft, sluit daarop aan. De overige concerten in de Taf fehzaal zijn: Italiaanse barok (26 november), het Sonderlijck En semble (17 december), blokfluittrio La Fontegara Amsterdam (28 ja nuari), het Italiaanse ensemble En rico Gatti (25 februari), Camerata Trajectina (11 maart), OLIM (25 maart), Harmonie Universelle (29 april) en barokopera's (27 mei). De overige voordrachten worden gegeven door Louis Peter Grijp, die op 26 januari over muziek in de Renaissance spreekt, en door Jan Nuchelmans, die 23 maart muziek in de Middeleeuwen tot onderwerp heeft. Blokfluitensemble La Fontegara geeft 24 januari de tweede work shop in de Muziekschool. De derde workshop wordt 21 maart gegeven door leden van OLIM. Alle concerten en voordrachten beginnen om 20.15 uur. 'Sechs Tanze' bij Nederlands Dans Theater Moment uit 'Sechs T&nze vanJiri Kylian Het Maarten van Norden Kwartet. Gehoord op 25 oktober bij Hot Hou se in het Waaggebouw. LEIDEN - Er lijkt dit jaar een luwte te zijn ingetreden wat de Nederlandse jazz en geïmprovi seerde muziek betreft. Deson danks zijn er voortdurende nieu we formaties, een groeiend aan tal, die goede en ook interessante muziek brengen. Zo'n groep is het Maarten van Norden Kwar tet, dat bestaat uit musici, die men inmiddels tot jonge vetera nen zou kunnen bestempelen. Naar eigen zeggen had het viertal in deze samenstelling nog weinig met elkaar gespeeld, maar dat was afgelopen zaterdag nauwe lijks merkbaar. Het robuuste re pertoire werd met zelfvertrou wen gepresenteerd. Vooral de Maarten van Morden Kwartet Interessante jazz-muziek goede interactie tussen de spe lers vond waardering bij het pu bliek. Afgezien van de drummer. Martin van Duynhoven, kennen alle groepsleden elkaar van de jazz-funk groep Future Shock, die al een aardige reputatie heeft weten op te bouwen. Leider Van Norden, die behalve de tenor- en sopraansax met gepaste terug houdendheid de synthesizer be diende, had naast goed in het ge hoor liggende eigen composities, ook stukken van gitarist en lid Jan Kuiper, van Ornette Cole man en Archie Shepp uitge zocht. Zijn keus bleek bij uitstek Sharon-kwartet: gestroomlijnd Het Sharon-kwartet bestaande uit Gil Sharon en Rodica-Daniela Ciocoiu, viool, Georg Haag, altviool en Catalin Illea-Meiere, cello. Met werken van Schubert (kwartet in F gr.t.). Gehoord op 26 oktober in het Groene Kerkje OEGSTGEEST - Het echte vuurwerk bleek voor het laatst be waard te zijn. In het slotdeel van Ravels strijkkwartet met de op zwepende vijfachtste maat werd er echt muziek gemaakt. De 'Spaanse peper' vormde de smaakmaker van éen concert dat tot dan toe naar mijn smaak te gereserveerd had geklonken. Het kan niet ontkend worden dat het Sharon-strijkkwartet uit Roemenië vele kwaliteiten heeft. Het samenspel is ritmisch be trouwbaar en de klank is evenwichtig waarbij de aanvoerder on danks zijn duidelijke leidersfunctie toch niet overheerst. De musi ci beheersen hun vak en ze staan boven de materie. En toch... ik ging niet op het puntje van mijn stoel zitten. De voordracht kwam gestroomlijnd en esthetisch over maar was niet helemaal doorleefd. Dynamische verschillen waren er genoeg maar ze bleven als het ware aan de oppervlakte. In Schuberts strijkkwartet viel dit nog niet zo op. Deze muziek heeft, in tegenstelling tot vele van Schuberts leideren een onbe zorgd karakter. Duidelijker was het gemis aan diepgang in het Mozart-kwartet. Vooral het laatste deel ('molto allegro') miste de stuwing, die Mozarts muziek een extra geladenheid moet geven. De altviolist had in het derde deel ('trés lent van Ravels kwartet een aantal mooie solo's te spelen, maar hij speelde ze bijna als een verplicht nummer. Meer bewogenheid wist de cellist te leggen in zijn langzaam aanzwellende lage noten. Deze cellist, Catalin Illea- Meier, gaf overigens het meest blijk van musiceervreugde. Eerste violist Gil Sharon loodste zijn kwartet weliswaar be trouwbaar door alle moeilijkheden heen, maar zijn onophoudelijk op en neer gaande linkervoet verhinderde vaak dat de vlam in de pan sloeg. In het strijkkwartet van Ravel waren gelukkig gedeel ten waarin meer vaart zat zoals het tweede deel met de opgewon den pizzicati die de Spaanse gitaarmuziek uitbeelden. Al met al was er in het Groene Kerkje toch mogelijk ontspannen te genieten van een hecht op elkaar ingespeeld ensemble. Het volgende concert aldaar wordt op 23 november gegeven door Henk Vos, fluit en Sara Strumphler, harp. FRANK DEN HERDER geschikt voor een dergelijke compacte en levendige groep. Al tijdens het eerste nummer bleek dat Van Norden zelf zich tot een uitstekende instrumentalist heeft ontwikkeld. Vooral op zijn hoofdinstrument, de tenorsax, kwam dat goed tot uiting. Behal ve zijn tegenwoordig goede ti ming overtuigden vooral zijn be heersing en aangename noten keus. Hij wist zijn soli goed op te bouwen en hield vrijwel altijd op het juiste moment op, met zijn improvisaties. Hetzelfde kan gezegd worden van Jan Kuiper, duidelijk de leukste en meest veelzijdige gita rist op dit moment in de Neder landse jazzscene. Hij is in het ge lukkige bezit van een geheel ei gen geluid en maakte daar nuttig gebruik van, zowel tijdens inven tieve begeleidingspartijen als in eigenzinnige soli. Hij speelde het klaar om in elk stuk een geheel verschillende opgebouwde im provisatie te construeren en daarmee de aandacht van het pu bliek vast te houden. Een van de sterke kanten van het kwartet was ongetwijfeld de evenwichtig en tegelijk dynamische klinken de combinatie van saxofoon en gitaar. Eric Calmes speelde op basgi taar en contrabas met een uitste kende timing, hoewel de baspar tijen wat leden onder de matige klank van zijn versterkingsappa- ratuur. Calmes' moeiteloze swing paste zeer goed by de voor Martin van Duynhoven typisch stugge ritmiek. De drummer vul de de rotsvaste fundamenten van de bassist en zijn beurt goed aan en voorzag het optreden van ori gineel percussief commentaar. Gaandeweg raakte men beter 1 vertrouwd met de akoestiek van het Waaggebouw en begon het kwartet steeds meer als een soort eenheid te fungeren, die groter was dan de som der delen. Hoe wel het concept, een neobop aan gevuld met elementen uit de avant-garde en de funk, niet ui terst origineel is, lijkt mij dat het Maarten van Norden Kwartet een gedegen en toch flexibele in vulling van dat raamwerk gevon den heeft. KEN VOS (foto Hans Gerritsen» Nederlands Dans Theater met pre mière van 'Sechs Tanze' (Jiri Kylian/ W.A. Mozart) en herhalingen van 'Soldatenmis' (Kylian/Bohuslav Martinu) en 'L'enfant et les sortilè- ges' (Kylian/Maurice Ravel). Gezien op 25 oktober in het Muziektheater, Amsterdam. Nog te zien op 30 en 31 oktober en 1, 6, 7 en 8 november in het Circustheater, Scheveningén. AMSTERDAM - Geen tweede choreograaf in ons land beheerst een zo breed spectrum als Jiri Kylian. Er is een tijd geweest dat hij bij uitstek lyrische dansen maakte in een vloeiende stijl. De laatste vijf, zes jaar echter zijn de thema's die hij aanpakt en de wijze waarop hij dat doet veel ge varieerder geworden. Na een aantal tamelijk zware balletten op rij komt hij nu weer met een luchtige dans, die - afgezien van de technische virtuositeit- als een niemendalletje kan worden beschouwd. Kylian is één van de zeldzame choreografen die in staat is een komische choreografie te ma ken. Dit keer moet Mozart het ontgelden. Voor wie de film 'Amadeus' heeft gezien, zullen deze 'Sechs Tanze' gefundenes fressen zijn. Men denke aan de scène waarin de componist tij dens een bal aan het hof van kei zer Joseph II luid kakelend on der tafel duikt op jacht naar vrouwelijk schoon, zo ongeveer is de sfeer van deze choreografie. Vanaf de eerste opkomst van de dansers zat het halve Muziek theater te ginnegappen. Geen wonder als de mannen met ont bloot bovenlijf en lange witte on derbroek aantreden, een bepoe derde pruik op het hoofd en de vrouwen gekleed zijn in witte on derjurken. Ze gedragen zich na venant en voeren hoofse dansen uit die volledig uit hun keurslijf zijn gebarsten. Alsof Kylian heeft willen laten zien wat er in dertijd zoal onder die dikke laag poeder en satijn schuilging. De vrouwen slaan zich de rokken voor het gezicht, hobbelen op z'n hondjes over de dansvloer en maken jojo-bewegingen. Ze krij gen van de mannen soms een pets op de billen en worden aan hun rokken of benen in het rond gezwierd. Voor elk van de zes dansen in driekwartsmaat hanteert Kylian een andere bezetting. Kylian zou Kylian niet zijn als al die boertig heid niet in een virtuoze vorm was gegoten. Het handjeklap en de rokkenjagerij voltrekken zich in een enorm hoog tempo en met een heel scala aan bizarre en ver wrongen bewegingen. Het uit de jaren zestig stammende woord 'uitfreaken' is er nog het meest op 'Geschoren riet landen' van Kees van Roemburg. (foto Holvast) Bij wijze van contrast dolen soms elf in hedendaagse kleding gestoken mensen somber tussen de dansenden door. Zij dansen niet, maar staren in de verte, la ten zich wanhopig ter aarde val len of sjorren elkaar voort. In 'Wiegelied' (1983) hanteerde Ky lian de tijdgeest op een soortge lijke manier. Bij deze 'Sechs Tan- ze' doet het elftal vooral denken aan een schaamlap, die op het burleske van deze choreografie moet verontschuldigen. Een ge kunstelde en overbodige toevoe ging. In de finale van de hoofse dans wordt veel subtieler gerelati veerd. Terwijl een wolk van zeepbellen neerdaalt, kloppen de dansers zich het poeder uit de pruiken en stappen schouderop halend van de dansvloer af. ARIEJAN KORTEWEG Expositie met schilderijen van Kees van Roemburg, t/m 16 november. Galerie Denise Stephan, Bakker- steeg 18-20, Leiden. Geopend vr. t/m zo. van 13.30-17.30 uur. LEIDEN - Galerie Denise Ste phan bestaat tien jaar. In die ja ren heeft Leiden er diverse expo sitiemogelijkheden bijgekregen maar in veel gevallen werd kunst gekoppeld aan zuiver commer ciële doelen, verkoop van koffie en broodjes om een voorbeeld te I noemen. Zo niet by de galerie aan de Bakkersteeg, waar de prioriteit nog steeds by de kunst werken zelf ligt. Ter gelegenheid van de viering van dit tweede lustrum is tot en met 16 november werk van Kees van Roemburg tentoongesteld. Van Roemburg was in 1976 de eerste exposant by Denise Ste phan. Een verschil met tien jaar geleden is dat deze solotentoon stelling naast landschappen ook stillevens omvat. Madrigalesco Kamerorkest o.l.v. Henk Brier. Solisten: Henny Ravestein, viool, Esther van Stralen, altviool, Ar thur de Groodt, violoncel. Uitgevoerde werken: Diverti mento in Bes KV 137, Te Deum KV 141, Graduale ad fes- tum BMV Sancta Maria, Mater Dei KV 273 en Diverti mento in Es KV 563 van W.A. Mozart. Gehoord op zondag 26 oktober in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. LEIDEN - De onlangs opgerichte afdeling Zuid- Holland van de Nederlandse Mozart Vereniging is van plan meer eigen produkties uit te brengen. Aanzet hiertoe vormde gistermorgen in de Taffeh zaal van het Museum van Oudheden een spranke lend concert door het Nederlands Madrigaalkoor met het Kamerorkest Madrigalesco en solisten o.l.v. dirigent Henk Briër met een geheel aan deze componist gewijd programma. Waar kamerorkest Madrigalesco al direct fris, ex pressief en op lichtvoetige wyze met de deur in huis viel met een uiterst genuanceerde vertolking van Mozarts Divertimento in Bes, waarin elk in strument zijn glans ten toon leek te stellen in ge durfd juweel van harmonie. Zoals tot uitdrukking kwam in het uiterst helder en evenwichtig gestreken andante, gevolgd door een pittig en expressief allegro di molto dat uit mondde in een uiterst speels allegro as de licht staccato gespeelde violen een extra dimen sie toevoegden. Even lichtvoetig, maar met aanzienlijk minder spirituele kracht klonk daarna het 'Te Deum' KV 141 door het Nederlands Madrigaalkoor, dat door een aantal aarzelende inzetten en zelfs enkele on zuiverheden de indruk achterliet dat er nog niet voldoende aan is gewerkt, maar toch veelbelovend genoeg klonk om die moeite daar alsnog aan te be steden. Zoals bewezen werd in de veel boeiender vertolking van Mozarts 'Graduale ad festum BMV Sancta Maria, Mater Dei' dat mede door de dynami sche orkestbegeleiding beduidend sterker over het voetlicht kwam. De grote verrassing van dit koffieconcert bleek tenslotte de subtiele uitvoering van Mozarts enige strijktrio in Es uitgevoerd door Henny Ravestein (viool), Esther van Stralen (altviool) en Arthur de Groodt (violoncel). Een van Mozarts belangrijkste late kamermuziek, waarvan het een raadsel is dat het zo zelden op het programma staat, omdat elk deeltje zich manifesteert als een parel van schep pingskracht. Een enig werk en niet alleen om te beluisteren maar zeker ook om te doen, gezien het enorme spelplezier waarmede het trio Ravestein/ Van Stralen/De Groodt met groot vakmanschap en een feilloos gevoel voor evenwicht en harmonie tussen alle extremen steeds het .ideale midden deed kiezen. ANNEKE VAN VLIET. De scheiding in twee genres lijkt overeen te komen met een duidelijk zichtbaar verschil in werkwijze. De landschappen zijn geschilderd met een beweeglij ke, losse toets, terwijl bij de stil levens de voorwerpen met meer nauwkeurigheid vastgelegd zijn. De grotere vrijheid en de dyna mische penseelstreek trekken mij meer aan dan het vrij stati sche beeld van een schilderij als 'Twee flesjes'. Bij enkele stillevens maakte Kees van Roemburg gebruik van terugkerende elementen, bij voorbeeld een stoel èn een tafel, waarop tal van voorwerpen ge rangschikt zijn, kleine vazen of bij hoogtijdagen horende tracta- ties als een suikerbeest en paas eieren. De achtergrond van der gelijke schilderijen is vaak een groot donker of licht vlak, waar tegen de uitgestalde objecten af steken. Een heel nadrukkelijk contrast ontstaat in 'Chocolade paaseieren', doordat de bontge kleurde eieren een blikvanger vormen in de verder door een in gehouden kleurgebruik beheer ste compositie. Kees van Roemburg is sterk in de weergave van zowel natuurlij ke als kunstmatige lichteffecten. Dit wordt, behalve door de licht val op een wit geglazuurde kan, bewezen in twee van zijn land schappen 'Bevroren vaart in de wintermiddag' en 'Snoekvissers op de flitsfoto'. Opnieuw wisselt Van Roemburg lichte en donke re werken af, bijvoorbeeld in de heldere 'Spreeuwenzwerm' en de heftig geschilderde voorstel ling met voetballende dorpsjon gens. Dit laatste schilderij maakt een bewogen indruk, maar de summier aangewezen vormen overtuigen niet zo sterk als in het in dergelijke trant uitgevoerde doek 'Begin van de vogeltrek'. In dit soort werken neemt Van Roemburg het onderwerp slechts als aanleiding en gaat het hem niet zozeer om de gedetail leerde gelijkenis als wel om de beeldende kracht, die naar mijn idee het best spreekt uit 'Gescho ren Rietlanden'. Deze presenta tie van het werk van Kees van Roemburg is afwisselend en laat tegenstellingen van verschillen de aard goed uitkomen. NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 11