Beperkte visie op Holland Expositie Claude Monet Routineus programma duo Cox en Gratama KIJK UIT VRIJDAG 24 OKTOBER 1986 PAGINA 23 AMSTERDAM - Zelfs van een ver houdingsgewijs klein land als Ne derland kun je als buitenlandse be zoeker een oppervlakkige indruk hebben, zodat je - ondanks het feit dat je er een keer of drie doorheen bent gereisd, vanaf de grens tot de plaats van bestemming - tóch denkt dat het wérkelijk beziens waardige zich beperkt tot windmo lens, bloembollenvelden en zon derlinge veelkleurige huisjes in de Zaanstreek. De inmiddels wereldberoemde impressionistische schilder Claude Monet (hij leefde van 1846 tot 1926); wiens doeken tegenwoordig vele honderdduizenden guldens waard zijn, had zo'n beperkte visie op het Holland van zijn dagen, de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw. Wat kwam de man hier eigenlijk zoeken? Waarom nam hij in 1871 met vrouw en zoontje van ternau wernood 4 jaar enige maanden zijn intrek in een hotelletje in Zaan dam? Waarom kwam hij een jaar of vijftien later nog eens terug, spe ciaal voor de bloeiende bloembol lenvelden bij Oegstgeest en Sas- senheim? Dat zijn zo een paar vra gen, die schuil gaan achter een in nemende tentoonstelling, die ge durende de rest van dit kalender jaar bekeken kan worden op de bo venste verdieping van het Van Gogh-museum in Amsterdam: "Monet in Holland". Op de drie gestelde vragen hoef ik in dit stuk niet per se in extenso antwoord te geven: u vindt die ant woorden in de catalogus van de tentoonstelling. Kort gezegd ko men ze neer op het volgende. In 1870 had Monet met zijn gezinnetje de wijk genomen naar Engeland. In 1871 staken ze over naar Neder land om zodra de gelegenheid daar was alsnog naar Frankrijk terug te reizen (men herinnere zich dat 1870-1871 de Frans-Duitse oorlog plaatsgreep, die van Frankrijk tij delijk een onveilig land maakte). Men mag aannemen dat Monet, na aanvankelijk de wijk te hebben ge nomen naar Engeland, tóch liever op het vasteland zat. Holland was vanuit Engeland een redelijk alter natief - bovendien een land dat toentertijd in Franse reislectuui»»in de mode was. De in die reisgidsen aantrekke lijk en bezienswaardig genoemde plekjes in Nederland lagen alle... langs of in de buurt van de enige spoorlijn van de jaren '60 en '70, die voor reizigers vanuit het zuiden van belang was: het traject van Rotterdam via Delft, Den Haag, Leiden en Haarlem naar Amster dam. Eén van de auteurs van die op het treinreizende publiek ge richte boekjes had Zaandam ont dekt, met zijn popperige, bontge kleurde houten huisjes: 'Zaandam' OVERLEDEN - De Oostenrijkse schrijver en dramaturg Fritz Hoch- walder is in zijn woonplaats Zürich overleden. Hij is 75 jaar geworden. In april van dit jaar was Hoch- walder, met Nobelprijswinnaar Elias Canetti, tot ereburger van Wenen benoemd. had toen dezelfde bijklank als te genwoordig 'Marken' of 'Volen- dam' - voor ons. Nederlanders, nou juist niét typisch Nederland, maar voor de buitenlander wél. Kortom: Monet ging - in de hoop schilderijen met die motieven te zullen verkopen - de toeristische trekpleisters langs. In 1871 was dat Zaandam: in 1886 de bollenstreek, ergens tussendoor (het precieze jaartal ontbreekt) ging hij ook nog enige tijd naar Amsterdam - tel kens om er ter plekke te schilde ren. In Amsterdam hangen nu, op de expositie in het Van Gogh-mu seum, 41 schilderijen van Monets hand, die laten zien hoe hij, de vreemdeling, op ons land heeft ge reageerd. Het ging hem niet om topografische exactheid: als je de bonte tafereeltjes vergelijkt met de realiteit blijkt dat hij nogal eens met huizen en bomen heeft "ge schoven". Hij wilde, snel schilde rend, de sfeer en de -stemming vat ten - dat wat een toerist onthoudt en ook onthouden wil. In Zaandam en in Amsterdam is hij daarin won derwel geslaagd. In Zaandam was hij in 1871, in de zomer en de vroe ge herfst. Amsterdam moet hij hebben bezocht in de winter of in het vroege voorjaar met een ver dwaalde sneeuwbui, die alles in eens wit maakte. Monet schilderde nooit motieven uit het hoofd, maar altijd ter plek ke: op de Amsterdamse stukken zijn de bomen kaal maar reeds uit lopend, zou ik zeggen; de in Zaan dam gemaakte schilderijtjes laten zien dat het hoogzomer was, met wisselend weer. Een uitsluitend op geld beluste schilder had in beide plaatsen ver moedelijk één of twee standaard motieven uitgekozen en die einde loos herhaald. Het aardige van Mo net is dat hij zijn schildersezel tel kens weer ergens anders neerzette, op steeds andere tijden van de dag. Een caleidoscoop van Hollandse natuurstemmingen trekt zodoende aan je voorbij - en dat houdt de le vendigheid in de tentoonstelling en dat maakte het ook de moeite waard om de stukken voor de gele genheid bij elkaar te halen uit de collecties waar ze zich thans bevin den: grote rriusea en particuliere verzamelingen overal ter wereld. Als ik de tentoonstelling had moeten organiseren had ik mis schien de vijf bloembollenschilde rijtjes uit 1886 maar weggelaten. Ze bederven het beeld,doordat ze veel minder geestdriftig en met ge voel voor sfeer lijken te zijn ge schilderd dan de stukken uit Zaan dam en Amsterdam. Door de opzet van de tentoon stelling - er zijn ook werken van tijdgenoten - Nederlanders, die "oog in oog' hangen met Monets schilderijen - blijkt dat menige Ne derlandse schilder van toen de sfeer van de bloembollenstreek be ter heeft getroffen - Vincent van Gogh bijvoorbeeld. Het Rijksmuseum Vincent van Gogh heeft de taak om de beelden de kunst van het eind van de vori ge eeuw toe- en door te lichten, om op die manier Van Gogh te "plaat sen" in zijn tijd - om te laten zien dat hij behalve een unieke en maf fe enkeling óók een kind van zijn tijd was. Van Gogh heeft zich een keer aan de bloeiende bloembol lenvelden gewaagd. Zijn weergave, hoewel nog een beetje harkerig zo als we dat uit zijn Haagse periode gewend zijn, prefereer ik boven Monets nogal wilde en schreeuwe rige versies, die helemaal niet laten zien - hetgeen mij, als Nederlander, toch karakteristiek lijkt - hoe "geo metrisch" het landschap ten noor den van Leiden is als de tulpen, de narcissen en de hyacinten in bloei staan. Monet "zag" er kennelijk al leen een bonte warreling van kleu- Wie nu eens een gemakkelijke en aansprekelijke tentoonstelling wil zien, met schilderijen die je laten zien hoe mooi en stemmingsvol het in Nederland kan zijn, die moet ze ker even naar Amsterdam gaan - maar verwacht geen opzienbaren de wonderen - van - schilderkunst. Hoewel: de schrijver, die in de ca talogus de stukken één vi behandeld, heeft bij vrijwel elk schilderij uit Zaandam een paar bewonderende opmerkingen over de manier waarop Monet het water - van de "rivier" de Zaan, of van het haventje van Zaandam - wist te ka rakteriseren. Hij heeft gelijk: het is inderdaad de aandacht meer dan waard hoe Monet, dikwijls met streken verf die, objectief gezien, bezijden de waarheid zijn, tóch in staat was een impressie van golf slag en beweging op ons over te dragen. Alles bij elkaar: voor wie van Ne derland houdt - van Nederlandse luchten, van Nederlandse natuur stemmingen, van Nederlandse ver gezichten - is dit een aanbevelens waardige expositie. En dat on danks de beperkte visie van Monet op ons kleine landje. L.D. COUPRIE. Claude Monet: bloembollenvelden i molens bij Rijnsburg. De Monet-expositie in het Van Gogh- museum duurt tot 4 januari. Openings tijden: dinsdag t/m zaterdag van 10 - 17 uur, zondag van 13 - 17 uur. Booker Prize: Kingsley Amis LONDEN (RTR/UPI) - De meest prestigieuze literaire prijs van Groot-Brittannië, de Booker Prize, is dit jaar gewonnen door Kingsley Amis. De prijs (ongeveer 47.250 gulden), is ingesteld voor auteurs uit Groot-Brittanniè. De 64-jarige Amis kreeg de prijs voor zijn werk ,The Old Devils', een cynische, tragi-komedische ro man over het leven in Zuid-Wales van mannen die dagelijks bijeen komen voor hun bijbel-zittingen' (in werkelijkheid samen drinken in een kroeg met de naam ,de Bijbel en de Kroon'), terwijl hun echtge notes 's avonds bij elkaar thuis zit ten terwijl de wijn rijkelijk vloeit. GRAF1EKPRIJS - De Nederland se Grafiekprijs is toegekend aan drie kunstenaars uit Amsterdam: Stanmislaw Lewkowicz (30), Kees Slegt (39) en Marli Turion (34). De prijzen, elk 5.500 gulden, worden 1 november uitgereikt bij de ope ning van de tweede tentoónstelling Grafiek Nu die tot 14 december in het Singer Museum in Laren (NH) wordt gehouden. Galerie Petit en de Printshop, beide uit Amsterdam, kozen nieuw werk van meer dan honderd Ne derlandse kunstenaars uit voor de tentoonstelling. 'Beperkte dijkbewaking', program ma van Gerard Cox en Rients Grata ma. Muzikale begeleiding en arran gementen: Bert Nicodem. Gezien op 23 oktober in de Leidse Schouwburg. ^LEIDEN - De heren van De Grij ze Plaag, Gerard Cox en Rients Gratama, houden zich in hun tweede gezamenlijke program ma aan de authentieke cabaret formule: liedje - sketch - liedje met pianobegeleiding (op een en kele synthesizer-uitzondering na). Met dé hulp van tekstschrij vers als Jan Boerstoel, Hans Dor- restijn, Peter Lusse, Jaap van de Merwe, Frans Mulder, drs. P. en Willem Wilmink hebben Cox en Gratama een programma samen gesteld, waarvan de verschillen de onderdelen binnen het beken de en nog steeds zeer bruikbare cabaretschema naadloos in el kaar overgaan. Dat is één zo'n punt, waaruit blijkt dat beiden over ruime er varing in 'het vak' beschikken. Het grote voordeel van een grote souplesse door veel routine doet zich hiér zeker gelden. Maar het routineuze heeft net als de me daille nog een andere kant. Als geheel maakt het programma een matte indruk en heeft het niet echt vëel vaart; ondanks de aantrekkelijke muzikale arrange menten en enkele sterke num- Het programma is onlangs in première gegaan. Dat het spiks plinternieuw is, straalt er echter eerlijk gezegd niet van af. Mis schien heeft een rol gespeeld, dat gisteravond slechts van een ma gere zaalbezetting sprake was. Vooral voor de pauze werd er hoogstens eens gegrinnikt, maar dat was dan ook alles. Dat eerste deel was met ongeveer vijftig mi nuten aan de korte kant. Om kwart over negen zingen de he ren al, dat het bijna half tien is - het publiek zal dus wel aan een drankje toe zijn. Zo krijgt een overigens geestig lied, waarin fit- heidsverdwazing in combinatie met drankzucht op de korrel wordt genomen, een naar bij smaakje. De titel suggereert al het nodi ge over waakzaamheid. Dit the ma keert vooral in de bijdragen over oorlogsdreiging.van toen en nu terug. Heel pakkend bijvoor beeld gebeurt dat in het lied 'Over oorlogsdreiging en door zonwoningen'. Weinigzeggend daartegenover is 'Oudgeworden Nazibeulen', waarin nauwelijks iets wordt toegevoegd aan het in gewikkelde, juridische en more le probleem, wat tegenover zo veel onrecht nog gerechtigheid Het toneelbeeld wordt be- heersd door de vuurtoren van het t>veehonderdvijftiggulden- biljet; het staat voor de geldpro blemen, waarmee Cox en Grata ma in 'Mens durf te lenen' en 'Bietsen bij de bank' op vlotte wijze aan de gang gaan. Wie aan Cox als zanger de voorkeur geeft, krijgt twee mooie luisterliedjes: 'Als ik later doodga' en 'Hoe lang nog liefje'. De cabaretier Cox is weer eens op zijn best in een nummer, waarin hij heel wat overhoop haalt. Dat alles onder het motto: En dan zeggen ze nog...dat er ei genlijk niets meer is om je druk over te maken. Want je moet je immers lekker voelen. Ook Gratarha heeft een enkele solo, zoals het aardige lied over de CPN, dje hij wegens haar hou ding in de ooi-log vanuit een soort historisch respect toch wel drie, vier zeteltjes had gegund. Zijn 'Toetertherapie' doet daar entegen weer een beetje belegen aan. Gratama is trouwens toch overtuigender in de gezamenlij ke nummers. Onderhoudend was het programma wel, maar echt enthousiasme riep het niet °P; WIJNAND ZEILSTRA Exposities Vierentwintig beeldende kunstenaars uit de Haarlemmermeer exposeren tot en met 21 november in het Raad huis in Hoofddorp. Op deze kunst- aankooptentoonstelling, die onder auspiciën staat van de Culturele Raad Haarlemmermeer, is een groot aantal technieken vertegenwoordigd. De ex posanten zijn Anita Andnesse. Setske Beek. Janpeter Eilander, Karei Go- mes, Jouke Gosen. Evert de Graaf Bierbrauwer. Geri Graveland, Hansje Hofstede-Schuurman, Marcel van Kerkvoorde. Jules Kockelkoren, Kees Nevenzei, Bob Nieuwenhuysen, Mira Peters, Pink, Mariska Pisam. Chaja Polak, Tonny Schwebhe-Buis. Flip van der Sluys, Greet Tims, Renée de Vries, Hanny Westrik, Yvonne Weygers, Riekje Wickardt en Annette van Wijk. De openingstijden zijn: Stelling aan de Lange Mare. De expo sitie wordt morgenavond (19.00 uur) geopend. Leiden Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge neeskunde in de 19e eeuw, t/m mid den '87: di. t/m za. van 10-17 uur. zo. van 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel, 'Leiden eeuwig feest', tentoonstelling over 3 October Vereeniging, tot 23/11: 'Schil derijen zoeken sponsors V', t/m 30/11 di. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht. 'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4; ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. LAK-galerie - Cleveringaplaats, Ja Teun van Rees en Enneke Smid mt gemengde technieken en olieverf, t/r 31/10; ma. t/m vr. van 10-22 uur Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat, Medisch Centrum Geboorteregeling i.v.m. 10-jarige bestaan, t/m 30/10; ma. en woe. 10-17 en 19-21 uur, di. 10-17 uur. do. 10-21 uur, vr.. 10-17 uur. za. 10-12 uur. n de Fotomania - Koppenhinksteeg, Luuk Kramer 'De Materie'. 25/10 t/m 22/11; woe t/m za. van 13-17 uur. Carl Palm, tot 28 november. Expotheek De Lelie - Flevoweg, schilderijen van Cok Schlagwen en Martin van der Bom, t/m 9/11; di. t/m zo. van 12-18 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder, land schappen van Adriaan van Koppel en beelden van Bart leefoge, t/m 30/11; Muzenhof - Gordijnsingel, Mies Scherpenisse, fotografie 'Mens en Na tuur' en Albert Plesman, fotografie, tot 19/11; ma. t/m vr. 13-18 uur. Rijnsburg Museum Gen. Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, 'De Andere Middeleeu wen' en 'Toen ik op school was', t/m 1/2/87; vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Lucy Frijling, portretten en tekeningen, V m 16/11; woe., do., za. en zo. van 14-16 len, Elena Bourgonjen, keramiek, t/m 13/11; woe., do., zo. 14-16 uur. za. van 10-16 uur. Alphen Rhijnkade elf - expositie Sjoerd Bak ker, t/m 14/11; di. t/m za. van 10-17.30 uur. vr. van 10-21 uur. Galerie Alba - Theo den Boon. acryl- Horsthuis (altviool). Aanvang 20.30 De Instant Composers Pool speelt Thelonious Monk, dinsdag bij Stichting Burcht. (foto Anko C. Wieringa) Noordwijk Galerie De Linde - overzichtstentoon stelling Theo Galestin, aquarellen t Noordwijkerhout Leeuwenhorst - Langelaan, expositie vart acht beeldende kunstenaars, t/m 15/12; ma. t/m za. 9-21 uur. Rijnsaterwoude Galerie De Barg - Woudsedijk, brons plastieken en tekeningen van Nelleke Allersma, t/m 26/10; vr., za., zo. van 14- 17 uur. Noorden De Watergeus - S. van Capelweg, et sen van Janny Endstra-Docters van Leeuwen en sieraden van Lianne Werneke, t/m 26/10; di. t/m zo vanaf 12 Concerten Klassiek -Werken van Mozart zullen zondag ochtend in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden worden uitgevoerd. Dit Mozartconcert wordt verzorgd door het Nederlands Madri gaalkoor en het kamerorkest 'Madri- galesco'. twee Leidse ensembles, die onder leiding staan van Henk Brier Het programma omvat zowel orkest werk als werken voor koor en orkest. Het concert wordt besloten met de uitvoering van Mozarts Strijktrio KV 563 door Henny Ravestein (viool), Es ther van Stralen (altviool) en Arthur de Groodt (cello). Aanvang 11 uur. Het Sharon-kwartet geeft zondagmid dag een K&O-concert in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Er zullen werken worden uitgevoerd van"Schu- bert (Kwartet op. 125 nr. 1). Mozart (Kwartet KV 499) en Ravel (Kwartet in F gr.t.). Het kwartet bestaat uit eer ste violist Gil Sharon, tweede violis te) Rodica-Daniëla Ciocoiu, altviolist Georg Haas en cellist Catalin Illea- Meier. Aanvang 14.00 uur. Het Wassenaars Kamerkoor onder lei ding van Rijk Jansen geeft zondag avond een uitvoering in de.Wasse- naarse Dorpskerk. Centraal op de muziekavond staat de componist Heinrich Schütz (1585-1672). Naast werken van deze voorganger van Bach zullen ook composities worden verklankt van Gabrieli, Monteverdi. Schein en anderen. Aanavng 19.00 Het Trio Mauve treedt woensdag avond aan in de Taffehzaal van het Museum van Oudheden. Er zal mu ziek van o.a. Haydn ten gehore wor den gebracht. Het Mauve-trio bestaat uit Marten Root (traverso). Viola de Hoog (cello) en Tine Proper (fortepia no). Aanvang 20.15 uur. Het Groninger Gitaartrio verzorgt vrijdagavond 31 oktober het eerste concert van K&O's gitaristenserie in de Kapelzaal. Het duo vervangt op dé ze datum het Amsterdams Gitaartrio. waarvan één van de leden ziek is ge worden. De Groningers Remco de Haan en Erik Westerhof zullen com posities van Sor, Bach, Brouwer. Joli- De chr. oratoriumvereniging 'Ex Ani mo' geeft volgende week vrijdag avond onder leiding van Wim de Ru een uitvoering van 'Die Schöpfung' van Haydn. De medewerkenden zijn Lisette Emmink (sopraan). Chris van Woerkom (tenor). Joep Bröcheler (bas) en Tijn van Eijk (clavecimbel). Het concert, dat in de Stadsgehoor zaal wordt gegeven, begint om 20.00 De Haagse band The Riff speelt van avond op de zolder van het Leids vrij- etijds centrum. In het Leids Vrijetijds Centrum speelt zaterdag de dikste band van Engeland. 'Eat fast, die young' is het motto van de Blueberrie Hellbellies, die bestaan uit Arthur Billingsley (zang), Lee Neal (gitaar), Raymond Massey (drums) en Billy Campbell (bas). Het viertal speelt feestelijke muziek, die een mengeling is van ska. country en rockabilly. In het voorpro gramma de Franse groep Los Crayos. Jazz Het Maarten van Norden Kwartet speelt zaterdagavond bij Hot House in De Waag in Leiden. Het kwartet bestaat naast tenorsaxofonist Van Norden uit Jan Kuiper (gitaar), Mar tin van Duynhoven (slagwerk) en Eric Calmes (bas). Modern uitge werkte composities, tussen bop en avant-garde. Aanvang 21.30 uur. Het tweede jazzconcert in de Kapel zaal van K O wordt maandag 27 oktober gegeven door een jazz-rock Ensemble onder leiding van Henk Sprenger. Kees van Velthuizen (alt sax), Axel Gunning (gitaar), Steven Hupkens (toetsen). Marcel Eggen (bas) en Dick Verbeek (drums) spelen composities van o.a. Jeff Lorber, Herbie Hancock, Michael Brecker en David Sanborn. Aanvang 20.15 uur. Bij Stichting Burcht in Leiden wordt dinsdag 28 oktober in het ka der van Oktober Jazzmaand een bij zonder concert gegeven. De Instant Composers Pool speelt werken van jazzpianist Thelonious Monk. De aandacht van de ICP gaat daarbij niet zozeer uit naar de melodieën van Monk, maar eerder naar de gril lige harmonische structuur van zijn muziek. De ICP bestaat uit Misha Mengelberg (piano), Han Bennink (slagwerk, percussie). Ernst Reijse- ger (cello), Ab Baars (klarinet, sa xen), Michael Moore (saxen), Wolter Wierbos (trombone) en Maurice Leiden vr 24. 20.15 u en Salonorkest Pluche r breed'. ma 27, 20.15 uur, Rondtheater met 'Je moet er mee leren leven', 20.15 tiur. di 28, 20.15 uur, Folkloristisch Dans theater met Seizoenen van jaar en le- woe 29, 20.15 uur. Haagse Comedie met 'Een bruid in de morgen', do 30, 20.15 uur, Jenny Arean met 'En voort gaat ie weer'. LAK-theater zo 26, 15 uur, kindervoorstelling NJT met 'Het Geheim van Oenis', kinde ren van 6-12 jaar. woe 29, do 30, 20.30 uur, Dansgroep Krisztina de Chatel met 'Nummer Achtenveertig'. Microtheater vr 24, za 25, 20.30 uur. Imperium met Den Haag Koninklijke Schouwburg vr 24, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'Een bruid in de morgen', za 25, 20.15 uur, zo 26, 14 uur. Haagse Comedie speelt 'Ons kent ons', zo 26, do 30, 20.15 uur, Haagse Come die met, 'Don Juan'. ma 27. di 28, woe 29.20.15 uur. Hoofd stad Operette met 'Der Bettelstu- dent'. Circustheater zo 26, 12.15 uur, Scheveningen Zon dagconcert: Jos Brink, Frank San ders, Lucie de Lange en Henk Bok- kinga in de 'Musicalman', zo 26, 20.15 uur, chris Hinze Combina tion 'African-Indian and World Fu- woe 29.20.15 uur. Meesterwerken van Opera tot Operette, m.m.v. Elzbieta Szmytka, sopraan, Ans van Dam. mezzosopraan, Andrea Boddighe. te nor en Willem Laakman, bas. do 30, 20.15 uur. Nederlands Dans Theater met 'Soldatenmis' 'Sechs Tanze' en 'L'Enfant et les Sortileges'. Nederlands Congresgebouw zo 26, 14.15 uur, Residentie-Orkest: muziek op zondagmiddag o.Lv. Hans Vonk, Daniel Blumenthal. piano, woe 29, 20.15 uur, 'La Traviata', Opera Italiana di Milano. Diligentia vr 24. za 25. 20.15 uur. Frisse Jongens met 'Ons Lowietje heeft een engel ge- ma 27, di 28, do 30, Haagse Comedie mét de laatste voorstellingen van 'Vroeger'. woe 29, 20.15 uur. Residentie-Orkest speelt kamermuziek. Amsterdam Carré vr 24, za 25. 20.15 uur. Herman van Veen. ma 27 t/m vr 31. 20.15 uur, lvJew York Harlem Opera Ensemble met de mu sical 'Carmen Jones'. Concertgebouw vr 24, 20.15 uur, Concertgebouwor kest o.l.v. Riccardo Chailly. m.m.v. Theo Bruins, piano. De Kleine Komedie vr 24, za 25. 20.15 uur, Aida - verder dan Verdi', Teo Joling, Lucia Meeuw- sen en Nico Schaap, vanaf ma 27,20.30 uur, Joop Admiraal 'U bent mijn moeder'. Het Muziektheater zo 26.13.30 uur. De Nederlandse Ope ra 'Jevgeni Onjegin' van Tsjaikovski. woe 29, do 30, 20.15 uur, Het Bolsjoi Ballet. Nieuwe De La Mar Theater vr 24 t/m zo 2 nov, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, 'De Huisbewaarder', met Kees Brusse. ma 27,20.15 uur, Tamar Baruch e.a. in 'Voor vrouwen die in regenbogen ge loven, maar ook zelfmoord overwo gen'. Stadsschouwburg vr 24. za 25. 20.15 uur, zo 26, 14 uur, Het Publiekstheater speelt 'Hamlet' van Shakespeare. di 28 t/m za 1, 20.15 uur. Nieuwe Ne derlandse musical 'Publiek' van Seth Gaaikema, Bob Zimmerman, Willem Nijholt en Lindsay Dolan. Rotterdam za 25. 20.15 uur, Chris Hinze Combi- woe 29. 20.15 uur, Edison Gala Klas siek 1986: Rotterdams Philharmo- nisch Orkest o.l.v. James Conlon. Theater Zuidplein di 28.20.15 uur. Joke Bruys en Salon orkest Pluche met 'Hemelsbreed' woe 29,20.15 uur, Lamda i.s.m. Nikos met "Oliver Twist'. Luxortheater vr 24. 20.15 uur, 'Drie is te veel', klucht van Jan Blaaser met in de hoofdrol Joop Doderer. za 25 t/m do 30, 20.15 uur, 'Boefje', met Carry Tefsen, Conny Vandenbos

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23