'Wees spontaan, geen homofraan' Sybariten presenteren een nieuwe kunstvisie in Hillegom Opknappen Mauritshuis nadert zijn voltooiing Vocale extase Hallucinerende vondsten in 'Dubbelspoor' van Dansproduktie DONDERDAG 23 OKTOBER 1986 'De kunstenaars Jas, Klinkhamer en Van Vliet willen niet langer deel uitmaken van de dogmatische toneel voorstelling die het in ternationale kunstcir cuit anno 1986 beeldende kunst: Syba- rit-kunst, ook wel Syba- rit Art en L'art du Syba- rit genoemd. 'De Sybarit streeft maar één doel na: ^stelt'. Aldus de eerste gel van het enkele ma; den geleden verschenen 'Manifest' i gloednieuw teerde stroming in de kunst scheppen in de zuiverste vorm', stelt het manifest. De laatste argwanend regel belooft: 'Het nieu we denken in de kunst is als thans een feit'. Een gepresen- kunstkrant met corres pondenten in Parijs, New York, Berlijn, To kio en Amsterdam werd ons in het vooruitzicht gesteld. Dat manifest ging ver gezeld van kleurenfo- waarop drie heren smeurde kleding, één van hen heeft op zijn openhangende blouse ëen hele rits onderschei dingen gespeld. Jas, Klinkhamer en Van Vliet voor htm beeldmerk, een schreeuwende Sybarit. (foto wira Bijkraan) blikken. Aan hun voeten een zwarte hond, achter hun rug een blauw kunstwerk. Het drietal draagt met verf be de lens dag geboren. Reden ge noeg om eens te gaan kij ken in Hillegom, waar vorige week de eerste tentoonstelling der Sy bariten werd geopend. HILLEGOM - Een groot zeil van oranje plastic hangt te klapperen in de storm. Het onttrekt deels een graffiti-schil dering aan het gezicht, waarop in vlammende kleuren staat: New York, Tokio, HILLEGOM, Parijs. De aankondi ging van de expositie der Sybariten, Art Gallery Catharina kan niet ver meer zijn. Die graffiti is zaterdag door enkele jonge Hillegommers gemaakt tijdens de opening van de tentoonstelling. Ze kre gen hun spuitwerk voor donker niet af en zullen nu moe ten wachten tot storm en regen zijn uitgeraasd. De ope ning werd door maar liefst duizend mensen bijgewoond, wellicht ook aangetrokken door het met gouden vleugels getooide trekpaard, dat bij wijze van Pegasus door Hille gom paradeerde. ren. Talent heb je of je hebt het niet. Dat ontwikkel je alleen door aan het werk te gaan. Als het zaad niet goed is gooi je het weg". Jas: "Op academiés leer je niet jezelf te zijn. Wat ze je kunnen door Ariejan Korteweg rel Appel opgedragen ode wordt door de elementen voelbaar ge maakt: 'Holland, mijn Holland. Water Wolken Wind'. We bekijken eerst het tentoonge stelde werk. Grote abstracte doe ken, half-abstracte koppen en gril lige, blauwe objecten van Jas (42), die in zijn atelier bij Antwerpen werkt; impressionistische land schappen in zachte tinten van de veel in Zuid-Frankrijk schilderen de Van Vliet (47), waarbij de opge droogde penseelstreken bovenop het doek liggen; grote abstracte en half-abstracte schilderingen op pa pier van Klinkhamer (34), die zijn doeken maakt op de zolderkamer van zijn woning in Hillegom. Ieder heeft zo'n beetje zijn eigen ruimte. In de etalage een portret van Karei Appel, aan wie de tentoonstelling - Wat hebben Jas, Van Vliet en Klinkhamer gemeenschappelijk? Jas: "We komen alle drie uit een flink gezin in Hillegom, van tussen de bloembollen. En we wilden schilder worden, maar dat kon niet. Sinds onze jeugd hebben we één ding gemeen: we zijn Sybarit. De grondslag is onze ziel, onze uit straling. Zes jaar heb ik in retraite self. Het gevoel is essentieel in Dreibergen gezeten. Daar heb ik veel werk gemaakt en veel werk vernietigd, zoals iedere goede leven tegenwoordig vanuit schilder dat zou moeten doen. Van Vliet ken ik al vele jaren. Niemand zag iets in zijn schilderijen. Maar ik zei: Vliet, man, wat maak je eer goede schilderijen. En met Klink hamer zijn we hier in de galerie ir contact gekomen". - In het manifest van de Sybari ten staat: 'Een kunstvorm van vol ledige vrijheid grenzen, zonder inhoudsloze Biën nales. Terwijl de kunstwereld zich verdiept in het retrospectief, ster ven de kunstenaars van de volgen de eeuw'. Jullie zetten je dus sterk af tegen de gevestigde orde in de beeldende kunst. Waarom? Jas: "Wij willen kunst zonder flauwekul. Als je niet op de Biën nale van Basel hangt, of niet in het Van Abbemuseum van kunstpaus Fuchs, dan tel je niet mee. Overal kom je dezelfde namen van nieuwe wilden of jonge Italianen tegen. Het is een gesloten wereld waarin men elkaar de hand boven het hoofd houdt". i soort Jas: "Mafia betekent onderwe reld. Pas op, dat woord moeten we niet gebruiken. Voor je het weet maken ze je koud en lig je tussen planken". kunstenaars regeling. Wij zijn uit. Het is geen vetpot, rr ven elkaar de verf die hebben. Wij hebben - Wat is er tegen academies waar iemand zijn talent kan ontwikke- Van Vliet: "Geen academies voor ons, geen gesodemieter met lera- Ook in voor deze expositie uitge breide kunstgalerij Catharina houdt de herfststorm huis. Vocht trekt langs de muren een slinge rend spoor, op enkele plekken staan teiltjes opgesteld om het erg ste gevaar te bezweren. Een deel leren is verf maken, zoals op van de olieverven van Van Vliet is van de muur gehaald. Terwijl het drietal tracht het gemeenschappe lijke in hun werk onder woorden te brengen slaan regendruppels en takken roffels op het polyester dak. De door de Sybariten aan Ka- ambachtsschool. Maar schilderen Die is niet homofraan. Zijn werk is fantastisch, een wereldschilder. Hij tekent met het door mij ge maakte Jas-krijt". Van Vliet: "Ik ken al die schil ders niet hoor. Daar sta ik buiten". - Om in jullie terminologie te blij- ven: Mondriaan was in de tijd dat hij werkte misschien homofraan, maar tegenwoordig wordt zijn werk door steeds meer mensen be grepen. De tijd kan dus je homofra- niteit teniet doen? Jas: "Niemand snapte iets van Mondriaan. Maar de tijd heeft zijn homofraniteit naar buiten ge bracht". Van Vliet: "Neem de componist Franz Liszt. Zijn werk zal men pas over honderd jaar begrijpen". - Is het niet zo dat echt vernieu wende kunstenaars voor hun tijd genoten bijna altijd homofraan zijn? Jas: "Van Vliet heeft een groot isolement achter de rug. Niemand zag wat in zijn werk. Maar ik zag dat het wereldmooi werk is. Dus is hij niet homofraan, want hij sluit aan op het leven en dat wordt door anderen herkend. Ik verwacht dat alles wat hier van hem hangt bin nen twee weken verkocht is. Het is niet nodig om zulke onbegrijpelij ke kunst te maken als zo vaak ge beurt. Wees spontaan en geen ho mofraan". Galeriehouder Piet Blokker: "En een galerist wordt nooit een kapita list". Japan - Sybarit verzet zich tegen de ver commercialisering van de beelden de kunst. Hoe liggen de prijzen van jullie werk? Jas: "In mijn werk zit 25 jaar er varing als beeldend kunstenaar. Voor de olieverven van twee meter hoog, dik in de verf, vraag ik 25.000 gulden. Kleinere doeken beginnen bij de 2.000 gulden. Bevalt het de koper na een tijdje niet meer, dan krijgt hij van mij 80 procent van de aankoopprijs terug. Want vind je het niet mooi. dan word je er gek van. Het werk van Van Vliet kost tussen de 4.000 en de 12.000 gul den. Een weggeefprijs. Doe je voordeel. De man is 48 jaar en heeft een leven achter de rug als geen an der. Een Klinkhamer kost tussen de 1.000 en 7.000 gulden. Dat komt door z'n jeugd. En doordat hij veel op papier schildert en niet op doek. Maar het is nu al veel en veel meer waard". - Hoe ziet de toekomst eruit vol gens Sybarit? Jas: "De beeldende kunst staat er thans zeer zwak bij. Binnen een jaar zal men niet niet meer om deze benadering heen kunnen. Dan is het nieuwe denken gevestigd, zo als de Eiffeltoren in Parijs. Let maar op. De Hollanders laten het afweten, maar het Japanse be drijfsleven gaat ons sponsoren. Wij gaan de hele wereld over". De tentoonstelling van Syoarit Kunst met werk van Jas, Klinkha- meren Van Vliet is tot en met 30 november te zien in kunstgalerij 'Catharina', Meerstraatpromena de in Hillegom. Geopend van dinsdag t/m zaterdag. Werk op papier van de Sybarit- groep hangt tot en met 2 novem ber in Artopa in Lisse. Geopend op donderdagmiddag en -avond en zaterdag- en zondagmiddag. kun je niet leren, daar ben je geboren. Wij zitten niet te wachten op prijzen van de koningin". Dranghekken - Wat betekent het woord sybarit? Jas: "Dat is niet moeilijk. Het is een nieuw woord. Het heeft twee betekenissen. Sybariet is een halfe- delgesteente en de sybarieten wa ren een volk, dat in de zevende eeuw voor Christus aan een rivier in Italië woonde". Klinkhamer: "Spanje, dacht ik. Maar met dat volk hebben wij niks te maken". Jas: "Nee. Voor ons is Sybarit het woord met precies de juiste po sitieve uitstraling. Op z'n Engels noemen we ons Sybarit Art Group, want Nederland is al gauw te klein". Jas: "Wij hebben geen bood schap maar wel een doel: kunst uit dragen naar jonge mensen die écht willen zijn. Zelf ben ik lang onecht geweest. Wie het met ons eens is kan zich aansluiten. Graag zelfs". Klinkhamer: 'Be real, be •nhang van kennis en valse stu die en niet vanuit het gevoel. Dat mag niet meer. want alles is al overdacht en beslist. Er is geen aandacht voor wat men is, alleen voor wat men zou moeten zijn. De kunstenaar is een nummer gewor- T_ den. Wij willen kunst zonder de Kunstpaus show er omheen". Van Vliet: "De huidige maat schappij wil iedereen in de drang- werken^'onder hekken Plaatsen- Er is geen direct contact meer tussen kunstenaar en kosmos. Een hoop wordt kapot ge maakt door opvoeders en gebie ders en mensen die het er wel uit zouden rammen". Jas: "Ja. Jantje, handjes over mekaar". Officiële opening op 4 juni Kamerleden voor de toegangsdeu DEN HAAG (GPD) - De res tauratie van het Mauritshuis in Den Haag, waarin zich een van de belangrijkste schilderijen verzamelingen van Nederland bevindt, is volgende maand voltooid. Op 4 juni 1987 zal het museum officieel worden ge opend door koningin Beatrix. Woensdag nam een delegatie van de Tweede-Kamercommis sie van welzijn en cultuur een kijkje in het gebouw dat zich nu nog in een uiterst rommeli ge staat bevindt. De in maart 1982 begonnen restau ratie heeft het ministerie van volkshuisvesting 14,5 miljoen gul den gekost. Omgerekend heeft dus elke inwoner van ons land één gul den bijgedragen aan het ingrijpen de karwei, dat bijna tot een einde is gebracht door het architectenbu reau Restauratiewerken van de Rijksgebouwendienst. Dat is niet veel voor de verfraai ing, uitbreiding en noodzakelijke aanpassingen aan een „publiek be zit" dat in de eerste helft van de zeventiende eeuw „met suikergeld uit Brazilië" als paleis door bouw meester Jacob van Campen (met Pieter Post als uitvoerder) werd neergezet. De tekortkomingen aan het nationale monument, vooral betrekking hebbend op de facilitei ten voor het publiek, de dienstver trekken en de klimatologische con ditie van het museum, zijn nu ver holpen. De mogelijkheden tot uitbrei ding zijn gevonden onder het voor plein van het gebouw, in de vorm van een diep onder de grond ge bouwde dubbele kelder. Daarin bevinden zich nu studie- en dienst vertrekken, een museumwinkel, een educatieve afdeling, een per manente diapresentatie, een bi bliotheek en het schilderijendepot. Omdat deze laatste ruimte zich on der het waterpeil van de Hofvijver bevindt, kan zij worden afgesloten met een water- en branddichte deur. Aan de buitenkant van het Mau ritshuis zijn nauwelijks wijzigin gen aangebracht. Alleen aan de kant van het doorgetrokken kanaal tussen het museum en Binnenhof 18 zijn in de wand van de bebou wing onder het voorplein raamope ningen zichtbaar even boven het water. Voor het interieur geldt dat er weinig extra expositieruimte is bij gekomen, omdat ook hier de voor keur werd gegeven aan het in de oude staat laten van het statige pand. Er is een „route-aanduiding" aangegeven. Wat door de bouwvakkers, ge specialiseerd in restauratiewerk is gepresteerd, werd door kamerle den een „huzarenstukje" ge noemd. Vooral de forse ingrepen in het voorplein, de technische voor zieningen, de kwaliteit van het metselwerk worden door kenners van het grootste gehalte genoemd. Whitney Houston: ROTTERDAM (GPD) - De stembanden zwiepen tegen el kaar op als twee aan elkaar ge waagde boksers. 'Nobody loves Me like You' is een prachtig liefdesduet - op de plaat gezon gen met Jermaine Jackson in de mannelijke hoofdrol. Live heeft Whitney Houston 'slechts' één van haar achter grondzangers ter beschikking als vocale partner, maar de ex tase is er niet minder om. Een zeer alert meelevend publiek in Ahoy kan er niet genoeg van krijgen. Wat een gala! Wat een lust voor het oor! Whitney Houston is 22 jaar oud en nu - anderhalf jaar na het uitkomen van haar eerste elpee - een van de supersterren die de jaren tachtig met groot gemak schijnt te kunnen baren. Houston heeft wat platenver- koop gevestigde zwarte zange ressen als Tina Turner, Diana Ross en haar eigen nicht, Dion- ne Warwick, al ruimschoots overvleugeld. 'Eternal Love', de ballad waarmee ze enkele jaren gele den debuteerde, staat nog steeds op het programma. Het is een extatisch nummer waar in Whitney op de juiste, maar volstrekt onberekenbare mo menten naar een hogere noot toeglijdt en spatzuiver weer de volgende extreme interval pakt. En als ze even stil valt, is daar een volstrekt vierstemmig koortje dat de rillingen over je rugjaagt. Op dat moment is het concert in Ahoy nog geen tien minuten oud. Whitney Houston is niet al leen een ongelooflijk vocaal ta lent, maar ook het produkt van een zorgvuldige vorm van artis tieke coaching en een dito mar keting. Daardoor kan ze het ene moment met een ontwapenen de frisheid alles geven en ver volgens verbluffen met een ge raffineerde, en slim geregis seerde vondst. Na het duet 'No- body loves Me like You' ver stoort ze de continuiteit niet door haar partner te bedanken, maar slaat ze toe door haar jasje in één beweging uit te trekken. Dat is glamour, dat is showbu siness bij uitstek. Ondanks dat professionalis me - of misschien moet worden geschreven: juist vanuit de we tenschap dat ze niet naief is - weet Whitney Houston bij haar eerste wereldtournee een ver bijsterende indruk achter te la ten. Je kunt haar intense, ex plosieve manier van zingen al leen maar vergelijken met die van Aretha Franklin halverwe ge de jaren zestig - en ik heb de stellige indruk dat Houston nog meer met haar krachten smijt. Met alle kracht die in haar fragiele lijfje zit knalt ze er drie finales uit in 'Saving all my Lo ve for You', een prachtige bal- alles verterende liefde voor een getrouwde man. De rustige maar onontkoombare manier waarop 'Someone for Me' tot een einde komt kan alleen maar met een orgasme worden omschreven, compleet met een zorgvuldig gedoseerd naspel. Daaroverheen komt dan nog eens het hoogtepunt van de avond, een onvervalste show stopper afkomstig uit de Broadway-musical Dream Girls. In 'I am changing' raakt Houston de grenzen van haar vocaal kunnen en dreigt ze vormtechnisch haar gevoel voor stijl te verliezen door maar dóór te blijven gaan. Daarna verliest het concert onherroe pelijk ietsje aan intensiteit. Bij 'All at once' en het massaal door het publiek meegezongen 'The Greatest Love of All' (over de kracht in jezelf) zie je nuch tere Hollanders aangedaan en uit volle borst meezingen. JOHN OOMKES Jas: "Openingen worden ge woonlijk verricht door een hote metoot. Dat moet dan het belang van het werk aangeven". Klinkhamer: "Wij gebruiken de zelfde show als een ander, maar met een zuiver doel. Wij willen niks opdringen". Jas: "Maar ook wij ontkomen niet aan commercie. Het werk moet verkocht worden, want al leen al aan materiaal kost het een vermogen". - Het gemeenschappelijke is dus dat jullie je gevoel willen laten spreken? Jas: "Juist. Wij brengen geen an- Klinkhamer: "Een opgedirkt, op- dere stijl van schilderen, geen gezadeld luchtkasteel is hét. We nieuwe figuratie, zien te veel kunst die gedegene reerd is en alleen nog waarde heeft als investering. Kunst is een pro- duktiesysteem geworden. De kun stenaar is zijn door de eeuwen be vochten vrijheid kwijtgeraakt. Al op de academies begint de inper king". Jas: "Voor ons geen beeldende ken geleden ontdekt. Het bete harmonisatie. Wij maken werk dat de toeschouwer niet buitensluit. Voor de schilders die dat wel doen hebben we ook een woord be dacht: homofraan". - Homofraan? Jas: "Dat woord heb ik drie kent: alleen voor jezelf schilderen, ve ge- Lucassen bijvoorbeeld is zwaar ho- nodig mofraan. Jan Dibbets ook. Die la- die ten je niet toe in hun werk. Wij zet ten ons overigens niet af tegen die schilders, maar tegen de mensen die je laten geloven dat dat het ein de is. Er is geen kunstpaus die mij kan voorschrijven wat mooi en wat lelijk is". "Joseph Beuys is voor mij een voorloper. Willem de Kooning ook. Dansproduktie met 'Dubbelspoor', gedanst door Beppie Blankert en Ca roline Dokter. Choreografie en to neelbeeld: Beppie Blankert: muziek: Louis Andriessen; tekst: Samuel Bec kett. Gezien op 22 oktober in Micke- ry, Amsterdam. Aldaar nog t/m 2 no vember (m.u.v. 27 oktober). Voorts 13. 14 en 15 november in de Lantaarn, Rotterdam. AMSTERDAM - Dansproduktie heeft nooit gehandeld in illusies. Maar 'Dubbelspoor' zou je in uit tredingen doen geloven, in geest verschijningen of in klontjes LSD door de koffie. Het is een voorstelling met hallucinerende vondsten. Als Dansproduktie een keer illusies voorschotelt, dan gebeurt het perfect, dat moet gezegd. De inrichting van de zaal doet bij binnenkomst al vreemd aan. Het publiek zit op vier rijen stoe len. Pal voor de eerste rij staat een spiegelwand. Achter de laat ste rij is een podium, waarop een witte bank. Óp die bank zit Bep pie Blankert, danseres in de voorstelling die ze zelf heeft be dacht. Je ziet haar in de spiegel, boven de hoofden van je collega- kijkers. Die spiegelwand is de eerste verdubbeling van de werkelijk heid. Voor de volgende zorgen twee beeldschermen, die achter de spiegelwand hangen. Op de ene het beeld van Blankert, zit tend op eenzelfde bankje, dat dit keer buiten staat, naast vriende lijk ogend struikgewas. Op het tweede scherm weer zo'n bankje, maar dit keer leeg. Plotseling passeert met donde rend geraas een trein over de twee beeldschermen. Blankert begint te bewegen, nerveus., Ze kijkt schichtig om zich heen, als of ze door onzichtbare proble men wordt besprongen. Met iele stem praat ze over een God met een eigentijdse kop. Het in de spiegel zichtbare publiek speelt ook een rol. Een zee van afwach tende koppen, die het zo te zien ook niet weten. Het moment van de werkelijke begoocheling van 4e zinnen moet dan nog komen. Want ter wijl de danseres weer op haar bank zit, wordt in haar lichaam een tweede figuur zichtbaar. Het is een tweede vrouw, die zich van Blankert losmaakt en een reeks van losse bewegingen inzet, waarbij ze soms even door haar heen buitelt. Door een knap gebruik van theatertechniek wordt hier zon der enige symboliek een alter ego ten tonele gevoerd. Hoe dat precies in z'n werk gaat zal ik hier niet verraden, dat zou een deel van het plezier wegnemen. Rond die vondst is de voorstel ling opgebouwd. In de dans wordt het contrast tussen de bei de danseressen verder uitge werkt. De één geremd, besluite loos, met hoekige bewegingen; de half afgemaakte val die ze soms maakt is kenmerkend. De ander uitdagend en kordaat; vol overtuiging maakt ze soms een snoekduik. Blankert is eerst af werend, maar geleidelijk ver smelten hun bewegingen. De dans is niet het sterke punt van 'Dubbelspoor'. Vaak zyn het al te letterlijke vertalingen van gemoedstoestanden, waarbij veel in aanzetten blijft steken. De door de danseressen geciteerde teksten van Beckett zijn overbo dig en worden ook op een hin derlijk onnatuurlijke manier ge zegd. De muziek van Louis Andries sen sluit echter prachtig aan bij de heldere sfeer van de voorstel ling. Een op gehamerde instru menten - clavecimbel, piano, ce lesta en klokkenspel - gespeelde melodie, met zoveel ruimte tus sen de akkoorden, dat nagalm en boventonen alle kans krijgen. Naarmate het stuk vordert wordt de uitvoering steeds feller. Hoe bescheiden en verant woord Blankert haar grote truc ook toepast, 'Dubbelspoor' is een triomf van de techniek. De dans wordt daardoor welenigszins naar het tweede plan verdreven. ARIEJAN KORTEWEG Beppie Blankert en Caroline Dokter op het moment dat hun beel den samenvallen. Scène uit 'Dubbelspoor' (foto Chariot wissing)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 31