'Wie aan mijn muziek komt, komt aan mij' Bart Peeters treedt in voetsporen van Mies 'We presteren op podium ook wel wat' VARA moet auteursrechten betalen voor'Adrenaline' 'Vechter' Laurens van Rooyen: WOENSDAG 22 OKTOBER 1986 PAGINA 23 Bart Feelers presenteert van avond. voor het heerst 'Villa Valu taeen show rond de trekking van de Staatsloterij. ifoia pk» HILVERSUM (GPD) - "Villa Valu ta is eigenlijk een show die gepre senteerd zou moeten worden door mensen als Regine Clauwaert of Willem Duys. In het programma wordt de trekking van de Staatslo terij bekend gemaakt en dat is heel serieus. Dat moet geloofwaardig zijn. Dat komt er bij mij op aan. In de Staatsloterij kun je een half mil joen winnen. Voor jullie Nederlan ders is dat veel, maar ik denk altijd in francs en dan wordt het bedui dend minder". Bart Peeters presenteert van avond (Nederland 1. 22.00 uur) voor het eerst een klassieke show of zoals hijzelf zegt: „Een show in de goude oude trouwe Mies Bouw mantraditie. De mensen die er ach ter zitten zijn dan ook dezelfde van Telebingo. Ze weten wat ze doen. Ik heb dit echter nooit gedaan en ik ben het ook niet. Daardoor wordt het een hond in een kegel spel, een tegenstrijdigheid. Tot nu toe interviewde ik in een poppro gramma mensen als Nick Cave. En nu heeft Veronica mij gevraagd voor zo'n show. Ik schrok van het vertrouwen dat zij in mij stelde, maar zij hebben mij aanvaard en als het Nederlandse publiek dat ook doet, vind ik het prima". In Villa Valuta wordt er, als het goed is, maandelijks feest gevierd. Peeters: "Op de tribunes zitten 1000 mensen, allen met een Staats lot. Als je er vanuit gaat dat er maandelijks een miljoen winnaars zijn (waarvan 250.000 die f25,- win nen) zitten er wel 100 tot 200 win naars in de zaal. Dat is de opzet. De trekking van de Staatsloterij was tot nu toe tv-technisch een on dankbaar programma. Je ziet de uitslagen, maar niet het feestje dat wordt gebouwd in de huiskamer als een prijs op het lot is gevallen. Dit kan nu wel, hoewel de kans klein blijft dat er een grote winnaar bijzit. Dat is ter bescherming voor die mensen ook maar beter zo". Naast de trekking bestaat Villa Valuta uit een aantal verrassende acts waar Bart Peeters apetrots op is: "Ik wil het niet vertellen, omdat het een verrassing moet blijven, maar ik kan je wel zeggen dat het geen optreden van Gerard Joling samen met Randy Crawford wordt". Verder zit in het program ma nog een spelelement met grote prijzen afkomstig uit de Neder landse weggeefkwistraditie. Villa Valuta zou vanavond in eer ste instantie op 'prime-time' om 20.30 uur worden uitgezonden, maar moet plaats maken voor de voetbalwedstrijd Ajax-Olympia- kos. Vervelend? "Nee, dat is juist fantastisch. An ders hadden we tegenover voetbal gezeten. Nu zitten we tegenover onzin en tussen voetbal en eroti sche spelletjes in. Kortom: ieder een kijkt". Bart Peeters heeft Veronica ge kozen uit aanbiedingen van alle omroepen (behalve EO). Waarom Veronica? "Ik heb al twee jaar contact met Veronica en zij hebben me al vaker een aanbieding gedaan. Bij de BRT deed ik een popprogramma en men ging daar ook van uit dat ik alleen maar daarvoor bestemd was. Bart Peeters kan alleen maar pro gramma's maken voor kinderen met zwart piekhaar. De BRT wilde weieens wat commerciëler te werk gaan en daar wilde ik wel aan mee werken. Men twijfelde aan mij en toen dacht ik: dan bewijs ik bij Veronica dat ik zoiets ook kan". Naast Villa Valuta verschijnt Peeters in december nog driemaal op de NOS-buis in een driedelige docudrama getiteld Het Allerhoog ste: "Het is een mixture van de Baanbrekers en Liefhebbers, de twee programma's die ik in het verleden al voor de NOS deed. El- .ke aflevering heeft een thema. Dat zijn macht, schoonheid en het bo vennatuurlijke. Ik heb weer met Ireen van Ditshuizen en Jan Bos- driesz samengewerkt. Prachtig was dat. Het is het mooiste waar ik tot nu toe bij betrokken ben ge weest". Peeters heeft nog maar één wens: "Volgend jaar nog een kin derprogramma en ik ben tevre den". BREUKELEN (GPD) - "Ik kom uit een volksbuurt in Utrecht", zegt de 51-jarige pianist Laurens van Rooyen. Met twee broers een kamertje delen drie- hoog-achter in een eenvou dig huis. Waar het contact met de straat groter was dan het dagelijks leven rond de eettafel. Dat is: 'n eenvou dig en sober bestaan leiden en als het nodig mocht zijn, dan zou ik zó terug kunnen, zo lang ik maar een boek kan lezen, gezond mag blij ven en mezelf kan zijn"."* komt, aan die prachtige juweeltjes van werken, dan ben ik in staat om hem in elkaar te tremmen! Mijn voorkeur gaat uit naar verbaal vechten, maar lukt dat niet, dan zal ik het anders aanpakken". tegen de klippen op getracht om veel geld te verdienen. Als iemand tegen mij zegt: jij moet in dat wa renhuis je platen signeren, dan zal ik dat waarschijnlijk niet doen. Omdat ik nog nooit dingen heb ge daan die moeten. Ik doe alleen maar dingen die ik zelf wil, waar ik dus helemaal achter kan staan". "Je kunt nu eenmaal niet een aantal feiten, waarheden of on waarheden. als bakstenen in ie mands gezicht gooien. Dat is dode lijk! En toch doen bepaalde repre- "als mij grote sentanten van de schrijvende pers den geboden? Dat dat. En ja, dan zijn ze bij mij "Hoewel", opeens i het verkeerde adres!' door Margriet Hunfeld Rond de pianist Laurens van Rooyen hangt een waas van dub belzinnigheid. Enerzijds is daar de bewieroking en de lof voor het pia nospel en de vele composities, an derzijds is er de verguizing en de kritiek. Termen als 'te commer cieel', 'glad' en 'onpersoonlijk' worden nogal eens gehoord, vooral uit de hoek van de collega's, de me dewerkers of de achterhoede. "Toen ik zeven was", legt Van Rooyen uit "kreeg ik een piano van mijn vader. Ik was het wonderkind uit de buurt, de jongen die goed kon spelen. Dag en nacht oefende ik, óók als het mooi weer was. Al tijd achter de piano. Pietje van de overkant kon goed voetballen, Leentje leerde mooi tekenen en ik kon dus pianospelen. Nee, ik werd er geen buitenbeentje door. In on- "niet ze buurt bestond juist dat warme, sociale contact, wat je alleen maar treft in de beste volksbuurten. Ik Laurens van Rooyen aan de pers te slijten zijn", hij "voor televisie zeer oninteressant blijken" en in artistiek opzicht "te denk dan ook nooit met oppervlakkig". Juist nu de nieuwe rug aan die periode uit mijn leven, elpee van hem onlangs is uitge bracht, getiteld 'Inspiration', waar op eigen nummers zowel als be kende televisiemuziek staan (o.a. uit 'De Doornvogels) en ook al om dat Laurens van Rooyen dit sei zoen veelvuldig is te beluisteren in diverse televisieprogramma's, vroegen we naar zijn mening om trent zijn omstreden imago. De met zijn muziek zachtaardig en romantisch .overkomende pia nist blijkt slecht tegen kritiek te kunnen. "Ik ben een vechter", zegt Van Rooyen strak „dat komt wel licht door mijn volksbuurt-achter grond "maar hoe het ook zij, ik heb altijd elke kritiek nagetrokken, ie dere 'slechte' recensent ter verant woording geroepen en elke niet- ter-zakekundige babbelaar verbo den om mijn concerten te bezoe ken. Als iemand aan mijn baby's strikvraag. Ik wil daar wel eerlijk in zijn, want ik ben, net als mijn muziek, eigenlijk heel doorzichtig. Dus: nee. alleen om het geld heb ik in mijn leven nooit iets gedaan. Dat is er de reden van dat ik lange tijd een uiterst eenvoudig bestaan heb geleid. Het succes van de laatste ja ren (en daarmee gepaard gaande een zekere welstand) is het gevolg van eindeloze studie, oefening en werkzaamheid". "Het is in mijn leven gebeurd", verklaart hij dan, fel "dat ik met een succesvolle combinatie kapte, omdat ik vond dat ik daar niet op mijn plaats was. Ik heb het nu over de periode met Herman van Veen. Op het moment dat je zoiets opzij schuift moetje natuurlijk wél je ei gen centen gaan ziten tellen. In mentaal en materieel opzicht volg de toen dan ook een moeilijke pe riode". "Tegenwoordig", zegt hij, haast verontschuldigend "woon ik in een huis aan de Vecht, heel mooi na tuurlijk, maar mijn bestaan is nog altijd sober. Het geld dat ik verdien wordt geinvesteerd in mijn werk. er staan hier twee vleugels van elk zestigduizend gulden, om maar eens wat te noemen. Daarbij ko men dan de plannen die ik nog steeds heb voor een internationale doorbraak. Er lopen Amerikaanse producers rond die zó met mij ach ter de onderhandelingstafel willen plaatsnemen. Maar voordat het zover komt zal mijn show (zo wordt dat daar genoemd) veel pro fessioneler moeten zijn, met ande re woorden: daar moeten giganti sche bedragen tegenaan gegooid worden. Zo ver ben ik nog niet, maar die ambitie om naar New York te gaan, ja, die heb ik en die zal ik altijd houden. "Alleen is het bij mij niet target number one (doel nummer één), omdat ik hier ook nog een leven heb. Een heel plezierig leven, waar in mijn zoontje van vijf mij bran dende vragen voorlegt, waarin ik tijd heb om prachtige boeken te le zen en waarin ik mij heel relaxed kan voorbereiden op een optreden met, bijvoorbeeld, James Last en Astrud Gilberto". "'t Leven is kort, moet ik vaak denken, en daarom doe ik de din gen die ik doe op mijn voorwaar den. In mijn tempo. En dat maakt dat mensen mij zien als een artiest met grote liefde voor zijn vak. Die liefde is echt, daar valt niet aan te tornen. Behalve dan door mensen waar we het net over hadden: die genen die al geirriteerd raken, wanneer ze een aanplakbiljet van me zien hangen. Laten die dan ook wegblijven, heb ik altijd geroepen, en hun moeder naar mijn concert sturen, of hun zuster. Want dié vin den het wél leuk!". 1 (2 Take my breath away - Berlin 2 (5 Don't leave me this way - Communards 3 fl) The final countdown - Europe 4 (6 True blue - Madonna 5 (3 When I think of you - Janet Jackson 6 (7 Live and die - OMD 7 (4 Walk this way - Run DMC 8 (10) Heartbeat - Don John- 9 (8 Typical -male - Tina Turner 10 (15) colors - Cindy Lauper 11 (17) Word up - Cameo 12 (19) You can call me Al - Paul Simon 13 (9 Rage hard - Frankie goes to Hollywood 14 (20) Wasted years - Iron Maiden 15 (12) Give a little love - Hammond and West 16 (23) Love can't turn around - Farley Jack Master Funk 17 (31) I've been losing you - Aha 18 (13) I want to wake up with you - Boris Gard- 19 (11) The way it is - Bruce Hornsby and the Ran ge 20 (30) Stuck with you - Huey Lewis 21 (18) Human - Human Lea gue 22 (16) Ik wil altijd bij jou zijn - Corry en Koos 23 (14) What's the colour - Hollywood Beyond 24 (36) Wonderland - Paul Young 25 (26) Love always - El De- barge 26 (32) Panic - The Smiths 27 (29) Lonely girl - Rene Schuman 28 (37) Seven to the sea - In Tua Nua 29 (21) Lady in red - Chris de Burgh 30 Don't stand so close to me - Police 31 (27) Stimmen im Wind - Julianne Werding 32 (24) Breaking away - J aki Graham 33 (25) Sing our own Song - UB 40 34 (34) Verslaafd aan jou - Frank Boeijen 35 (40) Anne - Herman van Veen 36 Ego - Nat Augustin 37 (22) Camouflage - Stan Ridgway 38 Words get in the way - Miami Sound Machi- James 39 Gravity Brown 40 I'll be over you - Toto Zilveren Harp voor Nadieh HILVERSUM (ANP) - De Zilveren Harp van de stichting Conamus is dit jaar toegekend aan de Haagse zangeres Nadieh. Zij werd vooral bekend door haar optreden in het platengala op televisie op 10 oktober, een mu- ziek-evenement in het kader van de Platen-Tiendaagse. De Zilveren Harp wordt uitgereikt op 28 okto ber in de schouwburg Gooiland in Hilversum. Paul Humphreys (Orchestral Manoevres in the Dark): Paul Humphreys: 'OMD is niet alleen een studiogroep'. AMSTERDAM (GPD) - 'The Paci fic Age'. Zo heet de nieuwe elpee van Orchestral Manoeuvres in the Dark, die onlangs verscheen. De langspeler bevat net als in de be gindagen van de band weer syn- thesizermuziek die het in de hitpa rades goed doet. Om de eerste single van het album te promoten waren Andy McClusky en Paul Humphreys enkele dagen in Ne derland. Op de dag dat zij ook een optreden voor Veronica's poppro gramma Countdown registreerden spraken we met toetsenist en zan ger Paul Humphreys. Humphreys: „The Pacific Age is geschreven in Liverpool en opge nomen in Parijs. In de loop der ja ren hadden we al zoveel materiaal geschreven dat we voor dit album konden gebruiken, dat we in Liver pool slechts twee maanden in de studio bezig zijn geweest. Ook het opnemen heeft niet veel langer dan twee maanden geduurd". „We hebben voor dit album met twee producers gewerkt. Een beetje rare situatie eigenlijk. We wilden in elk geval weer werken met Steven Haig, die ook de elpee 'Crush' voor ons deed. Maar we hadden ook goede ervaringen met Tom Lord-Alge, een producer uit New York. Toen we eigenlijk niet konden kiezen is het idee ontstaan om die twee mensen bj elkaar te zetten. Dat is natuurlijk een gok maar dit keer heeft het uitstekend gewerkt". door Simone Lensink „Toen we begonnen met schrij ven voor deze plaat hadden we al heel veel materiaal liggen. Wij zijn van die types die niets weggooien. Alles wat we bedenken leggen we vast op een band en dat wordt be waard. Een mooi voorbeeld daar van is het nummer 'Southern' op de nieuwe elpee. Dat nummer be staat uit stukjes en beetjes van vier andere nummers die we in het verleden maakten". „Ik denk wel dat er een lijn zit in de muziek die we tot nu toe heb- AMSTERDAM (GPD) - De VARA mag 'Adrenaline', een nieuw televi sieprogramma voor jongeren, pas weer uitzenden na betaling van 2000 gulden per aflevering aan ex- VARA-medewerker Michiel Praal. De president van de rechtbank in Amsterdam, mr. B. Asscher, heeft dit gistermiddag bepaald in een kort geding dat Praal tegen deze omroep had aangespannen. Michiel Praal stapte naar de rechter omdat de VARA hem geen auteursrechten voor het program ma wilde betalen. Hij claimt het idee voor 'Adrenaline' te hebben ontwikkeld, maar de VARA bleef ondanks herhaalde verzoeken wei geren daaruit de financiële conse- qenties te trekken. De eerste aflevering van het ge wraakte programma is inmiddels uitgezonden. Om zich een beter oordeel over de zaak te kunnen vormen, bekeek mr. Asscher tij dens de zitting delen van die uit zending. De VARA-leiding, zo bleek tij dens de behandeling van het ge ding, had geweigerd om Praal au teursrechten te betalen, omdat men hem niet wenste te beschou wen als de ontwerper van het pro gramma. Volgens mr. J. van Was senaar, die optrad als raadsman van de VARA, gaat het hier slechts om 'een aanpassing' van het jonge renprogramma 'Je ziet maar', zoals dat vorig seizoen door deze om roep op het scherm werd gebracht. Ook aan dat programma werkte Michiel Praag overigens mee. 'Je ziet maar' moest als onder deel van de grootscheepse bezuini gingsoperatie bij de VARA een voudiger en luchtiger van opzet worden. Het daaruit voortgevloei de 'Adrenaline' bevat volgens mr. Van Wassenaar geen elementen die aanleiding geven daarvoor Praal geldelijk te belonen. - De raadsman van Praal, mr. B. J. van Heyst, stelde daar eerder tij dens de zitting tegenover dat het idee voor het nieuwe programma op verzoek van de VARA door Praal is ontwikkeld. Terwijl de plannen vorderden - hij regelde zelfs de faciliteiten voor het decor- bleef Praal de kwestie van de rech ten aankaarten. Steeds zonder re sultaat evenwel. Mr. Van Heyst kwalificeerde dit als „willens en wetens saboteren". „Er zit waarschijnlijk toch een stukje oud zeer bij de VARA dat ze zich zo onhebbelijk en arrogant op stellen", zo concludeerde hij. Uit het verweer bleek dat dit inder daad het geval was. Tijdens de voorbereidingen van de eerste uitzending sloot Praal een contract af met Veronica voor de medewerking aan het program ma 'De Ideeënbus'. Dat recht had hij overigens, want Praal is immers freelancer. De VARA-raadsman zag dit niettemin als „een klap in het gezicht van de VARA". De president hoorde ook 'om- roepdeskundige' Gijs Stappers- hoef. Deze stelde onder meer vast dat er in het Hilversumse omroep- wereldje „in toenemende mate slordig met mensen wordt omge sprongen. Dit soort praktijken ne men hand over hand toe". Volgens Stappershoef was het in dit geval zo klaar als een klontje dat het idee voor het programma inderdaad door Praal was bedacht en uitge werkt. „Een omroepvereniging zou van af het begin duidelijk moeten zijn over de vraag of zij al dan niet van plan is auteursrechten te betalen. Maar in veel gevallen laat men dat hangen. Dat corrumpeert steeds meer in Hilversum", aldus Stap pershoef. Mr. Asscher kon daar kennelijk in mee gaan en verbood in zijn vonnis verdere uitzending van het programma tot betaling is geregeld. ben geschreven. Zeker de laatste twee albums en deze nieuwe slui ten op elkaar aan. Natuurlijk bena der je de dingen telkens op een an dere manier, maar er is een soort stijgende lijn". „We zijn na de single 'Joan of Are' en de elpee 'Architecture Mo rality' door een rare periode ge gaan. OMD was toen even de rich ting kwijt omdat we niet op dezelf de voet door wilden gaan. Het is gemakkelijk om als je eenmaal een succesvolle formule hebt gevon den daarin te blijven hangen. We wilden niet roepen zo klinken we, hier verdienen we geld mee en zo blijf het. OMD is altijd in beweging en dat moet ook wel om gemoti veerd te blijven". „Het was na dat grote commer ciële succes dus zaak een niéuwe formule te vinden. In 1983 ver scheen de elpee 'Dazzle Ships', commercieel gezien een flop maar wel een nieuw geluid, een experi ment. Wij zagen naderhand in dat we niet op de goede weg waren. We hebben toen gewoon een paar pas sen teruggenomen. Weer op zoek naar iets anders. 'Junk Culture' lag meer op de weg die we zochten. De opvolger van Crush lag in het ver lengde en het nieuwe album is weer een goed vervolg". „De sound van de nieuwe elpee is in elk geval goed. We hebben meer drums gebruikt en het meer live laten klinken. Het gekke is dat we door deze elpee pas hebben ontdekt hoe goed Malcom Holmes, onze drummer is. In het verleden gebruikten we altijd aanvullende drummachines en zo, maar dat bleek helemaal niet nodig. Boven dien maakt dat de muziek te me chanisch. Op deze plaat hoe je pas echt dat er een band muziek aan het maken is". „Vroeger dachten we altijd datje de muziek maar beter helemaal zelf kon uitvoeren omdat je het ook zelf schrijft. Als je dat standpunt heiligt ben je genoodzaakt te werken met drumcomputers en veel synthesizers. Langzaam maar zeker zijn we toch met meer muzi kanten gaan werken en dat klinkt eigenlijk beter. Er zit meer gevoel in de muziek, het klinkt menselij ker". „Veel mensen denken daardoor trouwens dat wij éen studiogroep zijn die op het podium niets pres teert. Vooral in Europa heerst die gedachte sterk. Deze maanden be ginnen we een toer die het tegen deel zal bewijzen. We Beginnen in Engeland en gaan daarna naar de Verenigde Staten. Australië, Japan en in het nieuwe jaar is Europa aan de beurt. „De toer staat voornamelijk in het teken van onze nieuwe elpee omdat die veel nummers bevat die het live goed doen. De thema's en opbouw van de nummers zijn wel grotendeels hetzelfde als op vorige platen, maar het eindresultaat is toch anders. Ik denk dat wjj voor namelijk nummers maken waarin de liefde verborgen voorkomt. Als je songs over liefde maakt verval je heel snel in cliché's, daar moet je voor oppassen. Daarom creëren wij onze eigen een beetje gekke liefdesliedjes". „Southern, het nummer met de speeches van Martin Luther King is mijn favoriete nummer van deze elpee. Het was een moeilijk num- mer om te maken maar ik ben er tevreden mee. De muziek is ge maakt van fragmenten van vier an dere nummers die we nog hadden liggen. Toen daarvan een muziekje was gemaakt konden we er geen tekst voor vinden. De muziek heeft een hele aparte sfeer. We hebben echt van alles geprobeerd. Zelfs het koor van de Amerikaanse land macht, om maar iets te noemen. Op een gegeven moment kwam Andy met een cassette met beroemde toespraken. Die had hij ergens op een markt gevonden. Toen we die twee banden tegelijkertijd afdraai den leek het of het voor elkaar ge maakt was. Ik vind het schitterend klinken". „Met zo'n nummer moet je wel oppassen dat je respectvol blijft. We wilden de tekst niet uit z'n vel band rukken. Dan krijg je zoiets als 'Nnnineteen' van Paul Hardcastle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23